Рішення
від 30.05.2008 по справі 8/66пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/66пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

30.05.08 р.                                                                                                    Справа № 8/66пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Альянс-трейд”, м.Донецьк,

                    ЄДРПОУ 32289722

до відповідача 1 Виконавчого комітету Донецької міської ради, ЄДРПОУ 04052844,

                             м.Донецьк

до відповідача 2 Донецької міської ради, ЄДРПОУ 26502957, м.Донецьк

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Светлічна С.М. – по дов.

від відповідача 1: Головченко О.І. – по дов.

від відповідача 2: Головченко О.І. – по дов.

В засіданні суду брали участь:

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з  обмеженою відповідальністю "Альянс-трейд", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача 1, Виконавчий комітет Донецької міської ради, м.Донецьк, до відповідача 2,  Донецька міська рада, м.Донецьк,  про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки  площею 2,5 га для розміщення комплексу котеджів за адресою: вул.Жигульовська, Калінінський район, м.Донецьк шляхом підписання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Донецького міського голови.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови. Крім того, за твердженням позивача, внаслідок надання виконавчим комітетом Донецької міської ради та юридичним управлінням Донецької міської ради листів відповідно №01/17-102/1 від 06.05.2008р. та №275 від 08.05.2008р., було порушено його право на оренду земельної ділянки.

Відповідач 1 у відзиві №01/15-2808 від 15.05.2008р. проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що укладання договорів оренди земельних ділянок відноситься до повноважень Донецької міської ради.

Відповідач 2 надав відзив на позовну заяву №01/15-2807 від 15.05.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач 2 посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Крім того, за твердженням відповідача 2, з його боку права позивача на оренду землі ніяким чином не порушуються з огляду на відсутність будь-яких доказів відмови Донецької міської ради в укладанні з позивачем договору оренди спірної земельної ділянки.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.

Згідно зі ч.1 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Як встановлено судом, 03.08.2006р. позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання земельної ділянки для здійснення будівництва котеджів по вул.Жигульовська у Калінінському районі  м.Донецька. Тобто, враховуючи положення ст.16 Закону України "Про оренду землі" і ст.124 Земельного кодексу України, позивачем порядок отримання земельних ділянок в оренду було дотримано, внаслідок чого після надання Донецьким міським головою відповідної резолюції, майбутнім орендарем було розпочато проведення дій, пов'язаних з фактичним отриманням в оренду земельної ділянки, яка розташована за вказаною вище адресою.

Зокрема, Товариством з обмеженою відповідальністю „Альянс-трейд” були одержані: лист №414 від 21.08.2006р. Донецької міжрайонної природоохоронної прокуратури, протокол Донецької міської санітарно-епідеміологічної  станції №913/08 від 20.12.2006р.; висновок №4041/03 від 20.12.2006р Головного державного санітарного лікаря м.Донецька.

Листом позивач звернувся до органів місцевого самоврядування з клопотанням щодо укладення договору оренди земельної ділянки по вул.Жигульовській у Калінінському районі  м.Донецька.

За змістом листів №01/17-102/1 від 06.05.2008р. та №275 від 08.05.2008р виконавчого комітету Донецької міської ради і юридичного управління Донецької міської ради, позивача було повідомлено про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Зокрема, як встановлено, внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Проте, за висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та Товариством з обмеженою відповідальністю „Альянс-трейд” з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки. Тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Одночасно, відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, що діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.  

Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Донецьк, Калінінський район, вул.Жигульовська, була подана тільки одна заявка -  Товариства з обмеженою відповідальністю „Альянс-трейд”. Відповідачами вказані обставини не спростовані,  доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.

Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону  або конкурсу  щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Донецьк, Калінінський район, вул.Жигульовська, нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, в тому числі, шляхом визнання прав.

Згідно з рішенням від 24.06.2005р. №20/16 Донецькою міською радою було делеговано виконавчому комітету міської ради повноваження щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки.

Рішенням №18/12 від 28.03.2008р. Донецькою міською радою скасоване рішення від 24.06.2005р. №20/16 "Про делегування виконкому міської ради повноважень щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки".

Враховуючи зміст рішення №18/12 від 28.03.2008р., судом встановлено, що особою, яка є уповноваженою на надання в оренду юридичним особам земельних ділянок, розташованих в межах міста Донецька, є відповідач 2 – Донецька міська рада.

Посилання відповідача 2 на те, що з його боку права позивача ніяким чином не порушуються спростовуються наданим до матеріалів справи відзивом №01/15-2807 від 15.05.2008р., за змістом якого Донецька міська рада проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Крім того, як встановлено судом, листом юридичного управління Донецької міської ради №275 від 08.05.2008р. було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку  відповідача 2 – Донецької міської ради - оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки по вул.Жигульовська у Калінінському районі м.Донецька.

          

За таких обставин, позовні вимоги до відповідача 2 про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки  площею 2,5 га для розміщення комплексу котеджів за адресою: вул.Жигульовська, Калінінський район, м.Донецьк шляхом підписання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Одночасно, позов в частині вимог до відповідача 1 підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність на момент розгляду спору у Виконавчого комітету Донецької міської ради повноважень на укладання договорів оренди землі.

При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача 2 повністю.

 

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю „Альянс-трейд”, м.Донецьк до Виконавчого комітету Донецької міської ради, м.Донецьк.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Альянс-трейд”, м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс-трейд"  на отримання в оренду земельної ділянки  площею 2,5 га для розміщення комплексу котеджів за адресою: вул.Жигульовська, Калінінський район, м.Донецьк шляхом підписання прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „Альянс-трейд”, м.Донецьк з листом до Донецького міського голови.

Стягнути з Донецької міської ради, м.Донецьк на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс-трейд", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118  грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

У судовому засіданні 30.05.2008р. оголошено повний текст рішення.

          

               Суддя                                                                                                            Ємельянов А.С.                               

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення30.05.2008
Оприлюднено21.06.2008
Номер документу1733638
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/66пн

Рішення від 30.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 27.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 20.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 14.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 29.05.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 15.05.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні