Постанова
від 29.09.2011 по справі 2а-7251/11/1270
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Категорія №11.2

ПОСТАНОВА

Іменем України

29 вересня 2011 року Справа № 2а-7251/11/1270

Луганський окружний адмін істративний суд у складі

головуючого судді Твердох ліба Р.С.,

за участю секретаря судово го засідання Григоренко-Тума сян А.М.

та

представників сторін:

від позивача ОСОБА_ 1 (довіреність від 07.09.2011 б/н),

ОСОБА_2 (довіреність від 21.09 .2011 б/н),

від відповідача - ОСОБА_3 (довірені сть від 07.09.2011 №05-881),

розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом гр омадської організації «Това риство телеглядачів «Шахтар » до прокуратури Луганської області про скасування припи су про усунення порушень зак онодавства про телерадіомов лення від 25 квітня 2011 року №07/1-42-11,

ВСТАНОВИВ:

22 серпня 2011 року до Лугансько го окружного адміністративн ого суду надійшов адміністра тивний позов громадської орг анізації «Товариство телегл ядачів «Шахтар» в особі Кол оса Сергія Леонідовича до П рокуратури Луганської облас ті в особі виконуючого обов' язки прокурора області Рев и А.О. про скасування припис у про усунення порушень зако нодавства про телерадіомовл ення від 25 квітня 2011 року №07/1-42-11.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що у квітні 2011 року прокуратурою Луганської області на підст аві заяви депутата обласної ради Кудінова Г.Ю. було пр оведено перевірку діяльност і громадської організації «Т овариство телеглядачів «Шах тар», за результатами якої ск ладено припис № 07/1-42-11 від 25 квітн я 2011 року «Про усунення поруше нь законодавства про телерад іомовлення». Згідно вказаног о припису прокуратура Луганс ької області вважає, що грома дською організацією «Товари ство телеглядачів «Шахтар» д опускаються порушення вимог законів України «Про ліценз ування певних видів господар ської діяльності», «Про теле бачення та радіомовлення» та вимагається вжити заходів щ одо усунення порушень вимог вищевказаних законів, припин ити діяльність з надання пос луг у сфері телевізійного та радіомовлення, які згідно із законом підлягають ліцензув анню.

Позивач зазначив, що громад ська організація «Товариств о телеглядачів «Шахтар» при здійсненні своєї статутної д іяльності не здійснює господ арської діяльності з надання послуг членам своєї організ ації. Таким чином, громадська організація «Товариство тел еглядачів «Шахтар» не є пров айдером програмної послуги.

Позивач вважає твердження відповідача стосовно того, щ о громадська організація «То вариство телеглядачів «Шахт ар» здійснює надання послуг в сфері телебачення і радіом овлення, необґрунтованими та такими, що не відповідають ді йсності, оскільки громадська організація створена не для надання послуг, а для задовол ення власних потреб членів о рганізації - телеглядачів. Ор ганізація є кінцевим спожива чем послуг, які отримуються з а договорами з правовласника ми на мовлення програм, так як отримані телевізійні програ ми використовуються для пере гляду всередині громадської організації «Товариство тел еглядачів «Шахтар» її членам и, без ретрансляції в подальш ому третім особам. Перегляд т елевізійних програм є безопл атним. Члени організації спл ачують членські внески на ут римання організації та оплат у за договорами з правовласн иками.

Громадська організація «Т овариство телеглядачів «Шах тар» у своїй діяльності кори стується розділом 7 Закону Ук раїни «Про телебачення та ра діомовлення» - «Права телегл ядачів та радіослухачів». Кр ім того, громадську організа цію зареєстровано в установл еному законом порядку, поста новлено на облік у податкові й інспекції, соціальних стра хових та Пенсійному фонді. Ор ганізація має статус неприбу ткової організації. Організа ція має всі необхідні догово ри: на постачання електроене ргії, на технічне забезпечен ня електропостачання спожив ача, на постачання електричн ої енергії, на користування н ежитловим приміщенням.

Крім того, діяльність Грома дської організації «Товарис тво телеглядачів «Шахтар» не одноразово було перевірено д ержавними органами.

Громадською організацією «Шахтар» було отримано висно вки інституту держави і прав а ім. Корецького Національно ї академії наук України від 25 липня 2011 року №126/392 та від 08 серпн я 2011 року №126/412, згідно яких грома дська організація «Товарист во телеглядачів «Шахтар» має право без отримання спеціал ьного дозволу (ліцензії) здій снювати вільний прийом будь- яких відкритих ефірних та су путникових телеканалів, дост упних на території України д ля задоволення власних потре б (потреб членів організації ) і розподіляти їх на свій розс уд за допомогою власного обл аднання та іншого майна, зокр ема телекомунікаційної бага токанальної мережі, між член ами цієї громадської організ ації.

Якщо у діяльності громадсь кої організації «Товариство телеглядачів «Шахтар» з при йому телевізійних програм ві дсутні усі складові, визначе ні чинним законодавством Укр аїни, то вказана діяльність в ідповідно до Закону України «Про ліцензування певних вид ів господарської діяльності » не потребує ліцензування н езалежно від кількості будин ків (помешкань), які охоплює та ка діяльність.

Таким чином, позивач вважає , що у діяльності громадської організації «Товариство тел еглядачів «Шахтар» з прийому телевізійних програм відсут ні усі складові, визначені чи нним законодавством України для провайдерів програмної послуги, а саме: а) формування пакетів програм; б) укладання угод з абонентами; в) надання можливості перегляду пакеті в програм абонентам; г) отрима ння абонентської плати, і вка зана діяльність відповідно д о Закону України «Про ліценз ування певних видів господар ської діяльності» не потребу є ліцензування незалежно від кількості будинків (помешка нь), які охоплює така діяльніс ть.

В судовому засіданні предс тавники позивача підтримали позовні вимоги у повному обс язі, надали пояснення, аналог ічні викладеним у позові, про сили суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, заперечував проти за доволення позовних вимог, пі дтримав доводи, викладені у р аніше наданих письмових запе реченнях проти позову, в яких зазначив, що прокуратурою Лу ганської області 25 квітня 2011 ро ку внесено припис, в якому, з п осиланням на ст.ст. 1, 39 Закону У країни «Про телебачення та р адіомовлення», ст. 9 Закону Укр аїни «Про ліцензування певни х видів господарської діяльн ості», зазначається, що грома дською організацією «Товари ство телеглядачів «Шахтар» с творено багатоканальну теле мережу та розповсюджуються т елепрограми в межах більше н іж одного будинку без отрима ння у встановленому законом порядку ліцензії Національн ої ради України з питань теле бачення і радіомовлення. Про курор у приписі вимагав усун ути порушення закону та прип инити діяльність позивача з надання послуг у сфері теле- т а радіомовлення без ліцензії . Прокурорською перевіркою в становлено, що телемережа, як у використовує у своїй діяль ності позивач, не є системою к олективного прийому, оскільк и вона забезпечує можливість прийому телепрограм в межах більше ніж один будинок, а отж е, громадська організація «Т овариство телеглядачів «Шах тар» використовує багатокан альну мережу.

Таким чином, відповідач вва жає, що вказані докази підтве рджують наявність у власност і позивача багатоканальної м ережі.

Згідно ст. 39 Закону № 3759 для ро зповсюдження телерадіопрог рам та передач у багатоканал ьній телемережі суб' єкти го сподарювання повинні отрима ти відповідну ліцензію Націо нальної ради. Відповідно до с т. 40 Закону № 3759 для організації діяльності кабельного телеб ачення і радіомовлення суб' єкт господарювання (провайде р або оператор телекомунікац ій чи оператор кабельних мер еж) повинен отримати ліцензі ю (дозвіл) у Національній раді .

Крім того, підтверджується самим позивачем і висновком інституту ім. Корецького, що п озивач здійснює прийом телек аналів та їх розподіл, тобто о дночасну передачу з використ анням багатоканальної мереж і. Вказане свідчить про те, що позивач за допомогою багаток анальної мережі здійснює рет рансляцію, тобто прийом та од ночасну передачу телеканалі в. Здійснення позивачем за до помогою багатоканальної мер ежі ретрансляції телеканалі в також підтверджується нада ними до справи самим позивач ем копій договорів.

Таким чином, для надання мож ливості перегляду членами гр омадської організації «Това риство телеглядачів «Шахтар » програм позивач формує пак ет цих програм. Однак, така дія льність є незаконною, оскіль ки вона ліцензується і для от римання ліцензії необхідно с тати провайдером програмної послуги. Позивач створивши г ромадську організацію, навми сно ухиляється від отримання ліцензії.

На підставі викладеного пр едставник відповідача проси в суд відмовити у задоволенн і позову у повному обсязі.

Заслухавши пояснення стор ін, дослідивши матеріали спр ави, розглянувши справу в меж ах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.69-72 КАС України, с уд дійшов висновку про задов олення адміністративного по зову з огляду на таке.

Згідно із частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданн ям адміністративного судочи нства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, пра в та інтересів юридичних осі б у сфері публічно-правових в ідносин від порушень з боку о рганів державної влади, орга нів місцевого самоврядуванн я, їхніх посадових і службови х осіб, інших суб' єктів при з дійсненні ними владних управ лінських функцій на основі з аконодавства, в тому числі на виконання делегованих повно важень, шляхом справедливого , неупередженого та своєчасн ого розгляду адміністративн их справ.

У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб' єктів владних повноваже нь адміністративні суди відп овідно до вимог частини 3 стат ті 2 Кодексу адміністративно го судочинства України перев іряють, чи прийняті (вчинені) в они: на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та законам и України; з використанням по вноваження з метою, з якою це п овноваження надано; обґрунто вано, тобто з урахуванням усі х обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчине ння дії); безсторонньо (неупер еджено); добросовісно; розсуд ливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запо бігаючи несправедливій диск римінації; пропорційно, зокр ема з дотриманням необхідног о балансу між будь-якими несп риятливими наслідками для пр ав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких с прямоване це рішення (дія); з у рахуванням права особи на уч асть у процесі прийняття ріш ення; своєчасно, тобто протяг ом розумного строку.

Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов' язані діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та Закон ами України.

Судом встановлено, що грома дська організація «Товарист во телеглядачів «Шахтар» зар еєстрована як об' єднання гр омадян виконавчим комітетом Луганської міської ради 09 вер есня 2009 року, що підтверджуєть ся свідоцтвом про реєстрацію об' єднання громадян №230 (а.с.14 ).

Згідно довідки АА№431070 громад ська організація «Товариств о телеглядачів «Шахтар» внес ено до ЄДРПОУ як некомерційн у організацію, що обслуговує домашні господарства (а.с.15).

Відповідно до пункту 2.1 Стат уту позивача в новій редакці ї, громадська організація «Т овариство телеглядачів «Шах тар» є некомерційною організ ацією, яка створена на базі на даних їй членами майна і кошт ів, не має мети одержання приб утку від своєї діяльності (а.с .16-24).

Основною метою діяльності позивача згідно статуту є за доволення та захист законних соціальних, економічних, тво рчих, національно-культурних та інших спільних інтересів членів організації. Одним з о сновних завдань громадської організації «Товариство тел еглядачів «Шахтар» статутом визначено сприяння реалізац ії громадянами своїх прав, св обод та інтересів у сфері спо живання будь-якої незабороне ної законом інформації, у том у числі у сфері телебачення.

Рішенням Ленінської міжра йонної державної податкової інспекції у м. Луганську №1223 ві д 23 жовтня 2009 року громадська о рганізація «Товариство теле глядачів «Шахтар» внесено до Реєстру неприбуткових орган ізацій (установ) (а.с.26).

З матеріалів справи вбачає ться, що 25 квітня 2011 року прокур атурою Луганської області ви несено припис № 08/1-42-11 «Про усуне ння порушень законодавства п ро телерадіомовлення», в яко му зазначено, що проведеною п рокуратурою області перевір кою встановлено, що Громадсь кою організацією «Товариств о телеглядачів «Шахтар» допу скаються порушення вимог Зак ону України «Про ліцензуванн я певних видів господарської діяльності», ст. 1 Закону Укра їни «Про телебачення та раді омовлення».

Вимоги прокурора, викладен і у приписі, обґрунтовані нас тупним.

У статті 1 Закону України «П ро телебачення і радіомовлен ня» зазначено, що багатокана льна телемережа - телекомун ікаційна мережа загального к ористування, призначена для передавання телерадіопрогр ам, а також для надання інших т елекомунікаційних і мультим едійних послуг, здатна забез печити одночасну трансляцію більше ніж однієї телепрогр ами і може інтегруватися з ін шими телекомунікаційними ме режами загального користува ння. Відповідно до ст.ст. 23, 39 вка заного Закону для розповсюдж ення телерадіопрограм у бага токанальній телемережі теле радіоорганізації та суб' єк ти господарювання повинні от римати відповідну ліцензію Н аціональної ради України з п итань телебачення і радіомов лення.

Статтею 1 вказаного Закону в изначено термін «система кол ективного прийому», якою є ко мплекс обладнання, який забе зпечує в межах одного будинк у можливість прийому теле- чи радіопрограм за допомогою п обутових приймальних засобі в без обмеження можливості у виборі програм, без права нас тупного розповсюдження цих п рограм та отримання абонентн ої плати. Проте, діяльністю по зивача охоплено більш ніж од ин будинок. Тобто, позивач зді йснює послуги у сфері телеба чення і радіомовлення, які пі длягають ліцензуванню відпо відно до ст. 9 Закону України « Про ліцензування певних виді в господарської діяльності» .

В приписі зазначено, що вказ ані порушення мають очевидни й характер і можуть завдати і стотної шкоди інтересам держ ави.

Припис вручено представни ку позивача 10 травня 2011 року.

Вирішуючи даний спір суд ви ходить з такого.

Відповідно до ст. 3 Закону Ук раїни № 2460-XII від 16.06.1992 «Про об' єд нання громадян» громадською організацією є об' єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціа льних, економічних, творчих, в ікових, національно-культурн их, спортивних та інших спіль них інтересів.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни № 2460-XII від 16.06.1992 «Про об' єд нання громадян» об' єднання громадян створюються і діют ь на основі добровільності, р івноправності їх членів (уча сників), самоврядування, зако нності та гласності. Вони віл ьні у виборі напрямів своєї д іяльності. Обмеження діяльно сті об' єднань громадян може встановлюватись тільки Конс титуцією та законами України .

Правами зареєстрованих об ' єднань громадян ст. 20 Закон у України № 2460-XII від 16.06.1992 «Про об' єднання громадян» є, зокрема , право виступати учасником ц ивільно-правових відносин, н абувати майнові і немайнові права; представляти і захища ти свої законні інтереси та з аконні інтереси своїх членів (учасників) у державних та гро мадських органах; створювати установи та організації; зас новувати засоби масової інфо рмації. Громадські організац ії мають право засновувати п ідприємства, необхідні для в иконання статутних цілей. Об ' єднання громадян користую ться іншими правами, передба ченими законами України.

Відповідно до ст. 24 Закону Ук раїни № 2460-XII від 16.06.1992 «Про об' єд нання громадян» з метою вико нання статутних завдань і ці лей зареєстровані об' єднан ня громадян можуть здійснюва ти необхідну господарську та іншу комерційну діяльність шляхом створення госпрозрах ункових установ і організаці й із статусом юридичної особ и, заснування підприємств в п орядку, встановленому законо давством.

В силу ст. 25 Закону України № 2460-XII від 16.06.1992 «Про об' єднання гр омадян» державний контроль з а діяльністю об' єднань гром адян здійснюється державним и органами у порядку, передба ченому законодавством Украї ни.

Нагляд за виконанням та дод ержанням законності об' єдн аннями громадян здійснюють о ргани прокуратури.

Повноваження прокурорів, о рганізація, засади та порядо к діяльності прокуратури виз начаються Конституцією Укра їни, Законом України від 05.11.1991 р оку № 1789-XII «Про прокуратуру», ін шими законодавчими актами.

Згідно ст. 1 Закону України в ід 05.11.1991 № 1789-XII «Про прокуратуру» нагляд за додержанням і прав ильним застосуванням законі в Кабінетом Міністрів Україн и, міністерствами та іншими ц ентральними органами викона вчої влади, органами державн ого і господарського управлі ння та контролю, Радою мін істрів Автономної Республік и Крим, місцевими Радами, їх виконавчими органами, вій ськовими частинами, політичн ими партіями, громадськими о рганізаціями, масовими рухам и, підприємствами, установам и і організаціями, незалежно від форм власності, підпоряд кованості та приналежності, посадовими особами та громад янами здійснюється Генераль ним прокурором України і під порядкованими йому прокурор ами.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII «Про прок уратуру» перевірка виконанн я законів проводиться за зая вами та іншими повідомленням и про порушення законності, щ о вимагають прокурорського р еагування, а за наявності при водів - також з власної ініціа тиви прокурора.

Повноваження прокурора ви значено статтею 20 Закону Укра їни від 05.11.1991 № 1789-XII «Про прокурат уру». Так, при здійсненні прок урорського нагляду за додерж анням і застосуванням законі в прокурор має право:

1) безперешкодно за посвідче нням, що підтверджує займану посаду, входити у приміщення органів державної влади та о рганів місцевого самоврядув ання, об' єднань громадян, пі дприємств, установ та органі зацій незалежно від форм вла сності, підпорядкованості чи приналежності, до військови х частин, установ без особлив их перепусток, де такі запров аджено; мати доступ до докуме нтів і матеріалів, необхідни х для проведення перевірки, в тому числі за письмовою вимо гою, і таких, що містять комерц ійну таємницю або конфіденці йну інформацію. Письмово вим агати подання в прокуратуру для перевірки зазначених док ументів та матеріалів, видач і необхідних довідок, в тому ч ислі щодо операцій і рахункі в юридичних осіб та інших орг анізацій, для вирішення пита нь, пов' язаних з перевіркою ;

2) вимагати для перевірки рі шення, розпорядження, інстру кції, накази та інші акти і док ументи, одержувати інформаці ю про стан законності і заход и щодо її забезпечення;

3) вимагати від керівників т а колегіальних органів прове дення перевірок, ревізій дія льності підпорядкованих і пі дконтрольних підприємств, ус танов, організацій та інших с труктур незалежно від форм в ласності, а також виділення с пеціалістів для проведення п еревірок, відомчих і позавід омчих експертиз;

4) викликати посадових осіб і громадян, вимагати від них у сних або письмових пояснень щодо порушень закону.

При виявленні порушень зак ону прокурор або його заступ ник у межах своєї компетенці ї, серед іншого, мають право да вати приписи про усунення оч евидних порушень закону.

Стаття 22 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII «Про прокуратуру» вс тановлює, що письмовий припи с про усунення порушень зако ну вноситься прокурором, йог о заступником органу чи поса довій особі, які допустили по рушення, або вищестоящому у п орядку підпорядкованості ор гану чи посадовій особі, які п равомочні усунути порушення .

Письмовий припис вноситьс я у випадках, коли порушення з акону має очевидний характер і може завдати істотної шкод и інтересам держави, підприє мства, установи, організації , а також громадянам, якщо не б уде негайно усунуто. Припис п ідлягає негайному виконанню , про що повідомляється проку рору.

Відповідно до ст. 8 Закону Ук раїни від 05.11.1991 № 1789-XII «Про прокур атуру» вимоги прокурора, які відповідають чинному законо давству, є обов' язковими дл я всіх органів, підприємств, у станов, організацій, посадов их осіб та громадян і виконую ться невідкладно або у перед бачені законом чи визначені прокурором строки.

Вимоги до документів проку рорського реагування встано влено ст. 25 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII «Про прокуратуру», ві дповідно до якої у протесті, п оданні, приписі або постанов і прокурора обов' язково заз начається, ким і яке положенн я закону порушено, в чому поля гає порушення та що і в який ст рок посадова особа або орган мають вжити до його усунення .

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваним припис ом в.о. прокурора Луганської о бласті вимагав від позивача припинити діяльність з надан ня послуг у сфері телевізійн ого і радіомовлення, які згід но із законом підлягають ліц ензуванню.

Відповідно до статутних до кументів позивача, громадськ а організація «Товариство те леглядачів «Шахтар» створен о з метою задоволення потреб щодо реалізації прав, свобод та інтересів членів організ ації у тому числі у сфері теле бачення.

Виходячи з вимог ст. 28 Закону України № 2460-XII від 16.06.1992 «Про об' єднання громадян» за порушен ня законодавства до об' єдна ння громадян можуть бути зас тосовані такі стягнення: поп ередження; штраф; тимчасова з аборона (зупинення) окремих в идів діяльності; тимчасова з аборона (зупинення) діяльнос ті; примусовий розпуск (лікві дація).

Згідно зі ст. 31 Закону Україн и № 2460-XII від 16.06.1992 «Про об' єднанн я громадян» з метою припинен ня незаконної діяльності об' єднання громадян за поданням легалізуючого органу або пр окурора суд може тимчасово з аборонити окремі види діяльн ості або тимчасово заборонит и діяльність об' єднання гро мадян на строк до трьох місяц ів.

За поданням органу, який зве ртався до суду щодо тимчасов ої заборони окремих видів аб о всієї діяльності об' єднан ня громадян, суд може продовж ити цей термін. При цьому зага льний термін тимчасової забо рони не повинен перевищувати шість місяців.

Тобто, наведені норми перед бачають особливості припине ння діяльності об' єднань гр омадян, в тому числі, громадсь ких організацій.

Зважаючи на те, що заборона здійснення певного виду діял ьності громадської організа ції може бути застосована ви ключно судом, вимога відпові дача про припинення діяльнос ті щодо надання послуг у сфер і телевізійного і радіомовле ння виходить за межі передба чених законом повноважень пр окурора.

Крім того, ч. 2 ст. 19 Закону Укра їни від 05.11.1991 № 1789-XII «Про прокурат уру» встановлено, що прокура тура не підміняє органи відо мчого управління та контролю .

Законом України «Про Націо нальну раду України з питань телебачення і радіомовлення » повноваження щодо нагляду за дотриманням законів Украї ни у сфері телерадіомовлення , а також здійснення регулято рних повноважень, передбачен их цими законами покладено н а конституційний, постійно д іючий колегіальний орган - На ціональну раду з питань теле бачення і радіомовлення.

Представником відповідача не надано суду доказів залуч ення до проведення перевірки спеціалістів Національної р ади з питань телебачення і ра діомовлення, як спеціально у повноваженого органу з питан ь нагляду у цій сфері.

Оцінюючи доводи сторін щод о необхідності ліцензування діяльності позивача суд вра ховує наступне.

Види господарської діяльн ості, що підлягають ліцензув анню, порядок їх ліцензуванн я, засади державного контрол ю у сфері ліцензування, відпо відальність суб' єктів госп одарювання та органів ліценз ування за порушення законода вства у сфері ліцензування в изначає Закон України № 1775-III ві д 01.06.2000 «Про ліцензування певни х видів господарської діяльн ості». Дія цього Закону пошир юється на всіх суб' єктів го сподарювання (ст.2 Закону Укра їни № 1775-III від 01.06.2000 «Про ліцензув ання певних видів господарсь кої діяльності»).

Виходячи з вимог ст. 9 Закону України № 1775-III від 01.06.2000 «Про ліце нзування певних видів господ арської діяльності» діяльні сть у галузі телебачення і ра діомовлення підлягає ліценз уванню відповідно до спеціал ьного закону, яким є Закон Укр аїни від 21.12.1993. № 3759-XII «Про телебач ення і радіомовлення» та яки й регулює відносини, що виник ають у сфері телевізійного т а радіомовлення на території України, визначає правові, ек ономічні, соціальні, організ аційні умови їх функціонуван ня, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достові рної та оперативної інформац ії, на відкрите і вільне обгов орення суспільних питань.

Відповідно до ст. 23 Закону Ук раїни від 21.12.1993. № 3759-XII «Про телеба чення і радіомовлення» Націо нальною радою України з пита нь телебачення і радіомовлен ня здійснюється ліцензуван ня мовлення відповідно до по рядку та вимог, встановлених цим Законом та Законом Украї ни «Про Національну раду Укр аїни з питань телебачення і р адіомовлення».

Залежно від організаційно -технологічних особливостей розповсюдження програм Наці ональна рада видає ліцензії на такі види мовлення: супутн икове, ефірне, кабельне, прово дове, багатоканальне.

Згідно ст. 1 Закону України в ід 21.12.1993. № 3759-XII «Про телебачення і радіомовлення» мовлення - це створення (комплектування та/або пакетування) і розповс юдження програм, пакетів про грам, передач з використання м технічних засобів телекому нікацій для публічного прийм ання за допомогою побутових теле- та радіоприймачів у від критий спосіб чи за абонентн у плату на договірних засада х.

Позивач стверджує, що отрим ання телепрограм здійснюєть ся за допомогою системи коле ктивного прийому.

Відповідно до ст. 41 Закону Ук раїни від 21.12.1993. № 3759-XII «Про телеба чення і радіомовлення» систе ми колективного прийому теле - та/чи радіопрограм створюют ься з метою отримання спожив ачами можливості якісного пр иймання за допомогою побутов их приймальних засобів телев ізійних та/чи радіопрограм, я кі розповсюджуються в зоні д ії системи колективного прий ому.

Системи колективного прий ому не кваліфікуються як баг атоканальні телемережі. Діял ьність їх операторів не підл ягає ліцензуванню Національ ною радою. Розповсюдження пр ограм споживачам за допомого ю системи колективного прийо му не потребує реєстрації су б' єкта інформаційної діяль ності.

Оскаржуваним приписом від повідач визначає діяльність позивача як мовлення в багат оканальних мережах.

Багатоканальна телемережа (ефірна або кабельна) - телеко мунікаційна мережа загально го користування, призначена для передавання телерадіопр ограм, а також надання інших т елекомунікаційних і мультим едійних послуг, здатна забез печити одночасну трансляцію більше ніж однієї телерадіо програми і може інтегруватис я з іншими телекомунікаційни ми мережами загального корис тування (ст. 1 Закону України в ід 21.12.1993. № 3759-XII «Про телебачення і радіомовлення»).

Відповідно до ст. 39 Закону Ук раїни від 21.12.1993. № 3759-XII «Про телеба чення і радіомовлення» багат оканальні телемережі як теле комунікаційні мережі створю ються, реєструються, обслуго вуються і захищаються відпов ідно до вимог Закону України «Про телекомунікації».

Для розповсюдження телера діопрограм та передач у бага токанальній телемережі суб' єкти господарювання повинні отримати відповідну ліцензі ю Національної ради.

Право на розповсюдження те лерадіопрограм у багатокана льних телемережах мають викл ючно:

а) телерадіоорганізації, що отримали ліцензії на мовлен ня з використанням ресурсу б агатоканальної телемережі в ідповідно до вимог статті 23 ць ого Закону;

б) суб' єкти господарюванн я, яким Національна рада вида ла ліцензію провайдера прогр амної послуги.

Тобто обов' язок отриманн я ліцензії на мовлення Закон ом покладається на телерадіо організації або суб' єктів г осподарювання.

Статтею 1 Закону України від 21.12.1993. № 3759-XII «Про телебачення і ра діомовлення» визначено, що т елерадіоорганізація - це зар еєстрована у встановленому з аконодавством порядку юриди чна особа, яка на підставі вид аної Національною радою Укра їни з питань телебачення і ра діомовлення ліцензії на мовл ення створює або комплектує та/чи пакетує телерадіопрогр ами і/або передачі та розповс юджує їх за допомогою техніч них засобів мовлення.

Позивач в розумінні ст. 1 Зак ону України від 21.12.1993. № 3759-XII «Про т елебачення і радіомовлення» не є телерадіоорганізацією, що не заперечується відпові дачем.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни від 21.12.1993. № 3759-XII «Про телеба чення і радіомовлення» суб' єкт господарювання - зареєст рована в установленому закон одавством порядку юридична о соба незалежно від її органі заційно-правової форми та фо рми власності, яка провадить господарську діяльність; го сподарська діяльність - будь -яка діяльність, у тому числі п ідприємницька, юридичних осі б, а також фізичних осіб - суб ' єктів підприємницької дія льності, пов' язана з виробн ицтвом (виготовленням) проду кції, торгівлею, наданням пос луг, виконанням робіт.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про захист прав спожи вачів» послуга - це діяльніст ь виконавця з надання (переда чі) споживачеві певного визн аченого договором матеріаль ного чи нематеріального благ а, що здійснюється за індивід уальним замовленням спожива ча для задоволення його особ истих потреб.

Відповідно до Постанови Ка бінету Міністрів України від 9 серпня 2005 року №720 «Про затверд ження Правил надання та отри мання телекомунікаційних по слуг» послугами у телемережа х для потреб телебачення і ра діомовлення є забезпечення м ожливості приймання спожива чем телерадіопрограм з викор истанням телемережі.

Виходячи з загальнотеорет ичних понять, основним узага льнюючим показником фінансо вих результатів господарськ ої діяльності підприємства є прибуток - перевищення сукуп них доходів над витратами.

Прибуток від реалізації по слуг - це сума виручки від реал ізації послуг, зменшена на су му нарахованого (сплаченого) податку на добавлену вартіс ть, акцизного збору, ввізного мита, митного збору та інших о бов' язкових зборів і платеж ів, визначених чинним законо давством, а також на суму витр ат, що включаються до собівар тості реалізованої послуги ( Постанова Верховної Ради України «Про затвердження П равил застосування Закону Ук раїни від 27 червня 1995 року №247/95-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств»).

Як вбачається з матеріалів справи, позивач зареєстрова ний як неприбуткова організа ція. Фактів нарахування пози вачем абонентської плати уча сникам організації за перегл яд телепрограм та отримання прибутку від надання послуг у сфері телебачення та радіо мовлення відповідачем під ча с прокурорської перевірки не встановлено, та відповідних доказів суду не надано. Тобто , в даному випадку відсутня од на із ознак господарської ді яльності, а саме її мета - отри мання прибутку, тому позивач а не можна віднести до суб' є ктів господарювання, що тако ж не дає підстав вважати такі послуги позивача діяльністю , що підлягає ліцензуванню.

Суд критично оцінює посила ння представника відповідач а в судовому засіданні на пра во громадських організацій с творювати госпрозрахункові установи і організації із ст атусом юридичної особи, засн овувати підприємства, оскіль ки фактів створення таких ус танов та підприємств позивач ем прокурорською перевіркою , за результатами якої винесе но оскаржуваний припис не вс тановлено.

Необхідність ліцензування діяльності позивача відпові дач обґрунтовує тим, що компл екс обладнання, яке використ овує позивач є багатоканальн ою телемережею.

Висновок щодо здійснення п озивачем діяльності з розпов сюдження телепрограм у багат оканальній телемережі відпо відач обґрунтовує неможливі стю віднести такі послуги до системи колективного прийом у, оскільки позивачем забезп ечується прийом та поширення програм у декілька десятків будинків, а відповідно до ст. 1 Закону України від 21.12.1993. № 3759-XII «П ро телебачення і радіомовлен ня» системою колективного пр ийому є комплекс обладнання, що забезпечує можливість пр ийому телепрограм в межах од ного будинку.

Як зазначалось, відповідно до ст. 39 Закону України від 21.12.1993 . № 3759-XII «Про телебачення і радіо мовлення» багатоканальні те лемережі як телекомунікацій ні мережі створюються, реєст руються, обслуговуються і за хищаються відповідно до вимо г Закону України «Про телеко мунікації». Доводів та докум ентального підтвердження то го, що позивачем використову ється саме така телемережа, п рипис прокурора та матеріали прокурорської перевірки не містять. Відповідачем не зап еречувалось, що під час проку рорської перевірки документ и технічного характеру не ви користовувались, спеціаліст и з відповідних питань у сфер і телекомунікацій до перевір ки не залучались.

Враховуючи викладене, суд в важає, що висновок відповіда ча про використання позиваче м багатоканальної телемереж і ґрунтується лише на припущ еннях, тому не враховується с удом.

Крім того, суд вважає, що Зак он України від 21.12.1993. № 3759-XII «Про те лебачення і радіомовлення» н е містить обмежень щодо кіль кості створюваних систем кол ективного прийому теле- та/чи радіопрограм.

Відповідно до вимог Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого органи державної влади, органи місцевого самоврядув ання, їхні посадові і службов і особи зобов' язані діяти л ише на підставі, в межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та Законам и України, та принципом рівно сті усіх учасників адміністр ативного процесу перед закон ом і судом.

З приписів ст.ст.71, 86 КАС Украї ни вбачається, що кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на яких ґрунтуються її ви моги та заперечення, суд оцін ює докази, які є у справі, за св оїм внутрішнім переконанням , що ґрунтується на їх безпосе редньому, всебічному, повном у та об' єктивному досліджен ні.

Частиною 2 статті 71 КАС Украї ни, встановлено, що в адмініст ративних справах про протипр авність рішень, дій чи бездія льності суб' єкта владних по вноважень обов' язок щодо до казування правомірності сво го рішення, дії чи бездіяльно сті покладається на відповід ача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач як суб' єкт вла дних повноважень, на якого ча стиною 2 статті 71 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни покладено обов' язок щодо доказування правомірно сті своїх дій та рішень, не дов ів суду правомірність винесе ння припису про усунення пор ушень законодавства про теле радіомовлення щодо громадсь кої організації «Товариство телеглядачів «Шахтар», що є п ідставою для задоволення адм іністративного позову.

Згідно із частиною 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо су дове рішення ухвалене на кор исть сторони, яка не є суб' єк том владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відпові дного місцевого бюджету, якщ о іншою стороною був орган мі сцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Якщо адміністративний поз ов задоволено частково, судо ві витрати, здійснені позива чем, присуджуються йому відп овідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задовол енні яких позивачеві відмовл ено (частина 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинс тва України).

На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України у судов ому засіданні 29 вересня 2011 року проголошено вступну та резо лютивну частини постанови. С кладення постанови у повному обсязі відкладено до 04 жовтня 2011 року, про що згідно вимог ча стини 2 статті 167 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни повідомлено після прог олошення вступної та резолют ивної частин постанови у суд овому засіданні.

Керуючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 71 , 87, 94, 158-163, 181 Кодексу адміністрати вного судочинства України, с уд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов за довольнити повністю.

Скасувати припис прокурат ури Луганської області про у сунення порушень законодавс тва про телерадіомовлення №0 7/1-42-11 від 25 квітня 2011 року щодо гро мадської організації «Товар иство телеглядачів «Шахтар» .

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь грома дської організації «Товарис тво телеглядачів «Шахтар» (і дентифікаційний код 36735753, місц езнаходження: 91004, м. Луганськ, в ул. Остра Могила,27) витрати зі с плати судового збору в сумі 3,4 0 грн. (три гривні сорок копійо к).

Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду.

Апеляційна скарга подаєть ся до Донецького апеляційног о адміністративного суду чер ез Луганський окружний адмін істративний суд. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, яка її подає , до суду апеляційної інстанц ії.

Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.

Якщо суб' єкта владних пов новажень у випадках та поряд ку, передбачених частиною че твертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можлив ість отримання копії постано ви суду безпосередньо в суді , то десятиденний строк на апе ляційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п' ятиденного строку з моменту отримання суб' єктом владни х повноважень повідомлення п ро можливість отримання копі ї постанови суду.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, встановленого статтею 186 КА С України, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження.

Якщо строк апеляційного ос карження буде поновлено, то в важається, що постанова суду не набрала законної сили.

Згідно з частиною 3 статті 160 КАС України постанова складе на у повному обсязі 04 жовтня 2011 року.

Суддя Р.С. Твердохліб

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2011
Оприлюднено19.10.2011
Номер документу18615566
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-7251/11/1270

Ухвала від 31.10.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська Світлана Володимирівна

Ухвала від 31.10.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська Світлана Володимирівна

Ухвала від 11.11.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська С.В.

Постанова від 29.09.2011

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Р.С. Твердохліб

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні