Рішення
від 26.07.2011 по справі 2314-2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Нев ського/Річна, 29/11, к. 309

РІШЕННЯ

Іменем України

26.07.2011 Справа №5002-22/2314-2011

за позовом - Алуштинсько ї міської ради, м. Алушта, площ а Радянська, 1

до відповідача - Публічно го акціонерного товариства « Кримтур» Туристично - оздор овчого комплексу «Чайка», м. А лушта, вул. Червоноармійська , 11

про стягнення 186898,58 грн.

Суддя Калініченко А.А.

представники:

від позивача - не з'явився

від відповідача - ОСОБ А_1, представник, дов від 05.05.2011 р оку

Обставини справи:

Позивач - Алуштинська міс ька рада звернувся до Господ арського суду АР Крим з позов ною заявою до відповідача - ЗА Т «Кримтур» Туристично - оз доровчого комплексу «Чайка» , просить суд стягнути з відпо відача 186898,58 грн., мотивуючі позо вні вимоги тим, що відповідач зобов' язаний відшкодувати позивачу неотриманий прибут ок в сумі 186898,58 грн., завданий зай няттям земельної ділянки пло щею 3,55 га за адресою: м. Алушта, в ул. Червоноармійська, 11 без на лежним чином оформлених прав овстановлюючих документів.

04.07.2011 року до суду надійшов ві дзив відповідача на позовну заяву, відповідно до якого ві дповідач заперечує проти поз овних вимог, просить суд в зад оволенні позову відмовити у повному обсязі.

Позивач в судове засідання не з'явився, про причини відсу тності суду не повідомив. Про дату розгляду справи повідо млений належним чином - рек омендованою кореспонденціє ю.

Крім того, 25.07.2011 року до суду на дійшло клопотання відповіда ча про зупинення провадження по даній справі до вирішення по суті Київським районним с удом м. Сімферополя справи № 2а -7836/2011 за адміністративним позо вом Публічного акціонерного товариства «Кримтур» до Вик онавчого комітету Алуштинсь кої міської ради про визнанн я недійсним та скасування рі шення Виконавчого комітету А луштинської міської ради № 99 в ід 25.02.2011 року.

Однак, суд відхиляє вказане клопотання з огляду на насту пне.

Згідно ч. 1 ст. 79 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни господарський суд зу пиняє провадження у справі в разі неможливості розгля ду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої спра ви, що розглядається іншим судом.

Так, предметом спору по дані й справі є стягнення з відпов ідача неотриманого прибутку в сумі 186898,58 грн., завданого зайн яттям земельної ділянки площ ею 3,55 га за адресою: м. Алушта, ву л. Червоноармійська, 11 без нал ежним чином оформлених право встановлюючих документів, як ий, в свою чергу, затверджений рішенням Виконавчого коміте ту Алуштинської міської ради № 99 від 25.02.2011 року.

Але, відповідачем по даній с праві не надано суду належни х доказів того, що розгляд дан ої справи по суті є неможливи м до вирішення справи № 2а-7836/2011, о скільки в порядку ст. 43 Господ арського процесуального код ексу України господарський суд оцінює докази за сво їм внутрішнім переконанням , що ґрунтується на всебічном у, повному і об'єктивному розг ляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупно сті, керуючись законом.

Крім того, суд вважає за нео бхідне зауважити, що згідно с пеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридични х осіб та фізичних осіб - під приємців, а.с. 45-49, повним наймен уванням відповідача є «Філія Публічного акціонерного тов ариства «По туризму та екску рсіях «Кримтур» туристко - оздоровчий комплекс «Чайка» .

Таким чином, суд вважає за н еобхідне замінити назву відп овідача - ЗАТ «Кримтур» в ос обі Туристично - оздоровчог о комплексу «Чайка» на належ ну - «Публічну акціонерне т овариство «По туризму та екс курсіях «Кримтур» туристськ о - оздоровчий комплекс «Ча йка».

Розгляд справи відкладавс я в порядку статті 77 Господарс ького процесуального кодек су України.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставника відповідача, суд -

встановив:

У зв' язку з тим, що розмежу вання земель державної та ко мунальної власності на міста Алушта не проведено, згідно д о ст. 83, п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, землі у межах міста Алушта пе ребувають у комунальній влас ності та повноваження щодо р озпорядження ними перебува ють у компетенції органу мі сцевого самоврядування.

Відповідно ст. 12 Закону Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні», органом місце вого самоврядування є міська рада, яка діє за принципом роз поділу повноважень в порядку , визначеному чинним законод авством України.

Тайм чином, повноваження вл асника земель комунальної вл асності на території міста А лушта, окрім земель приватно ї форми власності, здійснює А луштинська міська рада.

Статтею 78 Земельного кодек су України визначено, що пра во власності на землю - це пр аво володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками, при цьому право вл асності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього К одексу, а також інших законів , що видаються відповідно до н их.

Частиною 2 ст. 116 Земельного кодексу України визначен о, що набуття права юридичним и особами здійснюється шляхо м передачі їм земельних діля нок у власність або надання ї х у користування.

Однак, позивач вказує на те, що у порушення вимог чинного законодавства, між позиваче м та відповідачем договір ор енди спірної земельної ділян ки не укладався.

16 лютого 2011 року Комісією при Виконавчому комітеті Алушти нської міської ради, признач еною рішенням Виконавчого ко мітету Алуштинської міської ради № 695 від 26.11.2010 року, зі зміна ми, внесеними рішеннями Вико навчого комітету № 751 від 24.12.2010 ро ку, № 74 від 11.02.2011 року, було складе но Акт визначення та відшкод ування збитків власникам зем лі та землекористувачам, яки й затверджено рішенням Вик онавчого комітету Алуштинсь кої міської ради № 99 від 25.02.2011 рок у.

Відповідно до акту відпові дач зобов' язаний відшкодув ати позивачу недоотриманий п рибуток в сумі 186898,58 грн., завдан ий зайняттям ділянки площею 3,55 га за адресою: м. Алушта, вул. Ч ервоноармійська, 11, без належн им чином оформлених правовст ановлюючих документів.

Листом Алуштинського місь кого голови № 02-19/276(3) від 28.02.2011 року відповідачу було надіслано рішення Виконавчого комітет у Алуштинської міської ради № 99 від 25.02.2011 року «Про затвердже ння акту визначення та відшк одування збитків власникам з емлі та землекористувачам».

Пунктом «г» ст. 90, ч. 2 ст. 152 Земе льного кодексу України перед бачено право власника земель ної ділянки вимагати усуненн я будь-яких порушень його пра в на землю і відшкодування за вданих збитків.

Статтею 157 Земельного кодек су України встановлюється об ов'язок відшкодування збиткі в власникам землі громадянам и та юридичними особами, які в икористовують земельні діля нки.

Як вказує позивач, оскільки користування спірною земель ною ділянкою відповідачем бу ло можливо лише на підставі д оговору оренди, позивачу зав дані збитки у вигляді недоот риманої орендної плати (різн иця між сплаченим відповідач ем земельним податком та мін імальним розміром орендної п лати) та складає 186898,58 грн.

Крім того, позивач вказує, щ о даний розрахунок зроблений на підставі листа Державної податкової інспекції у м. Алу шта № 154/9/15 від 07.02.2011 про фактичні с плачені суми по платі за земл ю за 2010 рік та розрахунку розмі ру плати за земельні ділянки державної або комунальної в ласності наданий відповідач ем.

Однак, суд вважає за необхід не зауважити наступне.

Так, заявлені позовні вимог и ґрунтуються на твердженні, що відповідачем неправомі рно здійснюється користуван ня земельною ділянкою площею 3,55 га, розташованою за адресою м. Алушта, вул. Червоноармійсь ка, 11, що позивач розцінює як не правомірну бездіяльність ві дповідача, яка завдає істотн ої шкоди місцевому бюджету і інтересам територіальної гр омади м. Алушта у вигляді не от риманої орендної плати (різн иці між сплаченим земельним податком та розміром орендно ї плати) в розмірі 186898,58 грн., тому що між позивачем та відповід ачем договір оренди укладено не було.

Так, відповідачем за даним с пором визначено ЗАТ «Кримтур » в особі структурного підро зділу - Туристично - оздор овчого комплексу «Чайка».

Однак, слід звернути увагу н а те, що згідно довідки АА № 461856 з ЄДРПОУ, а.с. 24, Філія Публічного акціонерного товариства «По туризму та екскурсіях «Крим тур» Туристсько - оздоровчи й комплекс «Чайка» (ідентифі каційний код 02649006) не має статус у юридичної особи, а підпоряд коване головному підприємст ву - Публічному акціонерному товариству «По туризму та ек скурсіях «Кримтур».

В той же час, користувачем с пірної земельної ділянки є г оловне підприємство - Публі чне акціонерне товариство «К римтур» на підставі державни х актів на право постійного к ористування землею: № І-КМ №001327 від 21.07.1998 року, виданий відпові дно до рішення Виконавчого к омітету Алуштинської місько ї ради №175 від 27.03.1998 року, надано в постійне користування 3,43 гек тарів землі, а.с. 29-32; № І-КМ №000475 ві д 10.07.2000 року, виданий відповідно до рішення Виконавчого комі тету Алуштинської міської ра ди №625 від 29.06.2001 року, надано в пос тійне користування 0,129 гектар ів землі, а.с. 25-28.

Таким чином, згідно наданих суду копії державних актів П ублічним акціонерним товари ством «Кримтур» займається 3 ,559 гектарів землі.

Статтею 125 Земельного кодек су України встановлено, що пр аво власності на земельну ді лянку, а також право постійно го користування та право оре нди земельної ділянки виника ють з моменту державної реєс трації цих прав.

Так, відповідно до приписів ст. 126 Земельного кодексу Укра їни право власності на земел ьну ділянку посвідчується де ржавним актом, крім випадків , визначених частиною другою цієї статті.

Право власності на земельн у ділянку, набуту у власність із земель приватної власнос ті без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується: а) цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ді лянки, укладеною в порядку, вс тановленому законом, у разі н абуття права власності на зе мельну ділянку за такою угод ою; б) свідоцтвом про право на спадщину.

Право постійного користув ання земельною ділянкою посв ідчується державним актом на право постійного користуван ня земельною ділянкою.

Але, статтею 92 Земельного ко дексу України встановлено, щ о право постійного користув ання земельною ділянкою - це право володіння і користува ння земельною ділянкою, яка п еребуває у державній або ком унальній власності, без вста новлення строку.

Права постійного користу вання земельною ділянкою із земель державної та комуналь ної власності набувають: а) пі дприємства, установи та орга нізації, що належать до держ авної та комунальної власнос ті; б) громадські організації інвалідів України, їх підпри ємства (об'єднання), установи т а організації; в) релігійні о рганізації України, статути (положення) яких зареєстрова но у встановленому законом порядку, виключно для будів ництва і обслуговування к ультових та інших будівель , необхідних для забезпеченн я їх діяльності.

Однак, слід звернути увагу н а те, що рішенням Конституцій ного Суду України у справі за конституційним поданням 51 на родного депутата України щод о відповідності Конституції України (конституційності) п оложень статті 92, пункту 6 розд ілу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України ( справа про постійне користув ання земельними ділянками) в ід 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 було в изначено, що після набрання ч инності статтею 92 Кодексу сві дчить, що ця норма не обмежує і не скасовує діюче право пост ійного користування земельн ими ділянками, набуте громад янами в установлених законод авством випадках за станом н а 1 січня 2002 року до його переоф ормлення.

Більш того, згідно пункту 2 п останови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 року № 449 «Про з атвердження форм державного акта на право власності на зе мельну ділянку та державного акта на право постійного кор истування земельною ділянко ю» встановлено, що раніше вид ані державні акти на право пр иватної власності на землю, д ержавні акти на право власно сті на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку та державні акти на п раво постійного користуванн я землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі до бровільного звернення грома дян або юридичних осіб.

Таким чином, Публічне акціо нерне товариство «Кримтур» к ористується земельною ділян кою площею 3,55 га на підставі де ржавних актів, які відповіда ють вимогам чинного законода вства України.

Крім того, суд звертає увагу на те, що під час розгляду спр ави суду були надані: копія по даткового розрахунку земель ного податку Філії Публічног о акціонерного товариства «П о туризму та екскурсіях «Кри мтур» Туристсько - оздоровч ий комплекс «Чайка» (ідентиф ікаційний код 02649006) на 2010 рік, роз рахунок земельного податку п о земельній ділянці по вул. Че рвоноармійська, 11, м. Алушта, ві домості про наявність докуме нтів на землю, в яких, в свою че ргу, зазначені обидва держав ні акти І - КМ № 001327 та І - КМ № 00 0475, виписка по особовому рахун ку

Крім того, суд вважає за нео бхідне звернути увагу на те, щ о пунктом 4.2.1. рекомендації Пре зидії Вищого господарського суду України від 02.02.2010 р. № 04-06/15 «Пр о практику застосування госп одарськими судами земельног о законодавства» визначено н аступне.

У вирішенні питання про зад оволення вимог щодо стягненн я шкоди, завданої самовільни м зайняттям земельної ділянк и, господарським судам необх ідно враховувати, що розмір т акої шкоди визначається відп овідно до розрахунку, зробле ного територіальними органа ми інспекції Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища України або Д ержавною інспекцією з контро лю за використанням і охорон ою земель Держкомзему та її т ериторіальними підрозділам и на підставі Методики визна чення розміру шкоди, заподія ної внаслідок самовільного з айняття земельних ділянок, в икористання земельних ділян ок не за цільовим призначенн ям, зняття ґрунтового покрив у (родючого шару ґрунту) без сп еціального дозволу, затвердж еної постановою Кабінету Мін істрів України від 25.07.2007 року N 963 .

Власники землі та землекор истувачі мають право на захи ст своїх прав шляхом стягнен ня збитків з особи, яка вчинил а неправомірні дії щодо відп овідних земельних ділянок, у випадках, встановлених глав ою 24 Земельного кодексу Украї ни, та за процедурою, визначен ою Порядком визначення та ві дшкодування збитків власник ам землі та землекористувача м, затвердженим постановою К абінету Міністрів України ві д 19.04.1993 року № 284.

Пунктом 3 цього Порядку вста новлено, що відшкодуванню пі длягають збитки власників зе млі і землекористувачів, у то му числі орендарів, включаюч и і неодержані доходи, якщо во ни обґрунтовані. При цьому за значено, що неодержаний дохо д - це доход, який міг би одержа ти власник землі, землекорис тувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її тимч асового зайняття.

Згідно з пунктом 3.1 наказу Де ржавного агентства земельни х ресурсів України та Держав ної інспекції з контролю за в икористанням і охороною земе ль від 12.09.2007 року № 110 «Про затвер дження Методичних рекоменда цій щодо застосування Методи ки визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самові льного зайняття земельних ді лянок, використання земельни х ділянок не за цільовим приз наченням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунт у) без спеціального дозволу, з атвердженої постановою Кабі нету Міністрів України від 25.0 7.2007 року № 963» підставою для здій снення розрахунку розміру шк оди, заподіяної державі, тери торіальним громадам, юридичн им чи фізичним особам внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок, використанн я земельних ділянок не за ціл ьовим призначенням, зняття ґ рунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопо рушення, які підтверджують ф акт вчинення цього правопору шення, а саме: перевірки дотри мання вимог земельного закон одавства; протокол про адмін істративне правопорушення; п рипис (з вимогою усунення пор ушення земельного законодав ства); акт обстеження земельн ої ділянки.

Отже, підставою для здійсне ння розрахунку розміру шкоди , заподіяної державі або тери торіальній громаді внаслід ок самовільного зайняття з емельних ділянок, є вказані документи в їх сукупності, ос кільки саме такі документи м ожуть підтвердити сам факт с амовільного зайняття земель ної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протя гом вона використовується бе з належних правових підстав.

Так, підставою для подання д аного позову послужило рішен ня Виконавчого комітету Алуш тинської міської ради № 99 від 25.02.2011 року «Про затвердження ак ту визначення та відшкодуван ня збитків власникам землі т а землекористувачам», з преа мбули якого вбачається, що во но прийнято на виконання Пор ядку визначення та відшкодув ання збитків власникам землі та землекористувачам, затве рдженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 рок у № 284, підстави для застосуван ня якого відсутні, оскільки в ідповідач є законним землеко ристувачем, належним чином в иконає зобовязання із сплати земельного податку.

З урахуванням викладеним о бставин, рішення Виконавчого комітету Алуштинської міськ ої ради № 99 від 25.02.2011 року не підл ягає застосуванню згідно ч. 2 с т. 4 Господарського процесуал ьного кодексу України, як так е, що відповідає законодавст ву України.

Отже, суд не вбачає правових підстав для задоволення поз овних вимог.

У судовому засіданні були о голошені вступна та резолюти вна частини рішення згідно с татті 85 Господарського проце суального кодексу України.

З огляду на викладене ст. 82-85 Г осподарського процесуально го Кодексу України, суд -

вирішив:

1. Замінити назву відпо відача - ЗАТ «Кримтур» в осо бі Туристично - оздоровчого комплексу «Чайка» на належн у - «Публічне акціонерне то вариство «По туризму та екск урсіях «Кримтур» Туристсько - оздоровчий комплекс «Чай ка».

2. В задоволенні позову відмовити.

Повне рішення складено 26.07.2011 року.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Кр им Кал ініченко А.А.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення26.07.2011
Оприлюднено05.08.2011
Номер документу17317454
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2314-2011

Рішення від 26.07.2011

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Калініченко А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні