5/16-08-821
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" липня 2008 р. Справа № 5/16-08-821
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Мишкіної М.А.
суддів Сидоренко М.В.
Таценко Н.Б.
при секретарі судового засідання Скуділо О.В.
за участю представників сторін:
від позивача —не з'явився;
від відповідача —Каванда Ю.Д. - голова;
від третьої особи —Косинська С.П. - по довіреності
Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Комінтернівської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області
на рішення господарського суду Одеської області від 05.06.2008р.
по справі № 5/16-08-821
за позовом Комінтернівської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області
до Свердловської сільської ради Комінтернівського району Одеської області
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Дочірнє підприємство “Одеський облавтодор” відкритого акціонерного товариства “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України”
про визнання майна безхазяйним та визнання права власності
Сторони належним чином повідомлені про час та місце судового засідання.
У судовому засіданні 15.07.2008р. згідно ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Встановив:
У березні 2008р. Комінтернівська об'єднана державна податкова інспекція Одеської області (надалі —позивач, Комінтернівська ОДПІ) звернулась до господарського суду Одеської області з позовом до Свердловської сільської ради Комінтернівського району Одеської області про визнання майна, розташованого по вул. Шкільна, 38, у с. Свердлове Комінтернівського району Одеської області (незавершеного будівництва двоповерхової споруди загальною вартістю 50000грн. та будматеріалів —блочних конструкцій вартістю 3000грн.), безхазяйним та визнання за державою в особі Комінтернівської ОДПІ права власності на вказане майно, посилаючись на п.1 ст.338, ч.4 ст.344 ЦК України, п.12 ст.11 Закону України “Про Державну податкову службу в Україні”, виявлення майна з ознаками безхазяйного і складання відповідного акту Комінтернівською ОДПІ та незаявлення жодною особою права власності на спірне майно, яке є загубленим і у відношенні права власності на яке як на знайдену річ потрібне рішення суду.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 24.04.2008р. до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено Дочірнє підприємство “Одеський облавтодор” відкритого акціонерного товариства “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України”.
Рішенням господарського суду Одеської області від 05.06.2008р., підписаним 13.06.2008р. (суддя Могил С.К.), у задоволенні позову відмовлено повністю.
Рішення суду обґрунтовано посиланнями на ст.335 ЦК України, ст.ст.19, 41 Конституції України, відсутністю доказів в підтвердження позовних вимог та наявністю в матеріалах справи документів, що спростовують позицію позивача щодо того, що спірне майно є безхазяйним; виділенням земельної ділянки, розташованої на 29 км. автошляху Одеса — Мелітополь —Новоазовськ Одеської області, в 1979 році для будівництва дорожньо-ремонтного пункту для розташування дорожніх будівель та житлового будинку та наданням її Управлінню автомобільних доріг №5, майно якого після ліквідації було прийнято Одеським облавтодором правонаступником якого є Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України”; наявністю технічного паспорту згідно якого власником будівлі під літерою “Е” майнового комплексу, розташованого на 29 км. автошляху Одеса —Мелітополь —Новоазовськ №1 є ДП “Одеський облавтодор” ВАТ “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України”.
Не погодившись з рішенням господарського суду Одеської області, Комінтернівська ОДПІ звернулась до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, вимагаючи рішення суду першої інстанції від 05.06.2008р. скасувати. При цьому обґрунтування своїх вимог скаржник зобов'язався надіслати після отримання ним повного тексту рішення, проте станом на день слухання справи в апеляційній інстанції будь-які уточнення або пояснення до апеляційної скарги з розгорнутим обґрунтуванням незгоди скаржника з рішенням суду першої інстанції апеляційний господарський суд не отримав.
Представник Комінтернівської ОДПІ в засідання суду апеляційної інстанції не з'явився, незважаючи на належне повідомлення про час і місце розгляду справи.
Представники відповідача та третьої особи проти задоволення апеляційної скарги заперечують з підстав законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення.
Виходячи з наведеного та з врахуванням приписів ст.101 ГПК України колегія суддів вважає можливим розгляд апеляційної скарги по суті, незважаючи на відсутність процесуально оформлених доводів скаржника, за якими він вважає оскаржуване рішення незаконним і підлягаючим скасуванню.
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, повноту встановлення обставин справи та відповідність ним висновків суду, заслухавши пояснення представників, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено в ході апеляційного провадження, 20.11.2006р. комісією у складі представника Державної податкової інспекції у Комінтернівському районі Одеської області (правонаступником якої є Комінтернівська об'єднана державна податкова інспекція Одеської області відповідно до наказу ДПА в Одеській області №1553 від 05.10.2007р. зі змінами, внесеними наказом ДПА в Одеській області №1683 від 18.10.2007р.) та представників органу внутрішніх справ та землевпорядної організації було виявлено майно, зокрема, незавершене будівництво двоповерхової споруди по 29км. автодороги Одеса —Мелітополь —Новоазовськ загальною вартістю 50000грн., будматеріали —блочні конструкції у кількості 30 одиниць загальною вартістю 3000грн., визначене комісією як безхазяйне, про що складено акт №10/24-0018 опису і попередньої оцінки майна з ознаками безхазяйного від 20.11.2006р. Того ж дня було підписано угоду про зберігання безхазяйного та іншого майна, що належить державі, за якою вказане майно прийнято на відповідальне зберігання директором ТОВ “Хліб Одещини”.
Рішенням №51 Виконкому Свердловської сільради Комінтернівського району Одеської області від 05.12.2006р. за заявою першого заступника начальника ДПІ у Комінтернівському районі про надання юридичної адреси описаному безхазяйному майну (незавершеному будівництву двоповерхової споруди та будматеріалам —блочним конструкціям, що знаходяться на території с. Свердлове Комінтернівського району Одеської області) надано юридичну адресу: Одеська область Комінтернівський район с.Свердлове, вул.Шкільна, №38.
Комінтернівська ОДПІ заявила позов про визнання майна безхазяйним та про визнання за державою в особі позивача права власності на це майно, в підтвердження чого надані вищезазначені акт №10/24-0018 опису і попередньої оцінки майна з ознаками безхазяйного від 20.11.2006р., рішення №51 Виконкому Свердловської сільради Комінтернівського району Одеської області від 05.12.2006р. та лист РВ ФДМУ по Одеській області від 28.03.2007р. №1/1951. Згідно останнього на обліку РВ ФДМУ по Одеській області відсутні об'єкти незавершеного будівництва двоповерхової споруди та конструкції у вигляді будівельно-блочних матеріалів, що знаходяться на території ДРП-3 Одеського ДЄУ за адресою: 29км. автошляху Одеса —Мелітополь — Новоазовськ с. Свердлово, Комінтернівського району Одеської області в якості об'єктів державної форми власності, по яким прийняті рішення щодо приватизації чи об'єктів державної форми власності, що знаходяться на балансі акціонерних товариств, але не увійшли до їх статутних фондів при приватизації.
Позивач наполягав, що спірне майно є безхазяйним майном, а тому відповідно до п. 12 ст. 11 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” саме органи державної податкової служби у відношенні безхазяйного майна проводять роботу, пов'язану з його виявленням, обліком, оцінкою та реалізацією у встановленому законом порядку.
Повноваження органів податкової служби щодо безхазяйного майна визначені у Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №1340 від 25.08.1998р.
Відповідно до п.5 ст.1 цього Порядку його дія поширюється лише на майно, яке вже визнано безхазяйним відповідно до чинного законодавства.
Отже, складання акту попередньої оцінки відносно безхазяйного майна можливе лише у разі визнання майна безхазяйним у порядку, встановленому законодавством.
Згідно ч.2 ст.335 ЦК України безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Матеріали справи не містять доказів того, що спірне майно на момент складання податковим органом акту №10/24-0018 опису і попередньої оцінки майна з ознаками безхазяйного від 20.11.2006р. було визнано безхазяйним у встановленому законодавством порядку, а відтак, законні підстави для складання такого акту у Комінтернівської ОДПІ були відсутні.
Колегія суддів апеляційної інстанції відзначає, що відповідно до ч.2 ст.1 Господарського процесуального кодексу України державні органи, до яких, зокрема, належить Комінтернівська ОДПІ, мають право на звернення до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України.
Як зазначено в преамбулі Закону України “Про державну податкову службу в Україні”, цей Закон визначає статус державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності.
Вичерпний перелік випадків, в яких органи державної податкової служби мають право подавати позови до суду, перелічені в п.11 ст.10 та п.17 ст.11 вказаного Закону.
Так, відповідно до приписів зазначених норм податкові органи мають право звертатися до суду із позовами до підприємств, установ, організацій та громадян про: визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав; стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна; скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
Отже, Законом України “Про державну податкову службу в Україні” право податкового органу на звернення до суду із позовом про визнання майна безхазяйним та про визнання за державою в особі органу податкової служби права власності на таке майно не передбачено. Не передбачено таке право податкового органу на звернення до суду із вказаними позовами й іншими актами законодавства України.
Натомість, п.12 ст.11 вказаного Закону містить положення, за змістом якого органи державної податкової служби у відношенні безхазяйного майна проводять роботу, пов'язану з його виявленням, обліком, оцінкою та реалізацією у встановленому законом порядку.
Частина 1 статті 335 ЦК України визначає, що безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Таким чином, із самого визначення поняття “безхазяйна річ” вбачається, що на дану річ жодна особа не заявила своїх прав, зокрема, права власності.
Проте, як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи земельна ділянка розміром 2,0га, розташована в Одеській області, 29км. автошляху Одеса —Мелітополь —Новоазовськ (дорога Ростов —Одеса —Рені) була виділена Упрдору №5 із земель Свердловської птахофабрики та колгоспів імені Щорса та Чапаєва для будівництва дорожньо-ремонтного пункту (ДРП) для розташування необхідних дорожніх будівель та 18-квартирного житлового будинку. Вказане підтверджується, зокрема, наявними в матеріалах справи розпорядженням Виконкому Комінтернівської райради народних депутатів Одеської області №119р від 13.06.1979р. “Про створення комісії по вибору майданчиків під будівництво дорожньо-ремонтного пункту та будинків лінійних майстрів”, Узгодженням по вибору земельної ділянки під будівництво дорожньо-ремонтного пункту та будинків лінійних майстрів для Управління автомобільних доріг №5 (Упрдор №5) із земель Свердловської птахофабрики та колгоспів імені Щорса та Чапаєва, Висновком Одеського спеціалізованого тресту птахофабрик і птахорадгоспів “Одесптахопром” №04-1272 від 29.08.1979р. В матеріалах справи наявні також архітектурно-планувальне завдання, узгодження з Державною водною інспекцією Дністровського басейну і р.Дунай по регулюванню використання та охороні вод, Одеською обласною інспекцією з охорони природи, Одеським комплексним підприємством електричних мереж, підприємством “Облтепломережа” щодо розташування на земельній ділянці необхідних дорожніх будівель.
Наказом Одеського обласного управління по будівництву, ремонту та експлуатації автомобільних доріг №18 від 16.02.1996р. до складу Одеського облавтодора прийняті відокремлені підрозділи П'ятого Упрдора, який був ліквідований Наказом Української державної корпорації “Укравтодор” №10 від 19.01.1996р., та Наказом Управління магістральних автомобільних доріг №5 Корпорації Укравтодор №3-к від 25.01.1996р. Одеському облавтодору передані на баланс та експлуатаційне утримання автомобільні шляхи з будівлями, механізмами, автотранспортом, виробничими базами та іншими основними фондами.
В подальшому з метою удосконалення структури управління автомобільними дорогами в Одеській області, виконання постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2000р. №420 і Наказу Міністерства транспорту України №121 від 28.03.2000р., Державна корпорація “Укравтодор” своїм наказом від 14.04.2000р. ліквідувала Одеське обласне управління “Облавтодор” та створила Одеське обласне об'єднання дорожніх державних підприємств.
На виконання Указу Президента України від 08.11.2001р. №1056 “Про заходи щодо підвищення ефективності управління дорожнім господарством України” та постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002р. №221 “Про утворення відкритого акціонерного товариства “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України” утворено Відкрите акціонерне товариство “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України” (надалі —Компанія) шляхом злиття дорожніх державних підприємств у дочірні підприємства Компанії з передачею на баланс останньої майна та фінансових ресурсів дорожніх державних підприємств.
Наказом Укравтодора №156 від 09.04.2002р. утворені дочірні підприємства ВАТ “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України”, зокрема, Дочірнє підприємство “Одеський облавтодор” ВАТ “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України”, які визначені правонаступниками майнових прав та зобов'язань ліквідованих та реорганізованих державних дорожніх підприємств.
Так, ДРП-3 у с. Свердлове, до складу якого входить виробничий корпус, адміністративний корпус, сторожка, електрична підстанція, туалет та житловий будинок на 18 квартир, який є незавершений будівництвом, згідно інвентарної картки обліку основних засобів №81 від 01.01.2003р. знаходиться на обліку Філії “Одеська дорожня експлуатаційна дільниця” ДП “Одеський облавтодор” ВАТ “Державна акціонерна компанія “Автомобільні дороги України”.
Філія “Одеська дорожня експлуатаційна дільниця” ДП „Одеський облавтодор” ВАТ „Державна акціонерна компанія „Автомобільні дороги України” листом від 17.10.2006р. №348/09 зверталась до голови Свердловської сільради про надання згоди на виготовлення проекту землевідводу для ДРП-3, розташованого на землях Свердловської сільради Комінтернівського району за юридичною адресою: Мелітополь —Новоазовське шосе 29км., який було розглянуто Свердловською сільрадою та прийнято рішення про ненадання погодження на відведення земельної ділянки з огляду на лист Комінтернівського відділу податкової міліції щодо неприйняття відповідних рішень до розгляду питання належності споруд та будівельних матеріалів, розташованих на вказаній земельній ділянці.
Крім того, в матеріалах справи наявна копія технічного паспорту виготовленого Комунальним підприємством Комінтернівське районне бюро технічної інвентаризації від 20.07.2007р., на об'єкт нерухомого майна, майновий комплекс, розташований по 29 км. автошляху Одеса –Мелітополь –Новоазовськ № 1 відповідно до якого власником будівлі під літерою „Е” є Філія “Одеська дорожня експлуатаційна дільниця” ДП „Одеський облавтодор” ВАТ „Державна акціонерна компанія „Автомобільні дороги України”.
В свою чергу, Свердловська сільрада Комінтернівського району Одеської області у відзиві на позов просила суд відмовити Комінтернівській ОДПІ у задоволенні її вимог та залишити незавершену двоповерхову будівлю у власності Свердловської сільради та територіальної громади с. Свердлове.
Наведене спростовує твердження позивача щодо незаявлення прав на спірне майно жодною особою протягом тривалого часу.
Отже, всупереч приписам ст.33 ГПК України позивачем не доведені ті обставини, на які він посилається як на підставу своїх вимог, а саме, не доведено, що спірне майно, розташоване по 29км. автошляху Одеса —Мелітополь —Новоазовськ, підпадає під статус безхазяйного.
З врахуванням наведеного суд першої інстанції обґрунтовано відмовив позивачу у задоволенні позову в цій частині.
Стосовно вимоги Комінтернівської ОДПІ щодо визнання за державою в особі позивача права власності на безхазяйне майно колегія суддів має також відзначити наступне.
Згідно ст. 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Таким чином, із приписів даної правової норми випливає, що саме власник може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право не визнається або оспорюється іншою особою. Проте із наявних у справі матеріалів та з самих підстав подання Комінтернівською ОДПІ позову про визнання за державою права власності на майно як безхазяйне випливає, що наразі майно, щодо якого позивач склав акт опису як безхазяйного, не перебуває у власності держави, в протилежному випадку воно не повинно було визначатись податковим органом як безхазяйне майно в акті опису від 20.11.2006р.
Посилання позивача на ч.1 ст.338, ч.4 ст.334 ЦК України як правові підстави заявлених вимог обґрунтовано відхилені судом першої інстанції, оскільки спірне майно не є знахідкою (ст.337 ЦК України), а Комінтернівська ОДПІ —не є особою, яка знайшла загублену річ і набуває на неї право власності в порядку ч.1 ст.338 ЦК України, як і особою, яка набула право власності на чуже майно за набувальною давністю за ч.1 ст.338 ЦК України, адже будь-які докази безперервного добросовісного володіння цим державним органом майном позивачем не представлено.
Відповідно до ч.2 ст.101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги (подання) і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Беручи до уваги незазначення скаржником мотивів незгоди з оскаржуваним рішенням та встановлену в ході апеляційного провадження відсутність підстав для скасування або зміни оскаржуваного рішення місцевого господарського суду за ч.1 ст.104 ГПК України, колегія суддів залишає рішення від 05.06.2008р. по справі №5/16-08-821 без змін як законне та обґрунтоване, апеляційну скаргу Комінтернівської ОДПІ Одеської області —без задоволення.
Керуючись ст. ст. 99, 101-103, 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів –
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Комінтернівської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області залишити без задоволення, рішення господарського суду Одеської області від 05.06.2008р. –без змін.
Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя: Мишкіна М.А.
Судді: Сидоренко М.В.
Таценко Н.Б.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2008 |
Оприлюднено | 29.07.2008 |
Номер документу | 1841918 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Мишкіна М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні