Постанова
від 04.07.2011 по справі 2а-1842/11/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА



  

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД  міста КИЄВА

01014, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

м. Київ

 04 липня 2011 року           18:13           № 2а-1842/11/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Баранова Д.О. за участю секретаря судового засідання Наумець О.В.., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «Юта Сервіс»

до відповідача 1

Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру»в особі Київської обласної філії

до відповідача 2

Управління Деркомзему в Києво-Святошинському районі Київської області

про

визнання протиправною відмови в державній реєстрації договору, зобов’язання вчинити дії

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ТзОВ «Юта Сервіс»звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до ДП «Центр державного земельного кадастру»в особі Київської обласної філії, Управління Деркомзему в Києво-Святошинському районі Київської області про скасування рішення та зобов’язання вчинити дії.

В обґрунтування позову позивач зазначає, що він звернувся до відповідача з метою реєстрації договору земельного сервітуту, надавши при цьому всі необхідіні документи, проте в реєстрації було відмовлено, оскільки відсутня процедура реєстрації договорів.

Відповідач 1 письмових заперечень не подав, в судовому засіданні представник зазначила, що на момент звернення позивача із заявою про реєстрацію договору  земельного сервітуту була відсутня процедура державної реєстрації договорів, а після затвердження процедури позивач не звертався із заявою.

Відповідач 2 письмових заперечень на позовну заяву не подав, в судове засідання явку представника не забезпечив.

10.06.2011р. позивачем було подано заяву про зміну позовних вимог, в якій просив визнати протиправною відмову в державній реєстрації договору суперфіція, зобов’язати відповідача 1 передати всі матеріали щодо реєстрації договору відповідачу 2, зобов’язати відповідача 2 здійснити державну реєстрацію договору суперфіція.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

20.06.2008р. між ТзОВ „Омокс Інвест Буд" (суперфіціар) та ТзОВ „Юта Сервіс"  (суперфіціарій) укладено договір суперфіція на земельну ділянку кадастровий номер 32224859093:02:008:0141, частина якої площею 0,0361 га передана в користування ТзОВ „Юта Сервіс".

У відповідності до п.1 ст. 413 ЦК України, власник земельної ділянки має право надавати її в користування іншій особі для будівництва промислових, побутових, соціально-культурних, житлових та інших споруд і будівель (суперфіцій). Таке право виникає на підставі договору, або заповіту.

20.06.2008р. на підставі акту приймання-передачі ТзОВ „Омокс Інвест Буд" передало ТзОВ «Юта Сервіс»у володіння та користування частину земельної ділянки з цільовим призначенням –для будівництва виробничо-складських приміщень.

Відповідно до п. 3 ст.100 Земельного кодексу України, право земельного сервітуту виникає після його державної реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на земельну ділянку.

Згідно ст. 5 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", систему органів державної реєстрації прав складають центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, створена при ньому державна госпрозрахункова юридична особа з консолідованим балансом (центр державного земельного кадастру) та її відділення на місцях, які є місцевими органами державної реєстрації прав.

ДП „Центр державного земельного кадастру" при Державному комітеті України із земельних ресурсів Київська обласна філія є суб'єктом владних повноважень, оскільки здійснює державну реєстрацію договорів, що тягне за собою юридичні наслідки для Позивача.

01.03.2008р. ТзОВ „Юта Сервіс" звернулося до ДП „Центр державного земельного кадастру" при Державному комітеті України по земельних ресурсах Київська обласна філія із заявою за № 26 про проведення державної реєстрації договору суперфіція від 20.06.2008р.

На момент звернення із цією заявою, передана за вказаним договором в користування земельна ділянка площею 0,0361 га зареєстрована за ТзОВ „Юта Сервіс" в Управлінні земельних ресурсів Києво-Святошинського району Київської області за кадастровим номером 32224859093:02:008:0146. ТзОВ „Київський регіональний інститут земельної реформи" від 31.03.09р. та зроблена Технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування чужою земельною ділянку для забудови (суперфіцій) ТзОВ „Юта Сервіс" для будівництва виробничо-складських та офісних приміщень в с. Чайки Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.

18.05.2010р. позивач отримав від ДП „Центр державного земельного кадастру" відповідь №5-1/1936 від 13.05.2010р., в якій повідомлено про відмову в державній реєстрації вищевказаного договору суперфіція на підставі того, що на той час була відсутня процедура державної реєстрації договорів суперфіція в державному реєстрі земель (процес внесення до книги записів державної реєстрації договору суперфіція).

Нормою статті 4 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" визначений перелік речових прав на нерухоме майно, які підлягають обов'язковій державній реєстрації. Вказаний перелік містить обов'язок державної реєстрації права забудови земельної ділянки (суперфіцій).

Також, згідно з п.4 Постанови Кабінету Міністрів Українир №1088 від 17.07.2003р. „Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру", Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах проводить реєстрацію земельних ділянок та прав на них шляхом внесення записів про реєстрацію земельних ділянок та прав на них до бази даних державного реєстру земель земель.

Частиною 3 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельним ресурсам №174 від 02.07.2003р., передбачено порядок заповнення реєстраційної картки та внесення відомостей даних Автоматизованої системи державного земельного кадастру, передбачено внесення у реєстраційну картку відомостей про земельну ділянку, власників, користувачів та орендарів (суборендарів) земельної ділянки та документ, що посвідчує право власності чи право постійного користування або оренди земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було підготовлено наступні документи: договір від 09.02.2009р. з "Київським регіональним інститутом земельної реформи" на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів що посвідчують право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) ТзОВ "Юта Сервіс", для будівництва виробничо-складських та офісних приміщень; висновок управління земельних ресурсів Києво-Святошинського р-ну за №1362 від 11.02.2009, про наявні обмеження на використання земельної ділянки; висновок відділу містобудування та архітектури Києво-Святошинської РДА №636 від 17.02.2009р, про наявні  обмеження на використання земельної ділянки; 09.08.2009р. винесено межі земельної ділянки на місцевості, про що складено складено акт; Центром держаного земельного кадастру 10.08.2009р. надані реєстраційні картки на земельну ділянку за серією АБЕ №848823.

Коім цього, 27.03.2009р. земельна ділянка внесена до земельного кадастру України за номером 3222485903:02:008:0146.

          31.03.2009р. матеріали введені в базу даних Головного управління Держкомзему Київської області за №13-915.

07.08.2009р. матеріали внесені в базу даних Центра державного земельного кадастру за №13-1.

Згідно ст. 24 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", у державній реєстрації права може бути відмовлено в разі, якщо: заявлене право не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; нерухоме майно або більша за площею його частина перебуває в іншому реєстраційному (кадастровому) окрузі; із заявою про державну реєстрацію звернулася особа, яка відповідно до цього Закону не може бути суб'єктом права власності на даний об'єкт нерухомого майна або представником такого суб'єкта; подані документи не відповідають вимогам, установленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, або не дають змоги установити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію права власності відповідно до правочину про відчуження нерухомого майна було подано після державної реєстрації обмежень, вчинених щодо цього майна; заявлене право власності або інше речове право вже зареєстроване. Відмова у державній реєстрації прав з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

          З огляду на викладене суд прийшов до висновку, що ДП «Центр державного земельного кадастру»безпідставно відмовило позивачу в реєстрації земельної ділянки з посиланням на відсутність процедури внессення до книги записів державної реєстрації договору суперфіція , оскільки зазначена підстава не передбачена зазначеною вище нормою Законо. Також, суд зазначає, що відсутність затвердженої процедури не може слугувати підставою для відмови, оскільки порушується в такому разі визначене законом право/обов’язок на реєстрацію.

          З огляду на викладене суд приходить до висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною відмови в державній реєстрації договору суперфіція підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про зобов’язання відповідача 1 передати всі матеріали щодо реєстрації договору відповідачу 2 та зобов’язання відповідача 2 здійснити державну реєстрацію договору суперфіція суд вважає їх необґрунтованими з огляду на наступне.

09.09.2009р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі», якою також затверджено Порядок ведення Поземельної книги (яка набрала чинності з 01.01.2011р.).

Згідно пунктів 16-19 Порядку відомості про обмеження використання земельної ділянки, земельний сервітут, емфітевзис і суперфіцій вносяться до Поземельної книги на підставі відповідної документації із землеустрою, охоронного зобов'язання, передбаченого законом, договору, заповіту чи рішення суду.

Державна реєстрація обмежень використання земельної ділянки, встановленого земельного сервітуту, договору емфітевзису і суперфіцію здійснюється шляхом внесення відомостей до розділу 5 Поземельної книги "Земельна ділянка. Опис обмежень використання земельної ділянки".

Реєстраційний номер відомостей про державну реєстрацію обмеження використання земельної ділянки, земельного сервітуту, емфітевзису і суперфіцію складається з кадастрового номера земельної ділянки, номерів розділу Поземельної книги та запису в розділі. Кадастровий номер земельної ділянки, номери розділу Поземельної книги та запису в розділі відокремлюються між собою розділовим знаком - двокрапкою.

Для державної реєстрації обмежень використання земельної ділянки, земельного сервітуту, емфітевзису і суперфіцію власник чи набувач права або уповноважені ними особи особисто подають до відповідного територіального органу Держкомзему заяву про державну реєстрацію обмежень використання земельної ділянки та з урахуванням конкретної ситуації, що склалася, такі документи: документацію із землеустрою, яка включає план земельної ділянки та перелік обмежень використання земельної ділянки і наявні земельні сервітути або охоронне зобов'язання; копії документів, що посвідчують особу відповідно до законодавства, а у разі подання заяви уповноваженою особою - також нотаріально посвідчену довіреність (для представника фізичної особи) або нотаріально засвідчену копію довіреності, що підтверджує повноваження представника юридичної особи; договір, кількість примірників якого становить на один більше, ніж кількість сторін договору - у разі внесення відомостей до Поземельної книги на підставі такого договору; нотаріально засвідчену копію заповіту - у разі внесення відомостей до Поземельної книги на підставі заповіту; рішення суду - у разі внесення відомостей до Поземельної книги на підставі рішення суду.

Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Позивач не надав доказів того, що він звертався до Управління Деркомзему в Києво-Святошинському районі Київської області із заявою про проведення державної реєстрації договору суперфіція від 20.06.2008р. та зазначеною вище документацією. Також позивачем не надано доказів звернення до ДП «Центр державного земельного кадастру»з клопотанням про передачу поданої ним для реєстрації договору суперфіція документації до Управління Деркомзему в Києво-Святошинському районі Київської області після відмови у задоволенні його заяви від 01.03.2010р.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Згідно ч. 2 ст. 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.

Керуючись ст.ст. 9, 69-71, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову ДП „Центр державного земельного кадастру" при Державному комітеті України із земельних ресурсів Київська обласна філія №5-1/1936 від 13.05.2010р. про відмову ТзОВ „Юта Сервіс" в державній реєстрації договору суперфіція від 20.06.2008р. на земельну ділянку кадастровий номер 32224859093:02:008:0141, частина якої площею 0,0361 га передана в користування ТзОВ „Юта Сервіс" (та зареєстрована за ТОВ „ЮТА СЕРВІС" в Управлінні земельних ресурсів Києво-Святошинського району Київської області за кадастровим номером 32224859093:02:008:0146).

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Судові витрати в сумі 1,13 грн. присудити на користь ТзОВ «Юта Сервіс»за рахунок Державного бюджету України.

Постанова набирає законної в строки, встановлені ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя                                                                                                Д.О. Баранов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.07.2011
Оприлюднено03.08.2011
Номер документу17314409
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1842/11/2670

Ухвала від 10.02.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

Постанова від 04.07.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Баранов Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні