9/331-07-8814
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" липня 2011 р. Справа № 9/331-07-8814
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Бойко Л.І.,
суддів: Величко Т.А., Таран С.В.,
при секретарі: Павлюк О.М.
за участю представників сторін:
від позивача –Брагаренко Ю.Т.
від відповідача –Моджук І.О.
від прокуратури –Вигнатюк Т.Л.
від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства ”Одеське міське бюро технічної інвертарізації та реєстрації об'єктів нерухомості” –не з'явивися
розглянувши апеляційну скаргу заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради
на рішення господарського суду Одеської області від 10.12.2007р.
у справі № 9/331-07-8814
за позовом - Товариства з обмеженою відповідальністю ”Селянка”
до відповідача –Одеська міська рада
за участю 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства ”Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості”
про визнання права власності на нерухоме майно та зобов'язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ”Селянка” звернулось до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Одеської міської ради, за участю 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства ”Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” про визнання права власності на нерухоме майно та зобов'язання вчинити певні дії, в якій просив визнати за позивачем право власності на забудовані споруди 1а-15а- павільйони загальною площею 559,4 кв. м; 25-37 павільйони –347,8 кв.м; 30 –Г –магазин –114,6 кв.м; № 1,2 –огорожа; І- мостіння; розташованих на земельній ділянці загальною площею 2183 кв. м., за адресою: м. Одеса, пр. М.Жукова, 14 „Б” та зобов'язати КП ”Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” видати свідоцтво про право власності.
У ході розгляду справи судом першої інстанції позивач уточнив позовні вимоги та просив суд лише визнати за ним право власності на збудовані споруди 1а-15а- павільйони загальною площею 559,4 кв. м; 25-37 павільйони –347,8 кв.м; 30 –Г –магазин –114,6 кв.м; № 1,2 –огорожа; І- мостіння; розташованих на земельній ділянці загальною площею 2183 кв. м., за адресою: м. Одеса, пр. М.Жукова, 14 „Б”.
Рішенням господарського суду Одеської області від 10.12.2007р. у справі № 9/331-07-8814 позов ТОВ ”Селянка” задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, заступник прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, судова колегія дійшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до Акту Державної Технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об'єкта в експлуатацію від 13.09.2004 р. прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом міні-ринок ТОВ “Селянка” по пр. М. Жукова, 14 “Б” в м. Одесі: адмін. корпус - загальна площа 70 кв.м, кафе - загальна площа 83,5 кв.м, торгівельні павільйони № 1-24 - загальна площа 731 кв.м, № 1г-33г - загальна площа 982 кв.м, № 1п-41п - загальна площа 642 кв.м, № 1в-7в - загальна площа 185,5 кв.м. Всього загальною площею —2694 кв.м.
31.10.2005 р. рішенням № 756 виконавчого комітету Одеської міської ради ТОВ “Селянка” наданий дозвіл на реконструкцію з розширенням міні-ринку та надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою: м. Одеса, пр. М.Жукова, 14-Б.
31.10.2005 р. за № 144/нс з Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради та ТОВ “Селянка” укладений Договір на право забудови, згідно якого ТОВ „Селянка” надано право забудови земельного ділянки, в межах відводу, на період реконструкції, строком до 1-го кварталу 2007 р., за адресою: м. Одеса, пр. М. Жукова, 14-Б, для реконструкції з розширенням міні-ринка та комплексного впорядкування прилеглої території, ТОВ “Селянка” вносить плату на право забудови.
Відповідно до технічного паспорту від 28.02.2006 р. КП “ОМБТІ та РОН” збудовані наступні споруди 1а-15а - павільйони загальною площею 620,7 кв.м, 25-37 павільйони - 408,5 кв.м.. 30 - Г - магазин - 132,0 кв.м., № 1,2 - огорожа, І - мостіння. Вказані споруди розташовані на земельній ділянки загальною площею 2183 кв.м., у тому числі: під будинками - 1161 кв.м, під двором - 1022кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, пр. М.Жукова, 14-Б.
17.07.2007 р. між Одеською міською радою та ТОВ “Селянка” укладений Договір оренди землі, відповідно до нього ТОВ “Селянка” прийняло у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, площею 2183 кв.м, що знаходиться в м. Одесі, пр. М.Жукова, №14-Б.
Задовольняючи позовні вимоги ТОВ „Селянка” суд першої інстанції виходив з наступного.
Згідно ст. 331 Цивільного кодексу України право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.
Право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).
У відповідності зі ст. 182 Цивільного кодексу України: право власності на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід та припинення підлягають державній реєстрації.
Відповідно до п.5 розділу У “Прикінцеві положення” Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації.
Як слідує з вище наведеного, позивач, на думку суду першої інстанції набув у встановленому законом порядку права власності на нерухоме майно, а саме збудовані споруди 1а-15а - павільйони загальною площею 620,7 кв.м; 25-37 павільйони -408,5 кв.м; 30 - Г - магазин - 132,0 кв.м; № 1,2 - огорожа; І - мостіння; розташованих на земельній ділянці загальною площею 2183 кв.м., у тому числі: під будинками - 1161 кв.м, під двором - 1022кв.м за адресою: м. Одеса. пр.М.Жукова, 14-Б, і згідно чинного законодавства за ним повинно бути визнано право власності на це майно.
Але з такими висновками суду першої інстанції судова колегія погодитися не може виходячи з наступного.
Відповідно до вимог ст. 331 ЦК України та ст.ст. 1,4 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” права власності на нерухоме майно виникає у особи виключно з моменту проведення державної реєстрації.
Власником земельної ділянки за рахунок якої позивач збільшив приміщення є Одеська міська рада –відповідно до ст. 83 ЗК України землі належні на праві власності сільським, селищним та міським територіальним громадам є комунальною власністю.
Повноваження міської ради на продаж земельних ділянок визначено статтею 12 Земельного кодексу України, п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” встановлено, що питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях міської ради.
Слід зазначити, що Одеська міська рада не розглядала питання щодо відведення з метою подальшої забудови земельної ділянки за зазначеною адресою.
Судова колегія погоджується з доводами апеляційної скарги стосовно наступного.
Відповідно до п. 1.1 договору оренди земельної ділянки від 17.07.2007 року Одеською міською радою було передано ТОВ „Селянка” у строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 2183 кв.м.
Пунктом 5.1 Договору передбачено, що земельна ділянка передається з метою проведення реконструкції з розширенням, експлуатації та обслуговування міні ринку, без збільшення площі капітальної забудови.
Крім того п. 8.1 Договору передбачені обмеження щодо використання земельної ділянки а саме:
- заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки без у встановленому порядку проектної документації і розробки проекту відведення;
- заборона будівництва інших об'єктів.
Також п.7.1 Договору передбачено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцю земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Відповідно до положень ст. 376 ЦК України право власності на нерухоме майно, збудоване на земельній ділянці, яка надавалась особі, що здійснила таке будівництво, у власність або у користування, може бути визнане у судовому порядку виключно за згодою особи, якій належить на праві власності земельна ділянка.
Відповідно до положень ст. 78 ЗК України, 319 ЦК України та ст. 41 Конституції України тільки власник має право розпоряджатися, користуватися та володіти своїм майном, права якого є непорушними та не підлягають будь-якому обмеженню інакше ніж у судовому порядку, а при вирішенні питання про визнання права власності на об'єкт самовільного будівництва одночасно вирішується питання про правомірне користування особою, що здійснила самовільне будівництво, земельною ділянкою, на якій було здійснено самовільне будівництво.
Згідно до п. 3 ст. 375 ЦК України Право власника на забудову здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України № 1104 від 30.09.2009 року затверджено Порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт.
Вказаний Порядок встановлює умови надання дозволу на виконання будівельних робіт з нового будівництва, розширення, реконструкції, технічного переоснащення, реставрації та капітального ремонту. Зазначений порядок обов'язковий для застосування усіма суб'єктами будівництва незалежно від форм власності, відомчої належності та джерел фінансування.
Згідно п. 1 Порядку – дозвіл на виконання будівельних робіт є документом, що посвідчує право забудовника (замовника) на виконання будівельних робіт у відповідності до затвердженої проектної документації.
Враховуючи вказаний Порядок, виконання будівельних робіт без зазначеного дозволу забороняється.
Відповідно ст.ст. 24,29 Закону України „Про планування і забудову територій” для зведення об'єктів будівництва, забудовник має отримати дозвіл міської ради та інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю на виконання будівельних робіт.
Слід зазначити, що відповідно ст. 12 Закону України „Про основи містобудування” до компетенції органів місцевого самоврядування у сфері містобудівельної діяльності на їх території належить право затвердження місцевих правил забудови, внесення змін у зазначені документи за поданням спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури відповідно до законодавства.
Частиною 1 ст. 376 ЦК України визначено підстави, за якими будівництво (реконструкція) житлового будинку, будівлі, споруди, іншого нерухомого майна визнається самочинним, а саме: якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети (в даному випадку для забудови), або без належного дозволу чи належного затвердженого проекту, або з істотним порушенням будівельних норм та правил.
Вищезазначене будівництво було здійснено без дозволу на будівництво (з матеріалів справи дозволу не вбачається), тому є самочинним будівництвом.
Згідно ч.2 ст. 376 ЦК України особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває право власності на нього.
З висновком суду першої інстанції стосовно того, порушень прав інших осіб судом не встановлено, земельна ділянка, на якій розташовані об'єкти нерухомості, відведена позивачу у встановленому законом порядку, судова колегія погодитися не може оскільки з вищенаведеного вбачається порушення права власності Одеської міської ради як власника відповідно до положень ст. 83 ЗК України.
За таких обставин судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Одеської області підлягає скасуванню, як таке, що не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки не ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному з'ясуванні всіх обставин справи, що мають значення для справи.
Керуючись ст. ст. 101,103 - 105 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 10.12.2007р. у справі № 9/331-07-8814 скасувати, в позові відмовити.
Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя Л.І. Бойко
Судді : Т. А. Величко
С. В. Таран
Постанова підписана 25.07.2011 року
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2011 |
Оприлюднено | 27.07.2011 |
Номер документу | 17286078 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Бойко Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні