40/38пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
23.05.08 р. Справа № 40/38пн
Суддя господарського суду Донецької області Підченко Ю.О.
При секретарі судового засідання Ротар Н.Ю.
Розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004” м. Донецьк
до першого відповідача виконавчого комітету Донецької міської ради м. Донецьк
до другого відповідача Донецької міської ради м. Донецьк
про визнання права
за участю:
представників сторін:
від позивача Дуков А.П.- заступник директора, Деркач Р.І. – за довіреністю
від першого відповідача Неретіна Л.Г. - юрисконсульт
від другого відповідача Неретіна Л.Г. - юрисконсульт
Суть спору:
Товариство з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004” звернулось до господарського суду з позовом про визнання за ним права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту - торгівельно-адміністративної будівлі, розташованої по вулиці Щорса у Київському районі м. Донецька, шляхом укладення прямого договору оренди з виконавчим комітетом Донецької міської ради.
Представник відповідача надав суду відзив на позовну заяву, в якому він заперечує проти позову та просить припинити провадження по справі на підставі п. 1-1 ст. 80 ГПК України, на тих підставах, що відсутній предмет спору, крім того, свої заперечення мотивує тим, що не було офіційного звернення позивача до Виконкому Донецької міської ради про надання земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – торгівельно-адміністративної будівлі, розташованій по вул. Щорса у Київському р-ні, також вважає, що офіційної письмової відмови Виконкому Донецької міської ради від оформлення або неможливості розгляду документів позивача по відводу земельної ділянки в оренду у зв'язку зі змінами до деяких законодавчих актів України не було.
З'ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи та правову норму, яка підлягає застосуванню, приймаючи до уваги доводи сторін, суд встановив:
На виконання ст. 44 ГПК України, п. 7 ст. 129 Конституції України у судовому засіданні було проведено повне фіксування процесу технічними засобами та складено протокол згідно вимог ст. 811 ГПК України.
Відповідно до вимог статті 77 ГПК України, з метою усунення суперечностей у доводах та доказах сторін та підготовки процесуального документа, у судовому засіданні з 11 год. 25 хвил. 22.05.08р. по 11 год. 00 хвил. 23.05.08р. було оголошено перерву.
Позов обґрунтовано тим, що 23.11.07р. товариство з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004” (далі – позивач) звернулось до Донецького міського голови з заявою № 11/1-07 про надання в оренду земельної ділянки для розміщення об'єкту – торгівельно-адміністративної будівлі, розташованій по вул. Щорса у Київському р-ні, м. Донецька.
Після чого, на підставі Закону України „Про планування і забудову” та рішення Донецької міської ради від 30.09.05р. № 21/2 „Про затвердження правил забудови м. Донецька” та рішення Донецького міського голови (віза) питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, яка листом від 29.11.07р. надала згоду на забудову зазначеної земельної ділянки за умови розроблення, погодження та затвердження містобудівного обґрунтування розміщення цього об'єкту.
Позивач вважає, що він має всі законні підстави для набуття права оренди земельної ділянки для розміщення об'єкту – торгівельно-адміністративної будівлі, розташованій по вул. Щорса у Київському р-ні, м. Донецька, а бездіяльність органів місцевого самоврядування на цей час щодо оформлення документів на відведення земельної ділянки в оренду позивачу є необґрунтованою та незаконною.
У зв'язку з викладеним позивачем заявлені вимоги про визнання за ним права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – торгівельно-адміністративної будівлі, розташованій по вул. Щорса у Київському р-ні, м. Донецька, шляхом укладення прямого договору оренди з виконавчим комітетом Донецької міської ради в порядку передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.
Законодавець зазначає, що земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Приписи ст. ст. 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Відповідно ст. ст. 142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
У відповідності до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради, як це передбачено ст. 123 Земельного кодексу України. Тобто волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Згідно зі ст. 16 Закону України "Про оренду землі" в редакції законів, які діяли на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Стаття 16 Закону України "Про оренду землі" та стаття 124 Земельного кодексу України у редакції Закону України від 28.12.2007 р. N 107-VI визначають, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Згідно ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Як свідчать докази у справі, згідно рішення Донецької міської ради №18/12 від 28.03.08р. “Про відміну рішення міської ради від 24.06.05р. № 20/16” було скасоване рішення №20/16 від 24.06.05р. “Про делегування виконкому міської ради повноважень щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продажу, викупу земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладення угод про передачу права власності на земельні ділянки”, у зв'язку з чим виконавчий комітет Донецької міської ради позбавлено повноважень зокрема щодо зміни цільового призначення земель, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продажу, викупу земельних ділянок, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки.
Відповідно до вимог ст. 24 ГПК України, суд ухвалою від 09.04.08р. за своєю ініціативою залучив до справи другого відповідача – Донецьку міську раду. Підстави залучення до справи другого відповідача – це з'ясування всього кола обставин справи, встановленню наявності або відсутності правопорушення, прийняттю законного та обґрунтованого рішення.
Представник другого відповідача додатково повідомив про те, що відповідно до вимог п. 2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", - спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Однак законодавець вказує, що згідно приписів п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", - компетенція сільських, селищних та міських рад розповсюджується на вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Факт звернення позивача з заявою до Виконкому Донецької міської ради підтверджено матеріалами справи, таким чином заперечення відповідача з цього приводу не приймаються судом до уваги, оскільки факт звернення здійснився відповідно до п. 3.3 Інструкції з діловодства у міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади № 1153 від 17.10.97р.
До прийняття рішення по справі від представника позивача надійшло клопотання в порядку ст. 22 ГПК України про уточнення позовних вимог, відповідно до якого він просить суд визнати за ним право на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – торгівельно-адміністративної будівлі, розташованій по вул. Щорса у Київському р-ні м. Донецька, шляхом укладення прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку передбаченому Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.
Порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст. 152 Земельного кодексу України, з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства. Згідно вказаної статті захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку, що передбачено п. 2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Судом з'ясовано, що позивач звернувся до відповідача в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
За таких обставин суд вважає позов обґрунтованим, а тому слід задовольнити позовні вимоги щодо визнання за товариством з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004” права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – торгівельно-адміністративної будівлі, розташованій по вул. Щорса у Київському р-ні м. Донецька, шляхом укладення прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку передбаченому Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення товариства з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004” з заявкою до Донецького міського голови.
Щодо заперечень першого відповідача відносно припинення провадження у справі за ознаками пункту 1-1 статті 80 ГПК України, то вони спростовуються наступними обставинами:
- припинення існування предмета спору (наприклад, здійснене у встановленому порядку скасування оспорюваного акта), якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань;
- спір врегульовано самими сторонами шляхом перерахування боргу (передачі майна чи усунення перешкод у користуванні ним) після звернення кредитора з позовом за умови подання доказів такого врегулювання.
Викладені законодавцем обставини для припинення провадження у даній справі не підтверджено наданими сторонами доказами.
Витрати по держмиту в сумі 85 грн. та забезпеченню судового процесу в сумі 118 грн. покладаються на відповідача згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 13, 41, 58, 142, 143, 144, 145 Конституції України, ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, п. 34 ст. 26, п. 2 ст. 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, ст. ст. 12, 116, 123, 124, 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 4-2, 4-3, 22, 24, 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати за товариством з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004” (83052, м. Донецьк, пр. Ілліча, 62, ід. код 32727733) право на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – торгівельно-адміністративної будівлі, розташованій по вул. Щорса у Київському р-ні м. Донецька, шляхом укладення прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку передбаченому Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення товариства з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004” з заявкою до Донецького міського голови.
3. Стягнути з Донецької міської ради, 83050, м. Донецьк, вул. Артема, 98, ід. код 26502957, на користь:
- товариства з обмеженою відповідальністю „Промрезерв-2004”, 83052, м. Донецьк, пр. Ілліча, 62, ід. код 32727733, витрати по державному миту в сумі 85 грн. 00 коп., витрати по забезпеченню судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп., видавши наказ.
4. У задоволенні позову відносно першого відповідача - виконавчого комітету Донецької міської ради, - відмовити.
5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Суддя Підченко Ю.О.
Дата підписання рішення, оформленого у відповідності зі ст. 84 ГПК України: 28.05.08р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2008 |
Оприлюднено | 21.06.2008 |
Номер документу | 1729891 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Підченко Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні