Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 вересня 2011 р. справа № 2а/0570/14266/2011
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 12:46
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Чучко В.М.
при секретарі Рясненко А.В.
за участю представників: позивача – ОСОБА_1 (довіреність від 28.09.2011 року), відповідача – ОСОБА_2 (довіреність від 29.04.2011 року № 589/10/32-0329-2), розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом приватного малого підприємства «Форс» до Регіонального управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України у Донецькій області про скасування рішення про застосування фінансових санкцій від 10 червня 2011 року, -
В С Т А Н О В И В:
Приватне мале підприємство «Форс» (далі – ПМП «Форс», позивач) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Регіонального управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України у Донецькій області (далі – Регіональне управління Департаменту САТ ДПА України у Донецькій області, відповідач) області про скасування рішення про застосування фінансових санкцій від 10 червня 2011 року.
Наведеним рішенням позивача притягнуто до відповідальності за не розміщення наочної інформації про заборону куріння, а також за реалізацію алкогольних напоїв без марок акцизного податку.
Позовні вимоги мотивовані тим, що висновки відповідача щодо не розміщення наочної інформації про заборону куріння, а також реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку, викладені у акті перевірки від 28.04.2011 року № 289/03/21953342 є неправомірними, оскільки у приміщенні магазину заборонено палити, про що наявна наочна інформація з текстом «Куріння заборонено!», яка розміщена на дверях магазину та на дверях зворотної сторони у приміщенні магазину. Також на реалізованих пляшках горілки знаходились марки акцизного податку. Таким чином, позивач вважає висновки акту перевірки від 28.04.2011 року № 289/03/21953342 необґрунтованими, а тому у судовому порядку просить скасувати рішення про застосування фінансових санкцій від 10.06.2011 року № 0516612915-32163, що складене відповідачем за результатами зазначеної перевірки.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов повністю.
Відповідачем позовні вимоги не визнані, в матеріалах справи наявні заперечення на позов у яких зазначено про безпідставність заявлених позовних вимог. Заперечення обґрунтовані тим, що в момент проведення перевірки у приміщені магазину була відсутня наочна інформація про заборону куріння, що підтверджено завідувачем магазину ОСОБА_3 в акті перевірки від 28.04.2011 року. Також перевіряючими встановлено, що сектором контролю за використання марок акцизного збору марки, опис яких зроблений в ході перевірки, взагалі не видавались, у зв’язку з чим, пляшки горілки вважаються немаркованими. Отже, застосовані фінансові санкції відносно позивача є обґрунтованими та правомірними, а позовні вимоги є такими, що задоволенню не підлягають.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Приватне мале підприємство «Форс» є юридичною особою, зареєстроване виконавчим комітетом Краматорської міської ради Донецької області 01.11.1993 року за № 1 270 120 0000 000470, місцезнаходження ПМП «Форс»: 84396, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Титова, буд. 1А, ідентифікаційний код юридичної особи 21953342. На податковому обліку перебуває в ДПІ у м. Краматорськ з 04.11.1993 року за № 88-Ф, про що свідчить довідка пр. взяття на облік платника податків від 27.04.2005 року № 199/10/28-114.
Згідно статуту (нова редакція), затвердженого рішенням засновника від 07.04.2005 № 1р та зареєстрованого державним реєстратором виконавчого комітету Краматорської міської ради Донецької області 20.04.2005 року за № 12701050002000470, предметом діяльності ПМП «Форс» є торгівельна, комерційна діяльність.
Виходячи із ліценції за реєстраційним номером 005156412684 серії АГ № 372825, виданій ПМП «Форс» Регіональним управлінням Департаменту САТ ДПА України у Донецькій області (а.с. 28), підприємство має право здійснювати роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту). Термін дії ліцензії з 25.11.2010 року до 25.11.2011 року.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для проведення фактичної перевірки ПМП «Форс» слугувало отримання відповідачем листа від 26.03.2011 року № 27/590 Відділу кримінальної міліції у справах дітей Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області з проханням виділити працівників Регіонального управління для відпрацювання магазинів та розважальних закладів Донецької області у квітні-травні 2011 року, оскільки є виявлені факти з продажу неповнолітнім алкогольних, слабоалкогольних та тютюнових виробів закладами торгівлі. До цього листа наданий перелік магазинів та розважальних закладів, у якому за порядковим номером 23 є приватне мале підприємство «Форс» (код за ЄДРПОУ 21953342).
Отже, правовою підставою для проведення фактичної перевірки позивача виступила інформація Відділу кримінальної міліції у справах дітей Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області, що узгоджується з положеннями пп. 80.2.2 п. 80.2 ст. 80 ПКУ.
Судом встановлено, що 28 квітня 2011 року Регіональним управлінням Департаменту САТ ДПА України у Донецькій області на підставі наказу від 28.04.2011 року № 165 та направлення від 28.04.2011 року № 000270 проведена фактична перевірка ПМП «Форс» з питань додержання вимог, встановлених законодавством України, які є обов’язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, про що складений акт від 28.04.2011 року № 289/03/21953342. Перевірка проведена за адресою: Донецька обл., м. Краматорськ, с. Біленьке, вул. Тітова, буд. 1а, де розміщений магазин, що належить ПМП «Форс».
Згідно висновкам акту перевірки від 28.04.2011 року № 289/03/21953342 (а.с. 4-6), Регіональним управлінням Департаменту САТ ДПА України у Донецькій області встановлено, що у магазині ПМП «Форс» в порушення ст. 15-2 Закону України від 19.12.1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі – Закон України № 481/95-BP) не розміщена наочна інформація, яка складається з тексту такого змісту: «Куріння заборонено!», а також в порушення ст. 11 цього Закону встановлено юридичний факт здійснення реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка.
За результатами акту перевірки від 28.04.2011 року № 289/03/21953342 відповідачем прийняте Рішення про застосування фінансових санкцій від 10.06.2011 року № 0516612915-32163, яким до позивача застосовано наступні фінансові санкції у вигляді штрафу:
- за не нерозміщення наочної інформації, передбаченої статтею 15-2 Закону України № 481/95-BP у розмірі 3 400,00 грн.;
- за порушення вимог ст. 11 Закону України № 481/95-BP, а саме: реалізація алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка - в сумі 1 700,00 грн.
1. Щодо встановленого порушення ПМП «Форс» вимог статті 15-2 Закону України № 481/95-BP в частині нерозміщення наочної інформації.
Як вбачається з матеріалів справи, на момент проведення перевірки перевіряючими встановлена відсутність в приміщені магазину, що перевірявся, наявна інформація про заборону куріння з відповідним текстом та графічним знаком, як це передбачено вимогами ст. 15-2 Закону України № 481/95-BP. Даний факт підтверджений письмовими поясненнями завідувача магазину ОСОБА_3 у акті перевірки від 28.04.2011 року № 289/03/21953342, в яких зазначено, що (пряма мова): «Табличка с надписью «Курение запрещено» будет установлена 28.04.11 г.». Отже, зазначеним підтверджено, що на момент проведення перевірки такої інформації в магазині не було, що також підтверджено в ході судового засідання представником позивача.
Законодавча вимога щодо обов’язкового розміщення підприємствами та організаціями у місцях, де куріння заборонено, наочної інформації, яка складається із графічного знака про заборону куріння та тексту такого змісту: «Куріння заборонено!» встановлена згідно із Законом України від 22.09.2005 року № 2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» та Законом України № 481/95-BP, та будь-яких виключень з цього обов’язку законодавство не містить.
Таким чином, ПМП «Форс» порушено вимоги ст. 15-2 Закону України № 481/95-BP. Згідно із статтею 17 Закону України № 481/95-BP, за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством. До суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема, нерозміщення наочної інформації, передбаченої статтею 15-2 цього Закону, в розмірі – 3400 гривень.
Частиною 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України. Конституцією України гарантовано право зайняття підприємницької діяльності, яка не заборонена законом (ст. 42). При цьому, нормою ст. 68 Конституції України передбачена обов’язковість кожного неухильно додержуватися Конституції України та законів України. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
На підставі наведеного суд зазначає, що ПМП «Форс» не дотримано вимоги статті 15-2 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», зокрема, в частині не розміщення графічного знаку із текстом такого змісту: «Куріння заборонено!», що підтверджене матеріалами справи, та представником позивача у судовому засіданні не спростовувалося. Таким чином, позовні вимоги в цієї частині є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
2. Відносно встановленого порушення ПМП «Форс» вимог статті 11 Закону України № 481/95-BP в частині реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку.
Судом встановлено, що в ході проведення перевірки Регіональним управлінням Департаменту САТ ДПА України у Донецькій області було здійснено опис марок акцизного податку, якими було марковано алкогольні напої: 9 пляшок горілки «Щедра» місткістю 0,5 л., міцністю 40% об., виробник – ТОВ «Кристал-Дон», дата розливу – 31.08.2010 року, номери марок за серією 05 ААБП – 514329, 514286, 514292, 514300, 510409, 510416, 510390, 510405, 514661. Згідно із довідкою від 29.04.2011 року, виданою сектором контролю за використанням марок акцизного збору державної податкової адміністрації у Донецькій області, перелічені акцизні марки виробнику не видавались.
У відповідності до пп. 14.1.107 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України марка акцизного податку - спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.
За приписами Положення про Департамент контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України від 10.02.2007 № 71, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 лютого 2007 року за № 116/13383, Регіональні управління у межах своєї компетенції здійснюють такі основні функції, зокрема: продаж марок акцизного збору, контроль за додержанням правил маркування та наявністю на алкогольних напоях та тютюнових виробах марок акцизного збору, в тому числі під час оптової та роздрібної торгівлі ними; застосування до суб'єктів господарювання у випадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій за порушення вимог законодавства, яке регулює відносини при здійсненні роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами.
Пунктом 226.3 статті 226 Податкового кодексу України встановлено, що виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів здійснюються відповідно до положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року за № 1251 затверджено Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів (далі – Положення № 1251).
Приписами пункту 5 Положення № 1251 визначено, що наскрізна нумерація на марках складається з двох цифр індексу регіону України за місцезнаходженням виробника продукції (для маркування вітчизняної продукції), серії та окремого для кожної марки номера. Така нумерація наноситься паралельно довшій стороні марки. Індекси регіонів наведено у додатку до цього Положення, згідно якого індекс Донецької області – 05. Однак, як вже зазначено вище за текстом постанови, марки за номерами 514329, 514286, 514292, 514300, 510409, 510416, 510390, 510405, 514661 серії 05 ААБП не отримувались та не видавались.
В матеріалах справи відсутні документальні підтвердження щодо походження зазначених акцизних марок, а представником позивача не надано пояснень з цього питання.
Як вбачається з матеріалів справи, про факт встановленого в ході проведення перевірки ТОВ «Форс» порушення податкового законодавства щодо реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку, Регіональним управлінням Департаменту САТ ДПА України у Донецькій області направлені: лист 29.04.2011 року № 598/10/32-0329-2 на адресу Краматорського МВ ГУМВС України в Донецькій області та лист від 29.04.2011 року № 621/10/32-0329 на адресу Управління податкової міліції ДПА в Донецькій області – для вжиття заходів у межах повноважень наданих цим органам чинним законодавством.
Відповідно п. 20 Положення № 1251 та п. 226.9 ст. 226 Податкового кодексу України вважаються такими, що немарковані:
- алкогольні напої та тютюнові вироби з підробленими марками;
- алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані з порушенням вимог цього Положення, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції;
- алкогольні напої з марками, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари.
Абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону України № 481/95-BP передбачає, що алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством. Згідно із статтею 17 Закону України № 481/95-BP, за порушення даної норми до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі, зокрема, зберігання, транспортування, реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка - 100 відсотків вартості товару, але не менше 1700 гривень.
На підставі наведеного суд зазначає, що ПМП «Форс» не довів суду додержання ним вимог чинного законодавства щодо реалізації алкогольних напоїв з марками акцизного податку за встановленим законодавством зразку, отже, позовні вимоги в цієї частині також є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Відповідно до положень ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до приписів ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року № ETS N 005 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру. Згідно приписів ст. 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 20.03.1952 р. № ETS N 009 кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Нормами ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Доказів, які б доводили неправомірність актів чи дій суб’єкта владних повноважень позивач суду не надав, а отже позовні вимоги не підлягають задоволенню у спосіб захисту права, визначений позивачем.
Оскільки у матеріалах справи відсутні документальні докази судових витрат відповідача, суд їх не компенсує.
Керуючись ст. ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158 - 163 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
У задоволені позову приватного малого підприємства «Форс» до Регіонального управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України у Донецькій області про скасування рішення про застосування фінансових санкцій від 10 червня 2011 року – відмовити повністю.
Вступну та резолютивну частини постанови виготовлено у нарадчій кімнаті і проголошено в присутності представників сторін 28 вересня 2011 року. Повний текст постанови буде виготовлений 03.10.2011 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови апеляційної скарги.
В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, з подачею копій апеляційної скарги відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Суддя Чучко В.М.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2011 |
Оприлюднено | 13.10.2011 |
Номер документу | 18512303 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чучко В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні