Рішення
від 29.07.2011 по справі 17/5007/34/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* 10002, м. Житомир, майдан П утятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "29" липня 2011 р. Справа № 17/5007/34/11

Господарський суд Житоми рської області у складі:

судді Шніт А.В.

за участю представників ст орін

від позивача не з'явився

від першого відповідача не з'явився

від другого відповідача ОСОБА_1 дов. від 12.09.2010р.

від третього відповідача н е з'явився

від першої третьої особи ОСОБА_2 дов. №2496/02/17-11 від 30.05.2011р.

від другої третьої особи ОСОБА_3 дор. №256 від 28.07.2011р.

прокурор Алексєєв С.М. посв. №99.

Розглянув у відкритому суд овому засіданні справу за по зовом Житомирського міжрайо нного природоохоронного про курора в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації (м.Ж итомир)

Треті особи на стороні пози вача, які не заявляють самост ійних вимог на предмет спору :

1) Головне управління Держко мзему у Житомирській області (м. Житомир)

2) Кирданівська сільська ра да Овруцького району Житомир ської області (Житомирська о бласть, Овруцький район, с. Кир дани).

до 1) Овруцької районної державної адміністрації (м.О вруч Житомирська область);

2) Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Овручм'ясо" (с . Дубовий Гай, Овруцького райо ну);

3) Управління Держкомзему у Овруцькому районі (м. Овруч Жи томирська область)

про визнання незаконни ми розпоряджень голови Овруц ької районної державної адмі ністрації; визнання недійсни м договору оренди земельної ділянки від 18.06.2010р. №041021700001, зобов'я зання скасувати державну реє страцію права оренди земельн ої ділянки.

Відповідно до ст. 77 ГПК Украї ни, в судовому засіданні 19.07.2011р. була оголошена перерва до 29.07.2 011р.

Житомирським міжрайонним природоохоронним прокуроро м в інтересах держави в особі Житомирської обласної держа вної адміністрації пред'явле но позов до 1)Овруцької районн ої державної адміністрації; 2)Товариства з обмеженою відп овідальністю "Овручм'ясо"; 3)Уп равління Держкомзему у Овруц ькому районі про визнання не законними розпорядження гол ови Овруцької районної держа вної адміністрації від 17.07.2007р. № 231 та 03.04.2009р. №79, якими відповідно н адано дозвіл на складання та затверджено ТОВ "Овручм'ясо" т ехнічну документацію із земл еустрою щодо встановлення ме ж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в зв'язку з пер еходом права власності на бу дівлі та споруди, розташован ої за межами населених пункт ів Кирданівської сільської р ади пл.10,4671га з метою передачі ї ї з постійного користування в оренду терміном на 10 (десять ) років для використання у хар човій промисловості; визнанн я недійсним укладеного 18.06.2010р. м іж Овруцькою районною держав ною адміністрацією та ТОВ "Ов ручм'ясо" договору оренди зем ельної ділянки загальною пло щею 10,4671га для промислового вик ористання за адресою вул. Шев ченка, 1 с. Дубовий Гай Овруцьк ого району, що зареєстровани й в Овруцькому районному від ділі ЖРФ ДП "Центр ДЗК" 14.10.2010р. за №041021700001 та зобов'язання управлі ння Держкомзему у Овруцькому районі скасувати державну р еєстрацію права оренди земел ьної ділянки площею 10,4671га для промислового використання з а адресою вул. Шевченка, 1 с. Дуб овий Гай Овруцького району, щ о зареєстрований в Овруцьком у районному відділі ЖРФ ДП "Це нтр ДЗК" 14.10.2010р. за № 041021700001 ТОВ "Овру чм'ясо".

10.05.2011р. представник другого в ідповідача подав письмові за перечення на позовну заяву, в яких позовні вимоги не визна в з підстав, викладених у пись мових запереченнях.

Ухвалою господарського су ду Житомирської області від 10.05.2011р. було залучено до участі у справі, в якості третьої осо би, яка не заявляє самостійни х вимог на предмет спору на ст ороні позивача - Кирданівськ у сільську раду Овруцького р айону Житомирської області.

На адресу суду 10.05.2011р. від перш ого відповідача надійшов від зив на позовну заяву, в якому з аперечив щодо позовних вимог та просить суд відмовити у за доволенні позову.

09.06.2011р. представник другого в ідповідача подав письмові по яснення щодо розпорядження Ж итомирської обласної держав ної адміністрації №172 "Про пос відчення права користування земельними ділянками".

В судовому засіданні 09.06.2011р. п рокурор подав письмові поясн ення щодо розпорядження голо ви Житомирської обласної дер жавної адміністрації від 17.069.20 05р. №172.

14.07.2011р. перша третя особа пода ла лист по справі, в якому підт римала позовні вимоги в повн ому обсязі.

29.07.2011р. на адресу господарськ ого суду факсимільним зв'язк ом надійшло клопотання від п редставника позивача про роз гляд справи без участі предс тавника позивача.

Крім того, 29.07.2011р. на адресу гос подарського суду факсимільн им зв'язком від представника третього відповідача надійш ло клопотання №1718 від 28.07.2011р., в як ому заперечує щодо позовних вимог та просить суд розглян ути справу без участі його пр едставника.

Прокурор в судовому засіда нні 29.07.2011р. позовні вимоги підтр имав в повному обсязі.

В судове засідання 29.07.2011р. пре дставник позивача не з'явивс я.

Представники першого та тр етього відповідачів в судове засіданні 29.07.2011р. не з'явились.

Заслухавши пояснення прок урора та представників сторі н, дослідивши матеріали спра ви, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

16.03.2007р. ТОВ "Овручм'ясо" придб ало на підставі договору куп івлі-продажу у ТОВ "Ромекс" неж итлові будівлі, що знаходять ся в с. Дубовий Гай вул. Шевчен ка № 1 (а.с. 11,12, 50 том 1).

Прокурор в позовній заяві з азначає, що земельна ділянка пл.13,55га, на якій розташовуютьс я нежитлові будівлі, придбан і ТОВ "Овручм'ясо" відповідно д о вищезазначеного договору к упівлі-продажу, та використо вується для їх обслуговуванн я, відповідно до державного а кту на право постійного кори стування Серії І-ЖТ № 001960 від 22.01.1 997р. перебувала в постійному к ористуванні Овруцького забі йного пункту Коростенського м'ясокомбінату.

Розпорядженням голови Овр уцької районної державної ад міністрації Житомирської об ласті від 17.07.2007р. №231 "Про надання дозволу на складання техніч ної документації із землеуст рою щодо встановлення меж зе мельних ділянок в натурі (на м ісцевості)" (а.с. 13 том 1) було вирі шено:

"1.1. Надати ТОВ "Овручм'ясо" доз віл на складання технічної д окументації із землеустрою щ одо встановлення меж земельн их ділянок в натурі (на місцев ості) з метою передачі в оренд у терміном на 10 (десять) років п лощею 9,28га, з них: під господарс ькими будівлями і дворами 2,79г а; для відпочинку 0,34 га; інші 6,13г а, ставки 0,02га, розташованих за межами населених пунктів на території Кирданівської сіл ьської ради.

2. ТОВ "Овручм'ясо":

2.1. Замовити технічну докуме нтацію із землеустрою щодо в становлення меж земельних ді лянок в натурі (на місцевості ) у землевпорядній організац ії, яка має відповідний дозві л (ліцензію) на виконання земл евпорядних та землеоціночни х робіт.".

03.04.2009р. розпорядженням голови Овруцької районної державно ї адміністрації "Про затверд ження технічної документаці ї із землеустрою щодо встано влення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)" №79 (а.с .14 том 1), затверджено ТОВ "Овруч м'ясо" технічну документацію із землеустрою щодо встанов лення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в зв'я зку переходом права власност і на будівлі та споруди, розта шованої за межами населених пунктів Кирданівської сільс ької ради площею 10,4671га, в тому ч ислі сільськогосподарські з емлі 0,3386га, з них багаторічних насаджень 0,3386га, забудовані зе млі 4,6244га, в тому числі: землі пр омисловості 2,6729га, землі які ви користовуються для технічно ї інфраструктури 1,9515га, з них д ля водозабезпечення та очище ння стічних вод 1,9515га, відкриті землі без рослинного покрив у або з незначним рослинним п окривом 5,5041га, в тому числі інш і 5,5041га з метою передачі її з по стійного користування в орен ду терміном на 10 (десять) років для використання у харчовій промисловості.

31.05.2010р. розпорядженням голови Овруцької районної державно ї адміністрації "Про встанов лення орендної плати п.п. ОС ОБА_4 ВАТ "Житомир-Авто" та ТО В "Овручм'ясо" №117 (а.с. 15 том 1), вста новлено річну орендну плату ТОВ "Овручм'ясо" за використан ня земельної ділянки площею 10,4671га для харчової промислово сті, розташованої на територ ії Кирданівської сільської р ади в розмірі 3% від нормативно ї грошової оцінки землі, що ст ановить з урахуванням коефіц ієнту індексації нормативно -грошової оцінки земель за 2010 р ік 61184,87грн.; доручено управлінн ю Держкомзему у Овруцькому р айоні, юридичному сектору ап арату районної державної адм іністрації підготувати відп овідний проект договору орен ди земельних ділянок, зокрем а з ТОВ "Овручм'ясо" терміном н а 10 (десять) років зі сплатою ор ендної плати виключно в грош овій формі на рахунок Кирдан івської сільської ради і под ати їх для підпису голову рай деражміністрації.

На виконання вищезазначен их розпоряджень, 18.06.2010р. між Овр уцькою районною державною ад міністрацією - орендодавець (перший відповідач у справі) т а Товариством з обмеженою ві дповідальністю "Овручм'ясо" - о рендар (другий відповідач у с праві) було укладено договір оренди землі (а.с.16-18 том 1), за умо вами якого орендодавець нада в, а орендар прийняв в строков е платне користування земель ну ділянку для промислового використання (підприємство х арчової промисловості), яке з находиться на території Кирд анівської сільської ради Овр уцького району Житомирської області за межами населених пунктів.

Прокурор просить визнати н езаконними розпорядження го лови Овруцької районної держ авної адміністрації від 17.07.2007р . №231 та від 03.04.2009р. №79, якими відпов ідно надано дозвіл на склада ння та затверджено ТОВ "Овруч м'ясо" технічну документацію із землеустрою щодо встанов лення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в зв'я зку з переходом права власно сті на будівлі та споруди, роз ташованої за межами населени х пунктів Кирданівської сіль ської ради пл.10,4671га з метою пер едачі її з постійного корист ування в оренду терміном на 10 років для використання у хар човій промисловості, мотивую чи свої вимоги тим, що Овруцьк а районна державна адміністр ація з перевищенням повноваж ень передала спірну земельну ділянку ТОВ "Овручм'ясо" в оре нду без розроблення проекту відведення земельної ділянк и і висновку державної земле впорядної експертизи, а тако ж просить визнати недійсним укладений 18.06.2010р. між Овруцькою районною державною адмініст рацією та ТОВ "Овручм'ясо" дого вір оренди земельної ділянки загальною площею 10,4671га для пр омислового використання за а дресою вул. Шевченка, 1 с. Дубов ий Гай Овруцького району, що з ареєстрований в Овруцькому р айонному відділі ЖРФ ДП "Цент р ДЗК" 14.10.2010р. за № 041021700001.

Господарський суд, розглян увши вимоги прокурора, вважа є, що дані вимоги підлягають з адоволенню, враховуючи насту пне.

Відповідно до ч.3 ст.1 Закону У країни "Про місцеві державні адміністрації", місцева держ авна адміністрація в межах с воїх повноважень здійснює ви конавчу владу на території в ідповідної адміністративно -територіальної одиниці, а та кож реалізує повноваження, д елеговані їй відповідною рад ою.

Відповідно до ч.2 ст.151 Господ арського кодексу України, по рядок надання у користування природних ресурсів громадян ам і юридичним особам для зді йснення господарської діяль ності встановлюється земель ним, водним, лісовим та іншим с пеціальним законодавством.

Згідно з приписами ст. 13 Конс титуції України земля є об'єк том права власності Українсь кого народу. Від імені Україн ського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого са моврядування в межах, визнач ених цією Конституцією.

Відповідно до вимог ст.ст. 2, 3 Земельного кодексу України земельні відносини - це відно сини щодо володіння, користу вання і розпорядження землею , які регулюються Конституці єю України, цим Кодексом, а так ож прийнятими відповідно до них нормативно-правовими акт ами.

Водночас статтею 6 Закону Ук раїни "Про оренду землі" перед бачено, що орендарі набувают ь права на оренду земельної д ілянки на підставах і в поряд ку, передбачених Земельним к одексом України, Цивільним к одексом України, цим та іншим и законами України і договор ом оренди землі.

Слід зазначити, що на момент прийняття спірного рішення та укладення договору оренд и передача земельних діляно к в оренду була врегульована Земельним кодексом України наступним чином.

Відповідно до ст.124 Земельно го кодексу України (в редакці ї, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження від 17.07.2007р. №231), передача в оренду земельних ділянок, що перебу вають у державній або комуна льній власності, здійснюєтьс я на підставі рішення відпов ідного органу виконавчої вла ди або органу місцевого само врядування шляхом укладення договору оренди земельної д ілянки.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у вл асності громадян і юридичних осіб, здійснюється за догово ром оренди між власником зем ельної ділянки і орендарем.

Передача в оренду земельни х ділянок громадянам і юриди чним особам із зміною їх ціль ового призначення та із земе ль запасу під забудову здійс нюється за проектами відведе ння в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Відповідно до ст.124 Земельно го кодексу України (в редакці ї, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження від 03.04.2009р. №79 та укладення догов ору), передача в оренду земель них ділянок, що перебувають у державній або комунальній в ласності, здійснюється на пі дставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядув ання чи договору купівлі-про дажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення дог овору оренди земельної ділян ки.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених частинами другою, тр етьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинам и другою, третьою статті 134 цьо го Кодексу, здійснюється в по рядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у вл асності громадян і юридичних осіб, здійснюється за догово ром оренди між власником зем ельної ділянки і орендарем. П ідставою для укладення догов ору оренди може бути цивільн о-правовий договір про відчу ження права оренди.

Згідно з вимогами ст.ст.118 та 123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваних розпо ряджень та укладення договор у), необхідною умовою отриман ня земельної ділянки в корис тування є проект відведення цієї ділянки.

Відповідно до п. "в" ч.1 ст.20 Зак ону України "Про землеустрій " від 22.05.2003р., землеустрій провод иться в обов'язковому порядк у на землях усіх категорій не залежно від форми власності в разі надання, вилучення (вик упу), відчуження земельних ді лянок.

Згідно ст.50 Закону України "П ро землеустрій", проекти земл еустрою щодо відведення земе льних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилуч ення (викупу), відчуження земе льних ділянок. Порядок склад ання проектів землеустрою що до відведення земельних діля нок встановлюється Кабінето м Міністрів України.

Відповідно до п.1 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. №677, цей Порядо к визначає механізм розробле ння проектів землеустрою щод о відведення земельних ділян ок (далі - проект відведення зе мельної ділянки).

Відповідно до п.2 Порядку, пр оект відведення земельної ді лянки не розробляється у раз і, коли:

- земельна ділянка, межі яко ї визначено в натурі (на місце вості), надається у користува ння або безоплатно передаєть ся у власність без зміни її ці льового призначення;

- земельна ділянка набуваєт ься у власність шляхом купів лі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-пра вових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового при значення;

- земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за р езультатами земельних торгі в).

Проект відведення земельн ої ділянки може не розроблят ися також в інших випадках, пе редбачених законом.

Згідно з п.9 Порядку, проект в ідведення земельної ділянки виконавець погоджує із земл евласником або землекористу вачем, органом земельних рес урсів, природоохоронним орга ном, санітарно-епідеміологіч ною службою, органом містобу дування і архітектури та охо рони культурної спадщини.

Погоджений проект відведе ння земельної ділянки підляг ає державній експертизі, яка проводиться органом земельн их ресурсів відповідно до за конодавства (п.10 Порядку).

Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок підлягають обов'язковій дер жавній експертизі землевпор ядної документації також і в ідповідно до ст.9 Закону Украї ни "Про державну експертизу з емлевпорядної документації ".

Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни "Про державну експерти зу землевпорядної документа ції" встановлює, що державна е кспертиза землевпорядної до кументації (далі- державна ек спертиза) - це діяльність, мето ю якої є дослідження, перевір ка, аналіз та оцінка об'єктів е кспертизи на предмет їх відп овідності вимогам законодав ства, встановленим стандарта м, нормам і правилам, а також п ідготовка обґрунтованих вис новків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Згідно статті 35 вищезазначе ного закону результатом пров едення державної експертизи є висновок державної експер тизи. Якщо об'єкт державної ек спертизи підготовлений згід но з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він по зитивно оцінюється та погодж ується. Позитивні висновки д ержавної експертизи щодо об' єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для п рийняття відповідного рішен ня органами виконавчої влади чи органами місцевого самов рядування, відкриття фінансу вання робіт з реалізації зах одів, передбачених відповідн ою документацією. Реалізація заходів, передбачених докум ентацією із землеустрою та д окументацією з оцінки земель , види яких визначені законом , а також матеріалами і докум ентацією державного земельн ого кадастру щодо об'єктів об ов'язкової державної експер тизи, без позитивних виснов ків державної експертизи заб ороняється.

Висновки державної експер тизи після їх затвердження с пеціально уповноваженим орг аном виконавчої влади у сфер і державної експертизи є обо в'язковими для прийняття до р озгляду замовником і врахува ння при прийнятті відповідно го рішення щодо об'єктів держ авної експертизи.

Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.

Відповідно до ч.4 ст.15 Закону України "Про оренду землі" нев ід'ємною частиною договору о ренди землі є, зокрема, проект відведення земельної ділянк и у разі його розроблення згі дно із законом.

Статтею 16 Закону України "Пр о оренду землі" визначено, що о соба, яка бажає отримати земе льну ділянку в оренду із земе ль державної або комунальної власності, подає до відповід ного органу виконавчої влади чи органу місцевого самовря дування за місцем розташуван ня земельної ділянки заяву (к лопотання) (ч.1). Розгляд заяви (к лопотання) і надання земельн ої ділянки в оренду проводят ься у порядку, встановленому Земельним кодексом України (ч.2). У разі згоди орендодавця п ередати земельну ділянку в о ренду сторони укладають дого вір оренди землі відповідно до вимог цього Закону (ч.3). Пере дача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на мі сцевості), в оренду без зміни ї ї цільового призначення здій снюється без розроблення про екту її відведення (ч.4).

Отже, без розроблення проек ту відведення земельної діля нки передача її в оренду можл ива за наявності наступних д вох складових: земельна діля нка передавалася в оренду бе з зміни її цільового признач ення та при цьому її межі вже б уло визначено в натурі (на міс цевості).

Відсутність однієї із вище зазначених складових є підст авою для розроблення проекту відведення земельної ділянк и.

Як вбачається із матеріалі в справи, надання в оренду дру гому відповідачу земельної д ілянки площею 10,4671 га здійснюва лося за рахунок земель запас у Кирданівської сільської ра ди, що раніше не відводилась, в ідповідно межі спірної земел ьної ділянки, в натурі на місц евості не встановлювались, щ о підтверджується технічною документацією по оформленню договору оренди земельної д ілянки (а.с. 93-138 том 1).

Відсутність встановлених меж в натурі (на місцевості) зе мельної ділянки, яка передав алася районною державною адм іністрацією в оренду ТОВ "Овр учм'ясо", підтверджується і са мим розпорядженням Овруцько ї районної державної адмініс трації 17.07.2007р. № 231, яким надано до звіл на виготовлення технічн ої документації щодо встанов лення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), а так ож відмінністю площі земельн ої ділянки (13,55 га), яка перебува ла у постійному користуванні Овруцького забійного пункту , площі земельної ділянки (9,28 га ), на встановлення меж якої над ано дозвіл райдержадміністр ацією та площі земельної діл янки (10,4671 га), яка передана в под альшому в оренду ТОВ "Овручм'я со".

Отже, в порушення вищезазна чених вимог чинного законода вства проект відведення земе льної ділянки загальною площ ею 10,4671 га, із земель резерву Кир данівської сільської ради за межами населеного пункту, не розроблявся, а відтак відсут ній в порушення вимог ст.9 Зако ну України "Про державну експ ертизу землевпорядної докум ентації" висновок обов'язко вої державної експертизи про екту землеустрою щодо відвед ення спірної земельної діля нки.

Відповідно до ч.2 ст.43 Закону України "Про місцеві державн і адміністрації", розпорядже ння голови державної адмініс трації, що суперечать Консти туції України, законам Украї ни, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам зак онодавства або є недоцільним и, неекономними, неефективни ми за очікуваними чи фактичн ими результатами, скасовують ся Президентом України, голо вою місцевої державної адмін істрації вищого рівня або в с удовому порядку.

Згідно вимог ч.2 ст.19 Конститу ції України, органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов'язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.

Оспорюванні розпорядження вимогам Конституції України та зазначеним нормативним а ктам не відповідають, а тому є незаконним.

Відповідно до ст.ст.13,14 Конст итуції України, земля є об'єкт ом права власності Українськ ого народу, основним націона льним багатством і перебуває під особливою охороною держ ави. Надання земельної ділян ки в оренду з порушенням вимо г чинного законодавства супе речить інтересам держави.

Як передбачено ч.1 ст.21 Земель ного кодексу України, поруше ння порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:

а) визнання недійсними ріше нь органів державної влади т а органів місцевого самовряд ування про надання (передачу ) земельних ділянок громадян ам та юридичним особам;

б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.

Відповідно до ч.3 ст.122 Земель ного кодексу України, районн і державні адміністрації на їх території передають земел ьні ділянки із земель держав ної власності у власність аб о у користування у межах сіл, с елищ, міст районного значенн я для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільс ькогосподарського використ ання; ведення водного господ арства, крім випадків, передб ачених частиною сьомою цієї статті; будівництва об'єктів , пов'язаних з обслуговування м жителів територіальної гро мади району (шкіл, закладів ку льтури, лікарень, підприємст в торгівлі тощо).

Обласні державні адмініст рації передають земельні діл янки на їх території із земел ь державної власності у влас ність або у користування у ме жах міст обласного значення та за межами населених пункт ів для всіх потреб, крім випад ків, визначених частинами тр етьою, сьомою цієї статті (ч.4 с т.122 Земельного кодексу Україн и).

В порушення вищезазначено ї вимоги, перевищуючи наданн і законом повноваження, райо нною державною адміністраці єю передано в оренду земельн у ділянку загальною площею 10,4 671га для промислового викорис тання, шляхом прийняття неза конних розпоряджень та уклад ення договору оренди землі, н е дивлячись на те, що передача вказаних земельних ділянок належить до компетенції обла сної державної адміністраці ї.

За таких обставин, суд прихо дить до висновку про визнанн я незаконними розпорядження голови Овруцької районної, д ержавної адміністрації від 1 7.07.2007р. №231 та 03.04.2009р. №79, якими відпов ідно надано дозвіл на склада ння та затвердження ТОВ "Овру чм'ясо" технічної документац ії із землеустрою щодо встан овлення меж; земельної ділян ки в натурі (на місцевості) в з в'язку з переходом права влас ності на будівлі та споруди, р озташованої за межами населе них пунктів Кирданівської сі льської ради пл.10,4671га з метою п ередачі її з постійного кори стування в оренду терміном н а 10 (десять) років для використ ання у харчовій промисловост і недійсними.

Як зазначалося вище, 18.06.2010р. мі ж Овруцькою районною державн ою адміністрацією - орендода вець (перший відповідач у спр аві) та Товариством з обмежен ою відповідальністю "Овручм' ясо" - орендар (другий відповід ач у справі) на виконання осп орюваних розпоряджень було укладено договір оренди зем лі (а.с.16-18 том 1), за умовами якого орендодавець надав, а оренда р прийняв в строкове платне к ористування земельну ділянк у для промислового використа ння (підприємство харчової п ромисловості), яке знаходить ся на території Кирданівсько ї сільської ради Овруцького району Житомирської області за межами населених пунктів .

Відповідно до ст.211 Земельно го кодексу України, порушенн ям законодавства є, зокрема, у кладення угод з порушенням з емельного законодавства.

Згідно вимог ч.1 ст.203 ЦК Украї ни, зміст правочину не може су перечити цьому Кодексу, інши м актам цивільного законодав ства, а також моральним засад ам суспільства.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК Укра їни, підставою недійсності п равочину є недодержання в мо мент вчинення правочину стор оною (сторонами) вимог, які вст ановлені частинами першою - т ретьою, п'ятою та шостою статт і 203 цього Кодексу.

Таким чином, прийняті голов ою Овруцької районної держав ної адміністрації незаконні розпорядження від 17.07.2007р. №231 та від 03.04.2009р. №79 стали підставою дл я укладення оспорюваного дог овору оренди землі від 18.06.2010р., я кий також визнається судом н едійсним.

З врахуванням вищевикладе них обставин, укладений між О вруцькою районною державною адміністрацією та Товариств ом з обмеженою відповідальні стю "Овручм'ясо" договір оренд и землі від 18.06.2010р. підлягає виз нанню судом недійсним.

Що стосується вимоги про зо бов'язання управління Держко мзему у Овруцькому районі ск асувати державну реєстрацію права оренди земельної діля нки площею 10,4671 га для промисло вого використання за адресою вул. Шевченка, 1 с. Дубовий Гай О вруцького району, що зареєст рований в Овруцькому відділі ЖРФ ДП "Центр ДЗК" 14.10.2010р. за №041021700001 ТОВ "Овручм'ясо", в цій частині позову слід відмовити, оскіл ьки на момент звернення прок урора до суду, спору в цій част ині не існувало, так як підста ви для скасування державної реєстрації були відсутні.

Так, у відповідності до п. 22 П останови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009р. N1021 "Про затвер дження порядків ведення Позе мельної книги і Книги записі в про державну реєстрацію де ржавних актів на право власн ості на земельну ділянку та н а право постійного користува ння земельною ділянкою, дого ворів оренди землі", запис про державну реєстрацію докуме нта, що посвідчує право на зе мельну ділянку, в розділі Кни ги записів у паперовому вигл яді скасовується посадовою о собою на підставі рішення су ду в установленому законом п орядку.

Заперечення першого відпо відача, викладені у відзиві н а позовну заяву (а.с. 34,35 том 1) від хиляються судом як необґрунт овані з наступних підстав.

У відзиві на позовну заяву п ерший відповідач зазначив, щ о право приймати рішення щод о земельної ділянки, яка була передана в оренду ТОВ "Овручм 'ясо" Овруцькій районній держ авній адміністрації було над ано на підставі розпорядженн я голови Житомирської облдер жадміністрації від 17.06.2005р. №172 "Пр о посвідчення права користув ання земельними ділянками" (а .с. 36 том 1).

Відповідно до ч. 1 розпорядж ення голови Житомирської обл держадміністрації від 17.06.2005р. № 172 "Про посвідчення права кори стування земельними ділянка ми" (а.с. 36 том 1), було доручено ра йонним державним адміністра ціям посвідчувати право кори стування земельними ділянка ми, межі яких визначені в нату рі та без зміни їх цільового п ризначення, шляхом прийняття відповідного розпорядження та укладання договору оренд и землі: при переході права вл асності на будівлі і споруди юридичним та фізичним особа м; при переоформленні права п остійного користування земе льними ділянками громадянам та юридичним особам.

Слід зазначити, що у разі пр ийняття рішення щодо передач і земель із державної або ком унальної власності повноваж ення делегуються обласними а дміністраціями якщо не зміню ється цільове призначення зе мельної ділянки та не змінює ться межі земельної ділянки. У даному випадку при наданні ділянки ТОВ "Овручм'ясо" зміни лася площа та межі земельної ділянки.

Згідно з вимогами ст.33 ГПК Ук раїни, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які в она посилається як на підста ву своїх вимог та заперечень .

Враховуючи викладене, позо вні вимоги є обґрунтованими, заявленими у відповідності до вимог чинного законодавст ва, підтверджуються належним и доказами, які є в матеріалах справи, та підлягають задово ленню частково, а саме: в части ні визнання незаконними розп орядження голови Овруцької р айонної, державної адміністр ації від 17.07.2007р. №231 та 03.04.2009р. №79, яким и відповідно надано дозвіл н а складання та затверджено Т ОВ "Овручм'ясо" технічну докум ентацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної д ілянки в натурі (на місцевост і) в зв'язку з переходом права власності на будівлі та спор уди, розташованої за межами н аселених пунктів Кирданівсь кої сільської ради пл.10,4671га з м етою передачі її з постійног о користування в оренду терм іном на 10 (десять) років для вик ористання у харчовій промисл овості; визнання недійсним у кладеного 18.06.2010р. між Овруцькою районною державною адмініст рацією та ТОВ "Овручм'ясо" дого вору оренди земельної ділянк и загальною площею 10,4671 га для п ромислового використання за адресою вул. Шевченка, 1 с. Дубо вий Гай Овруцького району, що зареєстрований в Овруцькому районному відділі ЖРФ ДП "Цен тр ДЗК" 14.10.2010р. за № 041021700001.

В частині вимоги про зобов'я зання управління Держкомзем у у Овруцькому районі скасув ати державну реєстрацію прав а оренди земельної ділянки п лощею 10,4671 га. для промислового використання за адресою вул . Шевченка, 1 с. Дубовий Гай Овру цького району, що зареєстров аний в Овруцькому районному відділі ЖРФ ДП "Центр ДЗК" 14.10.2010р . за № 041021700001 ТОВ "Овручм'ясо" суд ві дмовляє.

Відповідно до ч.2 ст. 49 ГПК Укр аїни, державне мито, покладає ться у спорах, що виникають пр и виконанні договорів та з ін ших підстав, - на сторони пропо рційно розміру задоволених п озовних вимог. При цьому, за ч. 2 ст.49 ГПК України, якщо спір в иник внаслідок неправильни х дій сторони, господарсь кий суд має право покласти на неї державне мито незал ежно від результатів вирішен ня спору.

Таким чином, враховуючи що с пір виник в результаті непра вомірних дій Овруцької район ної державної адміністрації , витрати по сплаті державног о мита та на інформаційно-тех нічне забезпечення судового процесу покладаються на пер шого відповідача.

Керуючись ст.ст.49,82-85 ГПК Укра їни, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити час тково.

2. Визнати незаконними розпо рядження голови Овруцької ра йонної державної адміністра ції від 17.07.2007р. №231 та 03.04.2009р. №79, якими відповідно надано дозвіл на складання та затверджено ТО В "Овручм'ясо" технічну докуме нтацію із землеустрою щодо в становлення меж земельної ді лянки в натурі (на місцевості ) в зв'язку з переходом права в ласності на будівлі та спору ди, розташованої за межами на селених пунктів Кирданівськ ої сільської ради пл.10,4671га з ме тою передачі її з постійного користування в оренду термі ном на 10 (десять) років для вико ристання у харчовій промисло вості.

3. Визнати недійсним договір укладений 18.06.2010р. між Овруцькою районною державною адмініст рацією та ТОВ "Овручм'ясо" орен ди земельної ділянки загальн ою площею 10,4671га для промислово го використання за адресою в ул. Шевченка, 1 с.Дубовий Гай Ов руцького району, що зареєстр ований в Овруцькому районном у відділі ЖРФ ДП "Центр ДЗК" 14.10.20 10р. за № 041021700001.

4. Стягнути з Овруцької райо нної державної адміністраці ї, 11101, м. Овруч, вул. Радянська, 31, і дентифікаційний код 04053401:

- в доход Державного бюджету України (п/р 31118095700002 ГУДКУ у Житом ирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФ О 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Ж итомирі) - 85,00грн. державного ми та;

- в доход Державного бюджету України (п/р 31217264700002 у ГУДКУ у Жито мирській області, МФО 811039, ЄДРП ОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житоми рі) - 236,00грн. за інформаційно-тех нічне забезпечення судового процесу.

5. Відмовити в задоволенні п озову в частині зобов'язання управління Держкомзему у Ов руцькому районі скасувати де ржавну реєстрацію права орен ди земельної ділянки площею 10,4671 га. для промислового викор истання за адресою вул. Шевче нка, 1 с. Дубовий Гай Овруцьког о району, що зареєстрований в Овруцькому районному відділ і ЖРФ ДП "Центр ДЗК" 14.10.2010р. за № 0410217 00001 ТОВ "Овручм'ясо".

Рішення господарського с уду набирає законної сили пі сля закінчення строку поданн я апеляційної скарги, якщо ап еляційну скаргу не було пода но. У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи а пеляційним господарським су дом.

Апеляційна скарга подаєть ся на рішення місцевого госп одарського суду протягом дес яти днів з дня його оголошенн я. У разі якщо в судовому засід анні було оголошено лише вст упну та резолютивну частину рішення, зазначений строк об числюється з дня підписання рішення, оформленого відпові дно до статті 84 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни.

Суддя Шніт А.В.

Дата підписання: 5 серпня 2 011р.

1 - до справи;

2 - позивачу

3 - 4 відповідачам 1, 3 - рек з пов;

5 - відповідачу 2.

6 -7 - прокурору;

8 - 3 особі -Кирданівській сіль ській раді Овруцького району Житомирської області (11135, Жит омирська обл., Овруцький райо н, с. Кирдани, вул. Л. Українки, 5) р ек з пов

9 - 3 особі ГУ Держкомзему у Жи томирській області - рек з по в.

Дата ухвалення рішення29.07.2011
Оприлюднено26.08.2011
Номер документу17827384
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/5007/34/11

Ухвала від 07.04.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 02.09.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Юрчук М.І.

Ухвала від 02.09.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Юрчук М.І.

Постанова від 02.11.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Юрчук М.І.

Ухвала від 06.10.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Юрчук М.І.

Рішення від 29.07.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні