Рішення
від 28.05.2008 по справі 8/70пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/70пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

28.05.08 р.                                                                                                           Справа № 8/70пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери",

                     м.Донецьк, ЄДРПОУ 33792410

до відповідача 1 Донецької міської ради, ЄДРПОУ 26502957, м.Донецьк

          

до відповідача 2 Виконавчого комітету Донецької міської ради, ЄДРПОУ 04052844,

                             м.Донецьк

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Медведовська Ю.О. – по дов.

від відповідача 1: Головченко О.І. – по дов.

від відповідача 2: Головченко О.І. – по дов.

В засіданні суду брали участь:

                                                              Згідно із ст.77 ГПК України в засіданні суду

                                                              оголошувалась перерва з 27.05.2008р.

                                                              по 28.05.2008р.

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача 1, Донецька міська рада, м.Донецьк, до відповідіча 2, Виконавчий комітет Донецької міської ради, м.Донецьк про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,2231 га для розміщення об'єкту – автомобільної газонаповнюючої компресорної станції АГНКС-360 за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, Красноармійське шосе, шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою строком на 15 років в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Донецького міського голови.

В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.

Відповідач 1 та відповідач 2 відзивів на позовну заяву не надали, у судових засіданнях проти позовних вимог не заперечили.

Згідно із ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглянута за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

05.10.2006р. позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання  в оренду земельної ділянки для розміщення об'єкту – автомобільної газонаповнюючої компресорної станції АГНКС-360 за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, Красноармійське шосе.

На підставі рішення Донецької міської ради від 30.09.2005р. №21/2 "Про затвердження правил забудови м.Донецька", рішення Донецького міського голови (віза) питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

29.03.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів позивачу було надано  згоду на забудову зазначеної земельної ділянки при умові розроблення, погодження та затвердження містобудівної документації розміщення цього об'єкту.

На замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери" Акціонерним товариством закритого типу "Територіальний проектний інститут "Донбасцивільпроект"  за договором №4228/2007 було розроблено містобудівне обгрунтування розміщення автомобільної газонаповнюючої компресорної станції на спірній земельній ділянці.

04.05.2007р. Головним управлінням містобудування та архітектури Донецької міської ради позивачу надано висновок №01/14-2210 про  затвердження містобудівного обгрунтування розміщення  вказаного вище об'єкту.        

24.05.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що досліджувана земельна ділянка, розташована за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, Красно армійське шосе, є придатною для розміщення  автомобільної газонаповнюючої компресорної станції.

Одночасно, позивачем були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:

-          висновок №05/919 від 09.07.2007р. відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного  середовища в Донецькій області;

-          висновок Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції №1551/07 від 12.07.2007р;

-          висновок Донецького  міського управління земельних ресурсів №01/35-5183 від 31.07.2007р.;

-          висновок відділу культури Донецької міської ради №01-1/1327з від 21.08.2007р.;

-          висновок (технічні умови) Головного управління МНС України в Донецької області №27/1173 від 23.08.2007р.;

-          висновок управління державної автомобільної інспекції Головного управління МНС України в Донецької області №9/1196дн від 23.08.2007р.;

-          висновок №122-6552 від 29.10.2007р. Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області.

У відповідності з п.6 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. у випадку, коли розташування об'єкта принципово заперечує  рішенням затвердженої містобудівної документації або у разі недоцільності розміщення об'єкта за місцем розташування, запропонованим зацікавленою особою, з містобудівних, екологічних, санітарних, земельних, історико-культурних міркувань, інших обмежень та обтяжень, що підтверджуються висновками відповідних служб, зацікавленій особі за підписом Донецького міського голови видається мотивована відмова.

Проте, як вказує позивач, відповідної відмови, підписаної Донецьким міським головою не приймалося, розташування об'єкту будівництва погоджено з відповідними органами місцевого самоврядування, їх підрозділами і службами.

З урахуванням викладеного, за твердженням позивача, він має законні підстави для набуття права оренди на земельну ділянку орієнтованою площею 0,2231 га для розміщення об'єкту – автомобільної газонаповнюючої компресорної станція АГНКС-360 за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, Красноармійське шосе.

Листом №01/17-95 від 25.04.2008р. виконавчим комітетом Донецької міської ради та листом №105/3 від 07.05.2008р.  Донецькою міською радою було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,2231 га для розміщення об'єкту – автомобільної газонаповнюючої компресорної станції АГНКС-360 за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, Красноармійське шосе, шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою строком на 15 років в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Донецького міського голови.

Відповідач 1 та відповідач 2 відзивів на позовну заяву не надали, у судових засіданнях проти позовних вимог не заперечили.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача 1 такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.

Згідно з рішенням від 24.06.2005р. №20/16 Донецькою міською радою було делеговано виконавчому комітету міської ради повноваження щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки.

Рішенням №18/12 від 28.03.2008р. Донецькою міською радою скасоване рішення від 24.06.2005р. №20/16 "Про делегування виконкому міської ради повноважень щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки".

Приймаючи до уваги положення рішення №18/12 від 28.03.2008р., за висновками суду, особою, яка є уповноваженою на надання в оренду юридичним особам земельних ділянок є відповідач 1 – Донецька міська рада.

Крім того, виходячи зі змісту листа №105/3 від 07.05.2008р., судом встановлено, що фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача  (Донецької міської ради) оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки по Красноармійському шосе у м.Донецьку.

За таких обставин, враховуючи відсутність заперечень Донецької міської ради проти позову, вимоги до відповідача 1 про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,2231 га для розміщення об'єкту – автомобільної газонаповнюючої компресорної станції АГНКС-360 за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, Красноармійське шосе, шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою строком на 15 років в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з листом до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Одночасно, позов в частині вимог до відповідача 2 підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність на момент розгляду спору у Виконавчого комітету Донецької міської ради повноважень на укладання договорів оренди землі.

При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.

Клопотання №01/15-3112 від 28.05.2008р. відповідача 2 про відкладення розгляду справи залишено судом без задоволення, враховуючи відсутність підстав для вчинення відповідної процесуальної дії, а також приймаючи до уваги, що наявні у матеріалах справи документи є достатніми для винесення мотивованого та обґрунтованого рішення.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача 1 повністю.

 

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери", м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери", м.Донецьк на отримання в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,2231 га для розміщення об'єкту – автомобільної газонаповнюючої компресорної станції АГНКС-360 за адресою: м.Донецьк, Куйбишевський район, Красноармійське шосе, шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою строком на 15 років в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери" з листом до Донецького міського голови.

Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери", м.Донецьк до Виконавчого комітету Донецької міської ради, м.Донецьк.

Стягнути з Донецької міської ради, м.Донецьк на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Лінарус та партнери", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118  грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

За згодою сторін в судовому засіданні 28.05.2008р. оголошено вступну та резолютивну частині рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 28.05.2008р.

          

               Суддя                                                                                                                             

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення28.05.2008
Оприлюднено21.06.2008
Номер документу1733716
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/70пн

Ухвала від 24.10.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 24.10.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 28.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 14.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 05.06.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 17.05.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 16.02.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 01.02.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні