Постанова
від 10.06.2008 по справі 8/314-ап-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/314-АП-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

"10" червня 2008 р.                                                           Справа № 8/314-АП-08

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Хом'якової В.В. при секретарі Шульженко Г. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу  

за позовом Державної податкової інспекції в м. Нова Каховка

до приватного підприємства "Мєріан"  

про визнання недійсними реєстраційних документів, запису про проведення державної реєстрації і анулювання свідоцтва платника ПДВ з моменту реєстрації на гр-на Ямкового І. С., тобто з 04.05.07р.

за участю представників сторін:

від  позивача - нач. юр. відділу Познякова О.В. дов. №8589/10 від 05.05.08 р.

від  відповідача - не прибув.

          Державна податкова інспекція у м. Нова Каховка Херсонської області (позивач) звернулась до господарського суду Херсонської області з адміністративним позовом про визнання недійсними реєстраційних документів, запису про проведення державної реєстрації і анулювання свідоцтва платника ПДВ приватного підприємства "Мєріан" (код ЄДРПОУ 35105376) (відповідач) з моменту реєстрації на гр-на Ямкового І. С., тобто з 04.05.07р. в зв'язку з ознаками фіктивності.

      Виходячи з положень пунктів  1,  7,  9 статті  3 Кодексу адміністративного судочинства України публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, є справою адміністративної юрисдикції (адміністративною справою). У контексті зазначених норм Кодексу, справою адміністративної юрисдикції, яку може бути передано на вирішення адміністративного суду, є спір, що виник між суб'єктами суспільних відносин стосовно їх прав і обов'язків у правовідносинах, в яких хоча б один суб'єкт законодавчо уповноважений здійснювати управлінські чи контрольні функції щодо іншого (інших) суб'єктів, а ці суб'єкти, відповідно, зобов'язані виконувати вимоги та приписи такого суб'єкта владних повноважень.

            За змістом ст. ст. 2, 4, 10, 11 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції є органами виконавчої влади, які здійснюють контроль за своєчасністю,  достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), застосовують до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягують до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені  у  випадках,  порядку  та розмірах,  встановлених законами України, контролюють своєчасність подання  платниками  податків бухгалтерських   звітів   і   балансів,   податкових   декларацій, розрахунків  та   інших   документів,  пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів, а також перевіряють достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків, інших платежів, подають  до судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход  держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення  заборгованості  перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна, звертаються у передбачених законом випадках до судових органів з позовом про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.

        Аналіз суб'єктного складу та характеру правовідносин свідчить, що дана справа є справою адміністративної юрисдикції, а в розумінні пункту 7 статті 3 КАС України ДПІ у м. Херсоні є суб'єктом владних повноважень.

    Вирішення спору за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом, відповідно до пункту 4 ч. 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України віднесено до компетенції адміністративного суду.

     Відповідно до абзаців 1, 2, 4 пункту 6 розділу VІІ “Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку діяльності окружних та апеляційних адміністративних судів адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до Господарського процесуального кодексу України 1991 року, вирішують у першій та апеляційній інстанціях відповідні місцеві та апеляційні господарські суди за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.

           В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на положення ст.ст. 49, 55, 238, 247 Господарського кодексу України, ст. 87, 91, 203 Цивільного кодексу України, п. 17 ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні". Позивач стверджує, що  з моменту реєстрації підприємства його засновник громадянин Ямковой Ігор Сергійович до ведення фінансово-господарської діяльності приватного підприємства "Мєріан" ніякого відношення не мали. Реєстрацію приватного підприємства "Мєріан" на своє ім'я гр. Ямковой І. С. пояснює тим, що він погодився на пропозицію випадкового знайомого Юрія зареєструвати на своє ім'я приватне підприємство "Мєріан" за грошову винагороду розміром у 500 грн. На думку позивача, управління приватним підприємством "Мєріан" було покладено на невстановлену податковою інспекцією особу, яка не має до вказаного підприємства ніякого відношення, оскільки печатки та документи цього підприємства гр. Ямковой І. С. зазначений в статутних документах як керівник, не отримував, а діяльність підприємством здійснюється невідомими особами, що може свідчити про протиправний характер діяльності та дає підстави вважати приватне підприємство "Мєріан" таким, що має ознаки фіктивності. Позивач зазначає, що особи, які фактично проводять псевдодіяльність за допомогою зареєстрованого на підставну особу підприємства, намагаються ухилитися від відповідальності у разі виявлення факту «відмивання»доходів, отриманих нелегальним шляхом або ухилення від сплати податків. У зв'язку з цим, в позові ставиться вимога про визнання недійсними реєстраційних документів, запису про проведення державної реєстрації і анулювання свідоцтва платника ПДВ ПП "Мєріан".  

          Представник позивача на засіданні суду надав усні пояснення, відповідно до яких підтримав вимоги, викладені у позовній заяві.

          Відповідач письмового відзиву на позовну заяву не надав. Представник відповідача у судове засідання не прибув, хоч відповідач був належним чином проінформований про час та місце розгляду справи.

          За таких обставин, суд здійснює розгляд справи за відсутності представника відповідача, за наявними в матеріалах справи доказами, відповідно до ч.6 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України.

          Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд -

в с т а н о в и в :

          Приватне підприємство "Мєріан" було зареєстровано як суб'єкт підприємницької діяльності виконавчим комітетом Запорізької міської ради 04.05.2007, йому присвоєно код ЄДРПОУ 35105376. 26.12.07р. державним реєстратором записом № 3 за номером 1 103 105 0001 019050 проведено держреєстрацію зміни юридичної адреси на: проспект Перемоги, будинок 1, квартира 3, м. Нова Каховка, Херсонська область. Засновником  ПП "Мєріан" був мешканець м. Нова Каховка Херсонської області Ямковой Ігор Сергійович 1985 р. н.

          З протоколу допиту гр-на Ямкового І. С., складеним старшим оперуповноваженим ВПМ ДПА у м. Нова Каховка Херсонської області лейтенантом Легким Д. В. від 18 лютого 2008 року слідує, що Ямковой С. І. 1985 року народження,  мешкає у м. Нова Каховка Херсонської області, має середню освіту,  тимчасово непрацюючого, за матеріальну винагороду погодився на пропозицію випадкового знайомого Юрія стати засновником ПП "Мєріан". Але ніякої фінансово-господарської діяльності не вів, посадовою особою та засновником став без мети введення фінансово-господарської діяльності, визнає, що підписував  інші документи  фінансово-господарської діяльності, але не одержував їх особисто, документи залишались у випадкового знайомого Юрія.

          Відповідно до ст. 55 ГК України, суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. Згідно ст. 56 ГК України, суб'єкт господарювання може бути утворений за рішенням власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу, а у випадках, спеціально передбачених законодавством, також за рішенням інших органів, організацій і громадян шляхом заснування нового, реорганізації (злиття, приєднання, виділення, поділу, перетворення) діючого (діючих) суб'єкта господарювання з додержанням вимог законодавства. Установчими документами суб'єкта господарювання, згідно ст. 57 цього Кодексу, є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання. В установчих документах повинні бути зазначені найменування та місцезнаходження суб'єкта господарювання, мета і предмет господарської діяльності, склад і компетенція його органів управління, порядок прийняття ними рішень порядок формування майна, розподілу прибутку та збитків, умови його реорганізації та ліквідації. Аналогічні вимоги передбачені статтею 87 Цивільного кодексу України передбачено, що для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.

          Ст. 24 Закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" передбачено, що для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально посвідчену копію рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів; документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи.  У разі державної реєстрації юридичної особи, для якої законом встановлено вимоги щодо формування статутного фонду додатково подається документ, що підтверджує внесення засновником (засновниками) вкладу (вкладів) до статутного фонду юридичної особи в розмірі, який встановлено законом.

          Державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду зобов'язаний перевірити ці документи на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, які передбачені частиною першою статті 27 цього Закону. За відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстраційної картки.  Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації юридичної особи є датою державної реєстрації юридичної особи.

              Скасування (припинення) державної реєстрації суб'єкта господарювання здійснюється за його особистою заявою, а також на підставі рішення суду у випадках визнання недійсними або такими, що суперечать законодавству установчих документів або здійснення діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, або в інших випадках, передбачених законодавством. Скасування державної реєстрації припиняє господарську діяльність і є підставою для здійснення заходів щодо ліквідації суб'єкта господарювання.

          Відповідно до положень ч. 2 ст. 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців" підставами для постановлення судового рішення щодо припинення  юридичної  особи, що не пов'язано з  банкрутством юридичної особи, зокрема є  визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом. Відповідно до статті 238 Господарського Кодексу передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів  господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади санкції, в тому числі за статтею 239 Кодексу –скасування державної реєстрації та ліквідації суб'єкта господарювання. Статтею 247 того ж Кодексу встановлено, що у разі здійснення суб'єктом господарювання діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, до нього може бути  застосовано адміністративно-господарську санкцію у вигляді скасування державної реєстрації цього суб'єкта та його ліквідації.

          В даному випадку господарська діяльність ПП "Мєріан" з моменту  реєстрації як юридичної особи здійснювалась без відома та участі особи, яка юридично є його керівником, чим порушені приписи законодавчих актів України, в частині, яка стосується вимог до створення, проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостей, які вносяться до установчих документів, тощо. Засновник підприємства несе певні обов'язки, він повинен дотримуватись установчих документів, виконувати інші обов'язки перед підприємством, які передбачені законодавством та установчими документами. Він несе відповідальність перед  державою та суспільством, в тому числі корпоративну, цивільно-правову, кримінальну, адміністративну. Таким чином особи, які фактично проводили господарську діяльність за допомогою зареєстрованого на підставну особу (гр. Ямкового І.С.) підприємства, не несуть ніякої відповідальності за цю діяльність як власники або керівник підприємства, і у разі виявлення фактів порушення чинного законодавства підприємством  їх неможливо притягти до відповідальності за ці порушення. Пояснення юридичного власника ПП "Мєріан" гр-на Ямкового І. С. свідчать, що він не розробляв  установчих документів,  приймав участь в  реєстрації на своє ім'я ПП "Мєріан" за вказівкою свого знайомого за винагороду шляхом підписання певних документів, але немаючи бажань здійснювати підприємницьку діяльність, гр-н Ямковий І.С. є тимчасово непрацюючим.  Статутний фонд цей громадянин не формував. З пояснень гр. Ямкового І.С. вбачається, що після підписання ним документів ПП "Мєріан" вони були передані іншим особам - знайомому Юрію, яким і готувались  документи для реєстрації, сам Ямковий І.С. не мав  ні печатки, ні статутних документів, не подавав звітності до податкового або інших державних органів, не відкривав рахунків в кредитних установах.

          Для створення суб'єкта господарювання необхідне рішення цієї фізичної особи щодо прийняття на себе вищевказаних прав та обов'язків. У випадку реєстрації засновником ПП "Мєріан" гр-ном Ямковим І. С., з боку останнього була відсутня воля на набуття таких прав, що свідчить про порушення вимог ст. 87 ЦК України, ст.ст. 56, 57 ГК України.

          Суд вважає, що реєстрація ПП "Мєріан" на гр-на Ямкового І. С. відбулася поза межами правового поля, що в свою чергу свідчить про ненабуття цивільної право - та дієздатності ПП "Мєріан".

          Згідно п. 17 ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" органи державної податкової служби мають право звертатися до судових органів із заявою про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.

          Суд вважає, що позивач довів у встановленому законом порядку факт здійснення відповідачем діяльності, що суперечить закону чи установчим документам підприємства.

          За вказаних обставин, підлягають задоволенню позовні вимоги щодо визнання недійсними реєстраційних документів ПП "Мєріан", а саме: Статуту, з моменту реєстрації на гр-на Ямкового І. С., та вимоги щодо анулювання свідоцтва платника ПДВ.

          Оскільки Статут, який визначає правовий статус підприємства та встановлює правову основу господарської діяльності визнано недійсним, приватне підприємство "Мєріан" підлягає припиненню (скасуванню державної реєстрації). Скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання позбавляє його можливості продовжувати господарювання - його господарська діяльність припиняється з цього моменту. Скасування державної реєстрації є підставою для здійснення заходів щодо ліквідації СПД (призначення ліквідаційної комісії, стягнення дебіторської заборгованості, публікація повідомлення про ліквідацію) і виключення з ЄДРПОУ.

          Розглянувши справу по суті, за згодою представника позивача, судом оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

          На підставі 59-61, 247, 248 ГК України, ст.ст. 87-92 ЦК України, та керуючись ст.ст. 94, 161-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

п о с т а н о в и в :

                    1. Позов задовольнити.

          2. Визнати недійсними установчі та реєстраційні документи приватного підприємства "Мєріан" (Херсонська область, м. Нова Каховка, проспект Перемоги, будинок 1, квартира 3, код ЄДРПОУ 35105376) з моменту реєстрації на гр-на Ямкового І. С., тобто з 04.05.07р..

          3. Анулювати свідоцтво від 22.05.07р. № 100041983 про реєстрацію платника податку на додану вартість приватного підприємства "Мєріан" (Херсонська область, м. Нова Каховка, проспект Перемоги, будинок 1, квартира 3, код ЄДРПОУ 35105376)

          4. Припинити підприємницьку діяльність (скасувати державну реєстрацію) приватного підприємства "Мєріан" (Херсонська область, м. Нова Каховка, проспект Перемоги, будинок 1, квартира 3, код ЄДРПОУ 35105376) з моменту реєстрації на гр-на Ямкового І. С., тобто з 04.05.07р..

          5. Надіслати копію постанови Держреєстратору  у день набрання  законної сили постанови для внесення запису про судове рішення щодо припинення (скасування) державної реєстрації приватного підприємства "Мєріан" (Херсонська область, м. Нова Каховка, проспект Перемоги, будинок 1, квартира 3, код ЄДРПОУ 35105376).

          6. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.  

          7. Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

          8. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.  

          9. Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Суддя                                                                  В.В. Хом'якова

 Постанову складено у повному обсязі

      та підписано 13 червня 2008 року.

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення10.06.2008
Оприлюднено21.06.2008
Номер документу1731741
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/314-ап-08

Постанова від 10.06.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні