Рішення
від 23.08.2011 по справі 19/177-10/3/20-11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВС ЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 т ел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" серпня 2011 р. С права № 19/177-10/3/20-11

Господарський суд Київ ської області у складі судді Бабкіної В.М., розглянув ши у відкритому судовому зас іданні справу

за позовом Державної ек ологічної інспекції в Київсь кій області

до Національного уніве рситету біоресурсів і природ окористування України в особ і відокремленого підрозділу «Боярська лісова дослідна с танція»

за участю третіх осіб, які н е заявляють самостійних вимо г на предмет спору на стороні відповідача:

1. Українське державне проектне лісовпорядне вироб ниче об' єднання Комплексна експедиція

2. Київське обласне упр авління лісового та мисливсь кого господарства

про стягнення 10500537,00 грн.

секретар судового засід ання (пом. судді): Новікова І.С.

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_1., до віреність б/н від 12.05.2011 р.

від відповідача: ОСОБА_2 , довіреність № 3420 від 06.12.2010 р.;

ОСОБА_3 дов іреність № 0015 від 04.01.2011 р.

від третьої особи 1: не з' яв ились;

від третьої особи 2: не з' яв ились

Обставини справи:

Державна екологічна інсп екція в Київській області (да лі - позивач, Інспекція) звер нулась до господарського суд у Київської області з позово м до Національного університ ету біоресурсів і природокор истування України в особі ві докремленого підрозділу «Бо ярська лісова дослідна станц ія»(далі - відповідач, ВП «Бо ярська ЛДС») про стягнення 10 500 537,00 грн. збитків, заподіяних де ржаві внаслідок порушення пр иродоохоронного законодавс тва у вигляді незаконної вир убки та пошкодження дерев до ступеня припинення росту.

Позов мотивовано здійснен ням відповідачем заготівлі д еревини за відсутності розра хункової лісосіки на 2010 рік, за твердженої наказом централь ного органу виконавчої влади з питань охорони навколишнь ого природного середовища, у зв' язку з чим відповідачем було незаконно вирубано та п ошкоджено дерев до ступеня п рипинення росту у кількості 3315 шт. при розробці рубки голов ного користування у кварталі 50 виділі 1, площею 2,7 га, кварталі 16 виділі 26, площею 2,2 га Дзвінків ського лісництва та у кварта лі 3, виділі 5, площею 2,8 га, кварта лі 5 виділі 3, площею 0,6 га Боярсь кого лісництва.

Ухвалою господарського с уду Київської області від 29.07.20 10 р. було порушено провадження у справі № 19/177-10 за вказаним поз овом Державної екологічної і нспекції в Київській області до Національного університе ту біоресурсів і природокори стування України в особі від окремленого підрозділу «Боя рська лісова дослідна станці я»про стягнення 10500537,00 грн.

08.09.2010 р. позивачем було подан о заяву про уточнення позовн их вимог, відповідно до якої о станній просив суд стягнути з Національного університет у біоресурсів і природокорис тування України збитки, запо діяні державі порушенням при родоохоронного законодавст ва, в сумі 10500537,00 грн., з яких розпо ділити та зарахувати пропорц ійно 70% на рахунок спеціальног о місцевого бюджету та 30% на ра хунок спеціального фонду Дер жавного бюджету України.

У поданій господарському с уду 09.09.2010 р. заяві про зміну підс тав позову Інспекція додатко во вказала на здійснення від повідачем заготівлі деревин и в порядку рубок головного к ористування без документів, що посвідчують право на земе льну ділянку.

Ухвалою господарського с уду Київської області від 04.11.20 10 р. до участі у справі було зал учено третіх осіб, які не заяв ляють самостійних вимог на п редмет спору на стороні відп овідача, - Українське державн е проектне лісовпорядне виро бниче об' єднання Комплексн а експедиція (далі - третя особ а 1) та Київське обласне управл іння лісового та мисливськог о господарства (далі - третя ос оба 2).

Рішенням господарського с уду Київської області від 22.12.20 10 р. у справі №19/177-10/3 у задоволенн і позовних вимог було відмов лено.

Постановою Київського апе ляційного господарського су ду від 10.03.2011 р. рішення господар ського суду Київської област і від 22.12.2010 р. було залишено без з мін.

Постановою Вищого господа рського суду України від 30.05.2011 р . постанову Київського апеля ційного господарського суду від 10.03.2011 р. та рішення господар ського суду Київської област і від 22.12.2010 р. скасовано, а матері али справи направлено на нов ий розгляд до господарського суду Київської області.

Відповідно до протоколу ро зподілу справ між суддями сп раву № 19/177-10/3 було передано судд і Бабкіній В.М.

Ухвалою від 23.06.2011 р. вказану сп раву було прийнято до провад ження суддею Бабкіною В.М. з пр исвоєнням справі № 19/177-10/3/20-11.

Розгляд справи відкладавс я.

08.07.2011 р. представником позива ча було подано до суду клопот ання б/н від 08.07.2011 р. про передачу справи для розгляду за підсу дністю до господарського суд у м. Києва за місцезнаходженн ям юридичної особи відповіда ча - Національного університ ету біоресурсів і природокор истування України, оскільки ВП «Боярська ЛДС»не є юридич ною особою. Клопотання залиш ене судом без задоволення з о гляду на наступне.

Згідно з приписами статті 15 Господарського процесуальн ого кодексу України справи у спорах, що виникають при укла данні, зміні та розірванні го сподарських договорів, справ и у спорах про визнання догов орів недійсними розглядають ся господарським судом за мі сцезнаходженням сторони, зоб ов'язаної за договором здійс нити на користь другої сторо ни певні дії, такі як: передати майно, виконати роботу, надат и послуги, сплатити гроші тощ о (частина перша статті 15). Спра ви у спорах, що виникають при в иконанні господарських дого ворів та з інших підстав, а так ож справи про визнання недій сними актів розглядаються го сподарським судом за місцезн аходженням відповідача (част ина друга статті 15). Справи у сп орах за участю кількох відпо відачів розглядаються госпо дарським судом за місцезнахо дженням одного з відповідачі в за вибором позивача. Справи у спорах за участю боржника і стягувача про визнання вико навчого напису нотаріуса так им, що не підлягає виконанню, а бо про повернення стягненого за виконавчим написом нотар іуса розглядаються господар ським судом за місцезнаходже нням відповідача або за місц ем виконання виконавчого нап ису нотаріуса за вибором поз ивача (частина третя статті 15) .

Як встановлено частиною че твертою ст. 15 ГПК України, якщо юридичну особу представляє уповноважений нею відособле ний підрозділ, територіальна підсудність спору визначаєт ься з урахуванням частин пер шої - третьої цієї статті зале жно від місцезнаходження від особленого підрозділу.

Відповідно до пункту 9 Стату ту Університету, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 01.03.2001 р. № 202 «Про Національний університет бі оресурсів і природокористув ання України»(зі змінами та д оповненнями), відокремлені с труктурні підрозділи (зокрем а, дослідні станції) створюют ься без права юридичної особ и, наділяються часткою майна Університету, мають власну н азву, печатки, рахунки в банка х. Керівники відокремлених с труктурних підрозділів прий маються на роботу і звільняю ться з роботи на умовах контр акту згідно з наказом ректор а за поданням вченої ради Уні верситету.

Відповідно до пункту 1.9 Поло ження про відокремлений підр озділ Національного універс итету біоресурсів і природок ористування України «Боярсь ка лісова дослідна станція», ЛДС є відокремленим підрозд ілом НУБіП України з окремим и правами юридичної особи, в т ому числі: веде самостійний б аланс, наділений частиною ма йна НУБіП України, має реєстр аційні рахунки в Державному казначействі України, валютн і розрахункові рахунки в уст ановах банків. З питань діяль ності ЛДС від імені НУБіП Укр аїни може бути позивачем, від повідачем, третьою особою чи іншою особою, що бере участь у судовій справі, має печатку, ш тампи, власні знаки, логотипи тощо.

Отже, з огляду на те, що відок ремлений підрозділ Націонал ьного університету біоресур сів і природокористування Ук раїни «Боярська лісова дослі дна станція»уповноважений з гідно з приписами вказаного Положення на представництво інтересів юридичної особи, д ана справа має розглядатися за правилами територіальної підсудності, встановленими ст. 15 ГПК України, господарськ им судом Київської області.

У судовому засіданні 23.08.2011 р. п редставник позивача позовні вимоги підтримував, предста вники відповідача проти позо ву заперечували, представник и третіх осіб не з' явились.

У судовому засіданні 23.08.2011 р . було оголошено вступну та ре золютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін, дослідив ши докази та оцінивши їх в сук упності, суд

встановив:

На виконання наказу Дер жавної екологічної інспекці ї в Київській області від 25.05.2010 р. № 190 комісією в складі старшо го державного інспектора Тка ченка В.Г., державного інспект ора Сорочука В.В., в присутност і директора ВП НУБіП України «Боярська ЛДС» Карпука А.І. бу ло проведено перевірку дотри мання вимог природоохоронно го законодавства Відокремле ним підрозділом «Боярська лі сова дослідна станція»Націо нального університету біоре сурсів і природокористуванн я України, за результатами як ої складено акт від 01-11 червня 2 010 року № 255.

Як слідує з позовної заяви, актом перевірки дотримання в имог природоохоронного зако нодавства при веденні лісово го господарства ВП НУБіП Укр аїни «Боярська ЛДС»від 01-11 чер вня 2010 року № 255 зафіксовано пор ушення відповідачем природо охоронного законодавства, зо крема, у вигляді здійснення з аготівлі деревини за відсутн ості розрахункової лісосіки на 2010 рік.

На підставі акта перевірки від 01-11 червня 2010 року № 255 Держав ною екологічною інспекцією в Київській області внесено п рипис від 15.06.2010 р. № 255, за яким ВП Н УБіП України «Боярська ЛДС»з обов' язано, серед іншого, на дати завірену копію розрахун кової лісосіки на 2010 р., затверд женої наказом центрального о ргану виконавчої влади з пит ань охорони навколишнього пр иродного середовища (термін виконання - до 17.06.2010 р.).

02.07.2010 р. Державною екологічно ю інспекцією в Київській обл асті складено акт позапланов ої перевірки дотримання вимо г природоохоронного законод авства, яким встановлено, що В П НУБіП України «Боярська ЛД С»не надано документацію, зо крема, розрахункову лісосіку , затверджену наказом центра льного органу виконавчої вла ди з питань охорони навколиш нього природного середовища .

При цьому позивач зазначає , що вимоги припису від 15.06.2010 р. № 255 відповідачем у встановлени й строк не виконано, на підтве рдження чого посилається на вказаний акт перевірки дотри мання вимог природоохоронно го законодавства від 02.07.2010 р., ск ладеного за результатами про ведення позапланової переві рки виконання вимог припису від 15.06.2010 р. № 255.

Слід зазначити, що відносин и у галузі охорони навколишн ього природного середовища в Україні регулюються Констит уцією України, міжнародними угодами України, Цивільним к одексом України, Законом Укр аїни «Про охорону навколишнь ого природного середовища», а також розроблюваним відпов ідно до нього земельним, водн им, лісовим законодавством, з аконодавством про надра, про охорону атмосферного повітр я, про охорону і використання рослинного і тваринного сві ту та іншим спеціальним зако нодавством.

Згідно зі статтею 16 Закону У країни «Про охорону навколиш нього природного середовища »державне управління в галуз і охорони навколишнього прир одного середовища здійснюют ь Кабінет Міністрів України, Ради та їх виконавчі та розпо рядчі органи, а також спеціал ьно уповноважені на те держа вні органи по охороні навкол ишнього природного середови ща і використанню природних ресурсів та інші державні ор гани відповідно до законодав ства України. Спеціально упо вноваженими державними орга нами управління в галузі охо рони навколишнього природно го середовища і використання природних ресурсів у респуб ліці є спеціально уповноваже ний центральний орган викона вчої влади з питань екології та природних ресурсів, його о ргани на місцях та інші держа вні органи, до компетенції як их законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазнач ених функцій.

До компетенції спеціально уповноваженого центральног о органу виконавчої влади з п итань екології та природних ресурсів і його органів на мі сцях згідно зі статтею 20 Закон у України «Про охорону навко лишнього природного середов ища»належить, зокрема, право звертатися до суду із позова ми про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результ аті порушення законодавства про охорону навколишнього п риродного середовища.

Державна екологічна інспе кція в Київській області є сп еціальним підрозділом Мініс терства охорони навколишньо го природного середовища Укр аїни, яка межах своїх повнова жень забезпечує реалізацію д ержавної політики у сфері ох орони навколишнього природн ого середовища, раціональног о використання, відтворення та охорони природних ресурсі в, поводження з відходами (крі м поводження з радіоактивним и відходами), екологічної та в межах своєї компетенції рад іаційної безпеки в Київській області.

Відповідно до підпункту 1 п. 4 Положення Про Державну екол огічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі , затвердженого наказом Міні стерства охорони навколишнь ого природного середовища Ук раїни від 19 грудня 2006 р. № 548, інспе кція, відповідно до покладен их на неї завдань, здійснює де ржавний контроль за додержан ням вимог законодавства про охорону навколишнього приро дного середовища, раціональн е використання, відтворення та охорону природних ресурсі в, екологічну та в межах своєї компетенції радіаційну безп еку, у сфері поводження з відх одами (крім поводження з раді оактивними відходами), небез печними хімічними речовинам и, пестицидами та агрохіміка тами місцевими органами вико навчої влади, органами місце вого самоврядування в частин і здійснення делегованих їм повноважень органами викона вчої влади, суб'єктами господ арювання, фізичними особами.

У відповідності до п. 4.13 Поря дку організації та проведенн я перевірок суб' єктів госпо дарювання щодо дотримання ви мог природоохоронного закон одавства, затвердженого нака зом Міністерства охорони нав колишнього природного серед овища України від 10.09.2008 року № 464 (далі - Порядок), за результата ми проведеної перевірки, в то му числі спільної з іншими ор ганами державного нагляду (к онтролю), державним інспекто ром складається акт перевірк и вимог природоохоронного за конодавства.

Згідно з ч. 1 п. 1.4 Порядку акт п еревірки - це документ, який фіксує факт проведення план ових, позапланових перевірок суб' єктів господарювання і є носієм доказової інформац ії про виявлені порушення ви мог законодавства у сфері ох орони навколишнього природн ого середовища та його дотри мання.

В акті перевірки, як встанов лено пунктом 4.15 Порядку, зазна чаються, зокрема, виявлені по рушення й недоліки; обставин и та суть порушення законода вства про охорону навколишнь ого природного середовища (з а наявності) з посиланням на н ормативно - правові акти, вимо ги яких порушені.

Як вбачається з наявного в м атеріалах справи акту від 01-11.06 .2010 р. № 255, останній не містить по силань на обставини та суть п орушення відповідачем закон одавства про охорону навколи шнього природного середовищ а.

Також слід зазначити, що в а кті перевірки від 01-11.06.2010 р. № 255, на підставі якого позивач звер нувся з вимогою про відшкоду вання шкоди, взагалі не вказа но, які саме вимоги законодав ства порушені відповідачем, у зв' язку з чим вказаний акт перевірки, хоча і є джерелом і нформації про факт проведенн я відповідної перевірки дотр имання вимог природоохоронн ого законодавства, не може вв ажатися належним доказом на підтвердження вчинення пору шення відповідачем.

Порушення законодавства У країни про охорону навколишн ього природного середовища т ягне за собою встановлену ци м Законом та іншим законодав ством України дисциплінарну , адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальніс ть (частина перша ст. 68 Закону У країни «Про охорону навколиш нього природного середовища »).

Згідно частини другої ст. 68 З акону України «Про охорону н авколишнього природного сер едовища»підприємства, устан ови, організації та громадян и зобов' язані відшкодовува ти шкоду, заподіяну ними внас лідок порушення законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища, в пор ядку та розмірах, встановлен их законодавством України.

Як зазначалося вище, відпов ідно до пункту 9 Статуту Уніве рситету визначено, що відокр емлені структурні підрозділ и (зокрема, дослідні станції) с творюються без права юридичн ої особи, наділяються частко ю майна Університету, мають в ласну назву, печатки, рахунки в банках.

Відповідно до пункту 1.9 Поло ження про відокремлений підр озділ Національного універс итету біоресурсів і природок ористування України «Боярсь ка лісова дослідна станція», ЛДС є відокремленим підрозд ілом НУБіП України з окремим и правами юридичної особи, в т ому числі: веде самостійний б аланс, наділений частиною ма йна НУБіП України, має реєстр аційні рахунки в Державному казначействі України, валютн і розрахункові рахунки в уст ановах банків. З питань діяль ності ЛДС від імені НУБіП Укр аїни може бути позивачем, від повідачем, третьою особою чи іншою особою, що бере участь у судовій справі, має печатку, ш тампи, власні знаки, логотипи тощо.

Відокремлений підрозділ Н аціонального університету б іоресурсів і природокористу вання України «Боярська лісо ва дослідна станція»було ств орено на підставі статті 64 ГК України і статті 95 ЦК України, які надають юридичній особі право створювати відокремле ні підрозділи, філії, предста вництва тощо.

Такі відокремлені підрозд іли не мають статусу юридичн ої особи, вони наділяються ма йном юридичної особи, що їх ст ворила, і діють на підставі за твердженого нею положення.

Частиною другою статті 58 Го сподарського кодексу Україн и, частиною п'ятою ст. 95 Цивільн ого кодексу України визначен о, що відомості про філії, пред ставництва юридичної особи в ключаються до єдиного держав ного реєстру. Згідно ст. 28 Зако ну України «Про державну реє страцію юридичних осіб та фі зичних осіб - підприємців»в ідомості про відокремлений п ідрозділ юридичної особи зал учаються до її реєстраційної справи та включаються до Єди ного державного реєстру.

З наданих відповідачем суд у пояснень слідує, що оскільк и відповідно до вимог чинног о земельного законодавства У країни надання державних акт ів на землю відокремленим пі дрозділам без статусу юридич ної особи не передбачено, то п ри здійсненні своєї діяльнос ті відповідач користувався д ержавними актами, виданими ю ридичній особі, що його створ ила, зокрема, по Васильківськ ому району Київської області - державними актами, виданими Національному аграрному уні верситету.

Водночас, при використанні земель, розташованих на тери торії Києво-Святошинського р айону Київської області, від повідач керується пунктом 5 П рикінцевих положень Лісовог о кодексу України, згідно яко го до одержання в установлен ому порядку державними лісог осподарськими підприємства ми державних актів на право п остійного користування земе льними лісовими ділянками, д окументами, що підтверджують це право на раніше надані зем лі, є планово - картографічні м атеріали лісовпорядкування .

Як з' ясовано судом, постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 30.10.2008 р. № 945 «Питання Наці онального аграрного універс итету»Національний аграрни й університет перейменовано в Національний університет біоресурсів і природокорист ування України.

У зв'язку з перейменуванням університету Відокремлений підрозділ Національного агр арного університету «Боярсь ка лісова дослідна станція»н аказом від 15.12.2008 р. № 827 було перей меновано у Відокремлений під розділ Національного універ ситету біоресурсів і природо користування України «Боярс ька лісова дослідна станція» .

Як зазначалося вище, згідно пункту 5 Прикінцевих положен ь Лісового кодексу України, д о одержання в установленому порядку державними лісогосп одарськими підприємствами д ержавних актів на право пост ійного користування земельн ими лісовими ділянками, доку ментами, що підтверджують це право на раніше надані землі , є планово - картографічні мат еріали лісовпорядкування.

Статтею 17 Лісового кодексу України визначено, що у пості йне користування ліси на зем лях державної власності для ведення лісового господарст ва без встановлення строку н адаються спеціалізованим де ржавним лісогосподарським п ідприємствам, іншим державни м підприємствам, установам т а організаціям, у яких створе но спеціалізовані лісогоспо дарські підрозділи.

Підтвердженням того, що від повідач є постійним лісокори стувачем є планово-картограф ічні матеріали лісовпорядку вання, виконані ВО «Укрдержл іспроект».

Також з долучених відповід ачем до матеріалів справи до кументів вбачається, що лісо впорядні роботи на підприємс тві проводились з 1913 р. по тепер ішній час, що підтверджуєтьс я Проектом організації і роз витку лісового господарства ВП НАУ «Боярська лісова досл ідна станція», копію якого до лучено до матеріалів справи.

Як зазначав відповідач, ост аннє базове лісовпорядкуван ня було проведено в 2007 - 2008 рр., яки м призначені заходи по прове денню рубок головного корист ування на ревізійний період (10 років) в розрізі лісництв, кв арталів та виділів. Для викон ання призначених заходів спе ціалістами лісового господа рства був проведений відвід ділянок рубок головного кори стування на 2010 р., вказаних у «В ідомості запроектованих зах одів».

Як слідує з пояснень відпов ідача № 6090 від 05.08.2011 р., при відводі ділянок проводилися заміри довжин ліній контуру ділянок , інструментальна геодезична зйомка з вказівкою кутів нап рямку ліній, для точного і біл ьш детального визначення пло щі ділянки, яка готується до в ирубки.

Після визначення переліку дерев, що підлягають рубці, ін формація з електронного вимі рювального пристрою (електро нної вилки) обробляється ком п'ютером, який за допомогою пр ограми «Оцінка»обраховує ма теріально-грошову оцінку дер евини, в якій вказується об'єм деревини на ділянці в розріз і товарної структури деревин и (груба, середня, дрібна ділов а деревина, дрова, ліквід з кро ни, сучки) та таксова вартість деревини на пні.

Результати оброблених мат еріалів відводу відповідач н адає до Київського обласного управління лісового і мисли вського господарства як тери торіального органу централь ного органу виконавчої влади з питань лісового господарс тва згідно ст. 69 Лісового коде ксу України, спеціалісти яко го перевіряють відповідніст ь об'єму відведеної деревини до встановлених лімітів спе ціального використання лісо вих ресурсів.

Київським обласним управл інням лісового і мисливськог о господарства видається спе ціальний дозвіл на використа ння лісових ресурсів (лісору бний квиток) в порядку рубок г оловного користування, в яко му зазначається вид рубки, мі сце проведення рубки (лісниц тво), квартал, виділ, площа діл янки, товарна структура та та ксова вартість деревини на п ні. Після надання спеціально го дозволу відповідач розроб ляє технологічну карту поряд ку розробки лісосіки, після ч ого розпочинає розробку лісо сіки. Після закінчення розро бки лісосіки відповідач реал ізує заготовлену лісопродук цію та сплачує попенькову пл ату за спеціальне використан ня лісових ресурсів до Держа вного бюджету України.

Приписами статті 71 Лісового кодексу України передбачено , що лімітом заготівлі дереви ни в порядку рубок головного користування є затверджена в установленому порядку розр ахункова лісосіка. Заготівля деревини в порядку рубок гол овного користування в розмір ах, що перевищують розрахунк ову лісосіку, забороняється.

Як слідує з матеріалів спра ви, наказом Міністерства охо рони навколишнього природно го середовища та ядерної без пеки України від 09 червня 1999 ро ку № 128 «Про затвердження розр ахункової лісосіки для Боярс ької лісової дослідної станц ії Київської області на 1999 рік і наступні роки»для ВП «Бояр ська ЛДС»було встановлено но рми заготівлі деревини.

Відповідач наголошує, що за значений наказ втратив чинні сть тільки з моменту прийнят тя Міністерством охорони нав колишнього природного серед овища України наказу від 12 сер пня 2010 року № 334 «Про затверджен ня розрахункової лісосіки дл я Відокремленого підрозділу Національного університету біоресурсів і природокорист ування України «Боярська ліс ова дослідна станція».

Згідно з пунктом 4 зазначено го наказу було визнано таким , що втратив чинність, наказ Мі некобезпеки від 09.06.1999 р. № 128 в час тині затвердження розрахунк ової лісосіки для Боярської лісової дослідної станції Ки ївської області.

Таким чином, надання відпов ідачу дозволів на спеціальне використання лісових ресурс ів Київським обласним управл інням лісового та мисливсько го господарства проводилось на підставі діючого на той ча с наказу Мінприроди України від 09.06.1999 р. № 128 та згідно приписі в ст. 71 Лісового кодексу Украї ни.

При цьому у письмових поясн еннях від 23.11.2010 р. № 06-01/1613 третя осо ба 2 - Київське обласне управлі ння лісового та мисливського господарства зазначило, що з а спеціальне використання лі сових ресурсів відокремлени м підрозділом «Боярська лісо ва дослідна станція»сплачен о до державного бюджету в пов ному обсязі плату від пня та п одатки з господарської діяль ності.

На основі матеріалів лісов порядкування, згідно Інструк ції про порядок погодження т а затвердження розрахункови х лісосік, затвердженої нака зом Міністерства охорони нав колишнього природного серед овища України від 05.02.2007 р. № 38, Ком плексною експедицією УДПЛВО ВО «Укрдержліспроект»були п ідготовлені пропозиції та ві дповідні обґрунтування розр ахункових лісосік на період з 2008 по 2017 роки.

Фактично розрахункова ліс осіка по ВП «Боярська ЛДС»на період з 2008 року до 2017 року була розглянута і прийнята без зм ін на другій лісовпорядній н араді 18.02.2009 р. УДПЛВО ВО «Укрдер жліспроект».

Розрахункова лісосіка на 201 0 - 2017 роки для відокремленого п ідрозділу Національного уні верситету біоресурсів і прир одокористування України «Бо ярська лісова дослідна станц ія»була затверджена наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща від 12 серпня 2010 року № 334.

Отже, на час проведення пози вачем перевірки у червні 2010 ро ку ВП «Боярська ЛДС»здійснюв ав свою господарську діяльні сть за розрахунковою лісосік ою рубок головного користува ння на підставі наказу № 128 від 09.06.1999 р. «Про затвердження розр ахункової лісосіки для Боярс ької лісової дослідної станц ії Київської області на 1999 рік і наступні роки», який діяв до 12 серпня 2010 року та втратив чин ність згідно з наказом Мініс терства охорони навколишньо го природного середовища Укр аїни № 334 від 12 серпня 2010 р.

У письмових поясненнях від 24.11.2010 р. № 610 третя особа 1 - УДПЛВО В О «Укрдержліспроект»зазнач ає, що про правомірність вико ристання вказаної розрахунк ової лісосіки ВП «Боярська Л ДС»свідчить наказ Міністерс тва охорони навколишнього пр иродного середовища України № 472 від 25.10.2010 р. «Про затвердженн я Змін до Інструкції про поря док погодження та затверджен ня розрахункових лісосік», п . 6 якого передбачено, що затве рджена в установленому поряд ку розрахункова лісосіка для постійних лісокористувачів діє до відміни її наказом Мін природи. При цьому ВО «Укрдер жліспроект»вважає відсутні ми порушення законодавства п ро охорону навколишнього сер едовища з боку відповідача.

Також слід зазначити, що руб ки головного користування, я кі проводив відповідач в ква рталах 92, 126 Дзвінківського ліс ництва, а також в кварталах 5, 32 Боярського лісництва, здійсн ювалися у відповідності з пр иписами ст. 69 Лісового кодексу України на підставі спеціал ьних дозволів (лісорубних кв итків), виданих Київським обл асним управлінням лісового т а мисливського господарства , а саме - лісорубний квиток № 221 922 від 04 січня 2010 року, лісорубни й квиток № 221926 від 12 січня 2010 року на Дзвінківське лісництво т а лісорубний квиток № 221923 від 04 с ічня 2010 року на Боярське лісни цтво з терміном дії до 31 грудн я 2010 року, із зазначенням виду р убки, місць розташування ліс осік, кварталів, виділів, площ , дозволеної для заготівлі ку бомаси та розрахунку плати з а спеціальне використання до Державного бюджету України.

Розміщення та призначення в рубку вказаних позивачем л ісосік відповідають проекту організації та розвитку ліс ового господарства ВП НАУ «Б оярська ЛДС»(згідно постанов и КМУ № 945 від 30.10.2008 р. та наказу по НУБіП України № 827 від 15.12.2008 р. - ВП НУБіП України «Боярська ЛДС» ), планово-картографічним мат еріалам, таксаційним описам, відомості запроектованих за ходів та затвердженої і пого дженої Державним управління м охорони навколишнього прир одного середовища в Київські й області відомості чергової лісосіки на 2010 рік по ВП НУБіП України «Боярська ЛДС», з яко ї вбачається, що ліміт заготі влі деревини в порядку рубок головного користування відп овідно до ст. 71 Лісового кодек су України не перевищує розр ахункову лісосіку і становит ь 24484 кубометри заготовленої д еревини.

Відповідно до п. 1.3 роз'ясненн я президії Вищого арбітражно го суду України «Про деякі пи тання практики вирішення спо рів, пов'язаних із застосуван ням законодавства про охорон у навколишнього природного с ередовища»від 27.06.2001 р. № 02-5/744 (із зм інами і доповненнями), розгля даючи справи про відшкодуван ня шкоди, заподіяної внаслід ок порушення природноресурс ового, природоохоронного зак онодавства про забезпечення екологічної безпеки, господ арські суди повинні обов'язк ово враховувати наявність та ких умов відповідальності, я к безпосередній причинний зв 'язок між відповідними діями (бездіяльністю) і шкодою та ви на відповідача.

Загальні підстави цивільн о-правової відповідальності за завдану майнову шкоду пер едбачені ст. 1166 Цивільного код ексу України, згідно якої для настання відповідальності н еобхідна наявність складу пр авопорушення, а саме: наявніс ть шкоди; протиправна поведі нка заподіювача шкоди; причи нний зв' язок між шкодою та п ротиправною поведінкою запо діювача; вина.

Як зазначено у пункті 1.6 згад уваного роз' яснення презид ії Вищого арбітражного суду України від 27.06.2001 р. № 02-5/744 (із зміна ми і доповненнями), вирішуючи спір про відшкодування шкод и, заподіяної навколишньому природному середовищу, госпо дарському суду слід виходити з презумпції вини правопору шника (статті 440 та 442 Цивільног о кодексу). Отже, позивач не по винен доводити наявність вин и відповідача у заподіянні ш коди навколишньому природно му середовищу, навпаки, відпо відач повинен довести, що у ді ях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.

Згідно з приписами ст. 33 Госп одарського процесуального к одексу України кожна сторона повинна довести ті обставин и, на які вона посилається як н а підставу своїх вимог і запе речень.

Відповідно до ст. 34 Господар ського процесуального кодек су України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Об ставини справи, які відповід но до законодавства повинні бути підтверджені певними за собами доказування, не можут ь підтверджуватись іншими за собами доказування.

Оскільки під час розгляду с прави відповідачем належним и та допустимими доказами сп ростовані посилання позивач а на наявність в діях відпові дача протиправної поведінки , на наявність шкоди, причинни й зв' язок між шкодою та прот иправною поведінкою заподію вача, а також вини відповідач а, та доведено відсутність йо го вини, неправомірної повед інки та правомірність дій що до заготівлі деревини, госпо дарський суд дійшов висновку , що позовні вимоги є необґрун тованими, недоведеними та та кими, що не підлягають задово ленню.

За таких обставин позовні в имоги Державної екологічної інспекції в Київській облас ті підлягають залишенню без задоволення у повному обсязі .

Судові витрати, відповідно до вимог ст. ст. 44, 49 ГПК України, покладаються на позивача.

Враховуючи викладене, кер уючись ст. 124 Конституції Укра їни, ст.ст. 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, суд

вирішив:

У задоволенн і позовних вимог відмовити п овністю.

Суддя В.М. Бабкіна

Дата підписання рі шення - 29.08.2011 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення23.08.2011
Оприлюднено01.09.2011
Номер документу17886901
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/177-10/3/20-11

Постанова від 07.12.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Федорчук Р.В.

Рішення від 23.08.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 23.06.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні