Рішення
від 27.06.2011 по справі 51/169
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 51/169 27.06.11

За позовом Киї вського прокурора захисту пр ав громадян та інтересів дер жави в екологічній сфері в ін тересах держави в особі Київ ської міської ради

до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

про звіль нення самовільно зайнятої зе мельної ділянки

Суддя Пригуно ва А.Б.

Представники:

від прокуратури: Бєрова О.В .

від позивача: не з' явились

від відповідача: ОСОБА_2

Обставини справи :

Київський прокурор за хисту прав громадян та інтер есів держави в екологічній с фері звернувся до Господарсь кого суду міста Києва в інтер есах держави в особі Київськ ої міської ради з позовом до Ф ізичної особи-підприємця О СОБА_1, в якому просить зобов ' язати відповідача звільни ти самовільно зайняту земель ну ділянку площею 0,8026 кв.м за ад ресою: пр. Броварський (на тери торії парку Дарницького ЛПГ) та повернути її Київській мі ській раді. Позовні вимоги об ґрунтовані використанням ві дповідачем вищевказаної зем ельної ділянки без правовста новлюючих документів.

Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 13.05.2011 р. поруш ено провадження у даній спра ві, призначено її до розгляду у судовому засіданні на 06.06.2011 р. за участю представник ів сторін та прокуратури, яки х зобов' язано надати суду п евні документи.

У судовому засіданні, призн аченому на 06.06.2011 р., представник позивача надав суду письмов і пояснення по суті спору, в як их зазначив, що відповідач ви користовує спірну земельну д ілянку без документів, що пос відчують право користування , а тому, просив вимоги Київськ ого прокурора захисту прав г ромадян та інтересів держави в екологічній сфері задовол ьнити в повному обсязі.

Розгляд справи відкладавс я до 27.06.2011 р. на підставі п.п. 1 ч. 1 ст . 77 ГПК України у зв' язку з нез ' явленням представників ві дповідача та невиконанням уч асниками процесу вимог суду.

У даному судовому засіданн і представник Київської прок уратури захисту прав громадя н та інтересів держави в екол огічній сфері наполягав на з адоволенні позову, та поясни в суду, що заявлені вимоги пре д' явлені саме до ФОП ОСОБА _1, оскільки саме нею як фізич ною особою-підприємцем здійс нюються господарська підпри ємницька діяльність в нежитл ових приміщеннях на спірній земельній ділянці, а тому в си лу положень ст. 52 ЦК України фі зична особа - підприємець від повідає за зобов'язаннями, по в'язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майно м, крім майна, на яке згідно із законом не може бути звернен о стягнення, тому позов пред' явлено в порядку господарськ ого судочинства.

Представник Київської міс ької ради підтримав заявлені позовні вимоги та просив поз ов задовольнити.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому проти п озову заперечує з мотивів йо го необґрунтованості та підс тав, викладених у ньому.

Відповідно до ст. 82 Господар ського процесуального кодек су України рішення у даній сп раві прийнято у нарадчій кім наті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 27.06.2011 р. н а підставі ст. 85 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни оголошено вступну та ре золютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення уча сників судового процесу, Гос подарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Статтею 13 Конституці ї України визначено, що земля , її надра, атмосферне повітря , водні та інші природні ресур си, які знаходяться в межах те риторії України, природні ре сурси її континентального ше льфу, виключної (морської) еко номічної зони є об' єктами п рава власності українського народу. Від імені українсько го народу права власника зді йснюють органи державної вла ди та місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією.

Відповідно до статті 187 Зем ельного кодексу України конт роль за використанням та охо роною земель полягає в забез печенні додержання органами державної влади, органами мі сцевого самоврядування, підп риємствами, установами, орга нізаціями і громадянами земе льного законодавства Україн и.

Закон України «Про державн ий контроль за використанням та охороною земель»визначає правові, економічні та соціа льні основи організації здій снення державного контролю з а використанням та охороною земель і спрямований на забе зпечення раціонального вико ристання і відтворення приро дних ресурсів та охорону дов кілля.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України «Про державний конт роль за використанням та охо роною земель»державний конт роль за використанням та охо роною земель у системі центр ального органу виконавчої вл ади з питань земельних ресур сів здійснює Державна інспек ція з контролю за використан ням та охороною земель і її те риторіальні органи.

До повноважень державного інспектора у сфері державно го контролю за використанням та охороною земель Закон Укр аїни «Про державний контроль за використанням та охороно ю земель»(ст. 10) відносить, зокр ема, можливість безперешкодн о обстежувати в установленом у законодавством порядку зем ельні ділянки, що перебувают ь у власності та користуванн і юридичних і фізичних осіб, п еревіряти документи щодо вик ористання та охорони земель, складати акти перевірок.

Державним інспектором з ко нтролю за використанням та о хороною земель проведено обс теження земельної ділянки, я ка знаходиться по АДРЕСА_1 (на території парку Дарницьк ого ЛПГ), за результатами яког о складено акт обстеження зе мельної ділянки від 28.09.2010 р. № 394/24.

Також, державним інспектор ом з контролю за використанн ям та охороною земель була пр оведена перевірка дотриманн я вимог земельного законодав ства при використанні ФОП О СОБА_1 земельної ділянки по просп. Броварському у Деснян ському районі м. Києва (на тери торії парку Дарницького ЛПГ) , за результатами якої складе но акт № А-1753/24 перевірки дотрим ання вимог земельного законо давства від 28.09.2010 р. Вказаним ак том встановлено, що станом на 28.09.2010 р. 28.09.2010 р. ФОП ОСОБА_1. вико ристовує земельні ділянки за гальною площею 0,0526 га за адресо ю: АДРЕСА_1 (на території Да рницького ЛПГ) для розміщенн я та обслуговування торгівел ьних кіосків з літніми майда нчиками на підставі договорі в оренди земельних ділянок, у кладених з Деснянською район ною у м. Києві радою від 21.03.2006 р. № 85 та від 29.12.2007 р. № 267, № 268, № 269.; також вс тановлено, що ФОП ОСОБА_1 с амовільно займає прилеглу зе мельну ділянку орієнтовною п лощею 0,75 га для розміщення та о бслуговування розважальног о закладу «Лісова Казка», гос подарчого двору, паркувально го та дитячого майданчиків.

Оцінюючи подані докази та н аведені обґрунтування за сво їм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному , повному і об' єктивному роз гляді в судовому засіданні в сіх обставин справи в їх суку пності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задово ленню, виходячи з наступного .

Нормами статті 212 Земельно го кодексу України передбаче но, що самовільно зайняті зем ельні ділянки підлягають пов ерненню власникам землі або користувачам без відшкодува ння затрат, понесених за час н езаконного користування ним и, включаючи знесення будинк ів, будівель і споруд, здійсню ється за рахунок громадян аб о юридичних осіб, які самовіл ьно зайняли земельні ділянки .

Згідно зі статтею 1 Закону У країни «Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель»самовільне зайня ття земельної ділянки - будь-я кі дії, які свідчать про факти чне використання земельної д ілянки за відсутності відпов ідного рішення органу викона вчої влади чи органу місцево го самоврядування про її пер едачу у власність або наданн я у користування (оренду) або з а відсутності вчиненого прав очину щодо такої земельної д ілянки, за винятком дій, які ві дповідно до закону є правомі рними.

Відповідно до листа-роз' я снення Держкомзему України в ід 11.11.2008 р. № 14-17-4/12991 «щодо застосува ння терміну «Самовільне зайн яття земельної ділянки»не вв ажається самовільним зайнят тям земельної ділянки, якщо о рган виконавчої влади чи орг ан місцевого самоврядування прийняв рішення про її перед ачу у власність або надання у користування (оренду).

Статтею 9 Земельного кодекс у України визначені повноваж ення Київської і Севастополь ської міських рад у галузі зе мельних відносин, до яких нал ежить: розпорядження землями територіальної громади міст а, передача земельних діляно к комунальної власності у вл асність громадян та юридични х осіб, надання земельних діл янок у користування із земел ь комунальної власності, вил учення земельних ділянок із земель комунальної власност і, вирішення інших питань у га лузі земельних відносин.

Відповідно до ст. 60 Закону Ук раїни «Про місцеве самовряду вання в Україні»територіаль ним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить пр аво комунальної власності на рухоме та нерухоме майно, дох оди місцевих бюджетів, інші к ошти, землю, природні ресурси , підприємства, установи та ор ганізації, в тому числі банки , страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майн і підприємств, житловий фонд , нежитлові приміщення, закла ди культури, освіти, спорту, на уки, соціального обслуговува ння та інше майно і майнові пр ава, рухомі та нерухомі об' є кти, визначені відповідно до закону як об' єкти права ком унальної власності, а також к ошти, отримані від їх відчуже ння.

Згідно зі статтею 3 Земельно го кодексу України земельні відносини регулюються Конст итуцією України, Земельним к одексом України та відповідн о до них нормативно-правовим и актами.

Відповідно до статті 40 Конс титуції України місцеве само врядування є правом територі альної громади самостійно ви рішувати питання місцевого з начення в межах Конституції і законів України.

Згідно з п. 5 ст. 16 Закону Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні»від імені та в і нтересах територіальних гро мад права суб' єкта комунал ьної власності здійснюють ві дповідні ради.

В силу ст. 116 Земельного кодек су України підставою для гро мадян та юридичних осіб набу ття права користування земел ьними ділянками із земель де ржавної або комунальної влас ності є рішенням органів вик онавчої влади або органів мі сцевого самоврядування в меж ах їх повноважень, визначени х цим Кодексом, або за результ атами аукціону. Набуття прав а на землю громадянами та юри дичними особами здійснюєтьс я шляхом передачі земельних ділянок у власність або нада ння їх у користування.

Відповідно до пункту 1 статт і 124 Земельного кодексу Україн и передача земельних ділянок , що перебувають у державній а бо комунальній власності, зд ійснюється на підставі рішен ня відповідного органу викон авчої влади або органу місце вого самоврядування шляхом у кладення договору оренди зем ельної ділянки.

На підставі рішення Десня нської в місті Києві ради «Пр о надання земельних ділянок» № 10 від 03.03.2006 р. між відповідачем та Деснянською районною в м. К иєві радою був укладений дог овір на право тимчасового ко ристування землею (в тому чис лі на умовах оренди) № 85 від 21.03.2006 р., відповідно до умов якого в ідповідачу було надано термі ном на три роки в оренду земел ьну ділянку площею 100 кв.м по пр оспекту Броварському.

Згідно рішення Деснянсько ї в місті Києві ради «Про нада ння земельних ділянок» № 15 від 6.06.2007 р. між відповідачем та Дес нянською в місті Києві радою були укладені наступні дого вори оренди земельних діляно к: № 267 від 29.12.2007 р., за умовами яког о відповідач отримав в оренд у строком на 3 роки земельну ді лянку площею 142 кв.м по АДРЕС А_1 від 29.12.2007 р., за умовами якого відповідач отримав в оренду строком на 3 роки земельну діл янку площею 142 кв.м по проспект у Броварському в м. Києві, та № 269 від 29.12.2007 р., за умовами якого ві дповідач отримав в оренду ст роком на 3 роки земельну ділян ку площею 142 кв.м по АДРЕСА_1

Станом на момент розгляду с пору строк дії вказаних дого ворів оренди земельних ділян ок закінчився.

Однак, суд враховує, що з ме тою належного оформлення пра ва користування земельною ді лянкою по просп. Броварськом у в м. Києві відповідач зверта вся до Київської міської рад и з клопотанням про надання д озволу на розроблення докуме нтації із землеустрою. Також береться до уваги і факт спла ти відповідачем орендних пла тежів за землю за період з січ ня по травень 2011 року включно.

Як про те зазначено у п. 3.1 по станови Пленуму Вищого госпо дарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. «Про деякі питання прак тики розгляду справ у спорах , що виникають із земельних ві дносин»відповідно до вимог ч инного законодавства обов'яз ковою умовою фактичного вико ристання земельної ділянки є наявність у особи, що її викор истовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ді лянку, а відсутність таких до кументів може свідчити про с амовільне зайняття земельно ї ділянки. Разом з тим, у виріш енні питання про застосуванн я відповідальності за самові льне зайняття земельної діля нки господарським судам необ хідно враховувати, що саме по собі встановлення судом ная вності фактичного користува ння земельною ділянкою без д окументів, що посвідчують пр ава на неї, не є достатньою під ставою для кваліфікації тако го використання земельної ді лянки як самовільного її зай няття. Господарським судам у вирішенні таких спорів необ хідно досліджувати, чи перед бачено спеціальним законом о тримання правовстановлюючи х документів на земельну діл янку для розміщення певних о б'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що в икористовує земельну ділянк у, наявність у особи права на о тримання земельної ділянки у власність чи в користування , вжиття нею заходів до оформл ення права на земельну ділян ку тощо.

Судом встановлено, що ОСО БА_1 є власником цілісного м айнового комплексу, а саме: ка фе з літнім майданчиком з нак риттям: літ. А - 112,80 кв.м, літ. Б - 83,50 кв.м, літ. В - 42,60 кв.м, літ. Г - 31,9 0 кв.м, літ. Д - 14,80 кв.м, літ. Е - 15,30 к в.м, літ. Ж - 15,60 кв.м, літ. З - 15,20 кв .м, літ. И - 9,30 кв.м, що розташован і в АДРЕСА_1. Право власнос ті відповідача на вказаний м айновий комплекс підтверджу ється витягом КП «Київське м іське бюро технічної інвента ризації та реєстрації права власності»про державну реєс трацію прав № 29445315 від 28.03.2011 р. Зазн ачена реєстрація права власн ості за позивачем на вказани й майновий комплекс проведен а на підставі рішення Деснян ського районного суд м. Києва від 22.12.2008 р., яким було встановле но законність реконструкції відповідачем за власні кошт и майнового комплексу та наб уття його у власність.

Враховуючи той факт, що О СОБА_1 законно володіла та к ористувалася майном, розташо ваним на земельній ділянці п о АДРЕСА_1, таке володіння та користування земельною д ілянкою, що знаходиться під о б'єктом нерухомості, а також з емельною ділянкою необхідно ю для обслуговування цього о б'єкту, не можна вважати самов ільним зайняттям земельної д ілянки в розумінні ст. 212 Земел ьного кодексу України.

Відповідно до ст. 41 Конститу ції України, ст.ст. 317, 321 Цивільно го кодексу України кожен має право володіти, користувати ся і розпоряджатися своєю вл асністю. Ніхто не може бути пр отиправно позбавлений права власності. Право власності є непорушним.

Таким чином, заявлена вимог а до відповідача про зобов' язання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 супереч ить принципу непорушності пр ава власності на об'єкти неру хомого майна, розташованого на зазначеній земельній діля нці.

При прийнятті рішення судо м взято до уваги п. 4.14 Рекоменда цій Президії Вищого Господар ського суду України «Про пра ктику застосування господар ськими судами земельного зак онодавства»від 02.02.2010 р., де зазн ачено наступне: «За змістом с татті 377 ЦК України та статті 120 ЗК України до особи, яка набул а право власності на житлови й будинок, будівлю або споруд у переходить право власності або право користування на зе мельну ділянку, на якій розмі щено відповідне нерухоме май но, без зміни її цільового при значення в обсязі та на умова х, встановлених для попередн ього землевласника (землекор истувача).

З огляду на приписи статті 1 82, частини 2 статті 331, статті 657 ЦК України покупець нерухомого майна вправі вимагати оформ лення відповідних прав на зе мельну ділянку, зайняту неру хомістю з моменту державної реєстрації переходу права вл асності на нерухоме майно.

У разі встановлення факту п равомірного набуття особою п рава на нерухоме майно необх ідно враховувати, що така осо ба має право на земельну діля нку, на якій розміщено придба не нею нерухоме майно, та земе льну ділянку, необхідну для й ого обслуговування, і відсут ність у цієї особи переоформ лених на її ім'я правовстанов люючих документів на земельн у ділянку, не може кваліфікув атись як самовільне зайняття земельної ділянки. Враховую чи викладене, у таких випадка х положення статті 212 ЗК Украї ни застосуванню не підлягают ь.

Примусове звільнення земе льної ділянки шляхом знесенн я розташованого на ній об'єкт а нерухомості, право власнос ті на який оформлено у встано вленому законом порядку, пор ушує права особи, гарантован і статтею 41 Конституції Украї ни».

Як зазначалось вище, ціл існий майновий комплекс, що р озташований в АДРЕСА_1, н алежить на праві власності в ідповідачу, а отже підтвердж ено законність користування як приміщенням, так і земельн ою ділянкою, яка знаходиться під приміщенням. Враховуючи , що держава прийняла на себе о бов' язок захищати приватну власність, забезпечувати її недоторканість, ніхто не мож е бути позбавлений права вла сності чи бути обмеженим у йо го здійсненні. Таким чином, ос кільки встановлено факт пр авомірного набуття відповід ачем права на нерухоме майно , суд враховує, що така особа м ає право на земельну ділянку , на якій розміщено придбане н ею нерухоме майно, та земельн у ділянку, необхідну для його обслуговування, і відсутніс ть у цієї особи переоформлен их на її ім'я правовстановлюю чих документів на земельну д ілянку, не може кваліфікуват ись як самовільне зайняття з емельної ділянки, при цьому з вертаючи увагу на те, що відпо відачем вчиняються відповід ні заходи до оформлення прав а на земельну ділянку.

Серед іншого, суд відзначає , що ані прокуратурою ані пози вачем доказів в підтвердженн я розташування на спірній зе мельній ділянці певного майн а, а саме: господарчого двору, паркувального та дитячих май данчиків, автотранспорту тощ о, та про його належність відп овідачу не було надано, що вик лючає можливість підтвердит и належними засобами доказув ання якою саме площею земель на ділянка є спірною (0,0562 га чи 0, 75 га) та чи використовується т ака земельна ділянка саме ві дповідачем.

Прокуратура в обґрунтуван ня заявлених вимог посилаєть ся на акт перевірки дотриман ня вимог земельного законода вства № А 1753/24 від 28.09.2010 р. та акт обс теження земельної ділянки № 394/24 від 28.09.2010 р., проте судом крити чно оцінено зазначені докуме нти виходячи з наступного.

Порядок проведення переві рок, оформлення матеріалів з а їх результатами визначаєть ся Наказом Держкомзему від 12.1 2.2003 р. № 312 «Про затвердження Пор ядку планування та проведенн я перевірок з питань здійсне ння державного контролю за в икористанням та охороною зем ель»(далі - порядок), в п. 4.1 яко го зазначено, що державні інс пектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства в присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уп овноважених ними осіб, а тако ж осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при переві рці власника чи землекористу вача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться з а наявності двох свідків.

Відповідно до п. 5.3 порядку ак т складається у двох примірн иках. Перший примірник акта з алишається у державного інсп ектора, який проводить перев ірку, другий - вручається або н адсилається керівнику юриди чної особи чи фізичній особі , які перевірялись. При провед енні спільних перевірок з ін шими органами контролю, копі я акта надається цим органам .

При врученні акта юридичні й чи фізичній особі особисто в примірнику акта, який залиш ається в інспектора, робитьс я відмітка про дату вручення акта та ставиться підпис осо би, яка його отримує. У разі на дсилання акта поштою на прим ірнику акта, який залишаєтьс я в інспектора, робиться відп овідна відмітка. Акт надсила ється з повідомленням про вр учення.

Згідно з п. 5.5 порядку акт під писується державним інспект ором (інспекторами), який (які) проводить (проводять) переві рку, представником юридичної особи чи фізичною особою, що в икористовують земельні діля нки, свідками (за їх наявності ).

Відповідно до п. 5.6 в акті нав одиться план-схема місця роз ташування земельної ділянки (схематичний абрис чи викопі ювання з картографічних мате ріалів планів земельної діля нки з прив'язкою до місцевост і та зазначенням суміжних зе млекористувачів). На плані-сх емі вказується загальна площ а земельної ділянки та площа , на якій виявлено порушення (з абруднення, самовільне зайня ття тощо).

Проаналізувавши долучені до справи акти № А 1753/24 від 28.09.2010 р. т а акт обстеження земельної д ілянки № 394/24 від 28.09.2010 р., суд прихо дить до висновку, що під час їх складання було порушено вим оги щодо їх змісту та порядку складання, а саме: їх складено за відсутності представника особи, що перевірялась, на акт ах відсутні підписи представ ника відповідача та свідків, що мали бути присутніми під ч ас проведення перевірки, від сутня інформація щодо вручен ня копії актів представнику особи, що перевірялась, або до казів направлення копії акті в відповідачу.

У відповідності до ст. 32 Госп одарського процесуального к одексу України доказами у сп раві є будь-які фактичні дані , на підставі яких господарсь кий суд у визначеному законо м порядку встановлює наявніс ть чи відсутність обставин, н а яких грунтуються вимоги і з аперечення сторін, а також ін ші обставини, які мають значе ння для правильного вирішенн я господарського спору.

Згідно із ст. 33 Господарсько го процесуального кодексу ко жна сторона повинна довести ті обставини, на які вона поси лається як на підставу своїх вимог і заперечень. А у відпов ідності до частини другої ст . 34 ГПК України обставини спра ви, які відповідно до законод авства повинні бути підтверд жені певними засобами доказу вання, не можуть підтверджув атись іншими засобами доказу вання.

Відповідно до ст. 1 Господа рського процесуального коде ксу України підприємства та організації мають право на з вернення до господарського с уду за захистом своїх поруше них або оспорюваних прав та о хоронюваних законом інтерес ів.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Цивільного к одексу України кожна особа м ає право на захист свого циві льного права у разі його пору шення, невизнання або оспорю вання.

З урахуванням викладеного , суд дійшов до висновку, що по зивачем та прокуратурою не д оведено факт самовільного за йняття відповідачем земельн ої ділянки, а тому у задоволен ні позовних вимог відмовляє.

Враховуючи наведене, керу ючись ст.ст. 32, 33, 49, 75, 82-85 Господарс ького процесуального кодекс у України, Господарський суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову від мовити.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.

Суддя Пригунова А. Б.

Дата підписання рішен ня: 04.07.2011 р.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.06.2011
Оприлюднено25.08.2011
Номер документу17829244
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —51/169

Ухвала від 16.08.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Дзюбко П.О.

Рішення від 27.06.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Ухвала від 13.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Рішення від 27.10.2008

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пригунова А.Б.

Рішення від 23.06.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Шарко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні