КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-277/08 Голов уючий у 1-й інстанції: Очківсь кий В.М.
Суддя-доповідач: Вівдиче нко Т.Р.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"10" серпня 2011 р. м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у склад і колегії суддів:
Головуючого судді Вівдиченко Т.Р.
Суддів: Грибан І.О.
Ісаєнко Ю.А.
при секретарі Корженковій І.О.
розглянувши у відкрито му судовому засіданні адміні стративну справу за апеляцій ною скаргою представника М іністерства оборони України - Стоцького Олега Леонови ча на постанову Васильківс ького міськрайонного суду Ки ївської області від 29 лютого 2 008 року по справі за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 , ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБ А_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_1 4, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОС ОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19 , ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБ А_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_ 27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, О СОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32 , ОСОБА_33 до Міністерства о борони України про визнання дій та бездіяльності суб' єк та владних повноважень проти правними та зобов' язання вч инити дії,-
В С Т А Н О В И В :
Позивачі - ОСОБА_4, О СОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 , ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБ А_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_ 15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, О СОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 , ОСОБА_34, ОСОБА_22, ОСО БА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_ 28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, О СОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33 звернулися до Васильківськ ого міськрайонного суду Київ ської області із позовом до М іністерства оборони України , в якому просили визнати дії ( бездіяльність) Міністерства оборони України щодо не здій снення розрахунку вартості п родовольчого пайка за період з 11.03.2000 року по 31.12.2006 року та невип лату компенсації вартості пр одовольчого пайка за цей пер іод неправомірними.
Крім цього, позивачі просил и визнати за ними право на отр имання грошової компенсації вартості продовольчого пайк а за період з 11.03.2000 року по 31.12.2006 ро ку, у випадку звільнення до 31.12. 2006 року, до дати звільнення з ур ахування індексу інфляції ст аном на 31.12.2007 року та стягнути з Міністерства оборони Україн и грошову компенсацію заміст ь продовольчого пайка на кор исть позивачів.
Постановою Васильківськог о міськрайонного суду Київсь кої області від 29 лютого 2008 рок у позов: ОСОБА_4, ОСОБА_5 , ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБ А_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, О СОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 , ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСО БА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_ 21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, О СОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26 , ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСО БА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33 - задовол ено в повному обсязі.
Відповідач, не погоджуючис ь з прийнятим рішенням суду, з вернувся з апеляційною скарг ою, в якій зазначає, що оскаржу вана постанова суду не відпо відає вимогам матеріального та процесуального права, а с аме, судом першої інстанції н еповно з' ясовано та не дове дено обставини, що мають знач ення для справи, висновки суд у першої інстанції не відпов ідають обставинам справи, в з в' язку з чим просить постан ову Васильківського міськра йонного суду Київської облас ті від 29 лютого 2008 року скасува ти та прийняти нове рішення, я ким повністю відмовити в зад оволенні заявлених позивача ми вимог.
Заслухавши у судовому засі данні суддю-доповідача, досл ідивши матеріали справи та д оводи апеляційної скарги, ко легія суддів вважає, що апел яційна скарга підлягає задов оленню, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивачі п роходили військову службу у Збройних силах України та ві дповідними наказами були зві льнені у запас за пунктом 67 пі дпунктом «б»(за станом здоро в' я), з правом носіння військ ової форми одягу та виключен і зі списків особового склад у Збройних сил України та всі х видів забезпечення.
Згідно наказів Міністерст ва оборони України, позивача м було виплачено премії, одно разові грошові винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов' я зків і бездоганну дисципліну за 2006 рік.
Грошової компенсації, замі сть продовольчих пайків, поз ивачі при звільненні зі служ би не отримали, що на їх думку порушує їх конституційні пра ва на отримання продовольчог о забезпечення за рахунок де ржави.
Задовольняючи позов та виз навши за позивачами право на стягнення грошової компенса ції за продовольче забезпече ння, суд першої інстанції вих одив з положень ст. 16 Закону Ук раїни «Про Збройні Сили Укра їни», якою військовослужбовц ям гарантується одержання за рахунок держави житла, фінан сового, речового, продовольч ого, медичного (у тому числі са наторно-курортного) та інших видів забезпечення у розмір ах, які визначаються Кабінет ом Міністрів України і врахо вують характер та умови служ бової діяльності, стимулюють заінтересованість громадян України у військовій службі .
Колегія суддів не погоджує ться з даним висновком суду п ершої інстанції, виходячи з н аступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про соціальний та п равовий захист військовосл ужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року № 2011-ХІІ ( в редакції , чинній на момент виникнення спірних правовідносин), війс ьковослужбовці отримують за рахунок держави грошове заб езпечення, а також речове май но і продовольчі пайки або, по їх бажанню грошову компенса цію. Порядок і розміри грошов ого забезпечення військовос лужбовців і компенсації замі сть продовольчих пайків вста новлюються Кабінетом Мініст рів України з урахуванням ко ефіцієнта грошових доходів.
Частиною 4 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ передбачено, що порядок і роз міри грошового та матеріальн ого забезпечення військовос лужбовців та компенсації зам ість речового майна і продов ольчих пайків встановлюютьс я Кабінетом Міністрів Україн и з урахуванням коефіцієнта індексації грошових доходів .
На виконання вимог Закону У країни «Про соціальний та пр авовий захист військовослу жбовців та членів їх сімей»К абінетом Міністрів України 1 2 березня 1996 року було прийнято постанову № 316 «Про норми забе зпечення продовольчими пайк ами військовослужбовців Збр ойних Сил України та інших ві йськових формувань, утворени х відповідно до законодавств а, військовослужбовців та ос іб рядового і начальницького складу Міністерства внутріш ніх справ».
Положеннями зазначеної по станови були затверджені та введені в дію з 1 березня 1996 рок у норми забезпечення продово льчими пайками військовослу жбовців Збройних Сил України .
Відповідно до встановлени х норм, військовослужбовці З бройних Сил України забезпеч увалися за рахунок держави п родовольчими пайками за норм ою № 7.
В подальшому постановою К абінету Міністрів України ві д 23.03.2002 року № 426 «Про норми харчу вання військовослужбовців З бройних Сил України та інших військових формувань»було с касовано дію постанови Кабін ету Міністрів України від 12.03.19 96 року № 316.
Даною постановою введено поняття «норми харчування»т а встановлено норму № 1 - загал ьновійськова, за якою за раху нок держави харчуванням забе зпечуються прямо вказані у п останові категорії осіб.
Згідно ч.1 ст. 117 Конституції У країни, Кабінет Міністрів Ук раїни в межах своєї компетен ції видає постанови і розпор ядження, які є обов'язковими д о виконання.
На підставі постанови Кабі нету Міністрів України від 29 б ерезня 2002 року № 426 «Про норми ха рчування військовослужбовц ів Збройних Сил України та ін ших військових формувань»Мі ністерством оборони України було розроблено Положення п ро продовольче забезпечення Збройних Сил України на мирн ий час (далі - Положення), затве рджене наказом Міністра обор они України від 09.12.2002 № 402 та заре єстроване в Міністерстві юст иції України 20.12.2002 року за № 992/7280.
Відповідно до п. 2.1 Положення , забезпечення військовослуж бовців продовольством здійс нюється за нормами харчуванн я військовослужбовців Зброй них Сил України, затверджени ми постановою Кабінету Мініс трів України № 426.
Згідно вимогам пп. «б»прим ітки 1 до норми № 1 Положення пр аво на харчування за рахунок держави мають військовослуж бовці офіцерського складу, п рапорщики (мічмани) і військо вослужбовці рядового, сержан тського і старшинського скла ду, які проходять військову с лужбу за контрактом і які пос тійно працюють на аеродромах , полігонах, технічних і старт ових позиціях і безпосереднь о обслуговують літальні апар ати (літаки, вертольоти, плане ри тощо) та забезпечують їх по льоти. Таким чином, позивачі н е входили в коло осіб, які мают ь право на харчування за раху нок держави.
Згідно з вимогами ст. 16 Закон у України «Про Збройні Сили У країни», держава гарантує от римання продовольчого забез печення у розмірах, які визна чаються Кабінетом Міністрів України і враховують характ ер службової діяльності.
З аналізу наведених норм вб ачається, що з 29.03.2002 року держав а взяла на себе зобов'язання щ одо забезпечення харчування м військовослужбовців в їдал ьнях, що передбачено постано вою Кабінету Міністрів Украї ни № 426.
При цьому, колегія суддів зв ертає увагу на те, що зобов'яза ння щодо продовольчого забез печення військовослужбовці в є іншим видом зобов'язання, п орядок виконання якого було встановлено постановою Кабі нету Міністрів України № 316, як а втратила чинність з 29.03.2002 року .
Законом України «Про деякі заходи щодо економії бюджет них коштів»від 17.02.2000 року № 1459-ІІ І, який набрав чинності з 11.03.2000 р оку, було призупинено дію ч. 2 с т. 9 Закону України «Про соціал ьний захист військовослужбо вців та членів їх сімей»в час тині одержання військовослу жбовцями продовольчих пайкі в або за їх бажанням грошової компенсації замість них та з амість речового майна (за вин ятком військовослужбовців М іністерства оборони України , Служби безпеки України, Служ би зовнішньої розвідки Украї ни, Державної прикордонної с лужби України, Управління де ржавної охорони та Головного управління внутрішніх війсь к Міністерства внутрішніх сп рав України, що використовую ть цивільний одяг, який зашиф ровує особу та відомчу належ ність військовослужбовців).
Даний закон Верховною Рад ою України не скасований та К онституційним Судом України не визнаний неконституцій ним.
Крім цього, посилання позив ачів на Закон України «Про вн есення змін до деяких законо давчих актів України з питан ь соціального захисту військ овослужбовців, військовозоб ов'язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або пе ревірочні) та спеціальні збо ри, і деяких інших осіб»від 03.11. 2006 року № 328, яким внесено зміни д о Закону України «Про соціал ьний і правовий захист війсь ковослужбовців та членів їх сімей», а саме, добавлено ст. 9-1, якою передбачено право війс ьковослужбовців на продовол ьче, речове та інше забезпече ння, відповідно до норм в поря дку та терміни встановлені К абінетом міністрів України, колегія суддів вважає необґр унтованим, оскільки даний за кон набрав чинності 01.01.2007 року, а позивачами заявлені вимоги за період з 11.03.2000 року по 31.12.2006 рок у, тобто за той час коли вищеза значена норма ще не діяла.
Відповідно до Рішення Конс титуційного Суду України у с праві за конституційним звер ненням Національного банку У країни щодо офіційного тлума чення положення ч. 1 ст. 58 Консти туції України (справа про зво ротну дію в часі законів та ін ших нормативно-правових акті в) від 9.02.1999 року №1-рп/99, за загальн овизнаним принципом права за кони та інші нормативно-прав ові акти не мають зворотної д ії в часі.
Цей принцип закріплений у ч астині першій статті 58 Консти туції України, за якою дію нор мативно-правового акта в час і треба розуміти так, що вона п очинається з моменту набранн я цим актом чинності і припин яється з втратою ним чинност і, тобто до події, факту застос овується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали аб о мали місце.
Згідно ч. 3 ст. 150 Конституції України, рішення Конституці йного Суду України є обов'язк овими до виконання на терито рії України.
Відтак, виходячи з наведени х положень Конституції Украї ни та рішення Конституційног о Суду України, пріоритетним и в даному випадку є положенн я Закону України «Про деякі з аходи щодо економії бюджетни х коштів».
Таким чином, враховуючи ви щевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що до с пірних правовідносин не могл а бути застосована норма ч. 2 с т. 9 Закону України «Про соціал ьний і правовий захист війсь ковослужбовців та членів їх сімей», яка, власне, і передбач ала можливість отримання гро шової компенсації замість пр одовольчого пайка, а тому дії відповідача щодо невиплати грошової компенсації за прод овольчий пайок не порушують вимог чинного законодавства .
Враховуючи зазначені норм и чинного законодавства, кол егія суддів дійшла висновку, що правових підстав для задо волення позову не вбачається .
Суд першої інстанції не дав належної оцінки вищевказани м обставинам, неправильно за стосував норми матеріальног о права, у зв' язку із чим неві рно вирішив спір.
На підставі вищевикладено го, колегія суддів вважає, що п останова суду першої інстанц ії ухвалена з порушенням нор м матеріального та процесуа льного права, доводи апеляці йної скарги спростовують ви сновки суду першої інстанції , а тому вбачається підстави д ля скасування постанови та у хвалення нового рішення, яки м в задоволенні позовних вим ог позивачів слід відмовити .
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, підставами для скас ування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухв алення нового рішення є, зокр ема, порушення норм матеріал ьного або процесуального пра ва, що призвело до неправильн ого вирішення справи або пит ання.
Керуючись ст. ст. 160, 198, 202, 205, 206, 212, 25 4 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу предс тавника Міністерства обор они України - Стоцького Ол ега Леоновича на постанову Васильківського міськрайон ного суду Київської області від 29 лютого 2008 року - задовол ьнити.
Постанову Васильківськог о міськрайонного суду Київсь кої області від 29 лютого 2008 рок у - скасувати.
Прийняти нову постанову, я кою в задоволенні адміністра тивного позову ОСОБА_4, О СОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 , ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБ А_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_ 15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, О СОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 , ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСО БА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_ 28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, О СОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33 до Міністерства оборони Укр аїни про визнання дій та безд іяльності суб' єкта владних повноважень протиправними т а зобов' язання вчинити дії - відмовити.
Постанова набирає законн ої сили з моменту проголошен ня та може бути оскаржена про тягом двадцяти днів з дня скл адання в повному обсязі, шлях ом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адмі ністративного суду України.
Головуючий суддя:
Судді:
Повний текст постано ви виготовлений 16 серпня 2011 ро ку
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2011 |
Оприлюднено | 29.08.2011 |
Номер документу | 17878186 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Т.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні