Рішення
від 03.06.2008 по справі 14/217-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

14/217-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

03.06.2008                                                                Справа №  14/217-08

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Гридасова Ю.В. при секретарі Бєлій Є.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні справу              

за позовом: Державного підприємства "Дельта-лоцман", м. Миколаїв,

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Південна судноплавна компанія", м. Херсон,   

про   стягнення 5368грн.06коп. основного боргу, 413грн.73коп. пені, 375грн.76коп. штрафу,

за участю представників

позивача: Божнюк С.Ю., представник, дов. № 5 від 04.02.08 р.,

відповідача: на засідання суду не прибув.

Позивач у позовній заяві просить стягнути з відповідача 5368грн.06коп. основного боргу за надані в період з 08.10.07 р. по 30.12.07 р. послуги служби регулювання руху суден та безпечного проходження суден, які знаходились під агентуванням відповідача, Бузько-Дніпровсько-лиманським та Херсонським морськими каналами, а також 413грн.73коп. пені та 375грн.76коп. штрафу, відповідно до положень п. 2 ст. 231 Господарського кодексу України. В обгрунтування позовних вимог позивач посилається також на положення ст. ст. 526, 530, 599 Цивільного кодексу України, ст. ст. 174. 193 Господарського кодексу України, ст. ст. 84, 110, 115 Кодексу торговельного мореплавства України, п. 18 постанови Кабінету Міністрів України № 1544 "Про портові збори", наказ Міністерства транспорту та зв'язку України № 665 від 06.03.1998 р. "Про затвердження Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах", ст. 7 Закону України "Про ціни і ціноутворення", Положенням про лоцманський збір і збір за користування послугами СРРС, що справляються ДП "Дельта-лоцман" з суден у каботажному плаванні.

Представник позивача в ході судового засідання підтримав вимоги, викладені у позовній заяві.

Представник відповідача, повідомленого про час і місце проведення засідання господарського суду належним чином, відповідно до ст. 64 Господарського процесуального кодексу України, не скористався  своїм правом на участь у вирішенні спору, надіславши заяву з клопотанням про перенесення слухання справи на іншу дату у зв'язку зі спробою врегулювання спору та погасити існуючу заборгованість. Зазначене клопотання залишене судом без задоволення, оскільки зазначені у ньому обставини не є підставою для відкладення розгляду справи, відповідач вправі погасити заборгованість на будь-якій стадії судового процесу. Крім того, представник позивача проти клопотання заперечував, зазначивши що відповідачем не здійснено дій, направлених на врегулювання спору. Відзив на позовну заяву до дня засідання суду відповідач не представив.

Відповідно до положень ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

За згодою представника позивача судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

Заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, що прибули в судове засідання, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд

в с т а н о в и в :

На виконання вимог діючого законодавства ДП "Дельта-лоцман" (надалі за текстом - Позивач) в період з 08.10.07 р. по 30.12.07 р. забезпечило безпечне проходження Бузько-Дніпровсько-лиманським та Херсонським морськими каналами суден які, знаходились під агентуванням ТОВ "Південна судноплавна компанія" (надалі за текстом - Відповідач), а також надало цим суднам послуги служби регулювання руху суден на загальну суму 5368,06грн.

Фактичне надання Позивачем Відповідачу послуг в повному обсязі, підтверджується квитанціями СРРС (в яких зазначено судновласника, назву судна, розміри судна, дату і час надання послуги), виписками з вахтових журналів відповідних постів СРРС ДП "Дельта-лоцман" (в яких зазначено назву судна, дату і час його прибуття-вибуття із зони дії РСРРС, відповідального лоцмана-оператора).

Для сплати зазначених послуг Позивачем були виставлені і направлені поштою Відповідачу відповідні рахунки (вимоги), отримання яких підтверджується копією реєстру поштових відправлень та поштовими повідомленнями про отримання Відповідачем цих поштових відправлень.

З моменту отримання рахунків у Відповідача виникли господарські зобов'язання по їх сплаті, що підтверджується викладеним нижче.

Статтею 174 Господарського кодексу України встановлено, що господарські зобов'язання можуть виникати:

-          з акта управління господарською діяльністю;

-          господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать;

-          внаслідок заподіяння шкоди суб'єкту господарювання;

-          у результаті створення об'єктів інтелектуальної власності тощо.

Статтею 84 Кодексу торговельного мореплавства України встановлено, що у  морському порту справляються такі цільові портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, вантажний, адміністративний та санітарний. Розмір портових зборів установлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 84 КТМ України Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1544 від 12.10.2000 "Про портові збори". Пунктом 18 цієї постанови визначено, що нарахування канального збору здійснюється за кожне проходження каналу судном в один кінець і кожне проходження каналу судном транзитом в один кінець за 1 куб. метр об'єму судна за визначеними ставками. При цьому, визначено кому саме та за якими ставками справляється канальний збір. Так, встановлено, що за проходження Бузько-Дніпровсько-лиманського та Херсонського морського каналу канальний збір сплачується суднами за визначеними ставками державному підприємству "Дельта-лоцман". Тому, підставою оплати канального збору ДП "Дельта-лоцман" є сам факт проходження судном каналу.

Такий факт проходження судном каналу зафіксовано, рахунки виставлені, отримання їх відповідачем підтверджено.

Відповідно до ст. 110 КТМ України у районах інтенсивного судноплавства (портові та узбережні води, вузкоскості, перетин морських шляхів) рішенням Міністерства транспорту України створюються служби регулювання руху суден, що здійснюють радіолокаційне обслуговування суден. Зона дії і порядок руху суден в зоні встановлюється Правилами плавання у цій зоні, що затверджується Міністерством транспорту України.

На виконання ст. 110 КТМ України Міністерством транспорту та зв'язку  України   було  видано   наказ   №   665   від   06.03.1998   р.   "Про затвердження Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах" (надалі за текстом - Правила). Відповідно до п. 1.4. Правил їх вимоги поширюються на системи розподілу руху суден у ПЗЧЧМ, РШ, морські канали: БДЛК і ХМК, підхідні канали до всіх портів, терміналів, заводів та інших підприємств ПЗЧЧМ, РШ до кар'єру (смуги) за бровками цих каналів і акваторії портів регіону, а також на всіх суб'єктів підприємницької діяльності, незалежно від форми власності та відомчого підпорядкування.

Згідно з п. 2.1.6. Правил до складу PC РРС входять: ПРРС "Очаків", ЦРРС "Руська Коса", ПРРС "Широка Балка" та оперативно-координаційний центр (ОКЦ).

Відповідно до п. 2.1.10. Правил координацію взаємодії між ЦРРС/ПРРС та планування руху суден у зоні дії PC РРС здійснює ОКЦ (розташований на Руській Косі).

У районі дії Правил рух суден цілодобово регулюється СРРС. Рух суден у зоні дії ЦРРС/ПРРС, вхід до зони дії, постановка на якір, зняття з якоря, відхід від причалу виконуються суднами тільки з дозволу відповідного ЦРРС/ПРРС. Дозвіл повинен бути отриманий не менш ніж за 30 хвилин до початку зазначеної дії. Усі судна, які проходять через зони дії ЦРРС/ПРРС, зобов'язані отримувати інформацію, виконувати рекомендації та вказівки ЦРРС/ПРРС. Судно, яке прямує через зони дії кількох ЦРРС/ПРРС, на підході до кожної зони зобов'язано інформувати про це відповідний ЦРРС/ПРРС. ЦРРС/ПРРС надають суднам такі послуги: інформаційне обслуговування, надання навігаційної допомоги (радіолокаційне проведення), регулювання руху суден. ЦРРС/ПРРС зобов'язані надавати суднам інформацію, рекомендації, вказівки щодо безпеки судноплавства та регулювання руху суден (п. п. 2.2.1. - 2.2.8. Правил).

Відповідно до п. 2.3.1. Правил кожне судно за 30 хвилин до входу в район дії Правил повинно встановити радіозв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС.

На виконання вимог Правил плавання відповідач замовив послугу СРРС по радіозв'язку. Послуга була надана відповідними ПРРС ДП "Дельта-лоцман", що було зафіксовано у вахтових журналах, що підтверджується копіями виписок.

Таким чином, між ДП "Дельта-лоцман" та ТОВ "Південна судноплавна компанія" було укладено договір в усній формі відповідно до статей 207, 638-642 Цивільного кодексу України, статті 181 Господарського кодексу України шляхом прийняття до виконання замовлень.

Враховуючи той факт, що позивачем було забезпечено безпечне проходження судна "Олександр Житник" Бузько-Дніпровсько-лиманським та Херсонським морським каналами, а також надано цим суднам послуги СРРС, ДП "Дельта-лоцман" фактично виконало роботи (тобто прийняло пропозицію укласти договір). А з огляду на те, що законом не встановлена спеціальна форма договору про надання такого роду послуг, а в заявці відповідач не вимагав на обов'язковості письмової форми договору, то договір між ДП "Дельта-лоцман" та ТОВ "Південна судноплавна компанія" є укладеним з моменту надання ДП "Дельта-лоцман" зазначених вище послуг судну, яке знаходилось під агентуванням відповідача.

Відповідно до ст. 115 Кодексу торгівельного мореплавства України та п. 1.7 Правил із суден та кораблів, яким надаються послуги СРРС стягується збір відповідно до Зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морських торговельних портах України, затверджених наказом Мінтрансу України від 27.06.96 № 214. Збір стягується на підставі квитанцій і рахунків.

З огляду на те, що зазначеним наказом Мінтрансу України № 214 не врегульовані ставки зборів і плат за послуги, що надаються суднам каботажного плавання, вони встановлюється безпосередньо позивачем, що передбачено нормами діючого законодавства.

Так, статтею 4 Закону України від 03.12.99 р. "Про ціни і ціноутворення" встановлені повноваження Кабінету Міністрів України в галузі ціноутворення. Одним з видів цих повноважень є те, що Кабінет Міністрів України визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними органами державного управління, крім сфери телекомунікацій;

Відповідно до п. 2 Постанови Кабінету міністрів України № 1548 від 25.12.96 р. "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" Міністерство транспорту та зв'язку України встановлює збори і плату за послуги, що надаються суднам закордонного плавання у морських портах (на причалах) України.

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про ціни і ціноутворення" вільні ціни встановлюються на всі види продукції, товарів і послуг, за винятком тих, по яким здійснюється державне регулювання цін і тарифів.

Отже, ставки за послуги, що надаються суднам каботажного плавання не підпадають під державне регулювання, тому вони відносяться до вільних тарифів, які визначаються розцінками ДП "Дельта-лоцман", на яке державою покладено обов'язок надання послуг СРРС.

З метою визначення розцінок за послуги, що надаються суднам каботажного плавання наказом ДП "Дельта-лоцман" № 298 від 11.06.07 р. було введено в дію з 01.07.07 р. Положення "Про лоцманський збір і збір за користування послугами служби регулювання руху суден, що справляються ДП "Дельта-лоцман" з суден у каботажному плаванні" (надалі за текстом - Положення), і яке розроблене УкрНДІМФом.

Після розроблення зазначене положення направлялось до Міністерства транспорту та зв'язку України для погодження, своїм листом вих. № 1484/27/10-07 р. від 06.03.07 р. Міністерство транспорту та зв'язку України вказало на правомірність встановлення ДП "Дельта-лоцман" тарифів на послуги з лоцманського проведення та послуг СРРС, які надаються суднам каботажного плавання.

Отримавши відповідь Міністерства транспорту та зв'язку України, ДП "Дельта-лоцман" з супровідним листом № 2665 від 11.06.07 р. надіслало всім агентським компаніям та судновласникам Положення "Про лоцманський збір і збір за користування послугами служби регулювання руху суден, що справляються ДП "Дельта-лоцман" з суден у каботажному плаванні" та повідомило їх про те, що збори за послуги, які надає ДП "Дельта-лоцман", з 01.07.07 р. будуть стягуватись відповідно до умов та розмірів тарифів, передбачених зазначеним Положенням.

Оскільки строк виконання боржником зобов'язання (обов'язок сплати рахунків за безпечне проведення суден каналами та послуги СРРС) не встановлений, згідно з частиною другою ст. 530 Цивільного кодексу України, кредитор має право вимагати його виконання у будь - який час. Боржник повинен виконати свій обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги. У даному випадку днем пред'явлення вимоги вважається день отримання відповідачем виставленого рахунку. Свої зобов'язання по оплаті у зазначений строк Відповідач не здійснив, сума основного боргу за розрахунком становить 5 368,06 грн.

Крім того, позивачем було вжито всіх можливих заходів щодо досудового врегулювання спору у досудовому порядку, а саме - відповідачу було направлено два листа-вимоги вих. № 6161 від 25.12.07 р. та вих. № 420 від 25.01.08 р. з проханням добровільного погашення існуючої простроченої дебіторської заборгованості.

Відповідно до положень ст. 549 Цивільного кодексу України (435-4) неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник  повинен передати  кредиторові  у  разі  порушення боржником зобов'язання.

Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання.

Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного  грошового  зобов'язання  за  кожен   день прострочення виконання.

Частиною 2 статті 551 ЦК України передбачено що вразі, якщо   предметом  неустойки  є грошова сума, її  розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом. Згідно з ч. 2 ст. 231 Господарського кодексу України у разі, якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах, зокрема, за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцяти днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.

З огляду на те, що Позивач належить до державного сектора економіки, а Відповідач порушив господарське зобов'язання стосовно сплати рахунків Позивачу, станом на 03.03.2008 р., за поданим позивачем розрахунком розмір пені та штрафу становлять 413грн.73коп. та 375грн.76коп. відповідно.

Відповідно до положень ст. 526 Цивільного кодексу України  (435-4) зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов  договору  та  вимог  цього  Кодексу,  інших актів цивільного законодавства,  а за відсутності таких умов та вимог -  відповідно до   звичаїв   ділового  обороту  або  інших  вимог,  що  звичайно ставляться.

За вказаних обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись  ст. ст.  82-85 Господарського процесуального кодексу України,

в и р і ш и в :

1.  Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Південна судноплавна компанія" (ідентифікаційний код - 31560650, адреса - 73010, місто Херсон, Одеська площа, 4, р\рахунок –26003304000710 в ХФ Херсон Трансбанк, МФО - 352822) на користь Державного підприємства "Дельта-лоцман" (ідентифікаційний код –25374003, адреса –54001, місто Миколаїв, вул. Лягіна, 27, р\рахунок - № 26006129800238 у МФ ВАТ "Кредитпромбанк", МФО - 326007) 5368грн.06коп. основного боргу, 413грн.73коп. пені, 375грн.76коп. штрафу, 102грн.00коп. витрат по сплаті державного мита, 118грн.00коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну і резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України (вступна, описова, мотивувальна і резолютивна частини).

          Суддя                                                                                      Ю.В. Гридасов

Дата оформлення та підписання рішення

відповідно до вимог ст. 84 Господарського

          процесуального кодексу України                                                            "17" червня 2008 р.

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення03.06.2008
Оприлюднено21.06.2008
Номер документу1732115
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/217-08

Ухвала від 02.07.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна С.П.

Ухвала від 13.06.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна С.П.

Рішення від 03.06.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні