2/111пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
10.06.08 р. Справа № 2/111пн
Суддя господарського суду Донецької області Мартюхіна Н.О.
при секретарі судового засідання Трубачевій А.О.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю “Спарк” м. Макіївка
до відповідача 1: Макіївської міської ради м. Макіївка
до відповідача 2: Виконавчий комітет Макіївської міської ради м. Макіївка
про визнання за Товариством з обмеженою відповідальністю “Спарк” право на набуття в оренду земельної ділянки, площею 0,45 га у районі шахти “Глибока” в Гірницькому районі м. Макіївка з цільовим призначенням будівництво та експлуатації виробничої бази для виготовлення будівельних матеріалів терміном до 2013 року шляхом укладання прямого договору оренди з макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" чинних на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю “Спарк” з клопотанням до Макіївської міської ради.
За участю
представників сторін
від позивача: Курило М.Ю.– за довір.
від відповідача 1: не з'явився
від відповідача 2: не з'явився
СУТЬ СПРАВИ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Спарк" м. Макіївка, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідачів, Макіївської міської ради м. Макіївка та Виконавчого комітету Макіївської міської ради м. Макіївка про визнання за Товариством з обмеженою відповідальністю “Спарк” право на набуття в оренду земельної ділянки, площею 0,45 га у районі шахти “Глибока” в Гірницькому районі м. Макіївка з цільовим призначенням будівництво та експлуатації виробничої бази для виготовлення будівельних матеріалів терміном до 2013 року шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" чинних на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю “Спарк” з клопотанням до Макіївської міської ради.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність права на отримання земельної ділянки загальною площею 0,45га в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з клопотанням до Макіївської міської ради. Як на правову підставу позову посилається на ст. 116, 123, 124 Земельного кодексу України, ст. 16 Закону України “Про оренду землі”, ст. 58 Конституції України.
Макіївська міська рада проти задоволення позову заперечує, у відзиві на позовну заяву від 10.06.2008р. № 02-41/19128 вказує, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах. Вказує на те, що Макіївська міська рада не має повноважень для прийняття рішення щодо передачі земельної ділянки.
Виконавчий комітет Макіївської міської ради проти задоволення позову заперечує, у відзиві на позов від 10.06.2008р. № 02-41/19129 вказує, що розпорядження землями територіально громади належить до повноважень міських рад. Вказує на те, що у виконавчого комітету Макіївської ради, згідно з чинним законодавством України не має повноважень на укладання договору оренди земельної ділянки. В відзиві на позов Виконавчий комітет Макіївська міська рада просить розглянути справу за відсутністю представника виконавчого комітету Макіївської міської ради.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, господарський суд встановив:
15.03.2002р. позивач звернувся до міського голови м. Макіївка з клопотанням № 003 про виділення земельної ділянки площею 0,5 га для будівництва виробничих приміщень під виробництво лицювальної цегли методом гиперпрессування в районі шахти “Глибока”.
Візою Макіївського міського голови питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд до Управління земельних ресурсів Макіївської міської ради.
12.08.2002р. Макіївським міським управлінням земельних ресурсів позивачу було надано акт вибору та обстеження земельних ділянок передбачених під розміщення виробничої бази для виготовлення лицювальної цегли, в якому зазначено, що земельна ділянка орієнтованою площею в контурі 1-8 га, що знаходиться в районі шахти “Глибока” Гірняцького району м. Макіївка є придатною для будівництва виробничої бази.
04.06.2003р. виконавчим комітетом Макіївської міської ради було прийнято рішення № 509/6 "Про погодження місця розташування та дозвіл проектування Товариству з обмеженою відповідальністю “Спарк”. Згідно до якого за згодою Закритого акціонерного товариства “ВлЮр” – правонаступника кооперативу “Будівельник” погоджено Товариству з обмеженою відповідальністю “Спрак” місце розташування та дозволено проектування виробничої бази для виготовлення лицювальної цегли на земельній ділянці площею 0,45га у районі шахти “Глибока” в Гірницькому районі міста.
Згідно до матеріалів справи позивачем були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:
- висновок Головного управління містобудування і архітектури від 11.06.2002р. № 01/428;
- висновок державного комітету по земельним ресурсам Макіївського міського управління земельних ресурсів від 09.06.2003р. № 01-2023;
- погодження Управління АПК і торгівлі від 05.07.2002р. № 1164;
- дозвіл Управління з питання наглядово-профілактичної діяльності головного управління МНС України в Донецькій області № 212 від 16.07.2007р.;
- акт санітарно - гігієнічного обстеження Макіївської санітарно - епідеміологічної станції № 60 від 12.07.2007р.
Крім того на замовлення позивача Товариством з обмеженою відповідальністю “ГПТЮП “Реєстратор” було розроблено Технічний звіт по топографо-геодезичних роботах на об'єкті ТОВ “Спарк” будівництво цеху з виробництва шлакоблока в районі ш. “Глибока” у Гірницькому районі м. Макіївка.
Із матеріалів справи та пояснень сторін у судовому засіданні встановлено, що будь-яких заперечень чи відмов при узгодженні місця розташування земельної ділянки та розміщенні виробничої бази для виготовлення будівельних матеріалів, які визначені рішенням виконкому Макіївської міської ради від 04.06.03р. на адресу позивача не надходило.
Проте, відповідно до матеріалів справи та пояснень представника позивача договір оренди земельної ділянки не укладений та відповідного рішення Макіївською міською радою не прийнято.
З огляду на вказані обставини позивач звернувся до суду з вимогою про визнання за ним права на отримання земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – виробничої бази для виготовлення будівельних матеріалів у Гірницькому районі м. Макіївка в районі шахти “Глибока” площею 0,45 га терміном до 2013 року шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з клопотанням до Макіївського міського голови.
Вимоги позивача підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
У відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання регулювання земельних відносин, у тому числі надання земельної ділянки в оренду, вирішується відповідно до закону.
Згідно норм ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та ст.ст. 12, 122 Земельного кодексу України, міська рада, як суб'єкт прав комунальної власності на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради, як це передбачено ст.123 Земельного кодексу України.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Приписами ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно до рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Приписами вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Макіївського міської ради в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
З пояснень позивача, рішення про надання або відмову в наданні спірної земельної ділянки в користування позивачу не приймалося. Про неможливість оформлення матеріалів для укладання договору оренди на протязі 2002-2007 років включно позивач не повідомлявся та письмові зауваження від будь-яких управлінь, комісій або відділів Макіївської міської ради та виконкому Макіївської міської ради не одержувались.
Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується сторонами, відповідне рішення щодо укладення відповідного договору оренди або відмову в його укладанні макіївською міською радою та виконкомом Макіївської міської ради не приймалось. Навпаки, із змісту документів, наданих позивачем макіївській міській раді, виконкому макіївської міської ради, Макіївському міському управлінню земельних ресурсів, Головному управлінню містобудування і архітектури Макіївської міської ради, та іншими місцевими установами та органами, та які досліджені судом, вбачається беззаперечний намір сторін на укладання договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, посилання Макіївської міської ради на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.
Таким чином, бездіяльність Макіївської міської ради щодо оформлення документів з відведення земельної ділянки в оренду позивачу є незаконною.
Враховуючи наявність у Макіївської міської ради цивільно-правового обов'язку щодо надання земельної ділянки при умові виконання позивачем вимог стосовно земельної ділянки площею 0,45 га у районі шахти “Глибока” в Гірницькому районі міста Макіївка, Макіївська міська рада зобов'язана укласти договір оренди цієї земельної ділянки.
До того ж, суд приймає до уваги ті обставини, що виходячи із наданих позивачем документів, вся технічна та інша документація, яка була необхідна для підготовки проекту рішення та прийняття рішення для укладання договору оренди на спірну земельну ділянку, була підготовлена позивачем та опрацьована всіма управліннями, комісіями та відділами відповідачів на протязі 2002-2007 років. Проте, внаслідок бездіяльності відповідачів, відповідне рішення впродовж 2007 року не було прийнято та договір відповідно не був укладений, незважаючи на достатність та розумність терміну.
За таких обставин суд вважає позов обґрунтованим, внаслідок чого позовні вимоги до Макіївської міської ради про визнання права позивача на набуття в оренду земельної ділянки загальною площею 0,45га у районі шахт “Глибока” в Гірницькому районі м. Макіївка з цільовим призначенням будівництво та експлуатації виробничої бази для виготовлення будівельних матеріалів терміном до 2013 року шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївською міською радою м. Макіївка в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України Про оренду землі“, чинних на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю “Спарк” з заявкою (клопотанням) до Макіївської міської ради, підлягають задоволенню.
Щодо підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер.
При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкт господарських відносин.
Щодо заперечень Макіївської міської ради викладених у відгуку на позовну заяву, то останні спростовуються вище викладеним.
Стосовно позовних вимог до Виконавчого комітету Макіївської міської ради, то суд відмовляє у їх задоволенню в зв'язку з тим, що саме до повноважень сільських, селищних, міських рад належать вирішення питання у галузі земельних відносин, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.
Зокрема, згідно норм ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та ст.ст. 12, 122 Земельного кодексу України, міська рада, як суб'єкт прав комунальної власності на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності.
З огляду на зазначені норми законодавства, суд вважає, що належним відповідачем у даній справі є Макіївська міська рада, яка повинна відповідати за цим позовом, оскільки, вирішення питання про передачу земельних ділянок у власність чи користування або надання земельної ділянки в оренду віднесено саме до компетенції ради, як власника землі, яка здійснює розпорядження землею на свій розсуд в інтересах територіальної громади. У зв'язку з чим, Макіївська міська рада є належним відповідачем.
Судові витрати підлягають віднесенню на Донецьку міську раду в порядку передбаченому ст. 49 ГПК України.
На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України “Про оренду землі”, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, Земельним кодексом України, ст.ст. 1, 2, 12, 22, 33, 34, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю “Спарк” м. Макіївка до Донецької міської ради задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Спарк" м. Макіївка на набуття в оренду земельної ділянки, площею 0,45 га у районі шахти “Глибока” в Гірницькому районі м. Макіївка з цільовим призначенням будівництво та експлуатації виробничої бази для виготовлення будівельних матеріалів терміном до 2013 року шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Дирекція адміністративних будівель" з заявкою (клопотанням) до Макіївської міської ради.
Стягнути з Макіївської міської ради (85100, м. Макіївка, площа Советская, 1) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю “Спарк” (86100, м. Макіївка, вул. Островського, 12, п/р 260039801135 в ВАТ КБ “Промєкономбанк” м. Донецьк, МФО 335355, ЄДРПОУ 31785380) судові витрати: державне мито в розмірі 85грн., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 118 грн.
У задоволенні позовних Товариства з обмеженою відповідальністю “Спарк” м. Макіївка до Виконавчого комітету Макіївської міської ради м. Макіївка відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Рішення може бути оскаржене через господарський суд Донецької області в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня підписання рішення або в касаційному порядку протягом одного місяця з дня набрання рішенням законної сили.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя Мартюхіна Н.О.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2008 |
Оприлюднено | 10.07.2008 |
Номер документу | 1792992 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Мартюхіна Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні