Постанова
від 23.09.2011 по справі 23/42-63
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний го сподарський суд

Постанова

Іменем України

21.09.2011 р. справа №23/42-63

Судова колегія апеляцій ного господарського суду у с кладі:

Головуючого: Бойченка К.І.

Суддів: Марченко О.А., Чернот и Л.Ф.

Розглянувши апеляційну ск аргу Публічного акціонерног о товариства "Концерн Стирол " м.Горлівка

на рішення господарського суду Донецької області від 05. 07.2011р. по справі № 23/42-63

( суддя - Татенко В.М.)

за позовом Одеської залізн иці м.Одеса

до відповідача Публічного акціонерного товариства "Ко нцерн Стирол" м.Горлівка

про стягнення 20520,00грн.

За участю представників ст орін:

від позивача - не з`явився

від відповідача - ОСОБА_ 1.-довіреність №96 від 25.06.2011р.

В С Т А Н О В И В:

Одеська залізниця м.Одеса звернулась до господарсько го суду Донецької області з п озовом про стягнення з Публі чного акціонерного товарист ва "Концерн Стирол" м.Горлівка 20520,00грн.

Рішенням господарського с уду Донецької області від 05.07.20 11р. по справі №23/42-63 позов задово лено частково. Стягнуто з Від критого акціонерного товари ства "Концерн Стирол" м.Горлів ка на користь Одеської заліз ниці м.Одеса штраф у розмірі 41 04,00грн. за неправильно вказану у накладній масу вантажу; 205,20г рн.- на відшкодування сплачен ого держаного мита; 47,20грн.- на в ідшкодування витрат на інфор маційно-технічне забезпечен ня судового процесу. У задово ленні позову в іншій частині позову відмовлено.

Дане рішення мотивовано на ступним:

- положеннями ч.1, ч.2 ст.24, ст.122, ст .118, ст.129 Статуту залізниць Укра їни, п.2.1. Правил оформлення пер евізних документів, ч.2 ст.233 Гос подарського кодексу України , п.3 ст.83 Господарського процес уального кодексу України.

- частковою обгрунтованіст ю позовних вимог.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду Донецьк ої області від 05.07.2011р. у справі № 23/42-63, відповідач подав до Донец ького апеляційного господар ського суду апеляційну скарг у, в якій просить скасувати зг адане рішення та відмовити у задоволенні позову.

В обґрунтування апеляційн ої скарги відповідач вказує на наступне:

- відповідач вважає рішення суду незаконним та необґрун тованим;

-згідно досилочної накладн ої №42704249 залізницею отримувачу був направлений вагон №59259853, ва га якого відповідає даним, вк азаним у залізничній накладн ій відправника № 52717657, вага 64,33 то нн, тобто без нестачі, вказано ї у комерційному акті;

-залізницею був складений к омерційний акт з метою уникн ення матеріальної відповіда льності за недостачу вантажу , яка утворилась внаслідок її вини, оскільки вантаж по накл адной №52717657 був прийнятий до пе ревезення без будь-яких прет ензій зі сторони перевізника ;

-залізниця допустила помил ку при заповненні протоколу зважування та комерційного а кту при зазначенні різниці м аси вантажу у вагоні №59759853.

Відповідно до ч.1-2 ст.101 Господ арського процесуального код ексу України, у процесі перег ляду справи апеляційний госп одарський суд за наявними у с праві і додатково поданими д оказами повторно розглядає с праву.

Апеляційний господарський суд не звґязаний доводами ап еляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованіс ть рішення місцевого господа рського суду у повному обсяз і.

Розглянувши матеріали сп рави, перевіривши юридичну о цінку обставин справи та пов ноту їх встановлення, дослід ивши правильність застосува ння судом норм матеріального та процесуального права, суд ова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підл ягає задоволенню з огляду на наступне.

Зі станції відправлення Г орлівка 27.10.2010р. на станцію призн ачення Чорноморська-Експорт Одеської залізниці Відкрити м акціонерним товариством "К онцерн Стирол" був відправле ний вантаж-карбамід у шестид есяти вагонах по накладній в ід 27.10.2010р. № 52717657.

Залізницею на станц ії Знамґянка Одеської залізн иці 28.10.2010р.на підставі ст.24 Стату ту залізниць було проведено перевірку маси вантажу та вс тановлено, що у вагоні № 59259853 в н акладній від 27.10.2010р. № 52717657 маса "не тто" вказана 64330 кг, а фактично м аса "нетто" склала 55690 кг, що менш е даних, вказаних в накладній , на 8640 кг.

По даному факту складено а кт загальної форми №28299 від 28.10.2010 р. та комерційний акт від 29.10.2010р . № АА 056402/922/248, згідно з розділом Д якого: згідно акта загальної форми станції Знамґянка №28299 в ід 28.10.2010р. вагон відчеплений на ваги перевірку. В документі з азначено: вага-брутто 86890кг, тар а 22560кг, нетто 64330кг, ЗПП відправн ика №Г 060622. Фактично при переві рці на ричагі фіксуючому вер хні завантажувальні люка ЗПП відправника №Г 057857 справне, не пошкоджене, доступа до ванта жу не має. Просипання вантажу відсутнє. Зважування вагону здійснено 29.10.2010р. на 150-тонних ва гонних вагах станції Знамґян ка ОД. (держповірка ваг 06.09.2010р.). П риймальником поїздів Іванов им в присутності Зам. ДС Нежи вого, ЛВ Білоголовий. При зваж уванні виявилось брутто 78250кг тара з документа 22560кг, нетто 5569 0кг, що складає різницю ваги пр оти документу у сторону змен шення на 8640кг. Зважування здій снювалося двічі, різниця мас и в сторону зменшення підтве рдилась. На момент зважуванн я вагона ЗПП справне не пошко джене. По штатному розкладу З ав. Вантажним двором відсутн ій.

Відповідно до ст.908 Цивільно го кодексу України, перевезе ння вантажу здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови визначають ся цим Кодексом, іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них.

Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність ст орін щодо цих перевезень вст ановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Коде ксом, іншими законами, трансп ортними кодексами (статутами ), іншими нормативно-правовим и актами та правилами, що вида ються відповідно до них.

Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного к одексу України, укладення до говору перевезення вантажу п ідтверджується складанням т ранспортної накладної.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Ста туту залізниць України (далі -Статут залізниць) накладна-ц е основний перевізний докуме нт встановленої форми, оформ лений відповідно до цього Ст атуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниц і відправником разом з ванта жем. Накладна є обовґязковою двосторонньою письмовою фор мою угоди на перевезення ван тажу, яка укладається між від правником та залізницею на к ористь третьої особи-одержув ача і супроводжує вантаж до м ісця призначення.

Згідно зі ст.24 Статуту заліз ниць вантажовідправник несе відповідальність за всі нас лідки невірності, неточності або неповноту відомостей, за значених ним у накладній.

Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних докум ентів", затверджених Наказом Міністерства транспорту Укр аїни 21.11.2000р. за № 644 та зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під ч ас перевезення вантажу або н а станції його призначення б уде виявлено неправильне заз начення у накладній відомос тей про адресу одержувача, йо го код, назву вантажу, його кіл ькість, то з відправника стяг ується штраф згідно зі ст.122 Ст атуту залізниць. Факт неправ ильного зазначення відправн иком указаних відомостей зас відчується актом загальної ф орми, якщо за цим фактом не скл адався комерційний акт.

Згідно п.10 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни № 334 від 28.05.2002р., зареєстрова них у Міністерстві юстиції У країни 08.07.2002р. за № 567/6855, комерційн ий акт підписує начальник ст анції (його заступник), началь ник вантажного району (завід увач вантажного двору, склад у, контейнерного відділу, кон тейнерного майданчику, сорту вальної платформи, старший п рийомоздавальник) і прийомоз давальник станції, а також од ержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки в антажу і підписання акта мож уть бути залучені також інші працівники залізниці.

Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць України за неправил ьно зазначену в накладній ма су вантажу з відправника стя гується штраф в розмірі згід но із ст.118 Статуту залізниць (5- кратна провізна плата за всю відстань перевезення).У дано му випадку провізна плата - 4104 грн., сума штрафних санкцій - 4104 х 5= 20520,00 грн.

Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здава ння вантажів для перевезення відправник повинен зазначит и їх масу у накладній - основ ному перевізному документі, який підтверджує укладення д оговору перевезення вантажу .

Відповідно до ст.24 Статуту з алізниць, залізниця має прав о перевірити правильність ві домостей про вантаж, зазначе ний відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станці ї призначення.

Згідно п. 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зар еєстрованих в Міністерстві ю стиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, ва нтажі, завантажені відправни ком у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо ), а у даному випадку вагон є на піввагоном та приймається з алізницею до перевезення шля хом візуального огляду вагон ів, вантажу, їх маркування (у т .ч. захисного) та кріплення у в агонах без перевірки маси та кількості вантажу.

Частиною першою ст. 26 Закону "Про залізничний транспорт" п ередбачено, що обставини, які можуть служити підставою дл я майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, бага жу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.

За змістом ст. 129 Статуту залі зниць обставини, що можуть бу ти підставою для матеріально ї відповідальності залізниц і, вантажовідправника, ванта жоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезенн я, засвідчуються комерційним и актами або актами загально ї форми, які складають станці ї залізниць.

Комерційний акт складаєть ся, зокрема, для засвідчення о бставин невідповідності най менування, маси і кількості м ісць вантажу, багажу чи ванта жобагажу натурою з даними, за значеними у транспортних док ументах.

Залізниця зобовґязана скл асти комерційний акт, якщо во на сама виявила зазначені ви ще обставини або якщо про існ ування хоча б однієї з них зая вив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажоба гажу.

В усіх інших випадках обста вини, що виникли в процесі пер евезення вантажу, багажу і ва нтажобагажу і які можуть бут и підставою для матеріальної відповідальності, оформляют ься актами загальної форми.

Статтею 129 Статуту залізниц ь передбачено, що порядок скл адання комерційних актів та актів загальної форми встано влюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства трансп орту України за № 334 від 28.05.2002р.

За пунктом 4 Правил складанн я актів комерційні акти на мі сцях загального користуванн я складаються у день виванта ження або в день видачі ванта жу одержувачу.

Наведені норми свідчать пр о те, що залізниця не зобовґяз ана перевіряти відповідніст ь вказаних відправником вант ажу даних, зазначених у накла дних, фактичним даним при при йнятті вантажу до перевезенн я.

Матеріалами справи підтве рджено, що відповідачем неві рно вказані відомості у накл адній, у звґязку з чим, відпові дно до вимог ст.ст.118, 122 Статуту з алізниць, позовні вимоги є об ґрунтованими.

05.07.2011р. відповідач звернувся до господарського суду з кло потанням, у якому клопоче про зменшення розміру штрафних санкцій.

Судова колегія вважає, що су д першої інстанції на законн их підставах задовольнив зга дане клопотання відповідача , враховуючи таке.

Відповідно до ч.1 ст.230 Господ арського кодексу України, шт рафними санкціями у цьому ко дексі визнаються господарсь кі санкції у вигляді грошово ї суми (неустойка, штраф, пеня) , яку учасник господарських з обовґязаний сплатити у разі порушення ним правил здійсне ння господарської діяльност і, невиконання або неналежно го виконання господарського зобовґязання.

Пунктом 1 статті 233 Господар ського кодексу України закрі плено, що суд має право зменши ти розмір санкцій, якщо належ ні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно і з збитками кредитора. При цьо му повинно бути взято до уваг и: ступень виконання зобовґя зання боржником; майновий ст ан сторін, які беруть участь у зобовґязанні; не лише майнов і, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.

Згідно з ч.3 ст.551 Цивільного к одексу України розмір неусто йки може бути зменшений за рі шенням суду, якщо він значно п еревищує розмір збитків та з а наявності інших обставин, я кі мають істотне значення. Пр и цьому відсутність чи невис окий розмір збитків може бут и підставою для зменшення су дом розміру неустойки, що стя гується з боржника.

Стаття 83 Господарського про цесуального кодексу України , надає господарському суду п раво, приймаючи рішення, змен шувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пен і), яка підлягає стягненню зі с торони, що порушила зобовґяз ання.

Судова колегія погоджуєть ся з висновком суду першої ін станції, що порушення з боку в ідповідача не завдало збиткі в позивачу, тому розмір штраф у зменшується до однієї пров ізної плати, тобто до 4104,00грн.

Таким чином, рішення госпо дарського суду про часткове задоволення позову відповід ає матеріалам справи, вимога м діючого законодавства та н е підлягає скасуванню.

Витрати за апеляційною ска ргою покладаються на скаржни ка.

Керуючись ст.ст. 33, 43, 101, 103, 105 Госп одарського процесуального к одексу України, Донецький ап еляційний господарський суд у складі колегії суддів,-

П О С Т А Н О В И В:

1) Апеляційну ска ргу Публічного акціонерного товариства "Концерн Стирол" м .Горлівка на рішення господа рського суду Донецької облас ті від 05.07.2011р. по справі № 23/42-63 зали шити без задоволення.

2) Рішення господарськог о суду Донецької області від 05.07.2011р. по справі №23/42-63 залишити б ез змін.

Дана постанова набира є законної сили з дня її прий няття.

Постанову може бути оск аржено до Вищого господарськ ого суду України у касаційно му порядку через Донецький а пеляційний господарський су д протягом двадцяти днів.

Головуючий К .І.Бойченко

Судді О.А .Марченко

Л.Ф.Чернота

Надіслано 5 примірник ів:

1-пози вачу

1-відп овідачу

1-до сп рави

1-ДАГС

1-госп.суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.09.2011
Оприлюднено20.10.2011
Номер документу18584499
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/42-63

Постанова від 23.09.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 25.07.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 05.07.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Татенко В.М.

Ухвала від 17.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Татенко В.М.

Постанова від 09.06.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 25.05.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 07.04.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 04.06.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 13.07.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні