Постанова
від 08.08.2011 по справі 1399/11/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний ад міністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнс ька, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

08 серпня 2011 р. № 2-а- 1399/11/2070

Харківський окружний адмі ністративний суд у складі:

головуючого - судді - Горшк ової О.О., при секретарі судово го засідання - Чупіковій О.С.

за участю представників ст орін: позивач - Огієнко Д.В., від повідач - Зіборова О.С., розгля нувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Колективн ого сільськогосподарського підприємства Агрофірми "СТЕ П" до Вовчанської міжрайонно ї державної податкової інспе кції Харківської області про визнання нечинними податков их повідомлень - рішень, -

В С Т А Н О В И В:

Колективне сільськогос подарське підприємство Агро фірма "СТЕП" звернулося до суд у із позовом до Вовчанської м іжрайонної державної податк ової інспекції Харківської о бласті, у якому просить суд ви знати нечинними податкові по відомлення - рішення від 02 лют ого 2010 року № 0000241501/0, № 0000251501/0 Вовчанс ької міжрайонної державної п одаткової інспекції Харківс ької області. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржу вані податкові повідомлення - рішення є не чинними та про типравними з огляду на те, що н арахування сум здійснено за 10 років тобто без врахування с троків давності, передбачени х законодавством. Крім того, н арахування сум здійснено в п еріод банкрутства та в тому ч ислі за період, що припадає на процедуру банкрутства, що є п орушенням Закону України “Пр о відновлення платоспроможн ості боржника або визнання й ого банкрутом”.

Заперечуючи проти позовни х вимог, відповідач зазначив , що за результатами перевірк и позивача встановлено, що КС П АФ “Степ” були порушені вст ановлені законодавством тер міни подання податкових розр ахунків плати за землю за 2001-2009 р оки, граничний термін поданн я яких на 2001 рік - 31.01.2001 рік, на 2002 р ік - 31.01.2002 рік, на 2003 рік - 31.01.2003 рік , на 2004 рік - 31.01.2004 рік, на 2005 рік - 31. 01.2005 рік, на 2006 рік - 31.01.2006 рік, на 2007 р ік - 31.01.2007 рік, на 2008 рік - 31.01.2008 рік , на 2009 рік - 02.02.2009 рік. Фактично ро зрахунки по оплаті за землю з а 2001-2009 роки підприємством не по дані. За період з 01.04.2001 року по 31.12. 2009 рік позивачем земельний по даток не нараховувався та не сплачувався, що відповідно, п ризвело до його заниження у з агальному розмірі 139220,74 грн., що є порушенням ст. 14 Закону Укра їни “Про плату за землю”. Стос овно наголошення позивача на дії мораторію на задоволенн я вимог кредиторів на час виз начення податкових повідомл ень-рішень відповідач зазнач ив, що за своїм змістом морато рій є лише зупиненням викона ння боржником своїх грошових зобов' язань перед кредитор ами та зобов' язань зі сплат и податків, зборів (обов' язк ових платежів), а не звільненн я від останніх, що, в свою черг у, не забороняє контролюючим органам нараховувати як пот очні зобов' язання так і под аткові зобов' язання, що вин икли до, а виявлені - після, по рушення провадження у справі про банкрутство платника по датку.

Представники сторін у судо вому засіданні 08.08.2011 року підтр имали свої правові позиції.

Суд, дослідивши матеріали с прави, оцінивши наявні в мате ріалах справи докази за свої м внутрішнім переконанням, щ о ґрунтуються на повному, все бічному і об' єктивному розг ляді в судовому засіданні вс іх обставин справи в їх сукуп ності, вважає, що позовні вимо ги підлягають задоволенню ви ходячи з такого.

Судом встановлено, що Колек тивне сільськогосподарське підприємство Агрофірма “СТЕ П” зареєстрована як юридична особа та перебуває в Єдиному державному реєстрі підприєм ств та організацій України (к од 25176763), що підтверджується коп ією Свідоцтва про державну р еєстрацію юридичної особи Се рія А00 № 637444 та копією довідки АБ № 295315 з Єдиного державного реє стру підприємств та організа цій України.

03.02.2010 року фахівцями Вов чанської міжрайонної податк ової інспекції у Харківській області була проведена неви їзна документальна перевірк а Колективного сільськогосп одарського підприємства агр офірми “СТЕП” з питання нара хування плати за землю та сво єчасності подання податкови х розрахунків по платі за зем лю за період з 01.04.2001 року по 31.12.2009 р ік, за результатами якої було встановлено порушення ст. 14 З акону України “Про плату за з емлю”, а саме неподання до Вов чанської міжрайонної держав ної податкової інспекції под аткових розрахунків по платі за землю на 2001-2009 роки та заниже ння внаслідок не нарахування плати за землю за період з 01.04.200 1 рік по 31.12.2009 рік в загальному ро змірі 139220,74 грн., в тому числі по В овчанському міській раді - 1 29760,86 грн.; по Червоноармійській першій сільській раді - 9459,88 г рн.. Вказані обставини знайшл и своє відображення в акті пе ревірки від 03.02.2011 року № 56/15-25176763.

Вовчанською міжрайонною п одатковою інспекцією у Харкі вській області, з посиланням на названий акт перевірки, ви несено 03.02.10р. податкове повідо млення-рішення № 0000241501/0, яким бул о визначено суму податкового зобов' язання по земельному податку з юридичних осіб в су мі 196 171 грн. 29 коп., з яких 129 760 грн. 86 к оп. - основний платіж та засто совані штрафні (фінансові) са нкції у розмірі 66 410 грн. 43 коп., а також податкове повідомленн я-рішення № 0000251501/0, яким було визн ачено суму податкового зобов ' язання по земельному подат ку з юридичних осіб в сумі 15039 г рн. 82 коп., з яких 9459 грн. 88 коп. - ос новний платіж та застосовані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 5579 грн. 94 коп.

Перевіряючи юридичну та фа ктичну обґрунтованість моти вів, які покладені суб' єкто м владних повноважень в осно ву спірних правових актів ін дивідуальної дії на відповід ність вимогам ч.3 ст.2 КАС Украї ни, суд зазначає таке.

З матеріалів справи вбачає ться, що при проведені переві рки Колективного сільського сподарського підприємства А грофірма "СТЕП" податковим ор ганом були використані насту пні документи: установчі док ументи; правовстановлюючи до кументи на земельні ділянки, що знаходяться у користуван ні агрофірми та відомості, от римані від управління держко мзему у Вовчанському районі, а також комп' ютерна автома тизована інформаційна систе ма АІС «Облік податків і плат ежів».

Дослідивши документи, які б ули використані податковим о рганом під час проведення пе ревірки та викладені в акті п еревірки від 03.02.2011 року № 56/15-25176763 су дження суб' єкта владних пов новажень, судом встановлено наступне.

Вовчанською районною держ авною адміністрацією Харків ської області 24.07.1997 року прийня то розпорядження № 470 “Про реє страцію агрофірми “СТЕП”, як им, згідно Закону України “Пр о колективне сільськогоспод арське підприємство”, Положе ння про реєстрацію суб' єкті в підприємницької діяльност і, та поданої заяви на базі кро ликоферми, яка належить МПКО “Арго”, вирішено зареєструв ати Колективне сільськогосп одарське підприємство агроф ірма “СТЕП” та його Статут.

Розпорядження Вовчанської районної державної адмініст рації Вовчанського району Ха рківської області від 20.10.1997 рок у № 643 Агрофірмі “Степ” надано у постійне користування зем ельні ділянки загальною площ ею 106,5га, у т.ч. рілля - 100,0 га, поле захисних лісосмуг - 1,0га, госп одарчих дворів - 4,5 га, господ арчих шляхів - 1,0 га, в т.ч. по Ра дам народних депутатів: Вовч анська міська- 34,5 га, в т.ч. ріллі - 30,0 га, 4.5 - господарчий двір; Ч ервоноармійська Перша сільс ька рада - 72,0 га, в т.ч. ріллі - 70 ,0 га, полезахисних лісосмуг - 1,0 га, господарських шляхів - 1га.

Пунктом 2 вказаного розпоря дження Вовчанської районної державної адміністрації Вов чанського району Харківсько ї області було вирішено, врах овуючи згоду КСП «Жовтень»та позитивний висновок Червоно армійської Першої сільської Ради народних депутатів, дод атково виділити в постійне к ористування агрофірмі «Степ »за рахунок земель державног о резерву 59,3 га органних земел ь.

Пунктом 3 розпоряджання № 643 в ід 20.10.97р. було передбачено замо влення Вовчанському районно му відділу виготовлення держ авного акту на право постійн ого користування землею 165,8 га та внесення відповідних змі н в земельно - кадастрову до кументацію.

На виконання розпорядженн я Вовчанської районної держа вної адміністрації Вовчансь кого району Харківської обла сті від 20.10.1997 року № 643 Агрофір мі «Степ», як землекористува чу, було видано державний а кт на право постійного корис тування землею Серія ХР-08-00-001389 в ід 20.10.97р., який був зареєстрован ий в Книзі записів державних актів на право постійного ко ристування землею за № 179. (копі я - в матеріалах справи).

На підставі вищевказаних д окументів, податковий орган дійшов висновку про порушенн я Колективним сільськогоспо дарським підприємством Агро фірма "СТЕП" ст. 14 ЗУ «Про плату за землю», яке полягає у непод анні до Вовчанської МДПІ под аткових розрахунків по платі за землю на 2001-2009 року та заниже ння внаслідок не нарахування плати за землю за період з 01.04.200 1 року по 31.12.2009 року в загальному розмірі 139 220 грн. 74 коп. ( у т.ч. по В овчанській міській раді - 129 760 грн. 86 коп. та по Червоноармій ській першій сільській раді - 9459 грн. 88 коп.).

Проте, суд не може погодитис я із вказаною позицією суб' єкта владних повноважень з о гляду на наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 14 Закону «Про плату за землю»(чинній н а момент виникнення спірних правовідносин) платники земе льного податку, а також оренд ної плати за земельні ділянк и державної або комунальної власності (крім громадян) сам остійно обчислюють суму земе льного податку та орендної п лати щороку за станом на 1 січн я і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земель ної ділянки податкову деклар ацію на поточний рік за формо ю, встановленою центральним податковим органом, з розбив кою річної суми рівними част ками за місяцями. Подання так ої декларації звільняє від о бов'язку подання щомісячних декларацій.

Згідно з ч.1 ст.15 вказаного За кону власники землі та земле користувачі сплачують земел ьний податок, а також орендну плату за земельні ділянки де ржавної та комунальної власн ості з дня виникнення права в ласності або права користува ння земельною ділянкою.

Статтею 5 Закону «Про плату за землю»(чинній на момент ви никнення спірних правовідно син) встановлено, що об'єктом п лати за землю є земельна діля нка, а також земельна частка (п ай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числ і на умовах оренди.

Статтею 13 передбачено, що пі дставою для нарахування земе льного податку є дані держав ного земельного кадастру, як ий, згідно із п. 2 Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 12.01.1993 р. № 15, включає дані реєстрації пра ва власності, права користув ання землею та договорів на о ренду землі, обліку кількост і та якості земель, бонітуван ня ґрунтів, зонування терито рій населених пунктів, еконо мічної та грошової оцінки зе мель.

Проаналізувавши зазначені норми суд першої інстанції д ійшов висновку, що умовою існ ування обов' язку сплачуват и земельний податок є наяв ність права власності або ко ристування земельною ділянк ою.

Згідно з ч.1 ст. 125 Земельного к одексу України право власнос ті та право постійного корис тування на земельну ділянку виникає після одержання її в ласником або користувачем до кумента, що посвідчує право в ласності чи право постійного користування земельною діля нкою, та його державної реєст рації.

Частиною 1 ст. 126 Земельного к одексу України встановлено , що право власності на земель ну ділянку і право постійног о користування земельною діл янкою посвідчується держа вними актами.

Однак, як встановлено судом у позивача відсутні державн і акти як щодо права власност і на земельну ділянку площею 165,8 га так і щодо права користу вання такою ділянкою.

Управлінням Держкомзему у Вовчанському районі Харківс ької області листом № 01-13/106 від 1 8.01.10р., на який безпосередньо по силається сам податковий орг ан в своєму акті перевірки ві д 03.02.2011 року № 56/15-25176763, листом № 01-13/1611 ві д 26.07.11р., який надано у відповідь за запит Харківського окруж ного адміністративного суду , а також листом № 01-13/3063 від 14.12.09р. п овідомлено як орган податков ої служби, так і суд, що відпов ідно до статистичної звітнос ті форми № 6-ЗЕМ КСП АФ «Степ»я к землекористувач в Управлін ні Деркомзему у Вовчанському районі не значиться, а натомі сть на земельній ділянці пло щею 165,8 га помилково внесений з емлекористувач - «Агрофірм а «Степ».

Викладене не дає підстави д ля висновку про правомірне в изначення позивачу спірного податкового зобов' язання і з земельного податку.

Суд звертає увагу податков ого органу, що розпорядження Вовчанської районної держав ної адміністрації Вовчанськ ого району Харківської облас ті, на підставі яких відповід ач дійшов передчасного висно вку про те, що позивач є землек ористувачем земельної ділян ки площею 165,8 га, є обов'язковим для виконання письмовим ріш енням (висновок) повноважног о органу, який має обов'язков у силу для суб'єктів, яким воно адресоване, проте не є докуме нтом, що посвідчує право влас ності чи право постійного ко ристування земельною ділянк ою, та його державної реєстра ції.

Щодо посилання позивача на те, що нарахування сум здійсн ено в період банкрутства та в тому числі за період, що припа дає на процедуру банкрутства , що є порушенням Закону Украї ни “Про відновлення платоспр оможності боржника або визна ння його банкрутом”, суд зазн ачає наступне.

Відповідно до положень ст. 1 та ст. 12 Закону України «Про ві дновлення платоспроможност і боржника або визнання його банкрутом», мораторій на зад оволення вимог кредиторів - ц е зупинення виконання боржни ком грошових зобов'язань і зо бов'язань щодо сплати податк ів і зборів (обов'язкових плат ежів), термін виконання яких н астав до дня введення морато рію, а також припинення заход ів, спрямованих на забезпече ння виконання цих зобов'язан ь та зобов'язань щодо сплати п одатків і зборів (обов'язкови х платежів), застосованих до п рийняття рішення про введенн я мораторію. Протягом дії мор аторію на задоволення вимог кредиторів не нараховуються неустойка (штраф, пеня), не зас тосовуються інші санкції за невиконання чи неналежне вик онання грошових зобов'язань і зобов'язань щодо сплати стр ахових внесків на загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування, податків і збор ів (обов'язкових платежів).

Наведені норми регулюють п равовідносини, які виникли м іж боржником і кредиторами у зв'язку з неспроможністю бор жника виконати після настанн я встановленого строку існую чі зобов'язання і спрямовані на відновлення платоспромож ності боржника або його лікв ідації з метою здійснення за ходів щодо задоволення визна них судом вимог кредиторів.

З порушенням провадження у справі про банкрутство не по в'язується завершення підпри ємницької діяльності боржни ка, він має право укладати уго ди, у нього можуть виникати но ві зобов'язання. З огляду на на ведене можна зробити висново к про те, що дія мораторію поши рюється лише на задоволення вимог конкурсних кредиторів .

Що стосується зобов'язань п оточних кредиторів, то за цим и зобов'язаннями, згідно із за гальними правилами, нарахову ються неустойка (штраф, пеня), застосовуються інші санкції за невиконання чи неналежне виконання грошових зобов'яз ань та зобов'язань щодо сплат и податків і зборів (обов'язко вих платежів). За своєю правов ою природою фінансові та еко номічні санкції є додатковим и зобов'язаннями, які забезпе чують належне виконання осно вного зобов'язання, і є похідн ими від основного зобов'язан ня.

З огляду на наведене, оскіль ки мораторій не зупиняє вико нання боржником грошових зоб ов'язань і зобов'язань щодо сп лати податків і зборів (обов'я зкових платежів), які виникли до та після введення моратор ію, а отже, і не припиняє заход ів, спрямованих на їх забезпе чення.

Невиконання таких зобов'яз ань є порушенням чинного зак онодавства. Отже, нарахуванн я санкцій, застосування захо дів забезпечення за невикона ння згаданих зобов'язань та п римусове стягнення на підста ві виконавчих документів кош тів на виконання таких грошо вих зобов'язань та зобов'язан ь щодо сплати податків і збор ів (обов'язкових платежів), а т акож штрафних санкцій, ґрунт ується на законі.

Нарахування неустойки (штр афу, пені), процентів та інших економічних санкцій по всіх видах заборгованості за зобо в'язаннями, строк виконання я ких настав після порушення с прави про банкрутство та вве дення мораторію, згідно з ч. 1 с т. 23 Закону України «Про відно влення платоспроможності бо ржника або визнання його бан крутом»припиняється лише з д ня прийняття господарським с удом постанови про визнання боржника банкрутом і відкрит тя ліквідаційної процедури.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС Укра їни завданням адміністратив ного судочинства є захист пр ав, свобод та інтересів фізич них осіб, прав та інтересів юр идичних осіб у сфері публічн о-правових відносин від пору шень з боку органів державно ї влади, органів місцевого са моврядування, їхніх посадови х і службових осіб, інших суб'є ктів при здійсненні ними вла дних управлінських функцій н а основі законодавства, в том у числі на виконання делегов аних повноважень.

Частиною 2 ст. 11 КАС України п ередбачено, що суд розглядає адміністративні справи не і накше як за позовною заявою, п оданою відповідно до цього К одексу, і не може виходити за м ежі позовних вимог. Суд може в ийти за межі позовних вимог т ільки в разі, якщо це необхідн о для повного захисту прав, св обод та інтересів сторін чи т ретіх осіб, про захист яких во ни просять.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 162 КАС України передбачено, що у разі задово лення адміністративного поз ову суд може прийняти постан ову про: визнання протиправн ими рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльнос ті і про скасування або визна ння нечинним рішення чи окре мих його положень, про поворо т виконання цього рішення чи окремих його положень із заз наченням способу його здійсн ення.

Приймаючи до уваги вищенав едені обставини, суд, з урахув анням положень ст. 11 КАС Украї ни, суд приходить до висновку , що податкові повідомлення - р ішення від 02 лютого 2010 року № 0000241 501/0, № 0000251501/0 Вовчанської міжрайон ної державної податкової інс пекції Харківської області, винесені відповідачем з пору шенням норм чинного законода вства України, а отже є такими , що підлягають скасуванню.

Оскільки в ході судового ро згляду ДПІ не було доведено п равомірності мотивів винесе ння спірних податкових повід омлень-рішень за правилами ч .2 ст.71 КАС України, а викладені в акті перевірки від 03.02.2011 року № 56/15-25176763 судження суб' єкта вла дних повноважень не знайшли свого підтвердження добутим и судом доказами, то поданий позов підлягає задоволенню.

Розподіл судових витрат по справі належить провести за правилами ч.1 ст.94 КАС України.

На підставі викладеного, ст .ст. 9, 11, 94, 128, 159, 160- 163, 186, 254 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Колективного сільськогоспо дарського підприємства Агро фірми "СТЕП" до Вовчанської мі жрайонної державної податко вої інспекції Харківської об ласті про визнання нечинними податкових повідомлень - ріш ень - задовольнити.

Визнати нечинним та скасув ати податкове повідомлення - рішення від 02.02.10р. № 0000241501/0 Вовчанс ької міжрайонної податкової інспекції Харківської облас ті.

Визнати нечинним та скасув ати податкове повідомлення - рішення від 02.02.10р. № 0000251501/0 Вовчанс ької міжрайонної податкової інспекції Харківської облас ті.

Стягнути з Державного бюдж ету на користь Колективного сільськогосподарського під приємства Агрофірми "СТЕП" (62500, Харківська обл., м. Вовчанськ, вул. Матросова, буд. 11;м. Вовчан ськ, вул. Войкова, 8-В, код 25176763) суд ові витрати в сумі 3 ( три) грн. 40 к оп.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної с карги постанова, якщо її не ск асовано, набирає законної си ли після повернення апеляцій ної скарги, відмови у відкрит ті апеляційного провадження або набрання законної сили р ішенням за наслідками апеляц ійного провадження.

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги п ротягом десяти днів з дня її п роголошення. У разі застосув ання судом частини третьої с татті 160 КАС України, а також пр ийняття постанови у письмово му провадженні апеляційна ск арга подається протягом деся ти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виг отовлено 12.08.2011 року.

Суддя Горшк ова О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.08.2011
Оприлюднено22.08.2011
Номер документу17774793
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1399/11/2070

Ухвала від 27.05.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 15.02.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Постанова від 08.08.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні