Рішення
від 11.08.2011 по справі 5020-931/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

Іменем України

11 серпня 2011 року справа № 5020-931/2011

Господарський суд міст а Севастополя в складі судді Ребристої С.В. при секретарі Мутель А.О. розглянувши у відк ритому судовому засіданні ма теріали справи

за позовом - Громадськ ої організації «Молодіжний к луб «Детонатор»

(вул.М.Музики,23, м.Севастополь ,99007)

(вул.Богданова,25, кв. 91, м.Сева стополь)

до відповідача - Інкер манської міської Ради депута тів

(вул. Шевкопляса,37, м.Севастоп оль, 99703)

про визнання протиправни м рішення та відміну рішення

за участю представників с торін:

від позивача - ОСОБА_1, п редставник, довіреність від 15.07.2011р.;

від відповідача - ОСОБ А_2, представник, довіреніст ь №1249 від 10.08.2011р.

Позивач - Громадська орган ізація «Молодіжний клуб «Дет онатор»звернувся до господ арського суду з позовною зая вою про визнання протиправни м та скасування рішення Інк ерманської міської Ради деп утатів Балаклавського район у міста Севастополя від 25.02.2011р. №06/88 «Про скасування рішення І нкерманської міської ради №2 8/557 від 28.11.2008р. «Про затвердження проекту землеустрою та пере дачі ГО «МК «Детонатор»земел ьної ділянки площею 1,7 га. для будівництва та обслуговува ння футбольного комплексу в районі з/д переїзду (існуючог о футбольного поля) в м.Інкерм ан».

Також позивач просить суд стягнути з відповідача понес ені судові витрати по справі .

Свої позовні вимоги позива ч обґрунтовує посиланнями на положення ст.ст. 3,13,14, 55, 144 Констит уції України, ст. 12 Земельного кодексу України, Рішення Кон ституційного суду України №7 -рп/2009 від 16.04.2009р. по справі №1-9/2009, Ре комендації ВГСУ від 02.02.2010р. № 04-06/ 15.

Відповідач у відзиві на поз ов від 02.08.2011р. проти позову запе речує, позовні вимоги не визн ає посилаючись на Рішення Ко нституційного суду України по справі №1-6/2010 (№10-рп/2010 від 01.04.2010р.) з а конституційним поданням ВА СУ та вважає, що даний спір не підвідомчий господарському суду, а є публічно-правовим.

У судових засіданнях 21.07.2011р. т а 02.08.2011р. розгляд справи відкла дався з підстав, передбачен их ст. 77 ГПК України.

У судовому засіданні 11.08.2011р. п редставник позивача підтрим ав позовні вимоги в повному о бсязі, а представник відпові дача підтримала правову пози цію викладену у відзиві на по зов та надала копію рішення № 08/204 від 03.07.2011р.. Даний документ суд прийняв до розгляду та долуч ив до матеріалів справи

Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пр едставників сторін, суд

В С Т А Н О В И В:

Предметом позову є вимога про визнання протиправним т а скасування рішення Інкер манської міської Ради депут атів Балаклавського району м іста Севастополя від 25.02.2011р. №06/88 «Про скасування рішення Інк ерманської міської ради №28/557 в ід 28.11.2008р. «Про затвердження пр оекту землеустрою та передач і ГО «МК «Детонатор»земельно ї ділянки площею 1,7 га. для буд івництва та обслуговування футбольного комплексу в райо ні з/д переїзду (існуючого фут больного поля) в м.Інкерман».

При вирішенні даного спору суд вважає за необхідне пер ш за все зазначити, що відпові дно до Постанови Пленуму Вищ ого господарського суду Укра їни №6 від 17.05.2011р. «Про деякі пита ння практики розгляду справ у спорах, що виникають із земе льних відносин»характер спі рних правовідносин є приватн оправовим, а склад сторін у да ній справі відповідає ст. 1 ГПК України.

Господарським судам підві домчі справи у спорах, що вини кають із земельних відносин приватноправового характер у, тобто з відносин, врегульов аних нормами цивільного або господарського права і пов`я заних із здійсненням сторона ми цивільних або інших майно вих прав на земельні ділянки на засадах рівності.

Виходячи з положень ст.ст.13,14 Конституції України, ст.ст.177, 1 81, 324 глави 30 ЦК України, ст. 148 ГК У країни, земля та земельні діл янки є об`єктами цивільних пр ав, а держава та територіальн і громади через свої органи б еруть участь у земельних від носинах з метою реалізації ц ивільних та інших прав у прив атноправових відносинах, тоб то прав власників земельних ділянок.

Положення ст.ст.13,14,140,142,143 Консти туції України, ст.ст. 11,16,167,169,374 ЦК У країни, ст.ст. 2,8,48, 133, 148, 152, 197, 283 ГК Укра їни, ст.ст. 80,84,123,124,127,128 ЗК України св ідчать, що органи виконавчої влади або органи місцевого с амоврядування у правовіднос инах щодо розпорядження зем ельними ділянками державної та комунальної власності (на данні земельних ділянок гром адянам та юридичним особам у власність або в користуванн я, відчуженні земельних діля нок державної або комунально ї власності, укладенні, зміні , розірванні договорів купів лі-продажу, ренти, оренди земе льної ділянки та інших догов орів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суп ерфіцію, емфітевзису, в тому ч ислі прийнятті державними ор ганами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіаль на громада реалізують повно важення власника земельних д ілянок.

Реалізуючи відповідні пов новаження, державні органи а бо органи місцевого самовряд ування вступають з юридичним и та фізичними особами у циві льні та господарські правові дносини. Отже, у таких правові дносинах держава або територ іальні громади є рівними уча сниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичн ими особами, у тому числі з суб `єктами підприємницької діял ьності.

Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самовр ядування, що виникають з прав овідносин, у яких державні ор гани та органи місцевого сам оврядування реалізують повн оваження власника землі, а та кож в інших спорах, які виника ють із земельних відносин пр иватноправового характеру, з а відповідності складу стор ін спору ст. 1 ГПК України підв ідомчі господарським судам.

Згідно з ч.2 ст. 13 Конституції України кожний громадянин м ає право користуватися приро дними об`єктами права власно сті народу відповідно до зак ону.

Громадяни та юридичні особ и у визначеному законом поря дку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх ц ільового призначення для вед ення господарської діяльно сті або задоволення особисти х потреб.

Відносини, пов`язані з набут тям та реалізацією громадяна ми, юридичними особами прав н а земельні ділянки та з цивіл ьним оборотом земельних діля нок, ґрунтуються на засадах р івності сторін і є цивільно-п равовими.

За змістом ст.ст.13,14 Конститу ції України, ст.11 ЦК України, ст .ст. 123,124,127,128 ЗК України рішенням о ргану місцевого самоврядува ння або державної адміністра ції про надання земельної ді лянки господарюючому суб`єкт у у власність або в користува ння здійснюється волевиявле ння власника землі і реалізу ються відповідні права у цив ільних правовідносинах з ура хуванням вимог ЗК України, сп рямованих на раціональне вик ористання землі як об`єкта не рухомості (власності).

Індивідуальні акти органі в держави або місцевого само врядування, якими реалізовую ться волевиявлення держави а бо територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, з мінюються, припиняються циві льні права і обов`язки, не нале жать до правових актів управ ління, а спори щодо їх оскарже ння мають приватноправовий х арактер, тобто справи у них пі двідомчі господарським суда м.

Спір, що виник внаслідок пор ушення права суб`єкта господ арської діяльності на земел ьну ділянку, в тому числі і орг анами державної влади та міс цевого самоврядування, є спо ром про право цивільне і підл ягає розгляду за правилами Г ПК України.

Зокрема, відповідно до ст. 20 Г К України, ст.ст. 16, 393 ЦК України визнання судом незаконним і скасування акта органів держ авної влади, влади Автономно ї Республіки Крим або місцев ого самоврядування, який не в ідповідає законові і порушує права власника, належить до с пособів захисту права власно сті. Предметом спору є захист права власності особи, а не пу блічно-правових інтересів.

До спорів про право цивільн е належать також спори пов`яз ані з правом на використання природних ресурсів у господ арській діяльності, гаранто ваним ст.14 Конституції, главо ю 15 ГК України.

Зокрема, вирішенню у порядк у господарського судочинств а підлягають спори про визна ння незаконними рішень, дій ч и бездіяльності органів держ авної влади та органів місце вого самоврядування з питань передачі земельних ділянок у власність чи надання їх у ко ристування, припинення права власності на земельні ділян ки, вилучення цих ділянок з ко ристування і про зобов`язанн я названих органів залежно в ід характеру спору виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавст ва також спори, що виникають з укладення, зміни, розірванн я, виконання договору оренди земельних ділянок, інших дог оворів користування земельн ими ділянками, в тому числі сп ори про стягнення заборгован ості з орендної плати за дого ворами на користування земел ьною ділянкою.

Проаналізувавши зміст ріш ення Інкерманської міської Р ади депутатів Балаклавсько го району міста Севастополя від 25.02.2011р. №06/88 «Про скасування р ішення Інкерманської місько ї ради №28/557 від 28.11.2008р. «Про затвер дження проекту землеустрою та передачі ГО «МК «Детонато р»земельної ділянки площею 1 ,7 га. для будівництва та обсл уговування футбольного ком плексу в районі з/д переїзду (і снуючого футбольного поля) в м.Інкерман»(а.с.9) з положенням и чинного законодавства суд дійшов висновку про обґрунто ваність позовних вимог, оскі льки дане рішення не містить жодних підстав, якими обґрун товуються його прийняття та підстав, в силу яких причин в оно було прийнято або фактів , які зумовили його прийняття .

Відповідач також не надав с уду жодних пояснень щодо мот ивування своїх дій при прийн ятті оспорюваного позивачем рішення, та які саме дії позив ача спонукали Інкерманську м іську раду депутатів прийнят и рішення №06/88 від 25.02.2011р. та скасу вати своє попереднє рішення №28/557 від 28.11.2008р.

При вирішенні даного спору суд також звертає увагу на т у обставину, що в п.3.3. рішення № 28/557 від 28.11.2008р. «Про затвердження проекту землеустрою та пере дачі ГО «МК Детонатор»в орен ду земельної ділянки площею 1,7 га для будівництва футбольн ого комплексу в районі з/д пер еїзду (існуючого футбольного поля ) в м.Інкерман»(а.с.35) зазна чено, що дане рішення по зак інченню п`яти місяців з дня йо го прийняття Інкерманською м іською радою депутатів - при невиконанні ГО «МК Детонато р»вимог, викладених в пункті 3 рішення - вважати втративш им силу.

Питання, які віднесені до ви ключної компетенції сільсь ких, селищних та міських рад визначені в ст. 26 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні», до якої згідно п .15 даної статті віднесено скас ування актів виконавчих орга нів ради, які не відповідають Конституції чи законам Укра їни, іншим актам законодавст ва, рішенням відповідної рад и, прийнятим у межах її повнов ажень.

Виконавчими органами сіль ських, селищних, міських, райо нних, районних у містах (у разі їх створення) рад, згідно ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», є їх виконавчі комітети, відді ли, управління та інші створю вані радами виконавчі органи .

Положеннями ст. 59 Закону Укр аїни «Про місцеве самоврядув ання в Україні»визначено, що Рада в межах своїх повноваже нь приймає нормативні та інш і акти у формі рішень, які прий мають на її пленарному засід анні після обговорення більш істю депутатів.

Пунктом 9 даної статті перед бачено, що рішення виконавчо го комітету ради з питань, від несених до власної компетенц ії виконавчих органів ради, м ожуть бути скасовані відпов ідною радою.

Пунктом 10 цієї ж статті зако нодавець зазначив, що акти ор ганів та посадових осіб місц евого самоврядування з мотив ів їхньої невідповідності Ко нституції або законам Україн и визнаються незаконними в с удовому порядку, даному поло женню дано офіційне тлумачен ня Рішенням Конституційног о Суду України від 16.04.2009р. №7-рп/2009.

Даючи офіційне тлумачення п.10 ст.59 Закону України «Про мі сцеве самоврядування в Украї ні»Конституційний Суд Украї ни у своєму Рішенні від 16.04.2009р. № 7-рп/2009 зазначив, що зі змісту ча стини другої статті 144 Констит уції України та частини деся тої ст. 59 Закону вбачається, що рішення органів місцевого с амоврядування та їх посадови х осіб з мотивів невідповідн ості Конституції або законам України визнаються незаконн ими з ініціативи заінтересов аних осіб судом загальної юр исдикції, тобто в судовому по рядку. Однак, як вважає Консти туційний Суд України, це не по збавляє орган місцевого само врядування права за власною ініціативою або ініціативо ю інших заінтересованих осіб змінити чи скасувати прийня тий ним правовий акт ( у тому ч ислі і з мотивів невідповідн ості Конституції чи законом України).

Конституційний Суд також з азначив, що в Конституції Укр аїни закріплено принцип за я ким права і свободи людини і ї х гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності д ержави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (с т.3). Органи місцевого самовряд ування є відповідальними за свою діяльність перед юриди чними і фізичними особами (ст . 74 Закону).Таким чином, органи м ісцевого самоврядування не м ожуть скасовувати свої попе редні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до пр иписів цих рішень виникли пр авовідносини, пов`язані з реа лізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законо м інтересів, і суб`єкти цих пра вовідносин заперечують прот и їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності сус пільних відносин»між орган ами місцевого самоврядуванн я і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому , що їхнє існуюче становище н е буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що уз годжується з правовою позиці єю, викладеною в абзаці друго му пункту 5 мотивувальної час тини Рішення Конституційно го Суду України від 13.05.1997р. №1-зп.

Відповідно до імперативни х положень ст.19 Конституції Ук раїни правовий порядок в Укр аїні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не м оже бути примушений робити т е, що не передбачено законода вством.

Органи державної влади та о ргани місцевого самоврядува ння, їх посадові особи зобов`я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.

З огляду на викладене, суд д ійшов висновку, що приймаючи рішення від 25.02.2011р. №06/88 «Про скас ування рішення Інкермансько ї міської ради №28/557 від 28.11.2008р. «Пр о затвердження проекту земл еустрою та передачі ГО «МК «Д етонатор»земельної ділянки площею 1,7 га. для будівництва та обслуговування футбольн ого комплексу в районі з/д пер еїзду (існуючого футбольного поля) в м.Інкерман»Інкерманс ька міська Рада депутатів Ба лаклавського району міста Се вастополя порушила констит уційні права Громадської орг анізації «Молодіжний клуб «Д етонатор».

Положеннями ст.21 ЦК України визначено умови та порядок захисту цивільних прав та ін тересів, порушених виданням незаконного правового акта о рганом державної влади, орга ном влади АРК або органом міс цевого самоврядування. Усі п равові акти в розумінні цієї статті, поділяються на два ви ди, а саме: правові акти індиві дуальної дії та нормативно-п равові акти зазначених орган ів.

Чинним Господарським про цесуальним кодексом України , зокрема, ст. 32 визначено, що до казами у справі є будь-які фак тичні дані, на підставі яких г осподарський суд у визначено му законом порядку встановлю є наявність чи відсутність о бставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін , а також інші обставини, які м ають значення для правильног о вирішення господарського с пору. При цьому, ці дані встан овлюються такими засобами: п исьмовими і речовими доказам и, висновками судових експер тів; поясненнями представник ів сторін та інших осіб, які бе руть участь в судовому проце сі; в необхідних випадках на в имогу судді пояснення предст авників сторін та інших осіб , які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладен і письмово.

Вимоги, що пред' являються до доказів, визначені у ст. 34 ГП К України. Згідно вказаної но рми, господарський суд прийм ає тільки ті докази, які мають значення для справи; обстави ни справи, які відповідно до з аконодавства повинні бути пі дтверджені певними засобами доказування, не можуть підтв ерджуватись іншими засобами доказування.

Доказів, які б спростовувал и доводи позивача відповіда чем суду не надано. Суд відхил яє доводи відповідача, викла дені у відзиві на позов через їх недоведеність та невідпо відність як нормам чинного м атеріального так і процесуал ьного права .

Позов підлягає задоволенн ю в повному обсязі.

Понесені позивачем при зве рненні з даним позовом до суд у судові витрати в розмірі 85,00 грн. державного мита та 236,00 грн . витрат з інформаційно-техні чного забезпечення судового процесу відшкодовуються йо му за рахунок відповідача, з в ини якого спір доведено до вр егулювання в судовому порядк у.

У судовому засіданні прого лошено вступну та резолютивн у частини рішення та повідом лено представникам сторін пр о час виготовлення повного р ішення.

На підставі викладеного, ст .ст. 19, 144 Конституції України, ст . 20 ГК України ст. 16, 21 ЦК України, к еруючись Постановою Пленуму ВГСУ №6 від 17.05.2011р., ст.ст.32, 33, 34, 44, 49, 82, 84 , 85 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

1.Позов задовольнит и повністю.

2.Визнати незаконним та скасувати рішення Інкерманс ької міської Ради депутатів Балаклавського району міста Севастополя від 25.02.2011р. №06/88 «Про скасування рішення Інкерман ської міської ради №28/557 від 28.11.200 8р. «Про затвердження проекту землеустрою та передачі ГО « МК «Детонатор»земельної діл янки площею 1,7 га. для будівни цтва та обслуговування футб ольного комплексу в районі з /д переїзду (існуючого футбол ьного поля) в м.Інкерман».

3.Стягнути з Інкерманської м іської Ради депутатів Балак лавського району міста Севас тополя (вул.Шевкопляса,37, м.Сев астополь, 990703, ідентифікаційни й код 00433288) на користь Громадськ ої організації «Молодіжний к луб «Детонатор»(вул.М.Музики ,23, м.Севастополь,99007, ідентифік аційний код 26457435) 85, 00 грн. витрат зі сплати державного мита та 236,00 грн. витрат з інформаційно -технічного забезпечення суд ового процесу.

Суддя С.В. Ребрис та

Повне рішення складено 12. 08.2011р.

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення11.08.2011
Оприлюднено01.09.2011
Номер документу17887899
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5020-931/2011

Ухвала від 26.12.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Фенько Тетяна Павлівна

Ухвала від 29.11.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Фенько Тетяна Павлівна

Ухвала від 21.11.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Фенько Тетяна Павлівна

Ухвала від 26.10.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Фенько Тетяна Павлівна

Рішення від 11.08.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Ребриста Світлана Вікторівна

Ухвала від 02.08.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Ребриста Світлана Вікторівна

Ухвала від 21.07.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Ребриста Світлана Вікторівна

Ухвала від 16.06.2011

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Ребриста Світлана Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні