ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
=======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" жовтня 2011 р. Справа № 5016/2843/2011(3/167)
за позовом: Прокурора Березнегуватського району М иколаївської області в
інтересах держави в особі Державної екологічної інспе кції в Миколаївській області
54055, м. Миколаї в, вул. Дзержинського, 134
До відповідача: Озер івської сільської ради Берез негуватського району
Миколаївської облас ті
56224, Миколаївська область , Березнегуватський район, с. О зерівка, вул. Шкільна, 43
Про: стягнення шкод и в сумі 46 533,34 грн.
Суддя Смородінова О.Г .
ПРЕДСТАВНИКИ:
Від позивача: ОСОБА_1, за довіреністю;
Від відповідача: Кісільова Н.І. - голова;
Від прокуратури: Круш Т.О.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Березн егуватського району Миколаї вської області в інтересах д ержави в особі Державної еко логічної інспекції в Миколаї вській області звернувся до суду з позовом стягнути 46 533,34 гр н.
Позовні вимоги ґрунтують ся на підставі акту перевірк и дотримання вимог природоох оронного законодавства від 3 1.05.11 р., вимоги про виділення спе ціаліста № 21-1021 вих.-11 від 18.05.11 р., пр отоколу № 000662 від 31.05.11 р., постанов и про накладення адміністрат ивного стягнення № 43 від 07.06.11 р., д овідок Озерівської сільсько ї ради, розрахунку розміру зб итків заподіяних державі вна слідок самовільного водокор истування з підземних джерел Озерівською сільською радою , Березнегуватського району Миколаївської області, ст. ст . 43, 58 Закону України «Про охоро ну навколишнього природного середовища», ст.ст. 44, 48, 49, 111 Водно го кодексу України, Методики розрахунку розміру відшкоду вання збитків, заподіяних де ржав внаслідок порушення зак онодавства про охорону та ра ціональне використання водн их ресурсів, затвердженої на казом Міністерства охорони н авколишнього природного сер едовища України № 389 від 20 липня 2009 року, зареєстрованої у Міні стерстві юстиції України 14 се рпня 2009 року за № 767/16783, та мотивов ані тим, що всупереч вимогам ч инного законодавства в періо д з 31.05.08 р. до 31.05.11 р. відповідач сам овільно, без спеціального до зволу здійснив забір 5 400 куб. м. підземних вод з двох шахтних криниць.
23.09.11 р. відповідач через кан целярію суду надав відзив, в я кому заперечує на позов, прос ить суд відмовити в його задо воленні, мотивуючи тим, що Озе рівська сільська рада вважає ться представником землевла сника щодо земель комунально ї власності розташованих в м ежах сел. Озерівка та Новооле ксандрівка, на яких розташов ані шахтні колодязі. В даний ч ас виготовляються паспорти н а вказані колодязі. При їх пас портизації встановлено, що д ебет води в них не може забезп ечувати продуктивність водо заборів підземних вод більше , ніж 300 куб. м. на добу. А отже, так е водокористування відносит ься до загального водокорист ування здійснення якого з кр иниць провадиться громадяна ми для задоволення їх потреб безкоштовно, без закріпленн я водних об' єктів за окреми ми особами та без надання від повідних дозволів, у відпові дності до ст. 47 ч. 1 Водного коде ксу України.
27.09.11 р. в судовому зас іданні судом було оголошено перерву до 06.10.11 року.
04.10.11 р. позивач звернувс я до суду з заявою про зменше ння розміру позовних вимог, о скільки відповідно до уточне ної довідки про кількість за браної води від 29.09.11 р. № 410/04-09, яка н адана відповідачем, за періо д з 31.05.08 р. по 31.05.11 р. останнім було в идобуто 1747 куб.м. води.
Таким чином, сума зб итків після перерахунку стан овить 9 397,16 грн.
Саме такий розмір зб итків і просить остаточно ст ягнути позивач в своїй заяві .
Заява про зменшення р озміру позовних вимог підтри мана прокурором.
Відповідно до правил ч. 4 ст. 22 Господарського процес уального кодексу України суд прийняв до розгляду заяву по зивача та прокурора про змен шення позовних вимог.
06.10.11 р. в судовому засі данні відповідач також надав суду довідку № 410/04-09 від 29.09.11 р., з я кої вбачається, що дійсний об сяг забраної води складає 1747 куб.м.
06.10.11 р. за результатами розгляду справи, суд на підст аві ст. 85 Господарського проце суального кодексу України ог олосив вступну та резолютивн у частини рішення.
Ознайомившись з матеріал ами справи, вислухавши учасн иків судового процесу, суд -
встановив:
31.05.2011 р. держінспектором ОНПС було здійснено обстежен ня та перевірку дотримання в ідповідачем вимог природоох оронного законодавства на пр едмет водокористування Озер івської сільської ради Берез негуватського району Микола ївської області.
За результатами перевірки 31.05.11 р. позивачем було складе но акт перевірки «дотриманн я вимог природоохоронного за конодавства»в якому зафіксо вано, що Озерівська сільськ а рада користується двома ша хтними колодязями розташова ними за с. Озерівка та с. Ново олександрівка Березнегуват ського району. Забір води із ш ахтних колодязів із застосув анням споруд та технічних пр истроїв, використання води в ідноситься до спеціального в одокористування. Спеціальн е водокористування здійснює ться сільською радою без спе ціального дозволу на водоко ристування, що порушує вимог и ст.ст. 44, 49 Водного кодексу Укр аїни. Спеціальне водокористу вання із шахтних колодязів з дійснюється насамперед для г осподарсько-побутових потре б населення. Шахтні колодязи відносяться до джерел питно го та господарсько - побутово го водопостачання, розташова ні в першому поясі санітарно ї охорони. Відповідно до Сніп 2.04.02-84 територія першого поясу с анітарної охорони від крайнь ої водозабірної споруди стан овить 30 м. В порушення вимог СН іПу 2.04.02-84, санітарно захисна зон а не огорожена та не озелена. Т аким чином порушено вимоги с т. 59 п. 6 ст. 44 Водного кодексу Укр аїни.
Факт порушення підтверджу ється також протоколом про а дміністративне правопоруше ння від 31.05.11 р. № 000662, постановою пр о накладення адміністративн ого стягнення від 07.06.2011 р. № 43.
Виходячи з наведеного пози вач дійшов висновку, що відпо відач своїми діями порушив в имоги пункту 9 статті 44 та стат ті 48, 49 Водного кодексу України та встановив, що об'єм самовіл ьно забраної води за період з 31.05.08 по 31.05.2011 року склав - 5400 куб.м., про свідчить довідка № 227/04-09від 31.05.2011 року, надана Озерівською сільською радою.
Згідно розрахунку збитків , нанесених водним ресурсам У країни, проведеного за періо д з 19.02.2007 по 24.08.2009 відповідно до Мет одики розрахунку розмірів ві дшкодування збитків, заподія них державі внаслідок поруше ння законодавства про охорон у та раціональне використанн я водних ресурсів, затвердже ної наказом Мінекобезпеки Ук раїни від 18.05.1995 № 37 та зареєстров аної Міністерством юстиції У країни 01.06.1995 за № 162/698 та за період з 31.05.2008 по 31.05.2011 - відповідно до Мет одики розрахунку розмірів ві дшкодування збитків, заподія них державі внаслідок поруше ння законодавства про охорон у та раціональне використанн я водних ресурсів, затвердже ної наказом Мінприроди Украї ни від 20.07.2009 № 389, зареєстрованої Міністерством юстиції Украї ни 14.08.2009 за № 767/16783, розмір збитків с кладає 46 533,34 грн.
Але, беручи до уваги, заяву п озивача про зменшення розмір у позовних вимог яка підтрим ана прокурором в судовому за сіданні, сума збитків після п ерерахунку становить 9 397,16 г рн.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору є стя гнення збитків, заподіяних д ержаві внаслідок незаконног о добування підземної прісно ї води.
Дослідивши надані сторона ми докази та оцінивши їх відп овідно до вимог ст. 43 ГПК Украї ни, суд дійшов висновку про пр авомірність заявлених позов них вимог, виходячи з наступн ого:
Згідно Водного кодексу Укр аїни, усі водні об'єкти на тери торії України є національним надбанням народу України, од нією з природних основ його е кономічного розвитку і соціа льного добробуту.
За статтею 15 Закону України "Про охорону навколишнього п риродного середовища", статт ею 10 Водного кодексу України, місцеві ради на їх території здійснюють контроль та захо ди щодо раціонального викори стання і охорони вод та відтв орення водних ресурсів, що зн аходяться у власності держав и.
Згідно статті 1 Водного ко дексу України водокористува нням є використання вод (водн их об'єктів) для задоволення п отреб населення, промисловос ті, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи пра во на забір води, скидання сті чних вод та інші види викорис тання вод (водних об'єктів).
Відповідно до статті 48 Водн ого кодексу України спеціаль не водокористування - це забі р води з водних об'єктів із зас тосуванням споруд або техніч них пристроїв, використання води та скидання забруднюючи х речовин у водні об'єкти, вклю чаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зво ротними водами із застосуван ням каналів. Згідно пункту 9 ст атті 44 Водного кодексу Україн и водокористувачі зобов'язан і здійснювати спеціальне вод окористування лише за наявно сті дозволу.
Статтею 49 цього Кодексу пе редбачено, що спеціальне вод окористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл н а спеціальне водокористуван ня видається: державними орг анами охорони навколишнього природного середовища - у раз і використання води водних о б'єктів загальнодержавного з начення; Верховною Радою Авт ономної Республіки Крим, обл асними, Київською та Севасто польською міськими Радами за погодженням з державними ор ганами охорони навколишньог о природного середовища - у ра зі використання води водних об'єктів місцевого значення.
Видача дозволу на спеціал ьне водокористування здійсн юється за клопотанням водоко ристувача з обґрунтуванням п отреби у воді, погодженим з де ржавними органами водного го сподарства, - в разі використа ння поверхневих вод, державн ими органами геології - в разі використання підземних вод та державними органами охоро ни здоров'я - в разі використан ня водних об'єктів, віднесени х до категорії лікувальних.
Порядок погодження та вида чі дозволів на спеціальне во докористування затверджуєт ься Кабінетом Міністрів Укра їни.
У дозволі на спеціальне вод окористування встановлюють ся ліміт забору води, ліміт ви користання води та ліміт ски дання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими д ержавними органами без кориг ування дозволу на спеціальне водокористування.
Спеціальне водокористув ання є платним.
Згідно норм статті 50 Водно го кодексу України строки сп еціального водокористуванн я встановлюються органами, я кі видали дозвіл на спеціаль не водокористування. Спеціал ьне водокористування може бу ти короткостроковим (до трьо х років) або довгостроковим (в ід трьох до двадцяти п'яти рок ів). У разі необхідності строк спеціального водокористува ння може бути продовжено на п еріод, що не перевищує відпов ідно короткострокового або д овгострокового водокористу вання. Продовження строків с пеціального водокористуван ня за клопотанням заінтересо ваних водокористувачів здій снюється державними органам и, що видали дозвіл на спеціал ьне водокористування.
Статтею 38 Закону України "Пр о охорону навколишнього прир одного середовища" передбаче но, що в порядку спеціального використання природних ресу рсів громадянам, підприємств ам, установам і організаціям надаються у володіння, корис тування або оренду природні ресурси на підставі спеціаль них дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за п лату для здійснення виробнич ої та іншої діяльності, а у вип адках, передбачених законода вством України, - на пільгових умовах.
Згідно норм статті 110 Водног о кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адмі ністративну, цивільно-правов у або кримінальну відповідал ьність згідно з законодавств ом України. Водокористувачі звільняються від відповідал ьності за порушення водного законодавства, якщо вони вин икли внаслідок дії неперебор них сил природи чи воєнних ді й. Відповідальність за поруш ення водного законодавства н есуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу аб о порушенні правил спеціальн ого водокористування.
Відповідно до норм статті 11 1 Водного кодексу України під приємства, установи, організ ації і громадяни України, а та кож іноземні юридичні і фізи чні особи та особи без громад янства зобов'язані відшкодув ати збитки, завдані ними внас лідок порушень водного закон одавства, в розмірах і порядк у, встановлених законодавств ом України. Притягнення винн их у порушенні водного закон одавства до відповідальност і не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завд аних ними внаслідок порушенн я водного законодавства.
Згідно норм статті 68 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" порушення законодавства У країни про охорону навколишн ього природного середовища т ягне за собою встановлену ци м Законом та іншим законодав ством України дисциплінарну , адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальніс ть. Відповідальність за пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища несуть особи, ви нні, зокрема, у самовільному с пеціальному використанні пр иродних ресурсів. Підприємст ва, установи, організації та г ромадяни зобов'язані відшкод овувати шкоду, заподіяну ним и внаслідок порушення законо давства про охорону навколиш нього природного середовища , в порядку та розмірах, встано влених законодавством Украї ни. Застосування заходів дис циплінарної, адміністративн ої або кримінальної відповід альності не звільняє винних від компенсації шкоди, запод іяної забрудненням навколиш нього природного середовища та погіршенням якості приро дних ресурсів.
Таким чином, врахову ючи вищенаведене, суд дійшов висновку про порушення відп овідачем вимог природоохоро нного законодавства, тому по зов прокуратури підлягає зад оволенню в повному обсязі (з у рахуванням змін).
Керуючись ст. ст. 22, 43, 44, 49, 82, 82-1, 84, 8 5 Господарського процесуальн ого кодексу України, господ арський суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволь нити в повному обсязі.
2. Стягнути з Озерівсь кої сільської ради Березнегу ватського району Микола ївської області (56224, Миколаївс ька область, Березнегуватськ ий район, с. Озерівка, вул. Шкіл ьна, 43, код ЄДРПОУ 23629893) на користь держави в особі Державної ек ологічної інспекції в Микола ївській області (вул. Дзержин ського, 134, м. Миколаїв, 54055, код ЄД РПОУ 23411600) на рахунок № 3311331700078, код Є ДРПОУ 23628405, банк одержувача ГУД КУ у Миколаївській області, М ФО 826013 шкоду в сумі 9 397,16 грн.
3. Стягнути з Озерівської сільської ради Березнегуват ського району Миколаївс ької області (56224, Миколаївська область, Березнегуватський район, с. Озерівка, вул. Шкільн а, 43, код ЄДРПОУ 23629893) на користь Д ержбюджету Центрального рай ону м. Миколаєва 102,00 грн. держми та.
4. Стягнути з Озерівськ ої сільської ради Березнегув атського району Миколаї вської області (56224, Миколаївсь ка область, Березнегуватськи й район, с. Озерівка, вул. Шкіль на, 43, код ЄДРПОУ 23629893) на користь Держбюджету Центрального ра йону м. Миколаєва 236,00 грн. витра т на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у.
Накази видат и після набрання судовим ріш енням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення 10 денно го строку з дня його підписан ня.
Суддя О.Г. Смородін ова
Рішення підписан о 11.10.2011 року.
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2011 |
Оприлюднено | 20.10.2011 |
Номер документу | 18669304 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Смородінова О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні