ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Нев ського/Річна, 29/11, к. 317
РІШЕННЯ
Іменем України
18.07.2011 Справа №5002-28/2112-2011
За позовом - Фізичної осо би-підприємця ОСОБА_1 (96440, АДРЕСА_1).
До відповідача - Чорномор ської селищної ради Чорномор ського району Автономної Рес публіки Крим (96440, Чорноморськи й р-н, смт. Чорноморське, вул. Кі рова, 19).
Про визнання недійсним та с касування пункту рішення.
Суддя С.О. Лукачов
представники:
Від позивача - ОСОБА_2 - адвокат.
Від відповідача - ОСОБА _3 - представник, довіреність № 1041/02-22 від 25.08.2010 р.
Суть спору: Фізична особа-п ідприємець ОСОБА_1 зверну вся до господарського суду А Р Крим з позовною заявою до Чо рноморської селищної ради Чо рноморського району АР Крим про визнання недійсним та ск асування п. 2 рішення 5-ої сесії 6-го скликання Чорноморської селищної ради від 14 січня 2011 р.
Позовні вимоги мотивовані тим, що п. 2 спірного рішення по рушує право позивача на орен ду земельної ділянки для зді йснення користування майнов им комплексом, який належить останньому на праві власнос ті.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечує проти задов олення позовних вимог, мотив уючи тим, що п. 2 спірного рішен ня Чорноморської селищної ра ди встановлена організація п роїзду загального користува ння у зв' язку з необхідніст ю та для обслуговування об' єктів суміжних землекористу вачів, а також для громадськи х потреб.
У справі оголошувалась пер ерва, розгляд справи відклад ався відповідно до ст. 77 ГПК Ук раїни.
Після вияснення всіх обста вин справи та перевірення до казів, суд видалявся для прий няття рішення по справі до на радчої кімнати.
Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників позивача та відп овідача, суд -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до витягу про де ржавну реєстрацію прав № 29827533 К РП «Бюро реєстрації та техні чної інвентаризації м. Євпат орії», позивачу на праві прив атної власності належить ком плекс, розташований за адрес ою: АДРЕСА_2.
06 вересня 2010р. позивач зверну вся з заявою до відповідача (а . с. 27), в якій просив дозволити п ідготовку проекту землеустр ою по відводу земельної діля нки для обслуговування майно вого комплексу (виробнича ба за), орієнтованою площею 2,2207 га , яка розташована за адресою: АДРЕСА_2.
14 січня 2011р. на 5 сесії 6-го склик ання Чорноморською селищною радою Чорноморського району АР Крим винесено рішення № 152 « Про дозвіл на складання прое кту землеустрою по відводу з емельної ділянки для будівни цтва та обслуговування нежит лової будови по АДРЕСА_2 г р. ОСОБА_1». Даним рішенням дано дозвіл ОСОБА_1 на скл адання проекту землеустрою п о відводу земельної ділянки орієнтованою площею 2,2207 га з зе мель промисловості для будів ництва та обслуговування неж итлової будови по АДРЕСА_2 , з наступним наданням в оренд у строком на 49 років (п. 1 рішенн я); у складі проекту передбачи ти організацію проїзду загал ьного користування з вул. Пер шотравнева на вул. Південна ш ириною відповідно до законод авчих норм проектування; роз робити генеральний план тери торії, що відводиться та нада ти для затвердження сесії Чо рноморської селищної ради (п . 2 рішення); зобов' язано ОСО БА_1 надати у Чорноморську с елищну раду проект землеустр ою по відводу земельної діля нки для розгляду та затвердж енню у встановленому законом порядку (п. 3 рішення).
На думку позивача, внаслідо к п. 2 прийнятого рішення, відп овідач чинить перешкоди пози вачу у реалізації передбачен ого земельним законодавство м права на оренду земельної д ілянки для обслуговування ро зташованих не неї об' єктів, що і стало підставою для звер нення до суду.
Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши та оцінивши в сукупності фактичні обстави ни справи, заслухавши поясне ння представників сторін, су д дійшов висновку, що вимоги п озивача підлягають задоволе нню з огляду на наступне.
Стаття 1 Господарського про цесуального кодексу України , передбачає право на звернен ня до господарського суду зг ідно з встановленою підвідом чістю за захистом порушених або оспорюваних прав і охоро нюваних законом інтересів.
Відповідно до статті 15 Циві льного кодексу України, кожн а особа має право на захист св ого цивільного права у разі й ого порушення, невизнання аб о оспорювання.
Згідно зі статтею 16 Цивільн ого кодексу України, кожна ос оба має право звернутися до с уду за захистом свого особис того немайнового або майново го права та інтересу. Способи захисту цивільних прав та ін тересів визначені частиною д ругою цієї статті та статтею 20 Господарського кодексу Укр аїни.
Відповідно до ст. 20 Господар ського кодексу України суб' єкт господарювання має право на захист своїх прав і законн их інтересів шляхом визнання повністю або частково недій сними актів органів державно ї влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб' єктів, що суперечать за конодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб' єк та господарювання або спожив ачів.
Крім того, способи захисту п рав громадян та юридичних ос іб на земельні ділянки перед бачені ч. 3 ст. 152 Земельного код ексу України. Згідно до якої, з ахист прав громадян та юриди чних осіб на земельні ділянк и здійснюється, зокрема, шлях ом визнання прав, визнання не дійсними рішень органів вико навчої влади або органів міс цевого самоврядування, а так ож застосування інших, перед бачених законом, способів, у т ому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і ф ізичних осіб, що виникають в р езультаті рішень, дій чи безд іяльності органів або посадо вих осіб місцевого самовряду вання, в судовому порядку, що п ередбачено п. 2 ст. 77 Закону Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні» від 21.05.1997р.
Відповідно до статті 19 Конс титуції України, правовий по рядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Пунктом 34 статті 26 Закону Укр аїни «Про місцеве самоврядув ання в Україні» передбачено, що питання регулювання земе льних відносин вирішуються в иключно на пленарному засіда нні ради - сесії.
14 січня 2011р. на 5 сесії 6-го склик ання Чорноморською селищною радою Чорноморського району АР Крим винесено рішення № 152 « Про дозвіл на складання прое кту землеустрою по відводу з емельної ділянки для будівни цтва та обслуговування нежит лової будови по АДРЕСА_2 г р. ОСОБА_1».
Спірним пунктом 2 даного ріш ення Чорноморською селищною радою вирішено: «В составе пр оекта предусмотреть организ ацию проезда общего пользова ния с ул. Первомайская на ул. Ю жная шириной согласно законо дательных норм проектирован ия. Разработать генеральный план отводимой территории и предоставить на утверждение сессии Черноморского поселк ового совета».
Проте, як вбачається зі свід оцтва про право власності на нерухоме майно виконкому Чо рноморської селищної ради та з витягу про державну реєстр ацію прав № 29827533 КРП «Бюро реєст рації та технічної інвентари зації м. Євпаторії» (а. с. 8-9), пози вачу на праві приватної влас ності належить комплекс, роз ташований за адресою: АДРЕС А_2.
Судом встановлено, що майно вий комплекс позивача розташ ований на земельній ділянці, яка знаходилась у користува нні ВАТ «Чорноморське РТП» н а підставі Акту на право пост ійного користування землею с ерії ІІ-КМ № 004664, який видано від повідно до рішення виконавчо го комітету Чорноморської ра ди народних депутатів від 24 ли стопада 1995 року № 265 (а. с. 10-14).
Відповідно до ст. 120 Земельно го кодексу України, у разі наб уття права власності на жили й будинок, будівлю або споруд у, що перебувають у власності , користуванні іншої особи, пр ипиняється право власності, право користування земельно ю ділянкою, на якій розташова ні ці об'єкти. До особи, яка наб ула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду , розміщені на земельній діля нці, що перебуває у власності іншої особи, переходить прав о власності на земельну діля нку або її частину, на якій вон и розміщені, без зміни її ціль ового призначення. Якщо жили й будинок, будівля або споруд а розміщені на земельній діл янці, що перебуває у користув анні, то в разі набуття права в ласності на ці об'єкти до набу вача переходить право корист ування земельною ділянкою, н а якій вони розміщені, на тих с амих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього земле користувача. У разі набуття п рава власності на жилий буди нок, будівлю або споруду фізи чними або юридичними особами , які не можуть мати у власност і земельних ділянок, до них пе реходить право користування земельною ділянкою, на якій р озташований жилий будинок, б удівля або споруда, на умовах оренди.
Таким чином, позивач виступ ає належним користувачем зем ельної ділянки, на якій розта шовано нерухоме майно останн ього.
Відповідач в обґрунтуванн я своїх заперечень посилаєть ся на приписи ч. 3 ст. 98 та ч. 1 ст. 99 З емельного кодексу України.
Відповідно до ч. 3 ст. 98 ЗК Укра їни, встановлення земельного сервітуту не веде до позбавл ення власника земельної діля нки, щодо якої встановлений з емельний сервітут, прав воло діння, користування та розпо рядження нею.
Відповідно до ч. 1 ст. 99 ЗК Укра їни, власники або землекорис тувачі земельних ділянок мож уть вимагати встановлення зе мельних сервітутів, зокрема: право проїзду на транспортн ому засобі по наявному шляху .
Суд не приймає наведені пос илання відповідача з огляду на наступне.
У ст. 99 ЗК України йдеться про встановлення права проїзду по наявному шляху, в той час, я к генеральним планом смт. Чор номорське на території колиш нього РТП, яке розташовано за адресою: АДРЕСА_2, автошля ху або проїзду з вул. Першотра вневої на вул. Південна - не п ередбачено, про що свідчить л ист головного архітектора Чо рноморського району вих. № 97 в ід 20.06.2011р. та викопіювання з ген ерального плану смт. Чорномо рське (а. с. 41-42).
Статтею 100 ЗК України визнач ено порядок встановлення зем ельних сервітутів: сервітут може бути встановлений догов ором, законом, заповітом або р ішенням суду. Сервітут може н алежати власникові (володіль цеві) сусідньої земельної ді лянки, а також іншій конкретн о визначеній особі (особисти й сервітут). Земельний сервіт ут може бути встановлений до говором між особою, яка вимаг ає його встановлення, та влас ником (володільцем) земельно ї ділянки. Договір про встано влення земельного сервітуту підлягає державній реєстрац ії в порядку, встановленому д ля державної реєстрації прав на нерухоме майно.
Судом встановлено, що земел ьний сервітут на спірній зем ельній ділянці, у перебачени х ст. 100 Земельного кодексу Укр аїни способах не встановлюва вся, та робота з цього питання , зокрема відповідачем не про водилась. Також відсутнє від повідне судове рішення про в становлення земельного серв ітуту.
Крім того, відповідно до п. 2 с пірного рішення Чорноморськ ої селищної ради вирішено ро зробити генеральний план тер иторії, що відводиться та над ати для затвердження сесії Ч орноморської селищної ради.
Законом України «Про плану вання і забудову територій» від 20.04.2000р., який був чинним на де нь винесення спірного рішенн я, визначено, що генеральний п лан населеного пункту - це міс тобудівна документація, яка визначає принципові вирішен ня розвитку, планування, забу дови та іншого використання території населеного пункту ; також визначено, що детальни й план території - це містоб удівна документація, що визн ачає зонування територій, ро зташування червоних ліній, і нших ліній регулювання забуд ови, зон, у яких встановлюютьс я планувальні обмеження, роз міщення та функціональне при значення об'єктів містобудув ання, види забудови для окрем их районів, мікрорайонів, ква рталів та районів реконструк ції існуючої забудови населе них пунктів.
При цьому, в зазначеному зак оні відсутнє таке поняття як «генеральний план території ».
Відповідно до ст. 10 Закону Ук раїни «Про планування і забу дову територій», планування територій на місцевому рівні забезпечується відповідним и місцевими радами та їх вико навчими органами, Київською та Севастопольською міським и державними адміністраціям и відповідно до їх повноваже нь, визначених законом, і поля гає у розробленні та затверд женні генеральних планів нас елених пунктів, схем планува ння територій на місцевому р івні та іншої містобудівної документації, регулюванні ви користання їх територій, ухв аленні та реалізації відпові дних рішень про дотримання м істобудівної документації.
Розроблення, погодження та експертиза містобудівної до кументації провадяться згід но з встановленими державним и стандартами, нормами та пра вилами в порядку, визначеном у законодавством.
Містобудівна документація затверджується відповідною місцевою радою з визначення м строку її дії та переліку ра ніше прийнятих рішень, що втр ачають чинність, а також тих р ішень, до яких необхідно внес ти відповідні зміни.
Зміни до містобудівної док ументації вносяться рішення м ради, яка затвердила містоб удівну документацію, після п огодження з відповідним спец іально уповноваженим органо м з питань містобудування та архітектури.
Відповідно до ст. 16 Закону Ук раїни «Про регулювання місто будівної діяльності» від 17.02.201 1р., який регулює зазначені від носини в даний час, плануванн я територій на місцевому рів ні здійснюється шляхом розро блення та затвердження генер альних планів населених пунк тів, планів зонування терито рій і детальних планів терит орії. Склад, зміст, порядок роз роблення та оновлення містоб удівної документації на місц евому рівні визначаються цен тральним органом виконавчої влади з питань будівництва, м істобудування та архітектур и.
З аналізу вищенаведених но рм суд дійшов висновку, що в ча стині розроблення генеральн ого плану території, що відво диться та надання його для за твердження сесії Чорноморсь кої селищної ради, п. 2 спірног о рішення Чорноморської сели щної ради не відповідає прип исам містобудівного законод авства.
Крім того, судом встановлен о, що п. 2 рішення Чорноморсько ї селищної ради № 152 вирішено п ередбачити у складі проекту організацію проїзду загальн ого користування з вул. Першо травнева на вул. Південна шир иною відповідно до законодав чих норм проектування, що суп еречить рішенню № 4385 54 сесії 5 ск ликання Чорноморської селищ ної ради Чорноморського райо ну АР Крим від 20 травня 2010р. «Про продовження строку дії гене рального плану смт. Чорномор ське до 2015року».
Як пояснив позивач, наявніс ть проїзду загального корист ування з вул. Першотравнева н а вул. Південна зробить немож ливим використання комплекс у будівель позивача за цільо вим призначенням, оскільки п роїзд буде розділяти будівлі , та пройде в місці, де розташо вана будівля, а також, знесенн ю підпадуть опори лінії елек тропередач, які належать поз ивачу на підставі договору к упівлі-продажу майна, яке зна ходиться в процесі ліквідаці ї від 21.09.2007р. (а. с. 53), який укладено між ВАТ «Чорноморське ремон тно-транспортне підприємств о» в особі ліквідатора Яблон ського В.В. та фізичною особою ОСОБА_1
З огляду на вищевикладене, с уд дійшов висновку, що фактич но спірним пунктом рішення Ч орноморської селищної ради № 152 порушуються права позивача , як належного користувача зе мельної ділянки та власника майна, яке розташовано на діл янці.
Стаття 155 Земельного кодекс у України встановлює, що у раз і видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким по рушуються права особи щодо в олодіння, користування чи ро зпорядження належною їй земе льною ділянкою, такий акт виз нається недійсним.
Згідно Роз' яснень Вищого арбітражного суду України в ід 26.01.2000, № 02-5/35 «Про деякі питання практики вирішення спорів, п ов'язаних з визнанням недійс ними актів державних чи інши х органів» підставами для ви знання акта недійсним є неві дповідність його вимогам чин ного законодавства та/або ви значеній законом компетенці ї органу, який видав цей акт. О бов'язковою умовою визнання акта недійсним є також поруш ення у зв'язку з прийняттям ві дповідного акта прав та охор онюваних законом інтересів п ідприємства чи організації - позивача у справі.
Відповідно до ч. 1 статті 21 Ци вільного кодексу України, су д визнає незаконним та скасо вує правовий акт індивідуаль ної дії, виданий органом держ авної влади, органом влади Ав тономної Республіки Крим або органом місцевого самовряду вання, якщо він суперечить ак там цивільного законодавств а і порушує цивільні права аб о інтереси.
Згідно ст. 32 ГПК України дока зами у справі є будь-які факти чні дані, на підставі яких гос подарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обс тавин, на яких ґрунтуються ви моги і заперечення сторін, а т акож інші обставини, які мают ь значення для правильного в ирішення господарського спо ру.
Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які поси лається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідач не використав с вого права та не надав суду до кази, які б свідчили про обґру нтованість та правомірність спірного пункту рішення Чор номорської селищної ради № 152.
Враховуючи викладене, суд в важає, що оскаржуваний пункт рішення відповідача не відп овідає положенням ст. 19 Консти туції України, ст. 120 ЗК України та порушує право позивача на користування належним йому майновим комплексом та земел ьною ділянкою, на підставі чо го, суд дійшов висновку про не обхідність судового захисту прав позивача, шляхом задово лення позовних вимог.
Витрати позивача по сплаті державного мита в сумі 85,00 грн. та витрат на інформаційно-те хнічне забезпечення судовог о процесу в розмірі 236,00 грн. суд ом покладаються на відповіда ча в порядку ст. 49 ГПК України.
Вступна та резолютивна час тини рішення оголошені - 18.07.20 11р.
Рішення оформлено відпові дно до ст. 84 ГПК України - 21.07.2011р .
Враховуючи вищезазначене та керуючись ст. ст. 49, 82-84 Господ арського процесуального код ексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним та скасувати п. 2 рішення 5-ої сесі ї 6-го скликання Чорноморсько ї селищної ради Чорноморсько го району АР Крим № 152 від 14 січн я 2011 р.
3. Стягнути з Чорноморс ької селищної ради Чорноморс ького району Автономної Респ убліки Крим (96440, Чорноморський р-н, смт. Чорноморське, вул. Кір ова, 19, код ЄДРПО України 26537559) на користь Фізичної особи-підпр иємця ОСОБА_1 (96440, АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1) державне мито у розм ірі 85,00 грн. та 236,00 грн. витрат на і нформаційно-технічне забезп ечення судового процесу.
4. Наказ видати після на брання рішенням законної сил и.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Кр им Лук ачов С.О.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2011 |
Оприлюднено | 03.08.2011 |
Номер документу | 17313752 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Лукачов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні