ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Севастопольська, 43, м . Сімферополь, Автономна Респ убліка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
20 вересня 2011 р. Справа №2а-7570/11/0170/25
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого су дді Кононової Ю.С., при секрет арі Зайцевій М.О., розглянувши у порядку письмового провад ження адміністративну справ у
за позовом Державного під приємства "Склопластик"
до Управління Пенсійного фонду України в м. Феодосія
про визнання протиправним та скасування рішення №553
ВСТАНОВИВ:
Державне підприємство "Склопластик" звернулось до О кружного адміністративного суду АРК з адміністративним позовом до Управління Пенсі йного фонду України в м. Феодо сія, в якому просить визнати п ротиправним та скасувати ріш ення про застосування фінанс ових санкцій № 553 від 07.04.2011 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням № 553 від 07.04.2011 рок у за неперерахування (несвоє часне перерахування) страхов их внесків до відповідача за стосовані штрафні санкції у сумі 1715,92 грн. та розрахована пе ня у розмірі 7584,77 грн. на підстав і нечинної норми права, а саме ч. 9 ст. 106 Закону України № 1058 від 09.07.2003 р., яка на час винесення оск аржуваного рішення була викл ючена на підставі Закону Укр аїни № 2464 від 08.07.2010 року.
Відповідач проти позову за перечує за тих підстав, що від повідно до п. 7 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України "Про збір та облік єд иного внеску на загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування" № 2464 від 08.07.2010 р. за пері од до повного стягнення забо ргованості із сплати страхов их внесків за діючими видами загальнообов'язкового держа вного соціального страхуван ня та сум штрафних санкцій, на рахованих та/або несплачених у період до 1 січня 2011 року, у том у числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідни х штрафних санкцій за фондам и загальнообов'язкового держ авного соціального страхува ння зберігаються повноважен ня щодо контролю за правильн істю нарахування, своєчасніс тю сплати страхових внесків, застосування фінансових сан кцій, якими вони були наділен і до набрання чинності цим За коном.
Представник позивача у суд ове засідання не з'явився, над ав клопотання про розгляд сп рави у його відсутності.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився , надав клопотання про розгля д справи у його відсутності.
Дослідивши матеріали спра ви, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовни х вимог.
07.04.2011 року Управлінням Пенсі йного фонду України в м. Феодо сія АР Крим було прийнято ріш ення № 553 про застосування до Д П "Склопластик" фінансових са нкцій у вигляді штрафу у сумі 1715,91 грн. та нарахування пені у с умі 7584,77 грн. за несплату (непере рахування) або несвоєчасну с плату (несвоєчасне перерахув ання) страхувальниками страх ових внесків, у тому числі дон арахованих страхувальникам и або органом Пенсійного фон ду на підставі п. 2 ч. 9 ст. 106 Закон у України № 1058 від 09.07.2003 р. "Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування" (а.с. 4).
Згідно частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністр ативного судочинства є захис т прав, свобод та інтересів фі зичних осіб, прав та інтересі в юридичних осіб у сфері публ ічно-правових відносин від п орушень з боку органів держа вної влади, органів місцевог о самоврядування, їхніх поса дових і службових осіб, інших суб' єктів при здійсненні н ими владних управлінських фу нкцій на основі законодавств а, в тому числі на виконання де легованих повноважень шляхо м справедливого, неупереджен ого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до п. 1 частини 2 ст атті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поши рюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом в ладних повноважень щодо оска рження його рішень (норматив но-правових актів чи правови х актів індивідуальної дії), д ій чи бездіяльності.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни № 1058 від 09.07.2003 р. “Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування” в редакці ї на час прийняття спірного р ішення, який регулює відноси ни, що виникають між суб'єктам и системи загальнообов'язков ого державного пенсійного ст рахування, страхові внески - к ошти відрахувань на соціальн е страхування, збір на обов'яз кове державне пенсійне страх ування та страхові внески на загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування, спла чені (які підлягають сплаті) з гідно із законодавством, що д іяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування, що спря мовуються на загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування.
Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 17, ч. 6 ст . 20 Закону України № 1058 в редакці ї, що діяла на час вчинення пра вопорушення, страхувальники зобов' язані нараховувати, обчислювати і сплачувати в у становлені строки та в повно му обсязі страхові внески, на раховані за відповідний базо вий звітний період, не пізніш е ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього пері оду.
Відповідно до п. 2 ч. 9 ст. 106 Зак ону України № 1058 в редакції на ч ас вчинення правопорушення н а страхувальників за несплат у (неперерахування) або несво єчасну сплату (несвоєчасне п ерерахування) страхувальник ами страхових внесків, у тому числі донарахованих страхув альниками або територіальни ми органами Пенсійного фонду , накладається штраф у розмір і 10 відсотків своєчасно не спл ачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не пе рерахованих) страхових внеск ів і фінансових санкцій нара ховується пеня в розмірі 0,1 ві дсотка зазначених сум коштів , розрахована за кожний день п рострочення платежу;
Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.
Стаття 19 Конституції Україн и зобов'язує орган влади діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, передба чені Конституцією та законам и України.
Рішення № 553 від 07.04.11 р. про заст осування фінансових санкцій та нарахування пені було при йнято 07.04.11 р., тобто в той час, кол и норма п. 2 ч. 9 ст. 106 Закону Украї ни № 1058 втратила чинність у зв' язку із набранням законної с или Законом України від 08.07.2010 р. № 2464 “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язко ве державне соціальне страху вання”. Рішення відповідача не містить посилання на будь -яку іншу норму права.
Відповідно до частини перш ої статті 58 Конституції Украї ни закони та інші нормативно -правові акти не мають зворот ної дії в часі, крім випадків, коли вони пом' якшують або с касовують відповідальність особи.
Як випливає з Рішення Конст итуційного Суду України від 9 лютого 1999 року
№ 1/99-рп, части ну першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно -правового акта в часі треба р озуміти так, що вона починаєт ься з моменту набрання цим ак том чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовуєть ся той закон або інший нормат ивно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали м ісце.
Відповідно, правомірність поведінки особи, зокрема, дот римання нею норм законодавст ва про сплату обов' язкових страхових внесків, слід визн ачати із застосуванням закон одавства, яке діяло на момент вчинення відповідних дій аб о бездіяльності такої особи.
В свою чергу, заходи відпові дальності, які можуть бути за стосовані до особи-порушника слід визначати на підставі з аконодавства, яке є чинним на момент виявлення та застосу вання відповідних санкцій.
Виходячи з викладеного, якщ о певне діяння було правопор ушенням на момент його вчине ння і за таке діяння до особи б уло застосовано заходи відпо відальності, передбачені чин ним на той час нормативним ак том, відповідні санкції підл ягають стягненню з особи і пі сля втрати чинності норматив ним актом, що визначав зміст в ідповідальності.
На момент прийняття спірно го рішення пункт 2 ч. 9 ст. 106 Закон у України № 1058 втратив чинніст ь у зв'язку із набранням закон ної сили Законом України № 2464 в ід 08.07.2010 р. "Про збір та облік єдин ого внеску на загальнообов'я зкове державне соціальне стр ахування".
Пунктом 7 Прикінцевих та пер ехідних положень Закону Укра їни “Про збір та облік єдиног о внеску на загальнообов'язк ове державне соціальне страх ування”передбачено, що на пе ріод до повного стягнення за боргованості із сплати страх ових внесків за діючими вида ми загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання та сум штрафних санкцій , нарахованих та/або не сплаче них у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внес ків, строк сплати яких на 1 січ ня 2011 року не настав, та відпові дних штрафних санкцій за фон дами загальнообов'язкового д ержавного соціального страх ування зберігаються повнова ження щодо контролю за прави льністю нарахування, своєчас ністю сплати страхових внеск ів, застосування фінансових санкцій, якими вони були наді лені до набрання чинності ци м Законом.
Дія вказаної норми Перехід них положень поширюється і н а сплату внесків із загально обов' язкового державного п енсійного страхування, оскіл ьки відповідно до ст.ст. 1, 4, 6 Осн ов законодавства України про загальнообов' язкове держа вне соціальне страхування № 16 від 14.01.1998 р. Пенсійний фонд Укр аїни відноситься до фондів з агальнообов'язкового держав ного соціального страхуванн я.
Так, відповідно до ст. 4 Основ законодавства України про з агальнообов' язкове держав не соціальне страхування № 16 від 14.01.1998 р. залежно від страхов ого випадку є такі види загал ьнообов'язкового державного соціального страхування: пе нсійне страхування; страхува ння у зв'язку з тимчасовою втр атою працездатності та витра тами, зумовленими похованням ; медичне страхування; страху вання від нещасного випадку на виробництві та професійно го захворювання, які спричин или втрату працездатності; с трахування на випадок безроб іття; інші види страхування, п ередбачені законами України .
Згідно ч. 1 ст. 14 Основ законод авства страхові фонди є орга нами, які здійснюють керівни цтво та управління окремими видами загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування, провадять акумуляц ію страхових внесків, контро ль за використанням коштів, з абезпечують фінансування ви плат за загальнообов'язковим державним соціальним страху ванням та здійснюють інші фу нкції згідно з затвердженими статутами.
Відповідно до ст. 6 Основ зак онодавства України № 16 страхо виками є цільові страхові фо нди з: пенсійного страхуванн я; медичного страхування; стр ахування у зв'язку з тимчасов ою втратою працездатності та витратами, зумовленими похо ванням; страхування від неща сних випадків на виробництві та професійних захворювань; страхування на випадок безр обіття.
До 01.01.11, тобто до набрання чин ності Законом України “Про з бір та облік єдиного внеску н а загальнообов'язкове держав не соціальне страхування”, в ідповідальність за несвоєча сну сплату страхових внесків на загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування т а порядок її застосування ре гулювалися статтею 106 Закону У країни “Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування”. Стаття 106 цього Зако ну втратила чинність із 01.01.11р.
Відповідно, з 01.01.11р. втратили чинність норми, які визначал и склад правопорушення і роз міри відповідальності в галу зі нарахування і стягнення с трахових внесків на загально обов' язкове державне пенсі йне страхування.
Виходячи зі змісту пункту 7 Перехідних положень Закону У країни “Про збір та облік єди ного внеску на загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування”, органи пенсійног о фонду зберегли повноваженн я щодо контролю за правильні стю нарахування, своєчасніст ю сплати страхових внесків, з астосування фінансових санк цій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Зак оном, тобто в тому числі повно важення, передбачені статтею 106 Закону України “Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування”.
Відтак органи пенсійного ф онду можуть стягувати ті нед оїмки, штрафи та пеню, які вини кли до 01.01.11р. Механізм стягненн я цих сум відповідає змісту с татті 106 Закону України “Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування”та з астосовується з посиланням н а пункт 7 Перехідних положень Закону України “Про збір та о блік єдиного внеску на загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування”.
Проте органи пенсійного фо нду з 01.01.11 р. не вправі за поруше ння, вчинені до 01.01.11р., нараховув ати штрафи та пені, визначені статтею 106 Закону України “Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, оскільки передбачені відпов ідними нормами склади правоп орушень та санкції втратили чинність, і їх застосування з 01.01.11 р. суперечить статті 58 Конс титуції України, не зважаючи на зміст пункту 7 Перехідних п оложень Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування” .
Застосування відповідачем при винесенні оскаржуваного рішення недіючої норми прав а суперечить засадам верхове нства права, що передбачає, в п ершу чергу, суворе дотриманн я суб'єктами владних повнова жень вимог чинного законодав ства під час виконання остан німи владних управлінських ф ункцій при реалізації публіч но-правового інтересу.
Дискреційні повноваження органів державної влади та с посіб їх здійснення повинні полягати виключно в межах пр инципу законності із застосу ванням правових норм, що мают ь законну силу під час притяг нення до відповідальності юр идичних та фізичних осіб за в чинене правопорушення. Недот римання цього принципу призв одить до негативних наслідкі в у вигляді руйнування право вих підвалин функціонування механізму органів державної влади як окремих ланок у сист емі останньої, зокрема у дано му випадку - сфери загальнооб ов'язкового державного пенсі йного страхування.
Отже, Управління Пенсійног о Фонду України у м. Феодосія А Р Крим при застосуванні фіна нсових санкцій до ДП "Склопла стик" за несвоєчасну сплату с трахових внесків за період з 22.06.2009 р. по 10.09.2010 р. неправомірно ви несло рішення № 553 від 07.04.2011 р. на п ідставі п. 2 ч. 9 ст. 106 Закону Укра їни № 1058 "Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання", який було виключено з 01.01 .2011 р. відповідно до Закону Укра їни № 2464 від 08.07.2010 р.
Відповідно до статті 71 КАС У країни в адміністративних сп равах про протиправність ріш ень, дій чи бездіяльності суб 'єкта владних повноважень об ов'язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.
Відповідачем не доведено з аконність винесення рішення № 553 від 07.04.11 р. про застосування фінансових санкцій у сумі 1715,9 1 грн. та пені у розмірі 7584,77 грн., у зв'язку з чим позовні вимоги п ідлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС Укр аїни якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повнов ажень, суд присуджує всі здій снені нею документально підт верджені судові витрати з Де ржавного бюджету України (аб о відповідного місцевого бюд жету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядува ння, його посадова чи службов а особа).
Керуючись ст.ст. 94, 158, 160-163, 167 КАС У країни, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов з адовольнити.
Визнати протиправним та ск асувати рішення Управління П енсійного фонду України у м. Ф еодосія АР Крим № 553 від 07.04.2011 рок у.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Держа вного підприємства "Склоплас тик" (ЄДРПОУ 25146165) суму судового збору у сумі 3 (три) грн. 40 коп.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя підпис Кононова Ю. С.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2011 |
Оприлюднено | 14.10.2011 |
Номер документу | 18509656 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кононова Ю. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні