9/349-АП-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"09" червня 2008 р. Справа № 9/349-АП-08
Господарський суд Херсонської області у складі судді Ребристої С. В. при секретарі Шевченко М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Приватного підприємства «Юридична агенція «Правозахист», м.Херсон
до відповідача1: Голопристанської районної державної адміністрації, м.Гола Пристань Херсонської області;
відповідача 2: Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, с.Геройське Голопристанського району Херсонської області
про зобов'язання суб'єкта владних повноважень прийняти рішення та вчинити певні дії
За участю :
представників сторін:
від позивача –Мірошниченко М.О., керівник;
від відповідача 1–не прибув
від відповідача 2 –не прибув.
Суть спору: Позивач- ПП «Юридична агенція «Правозахист» звернувся до суду з позовною заявою в якій просить суд зобов'язати (спонукати) відповідачів здійснити погодження місця розташування земельної ділянки для розробки піщаного кар'єру шляхом призначення та направлення постійної комісії з питань вибору земельної ділянки на місце розташування земельної ділянки в с.Геройське Голопристанського району Херсонської області та складення акту вибору земельної ділянки площею 50,0 га для розробки родовища піщаного кар'єру із земель запасу Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області. Також позивач просить суд зобов'язати (спонукати) відповідачів прийняти рішення про вибір земельної ділянки площею 50,0 га для розробки родовища піщаного кар'єру із земель запасу Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області.
Позовні вимоги обгрунтовуються посиланнями на положення ст.ст. 19,41 Конституції України, ст. 16 Закону України «Про оренду землі»(чинній в редакції на момент виникнення спірних правовідносин –2004р.) ст.ст.123, 124, 151 Земельного кодексу України, ст.ст. 2, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Представник позивача позовні вимоги за заявленим предметом позову підтримав у повному обсязі
Відповідачі у судове засідання не прибули, про причини своєї неявки суд не повідомили, витребуваних судом документів не надали і жодним чином не повідомили суд про причини своєї неявки, не зважаючи на ті обставини, що вони належним чином були повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання по справі, що підтверджується наявними в матеріалах справи розписками про вручення їм повістки, копії ухвали про відкриття провадження у справі та копії адміністративного позову. За таких обставин розгляд справи здійснюється на підставі наявних у ній доказів, оскільки відповідно до положень ч.4 ст. 128 КАС України у разі неприбуття відповідача-суб'єкта владних повноважень, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин або без повідомлення ним про причини неприбуття розгляд справи не відкладається і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представника позивача суд,
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до ч.2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Кодекс адміністративного судочинства України визначає повноваження адміністративних судів щодо розгляду справ адміністративної юрисдикції, порядок звернення до адміністративних судів і порядок здійснення адміністративного судочинства.
Згідно ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб”єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб”єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Положеннями ст. 3 КАС України встановлено, що справа адміністративної юрисдикції-переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Таким чином, даний спір має публічно-правовий характер і на нього поширюється дія КАС України. Враховуючи суб'єктний склад оспорюваних правовідносин та положення п.6 Прикінцевих та перехідних положень КАС України, відповідно до якого, до початку діяльності окружного адміністративного суду адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до Господарського процесуального кодексу України 1991 року, вирішуються відповідним господарським судом за правилами КАС України.
Позивач –приватне підприємство “Юридична агенція “Правозахист” відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію є юридичною особою та зареєстроване виконавчим комітетом Херсонської міської ради 09.07.2004р.
Матеріали справи свідчать, що у 2004р. позивач-ПП “Юридична агенція “Правозахист” звернувся до Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області з клопотанням про відвід земельної ділянки під розробку піщаного кар”єру та подальшого укладення договору оренди земельної ділянки.
Листом від 19.11.2004р. за №2-1/208 Геройська сільська рада надала ПП “Юридична агенція “Правозахист” відповідь, в якій не заперечує в виготовленні технічної документації на відвід земельної ділянки орієнтовною площею 50 гектарів, для подальшої її передачі в оренду строком на 49 років під розробку піщаного кар”єру.
Положеннями пункту 1 частини 1 статті 10 Кодексу України про надра закріплено, що до відання сільських, селищних, міських та районних Рад народних депутатів на їх території належить погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин місцевого значення.
Позивач надав відповідні документи з цього питання відповідно до ст.11 Кодексу України про надра відповідачу1 –Голопристанській райдержадміністрації , як органу, що здійснює державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр, для надання передбаченого чинним законодавством висновку.
Відповідач1- Голопристанська райдержадміністрація, розглянувши подані матеріали про попереднє погодження місця розташування земельної ділянки, яка пропонується для надання її в оренду позивачу орієнтовною площею 50,0 га, для розробки родовища піщаного кар”єру із земель запасу Геройської сільської ради Голопристанського району, враховуючи погодження Геройської сільської ради, погодила ці матеріали та надала висновок №1-23/1999 від 13.12.2004р. про попереднє погодження місця розташування земельної ділянки для надання в оренду ПП “Юридична агенція “Правозахист”.
25.04.2005р. позивач звернувся з клопотанням №14/04 до обласного головного управління земельних ресурсів стосовно надання дозволу на виготовлення технічної документації по відводу земельної ділянки площею 50,0 га під розробку піщаного кар”єру на яке позивачу 26.05.2005р. за №04-20/1047(а.с.№9) було надано відповідь в якій зазначено, що відповідно до пункту 7 статті 123 Земельного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів №427 від 31 березня 2004 року “Про затвердження Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об”єктів” зазначене клопотання повинно бути погоджене постійно діючою комісією, в склад якої крім представників районного (міського) відділу земельних ресурсів, природоохоронного органу, санітарно-епідеміологічної служби, органів містобудування і архітектури, охорони культурної спадщини, слід включити представників органу державного геологічного контролю та державного гірничого нагляду. Отримавши акт вибору земельної ділянки, висновки-погодження зазначених служб та рішення сільської ради і розпорядження районної державної адміністрації, дані матеріали повинні бути представлені до обласної ради, для отримання гірничого відводу.
Після чого, зібрані матеріали повинні бути представлені до обласної державної адміністрації для отримання дозволу на виготовлення технічної документації по відведенню земельної ділянки під розробку піщаного кар”єру”.
Матеріали справи також свідчать, що на виконання вимог даного листа Херсонського обласного головного управління земельних ресурсів та відповідно до п.3 Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об”єктів, затвердженого Постановою КМУ від 31.03.2004р. за №427 позивач неодноразово звертався до відповідачів з клопотаннями від 07.06.2004р. за №034/4/2004 та 021/5/2008 від 13.05.2008р. (а.с.№16-18) щодо вибору земельної ділянки з земель запасу Геройської сільської ради Голопристанського району, складення акту вибору земельної ділянки та прийняття відповідного рішення.
Звернення позивача відповідачі залишили без вирішення по суті заявленого в них питання.
Так, із відповіді Геройської сільської ради Голопристанського району від 03.06.2008р. №2-1/45 (а.с. №13) слідує, що сільська рада не надає в користування (оренду) земельні ділянки, які знаходяться за межами населеного пункту, а погодження видане сільською радою в 2004р. відповідач 2 вважає таким, що втратило чинність.
Із відповіді відділу земельних ресурсів у Голопристанському районі №01-10/443 від 03.06.2008р. (а.с №12) слідує, що відповідно до ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України, компетенція надання в оренду земельної ділянки для розробки родовища піщаного кар”єру, відноситься до відповідної обласної державної адміністрації.
Проаналізувавши заявлені позовні вимоги з положеннями чинного земельного законодавства суд дійшов висновку про їх обгрунтованість.
Статтею 123 Земельного кодексу України визначено порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам, відповідно до положень якої надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.
До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки. При наданні земельної ділянки у користування обласними державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або Кабінетом Міністрів України сільські, селищні, міські, районні, обласні ради, районні державні адміністрації за місцем розташування земельної ділянки подають свій висновок відповідно обласній державній адміністрації, Раді міністрів Автономної Республіки Крим.
Відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку. Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою.
Матеріалами справи доведено, що позивач звертався до відповідачів з клопотаннями про надання відповіді про стан вирішення його звернень з питання вибору земельної ділянки площею 50,0 га із земель запасу Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, а відповідачами на його звернення надано відповіді з питання оренди земельної ділянки, тоб-то не по суті питань, які позивач просив вирішити та на які надати обгрунтовану відповідь.
Механізм вибору юридичними особами земельних ділянок для розміщення об'єктів встановлено Порядком (далі Порядок) вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427.
Пунктом 3 зазначеного Порядку встановлено, що юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки.
Пунктом 4 Порядку закріплено, що сільська, селищна, міська рада, районна, Київська чи Севастопольська міська держадміністрація реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, утвореній відповідною радою або держадміністрацією.
До складу комісії включаються заступник голови сільської селищної, міської ради або заступник голови місцевої держадміністрації (голова комісії), а також представники районного (міського) органу земельних ресурсів, природоохоронного органу, санітарно-епідеміологічної служби, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.
До роботи в комісії також залучаються власники та користувачі земельних ділянок, які пропонуються до вибору, представник заявника.
У разі відведення земельної ділянки для розробки корисних копалин або забудови території на площах їх залягання комісія може залучати до роботи в ній представників органів державного геологічного контролю та органів державного гірничого нагляду для отримання додаткової інформації щодо можливості вибору земельної ділянки для розміщення об'єкта.
Результати роботи комісії оформляються актом, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.
Але відповідачами повністю проігноровано вимоги даного нормативного акту, в зв'язку з чим спір доведено до врегулювання в судовому порядку.
Відповідно до ст.19 Конституції України, п.3 ст. 24 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов”язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Система, засади організації та діяльності органів місцевого самоврядування в Україні визначені Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”. Згідно змісту ст.2 цього Закону місцеве самоврядування в Україні –це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Пунктом 4 частини 1 статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” до повноваження сільських, селищних, міських Рад віднесено питання про погодження питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів.
Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно положень Закону України “Про місцеві державні адміністрації” виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади, в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Статтею 6 Закону України “Про місцеві державні адміністрації” закріплено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Відповідачі –суб'єкти владних повноважень у судове засідання не прибули, письмового відзиву або заперечення на позовну заяву не надали, явку уповноважених представників не забезпечили, про причини своєї невки суд жодним чином не інформували.
Статтею 69 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обгрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Докази суду надають особи, які беруть участь у справі.
Відповідно до положень ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов' язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно до імперативних вимог ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Позовні вимоги обгрунтовані, підтверджені належними доказами і підлягають задоволенню у повному обсязі, доказів, які б спростовували доводи позивача відповідачами суду не надано.
Понесені позивачем судові витрати у сумі 3 грн. 40 коп. зі сплати судового збору підлягають відшкодуванню йому із Державного бюджету.
У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови та повідомлено представника позивача про час і місце виготовлення постанови суду в повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст.71, 94, 98, 158, 160-163, 167, п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Голопристанську районну державну адміністрацію Херсонської області (75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, 41) з залученням посадових осіб Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (Херсонська область, Голопристанський район, с. Геройське, вул. Дубинди, 18) здійснити приватному підприємству «Юридична агенція «Правозахист» (73000, м. Херсон, вул. Комкова, 83, кв. 144, код ЄДРПОУ 33015307) погодження місця розташування земельної ділянки для розробки піщаного кар'єру шляхом призначення та направлення постійної комісії з питань вибору земельної ділянки на місце розташування земельної ділянки в с. Геройське Голопристанського району Херсонської області, складення акту вибору земельної ділянки площею 50,0 га для розробки родовища піщаного кар'єру із земель запасу Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області та прийняти рішення про вибір приватному підприємству «Юридична агенція «Правозахист» (73000, м. Херсон, вул. Комкова, 83, кв.144, код ЄДРПОУ 33015307) земельної ділянки площею 50,0 га для розробки родовища піщаного кар'єру із земель запасу Геройської сільської ради Голопристанського району Херсонської області.
3. Повернути приватному підприємству «Юридична агенція «Правозахист» (73000, м. Херсон, вул. Комкова, 83, кв. 144, код ЄДРПОУ 33015307) з Державного бюджету 3 грн. 40 коп. понесених судових витрат.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений Кодексом адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після апеляційного розгляду справи.
Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України –з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя С.В. Ребриста
Постанову складено у повному обсязі 10.06.2008р.
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2008 |
Оприлюднено | 21.06.2008 |
Номер документу | 1735769 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Ребриста С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні