ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01014, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
26 травня 2011 року № 2а-3921/11/2670
Окружний адміністративни й суд міста Києва у складі гол овуючого судді Огурцова О.П. при секретарі судового засід ання Манічевій В.В. розгляну вши у відкритому судовому за сіданні адміністративну спр аву
за позовом Товариства з обмеженою ві дповідальністю "УК-Інвест"
до Інспекції Державного архі тектурно-будівельного контр олю міста Києва
про зобов'язати видати сертифі кат відповідності збудовано го об'єкта проектній докумен тації, вимогам державних ста ндартів, будівельних норм і п равил
за участю
представника позивача: ОСОБА_1 (довіреність б\н від 21.04.2011)
представника відповідача : не з'явився
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмежено ю відповідальністю “Укр - Інв ест” звернулося до Окружного адміністративного суду міст а Києва з адміністративним п озовом до Інспекції Державно го архітектурно-будівельног о контролю міста Києва про зо бов'язання видати сертифікат відповідності збудованого о б'єкта проектній документаці ї, вимогам державних стандар тів, будівельних норм і прави л.
Позовні вимоги обґрунтов ані тим, що відповідач в пору шення норм Закону України "Пр о планування та забудову тер иторії" не видає позивачу сер тифікат відповідності збудо ваного об'єкту проектній док ументації, вимогам державних стандартів, будівельних нор м і правил на будівлю, яка нал ежить позивачу на праві прив атної власності і згідно із в исновком експертної установ и придатна до експлуатації.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Києва від 21.03.2011 позовну заяву було зал ишено без руху. У встановлени й судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалами Окружного адміні стративного суду міста Києва від 30.03.2011 відкрито провадження , закінчено підготовче прова дження та призначено справу до судового розгляду на 21.04.2011.
Судове засідання 21.4.2011 було відкладено у зв'язку з неявко ю сторін.
У судовому засіданні 16.05.2011 оголошувалась перерва до 26.05.201 1.
У судовому засіданні 26.05.2011, у п орядку частини третьої статт і 160 Кодексу адміністративног о судочинства України було п роголошено вступну та резолю тивну частини постанови.
Представник позивача у суд овому засіданні 26.05.2011 підтрима в позовні вимоги у повному об сязі та просив суд задовольн ити позов.
У судове засідання 16.05.2011 пред ставник відповідача не з'яви вся, 21.04.2011 подав через канцелярі ю суду заперечення на адміні стративний позов, в яких прос ив відмовити у задоволенні п озовних вимог у повному обся зі та розглядати справу без й ого участі. В обґрунтування с воїх заперечень на адміністр ативний позов відповідач пос илається на статті 9, 10 Закону України «Про архітектурну ді яльність», наказ Державної а рхітектурно-будівельної інс пекції Міністерства регіона льного розвитку і будівництв а України від 26.10.07 № 56, статті 24, 301 Закону України «Про план ування і забудову територій» , частину першу статті 376 та час тину другу статті 3321 Цивільно го кодексу України.
Розглянувши подані докуме нти і матеріали, всебічно і по вно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуєть ся позов, об'єктивно оцінив ши докази, які мають юридичне значення для розгляду справ и і вирішення спору по суті, Ок ружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
02.10.2006 за договором купівлі -продажу нерухомого майна То вариству з обмеженою відпові дальністю “Укр - Інвест” була передана у власність нежитл ова будівля (літера В) загальн ою площею 657,4 кв.м, що знаходить ся за адресою: м. Київ, вул. Наро дного ополчення, 26-А.
31.07.2008 укладено договір субор енди земельної ділянки, посв ідчений приватним нотаріус ом Київського міського нотар іального округу ОСОБА_2 та зареєстрованого в реєстрі н отаріальних дій за № 6296, відпов ідно до якого земельна ділян ка за адресою: м. Київ, вул. Наро дного ополчення, 26-А, на якій ро зташована нежитлова будівля літ. "В", передана у користу вання Товариству з обмеженою відповідальністю “Укр-Інвес т” на строк до 22.02.2029.
З метою поліпшення приміще нь Товариством з обмеженою в ідповідальністю "УК-Інвест" б ули здійсненні роботи з реко нструкції нежитлової будівл і (літера В) загальною площею 657,4 кв.м, що знаходиться з а адресою: м. Київ, вул. Народно го ополчення, 26-А., в результаті чого збільшено її загальну п лощу до 1761,0 кв.м.
05.01.2009 Київським міським бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна виданий технічний паспорт н а нежитлову будівлю літ. "В", як а розташована за адресою: м. Ки їв, вул. Народного ополчення, 2 6-А, в якому зазначено, що загал ьна площа зазначеної будівлі збільшилась на 1103,6 кв.м за раху нок реконструкції та станови ть 1761,0 кв.м.
24.06.2010 Товариством з обмеженою відповідальністю "УК-Інвест " на адресу Київського науков о-дослідного інституту судов их експертиз Міністерства юс тиції України було направлен о лист № 24-06/2010 з проханням щодо п ризначення експертного буді вельно-технічного досліджен ня будівельних конструкцій, конструктивних елементів, ін женерних мереж та опорядженн я нежитлової будівлі літ. “В” , що розташована по вул. Народн ого Ополчення, 26-А в Солом'янс ькому районі міста Києва.
10.08.2010 Київським науково-досл ідним інститутом судових екс пертиз Міністерства юстиції України виготовлено висново к експертного будівельно-тех нічного дослідження № 5087/10-15, відповідно до якого: ступ інь будівельної готовності н ежитлової будівлі літ. "В" по в ул. Народного Ополчення, 26-А в С олом'янському районі м. Києва на час проведення обстеженн я становить 100 %; об'ємно-планува льні та конструктивні рішенн я нежитлової будівлі літ. "В", р озташованої по вул. Народног о Ополчення, 26-А, в Солом'янсько му районі м. Києва, склад влашт ованих в ній інженерних мере ж, а також схеми їх побудови та спосіб влаштування відповід ають будівельним протипожеж ним та санітарним вимогам но рматив них актів в галузі буд івництва, що діють в Україні; т ехнічний стан конструктивни х елементів, інженерних мере ж та несучих будівель них кон струкцій нежитлової будівлі літ. "В", що розташована за адре сою вул. Народного Ополчення , 26-А в Солом'янському районі м. Києва є добрим за класифікац ією Стандарту [22], тобто станом , при якому пошкоджень і дефор мацій немає, а наявні окремі н есправності, не впливають на експлуатацію елемента і мож уть бути усунені під час вико нання планового ремонту, та н ормальним (І категорії) відпо відно до класифікації Правил [33], тобто станом при якому факт ичні зусилля в елементах та п ерерізах не перевищують допу стимих; в подальшому приміще ння нежитлової будівлі літ. "В ", що розташована по вул. Народ ного Ополчення, 26-А в Солом'янс ькому районі м. Києва, її конст руктивні елементи, інженерні мережі, а також будівля в ціло му можуть безпечно експлуату ватися в межах свого функціо нального призначення за умов дотримання відповідних техн ічних норм і правил щодо поря дку їх експлуатації та термі нів технічного обслуговуван ня.
Рішенням Господарського с уду міста Києва від 17.12.2010 по спр аві № 57/204 за позовом Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "УК-Інвест" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автобізнесстиль" про стягн ення 128516,00 грн. та визнання прав а власності, було визнано за Т овариством з обмеженою відпо відальністю "УК-Інвест" право власності на нежитлову буді влю літ. "В" загальною площею 1761 кв.м., що знаходиться за адрес ою: м. Київ, вул. Народного опол чення, 26-А.
30.12.2010 Комунальним підприємст вом Київським міським бюро т ехнічної інвентаризації та р еєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна н а підставі рішення Господарс ького суду міста Києва від 17.12.2 010 зареєстровано право приват ної власності Товариства з обмеженою відповідальністю "УК-Інвест" на нежитлову будів лю (літера В) загальною площею 1761,0 кв.м., що знаходиться за адре сою: м. Київ, вул. Народного опо лчення, 26-А.
09.03.2011 Товариством з обмеженою відповідальністю "УК-Інвест " до Інспекції державного арх ітектурно-будівельного конт ролю у місті Києві було подан о заяву про видачу сертифіка та відповідності на нежитлов у адміністративно - виробни чу будівлю з вбудованою СТО (л іт. В) заг. пл. 1761,0 м. кв., розташова ну за адресою м. Київ, вул. Наро дного ополчення, 26-А.
Листом № 7/26-1584/11 від 30.11.2010 Інспекц ією державного архітектурно -будівельного контролю у міс ті Києві було надано відмову у видачі сертифіката відпов ідності № 239 від 12.03.2011 Товариству з обмеженою відповідальніст ю "УК-Інвест" у зв'язку з тим, що позивачем не подано документ ів, вказаних у пункті 3 Порядку прийняття в експлуатацію за кінчених будівництвом об'єкт ів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 923 від 08.10.2008, а саме, проектної док ументації, затвердженої в ус тановленому законодавством порядку та акту готовності о б'єкта до експлуатації, підпи саного генпроектувальною та генпідрядною організаціями , субпідрядними організаціям и, що здійснювали будівництв о, замовником, страховою комп анією (у разі, коли об'єкт заст рахований) за формою згідно з додатком 3.
Оцінивши докази, які є у спр аві, за своїм внутрішнім пере конанням, що ґрунтується на ї х безпосередньому, всебічном у, повному та об'єктивному дос лідженні, суд вважає позов та ким, що підлягає частковому з адоволенню з наступних підст ав.
Відповідно до частин першо ї, другої, третьої статті 301 За кону України "Про архітектур ну діяльність" прийняття в ек сплуатацію закінчених будів ництвом об'єктів здійснюєтьс я на підставі сертифіката ві дповідності, який видається інспекціями державного архі тектурно-будівельного контр олю з урахуванням частини че твертої цієї статті. Сертифі кат відповідності - документ , що засвідчує відповідність закінченого будівництвом об 'єкта проектній документації , державним будівельним норм ам, стандартам і правилам. Для одержання сертифіката відпо відності замовник або уповно важена ним особа подає до інс пекції державного архітекту рно-будівельного контролю, я ка надала дозвіл на виконанн я будівельних робіт, письмов у заяву, до якої додаються: про ектна документація на будівн ицтво об'єкта, погоджена та за тверджена в установленому за конодавством порядку; акт го товності об'єкта до експлуат ації, підписаний генпроектув альною та генпідрядною орган ізаціями, субпідрядними орга нізаціями, що здійснювали бу дівництво, генпроектувально ю організацією, замовником, с траховою компанією (якщо об'є кт застрахований).
Відповідно до пункту 2 Поряд ку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'є ктів, затвердженим постаново ю Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 № 923 прийняття в експлу атацію закінчених будівницт вом об'єктів здійснюється н а підставі сертифіката відпо відності збудованого об'єк та проектній документації, в имогам державних стандартів , будівельних норм і правил, що видається інспекціями держа вного архітектурно-будівель ного контролю. При цьому, серт ифікатом є документ, що засві дчує відповідність закінчен ого будівництвом об'єкта пр оектній документації, держав ним будівельним нормам, стан дартам і правилам. Експлуата ція будівлі без наявності вк азаного сертифіката відпові дно до Закону України «Про ві дповідальність підприємств , їх об'єднань, установ та орг анізацій за правопорушення у сфері містобудування»не доп ускається та тягне за собою м айнову відповідальність.
Пунктом 3 вказаного Порядку встановлено, що для одержанн я сертифіката відповідності замовник або уповноважена н им особа подає письмову заяв у згідно з додатком 2 інспекці ї, яка видала дозвіл на викона ння будівельних робіт, або ін спекції за місцем розташуван ня закінченого будівництвом об'єкта, якщо проводилися буд івельні роботи, на виконання яких не вимагається дозвіл, а бо будівельні роботи проводи лися на підставі декларації відповідності матеріально-т ехнічної бази вимогам законо давства. До заяви додаються: п роектна документація, затвер джена в установленому законо давством порядку; акт готовн ості об'єкта до експлуатації , підписаний генпроектувальн ою та генпідрядною організац іями, субпідрядними організа ціями, що здійснювали будівн ицтво, замовником, страховою компанією (у разі, коли об'єкт застрахований) за формою згі дно з додатком 3.
Згідно із пунктом 12 Порядку прийняття в експлуатацію за кінчених будівництвом об'єкт ів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України в ід 08.10.2008 № 923 за результатами роз гляду заяви з документами, що додаються до неї, та підсумко вої перевірки інспекція прот ягом двох робочих днів прийм ає рішення про видачу сертиф іката відповідності або відм ову.
Відповідно до пункту 14 зазн аченого Порядку підставами д ля відмови у видачі сертифік ата відповідності є: неподан ня документів, зазначених у п ункті 3 цього Порядку; виявлен ня недостовірних відомостей у поданих документах; невідп овідність закінченого будів ництвом об'єкта погодженій і затвердженій проектній доку ментації на будівництво тако го об'єкта та вимогам державн их будівельних норм, стандар тів і правил. У разі прийняття рішення про відмову у видачі сертифіката відповідності з амовникові або уповноважені й ним особі надсилається про тягом двох робочих днів пові домлення про прийняте рішенн я з обґрунтуванням причин ві дмови та рекомендаціями щодо усунення виявлених порушень за формою згідно з додатком 5. Відомості про відмову у вида чі сертифіката відповідност і вносяться до реєстру видан их сертифікатів відповіднос ті та відмов у їх видачі. Спори , пов'язані з видачею сертифік ата відповідності або відмов и у його видачі, вирішуються у судовому порядку.
Відповідач відмовляючи по зивачу в наданні сертифіката відповідності збудованого о б'єкту проектній документаці ї, вимогам державних стандар тів, будівельних норм і прави л зазначив у відмові, що позив ачем не подано документів ви значених чинним законодавст вом, а саме: проектної докумен тації, затвердженої в устано вленому законодавством поря дку та акту готовності об'єкт а до експлуатації, підписано го генпроектувальною та генп ідрядною організаціями, субп ідрядними організаціями, що здійснювали будівництво, зам овником, страховою компанією (у разі, коли об'єкт застрахов аний) за формою згідно з додат ком 3.
З наявних матеріалів справ и вбачається, що позивачем пр оводилась лише реконструкці я нежитлової будівлі (літера В) загальною площею 657,4 кв.м, що з находиться за адресою: м. Київ, вул. Народного ополчен ня, 26-А., в результаті чого збіль шено її загальну площу до 1761,0 к в.м. та право власності позива ча на зазначену будівлю було визнано рішенням Господарсь кого суду міста Києва від 12.12.2010 по справі № 57/204, а за таких обста вин погодженого проекту, акт а готовності об'єкта до експл уатації, підписаного генпрое ктувальною та генпідрядною о рганізаціями, субпідрядними організаціями, що здійснюва ли будівництво, не могло бути взагалі, в зв'язку з тим, що наз вані організації не приймали участі в будівництві зазнач еної споруди.
Крім того, згідно висновку Київського науково-дослідно го інституту судових експерт из Міністерства юстиції Укра їни № 5087/10-15 від 10.08.2010 ступінь буді вельної готовності нежитлов ої будівлі літ. "В" по вул. Народ ного Ополчення, 26-А в м. Києві на час проведення обстеження с тановить 100 %, об'ємно-плануваль ні та конструктивні рішення нежитлової будівлі, склад вл аштованих в ній інженерних м ереж, а також схеми їх побудов и та спосіб влаштування відп овідають будівельним протип ожежним та санітарним вимога м нормативних актів в галузі будівництва, що діють в Украї ні, технічний стан конструкт ивних елементів, інженерних мереж та несучих будівельних конструкцій є добрим за клас ифікацією Стандарту, тобто с таном, при якому пошкоджень і деформацій немає, а наявні ок ремі несправності, не вплива ють на експлуатацію елемента і можуть бути усунені під час виконання планового ремонту , та нормальним (І категорії) в ідповідно до класифікації Пр авил, тобто станом при якому ф актичні зусилля в елементах та перерізах не перевищують допустимих та в подальшому п риміщення нежитлової будівл і, її конструктивні елементи , інженерні мережі, а також буд івля в цілому можуть безпечн о експлуатуватися в межах св ого функціонального признач ення за умов дотримання відп овідних технічних норм і пра вил щодо порядку їх експлуат ації та термінів технічного обслуговування.
З урахуванням наведеного с уд дійшов висновку про те, що в ідповідачем при розгляді зая ви про видачу сертифіката ві дповідності на нежитлову адм іністративно - виробничу бу дівлю з вбудованою СТО (літ. В) заг. пл. 1761,0 м. кв., розташовану за адресою м. Київ, вул. Народног о ополчення, 26-А не було врахов ано той факт, що у позивача ві дсутня можливість надати пр оектну документацію, затверд жену в установленому законод авством порядку та акт готов ності об'єкта до експлуатаці ї, підписаний генпроектуваль ною та генпідрядною організа ціями, субпідрядними організ аціями, що здійснювали будів ництво, замовником, страхово ю компанією (у разі, коли об'єк т застрахований) за формою зг ідно з додатком 3, оскільки поз ивачем проводилась лише реко нструкція нежитлового примі щення, в результаті якої було збільшено його площу, а не буд івництво нового об'єкту, а том у зазначені документи не виг отовлялися, та той факт, що від повідно до висновку Київськ ого науково - дослідного інс титуту судових експертиз Мін істерства юстиції України № 5087/10-15 від 10.08.2010 нежитлова будівля літ. "В" по вул. Народного Ополч ення, 26-А в м. Києві відповідає державним будівельним норма м, стандартам і правилам та пр идатне для експлуатації в ме жах свого функціонального пр изначення.
Водночас, позовна вимога що до зобов'язання відповідача видати сертифікат відповід ності збудованого об'єкта п роектній документації, вимог ам державних стандартів, буд івельних норм і правил, є необ ґрунтованою, з огляду на те, що прийняття рішення про видач у зазначено сертифіката є ди скреційним повноваження від повідача.
Як випливає зі змісту Реко мендації № R (80) 2 Комітету Мініс трів державам-членам стосовн о реалізації адміністративн ими органами влади дискрецій них повноважень від 1 1.03.1980 під дискреційним повно важенням слід розуміти п овноваження, яке адміністрат ивний орган, приймаючи рішен ня, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, ко ли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найк ращим за даних обставин.
Адміністративний суд, пере віряючи рішення, дію чи безді яльність суб'єкта владних п овноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статт і 2 Кодексу адміністративног о судочинства України критер іям, не втручається у дискрец ію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза ме жами перевірки за названими критеріями. Завдання адмініс тративного судочинства поля гає не у забезпеченні ефекти вності державного управлінн я, а в гарантуванні дотриманн я вимог права, інакше було б по рушено принцип розподілу вла ди.
Принцип розподілу влади за перечує надання адміністрат ивному суду адміністративно -дискреційних повноважень-єд иним критерієм здійснення пр авосуддя є право. Тому завдан ням адміністративного судоч инства завжди є контроль л егальності. Перевірка доц ільності переступає компете нцію адміністративного суду і виходить за межі завдання а дміністративного судочинст ва.
Таким чином, під дискрецій ним повноваженням суд розумі є таке повноваження, яке нада є певний ступінь свободи адм іністративному органу при пр ийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом , адміністративний орган має можливість самостійно (на вл асний розсуд) вибрати один з к ількох варіантів рішення.
Відповідно до частини друг ої статті 11 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, суд розглядає адміністрат ивну справу не інакше, як за по зовною заявою, поданою відпо відно до цього Кодексу, і не мо же виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі , якщо це необхідно для повног о захисту прав, свобод та інте ресів сторін чи третіх осіб, п ро захист яких вони просять.
З огляду на викладене суд ді йшов висновку про необхідніс ть зобов'язання відповідача розглянути заяву про видачу сертифіката відповідності н а нежитлову адміністративно - виробничу будівлю з вбудова ною СТО (літ. В) заг. пл. 1761,0 м. кв., ро зташовану за адресою м. Киї в, вул. Народного ополчення, 26-А .
Відповідно до частини перш ої статті 71 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, кожна сторона повинна дове сти ті обставини, на яких ґрун туються її вимоги та запереч ення, крім випадків, встановл ених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини перш ої статті 94 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, якщо судове рішення ухвале не на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноваж ень, суд присуджує всі здійсн ені нею документально підтве рджені судові витрати з Держ авного бюджету України. При п оданні адміністративного по зову позивачем було сплачено судовий збір у сумі 3,40 грн., що п ідтверджується наявною у мат еріалах справи квитанцією.
Керуючись статтями 69, 70, 71 та 158- 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1.Адміністративний позо в Товариства з обмеженою від повідальністю "УК-Інвест" до Інспекції державного архіте ктурно-будівельного контрол ю у місті Києві про зобов'язан ня видати сертифікат відпові дності збудованого об'єкта п роектній документації, вимог ам державних стандартів, буд івельних норм і правил - зад овольнити частково.
2.Зобов'язати Інспекц ію державного архітектурно-б удівельного контролю у місті Києві (м.Київ, бул. Л.Україн ки, 26) розглянути заяву Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "УК-Інвест" (м.Київ, вул. На родного ополчення, 26-а, код ЄДР ПОУ 34045772) та вирішити питання пр о видачу сертифіката відпові дності на нежитлову адмініст ративно-виробничу будівлю з вбудованою СТО (літ. В) заг. пл. 1 761,0 м. кв., розташовану за адресо ю м. Київ, вул. Народного ополч ення, 26-А.
3.У задоволенні позовних вим ог про зобов'язання Інспекці ю державного архітектурно-бу дівельного контролю у місті Києві видати Товариству з об меженою відповідальністю "УК -Інвест" сертифікат відповід ності - відмовити.
4.Судові витрати в сумі 3,40 гр н. присудити на користь Товар иства з обмеженою відповідал ьністю "УК-Інвест" за рахунок Д ержавного бюджету України.
Відповідно до статті 2 54 Кодексу адміністративного судочинства України постано ва набирає законної сили піс ля закінчення строку для її а пеляційного оскарження. У ра зі подання апеляційної скарг и судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеля ційної скарги, відмови у відк ритті апеляційного провадже ння або набрання законної си ли рішенням за наслідками ап еляційного провадження.
Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з а правилами, встановленими с таттями 185-187 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и. Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції. Апеляцій на скарга на постанову суду п ершої інстанції подається пр отягом десяти днів з дня її пр оголошення. У разі застосува ння судом частини третьої ст атті 160 цього Кодексу, а також п рийняття постанови у письмов ому провадженні апеляційна с карга подається протягом дес яти днів з дня отримання копі ї постанови.
Суддя О.П. Огурцов
Пов ний текст постанови складен о 31.05.2011
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2011 |
Оприлюднено | 03.08.2011 |
Номер документу | 17314292 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Огурцов О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні