20.09.2011
< копія >
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2011 р.
Справа № 2а/0470/10694/11
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді
Кальника Віталія Валерійовича < Текст >
при секретарі
Петранцові О.Ю,
за участю:
представника позивача Дробот Є.С.
представника відповідача Годьо Л.В.
< ПІБ Пр. >
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торг-Трейд-Груп" до Західно-Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції про скасування податкового повідомлення-рішення та визнання дій протиправними, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп»23 серпня 2011 року звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Західно-Донбаської об’єднаної державної податкової інспекції в Дніпропетровській області, в якому просить:
- скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Р»Західно - Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції в Дніпропетровській області від 18 серпня 2011 року №0000112344;
- визнати протиправними дії Західно - Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції в Дніпропетровській області у вигляді складання за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки акту від 01 серпня 2011 року № 436/23/3-36907117 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп», код за ЄДРПОУ 36907117, з питання дотримання вимог податкового законодавства України при визначенні податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинах з підприємствами TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», код за ЄДРПОУ 36606872, TOB «Комінвест-центр», код за ЄДРПОУ 37459366, та TOB «Торговий дім «Регіон-метал»за період з 01.05.11 по 31.05.11»;
- визнати протиправними дії Західно - Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції в Дніпропетровській області щодо викладення в акті від 01 серпня 2011 року № 436/23/3-36907117 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп», код за ЄДРПОУ 36907117, з питання дотримання вимог податкового законодавства. при визначенні податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинах з підприємствами TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», код за ЄДРПОУ 36606872, TOB «Комінвест-центр», код за ЄДРПОУ 37459366, та TOB «Торговий дім «Регіон-метал»за період з 01.05.11 по 31.05.11»висновку про порушення TOB «Торг-Трейд-Груп»ч.5 ст.203, ч.І, 2 ст.215, ст.216 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених TOB «Торг-Трейд-Груп»(код ЄДРПОУ 36907117) при реалізації товару покупцям на загальну суму ПДВ 1 507 407 грн. за травень 2011 року, а саме TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»- ПДВ на суму 857 551 грн., TOB «Комінвест- центр»- на суму ПДВ 512 342 грн., при наданні послуг TOB «Торговий дім «Регіон- метал»- на суму ПДВ 137 514 грн., та при придбанні товару у постачальників на загальну суму ПДВ 1 709 480 грн.; про відсутність об'єктів оподаткування податком на додану вартість по операціях з придбання та продажу товарів, в розумінні п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України по ланцюгу поставки до TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», TOB «Комінвест-центр», TOB «Торговий дім «Регіон-метал»; про порушення п. 198.3 ст.198 Податкового кодексу України щодо завищення податкового кредиту на суму 1 709 480 грн. та про порушення п. 187.1 (б) ст. 187 Податкового кодексу України щодо завищення податкових зобов'язань на суму 1 507 407 грн., що у сукупності призвело до заниження податку на додану вартість на суму 202 073 грн.
В обґрунтування позову зазначено, що за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп»з питання дотримання вимог податкового законодавства України при визначенні податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинах з підприємствами TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»(код за ЄДРПОУ 36606872), TOB «Комінвест-нентр»(код за ЄДРПОУ 37459366) та TOB «Торговий дім «Регіон-метал»за період з 01.05.11 по 31.05.11 р. відповідачем був складений Акт перевірки № 436/23/3-36907117 від 01 серпня 2011 року. Відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Р»від 18 серпня 2011 року № 0000112344, яким було збільшено суму грошового зобов'язання TOB «Торг-Трейд-Груп»з податку на додану вартість на суму 202 074,00 грн. Вказане податкове повідомлення-рішення форми «Р»було прийняте відповідачем згідно з підпунктом 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та відповідно до п. 7 підрозділу 10 розділу 10 Податкового кодексу України, на підставі Акту перевірки №436/23/3-36907117 від 01 серпня 2011 року, яким встановлено порушення ч. 5 ст. 203, ч. 1, 2 ст. 215, ст. 216 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених TOB «Торг-Трейд-Груп»: при реалізації товару покупцям на загальну суму ПДВ 1 507 407,00 грн. за травень 2011 року, а саме TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»- ПДВ на суму 857 551,00 грн., TOB «Комінвест-центр»- на суму ПДВ 512 342,00 грн., та при наданні послуг TOB «Торговий дім «Регіон-метал»- на суму ПДВ 137 514,00 грн.; при придбанні товару у постачальників на загальну суму ПДВ 1 709 480,00 грн. В порушення п.198.3 ст. 198 Податкового кодексу України встановлено завищення податкового кредиту на суму 1 709 480,00 грн., в порушення п. 187.1 (б) ст. 187 Податкового кодексу України встановлено завищення податкових зобов'язань на суму 1 507 407,00 грн., шо в сукупності призвело до заниження податку на додану вартість за травень на суму 202 073,00 грн. Позивач вважає податкове повідомлення-рішення форми «Р»від 18 серпня 2011 року № 0000112344 безпідставним та таким, що підлягає скасуванню, а дії відповідача стосовно складання акту перевірки та викладення в ньому висновків є протиправними, з огляду на те, що жодний правочин, що був вчинений TOB «Торг-Трейд-Груп», в тому числі укладені між позивачем та TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», TOB «Комінвест-центр», TOB «Торговий дім «Регіон-метал»договір поставки № 527 від 01 квітня 2011 року, договір поставки № 716 від 02 травня 2011 року та договір доручення № 2904/РМ від 29 квітня 2011 року, судом недійсними (нікчемними) не визнавались.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, надав письмові заперечення проти позову, просив у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування заперечень зазначено, що при проведенні перевірки податкова інспекція діяла в межах, встановлених законодавчими та нормативно-правовими актами, повноважень на викладення у акті перевірки фактів порушень норм податкового, валютного та іншого законодавства.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши чинне законодавство, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає частковому задоволенню, виходячи із наступного.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до Свідоцтва про державну реєстрацію Товариство з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп»(код ЄДРПОУ 36907117) зареєстроване Виконавчим комітетом Павлоградської міської ради Дніпропетровської області 01 квітня 2010 року, номер запису про державну реєстрацію № 12321020000002203. Підприємство зареєстровано як платник податку на додану вартість з 12 квітня 2010 року, взято на податковий облік в органах державної податкової служби 06 квітня 2010 року за №8525/10, та станом на час проведення перевірки перебуває на обліку у Західно-Донбаській об’єднаній державній податковій інспекції в Дніпропетровській області.
На виконання розпорядження ДПА України від 24.02.11 №48-р "Про відпрацювання підприємств'', на підставі службового посвідчення серії УДН № 063526, виданого 22.10.09р. Західно-Донбаською ОДП1, інспектором податкової служби II рангу, старшим державним податковим ревізором-інспектором відділу перевірок відшкодування ПДВ управління податкового контролю юридичних осіб Литвиненко Ольгою Петрівною, згідно з п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 та п.79.1 ст.79 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010р. за № 2755-VI та наказу Західно-Донбаської ОДПІ від 21.07.11 №1101, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд Груп», код за ЄДРПОУ 36907117, (скорочено - TOB «Торг-Трейд-Груп») з питання дотримання вимог податкового законодавства України при визначенні податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинах з підприємствами TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», код за ЄДРПОУ 36606872 , TOB «Комінвест-центр», код за ЄДРПОУ 37459366, та TOB «Торговий дім «Регіон-метал»за період з 01.05.11 по 31.05.11, відповідно до затвердженого переліку питань перевірки, наведеного у додатку 1 до акта перевірки.
У ході проведення перевірки податковою інспекцією встановлено наступні порушення:
- ч.5 ст.203, ч.1, 2 ст.215, ст.216, ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених TOB „Торг-Трейд-Груп" (код ЄДРПОУ 36907117):
- при реалізації товару покупцям на загальну суму ПДВ 1507407 грн. за травень 2011 року, а саме TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»код за ЄДРПОУ 36606872 - ПДВ на суму 857551 грн., TOB «Комінвест-центр», код за ЄДРПОУ 37459366 - на суму ПДВ 512342 грн., та при наданні послуг TOB «Торговий дім «Регіон-метал», код за ЄДРПОУ 37189861, - на суму ПДВ 137514 грн.;
- при придбанні товару у постачальників на загальну суму ПДВ 1709480 грн.;
- відсутність об'єктів оподаткування податком на додану вартість по операціях з придбання та продажу товарів, в розумінні п. 185.1 ст. 185 Податкового Кодексу України від 02.12.10р. за № 2755-VI по ланцюгу поставки до TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»за травень 2011 року, тобто дані, відображені TOB „Торг-Трейд-Груп" в частині податкового зобов'язання по TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»- не є дійсними на суму 857551 грн., в частині податкового кредиту не є дійсними на суму 1072573,24 грн. за такими постачальниками, як TOB «Аккад», ПП «Укрекспреспостач», TOB «Меламін», ТзОВ «Єтоміль ЄанокУкраїна», TOB «Київгума», TOB «Урхімтрейдінг», TOB «Югкарт Сервіс», TOB «Юнайтед форест»;
- відсутність об'єктів оподаткування податком на додану вартість по операціях з придбання та продажу товарів, в розумінні п. 185.1 ст. 185 Податкового Кодексу України від 32.12.10р. за № 2755-VI по ланцюгу поставки до TOB «Комінвест-центр»за травень 2011 року, тобто дані, відображені TOB «Торг-Трейд-Груп»в частині податкового зобов'язання по TOB «Комінвест-центр»- не є дійсними на суму 776477 грн., в частині податкового кредиту не є дійсними на суму 636906 грн. за такими постачальниками: TOB «Урхімтрейдінг», ПП «Укрекспреспостач», TOB «Промислово-фінансова група «Нафтахім», ТОВ «Азовтурінвест»;
- відсутність об'єктів оподаткування податком на додану вартість по операціях з надання послуг по пошуку постачальників, покупців, укладення договорів по продажу та купівлі металопрокату, супроводженню операцій по купівлі та продажу металопрокату в розумінні п..185.1 ст.185 Податкового Кодексу України від 02.12.10р. за № 2755-VI, дані, відображені ТОВ «Торг-Трейд-Груп»по взаємовідносинам з TOB «Торговий дім «Регіон-метал»за травень 2011 року в частині податкових зобов'язань - не є дійсними на суму 137514 грн.;
- в порушення п. 198.3 ст. 198 Податкового Кодексу України від 02.12.10р. за № 2755-VI, встановлено завищення податкового кредиту на суму 1709480 грн., в порушення п. 187.1 (б) встановлено завищення податкових зобов'язань на суму 1507407,00 грн., що у сукупності призвело до заниження податку на додану вартість за травень на суму 202073,00 грн.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 01 квітня 2011 року між товариством з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп»(постачальник) та товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»(покупець) був укладений договір поставки товару №527, згідно з яким постачальник зобов'язується передати у власність покупця товар, а покупець зобов'язується прийняти його та сплатити за нього грошові кошти. Найменування, одиниці виміру, загальна кількість товару, що підлягає поставці за цим договором, ціна за одиницю товару визначаються видатковими накладними, що є невід'ємною частиною цього договору. Покупець оплачує поставлений постачальником товар за цінами, що визначені за одиницю товару у видатковій накладній. Розрахунки за кожну поставлену партію товару здійснюються шляхом переказу грошових коштів на поточний рахунок постачальника протягом 150 банківських днів з дати поставки. Договір діє з моменту підписання до 31.12.2011 року з правом пролонгації. Також, 02 травня 2011 року між товариством з обмеженою відповідальністю «Торг- Трейд-Груп»(постачальник) та товариством з обмеженою відповідальністю «Комінвест- центр»(покупець) був укладений договір поставки товару №716, згідно з яким постачальник зобов'язується передати у власність покупця товар, а покупець зобов'язується прийняти його та сплатити за нього грошові кошти. Ціна за одиницю кожного найменування товару відображена у відповідних накладних в національній валюті України - гривні. Покупець проводить розрахунок за товар шляхом перерахунку безготівкових грошових коштів по факту отримання товару протягом 150 банківських днів. Договір вступає в силу з моменту його підписання обома сторонами та діє до повного виконання сторонами своїх зобов'язань.
29 квітня 2011 року між товариством з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд- Груп»(повірений) та товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Регіон- метал»(довіритель) був укладений договір доручення № 2904/РМ, згідно з яким довіритель поручає пошук потенціальних постачальників та покупців на купівлю та продаж металопрокату, моніторингу ринку збуту металопрокатної продукції, підготовці та проведенню конкурсних торгів, а також по супроводженню операцій по купівлі та продажу металопрокату. Надане доручення повірений виконує самостійно, передоручення може бути здійснене тільки за наявності письмової згоди довірителя. Договір вступає в силу після його підписання обома сторонами і діє до повного виконання сторонами своїх зобов'язань. Згідно з додатковою угодою № 1 від 31 травня 2011 року довіритель сплачує повіреному винагороду в розмірі 4,2 % від загальної суми продажу металопрокату за укладеними договорами станом на 31 травня 2011 року, з врахуванням витрат по підготовці та проведенню тендерних процедур, що складає в загальній сумі 825 084,00 грн., в т.ч. ПДВ 137 514,00 грн.
У період з 21 липня 2011 року по 27 липня 2011 року Західно - Донбаською об'єднаною державною податковою інспекцією в Дніпропетровській області проведена документальна позапланова невиїзна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд- Груп»з питання дотримання вимог податкового законодавства України при визначенні податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинах з підприємствами TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»(код за ЄДРПОУ 36606872), TOB «Комінвест-центр»(код за ЄДРПОУ 37459366) та TOB «Торговий дім «Регіон-метал»за період з 01.05.11 по 31.05.11, за результатами якої відповідач склав Акт перевірки № 436/23/3-36907117 від 01 серпня 2011 року.
Зі змісту вказаного акту перевірки вбачається, що підставою для висновку про збільшення грошового зобов'язання позивача з податку на додану вартість стало те, що позаплановою документальною невиїзною перевіркою TOB «Торг-Трейд-Груп»встановлено порушення ч. 5 ст. 203, ч. 1, 2 ст. 215, ст. 216 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених TOB «Торг-Трейд-Груп»: при реалізації товару покупцям на загальну суму ПДВ 1 507 407,00 грн. за травень 2011 року, а саме TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД»- ПДВ на суму 857 551,00 грн., TOB «Комінвест-центр»- на суму ПДВ 512 342,00 грн., та при наданні послуг TOB «Торговий дім «Регіон-метал»- на суму ПДВ 137 514,00 грн.; при придбанні товару у постачальників на загальну суму ПДВ 1 709 480,00 грн. В порушення п.198.3 ст. 198 Податкового кодексу України встановлено завищення податкового кредиту на суму 1 709 480,00 грн., в порушення п. 187.1 (б) ст. 187 Податкового кодексу України встановлено завищення податкових зобов'язань на суму 1 507 407,00 грн., що в сукупності призвело до заниження податку на додану вартість за травень на суму 202 073,00 грн.
Проте, як встановлено судом під час розгляду справи, відповідачем в акті перевірки не було вказано підстав для висновків про наведені в ньому порушення TOB «Торг-Трейд- Груп», не було визначено у чому полягає суть порушень цивільно-правових та податкових норм, не було визначено які саме правочини та дії TOB «Торг-Трейд-Груп»суперечать ч. 5 ст. 203, ч. 1, 2 ст. 215, ст. 216 Цивільного кодексу України та які правочини та дії в момент їх вчинення суперечили будь-яким іншим вимогам або не були спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними. Визначення порушень без посилання на певні обставини, факти, правочини, дії або документи, з якими такі порушення пов'язані, свідчать про безпідставність висновків Західно-Донбаської ОДПІ в акті перевірки № 436/23/3- 36907117 від 01 серпня 2011 року про такі порушення.
В свою чергу відповідно до статті 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори).
Частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України встановлено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Статтею 174 Господарського кодексу України встановлено, що господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені, зокрема, частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно зі статтею 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Під час розгляду справи відповідачем не було надано жодних доказів, які б свідчили про недійсність (нікчемність) правочинів, вчинених позивачем. Вказане свідчить про те, що посилання Західно-Донбаської ОДПІ в акті перевірки № 436/23/3-36907117 від 01 серпня 2011 року та в спірному повідомленні-рішенні форми «Р» на недодержання TOB «Торг- Трейд-Груп»в момент вчинення будь-якого правочину вимог цивільного законодавства є неправомірним та помилковим.
У той же час позивачем до матеріалів справи були додані укладені між TOB «Торг-Трейд- Груп»і TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», TOB «Комінвест-центр», TOB «Торговий дім «Регіон-метал»відповідні договір поставки № 527 від 01 квітня 2011 року, договір поставки № 716 від 02 травня 2011 року та договір доручення № 2904/РМ від 29 квітня 2011 року, якими сторони узгодили поставку товарів, надання послуг. На виконання зазначених договорів TOB «Торг-Трейд-Груп»поставило вищевказаним контрагентам товар, а також надало послуги, що підтверджується доданими до матеріалів справи належним чином засвідченими копіями видаткових та податкових накладних, підписаними сторонами актів приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг).
Викладене свідчить про належне виконання сторонами зобов'язань за договорами та доводить те, що укладені між позивачем і TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», TOB «Комінвест-центр», TOB «Торговий дім «Регіон-метал»договір поставки № 527 від 01 квітня 2011 року, договір поставки № 716 від 02 травня 2011 року та договір доручення № 2904/РМ від 29 квітня 2011 року спрямовані на здійснення поставки товарів, надання послуг та є такими, що мають реальні правові наслідки. Крім того, всі вказані договори відповідають іншим вимогам статті 203 Цивільного кодексу України, оскільки його зміст не суперечить Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Також не вбачається нікчемності вчинених позивачем спірних договорів.
Також, висновкам відповідача щодо відсутності реальних правових наслідків та господарської мети, викладеним в акті перевірки, послугувала також, як зазначено в акті перевірки від 01 серпня 2011 року, відсутність товарно-транспортних накладних, які на думку відповідача відносяться до первинної транспортної документації, ведення форм яких для всіх суб'єктів господарської діяльності незалежно від форм власності є обов'язковим.
Проте, наявність чи відсутність товарно-транспортних накладних є лише дотриманням чи порушенням тільки правил перевезень автомобільним транспортом, які не пов'язані з дотриманням вимог податкового законодавства та не свідчать про безтоварність операцій; відсутність саме товарно-транспортних накладних не позбавляє права покупця віднести до податкових зобов'язань чи податкового кредиту відповідні суми податку на додану вартість. Правила податкового обліку не встановлюють конкретного переліку первинних документів, за допомогою яких повинні бути оформлені господарські операції, а також не передбачають будь-яких спеціальних вимог до форми або виду первинних документів, до їх оформлення та заповнення. До документів, які засвідчують факт придбання товару, робіт, послуг, діюче законодавством висуває лише одну умову - вони повинні засвідчувати фактичне отримання товару або результатів робіт, послуг.
До того ж, на підставі укладеного між TOB «Торг-Трейд-Груп»та TOB «Регада груп»договору на перевезення вантажу № 0104/10 від 04 січня 2011 року здійснювалось перевезення товару, що підтверджується доданою до матеріалів справи копією акту здачі- прийняття робіт.
Відповідно до пунктів 14.1.179, 14.1.181 статті 14 Податкового кодексу України податкове зобов'язання для цілей розділу V цього Кодексу - загальна сума податку на додану вартість, одержана (нарахована) платником податку в звітному (податковому) періоді; податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов'язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187.1 Податкового кодексу України передбачено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, у якій зазначаються в окремих рядках: порядковий номер податкової накладної; дата виписування податкової накладної; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця); місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; ціна постачання без урахування податку; ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; вид цивільно-правового договору.
Пунктами 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України встановлено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу).
Відповідно до пункту 201.8 статті 201 Податкового кодексу України право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Матеріалами справи підтверджується та судом встановлено, що під час укладання та виконання договорів, укладених між TOB «Торг-Трейд-Груп»та постачальниками товару, укладених між позивачем і TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», TOB «Комінвест- центр», TOB «Торговий дім «Регіон-метал», всі ці суб'єкти господарської діяльності були зареєстровані як платники податку на додану вартість. Постачальники товару складали та надавали позивачу податкові накладні, які повністю відповідали вимогам податкового законодавства. TOB «Торг-Трейд-Груп»також складало та надавало TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», TOB «Комінвест-центр», TOB «Торговий дім «Регіон-метал»податкові накладні, які повністю відповідали вимогам податкового законодавства України.
До того ж, Західно - Донбаською об'єднаною державною податковою інспекцією в Дніпропетровській області була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп»з питання правильності декларування податкового кредиту за травень 2011 року.
За результатами вказаної перевірки відповідачем була складена довідка № 443/23/3- 36907117 від 04 серпня 2011 року, з висновку якої вбачається, що перевіркою порушень не встановлено, що вказує на те, що висновок відповідача в акті перевірки від 01 серпня 2011 року про завищення податкового кредиту є безпідставним та таким, який не може бути прийнятий до уваги.
Щодо визнання протиправними дій Західно-Донбаської ОДПІ зі складання акту позапланової невиїзної перевірки ТОВ «Торг-Трейд-Груп», суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.1 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Пунктом 1 ч.1 ст.3 КАС України встановлено, що справа адміністративної юрисдикції (далі - адміністративна справа) - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Так, справа в адміністративному суді може бути порушена за наявності між сторонами публічно-правового спору, оскільки у розумінні статті З КАС України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 17 КАС України, компетенція адміністративних судів поширюється, зокрема, на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Отже, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, якщо позивач вважає, що цими рішеннями, діями чи бездіяльністю його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав чи свобод.
З наведених норм права випливає, що позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень. Проте ці рішення, дія або бездіяльність повинні бути такими, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин.
У той же час, вчинені ДПІ дії стосовно складання акту позапланової невиїзної документальної перевірки, не породжують для платника податків настання будь-яких юридичних наслідків та не впливають на його права та обов'язки.
Отже, оскаржені позивачем дії податкового органу неможливо вважати його рішенням, дією чи бездіяльністю, які породжують, змінюють або припиняють права та обов’язки позивача у сфері публічно-правових відносин, а відтак вони не підпадають під дію пункту 1 частини 1 статті 17 КАС.
Аналогічну позицію займає і Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 07.04.11р. по справі № К-38013/10 (15751062 номер в ЄДРСР) за позовом ТОВ «Метал-Союз Плюс»до Державної податкової інспекції в м. Суми про визнання дій щодо проведення перевірки неправомірними.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»04 грудня 1990 року №509-XII, органи державної податкової служби України у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України, іншими нормативно-правовими актами органів державної влади, а також рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань оподаткування, виданими у межах їх повноважень.
Статтею 2 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»встановлено, що завданнями органів державної податкової служби є: здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством.
Згідно статті 10 Закону №509-XII, державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об`єднані державні податкові інспекції виконують, зокрема, такі функції: 1) здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів); 3) контролюють своєчасність подання платниками податків бухгалтерських звітів і балансів, податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів, а також перевіряють достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків, інших платежів; 7) аналізують причини і оцінюють дані про факти порушень податкового законодавства; 8) проводять перевірки фактів приховування і заниження сум податків та зборів (обов'язкових платежів) у порядку, встановленому цим Законом та іншими законами України; 9) за дорученням спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю проводять перевірки своєчасності подання та достовірності документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, інших платежів в порядку, встановленому законом; 10) передають відповідним правоохоронним органам матеріали за фактами правопорушень, за які передбачено кримінальну відповідальність, якщо їх розслідування не належить до компетенції податкової міліції.
Статтею 20 Податкового кодексу України податковим органам надано право, зокрема: запрошувати платників податків або їх представників для перевірки правильності нарахування та своєчасності сплати податків та зборів, дотримання вимог іншого законодавства, здійснення контролю за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби. Письмові повідомлення про такі запрошення надсилаються в порядку, встановленому статтею 42 цього Кодексу, не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня запрошення рекомендованими листами, в яких зазначаються підстави запрошення, дата і час, на які запрошується платник податків (представник платника податків); під час проведення перевірок вимагати виготовлення платником податків (уповноваженим представником платника податків) і безоплатно отримувати від них засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за її наявності) копії документів, що свідчать про порушення вимог податкового законодавства або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, та пояснень з питань, що виникають під час перевірок та стосуються реалізації повноважень органів державної податкової служби, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; перевіряти під час проведення перевірок у платників податків - фізичних осіб, а також у посадових осіб та інших працівників платників податків - юридичних осіб документи, що посвідчують особу; проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом; для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності)) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом; під час проведення перевірок вивчати та перевіряти первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, та ін.
Статтею 79 Податкового кодексу України регулюється поняття документальної невиїзної перевірки.
Документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу державної податкової служби рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.
Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов'язкова.
Відповідно до Розділу 1 Порядку оформлення результатів невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України від 22 грудня 2010 року №984 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 12 січня 2011 року за №34/18772, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Результати документальних перевірок оформлюються у формі акта або довідки. У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт, а у разі відсутності порушень - довідка.
Акт - службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки фінансово-господарської діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
За результатами документальної перевірки в акті викладаються всі суттєві обставини фінансово-господарської діяльності платника податків, які мають відношення до фактів виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
Факти виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, викладаються в акті документальної перевірки чітко, об'єктивно та в повній мірі, із посиланням на первинні або інші документи, які зафіксовані в бухгалтерському та податковому обліку, що підтверджують наявність зазначених фактів.
Отже, з аналізу вищенаведених норм виходить, що податкова інспекція наділена повноваженнями проводити перевірки та складати акти або довідки за результатами проведення таких перевірок із зазначенням виявлених порушень чинного законодавства.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об‘єктивному дослідженні.
За змістом частин 4, 5 ст. 11 КАС України суд повинен визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі вимог та заперечень; з’ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів.
Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст.7 КАС України, є принцип законності, який відповідно до ст.9 КАС України, полягає в наступному: суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до частини першої статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Зазначеною правовою нормою встановлено перелік засобів доказування, які можуть застосовуватися у адміністративному процесі, за допомогою яких суд може встановити наявність чи відсутність певних обставин.
В ході розгляду справи позивач довів суду ті обставини, на які посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач не надав належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову
З огляду на викладене, позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню.
Керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Р» Західно - Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції в Дніпропетровській області від 18 серпня 2011 року №0000112344.
Визнати протиправними дії Західно - Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції в Дніпропетровській області щодо викладення в акті від 01 серпня 2011 року № 436/23/3-36907117 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Торг-Трейд-Груп», код за ЄДРПОУ 36907117, з питання дотримання вимог податкового законодавства. при визначенні податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість по взаємовідносинах з підприємствами TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», код за ЄДРПОУ 36606872, TOB «Комінвест-центр», код за ЄДРПОУ 37459366, та TOB «Торговий дім «Регіон-метал» за період з 01.05.11 по 31.05.11» висновку про порушення TOB «Торг-Трейд-Груп» ч.5 ст.203, ч.І, 2 ст.215, ст.216 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених TOB «Торг-Трейд-Груп» (код ЄДРПОУ 36907117) при реалізації товару покупцям на загальну суму ПДВ 1 507 407 грн. за травень 2011 року, а саме TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД» - ПДВ на суму 857 551 грн., TOB «Комінвест- центр» - на суму ПДВ 512 342 грн., при наданні послуг TOB «Торговий дім «Регіон- метал» - на суму ПДВ 137 514 грн., та при придбанні товару у постачальників на загальну суму ПДВ 1 709 480 грн.; про відсутність об'єктів оподаткування податком на додану вартість по операціях з придбання та продажу товарів, в розумінні п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України по ланцюгу поставки до TOB «Будівельна компанія «Декарт ЛТД», TOB «Комінвест-центр», TOB «Торговий дім «Регіон-метал»; про порушення п. 198.3 ст.198 Податкового кодексу України щодо завищення податкового кредиту на суму 1 709 480 грн. та про порушення п. 187.1 (б) ст. 187 Податкового кодексу України щодо завищення податкових зобов'язань на суму 1 507 407 грн., що у сукупності призвело до заниження податку на додану вартість на суму 202 073 грн.
У решті позовних вимог відмовити.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складений 20 вересня 2011 року.
Суддя < (підпис) >
< Текст >
< Список >
< Список >
< Список >
В.В. Кальник
< Текст >
< ПІБ Судді >
< ПІБ Судді >
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2011 |
Оприлюднено | 13.10.2011 |
Номер документу | 18511578 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні