ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. ка нцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" липня 2011 р. Справа № 5023/4216/11
вх. №
Суддя господарського суд у Аюпова Р.М.
при секретарі судового за сідання Павленко А.В.
за участю представників ст орін:
прокурора - Фатєєв А.И., посв . № 15 від 15.01.2010 р.
третя особа (Головне Управл іння Держкомзему у Харківськ ій області) - ОСОБА_1, дов ві д 31.03.2011 р., головний спеціаліст в ідділу;
відповідач - не з'явився;
третя особа (Тихопільська с ільська рада)- не з'явився;
позивач - не з'явився;
розглянувши справу за поз овом Лозівського міжрайо нного прокурора Харківської області м. Лозова в особі Лозівська районна державна адміністрація Харківської о бласті м. Лозова
до Приватно-орендного с ільськогосподарського підп риємства "Прогрес" с. Тихопілл я 3-я особа яка не заявляє само стійних вимог на предмет спо ру на стороні відповідача - Ти хопільська сільська рада Лоз івського району Харківської області , с. Тихопілля
про визнання недійсним дог овору
ВСТАНОВИВ:
Лозівський міжрайонн ий прокурор Харківської обла сті інтересах держави в особ і Лозівської районної держав ної адміністрації Харківськ ої області (позивач), звернувс я до господарського суду Хар ківської області з позовом д о відповідача - ПОСП “Прогре с”, в якій просить суд визнати недійсним попередній догові р оренди землі, укладений 20.12.2010 року між позивачем та відпов ідачем за № 56; заборонити відп овідачу використовувати зем ельну ділянку площею 15 Га, роз ташовану на території Тихопі льської сільської ради Лозів ського району до укладання д оговору оренди землі та його державної реєстрації; судов і витрати просить покласти н а відповідача.
Ухвалою господарського су ду Харківської області від 01 ч ервня 2011 року прийнято вказан у позовну заяву до розгляду, п орушено провадження у справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 09 чер вня 2011 року о 10:50 год. Також зазна ченою ухвалою суду залучено в якості третьої особи, яка н е заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні п озивача: Головне Управління Держкомзему у Харківській об ласті та в якості третьої осо би, яка не заявляє самостійни х вимог на предмет спору, на ст ороні відповідача: Тихопільс ьку сільську раду Лозівськог о району Харківської області .
Ухвалою господарського су ду Харківської області від 09 ч ервня 2011 року відкладено розг ляд справи на 12 липня 2011 року.
У призначеному судовому за сіданні 12 липня 2011 року прокуро р в порядку ст. 22 ГПК надав пись мові пояснення (вх. 12923), в яких за значив, що п. 2 прохальної част ини позовної заяви про забор ону відповідачу використову вати земельну ділянку загаль ною площею 15 га, яка розташова на на території Тихопільсько ї сільської ради Лозівського району, до укладення договор у оренди землі та його держав ної реєстрації слід трактува ти як запобіжний захід. В судо вому засіданні прокурор прос ить задовольнити позовні вим оги, у судовому засіданні поя снив, що відповідачем викори стовується земельна ділянка за межами населеного пункту без виготовлення документац ії з землеустрою, без визначе ння меж земельної ділянки в н атурі, без нормативної грошо вої оцінки землі.
Представник 3-ї особи на сто роні позивача в судовому зас іданні підтримує позовні вим оги в повному обсязі.
Позивач та третя особа на ст ороні відповідача (Тихопільс ька сільська рада Лозівськог о району Харківської області ) у призначене на 12 липня 2011 року судове засідання своїх повн оважних представників не нап равили, витребуваних судом д окументів не надали, про прич ини неявки суд не повідомили . Про дату, час та місце розгля ду справи були повідомлені н алежним чином, про що свідчит ь відмітка про направлення у хвали про призначення справи до розгляду за адресами, вказ аними у позовній заяві та пов ідомлення про вручення відпо відних поштових відправлень .
Відповідач також свого пре дставника у судове засідання не направив, проте, через канц елярію суду надав відзив на п озовну заяву (вх. № 2661), в якому по зовні вимоги не визнає, посил аючись на те, що договір з Лозі вською РДА заключний, акт пер едачі підписаний, оплату за о ренду земельної ділянки ним сплачується у повному обсязі , це свідчить на думку відпові дача, що сторонами умови дого вору викнуються, у зв' язку з чим, просить відмовити в задо воленні позову.
Присутні в судовому засіда нні 12 липня 2011 року прокурор та третя особа вважають за можл иве розглянути справу по сут і в даному судовому засіданн і без участі представників п озивача, відповідача та трет ьої особи, пояснили, що ними н адані всі документи, які необ хідні для розгляду справи по суті.
Статтею 6 Конвенції про захи ст прав і основних свобод люд ини 1950 року, ратифікованою Вер ховною Радою України ( Закон У країни від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР ), ко жній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її гр омадських прав і обов'язків в продовж розумного строку нез алежним і безстороннім судом , створеним відповідно до зак ону.
Ухвалою господарського су ду Харківської області від 09.0 6.2011року сторони попереджені п ро розгляд справи за наявним и в ній матеріалами у разі нея вки представників сторін у с удове засідання та ненадання витребуваних судом документ ів. Враховуючи це, враховуючи також достатність часу, нада ного позивачеві та відповіда чеві для підготовки до судов ого засідання та підготовки витребуваних судом документ ів, приймаючи до уваги принци пи змагальності та диспозити вності господарського проце су, закріплені п.4 ч.3 ст. 129 Конст итуції України, ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України, суд вважає, що господ арським судом в межах надани х йому повноважень сторонам створені усі належні умови д ля надання доказів у справі т а є підстави для розгляду спр ави за наявними у справі мате ріалами.
З' ясувавши всі фактичні о бставини, на яких ґрунтуютьс я позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавш и пояснення прокурора та пре дставника 3-ї особи на стороні позивача, всебічно та повно д ослідивши надані докази, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, що 20.12.2010 між Лозівською райдержадміністрацією Харк івської області (далі- позива ч) та Приватно-орендним сільс ькогосподарським підприємс твом "Прогрес" (далі - відповід ач) укладено попередній дого вір оренди землі № 56, відповід но до умов якого, позивач пере дав відповідачу в строкове п латне користування земельну ділянку сільськогосподарсь кого призначення на територі ї Тихопільської сільської ра ди Лозівського району Харкі вської області (за межами нас елених пунктів) із земель дер жавного резервного фонду пло щею 15,00 га, в тому числі ріллі - 15,00 га.
Пунктом 14. спірного договор у було передбачено, що земель на ділянка передається в оре нду для підготовки її до сіль ськогосподарського викорис тання та здійснення вирощува ння сільськогосподарських к ультур.
У п. 8 договору сторони перед бачили, що договір укладено н а термін до 01 жовтня 2011 року, в п. 9 - визначили розмір орендної плати.
Факт передачі відповідачу земельної ділянки підтвердж ується актом приймання-перед ачі від 20.12.2010р.
В матеріалах справи наявні пояснення директора ПОСП "Пр огрес", надані прокуратурі, в я ких він зазначає, що на земель ній ділянці площею 15,0 га, надан ій на підставі попереднього договору № 56 від 20.12.2010р., засіяно насінням соняшнику..
Прокурор, в обґрунтув ання своїх позовних вимог по силається на те, що спірний по передній договір укладено з порушенням норм діючого зако нодавства, а саме статті 125 Зем ельного кодексу України, від повідно до якої приступати д о використання земельної діл янки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержа ння документа, що посвідчує п раво на неї, та державної реєс трації забороняється; з пору шенням порядку надання орган ами місцевого самоврядуванн я земельних ділянок в оренду , визначеного ст. ст.123, 124 Земельн ого кодексу України; догові р укладено без виготовлення землевпорядної документаці ї, встановлення меж земельно ї ділянки в натурі, без держав ної реєстрації в районному в ідділі Харківської регіонал ьної філії державного підпри ємства „Центр державного зем ельного кадастру при державн ому комітеті України по земе льних ресурсах". А тому, на під ставі положень статті 215 Цивіл ьного кодексу України прокур ор просить визнати договір п опередній договір № 56 від 20.12.2010 року недійсним, як такий, в мом ент вчинення якого сторонам и не було додержано вимог дію чого законодавства.
Надаючи правову кваліфіка цію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та пра вових підстав позовних вимог суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 635 Циві льного кодексу України попе реднім є договір, сторони якого зобов'язуються протяг ом певного строку (у певний термін) укласти договір в м айбутньому (основний договір ) на умовах, встановлених поп ереднім договором. Законо м може бути встановлено о бмеження щодо строку (терм іну), в який має бути укладени й основний договір на підста ві попереднього договору. Іс тотні умови основного дого вору, що не встановлені по переднім договором, погоджу ються у порядку, встановле ному сторонами у попереднь ому договорі, якщо такий по рядок не встановлений актам и цивільного законодавства. Попередній договір укладає ться у формі, встановленій для основного договору, а якщо форма основного дого вору не встановлена, - у письм овій формі.
Однак, попередній договір о ренди земельної ділянки, укл адений між позивачем та відп овідачем, не відповідає поло женням статті 635 ЦК України та не може бути віднесений до ви значення “попередній”, оскіл ьки матеріали справи свідчат ь про те, що за умовами вказано го договору відповідач на пі дставі акту приймання-перед ачі вже отримав землю в корис тування, засіяв її насінням с оняшнику, що суперечить поло женням земельного законодав ства щодо порядку надання зе мельних ділянок в користуван ня на умовах оренди.
Таким чином, суд вважає, що с пірний договір є договором о ренди землі.
Статтею 3 Земельного кодекс у України закріплено, що земе льні відносини регулюються К онституцією України, цим код ексом, а також нормативно-пра вовими актами.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Консти туції України земля, її надра , атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що зна ходяться на території Україн и, природні ресурси її контин ентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об' єктами права власності Українського народу. Від іме ні Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування в меж ах, визначених Конституцією України.
Земельна ділянка є державн ою власністю і перебуває у ро зпорядженні держави відпові дно до п. 12 Перехідних положен ь Земельного кодексу України (до розмежування земель держ авної та комунальної власнос ті повноваження щодо розпоря дження землями (крім земель, п ереданих у приватну власніст ь, та земель, зазначених в абза ці третьому цього пункту) в ме жах населених пунктів здійсн юють відповідні сільські, се лищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповід ні органи виконавчої влади).
Відповідно ч.2 ст. 84 Земельног о кодексу України право держ авної власності на землю наб увається і реалізується держ авою в особі Кабінету Мініст рів України, Ради міністрів А втономної Республіки Крим, о бласних, Київської та Севаст опольської міських, районних державних адміністрацій, де ржавних органів приватизаці ї відповідно до закону.
Згідно ст. 17 Земельного коде ксу України, п.2 ч.1 ст. 21 Закону Ук раїни “Про місцеві державні адміністрації” до повноваже нь місцевої державної адміні страції належить розпорядже ння землями державної власно сті відповідно до закону.
Відповідно ст. 25 Закону Укра їни “Про місцеве самоврядува ння в Україні” сільські, сели щні, міські ради правомочні р озглядати і вирішувати питан ня, віднесені Конституцією У країни, цим та іншими законам и до їх відання
Статтею 203 Цивільного кодек су України унормовано, що змі ст правочину не може супереч ити цьому Кодексу, іншим акта м цивільного законодавства, а також моральним засадам су спільства. Особа, яка вчиняє п равочин, повинна мати необхі дний обсяг цивільної дієздат ності. Волевиявлення учасник а правочину має бути вільним і відповідати його внутрішн ій волі. Правочин має вчиняти ся у формі, встановленій зако ном. Правочин має бути спрямо ваний на реальне настання пр авових наслідків, що обумовл ені ним.
З огляду на вказане вбачаєт ься, що спірний договір оренд и земельної ділянки має відп овідати вимогам чинного зако нодавства України, зокрема з емельного законодавства та п овинен бути укладений у форм і, встановленій нормами земе льного законодавства для дог овору оренди земельної ділян ки.
Земельні відносини щодо во лодіння, користування і розп орядження землею регулюютьс я Конституцією України, Земе льним кодексом України, а так ож прийнятими відповідно до них нормативно-правовими акт ами.
При укладенні Лозівською р айдержадміністрацією Харкі вської області з Приватно-ор ендним сільськогосподарськ им підприємством "Прогрес" до говору оренди, без його держа вної реєстрації, за відсутно сті належним чином виготовле ної та погодженої землевпоря дної документації без провед ення аукціону та без встанов лення нормативної грошової о цінки землі порушено встанов лений Земельним кодексом Укр аїни та Законом України “Про оренду землі” порядок надан ня в користування на умовах о ренди земельної ділянки.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендарі набув ають права оренди земельної ділянки на підставах і в поря дку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України , Господар ським кодексом України, цим т а іншими законами України і д оговором оренди землі. У разі набуття права оренди земель ної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладе ння договору оренди є резуль тати аукціону.
Водночас надання в оренду таких земельних ділянок офор мляється відповідно до вимо г, що містяться в статті 124 Земе льного кодексу України, та ст атті 16 Закону України «Про оре нду землі»: Передача в оренду земельних ділянок, що пере бувають у державній або ком унальній власності, здійсню ється на підставі рішення в ідповідного органу виконавч ої влади або органу місцевог о самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи д оговору купівлі-продажу прав а оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) ш ляхом укладення договору оре нди земельної ділянки. Пер едача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється за результ атами проведення земельних т оргів, крім випадків, встанов лених частинами другою, трет ьою статті 134 цього Кодексу. Пе редача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, громадянам, юридичним о собам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цьо го Кодексу, здійснюється в по рядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в о ренду земельних ділянок, що перебувають у власності гро мадян і юридичних осіб, здій снюється за договором оренд и між власником земельної ді лянки і орендарем. Підставою для укладення договору орен ди може бути цивільно-правов ий договір про відчуження пр ава оренди.
До матеріалів справи не над ано доказів набуття відповід ачем права оренди наданої за спірним договором оренди зе мельної ділянки, на конкурен тних засадах, зокрема не нада но доказів проведення Лозівс ькою РДА земельних торгів (ау кціону ), як це передбачено ст. . 124 Земельного кодексу Україн и та ст. 6 Закону України "Про оренду землі" .
Статтями 123, 124 Земельного код ексу України, ст. 20 Закону Укра їни “Про землеустрій”, Поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни № 677 від 26.05.2004 р. "Про порядок р озроблення проектів землеус трою щодо відведення земельн их ділянок" передбачено поря док укладення договорів орен ди, відповідно до якого при на данні земельних ділянок у ор енду повинна розроблятись зе млевпорядна документація (пр оект відведення чи технічна документація). Після виготов лення землевпорядна докумен тація, погоджена в установле ному порядку відповідними ор ганами державного контролю, подається на розгляд відпові дного органу місцевого самов рядування чи державної викон авчої влади, до повноважень я кого належить надання у кори стування земельної ділянки. За наслідками розгляду земле впорядної документації орга н місцевого самоврядування п риймає рішення про надання з емельної ділянки в оренду.
З матеріалів справи вбачає ться, що Лозівською РДА Харкі вської області рішення щодо надання в оренду земельної д ілянки загальною площею 15 гек тарів ПОСП «Прогрес» для сіл ьськогосподарських потреб, я ка знаходиться на території Тихопільської сільської рад и не приймалось. Відповідаче м відповідних доказів суду н адано не було, в матеріалах сп рави такі докази відсутні.
Стаття 15 Закону України „Пр о оренду землі” визначає іст отні умови договору оренди з емлі, якими є: об'єкт оренди (мі сце розташування та розмір з емельної ділянки); строк дії д оговору оренди; орендна плат а із зазначенням її розміру, і ндексації, форм платежу, стро ків, порядку її внесення і пер егляду та відповідальності з а її несплату; умови використ ання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін; умови передачі у зас таву та внесення до статутно го фонду права оренди земель ної ділянки.
Частиною 2 вказаної статті передбачено, що відсутність у договорі оренди землі одні єї з істотних умов, передбаче них цією статтею, а також пору шення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цьог о Закону є підставою для відм ови в державній реєстрації д оговору оренди, а також для ви знання договору недійсним ві дповідно до закону.
Стаття 21 Закону України „Пр о оренду землі” визначає, що о рендна плата за землю - це плат іж, який орендар вносить орен додавцеві за користування зе мельною ділянкою; розмір, фор ма і строки внесення орендн ої плати за землю встановлю ються за згодою сторін у дог оворі оренди (крім строків вн есення орендної плати за земельні ділянки державно ї та комунальної власності , які встановлюються відп овідно до Податкового кодек су України. Обчислення розмі ру орендної плати за землю з дійснюється з урахуванням і ндексів інфляції, якщо інше н е передбачено договором орен ди.
Відповідно до статті 13 Зако ну України “Про оцінку земел ь” (далі - Закон) проведення но рмативної грошової оцінки зе мель є обов' язковим при виз наченні розміру орендної пла ти за земельні ділянки держа вної та комунальної власност і.
Стаття 18 вказаного Закону в изначає порядок проведення н ормативної грошової оцінки з емельних ділянок відповідно до стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-прав ових актів.
За результатами нормативн ої грошової оцінки складаєть ся технічна документація (ст . 20 Закону), яка затверджується відповідною радою (ст. 23 Закон у), підставою для проведення о цінки землі є рішення органу місцевого самоврядування (с т.15 Закону).
В матеріалах справи відсут ні докази на підтвердження п роведення нормативної грошо вої оцінки земельної ділянки щодо якої укладено договір о ренди та докази прийняття ра дою відповідного рішення. Ві дповідач суду доказів на під твердження наявності вказан их документів не надав. Отже, с уд вважає, що така істотна умо ва договору оренди землі, як о рендна плата, в спірному дого ворі є такою, що визначена не у відповідності до норм діючо го законодавства, якими пере дбачено порядок її встановле ння.
Відповідно до частини 4 стат ті 15 Закону України „Про оренд у землі” невід'ємною частино ю договору оренди землі є: пл ан або схема земельної ділян ки, яка передається в оренду; к адастровий план земельної ді лянки з відображенням обмеже нь (обтяжень) у її використанн і та встановлених земельних сервітутів; акт визначення м еж земельної ділянки в натур і (на місцевості); акт прийманн я-передачі об'єкта оренди; про ект відведення земельної діл янки у разі його розроблення згідно із законом.
Згідно зі ст.ст. 116, 123, 125 Земел ьного кодексу України визна чений порядок і підстави над ання в оренду земельної діля нки, що здійснюється на підс таві затверджених повноваж ним органом проекту відведе ння земельної ділянки, погод жень меж, встановлення меж у н атурі (на місцевості).
З наявного в матеріалах спр ави тексту спірного договору вбачається, що ним взагалі не передбачено будь-яких додат ків, що є порушенням приписів частини 4 статті 15 Закону Укра їни „Про оренду землі ”.
Згідно статті 18 Закону Укра їни “Про оренду землі” догов ір оренди землі набирає чинн ості після його державної ре єстрації. Відповідно до стат ті 20 Закону України “Про оренд у землі” укладений договір о ренди землі підлягає державн ій реєстрації.
В пункті 1 Указу Президента України "Про заходи щодо ство рення єдиної системи державн ої реєстрації земельних діля нок, нерухомого майна та прав на них у складі державного зе мельного кадастру" від 17 лютог о 2003 року № 134/203 із змінами, внесен ими згідно з Указом Президен та України № 1039/203 від 15 вересня 200 3 року зазначено про необхідн ість покласти на Державний к омітет України по земельних ресурсах функції з державної реєстрації земельних діляно к, нерухомого майна та прав на них у складі державного земе льного кадастру.
Тобто обов' язковою умово ю чинності договору є держав на реєстрація, однак в оскарж уваному договорі сторонами н е викладено положень про нео бхідність проведення держав ної реєстрації вказаного дог овору. З наявного в матеріала х справи договору не вбачаєт ься додержання сторонами при писів ст.ст. 18, 20 Закону України “Про оренду землі” щодо його державної реєстрації.
На підставі вищевказаного суд встановив, що спірний до говір оренди укладений без п роведення аукціону земельни х торгів; без попереднього пр ийняття органом місцевого са моврядування рішення про над ання в оренду земельної діля нки другому відповідачу у ві дповідності до ст.ст.116, 124 Земел ьного кодексу України, без на явності відповідної докумен тації, передбаченої ст. 15 Зако ну України "Про оренду землі ", а саме відсутні: план або схе ма земельної ділянки, яка пер едається в оренду і відображ ає зовнішні межі земельної ділянки, що унеможливлює точ не визначення місцезнаходже ння земельної ділянки; кадас тровий план земельної ділянк и з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні т а встановлених земельних сер вітутів; акт визначення меж земельної ділянки в нат урі (на місцевості).
Сторонами договору не доде ржано вимог ст. ст. 125 , 126 Земельн ого кодексу України, ст. 18 та 20 З акону України “Про оренду зе млі” та п. 5 постанови КМУ N 2073 в ід 25.12.98 "Про затвердження поряд ку державної реєстрації дого ворів оренди" щодо державної реєстрації договору.
Вказані обставини підтве рджуються матеріалами спр ави та не спростовані відпов ідачем. Відповідачем не дове дено дотримання вимог земел ьного законодавства при офор мленні прав на оренду землі та наявність документів, ви значених невід'ємною частино ю договору оренди, що є поруше нням ст. 6 Закону України "Про о ренду землі".
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендарі набув ають права оренди земельної ділянки на підставах і в поря дку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господар ським кодексом України, цим т а іншими законами України і д оговором оренди землі.
Стаття 15 Закону України "Пр о оренду землі" визначає, що відсутність у договорі орен ди землі однієї з істотних ум ов, передбачених цією стат тею, а також порушення вим ог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в де ржавній реєстрації догово ру оренди, а також для визн ання договору недійсним відп овідно до закону.
Суд також зазначає, що понят тя попереднього договору оре нди землі та порядок і умови й ого укладення в Земельному к одексі України, ЗУ "Про оренду землі" та Цивільному кодексі України не визначено, у зв'язк у з цим, укладення державними органами таких договорів є н еправомірним.
Відповідно до статті 215 Циві льного кодексу України, підс тавою недійсності правочину є недодержання в момент вчин ення правочину стороною (сто ронами) вимог, які встановлен і частинами першою - третьою, п 'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність пр авочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін аб о інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених зако ном, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (ос порюваний правочин).
Згідно з частиною 1 статті 207 Господарського кодексу Укра їни судом може бути визнано н едійсним повністю або частко во господарське зобов'язання , що не відповідає вимогам зак ону, або вчинено з метою, яка з авідомо суперечить інтереса м держави і суспільства, або у кладено учасниками господар ських відносин з порушенням хоча б одним з них господарсь кої компетенції (спеціальної правосуб'єктності). Отже, угод а може бути визнана недійсно ю лише з підстав і з наслідкам и, передбаченими законом.
З огляду на вказане, суд вва жає обґрунтованими та доведе ними позовні вимоги прокурор а про визнання недійсним дог овору недійсним попередньог о договору оренди землі № 56 ві д 20.12.2010 року, укладеного між Лоз івською районною державною а дміністрацією та ПОСП «Прогр ес».
Розглянувши вимогу прокур ора про вжиття запобіжних за ходів, суд відмовляє і її задо воленні як необґрунтовану, о скільки відповідно до ст.. 43-1 ГП К України звернення до госпо дарського суду із заявою про вжиття запобіжних заходів п роводиться до подання позову .
Вирішуючи питання розподі лу судових витрат суд керуєт ься ст. 49 Господарського проце суального кодексу України. У спорах, що виникають при вико нанні договорів та з інших пі дстав державне мито покладає ться на сторони пропорційно розміру задоволених позовни х вимог. Суми, які підлягають с платі за проведення судової експертизи, послуги переклад ача, адвоката, витрати на інфо рмаційно-технічне забезпече ння судового процесу та інші витрати, пов'язані з розглядо м справи, покладаються: при за доволенні позову - на відпові дача; при відмові в позові - на позивача; при частковому зад оволенні позову - на обидві ст орони пропорційно розміру за доволених позовних вимог. Де ржавне мито, від сплати яког о позивач у встановленому п орядку звільнений, стягуєть ся з відповідача в доход бю джету пропорційно розміру з адоволених вимог, якщо відп овідач не звільнений від спл ати державного мита. Таким чи ном, судові витрати у даній сп раві покладаються на відпові дача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 6, 8, 14, 19, 124, 129 Конст итуції України, ст.ст. 123, 124, 125, 126 Зе мельного кодексу України, ст .ст. 18, 20, 21 Закону України “Про ор енду землі”, ст.ст. 203, 207, 215 Цивіль ного кодексу України, ст. 207 Гос подарського кодексу України , ст.ст. 1, 4, 12, 22, 33, 44, 49, 82-85 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, суд -
ВИРІШИВ:
В клопотанні прокурор а про вжиття запобіжних захо дів відмовити.
Позов задовольнити повніс тю.
Визнати недійсним поперед ній договір оренди землі, укл адений 20.12.2010р. між Лозівською ра йонною державною адміністра цією Харківської області та Приватно-орендним сільськог осподарським підприємством "Прогрес" за № 56.
Стягнути з Приватно-орендн ого сільськогосподарського підприємства "Прогрес" (64682, Хар ківська область, Лозівський район, с. Тихопілля, ідент. код 30758424) на користь державного бюд жету України (відділення дер жавного казначейства м. Харк ова, код ЄДРПОУ 24134490, рахунок 311100957 00002 в Управління державного ка значейства у Харківський обл асті, МФО 851011, код бюджетної кла сифікації 22090200, символ звітнос ті 095) - 85,00 грн. державного мита.
Видати наказ після набранн я рішенням законної сили.
Стягнути з Приватно-орендн ого сільськогосподарського підприємства "Прогрес" (64682, Хар ківська область, Лозівський район, с. Тихопілля, ідент. код 30758424) на користь державного бюд жету України (одержувач кошт ів - УДК у м. Харкові, № рахунку 31219264700002, код ЄДРПОУ 24134490, код бюджет ної класифікації 22050003, символ з вітності банку 264, банк одержу вача - ГУДКУ у Харківській обл ., МФО 851011) - 236,00 грн. витрат на інфор маційно-технічне забезпечен ня судового процесу.
Видати наказ після набранн я рішенням законної сили.
Суддя А юпова Р.М.
Рішення оформлено згідно з вимогами ст. 84 ГПК України
та повний текст рішення скл адено та підписано 18 липня 2011 р оку
справа № 5023/4216/11
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2011 |
Оприлюднено | 25.07.2011 |
Номер документу | 17153054 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Аюпова Р.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні