ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.08.11 Справа № 1/88пд/2011
За позовом прокурора м. Луганська, в інтересах держави в особі :
Виконавчого комітету Луганської міської ради, м. Луганськ
Луганської міської ради
про внесення змін до договору оренди землі
С у д д я Зюбанова Н.М.
П р е д с т а в н и к и:
від позивачів – ОСОБА_1., довіреність № И 01/03-30./5456/0/2-10 від 24.11.10; довіреність № И 01/03-30./5457/0/2-10 від 24.11.10;
від відповідача –ОСОБА_2., довіреність № 3юр від 04.07.11;
помічник прокурора Трофименко П.В.
Суть пору: про стягнення внесення змін до договору оренди землі від 24.09.03, реєстр. № 3033.
Відповідач у відзиві на позовну заяву проти задоволення позову заперечує та звертає увагу суду на те, що грошова оцінка землі передує укладенню цивільно-правових угод, в тому числі договорів оренди землі, а тому встановлення 2-им позивачем нової грошової оцінки земель після укладення договору оренди земельної ділянки від 24.09.03 породжує правові наслідки стосовно договорів оренди землі, укладених після її складання, та не є обов’язково підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частини розміру орендної плати.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін та помічника прокурора, суд дійшов до наступного.
Так, 23.07.03 Луганською міською радою було прийняте рішення № 270/7 про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Східно-Українська спілка" в оренду земельної ділянки під благоустрій території (без права здійснення будівельних робіт) за адресою: вул.. Советська (біля Луганського базару).
На підставі вказаного рішення 24.09.03 між виконавчим комітетом Луганської міської ради /позивачем/ та Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Східно-Українська спілка" /відповідачем/ було укладено договір оренди землі, зареєстрований у встановленому законом порядку 22.10.03 за № 4710, за умовами якого відповідачу було передано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0390 га за адресою: м. Луганськ, вул. Советська (біля Луганського базару).
Пунктом 2.1 укладеного договору встановлено, що річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), збільшеного на коефіцієнт 2,5 за розрахунком розміру земельного податку (річного), який додається до договору та є його невід'ємною частиною.
Також сторони дійшли згоди, що на момент укладання договору річна орендна плата складає 591,70 грн. та може змінюватися по узгодженню сторін (п. п. 2.1.1, 2.1.2 договору).
У пункті 2.4.1 договору передбачено, що у разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення змін у договір.
Зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни договору оренди спір вирішується у судовому порядку. Умови договору оренди земельних ділянок діють у випадках, коли після набрання договором чинності законами України встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені договором, крім випадків, визначених ст. 21 Закону України "Про оренду землі" /п. 4.2 договору/.
Договір оренди земельних ділянок укладений його сторонами на 10 років під благоустрій території без права здійснення будівельних робіт /п. 1.2 договору/.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до суду на виконання рішення Луганської міської ради від 29.04.10 № 65/150, яким Управлінню нерухомим майном Луганської міської ради було доручено провести ґрунтовний аналіз договорів, що посвідчують право оренди земельних ділянок, які розташовані на території м. Луганська, на предмет відповідності їх вимогам діючого законодавства, та за результатами аналізу направити від імені Луганської міської ради пропозиції відповідним землекористувачам про внесення змін до договорів, оскільки повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів згідно п. 12 розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.
Тому на виконання положень цивільного законодавства, яке регулює порядок внесення змін до договору, позивач у встановленому порядку (з урахуванням рішень Луганської міської ради від 22.12.07 № 28/10 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Луганська", від 25.04.08 № 33/13) надіслав на адресу відповідача проект договору про внесення змін до договору оренди землі, за змістом якого запропонував розділ "Орендна плата" договору доповнити або викласти в новій редакції наступні умови:
- викласти п. 2.1. розділу 2 "Орендна плата" договору у новій редакції : "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях";
- доповнити п. п. 2.1.1. п. 2.1 розділу 2 «Орендна плата»договору абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 22.10.2003 № 4710 розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 7685 (сім тисяч шістсот вісімдесят п‘ять грн.) 73 коп.;
- доповнити п. 2.10. розділу 2 «Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: "На момент внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 22.10.2003 № 4710 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить –256191 (двісті п‘ятдесят шість тисяч сто дев‘яносто одна грн.) 00 коп. Після внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 22.10.2003 № 4710 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання
земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного";
- п. 2.5. розділу 2 "Орендна плата" договору викласти в новій редакції: "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором оренди землі, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу".
Відповідачем у справі було отримано проект договору про внесення змін та залишено його без задоволення, тому прокурор звернувся до суду з даним позовом.
З наведеного вбачається, що фактично предметом спору є внесення змін до договору оренди землі від 24.09.03 (держ. реєстрація 22.10.03 за № 4710) .
Оцінивши доводи сторін та обставини справи у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню повністю, з огляду на наступне.
Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст.16 Закону України „Про оренду землі” та ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 ЗК України).
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 ЗК України).
Матеріалами справи підтверджено факт належного укладання договору оренди земельної ділянки від 24.09.03 (держ. реєстрація 22.10.03 за № 4710), п. 4.2 якого передбачено, що зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни договору оренди спір вирішується у судовому порядку. Умови договору оренди земельних ділянок діють у випадках, коли після набрання договором чинності законами України встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені договором, крім випадків, визначених ст. 21 Закону України "Про оренду землі".
Відповідно до ч. 2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно зі ст. 651 ЦК України підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору /ст. 652 ЦК України/.
Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки, тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Як вбачається з матеріалів справи, переддоговірну роботу з відповідачем у частині внесення змін до укладеного договору оренди землі від 24.09.03, які розглядаються судом, позивачем було розпочато до 01.01.11, коли були чинними Закон України "Про плату за землю" та відповідні норми Закону України "Про оренду землі", зміни до ст. 21 якого стосовно встановлення мінімального граничного розміру орендної плати обумовили зміну умов договору.
Так, Законом України від 03.06.08 № 309-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" законодавець передбачив, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають державній або комунальній власності не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки (ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Враховуючи вищевказане, розмір річної орендної плати за відповідну земельну ділянку повинен бути встановлений у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Статтями 13, 14, 19 Закону України „Про плату за землю” було визначено в якості підстав для нарахування земельного податку дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, договір оренди такої земельної ділянки.
З наведеного випливає, що розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати за договором оренди земельної ділянки, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, визначається у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.
Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земель ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 7-10 років. Рішенням Луганської міської ради від 28.12.07 № 28/10 була затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка набрала чинності 01.03.08, у зв'язку з чим до усіх землекористувачів м. Луганська, в тому числі й до відповідача, повинна бути б застосовна нова нормативна грошова оцінка землі.
За даними Управління Держкомзему у м. Луганськ нормативна грошова оцінка земельних ділянок відповідача складає 256191,00 грн., виходячи з якої обчислено розмір річної орендної плати у сумі 7685,73 грн. за змістом проекту п. п. 2.1.1 п. 2.1 договору оренди землі.
У зв'язку з тим, що з 01.01.11 набрав чинності Податковий кодекс України, позивач обґрунтовано посилається на положення статей 274 та 288, якими аналогічним чином врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме:
- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);
- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274).
Тому суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість та під ставність внесення змін до договору оренди землі до п. 2.1, п. п. 2.1.1, п. 2.10.
Щодо нової редакції п. 2.5 договору про відповідальність орендаря у вигляді пені у розмірі, передбаченому діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу, то таке визначення обґрунтоване тим, що за нормами п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Заперечення відповідача відхиляються судом, оскільки матеріалами справи доведено, що підставою для зміни умов договору оренди землі від 24.09.03 /держ. реєстрація від 22.10.03 № 4710/, є зміна законодавства, яке регулює розмір орендної плати та можливість внесення таких змін передбачена п. 4.2 договору оренди землі, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.
Також суд звертає увагу відповідача на необхідність застосування на підставі ст. 11128 ГПК України при розгляді даної справи рішення Верховного Суду України у подібних правовідносинах по справі № 41/81пд від 04.07.11.
За вказаних обставин позов підлягає повному задоволенню з віднесенням судових витрат на відповідача у відповідності до ст. 49 ГПК України, які підлягають стягненню на користь державного бюджету України, оскільки прокурор звільнений від їх сплати у встановленому законом порядку.
У відповідності до ст. 653 ЦК України, яка регулює правові наслідки зміни або розірвання договору, якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85, 11128 ГПК України, суд
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 24.09.03 /держ. реєстрація від 22.10.03 № 4710/, укладеного між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Східно-Українська спілка", виклавши п. 2.1. розділу 2 "Орендна плата" договору у новій редакції :
"2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана в оренду, у гривнях";
- доповнити п. п. 2.1.1. п. 2.1 розділу 2 "Орендна плата" договору абзацом наступного змісту:
"На момент внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 22.10.2003 № 4710 розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 7685 (сім тисяч шістсот вісімдесят п‘ять грн.) 73 коп.";
- доповнити п. 2.10. розділу 2 "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту:
"На момент внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 22.10.2003 № 4710 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить –256191 (двісті п‘ятдесят шість тисяч сто дев‘яносто одна грн.) 00 коп. Після внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 22.10.2003 № 4710 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання
земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного";
- п. 2.5. розділу 2 "Орендна плата" договору викласти в новій редакції:
"У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором оренди землі, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу".
Зміни до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 22.10.2003 № 4710 підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством."
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Східно-Українська спілка", м. Луганськ, вул. Корольова, б. 78, ідент. код 31996108 в доход державного бюджету України на п/рахунок 31118095700006, МФО 804013, ОКПО 24046582, одержувач –УДК у м. Луганську ГУ ДКУ у Луганській області, банк –ГУДКУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22090200 - державне мито в сумі 85 грн. 00 коп.; на п/рахунок 31217264700006, банк ГУДКУ в Луганській області, одержувач УДК у м. Луганську, МФО 804013, ОКПО 24046582, код бюджетної класифікації 22050003, символ звітності банку 264 витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236 грн. 00 коп., видати наказ державній податковій інспекції у Жовтневому районі м. Луганська.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання повного рішення –08.08.11.
Суддя Н.М.Зюбанова
Помічник судді Г.А.Кравцова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2011 |
Оприлюднено | 11.08.2011 |
Номер документу | 17558812 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Зюбанова Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні