Рішення
від 03.06.2008 по справі 22/58-08-1157
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

22/58-08-1157

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" червня 2008 р.Справа  № 22/58-08-1157

За позовом Акціонерного товариства закритого типу "Виробниче об`єднання "Облпаливо";     

до відповідача  Відділу освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області   

за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: СПД - ФО Стасій О.С. та ПП "Торговий Будинок Тарутине"

про визнання недійсними актів, відміну відкритих торгів із закупівлі вугілля та зобов'язання до вчинення певних дій   

Суддя Торчинська Л.О.

Представники:

Від позивача: Жолудєв М.С. - за довіреністю № б/н від 04.01.2008р. та Кобальчинська Т.Л. - представник за довіреністю № б/н від 14.01.2008р.;

Від відповідача: Желясков О.О. - за довіреністю № б/н від 07.02.2008р.;

Від третьої особи СПД - ФО Стасій О.С.: Стасій О.С. ( паспорт серії КЕ956084)

Від третьої особи ПП "Торговий Будинок Тарутине": Костров О.М. - за довіреністю № 55 від 17.04.2008р.

СУТЬ СПОРУ: про визнання недійсним акту індивідуальної дії –рішення тендерного комітету відділу освіти Тарутинської райдержадміністрації Одеської області про допущення тендерних пропозицій СПД-ФО Стасія О.С. і ПП „Торговий будинок Тарутине” до оцінки тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі твердого палива, що проводились відділом освіти Тарутинської райдержадміністрації Одеської області згідно з оголошенням № 09058308, розміщеним в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України” № 9 (133) від 03.03.2008 р., та зобов'язання відділу освіти Тарутинської райдержадміністрації Одеської області здійснити оцінку тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля, які допущені до неї, згідно вимог Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2008 р.

Позивач наполягає на уточнених позовних вимогах.

Відповідач позовні вимоги не визнає на підставах, викладених у відзиві на позовну заяву.

Третя особа СПД Стасій О.С. в судовому засідання проти позову заперечував, з підстав викладених у письмових запереченнях.

Третя особа ПП "Торговий Будинок Тарутине" в судовому засіданні проти позову заперечував.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне:

          18.03.2008 р. тендерним комітетом Відділу освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області відповідно до оголошення № 09058308, розміщеного в „Інформаційному бюлетені Тендерної палати України”№ 9 (133) від 03.03.2008 р. було здійснено розкриття тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшення ціни із закупівлі вугілля: ВКФ ТОВ „Тігос”, АТЗТ ВО „Облпаливо”, СПД-ФО Стасій О.С., ПП „Торговий будинок Тарутине”. За результатами  розкриття був складений протокол про розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти № 2 від 18.03.2008 р.

          В ході розкриття тендерних пропозицій було встановлено та відображено в протоколі розкриття тендерних пропозицій, що учасник ВКФ ТОВ „Тігос” не виконав кваліфікаційні вимоги тендерної документації Замовника торгів, оскільки не надав у складі своєї тендерної пропозиції оригінал або нотаріально завірену копію довідки з Департаменту з питань банкрутства Міністерства економіки України про відсутність підприємства учасника в єдиній базі даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство не більше двомісячної давнини відносно дати розкриття тендерних пропозицій, в зв'язку з чим тендерну пропозицію ТОВ ВКФ „Тігос” було відхилено.

Позивачем було отримано повідомлення про акцепт тендерної пропозиції ПП „Торговий будинок Тарутине” № 2 від 19.03.2008 р.

Позивач вважає, що тендерним комітетом відповідача незаконно були допущені до оцінки тендерні пропозиції СПД-ФО Стасій О.С. та ПП „Торговий будинок Тарутине”, які не виконали вимоги тендерної документації Замовника торгів. СПД-ФО Стасій О.С. не надав у складі тендерної пропозиції оригінал витягу із каталогу, який видається Тендерної палатою України безпосередньо для участі у цій процедурі, окрім того, в комерційній частині учасника відсутні ціни з навантаження вугілля, що є обов'язковими вимогами тендерної документації відповідача.

В комерційній частині тендерної пропозиції ПП „Торговий будинок Тарутине” також не  були вказані ціни з навантаження вугілля.

Позивач вважає, що рішення про допущення до оцінки тендерних пропозицій СПД-ФО Стасія О.С. та ПП „Торговий будинок Тарутине” прийняті з порушенням вимог діючого в сфері державних закупівель законодавства, що спричинило невірне визначення результату торгів, та, відповідно, порушення його прав як учасника торгів.

Відповідач надав заперечення проти позову № 310 від 17.04.2008 р., в якому оскаржує твердження позивача про те, що в тендерних пропозиціях учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля ПП «Торговий будинок Тарутине»та СПД-ФО Стасій О.С. присутня низка порушень діючого в сфері державних закупівель законодавства, та запевняє, що тендерні пропозиції цих учасників оформлені належним чином, із дотриманням законодавства. Відповідач у своєму запереченні зазначає, що інформація, надана позивачем у своєї позовній заяві, про те, що у учасників відкритих торгів ПП «Торговий будинок Тарутине» та СПД-ФО Стасій О.С. відсутня ціна з навантаження вугілля, не відповідає протоколу про розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти № 2 від 18.03.2008 р., а представник Позивача своїм підписом на протоколі підтвердив, що вищезазначені учасники виконали всі вимоги тендерної пропозиції.

В своєму уточненні позовних вимог № 939 від 07.05.2008 р. позивач зазначив, що від 20.03.2008 р. набув чинність Закон України № 150-IV «Про визнання таким, що втратив чинність, Закон України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”, відповідно до якого Закон України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” від 22.02.2000 р. № 1490-ІІІ був визнаний таким, що втратив чинність. Постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2008 р. № 274 було затверджено Тимчасове положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2008 р. № 274, процедури закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, розпочаті до набрання чинності Законом України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”, завершуються відповідно до Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Позивач вважає, що якщо на момент подання позивачем позову до Замовника, єдиним законним рішенням було б рішення про відміну відкритих торгів із закупівлі вугілля зі зменшенням ціни, (ч.1. ст. 28 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” від 22.02.2000 р. № 1490-ІІІ) ,на теперішній час, згідно з Тимчасовим положенням про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, яке містить вичерпний перелік підстав для відміни торгів:

-          подано менше ніж дві тендерні пропозиції;

-          відхилено всі тендерні пропозиції.

Згідно із Листом-роз'ясненням № 77-27/176 від 03.04.2008 р. Міністерства Економіки України, у разі якщо розкриття тендерних (цінових) пропозицій відбулося до набрання чинності постанови, замовник здійснює розгляд, відхилення порівняння, та оцінку тендерних (цінових) пропозицій відповідно до Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Таким чином, вважає позивач, у разі ймовірного задоволення його позовних вимог щодо невизнання недійсним актів індивідуальної дії –рішень замовника про допущення до оцінки тендерних пропозицій третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору, Відповідач має завершувати процедуру закупівлі відповідно до Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти.

          Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 р. по справі № 1-7/99 „Конституційний суд дійшов висновку, що положення частини першої ст. 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

          Але це означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом'якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або в іншому нормативно правовому акті”.             

          Відповідач не погодився з обставинами, викладеними в заяві про уточнення позовних вимог та зміни предмету спору та надав заперечення на уточнення позовним вимог № 379 від 14.05.2008 р. Відповідач вважає, що згідно із другою частиною п. 2 Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 р. по справі № 1-7/99 за загальновизначеним принципом права, інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність осіб. Тобто, за думкою Відповідача, згідно з ч. 1 ст. 58 Конституції України, дія нормативно-правового акту в часі починається з моменту набрання цим актом чинності та припиняється із втратою ним чинності, тобто до події застосовується той Закон або інші нормативно-правові акти, під час яких вона настала або мала місце.

          

Дослідивши матеріали справи суд дійшов висновку, що у тендерного комітету відсутні законні підстави для допущення до оцінки тендерних пропозицій СПД-ФО Стасій О.С. та ПП „Торговий будинок Тарутине”, та визнання ПП „Торговий будинок Тарутине” переможцем відкритих торгів із закупівлі вугілля, з нижченаведених підстав.

18.03.2008 р. відбулось розкриття тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із закупівлі вугілля Відділом освіти Тарутинської державної адміністрації Одеської області. На момент розкриття діяв Закон України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”, тобто розкриття було здійснено за положеннями цього Закону.

20.03.2008 р. набув чинністю Закон України № 150-VI «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», відповідно до якого було визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти»від 22.02.2000 р. № 1490-ІІІ та доручено Кабінету Міністрів України затвердити Тимчасове положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти на основі тексту Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти»в редакції, що діяла станом на 17.10.2004 р., за виключенням його положень, що суперечать вимогам СОТ. Постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2008 р. № 274 було затверджено Тимчасове положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Відповідно до абз. 2 п. 3 Постанови, процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, розпочаті до набрання чинності Законом України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», завершуються відповідно до Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Згідно із Листом-роз'ясненням № 77-27/176 від 03.04.2008 р. Міністерства Економіки України, як уповноваженого органу відповідно до Тимчасового положення, у разі, якщо розкриття тендерних (цінових) пропозицій відбулося до набрання чинності постановою, замовник здійснює розгляд, відхилення, порівняння та оцінку тендерних (цінових) пропозицій відповідно до Тимчасового положення.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року по справі № 1-7/99:

Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом'якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або в іншому нормативно-правовому акті.

          Відповідно до п. 16 ст. 2 Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, тендерна пропозиція –пропозиція щодо певного предмета закупівлі, яка готується і подається учасником замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

          Згідно із п. 7.1. Тендерної документації відповідача, затвердженої Головою тендерного комітету паном Паулеску М.Г. від 11.02.2008 р. учасник визначає ціни на товари, які він пропонує поставити за договором, з урахуванням податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені, витрат на страхування, навантаження, розвантаження, сплату митних тарифів та усіх інших витрат.

В своєму запереченні проти позову № 310 від 17.04.2008 р. відповідач стверджує, що  тендерна пропозиція ПП «Торговий          будинок Тарутине»оформлена належним чином, твердження Позивача, що відсутня ціна з навантаженні вугілля, не відповідає дійсності, що підтверджується Протоколом розкриття тендерних пропозицій при здійсненні товарів, робіт і послуг за державні кошти № 2 від 18.03.2008 р. Твердження, що відсутні ціна з навантаження вугілля у СПД-ФО Стасія О.С. також не відповідає дійсності, що також підтверджується вищезгаданим протоколом. Однак, з вищезазначеного протоколу взагалі не вбачається, чи взмозі треті особи, без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ПП «Торговий будинок Тарутине»та СПД-ФО Стасій О.С. надавати відповідачу таки послуги, як навантаження вугілля. У графі «Інформація про наявність та правильність оформлення всіх необхідних документів, передбачених тендерною документацією»Протоколу розкриття тендерних пропозицій № 2 від 18.03.2008 р., відсутня інформація щодо спроможності надання учасниками відкритих торгів із закупівлі вугілля ПП «Торговий будинок Тарутине»та СПД-ФО Стасій О.С. такої послуги як навантаження та її вартості. Також у Протоколі зазначено, що у позивача ціна навантаження входить до ціни однієї тони вугілля.

Відповідно до п. 1 Тимчасового положення Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, товари –продукція будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, вроби у твердому, рідкому, газоподібному стані, включаючи електроенергію, а також послуги, пов'язані з поставкою товарів, якщо їх вартість не перевищує вартості таких товарів. Отже послуги із навантаження та транспортування товару є невід'ємною складовою частиною предмета закупівлі Відділу освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області.

Відповідно до п. 6.2. Тендерної документації відповідача, учасники повинні подавати свої тендерні пропозиції стосовно предмету закупівлі в цілому. П. 7.3. тендерної документації наголошує, що вартість тендерної пропозиції та всі інші ціни повинні бути чітко визначені. Отже, учасники подали свої тендерні пропозиції стосовно тільки вугілля, а не всього предмету закупівлі в цілому, такі тендерні пропозиції, відповідно не можуть вважатися такими, що відповідають умовам тендерної документації, а також діючому законодавству в сфері закупівель.

Згідно з п. 61 Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації. На підставі вищевикладеного суд дійшов висновку, що єдиної законною дією Відділу освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області мало бути відхилення тендерних пропозицій учасників торгів СПД-ФО Стасія О.С. і ПП „Торговий будинок Тарутине” на  стадії оцінки тендерних пропозицій, а відтак рішення Відповідача про акцепт тендерної пропозиції ПП „Торговий будинок Тарутине” прийнято всупереч вимог діючого в сферу державних закупівель законодавства, та тендерної документації Відділу освіти Тарутинської райдержадміністрації Одеської області.

Згідно з розд. 1 п. 2 Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, акцепт тендерної пропозиції –прийняття замовником тендерної пропозиції та надання згоди на її оплату. Тендерна пропозиція вважається акцептованою, якщо замовник подав учаснику в установлений у тендерних документах строк письмове підтвердження акцепту тендерної пропозиції.

Рішення тендерного комітету Відділу освіти Тарутинської райдержадміністрації Одеської області про акцепт тендерної пропозиції ПП „Торговий будинок Тарутине” є нормативно-правовим актом індивідуальної дії, що спрямований на регулювання суспільних відносин в сфері проведення процедури закупівлі товарів за державні кошти, має обов'язковий характер для суб'єктів –учасників процедури закупівлі, породжує права і обов'язки у зазначеного кола осіб. Відповідно до Роз'яснення Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів” від 26.01.2000 р. № 02-5/35, нормативно-правовий акт, що відповідає зазначеним ознакам, визнається недійсним у випадку його невідповідності вимогам чинного законодавства. Окрім цього, обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації  -  позивача  у  справі.

За таких обставин, оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги цілком обґрунтовані, відповідають фактичним обставинам справи та вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85, Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

1.          Уточнені позовні вимоги задовольнити повністю.

2.          Визнати недійсним рішення тендерного комітету відділу освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області про допущення тендерних пропозицій СПД-ФО Стасія О.С. і ПП „Торговий будинок Тарутине” до оцінки тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із закупівлі вугілля, що проводились Відділом освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (код ЄДРПОУ 02145292) згідно з оголошенням № 09058308, розміщеним в „Інформаційному бюлетені тендерної палати України” № 9 (133) від 03.03.2008 р., які оформлені протокол про розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти № 2 від 18.03.2008 р.

3.          Визнати недійсним рішення тендерного комітету Відділу освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області від від 18.03.2008 р. про акцепт тендерної пропозиції ПП „Торговий будинок Тарутине” за результатами торгів із закупівлі вугілля, що проводились Відділом освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (код ЄДРПОУ 02145292) згідно з оголошенням № 09058308, розміщеним в „Інформаційному бюлетені тендерної палати України” № 9 (133) від 03.03.2008 р.

4.          Зобов'язати Відповідача здійснити оцінку тендерних пропозицій учасників відкритих торгів із зменшенням ціни із закупівлі вугілля, які допущені до неї, що проводились Відділом освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області код ЄДРПОУ 02145292), згідно з оголошенням № 09058308, розміщеним в „Інформаційному бюлетені тендерної палати України” № 9 (133) від 03.03.2008 р., відповідно до протоколу № 2 про розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти від 18.03.2008 р.

5.          Стягнути з Відділу освіти Тарутинської районної державної адміністрації Одеської області (просп.Миру,26, смт Тарутине,Тарутинський район, Одеська область, 68500, р/р № 354210015002301 в Управління держказначейства в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 02145292) на користь Акціонерного товариства закритого типу "Виробниче об`єднання "Облпаливо" (вул. Чорноморського козацтва, буд.70/1, м. Одеса, 65003, п/р № 26000340 в ТОВ КБ "СКБ", МФО 388313, код ЄДРПОУ 30514975) державне мито у розмірі 85/вісімдесят п'ять/ грн., 118/сто вісімнадцять грн./ - послуги ІТЗ судового процесу.

Рішення суду набуває законної сили в порядку ст.85 ГПК України.

Накази видати в порядку ст. 116 ГПК.

Рішення підписано 09.06.2008р.

Суддя                                                                                       Торчинська Л.О.

Дата ухвалення рішення03.06.2008
Оприлюднено26.06.2008
Номер документу1754086
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсними актів, відміну відкритих торгів із закупівлі вугілля та зобов'язання до вчинення певних дій  &nbsp

Судовий реєстр по справі —22/58-08-1157

Рішення від 03.06.2008

Господарське

Господарський суд Одеської області

Торчинська Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні