ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.08.11 Справа № 16/93/2011
За позовом Приватного підприємства “Укрроселектропостач”, м. Луганськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю “Луганське енергетичне об'єднання”, м. Луганськ
про скасування оперативно–господарської санкції у сумі 50961 грн. 95 коп.
Суддя Фонова О.С.
Представники:
від позивача –ОСОБА_1., довіреність б/н від 20.06.2011;
від відповідача –ОСОБА_2, довіреність № 465 від 06.04.2011;
Суть спору: позивачем заявлено вимогу: скасувати оперативно-господарську санкцію, застосовану Товариством з обмеженою відповідальністю “Луганське енергетичне об'єднання” до Приватного підприємства “Укрроселектропостач” на підставі рішення, оформленого протоколом №207 від 31.05.2011 в сумі 50961,95 грн.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що відповідач склав протокол № 207 від 31.05.2011, за яким комісією відповідача Акт про порушення був визнаний складеним правомірно та виконаний розрахунок вартості необлікованої електроенергії внаслідок порушення споживачем ПКЕЕ, у відповідності до п. 2.5 «Методики визначення обсягу та вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПКЕЕ», затвердженої Постановою НКРЕ від 04.05.2006 року № 562. Вартість необлікованої електроенергії за висновками комісії склала 50961,95 грн.
На обґрунтування вказаної суми був наданий розрахунок обсягу та вартості не облікованої електричної енергії, де відповідач виконав розрахунок виходячи з потужності 115,7 кВт (пп. «в»п. 2.5 Методики), встановленої у договорі, у той час як Інспекція Держенергонагляду зобов'язала відповідача виконати розрахунок за потужністю, обчисленої виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні усіх наявних на час складання акту струмоприймачів. Так заміри були проведені відповідачем за Актом контрольного огляду розрахункових засобів обліку б/н від 04.05.2011 - заміри виконувались при включенні усіх у наявності токоприймачів токовимірювальними кліщами РК-120 № 18077678.
Проте відповідач не врахував дані заміру потужності при виконанні розрахунків та/виконав розрахунок за пп. «в»п. 2.5 Методики № 562, у той час як відповідно до умов договору та закону повинен був виконувати розрахунок за пп. «б»п. 2.5 вказаної Методики.
Представник відповідача відзивом проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що рішення, оформлене протоколом не є оперативно-господарською санкцією, а тому не може бути скасовано судом.
Дослідивши обставини справи, витребувані судом та надані сторонами докази на підтвердження своїх доводів, заслухавши у судовому засіданні пояснення представників сторін, суд
в с т а н о в и в:
26.11.2010 Товариством з обмеженою відповідальністю «Луганське енергетичне об’єднання»було проведено перевірку дотримання відповідачем Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ від 31.07.1996 № 28 (далі –ПКЕЕ) та зафіксований факт порушення на об‘єкті позивача за адресою: м. Луганськ, вул. Даргомишського, буд. 1-в, пунктів 3.31, 3.3 ПКЕЕ, зокрема: порушення цілісності пломби електропостачальної організації №13335330, встановленої на шафі обліку, зазначеної в акті пломбування; фальсифікація пломби (тавр) Держстандарту на розрахунковому засобі обліку електричної енергії.
За результатами перевірки складено акт №601810 від 26.11.2010 про порушення ПКЕЕ позивачем - Приватним підприємством “Укрроселектропостач” (далі –Акт), який підписано відповідачем з поясненнями, що пломби ніхто не зачіпав.
Також в акті містяться відомості, що здійснено заміну ПУ, ПУ направлено на експертизу. Пломба № 13335330 запечатана в конверт та направлена на НДЕКЦ. Повноваження осіб, що складали акт, позивачем підтверджені та встановлені судом (а.с.65-86).
В графі «Дані про потужність струмоприймачів»зазначено: «Немає можливості із-за відсутності паспортних даних».
Відповідно до пункту 6.41 ПКЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється двосторонній акт порушень.
В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт складається в двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. У разі відмови споживача підписати акт в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо він підписаний не менше ніж трьома уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації). Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, які зазначаються в акті, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання. Акт підписують тільки особи, які брали участь в контрольному огляді або технічній перевірці.
Відповідно пункту 6.42 ПКЕЕ в редакції що діяла на момент проведення перевірки і складання Акту та протоколу, на підставі акта порушень уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг недоврахованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів порушень створюється постачальником електричної енергії (електропередавальною організацією) і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників постачальника електричної енергії.
Споживач має бути повідомлений про час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 5 робочих днів до призначеного дня засідання і має право бути присутнім на засіданні комісії.
Рішення комісії оформляється протоколом і набирає чинності з дня вручення протоколу споживачу. Разом з протоколом споживачу надаються розрахунок величини вартості та розрахункові документи для оплати недоврахованої електричної енергії та/або збитків.
Відповідно до п. 3.3 ПКЕЕ відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
На підставі Акту комісією ТОВ «ЛЕО»ЛМЕМ по розгляду Актів про порушення споживачами ПКЕЕ в присутності директора ОСОБА_4. прийнято рішення щодо нарахування відповідачу обсягу електричної енергії, недоврахованої внаслідок порушення споживачем п. 3.3 ПКЕЕ, оформлене протоколом засідання комісії №164 від 14.04.2011 з розгляду Акту (далі - протокол).
У даному рішенні зазначена вартість необлікованої електричної енергії –55225,31 грн.
Не погодившись нарахуванням та протоколом № 164 від 14.04.2011 позивач звернувся до Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії в Луганській області з листом про перевірки здійснення розрахунків збитків за актом про порушення ПКЕЕ від 26.11.2010 № 601837.
Листом № 16/161/1-1075 від 10.05.2011 Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії в Луганській області повідомила, що розрахунок недоврахованої електричної енергії виконаний неправомірно. При розрахунку збитків використана потужність в обсязі 120 кВт, як величини дозволеної потужності до Договору про постачання електроенергії № 522 від 20.09.2007. Таке застосування потужності суперечить пп. «а»та «б»п. 2.5 Методики, де вказано, що за пп. «в»дозволена потужність визначається при нарахуванні у випадку недопуску представників постачальника на територію споживача для вимірювання струму навантаження всіх наявних струмоприймачів. При складанні акту про порушення позивачу не було запропоновано вимірювання струму навантаження всіх наявних струмоприймачів.
Також наданий розрахунок обсягу недоврахованої електричної енергії виконаний з невідповідністю дозволеної потужності (120 кВт) величіні зазначені у договорі про постачанні електроенергії (115,7 кВт).
Крім того, фахівцями постачальника при складанні акту про порушення не було враховано, що переріз проводу між ввідним рубільником та розрахунковим лічильником складає 4 мм2 та виконаний мідним проводом. Провід прокладено в опломбованому постачальником щиті. Згідно гл. 1 табл. 1.3.4. ПУЕ допустимий тривалий струм одножильного дроту складає 41А або 28 кВт, що підтверджує неможливість передати 120 кВт.
Враховуючи викладене інспекція направила лист до ТОВ «ЛЕО»з вимогою виконати перерахунок збитків у відповідності до струму навантажень, вказаних в акті контрольного огляду розрахункового засобу обліку № б/н від 04.05.2011, складеному представником ТОВ «ЛЕО».
31.05.2011 відповідач провів ще одне засідання комісії, на якому було прийнято рішення, оформлене протоколом № 207 від 31.05.2011, за яким комісією відповідача Акт про порушення був визнаний складеним правомірно та виконаний розрахунок вартості необлікованої електроенергії внаслідок порушення споживачем ПКЕЕ, у відповідності до п. 2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 04.05.2006 №562, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.07.2006 за №782/12656 (далі - Методика).
Вартість необлікованої електроенергії за рішенням комісії склала 50961,95 грн.
На обґрунтування вказаної суми відповідачем був наданий розрахунок обсягу та вартості не облікованої електричної енергії, де відповідач виконав розрахунок, виходячи з потужності 115,7 кВт (пп. «в»п. 2.5 Методики), встановленої у Договорі.
Згідно пункту 5.1 ПКЕЕ договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов’язків сторін. Споживання електричної енергії без договору не допускається.
Між сторонами у справі укладено договір № 522 від 20.09.2007 про постачання електричної енергії (а.с.9-13).
Пунктом 4.4.3 Договору, встановлено, що позивач (споживач) повинен сплатити відповідачу (постачальнику) вартість необлікованої електроенергії, розрахованої виходячи із розрахункового добового споживання електроенергії та кількості днів, протягом яких споживання електроенергії здійснювалось з порушенням вимог ПКЕЕ відповідно до Методики за діючими роздрібними тарифами, що діяли протягом споживання електроенергії з порушенням, у т.ч. у разі:
- зриву, порушення цілісності та пошкодження пломб Держспоживстандарта України та постачальника;
- зриву, порушення цілісності та пошкодження пломб Держспоживстандарта України та постачальника;
- інших дій, визначених ПКЕЕ та Методикою.
Відповідно до ч. 1 ст. 235 ГК України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання можуть застосовуватись оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку.
Стаття 236 ГК України містить перелік видів оперативно-господарських санкцій, однак, частиною другою цієї статі зазначено, що цей перелік не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.
Таким чином, за своєю юридичною природою санкція, передбачена пунктом 4.4.3 договору, є оперативно-господарською санкцією.
Відповідно до ст. 237 ГК України, підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов'язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред'явлення претензії порушнику зобов'язання.
Порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.
Отже, відповідачем до позивача застосована оперативно-господарська санкція за порушення пунктів 3.1 та 3.31 Правил користування електричною енергією в сумі 50961,95 грн.
Відповідачем розрахунок вартості недорахованої електроенергії здійснений відповідно до п.п. 1 п. 2.1 Методики, згідно якому вона застосовується у разі порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - порушення пломб), або відсутності на приладах обліку пломб з відбитками тавр про повірку приладів обліку (за умови наявності акта про збереження пломб, складеного в порядку, установленому ПКЕЕ, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження приладів обліку, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу приладів обліку).
Розрахунок здійснений позивачем за формулою 2.5, наведеною у Методиці.
Відповідно до п. 2.5 Методики у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2.1 цієї Методики, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (W доб кВт.год) визначається за формулою:
W доб. = Р х tдоб. = Кв.,
де: Р - потужність (кВт), визначена як:
а) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складання акта про порушення ПКЕЕ струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, зазначену в Договорі);
б) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складання акта про порушення ПКЕЕ струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних всіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення ПКЕЕ, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, зазначену в Договорі);
в) дозволена потужність для даної точки обліку, зазначена в Договорі (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів "а" або "б" цього пункту, перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);
t доб - тривалість роботи обладнання протягом доби (год.), що становить:
при однозмінній роботі споживача - t = 8;
при двозмінній роботі споживача - t = 16;
при тризмінній роботі споживача - t = 24;
при інших режимах роботи визначається на підставі Договору;
K в (Kв.і ) - коефіцієнт використання струмоприймачів (додаток 1).
За умови згоди сторін коефіцієнт використання електрообладнання вибирається рівним K в = 0,5. У разі недосягнення такої згоди та за умови недопуску споживачем представників постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) на свою територію для складення переліку струмоприймачів, про що має бути зазначено в акті про порушення, коефіцієнт використання електрообладнання вибирається рівним Kв = 0,75.
Відповідачем був здійснений розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, виходячи з потужності 115,7 кВт, тобто дозволеної потужності для даної точки обліку, зазначеної в Договорі (підпункт «в»пункту 2.5 Методики).
Однак, як вбачається з пояснень інженера ОСОБА_3., що приймав участь у проведенні перевірки та складанні Акту, при оформленні акту про порушення ПКЕЕ, виміри потужності не здійснювались, так-як не було можливості вимкнути всі струмоприймачі на максимальну потужність: (наприклад кран-балка, зварювальний апарат, верстат для різання і так далі), з огляду на те, що кран-балка і зварювальний апарат, за словами керівника ОСОБА_4., не проходили ніяких оглядів Госкомохрантруда, тому їх підключення не здійснювалось з метою запобігання нещасному випадку.
Підпунктом «б»пункту 2.5 Методики, Р - потужність (кВт), визначається як потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складання акта про порушення ПКЕЕ струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних всіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення ПКЕЕ, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, зазначену в Договорі).
Тоді як згідно підпункту «в»пункту 2.5 Методики, Р - потужність визначається як дозволена потужність для даної точки обліку, зазначена в Договорі (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів "а" або "б" цього пункту, перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність).
Водночас, в Акті вказано тільки про відсутність паспортних даних, але не про ненадання споживачем інформації щодо них, а також не зазначено про недопуск представниками позивача чи перешкоджання ними у замірі потужності всіх струмоприймачів.
Відповідні заміри були проведені відповідачем 04.05.2011, за результатами чого складений Акт контрольного огляду розрахункових засобів обліку №б/н від 04.05.2011. Заміри виконувались при включенні всіх у наявності струмоприймачів струмовимірювальними дацами РК-120№ 18077678 (а.с.19).
З огляду на викладене, суд вважає, що розрахунок обсягу та вартості не облікованої електроенергії повинен був здійснюватись відповідно до підпункту «б»пункту 2.5 Методикиё а не згідно підпункту «в»пункту 2.5 Методики, як помилково визначив відповідач, без наявності в Акті відповідних посилань, що надавали б можливість застосування вказаного пункту Методики.
Таким чином, розмір оперативно-господарської санкції визначений відповідачем з порушенням чинного законодавства, зокрема, Методики, на яку він посилався в договорі як на нормативний акт, відповідно до якого обчислюється обсяги та вартість не облікованої електроенергії.
Отже, вимога про скасування оперативно-господарської санкції, застосованої відповідачем до позивача на підставі протоколу №207 від 31.05.2011 в сумі 50961,95 грн., є обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню.
З огляду на викладене, позов слід задовольнити в повному обсязі, з віднесенням судових витрат на відповідача, згідно ст. 49 ГПК України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити.
2. Скасувати оперативно-господарську санкцію, застосовану Товариством з обмеженою відповідальністю “Луганське енергетичне об'єднання” до Приватного підприємства “Укрроселектропостач” на підставі протоколу №207 від 31.05.2011 в сумі 50961,95 грн.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганське енергетичне об’єднання», м. Луганськ, кв.. Гайового, 35а, код 31443937 на користь Приватного підприємства “Укрроселектропостач”, м. Луганськ, вул. Даргомишского, буд. 1-в, код 25367836, витрати по сплаті державного мита в сумі 85,00 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у сумі 236,00 грн., видати наказ.
У судовому засіданні оголошено вступну і резолютивну частини рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.
Повне рішення складено: 08.08.2011.
Суддя О.С. Фонова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2011 |
Оприлюднено | 11.08.2011 |
Номер документу | 17558782 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Фонова О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні