Рішення
від 22.04.2008 по справі 2/90пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

2/90пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

22.04.08 р.                                                                                                     Справа № 2/90пн                               

Суддя господарського суду Донецької області Мартюхіна Н.О.

при секретарі  судового засідання Москаленко О.О.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю “Донплаза” м. Донецьк

до відповідача 1: Виконавчий комітет Донецької міської ради м. Донецьк  

до відповідача 2: Донецька міська рада м. Донецьк

про визнання за Товариством з обмеженою відповідальністю “Донплаза” право на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – комплексу об'єктів для відпочинку та оздоровлення на південь Донецького моря, сел. Хорошово, орієнтовною площею 14,04га шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції чинній на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю “Донплаза” з заявкою  до Донецького міського голови.

За участю

представників сторін

від позивача:      Бєліков В.О. – за довір.

від відповідача 1:   не з'явився

від відповідача 2:   не з'явився

СУТЬ СПРАВИ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Донплаза" м.Донецьк, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідачів, Виконавчого комітету Донецької міської ради м.Донецьк та Донецької міської ради              м. Донецьк про визнання за Товариством з обмеженою відповідальністю “Донплаза” право на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – комплексу об'єктів для відпочинку та оздоровлення на південь Донецького моря, сел.. Хорошово, орієнтовною площею 14,04га шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції чинній на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю “Донплаза” з заявкою  до Донецького міського голови.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність права на отримання земельної ділянки орієнтовною площею 14,04 га в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови. Як на правову підставу позову посилається на ст. 116, 123, 124 Земельного кодексу України, ст. 16 Закону України “Про оренду землі”, ст. 58 Конституції України.  

Виконавчий комітет Донецької міської ради проти задоволення позову заперечує, у відзиві на позовну заяву від 21.04.2008р. № 02-41/12198 вказує, що виконавчий комітет Донецької міської ради не є органом, уповноваженим укладати договори оренди земельної ділянки у відповідності до рішення Донецької міської ради “Про відміну рішення міської ради від 24.06.2005р. № 20/16” від 28.03.2008р. № 18/12 повноваження виконавчого комітету Донецької міської ради по укладанню договорів оренди земельної ділянки були вилучені та передані Донецькій міській раді та просить розглянути справу без участі представника виконкому міської ради.

Донецька міська рада проти задоволення позову заперечує у відгуку на позовну заяву від 21.04.2008р. № 02-42/12199 вказує, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах. Крім того вважає, що позивач не отримав офіційної відмови від Донецької міської ради, тому не має предмету спору, а провадження по справі підлягає припиненню на підставі п.11 ч. 1 ст. 80 ГПК України.  Просить розглянути справу без участі представника міської ради.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, господарський суд встановив:

13.06.2007р. позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою                     про надання в оренду земельної ділянки для розміщення об'єкту комплексу об'єктів для відпочинку та оздоровлення на південь Донецького моря, сел. Хорошово, орієнтовною площею 14,04 га.  

Візою Донецького міського голови питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

Листом від 04.10.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів було надано згоду на розміщення розважального, спортивно-оздоровчого комплексу на зазначеній земельній ділянки за умови розроблення позивачем, узгодження та затвердження містобудівного обґрунтування розміщення об'єкту.

08.11.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка орієнтованою площею 1-ша черга – 5,56га, 2-га черга – 4 га, 3-тя черга – 4,38 га, що розташована за адресою : сел.. Хорошово, на південь Донецького моря, Ленінський район,  м. Донецьк є придатним для проектування та розміщення комплексу для відпочинку та оздоровлення: 1-ша черга – чайні будинки, фонтани, площадки для відпочинку, аквапарк, пляж, автостоянка; 2-га черга – спортивно-оздоровчій комплекс; 3-тя черга – розважальний центр – розважальний центр, досудовий центр: язикові секції, танцювальні групи, дитячі спортивні секції.

Згідно до матеріалів справи позивачем були отримано висновок Головного управління містобудування і архітектури від 24.10.2007р. № 01/14-5821 на розміщення зазначеного об'єкту.

Із матеріалів справи та пояснень позивача у судовому засіданні встановлено, що будь-яких заперечень чи відмов при узгодженні місця розташування земельної ділянки та розміщенні комплексу об'єктів для відпочинку та оздоровлення на адресу позивача не надходило.

Проте, відповідно до матеріалів справи листом від 10.04.2008р. № 01/17-59 Донецька міська рада повідомила позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки з огляду на те що, внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

З огляду на вказані обставини позивач звернувся до суду з вимогою про визнання за ним права на отримання земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – комплексу об'єктів для відпочинку та оздоровлення на південь Донецького моря, пос. Хорошово, орієнтовною площею 14,04 га шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою  в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.

Вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

У відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Згідно з рішенням від 28.03.2008р. №18/12 повноваження по укладанню договорів оренди земельної ділянки передані Донецькій міській раді.

Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання регулювання земельних відносин, у тому числі надання земельної ділянки в оренду, вирішується відповідно до закону.

Згідно норм ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та ст.ст. 12, 122 Земельного кодексу України, міська рада, як суб'єкт прав комунальної власності на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради, як це передбачено ст.123 Земельного кодексу України.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Приписами ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно до рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Приписами вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.

З пояснень сторін, рішення про надання або відмову в наданні спірної земельної ділянки в користування позивачу не приймалося. Про неможливість оформлення матеріалів для укладання договору оренди на протязі 2007 року позивач не повідомлявся та письмові зауваження від будь-яких управлінь, комісій або відділів Донецької міської ради та виконкому Донецької міської ради не одержувались.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідне рішення щодо укладення відповідного договору оренди або відмову в його укладанні Донецькою міською радою та виконкомом Донецької міської ради не приймалось. Навпаки, із змісту документів, наданих позивачем Донецькій міській раді, виконкому Донецької міської ради, Донецькому міському управлінню земельних ресурсів, Головному управлінню містобудування і архітектури Донецької міської ради, та іншими місцевими установами та органами, та які досліджені судом, вбачається беззаперечний намір сторін на укладання договору оренди земельної ділянки.   

Таким чином, посилання Донецької міської ради на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Таким чином, бездіяльність Донецької міської ради щодо оформлення документів з відведення земельної ділянки в оренду позивачу є незаконною.

До того ж, суд приймає до уваги ті обставини, що виходячи із наданих позивачем документів, вся технічна та інша документація, яка була необхідна для підготовки проекту рішення та прийняття рішення для укладання договору оренди на спірну земельну ділянку, була підготовлена позивачем та опрацьована всіма управліннями, комісіями та відділами відповідачів на протязі 2007 року. Проте, внаслідок бездіяльності відповідачів, відповідне рішення впродовж 2007 року не було прийнято та договір відповідно не був укладений, незважаючи на достатність та розумність терміну.

За таких обставин суд вважає позов обґрунтованим, внаслідок чого позовні вимоги до Донецької міської ради про визнання права позивача на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 14,04 га для розміщення об'єкту: комплексу об'єктів для відпочинку та оздоровлення на південь Донецького моря, сел. Хорошово шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України  та Законом України Про оренду землі“, чинних на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю “Донплаза” з заявкою (клопотанням) до Донецького міського голови, підлягають задоволенню.

Суд зазначає, що відповідно до матеріалів справи Товариство з обмеженою відповідальністю “Донплаза” згідно до рішення № 488/2 від 25.10.2005р. є орендарем земельної ділянки площею 25,0022 га, що розташована  на півдні від Донецького моря у Ленінському районі м. Донецьк. Земельна ділянку на яку позивач просить визнати право на набуття в оренду є суміжно з земельною ділянкою, яка орендується ТОВ “Донплаза” фактично, що підтверджується договорами оренди від 20.12.2005р.,  від 30.05.2007р., від 02.11.2006р.

Приписами ст. 103 Земельного кодексу визначено, що власники та землекористувачі земельних ділянок зобов'язані співпрацювати при вчиненні дій, спрямованих на забезпечення прав на землю кожного з них та використання цих ділянок із запровадженням і додержанням прогресивних технологій вирощування сільськогосподарських культур та охорони земель (обмін земельних ділянок, раціональна організація територій, дотримання сівозмін, встановлення, зберігання межових знаків тощо).  

Отже право позивача на набуття в оренду спірної земельної ділянки забезпечується також його зобов'язанням, як суміжного землекористувача, які визначаються законом.  

Щодо підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер.

При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкт господарських відносин.

Щодо заперечень Донецької міської ради викладених у відгуку на позовну заяву, то останні спростовуються вище викладеним.

Відносно припинення провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмету спору, то суд зазначає, що матеріали справи містять відмову Донецької міської ради в укладанні договору оренду земельної ділянки, за підписом Тарабановського В.І, який відповідно до Рішення Донецької міської ради № 7/40 від 22.12.2006р. займає посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради – керівник управління будівництва та перспективного розвитку Донецької міської ради.    

Стосовно позовних вимог до Виконавчого комітету Донецької міської ради, то суд відмовляє у їх задоволенню в зв'язку з тим, що саме до повноважень сільських, селищних, міських рад належать вирішення питання у галузі земельних відносин, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.

Зокрема, згідно норм ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та ст.ст. 12, 122 Земельного кодексу України, міська рада, як суб'єкт прав комунальної власності на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності.

З огляду на зазначені норми законодавства, суд вважає, що належним відповідачем у даній справі є Донецька міська рада, яка повинна відповідати за цим позовом, оскільки, вирішення питання про передачу земельних ділянок у власність чи користування або надання земельної ділянки в оренду віднесено саме до компетенції ради, як власника землі, яка здійснює розпорядження землею на свій розсуд в інтересах територіальної громади. У зв'язку з чим, Донецька міська рада є належним відповідачем.

Судові витрати підлягають віднесенню на Донецьку міську раду в порядку передбаченому ст. 49 ГПК України.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України “Про оренду землі”, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, Земельним кодексом України, ст.ст. 1, 2, 12, 22, 33, 34, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю “Донплаза” м.Донецьк до Донецької міської ради  задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Донплаза" м.Донецьк на набуття в оренду земельної ділянки для розміщення об'єкту: комплекса об'єктів для відпочинку та оздоровлекнняч на південь Донецького моря, сел.. Хорошово, орієнтовною площею 14,04 га. шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Донплаза"  з заявкою (клопотанням) до Донецького міського голови.

У задоволенні позовних Товариства з обмеженою відповідальністю “Донплаза” м. Донецьк до Виконавчого комітету Донецької міської ради м. Донецьк відмовити.

Стягнути з Донецької міської ради (83050, м. Донецьк, вул.. Артема, 98) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю “Донплаза” (м. Донецьк, вул. Куйбишева, 70, ЄДРПОУ 32794417) судові витрати: державне мито в розмірі 85грн., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 118 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.

          Рішення може бути оскаржене через господарський суд Донецької області в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня підписання рішення або в касаційному порядку протягом одного місяця з дня набрання рішенням законної сили.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

          

               Суддя                                                                                                                                  

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення22.04.2008
Оприлюднено21.06.2008
Номер документу1731854
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/90пн

Рішення від 22.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 14.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Мартюхіна Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні