Рішення
від 24.09.2011 по справі 8/5005/10392/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТ І

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20.09.11р. Справа № 8/5005/10392/2011

За позовом Прокурора Жовтневого району м. Кривого Рогу

в інтересах держави в особі Криворізької міської ради (м . Кривий Ріг)

до Фізичної особи - підп риємця ОСОБА_1 (м. Кривий Рі г)

про зміну п. 4.1. договору о ренди земельної ділянки від 30.11.06р.

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники:

Прокурор: Барчу к А.Б.

від позивача: ОСОБА _2- гол. спеціаліст (дов. № 7/26-630 ві д 11.11.10р.)

від відповідача: не з'яв ився.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Жовтневого ра йону м. Кривого Рогу звернувс я до господарського суду із п озовом в інтересах держави в особі Криворізької міської ради (далі-позивач) до Фізично ї особи - підприємця ОСОБА_1 про зміну п.4.1. договору оренди земельної ділянки від 30.11.2006 рок у (кадастровий номер 1211000000:04:448:0001), ш ляхом викладення його в наст упній редакції: "п. 4.1. річна оре ндна плата вноситься "Оренда рем" виключно у грошовій форм і у трикратному розмірі земе льного податку, що встановлю ється Податковим кодексом Ук раїни від нормативної грошов ої оцінки на підставі витягу (або довідки) з технічної доку ментації про нормативну грош ову оцінку земельної ділянки , виданого управлінням держк азначейства у м. Кривому Розі Дніпропетровської області, на рахунок відділення держка значейства у м. Кривому Розі № 33215812700026 у банку ГУДКУ у Дніпропе тровській області МФО 805012, код ЄДРПОУ 24237497 щомісячно протягом 30-ти календарних днів насту пних за останнім календарним днем звітного (податкового) м ісяця.".

Представник позивача позо вні вимоги прокурора підтрим ав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Отже, прокурор та позивач ст верджують, що наведені обста вини щодо змін у законодавст ві є необхідною та достатньо ю підставою для внесення змі н у договір оренди в редакції , що ним запропоновано.

Попередня редакція наведе ної норми (до 01.01.2008 року) визнача ла, що річна орендна плата за з емельні ділянки, які перебув ають у державній або комунал ьній власності, надходить до відповідних бюджетів, розпо діляється і використовуєтьс я відповідно до закону і не мо же бути меншою за розмір земе льного податку, що встановлю ється Законом України "Про пл ату за землю", та перевищувати 10 % їх нормативної грошової оц інки. У разі визначення оренд аря на конкурентних засадах може бути встановлений більш ий розмір орендної плати.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився , витребувані судом документ и не надав, але належним чином був повідомлений про час і мі сце судового засідання повід омленням яке знаходиться в м атеріалах справи.

Розгляд справи відкладавс я з 30.08.11р. на 20.09.11р.

В порядку ст. 85 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, в судовому засіданні о голошено вступна та резолюти вна частини рішення.

Дослідивши матеріали спра ви, вислухавши доводи прокур ора та представника позивача , оцінивши докази в їх сукупно сті, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Згідно ст. 2 ГПК України та рішення Конституційного суд у України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, госпо дарський суд порушує справи за позовними заявами прокуро рів та їх заступників, які зве ртаються до господарського с уду в інтересах держави, при ц ьому прокурор в позовній зая ві самостійно визначає, в чом у полягає порушення інтересі в держави, та обґрунтовує нео бхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відпов ідні функції у спірних відно синах. Пiд поняттям "орган, упо вноважений державою здiйснюв ати вiдповiднi функцiї у спiрних вiдносинах", зазначеним у част инi другiй статтi 2 АПК України, п отрiбно розумiти орган держав ної влади чи орган місцевого самоврядування, якому закон ом надано повноваження орган у виконавчої влади.

За чинним законодавством У країни позивач є органом міс цевого самоврядування.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави, Право власності набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до закону.

Відповідно до ст. 32 Закону Ук раїни "Про власність", суб'єкта ми права державної власності на землю виступають: Верховн а Рада України - на землі загал ьнодержавної власності Укра їни; Верховна Рада Республiки Крим - на землi в межах територ ії республiки, за винятком зем ель загальнодержавної власн остi; обласнi, районнi, мiськi, сел ищнi, сiльськi Ради народних де путатiв - на землi в межах їх тер иторiй, за винятком земель, що перебувають в загальнодержа внiй власностi.

Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" визначено, що викл ючною компетенцією сільськи х, селищних, міських рад є вирі шення відповідно до закону п итань регулювання земельних відносин.

Таким чином, прокурором в ме жах наданих законом повноваж ень щодо представництва інте ресів в суді, обґрунтовано по дано позов в інтересах держа ви в особі Дніпропетровської міської ради.

За ст. 12 Земельного кодексу У країни, до повноважень сiльсь ких, селищних, мiських рад у га лузi земельних вiдносин на тер иторiї сiл, селищ, мiст належить : розпорядження землями тери торiальних громад; передача з емельних дiлянок комунальної власностi у власнiсть громадя н та юридичних осiб вiдповiдно до цього Кодексу; надання зем ельних дiлянок у користуванн я iз земель комунальної власн остi вiдповiдно до цього Кодекс у; здiйснення контролю за вико ристанням та охороною земель комунальної власностi, додер жанням земельного та екологi чного законодавства.

На підставі рішенням Криво різької міської ради № 2741 від 24 .09.2008р., між позивачем та відпові дачем 30.11.2006р. було укладено дого вір оренди земельної ділянки (далі-Договір), відповідно до умов якого позивач, як орендо давець, надав, а відповідач, як орендар, прийняв в строкове п латне користування земельну ділянку прибудинкової терит орії житлового будинку відпо відно до частки власності у ж итловому будинку для розміще ння вбудованого магазину неп родовольчих товарів з метою несільськогосподарського в икористання на вул. Тухачевс ького, 13 в Жовтневому районі м . Кривого Рогу в оренду земель ну ділянку загально площею 41 к в. м. і зареєстрована в Державн ому реєстрі земель за кадаст ровим номером 1211000000:04:448:0001. Договір було укладено на десять рокі в (п.п. 1.1., 2.1., 2.2., 3.1. договору)

Згідно п. п. 4.1., 4.4. договору, річ на орендна плата вноситься о рендарем виключно у грошовій формі у розмірі земельного п одатку, що встановлюється За коном України "Про плату за зе млю", щомісячно протягом 30-ти к алендарних днів, наступних з а останнім календарним днем звітного місяця. Розмір та су ма орендної плати переглядає ться за станом на кожне перше число кварталу в межах термі ну дії договору оренди.

Відповідно до п. 4.6. орендар с амостійно обчислює суму орен дної плати щороку за станом н а 1 січня до 1 лютого поточного року подає відповідному орг ану державної податкової слу жби за місцезнаходженням зем ельної ділянки податкову дек ларацію на поточний рік за фо рмою встановленою центральн им податковим органом, з розб ивкою річної суми рівними ча стинами за місяцями.

Згідно ст. 3 Земельного коде ксу України, земельні віднос ини регулюються Конституціє ю України, цим кодексом, а тако ж прийнятими відповідно до н их нормативно-правовими акта ми.

Відповідно ст. 2 Закону Укра їни "Про оренду землі", відноси ни, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодек сом України, цим Законом, зако нами України, іншими нормати вно-правовими актами, прийня тими відповідно до них, а тако ж договором оренди землі.

Прокурор вважає, що орендна плата, передбачена умовами д оговору оренди земельної діл янки не відповідає вимогам П одаткового кодексу України, яким внесені зміни щодо розм іру орендної плати за земель ні ділянки, які перебувають у державній або комунальній в ласності, що і є причиною спор у.

Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про оренду землі", одніє ю з істотних умов договору ор енди земельної ділянки є оре нда плата із зазначенням її р озміру, індексації, форм плат ежу, строків, порядку її внесе ння і перегляду та відповіда льності за її несплату.

З 01.01.2011р. набрав чинності Пода тковий кодекс України, за вик люченням окремих його положе нь.

Відповідно до п. 2 розділу ХІ Х "Прикінцеві положення" Пода ткового кодексу України з 01.01.20 11р. втратив чинність Закон Укр аїни "Про плату за землю".

Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України у зв' язку з прийняттям Податкового коде ксу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набран ня чинності Податковим кодек сом України, частини четверт у та п' яту ст. 21 Закону Україн и "Про оренду землі" виключено , а до частини другої ст. 21 внесе ні зміни, в силу яких розмір, ф орма і строки внесення оренд ної плати за землю встановлю ються за згодою сторін у дого ворі оренди (крім строків вне сення орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності, які вст ановлюються відповідно до По даткового кодексу України).

Згідно ст. 288 Податкового код ексу України, підставою для н арахування орендної плати за земельну ділянку є договір о ренди такої земельної ділянк и.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. О б'єктом оподаткування є земе льна ділянка, надана в оренду . Розмір та умови внесення оре ндної плати встановлюються у договорі оренди між орендод авцем (власником) і оренда рем. Розмір орендної пла ти встановлюється у договорі оренди, але річна сума платеж у:

- не може бути меншою:

для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом;

- не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, на даних для розміщення, будівн ицтва, обслуговування та ек сплуатації об'єктів енергети ки, які виробляють електричн у енергію з відновлюваних дж ерел енергії, включаючи техн ологічну інфраструктуру так их об'єктів (виробничі приміщ ення, бази, розподільчі пункт и (пристрої), електричні підст анції, електричні мережі), - 3 в ідсотки нормативної грошово ї оцінки;

б) для інших земельних діля нок, наданих в оренду, - 12 відсот ків нормативної грошової оці нки.

Отже, мінімальний розмір рі чної орендної плати за земел ьні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, передбачений Под атковим кодексом України.

Згідно статті 290 Податковог о кодексу України, плата за зе млю зараховується до відпові дних місцевих бюджетів у пор ядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати з а землю.

Відповідно до статті 652 Циві льного кодексу України, у раз і істотної зміни обставин, як ими сторони керувалися при у кладенні договору, договір м оже бути змінений або розірв аний за згодою сторін, якщо ін ше не встановлено договором або не випливає із суті зобов 'язання.

Зміна обставин є істотною, я кщо вони змінилися настільки , що, якби сторони могли це пер едбачити, вони не уклали б дог овір або уклали б його на інши х умовах.

Якщо сторони не досягли зго ди щодо приведення договору у відповідність з обставинам и, які істотно змінились, або щ одо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підс тав, встановлених частиною ч етвертою цієї статті, - змінен ий за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких ум ов:

1) в момент укладення догово ру сторони виходили з того, що така зміна обставин не наста не (не відбудеться значне під вищення розміру орендної пла ти, у зв'язку із змінами в зако нодавстві);

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересован а сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися (нем ожливість заінтересованою с тороною впливу на зміни в зак онодавстві);

3) виконання договору поруши ло б співвідношення майнових інтересів сторін і позбави ло б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувал а при укладенні договору (сут тєва зміна цінності або повн а втрата цінності отримувано го стороною за договором мож е відбутися в результаті сер йозних змін у ринковій ситуа ції (наприклад, наслідки стрі мких та непередбачуваних інф ляційних процесів щодо догов ірної ціни). Зазначене підтве рджує правову підставу зверн ення міської ради з даною поз овною заявою, а саме: Відповід ач порушує майнові права оре ндодавця - міської ради, внося чи орендну плату у розмірах м енших, ніж передбачено чинни м законодавством. Крім того, в наслідок не приведення Відпо відачем договору оренди земе льної ділянки у відповідніст ь з вимогами закону, бюджет мі ста зазнає значних втрат;

4) із суті договору або звича їв ділового обороту не випли ває, що ризик зміни обставин н есе заінтересована сторона. Виходячи із змісту названої умови, випадки ускладнення у виконанні договору не можут ь мати місця, якщо потерпіла с торона прийняла на себе ризи к зміни обставин.

Прийняття на себе ризику зм іни обставин не обов'язково п овинно бути прямо відображен о у договорі, такий висновок м оже слідувати із самого хара ктеру та змісту зобов'язання .

Таким чином, враховуючи вик ладене вище, убачається наяв ність усіх чотирьох умов, пер едбачених ч. 2 ст. 652 ЦК України, щ о в свою чергу є однією із підс тав для внесення судом змін д о договору оренди землі.

Приймаючи рішення господа рський суд виходив також з на ступного.

Сторони в договорі не можут ь відступити від положень ак тів цивільного законодавств а, якщо в цих актах прямо зазна чено про це, а також у разі, якщ о обов' язковість для сторін положень актів цивільного з аконодавства випливає з їх з місту або із суті відносин мі ж сторонами (ст. 6 Цивільного к одексу України).

Відповідно до змісту стате й 759 та 762 Цивільного кодексу Ук раїни, законом можуть бути пе редбачені особливості уклад ання та виконання договору н айму (оренди), і договором або законом може бути встановлен о періодичний перегляд, змін у (індексацію) розміру плати з а користування майном

Згідно ст. 15 Закону України "П ро оренду землі" орендна плат а із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату є однією із сут тєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі", розмі р, форма і строки внесення оре ндної плати за землю встанов люються за згодою сторін у до говорі оренди (крім строків в несення орендної плати за зе мельні ділянки державної та комунальної власності, які в становлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Таким чином, у відповідност і з Законом України "Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України" від 03.06.2008 рок у та Податковим кодексом Укр аїни, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, на дану в оренду, не може бути мен шим трикратного розміру земе льного податку, що встановлю ється Податковим кодексом Ук раїни, а спірний договір в цій частині є таким, що суперечит ь чинному законодавству.

Підставами для порушення п итання про зміну орендної пл ати згідно з частинами друго ю та третьою статті 21 Закону У країни "Про оренду землі" є збі льшення відповідно до законі в України розміру земельного податку, якщо умовами догово ру оренди не передбачене інш е.

Відповідно до п. 4.7. розмір ор ендної плати переглядається щорічно, а бо у разі, зокрема, з міни розмірів земельного под атку, підвищення цін, тарифів , у тому числі внаслідок інфля ції.

Відповідно до ст. 654 Цивільно го кодексу України, зміна умо в договору вчинюється в такі й самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не вста новлено договором, законом ч и не випливає із звичаїв діло вого обороту.

Відповідно до частини друг ої статті 651 Цивільного кодекс у України договір може бути з мінено або розірвано за ріше нням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного пору шення договору другою сторон ою та в інших випадках, встано влених договором або законом .

Статтею 30 Закону України "Пр о оренду землі" передбачено, щ о зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаєм ною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору орен ди землі спір вирішується в с удовому порядку.

Отже, нормами чинного закон одавства передбачено можлив ість зміни умов договору за р ішенням суду на вимогу одніє ї із сторін у випадках встано влених договором або законом .

Слід звернути увагу на те, щ о сторонами в договорі оренд и передбачена можливість збі льшення розміру орендної пла ти, а орендна плата за земельн і ділянки державної та комун альної власності є регульова ною ціною, тому законодавча з міна граничного розміру цієї плати є підставою для перегл яду розміру орендної плати, в становленої умовами договор у (постанова ВСУ від 27.12.10 №27/15-10).

Крім того, ч. 2 ст.124 Конституці ї України передбачає право ю ридичної особи на захист суд ом своїх прав, встановлює юри дичні гарантії їх реалізації , надаючи можливість кожному захищати права будь-якими не забороненими засобами. Кожн а особа має право вільно обир ати не заборонений законом з асіб захисту прав, у тому числ і судовий захист.

Право на судовий захист сво їх прав не може бути обмежене . Суб' єкти правовідносин, у т ому числі юридичні особи, у ра зі виникнення спору можуть з вертатись до суду за його вир ішенням. При цьому право юрид ичної особи на звернення до с уду за вирішенням спору не мо же бути обмежене законом, інш ими нормативно-правовими акт ами.

Тобто, можливість судового захисту не може бути поставл ена законом, іншими норматив но-правовими актами у залежн ість від використання суб' є ктом правовідносин інших зас обів правового захисту.

Враховуючи, що має місце змі на законодавства щодо визнач ення розміру орендної плати за користування землею, суд в важає правомірними та такими , що підлягають задоволенню п озовні вимоги про внесення з мін у пункт 4.1. договору оренди землі від 30.11.2006р. (кадастровий н омер 1211000000:04:448:0001), шляхом викладенн я його в наступній редакції: "п . 4.1. Орендна плата за користува ння земельною ділянкою сплач ується у грошовій формі (у гри внях), встановлюється відпов ідно до Податкового кодексу України та не може бути меншо ю трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Податковим кодексом Укра їни та відповідно до рішення Криворізької міської ради в ід 24.09.2008р. №2741 у мінімальному роз мірі орендної плати, визначе ному Податковим кодексом Укр аїни.".

Частиною 3 ст. 653 Цивільного к одексу України визначено, що у разі зміни або розірвання д оговору зобов'язання змінюєт ься або припиняється з момен ту досягнення домовленості п ро зміну або розірвання дого вору, якщо інше не встановлен о договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо д оговір змінюється або розрив ається у судовому порядку, зо бов'язання змінюється або пр ипиняється з моменту набранн я рішенням суду про зміну або розірвання договору законно ї сили.

Керуючись ст.ст. 6, 651, 652, 653, 654, 759, 762 Ци вільного кодексу України, По датковим кодексом України , З емельним кодексом України, З аконом України "Про оренду зе млі", ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу Укра їни, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в п овному обсязі.

Змінити пункт 4.1. договору о ренди землі від 30.11.2006р. (кадастр овий номер 1211000000:04:448:0001), укладеного між Криворізькою міською ра дою (50101, м. Кривий Ріг, вул. Радян ська, 1, код ЄДРПОУ 33874388) та Фізичн ої особи - підприємця ОСОБА _1 (АДРЕСА_1; код ЄДРПОУ Н ОМЕР_1), шляхом викладення йо го в наступній редакції: "п. 4.1. р ічна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошов ій формі у трикратному розмі рі земельного податку, що вст ановлюється Податковим коде ксом України від нормативної грошової оцінки на підставі витягу (або довідки) з технічн ої документації про норматив ну грошову оцінку земельної ділянки, виданого управління м держказначейства у м. Криво му Розі Дніпропетровської об ласті, на рахунок відділення держказначейства у м. Кривом у Розі № 33215812700026 у банку ГУДКУ у Дн іпропетровській області МФО 805012, код ЄДРПОУ 24237497 щомісячно пр отягом 30-ти календарних днів н аступних за останнім календа рним днем звітного (податков ого) місяця.".

Рішення суду набирає зак онної сили після закінчення десятиденного строку з дня й ого підписання і може бути ос карженим протягом цього стро ку до Дніпропетровського апе ляційного господарського су ду.

Суддя І.Ю. Дубінін

Повне рішення складено 26.09.11р .

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення24.09.2011
Оприлюднено07.10.2011
Номер документу18464046
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/5005/10392/2011

Рішення від 24.09.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 30.08.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 15.08.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні