Львівський апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2011 р. № 63617/09/9104
Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду в складі:
головуючого судді
суддів та
розглянувши в порядку пись мового провадження у місті Л ьвові апеляційну скаргу У правління Пенсійного фонд у України в Зарічненському р айоні Рівненської області на постанову Зарічненський рай онний суд Рівненської област і від 26.06.2009р. у адміністративній справі за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсій ного фонду України в Зарічне нському районі Рівненської о бласті про зобов'язання з дійснити нарахування та випл ату підвищення до пенсії, -
В С Т А Н О В И Л А:
12.06.2009р. позивач зверну вся до суду з адміністративн им позовом, у якому просив зоб ов'язати пенсійний орган зді йснити перерахунок та виплат ити йому 30 відсоткову надбавк у до пенсії як дитині війни за періоди 2006-2008 років.
Постановою Зарічненський районний суд Рівненської об ласті від 26.06.2009р. заявлений поз ов задоволено частково; визн ано протиправними дії пенсій ного органу щодо невиплати п озивачу підвищення до пенсії відповідно до вимог ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни»; зобов'язан о відповідача провести нарах ування та виплату позивачу п ідвищення до пенсії в розмір і 30 відсотків мінімальної пен сії за віком на підставі ст.6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» у періо д з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. та з 22.05.2008р. по 31.12.2008 р. з урахуванням вже виплачен их підвищень до пенсії як дит ині війни; в задоволенні решт и позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із постанов ою суду, її оскаржив відповід ач Управління Пенсійног о фонду України в Зарічненсь кому районі Рівненської обла сті, який покликаючись на неп овне з' ясування судом обста вин, що мають значення для спр ави, невідповідність висновк ів суду обставинам справи, по рушення норм матеріального і процесуального права, що при звело до неправильного виріш ення справи, просить постано ву суду першої інстанції ска сувати, прийняти нове рішенн я, яким у задоволенні позову в ідмовити.
Вимоги за апеляційною скар гою обґрунтовує тим, що після винесення рішень Конституці йного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. та № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. зміни д о Законів України про Держав ний бюджет України на 2007 та 2008 ро ки у видаткову частину не бул и внесені, тому кошти на випла ту спірних підвищень до пенс ії в 2007 та 2008 роках були відсутні ми. Також законодавцем не бул о прийнято жодного нормативн ого акту на виконання вимог З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», не визн ачено на законодавчому рівні за рахунок яких коштів і джер ел, в якому порядку і яким чино м обчислювати вказаний розмі р.
Встановлений ч.1 ст.28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування» мінімальний розмір пенсії за віком застосовуєт ься виключно для визначення розміру пенсій, призначених відповідно до зазначеного За кону, і не може використовува тися для обчислення надбавок або підвищень інших пенсій; п риписами Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» передбачено проведення ф інансування з Державного бюд жету України, а не з коштів Пен сійного фонду України.
Особи, які беруть участь у с праві, в судове засідання на в иклик суду не з' явилися, а ві дтак на підставі п.2 ч.1 ст.197 КАС У країни суд прийшов до виснов ку про можливість розгляду с прави в порядку письмового п ровадження за наявними у спр аві матеріалами.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши матеріали сп рави та доводи апеляційної с карги у їх сукупності, колегі я суддів приходить до переко нання, що подана скарга підля гає до часткового задоволенн я, з наступних підстав.
Частково задовольняючи по зовні вимоги, суд виходив з то го, що позивач належить до кат егорії громадян, на яких поши рюються державні соціальні г арантії дітей війни, а тому ві н має право на встановлене ст .6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» підв ищення до пенсії.
Оскільки Конституційний С уд України своїми рішеннями № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. та № 10-рп/2008 від 22.05. 2008р. визнав неконституційними відповідно положення п.12 ст.71 т а ст.111 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к» та п.41 розділу ІІ Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України», якими було з упинено і обмежено право на о тримання спірних виплат, від мова пенсійного органу у про веденні перерахунку пенсії п озивачу із врахуванням вимог ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» є н езаконною.
Такі висновки суду першої інстанції, на думку колегії с уддів, частково відповідають нормам матеріального права і фактичним обставинам справ и.
Безспірно встановлено, що позивач є дитиною війни та ві дповідно до ст.6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» (у редакції, що була чинною на час виникнення спі рних правовідносин) мав прав о на отримання підвищення ви плачуваної йому пенсії за ві ком; позивач перебуває на обл іку у відповідача, протягом 200 6-2007 років йому виплачувалася п енсія за віком без доплати як дитині війни; відповідно до З акону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» пози вач отримував протягом 2008 рок у підвищення до пенсії в розм ірі, визначеному п.41 розділу І І вищевказаного Закону.
Положеннями п.17 ст.77 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2006 рік» було зупине но на 2006 рік дію ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни». Відповідно до За кону України від 19.01.2006р. «Про вн есення змін до Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2006 рік» п.17 ст.77 цього Зако ну був виключений, з одночасн им викладенням ст.110 цього Зак ону в новій редакції, відпові дно до якої пільги дітям війн и, передбачені ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», запроваджуються у 2006 році поетапно, за результа тами виконання бюджету у пер шому півріччі, у порядку, визн аченому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Ком ітетом Верховної Ради Україн и з питань бюджету.
Положення ст.110 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік», Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2006 рік» на предме т конституційності не розгля далися, у встановленому поря дку неконституційними визна ні не були та своєї чинності н е втратили; також наведені в н их умови для виплати пільг ді тям війни не настали.
Відповідно до ч.2 ст.95 Констит уції України виключно законо м про Державний бюджет Украї ни визначаються будь-які вид атки держави на загальносусп ільні потреби, розмір і цільо ве спрямування цих видатків.
Оскільки чинним законодав ством не було визначено поря дку нарахування і виплати у 200 6 році щомісячної державної с оціальної допомоги відповід но до ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и», а Конституційний Суд Укра їни не приймав рішень щодо не конституційності Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2006 рік» (з наступними змінами і доповненнями) повн істю чи в окремих його частин ах, тому колегія суддів прихо дить до висновку про відсутн ість правових підстав для за доволення позовних вимог щод о розглядуваного підвищення до пенсії за 2006 рік.
Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. у справі № 1-29/2007 визнано такими, щ о не відповідають Конституці ї України положення п.12 ст.71, ст .111 Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік», я кими було зупинено на 2007 рік ді ю ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», і з вказівкою на те, що дане ріше ння Конституційного Суду Укр аїни має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дії положень статей зазнач ених законів, що визнані неко нституційними.
Оскільки дія ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» була відновлен а з 09.07.2007р., позивачу протягом 2007 р оку не виплачувалося підвище ння до пенсії згідно вказано ї норми Закону, тому колегія с уддів приходить до висновку про підставність позовних ви мог щодо зобов' язання прове сти нарахування і виплату що місячного підвищення до пенс ії в розмірі 30 відсотків мінім альної пенсії за віком відпо відно до ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» за період з 09.07.2007р. до 31.12.2007р. включно, з урахуванням прове дених виплат за вказаний пер іод.
Відповідно до п.41 розділу ІІ Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та в несення змін до деяких закон одавчих актів України», який набрав чинності з 01.01.2008р., ст.6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» була вик ладена у новій редакції, відп овідно до якої дітям війни (кр ім тих, на яких поширюється ді я Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до пен сії або щомісячного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, виплач ується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни.
Згідно рішення Конституці йного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. у справі 1-28/2008 були визнані такими, що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними) положення п.41 розд ілу ІІ Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» ; останні втратили свою чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України вказано го рішення, яке також містить вказівку про преюдиціальне значення цього рішення для с удів загальної юрисдикції пр и розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначених законі в, що визнані неконституційн ими.
Оскільки дія ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» в редакції, яка п ередбачає виплату дітям війн и підвищення у розмірі 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком, була відновлена з 22.05.2008р., з 01.01.2008р. позивачу виплачувалося підвищення до пенсії у розмі рі 10 відсотків прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність, згідно дію чого на той час законодавств а, тому колегія суддів приход ить до висновку про задоволе ння позовних вимог про зобов ' язання відповідача провес ти нарахування підвищення до пенсії за віком як дитині вій ни у розмірі 30 відсотків мінім альної пенсії за віком з 22.05.2008р. до 31.12.2008р. включно, з урахування м проведених виплат за вказа ний період.
Разом з тим, при зверненні д о суду позивачем пропущено р ічний строк звернення до суд у, передбачений ст.99 КАС Украї ни (в редакції, яка була чинною на час виникнення спірних пр авовідносин та вирішення спр ави судом першої інстанції), о станнім під час розгляду спр ави не наведено поважних при чин його пропуску (при цьому о бставини неповідомлення поз ивача щодо належних йому вип лат колегія суддів не вважає поважними причинами пропуск у цього строку), також обґрунт овані підстави для поновленн я вказаного строку не вказан і судом першої інстанції у су довому рішенні.
Відповідно до ст.100 КАС Украї ни (в редакції, яка була чинною на час виникнення спірних пр авовідносин та вирішення спр ави судом першої інстанції) п ропущення строку звернення д о адміністративного суду є п ідставою для відмови у задов оленні адміністративного по зову за умови, якщо на цьому на полягає одна із сторін.
Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги дату звер нення позивача до суду із роз глядуваним позовом, наполяга ння відповідача на застосува нні наслідків пропущення стр оку звернення до суду, передб ачених ст.100 КАС України, колег ія суддів приходить до висно вку про те, що позовні вимоги з а періоди 2007-2008 років підлягают ь до задоволення в частині з 12 .06.2008р. до 31.12.2008р. включно.
У зв' язку з тим, що функції з призначення, нарахування т а виплати пенсії позивача зд ійснює Пенсійний фонд Україн и в особі відповідача, а також виходячи з вимог п.15 Положенн я про Пенсійний фонду Україн и, затв. постановою КМ України № 1261 від 24.10.2007р., відповідний обов ' язок слід покласти на відп овідача у справі.
Достатніх правових підста в чи застережень щодо неможл ивості підвищення пенсії поз ивача у передбаченому ст.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» розмірі за спірний період колегія су ддів не вбачає.
Покликання апелянта на від сутність бюджетного фінансу вання передбачених Законом У країни «Про соціальний захис т дітей війни» доплат до пенс ії як на причину невиконання покладених на нього зобов' язань до уваги не приймаютьс я, оскільки реалізація особо ю права, що пов' язане з отрим анням бюджетних коштів, яке б азується на спеціальних та ч инних на час виникнення спір них правовідносин нормативн о-правових актах національно го законодавства, не може бут и поставлена у залежність ві д бюджетних асигнувань (ріше ння Європейського суду з пра в людини у справі «Кечко прот и України»).
Щодо тверджень апелянта пр о фінансування підвищення до пенсії за рахунок коштів Дер жавного бюджету України, то к олегія суддів враховує вимог и ст.88 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к», згідно якої установлено, щ о у разі недостатності виділ ених з Державного бюджету Ук раїни коштів по бюджетних пр ограмах, пов' язаних з розме жуванням джерел виплати пенс ій між Державним бюджетом Ук раїни та Пенсійним фондом Ук раїни, пенсії, визначені зако нодавством для відповідних к атегорій громадян, виплачуют ься у повному обсязі за рахун ок власних надходжень Пенсій ного фонду України.
Звідси, у разі недостатност і бюджетних коштів для покри ття спірного підвищення до п енсії, витрати на ці виплати п окриваються за рахунок Пенсі йного фонду України, який нес е обов' язок по їх виплаті.
Доводи апелянта про неправ ильне застосування судом вим ог ч.1 ст.28 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування» кол егія суддів до уваги не прийм ає, оскільки розмір мінімаль ної пенсії за віком визначає ться за правилами лише цього Закону, чинним законодавств ом інший мінімальний розмір пенсії за віком не визначени й, тому слід застосовувати це й розмір.
З огляду на положення ст.ст. 21, 105, 162 КАС України адміністрати вний позов може містити вимо ги щодо визнання незаконними рішення, дії чи бездіяльност і відповідача, зобов'язання й ого вчинити певні дії, відшко дувати шкоду, заподіяну неза конними рішенням, дією або бе здіяльністю. Встановивши, що відповідач порушив норми пр ава, які регулюють спірні пра вовідносини, адміністративн ий суд повинен був визнати та кі дії незаконними і зобов'яз ати відповідача провести нар ахування та виплату належних сум відповідно до закону.
За наведених обставин коле гія суддів приходить до висн овку про те, що заявлений позо в підлягає до часткового зад оволення, із вирішенням пита ння про розподіл судових вит рат в порядку ст.94 КАС України .
З огляду на вищевикладене, д оводи апеляційної скарги є с уттєвими і складають підстав и для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, що приз вело до неправильного виріше ння справи, через що постанов а суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення п ро часткове задоволення заяв леного позову з вищевикладен их мотивів.
Керуючись ст.ст.94, 160, 195-197, п.3 ч.1 ст .198, п.4 ст.202, ч.2 ст.205, ст.ст.207, 254 КАС Укр аїни, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фон ду України в Зарічненському районі Рівненської області задоволити частково.
Постанову Зарічненський р айонний суд Рівненської обла сті від 26.06.2009р. скасувати та при йняти нову постанову, якою по зов ОСОБА_2 задоволити час тково.
Визнати бездіяльність Уп равління Пенсійного фонду України в Зарічненському ра йоні Рівненської області щод о нездійснення нарахування т а виплати на користь ОСОБА_ 2 підвищення до пенсії в роз мірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком відповідно д о ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» з а період з 12.06.2008р. до 31.12.2008р. включ но, із урахуванням вимог ст.28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування», протиправно ю.
Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в Зарічненському районі Рівне нської області провести нара хування і виплату на користь ОСОБА_2 підвищення до пен сії в розмірі 30 відсотків міні мальної пенсії за віком відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» за період з 12.06.2008р. до 31.12.2 008р. включно, із урахуванням ви мог ст.28 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування» та проведених виплат за вказани й період.
В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Постанова апеляційного су ду набирає законної сили чер ез п' ять днів після направл ення її копій особам, які беру ть участь у справі, та може бут и оскаржена у касаційному по рядку шляхом подачі касаційн ої скарги безпосередньо до а дміністративного суду касац ійної інстанції протягом два дцяти днів з дня набрання пос тановою законної сили.
Головуючий суддя Р.М.Шавель
Суддів А.М.Ліщинсь кий
С.П.Нос
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2011 |
Оприлюднено | 19.10.2011 |
Номер документу | 18625198 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Р.М.
Адміністративне
Іллічівський міський суд Одеської області
Вергопуло Костянтин Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні