Постанова
від 31.08.2011 по справі 24/179(2010)
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" серпня 2011 р. Справа № 24/179(2010)

Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:

Божок В.С.- головуючого,

Костенко Т. Ф.,

Сибіги О.М.,

розглянувши матеріали

касаційної скарги ДТГО "Львівська залізниця "

на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 14.06.11 р.

у справі господарського суду Львів ської області

за позовом ТОВ "Експорттрансбуд"

до ДТГО "Львівська залізниця "

про внесення змін до договору ,

в судовому засіданні взя ли участь представники:

позивача: ОСОБА_1 (до в. від 04.01.11 № 41),

відповідача: не з' явил ись,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням від 15.03.2011 господар ського суду Львівської облас ті позов задоволено, внесено зміни до договору про подачу та збирання вагонів № 442 від 10.11. 2010, шляхом доповнення його пун ктом 16.6 наступного змісту: "Пла та за користування вагонами інозалізниць колії 1435 мм нара ховується за період з момент у подання на під'їздну колію д остатньої кількості порожнь ого рухомого складу колії 1520 м м, придатного, як у комерційно му, так і в технічному відноше нні для перевезення відповід ного вантажу і до надання вла сником повідомлення про гото вність вагонів до забирання" .

Постановою від 14.06.11 Львівськ ого апеляційного господарсь кого суду вказане вище рішен ня залишено без змін.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, ДТГО "Львівська за лізниця" звернулося до Вищог о господарського суду Україн и з касаційною скаргою і прос ить їх скасувати як прийняті з порушенням норм матеріаль ного та процесуального права , прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Колегія суддів, приймаючи д о уваги межі перегляду справ и в касаційній інстанції, про аналізувавши на підставі фак тичних обставин справи засто сування норм матеріального т а процесуального права при в инесенні оспорюваного судов ого акту знаходить необхідни м касаційну скаргу залишити без задоволення.

Як було встановлено судами попередніх інстанцій, які пр иймали рішення у даній справ і, відповідно до умов догов ору про подачу та забирання в агонів від 10.11.10 № 442, укладеного м іж ТОВ "Експорттрансбуд" та ДТ ГО "Львівська залізниця" здій снюється подача, розставлянн я на місця навантаження, вива нтаження і забирання вагонів з під' їзної колії, що належи ть власнику.

Пунктом 10 договору передбач ено, що час перебування вагон ів на під' їзній колії обчис люється з моменту подачі ваг онів на під' їзну колію до мо менту отримання залізницею п овідомлення власника про гот овність вагонів до забирання .

Згідно п. 14.2 договору за кори стування вагонами (контейнер ами) власник сплачує залізни ці плату згідно з Правилами к ористування вагонами і конте йнерами; за користування ваг онами інозалізниць колії 1435 м м - згідно ставок ПГВ та РІВ.

Відповідно до п. 17 договору з міни та доповнення умов дого вору вносяться порядком і в т ерміни, встановлені Правилам и перевезення вантажів. Спор и за договором розглядаються згідно із законодавством.

Пунктом 18 договору сторони погодили недопустимість одн осторонньої відмови від вико нання договору, а також зміни його умов, які можуть мати міс це за згодою сторін, що уклали договір, а в разі спору - за р ішенням господарського суду .

Судами з' ясовано, що листо м від 18.11.2010 № 197 позивачем надісла но відповідачу для погодженн я в 3-х примірниках Додаткову у году до договору про подачу т а забирання вагонів, згідно я кої пункт 16 договору доповнен о підпунктом 16.6 наступного зм істу: "Плата за користування в агонами інозалізниць колії 1 435 мм нараховується за період з моменту подання на під'їздн у колію достатньої кількості порожнього рухомого складу колії 1520 мм, придатного, як у ко мерційному, так і в технічном у відношенні для перевезення відповідного вантажу і до на дання власником повідомленн я про готовність вагонів до з абирання".

07.12.2010 позивачем повторно наді слано відповідачу додаткову угоду від 18.11.2010 про доповнення договору № 442 підпунктом 16.6.

03.12.2010 ДГТО "Львівська залізни ця" підписано вказану вище до даткову угоду з протоколом р озбіжностей, в якому вказано , що підпункт 16.6 з договору нале жить виключити. В примітці ві дповідачем зазначено, що згі дно п.14 договору власник сплач ує залізниці плату за корист ування вагонами (контейнерам и) згідно з правилами користу вання вагонами і контейнерам и, за користування вагонами і нозалізниць колії 1435мм згідно ставок ПГВ та РІВ. Розділ ІІ П равил встановлює, що час кори стування вагонами обчислюєт ься з моменту їх передачі ван тажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від ва нтажовласника. Час подачі та забирання вагонів указуєтьс я в пам' ятці про користуван ня вагонами, яка заповнюєтьс я під час подавання або забир ання вагонів і контейнерів.

Листом від 09.12.2010 № 220 позивач за пропонував відповідачу пров ести нараду по розгляду вказ аних у протоколі розбіжносте й відповідно до пункту 3.4 розд ілу 12 Правил перевезення вант ажів, у відповідь на який Залі зниця листом № 25-С/394 від 13.12.2010 пові домила, що підписання останн ім протоколу розбіжностей оз начає визнання ним редакції залізниці про виключення пун кту 16.6 з договору та про відсут ність будь-яких розбіжностей між сторонами.

ТОВ "Експорттрансбуд", в сво ю чергу, посилаючись на пункт 3.4 Розділу 12 Правил перевезенн я вантажів, не погодилося з по зицією залізниці, звернувши увагу на те, що 29.12.2010 закінчуєть ся 20-ти денний термін призначе ння наради, а листом від 21.12.2010р № 235, повідомило відповідача пр о проведення 23.12.2010 наради по роз гляду розбіжностей, викладен их в протоколі від 03.12.2010. У відпо відь на вказаний лист відпов ідач надіслав факсом лист № 149 9/03 від 23.12.2010 про те, що призначенн я наради вважає безпідставни м, оскільки між сторонами від сутні будь-які розбіжності.

Вказані обставини стали пі дставою для звернення ТОВ "Ек спорттрансбуд" з позовом у да ній справі.

Колегія суддів Вищого госп одарського суду України вваж ає, що судами попередніх інст анцій в даному випадку обугр нтовано взято до уваги припи си ст.ст. 71, 73 Статуту залізниць України, згідно яких взаємов ідносини залізниці з підприє мством, порядок і умови експл уатації залізничних під'їзни х колій визначаються договор ом. Порядок подачі і забир ання вагонів і контейнерів н а залізничній під'їзній колі ї встановлюється договором н а експлуатацію залізничної к олії (договором на подачу та з абирання вагонів). У разі обсл уговування залізничної під'ї зної колії локомотивом заліз ниці між залізницею і контра гентом укладається договір н а подачу і забирання вагонів . Усі розрахунки за обслугову вання здійснюються безпосер едньо між ними.

Договір про експлуатацію з алізничної під'їзної колії т а договір про подачу та забир ання вагонів розробляється з урахуванням єдиного техноло гічного процесу роботи під'ї зної колії із станцією прими кання.

Відповідно до ст. 76 Статуту з алізниць порядок розробленн я та форма договорів встанов люються Правилами перевезен ня вантажів (надалі Правила).

Облік часу і порядок визнач ення, внесення плати за корис тування вагонами (контейнера ми) встановлюється Правилами користування вагонами і кон тейнерами, затвердженими наказом Міністерства трансп орту України від 25.02.99 N 113 і зареєстрованими в Міністерс тві юстиції України 15.03.99 за N 165/3458 , з наступними змінами та д оповненнями.

При цьому суди, проаналізув авши положення п.п. 1,2,3,4 вказани х Правил, а також зміст підпун кту 16.6 пункту 16 договору, дійшл и правомірного висновку, що в казані доповнення до договор у не стосуються ні часу корис тування вагонами, які подают ься на під' їзну колію під на вантаження чи під вивантажен ня, ні плати за користування т акими вагонами. Вказаним під пунктом врегульовано оплату за користування вагонами пр и здійсненні перевантаження вантажів з вагонів однієї ко лії у вагони іншої колії, а сам е - при здійсненні позивачем п еревантаження вантажів з ваг онів колії 1435 мм у вагони колії 1520 мм.

Крім того, судами вмотивова но зауважено, що при здійснен ні перевантаження вантажів з вагонів однієї колії у вагон и іншої колії позивач не є ван тажовласником, вантажовідпр авником чи вантажоодержувач ем, він не здійснює навантаже ння чи вивантаження вагонів. Позивач в даному випадку є вл асником під' їзної колії, як ий за домовленістю з вантажо власником, вантажовідправни ком чи вантажоодержувачем зд ійснює перевантаження ванта жів з вагонів однієї колії у в агони іншої колії, для викона ння яких одночасно необхідні вагони як колії 1435 мм, так і ваг они колії 1520 мм, оскільки перев антаження полягає в тому, що о дин і той же вантаж вивантажу ється з вагонів однієї колії і одночасно навантажується у вагони іншої колії.

В той же час, пунктом 12 Правил перевезення вантажів залізн ичними лініями вузької колії , затверджених наказом Мін істерства транспорту Україн и від 21 листопада 2000 р. N 644, з ареєстрованих в Міністерств і юстиції України 24 листопада 2000 р. за N 871/5092, з наступними змі нами і доповненнями, внесени ми наказом Міністерства тран спорту та зв'язку України від 1 грудня 2008 року N 1454, встановлено , що у разі перевантаження ван тажів з вагонів однієї колії у вагони іншої колії засобам и відправника (одержувача) з н ього стягується плата за кор истування вагонами широкої і вузької колії згідно з Прави лами користування вагонами і контейнерами за весь час пер евантаження з моменту подачі вагонів під перевантаження до закінчення перевантажува льних операцій (закріплення вантажу, пломбування вагонів та оформлення перевізних до кументів).

З врахуванням вказаного об грунтованим є висновок судів , що при перевантаженні ванта жів з вагонів однієї колії у в агони іншої колії засобами в ідправника (одержувача) плат а стягується за користування вагонами широкої і вузької к олії за весь час перевантаже ння з моменту подачі вагонів під перевантаження до закін чення перевантажувальних оп ерацій, тобто, з моменту подач і як мінімум двох вагонів під перевантаження: вагона колі ї 1435 мм та вагона колії 1520 мм, оск ільки здійснення перевантаж ення вантажу з вагонів колії 1435 мм у вагони колії 1520 мм за від сутності будь-якого з вагоні в є неможливим.

Судом апеляційної інстанц ії правомірно не взято до ува ги посилання залізниці на те , що судом першої інстанції не правильно застосовано до спі рних правовідносин пункт 12 Пр авил перевезення вантажів за лізничними коліями вузької к олії, оскільки вказаними Пра вилами не встановлено обмеже нь щодо конкретного розміру ліній вузької колії.

З огляду на зазначене вище, судові рішення прийнято при правильному застосуванні но рм матеріального та процесуа льного права і підстави для ї х скасування відсутні.

Враховуючи викладене, керу ючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 ГПК Україн и, Вищий господарський суд України

ПОС ТАНОВИВ :

Касаційну скаргу зали шити без задоволення.

Постанову від 14.06.11 Львівськ ого апеляційного господарсь кого суду у справі № 24/179 (2010) залиш ити без змін.

Головуючий Божок В.С.

Судді Костенко Т.Ф.

Сибіга О.М.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення31.08.2011
Оприлюднено12.09.2011
Номер документу18108004
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —24/179(2010)

Постанова від 31.08.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні