ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" серпня 2011 р. Справа № 24/179(2010)
Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:
Божок В.С.- головуючого,
Костенко Т. Ф.,
Сибіги О.М.,
розглянувши матеріали
касаційної скарги ДТГО "Львівська залізниця "
на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 14.06.11 р.
у справі господарського суду Львів ської області
за позовом ТОВ "Експорттрансбуд"
до ДТГО "Львівська залізниця "
про внесення змін до договору ,
в судовому засіданні взя ли участь представники:
позивача: ОСОБА_1 (до в. від 04.01.11 № 41),
відповідача: не з' явил ись,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 15.03.2011 господар ського суду Львівської облас ті позов задоволено, внесено зміни до договору про подачу та збирання вагонів № 442 від 10.11. 2010, шляхом доповнення його пун ктом 16.6 наступного змісту: "Пла та за користування вагонами інозалізниць колії 1435 мм нара ховується за період з момент у подання на під'їздну колію д остатньої кількості порожнь ого рухомого складу колії 1520 м м, придатного, як у комерційно му, так і в технічному відноше нні для перевезення відповід ного вантажу і до надання вла сником повідомлення про гото вність вагонів до забирання" .
Постановою від 14.06.11 Львівськ ого апеляційного господарсь кого суду вказане вище рішен ня залишено без змін.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, ДТГО "Львівська за лізниця" звернулося до Вищог о господарського суду Україн и з касаційною скаргою і прос ить їх скасувати як прийняті з порушенням норм матеріаль ного та процесуального права , прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
Колегія суддів, приймаючи д о уваги межі перегляду справ и в касаційній інстанції, про аналізувавши на підставі фак тичних обставин справи засто сування норм матеріального т а процесуального права при в инесенні оспорюваного судов ого акту знаходить необхідни м касаційну скаргу залишити без задоволення.
Як було встановлено судами попередніх інстанцій, які пр иймали рішення у даній справ і, відповідно до умов догов ору про подачу та забирання в агонів від 10.11.10 № 442, укладеного м іж ТОВ "Експорттрансбуд" та ДТ ГО "Львівська залізниця" здій снюється подача, розставлянн я на місця навантаження, вива нтаження і забирання вагонів з під' їзної колії, що належи ть власнику.
Пунктом 10 договору передбач ено, що час перебування вагон ів на під' їзній колії обчис люється з моменту подачі ваг онів на під' їзну колію до мо менту отримання залізницею п овідомлення власника про гот овність вагонів до забирання .
Згідно п. 14.2 договору за кори стування вагонами (контейнер ами) власник сплачує залізни ці плату згідно з Правилами к ористування вагонами і конте йнерами; за користування ваг онами інозалізниць колії 1435 м м - згідно ставок ПГВ та РІВ.
Відповідно до п. 17 договору з міни та доповнення умов дого вору вносяться порядком і в т ерміни, встановлені Правилам и перевезення вантажів. Спор и за договором розглядаються згідно із законодавством.
Пунктом 18 договору сторони погодили недопустимість одн осторонньої відмови від вико нання договору, а також зміни його умов, які можуть мати міс це за згодою сторін, що уклали договір, а в разі спору - за р ішенням господарського суду .
Судами з' ясовано, що листо м від 18.11.2010 № 197 позивачем надісла но відповідачу для погодженн я в 3-х примірниках Додаткову у году до договору про подачу т а забирання вагонів, згідно я кої пункт 16 договору доповнен о підпунктом 16.6 наступного зм істу: "Плата за користування в агонами інозалізниць колії 1 435 мм нараховується за період з моменту подання на під'їздн у колію достатньої кількості порожнього рухомого складу колії 1520 мм, придатного, як у ко мерційному, так і в технічном у відношенні для перевезення відповідного вантажу і до на дання власником повідомленн я про готовність вагонів до з абирання".
07.12.2010 позивачем повторно наді слано відповідачу додаткову угоду від 18.11.2010 про доповнення договору № 442 підпунктом 16.6.
03.12.2010 ДГТО "Львівська залізни ця" підписано вказану вище до даткову угоду з протоколом р озбіжностей, в якому вказано , що підпункт 16.6 з договору нале жить виключити. В примітці ві дповідачем зазначено, що згі дно п.14 договору власник сплач ує залізниці плату за корист ування вагонами (контейнерам и) згідно з правилами користу вання вагонами і контейнерам и, за користування вагонами і нозалізниць колії 1435мм згідно ставок ПГВ та РІВ. Розділ ІІ П равил встановлює, що час кори стування вагонами обчислюєт ься з моменту їх передачі ван тажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від ва нтажовласника. Час подачі та забирання вагонів указуєтьс я в пам' ятці про користуван ня вагонами, яка заповнюєтьс я під час подавання або забир ання вагонів і контейнерів.
Листом від 09.12.2010 № 220 позивач за пропонував відповідачу пров ести нараду по розгляду вказ аних у протоколі розбіжносте й відповідно до пункту 3.4 розд ілу 12 Правил перевезення вант ажів, у відповідь на який Залі зниця листом № 25-С/394 від 13.12.2010 пові домила, що підписання останн ім протоколу розбіжностей оз начає визнання ним редакції залізниці про виключення пун кту 16.6 з договору та про відсут ність будь-яких розбіжностей між сторонами.
ТОВ "Експорттрансбуд", в сво ю чергу, посилаючись на пункт 3.4 Розділу 12 Правил перевезенн я вантажів, не погодилося з по зицією залізниці, звернувши увагу на те, що 29.12.2010 закінчуєть ся 20-ти денний термін призначе ння наради, а листом від 21.12.2010р № 235, повідомило відповідача пр о проведення 23.12.2010 наради по роз гляду розбіжностей, викладен их в протоколі від 03.12.2010. У відпо відь на вказаний лист відпов ідач надіслав факсом лист № 149 9/03 від 23.12.2010 про те, що призначенн я наради вважає безпідставни м, оскільки між сторонами від сутні будь-які розбіжності.
Вказані обставини стали пі дставою для звернення ТОВ "Ек спорттрансбуд" з позовом у да ній справі.
Колегія суддів Вищого госп одарського суду України вваж ає, що судами попередніх інст анцій в даному випадку обугр нтовано взято до уваги припи си ст.ст. 71, 73 Статуту залізниць України, згідно яких взаємов ідносини залізниці з підприє мством, порядок і умови експл уатації залізничних під'їзни х колій визначаються договор ом. Порядок подачі і забир ання вагонів і контейнерів н а залізничній під'їзній колі ї встановлюється договором н а експлуатацію залізничної к олії (договором на подачу та з абирання вагонів). У разі обсл уговування залізничної під'ї зної колії локомотивом заліз ниці між залізницею і контра гентом укладається договір н а подачу і забирання вагонів . Усі розрахунки за обслугову вання здійснюються безпосер едньо між ними.
Договір про експлуатацію з алізничної під'їзної колії т а договір про подачу та забир ання вагонів розробляється з урахуванням єдиного техноло гічного процесу роботи під'ї зної колії із станцією прими кання.
Відповідно до ст. 76 Статуту з алізниць порядок розробленн я та форма договорів встанов люються Правилами перевезен ня вантажів (надалі Правила).
Облік часу і порядок визнач ення, внесення плати за корис тування вагонами (контейнера ми) встановлюється Правилами користування вагонами і кон тейнерами, затвердженими наказом Міністерства трансп орту України від 25.02.99 N 113 і зареєстрованими в Міністерс тві юстиції України 15.03.99 за N 165/3458 , з наступними змінами та д оповненнями.
При цьому суди, проаналізув авши положення п.п. 1,2,3,4 вказани х Правил, а також зміст підпун кту 16.6 пункту 16 договору, дійшл и правомірного висновку, що в казані доповнення до договор у не стосуються ні часу корис тування вагонами, які подают ься на під' їзну колію під на вантаження чи під вивантажен ня, ні плати за користування т акими вагонами. Вказаним під пунктом врегульовано оплату за користування вагонами пр и здійсненні перевантаження вантажів з вагонів однієї ко лії у вагони іншої колії, а сам е - при здійсненні позивачем п еревантаження вантажів з ваг онів колії 1435 мм у вагони колії 1520 мм.
Крім того, судами вмотивова но зауважено, що при здійснен ні перевантаження вантажів з вагонів однієї колії у вагон и іншої колії позивач не є ван тажовласником, вантажовідпр авником чи вантажоодержувач ем, він не здійснює навантаже ння чи вивантаження вагонів. Позивач в даному випадку є вл асником під' їзної колії, як ий за домовленістю з вантажо власником, вантажовідправни ком чи вантажоодержувачем зд ійснює перевантаження ванта жів з вагонів однієї колії у в агони іншої колії, для викона ння яких одночасно необхідні вагони як колії 1435 мм, так і ваг они колії 1520 мм, оскільки перев антаження полягає в тому, що о дин і той же вантаж вивантажу ється з вагонів однієї колії і одночасно навантажується у вагони іншої колії.
В той же час, пунктом 12 Правил перевезення вантажів залізн ичними лініями вузької колії , затверджених наказом Мін істерства транспорту Україн и від 21 листопада 2000 р. N 644, з ареєстрованих в Міністерств і юстиції України 24 листопада 2000 р. за N 871/5092, з наступними змі нами і доповненнями, внесени ми наказом Міністерства тран спорту та зв'язку України від 1 грудня 2008 року N 1454, встановлено , що у разі перевантаження ван тажів з вагонів однієї колії у вагони іншої колії засобам и відправника (одержувача) з н ього стягується плата за кор истування вагонами широкої і вузької колії згідно з Прави лами користування вагонами і контейнерами за весь час пер евантаження з моменту подачі вагонів під перевантаження до закінчення перевантажува льних операцій (закріплення вантажу, пломбування вагонів та оформлення перевізних до кументів).
З врахуванням вказаного об грунтованим є висновок судів , що при перевантаженні ванта жів з вагонів однієї колії у в агони іншої колії засобами в ідправника (одержувача) плат а стягується за користування вагонами широкої і вузької к олії за весь час перевантаже ння з моменту подачі вагонів під перевантаження до закін чення перевантажувальних оп ерацій, тобто, з моменту подач і як мінімум двох вагонів під перевантаження: вагона колі ї 1435 мм та вагона колії 1520 мм, оск ільки здійснення перевантаж ення вантажу з вагонів колії 1435 мм у вагони колії 1520 мм за від сутності будь-якого з вагоні в є неможливим.
Судом апеляційної інстанц ії правомірно не взято до ува ги посилання залізниці на те , що судом першої інстанції не правильно застосовано до спі рних правовідносин пункт 12 Пр авил перевезення вантажів за лізничними коліями вузької к олії, оскільки вказаними Пра вилами не встановлено обмеже нь щодо конкретного розміру ліній вузької колії.
З огляду на зазначене вище, судові рішення прийнято при правильному застосуванні но рм матеріального та процесуа льного права і підстави для ї х скасування відсутні.
Враховуючи викладене, керу ючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 ГПК Україн и, Вищий господарський суд України
ПОС ТАНОВИВ :
Касаційну скаргу зали шити без задоволення.
Постанову від 14.06.11 Львівськ ого апеляційного господарсь кого суду у справі № 24/179 (2010) залиш ити без змін.
Головуючий Божок В.С.
Судді Костенко Т.Ф.
Сибіга О.М.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2011 |
Оприлюднено | 12.09.2011 |
Номер документу | 18108004 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Костенко Т.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні