Рішення
від 29.07.2008 по справі 8/122пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/122пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

29.07.08 р.                                                                                                    Справа № 8/122пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин",  

                    м.Донецьк, ЄДРПОУ 34511632

до відповідача Донецької міської ради, ЄДРПОУ 26502957, м.Донецьк

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Сліпченко Н.В. – по дов.

від відповідача: Головченко О.І. – по дов.

В засіданні суду брали участь:

                                                            

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідіча, Донецька міська рада, м.Донецьк про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,5000 га для розміщення об'єкту – будівлі кафе з літнім майданчиком за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладення такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення ТОВ "Австрійський Млин" з заявою до Донецького міського голови.

Відповідач надав відзив на позовну заяву №01/15-4589 від 28.07.2008р., в якому проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що передача в оренду земельних ділянок здійснюється виключно на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, внаслідок чого неправомірною є передача земельної ділянки в оренду згідно з рішенням суду.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

18.09.2006р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин" звернулося до Донецького міського голови з заявою про надання земельної ділянки для будівництва кафе з літнім майданчиком у вигляді ряду об'єктів народної архітектури в районі Донецького моря м.Донецька.

На підставі рішення Донецької міської ради від 30.09.2005р. №21/2 "Про затвердження правил забудови м.Донецька", рішення Донецького міського голови (віза) питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

30.10.2006р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів  була надана відповідь №01/13-6396, за змістом якої ТОВ "Австрійський Млин" необхідно розробити та затвердити  містобудівне обґрунтування розміщення об'єкту.

На замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин" Акціонерним товариством закритого типу „Територіальний проектний інститут "Донбасцивільпроект" було розроблено містобудівне обґрунтування розміщення кафе з літнім майданчиком на земельній ділянці, яка розташована за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк.

22.02.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єкту позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка орієнтовною площею 0,5 га за вказаною вище адресою є придатною для проектування та будівництва кафе.

12.03.2007р. Донецькою міською радою позивачу була надана відповідь №01/13-1461, за змістом якої ТОВ "Австрійський Млин" було дозволено підготовку матеріалів на узгодження місця розташування об'єкта нерухомості.

Як встановлено судом, ТОВ "Австрійський Млин" були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту на спірній земельній ділянці:

-          висновок Головного управління МНС України в Донецькій області №27/344 від 27.03.2007р.;

-          висновок відділу екологічної інспекції по Донецькому регіону Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №37/244 від 29.03.2007р.;

-          висновок Головного управління МВС України в Донецькій області №9/388дн від 04.04.2007р.;

-          висновок відділу культури Донецької міської ради №01-1/154-з від 05.04.2007р.;

-          висновок Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції №743/07 від 12.04.2007р.;

-          висновки Головного управління містобудування і архітектури №01/14-781 від 14.02.2007р., №01/14-1871(г) від 13.04.2007р.;

-          висновок Донецького міського управління земельних ресурсів №01/35-2623 від 04.05.2007р.

Крім того, між виконавчим комітетом Донецької міської ради та позивачем було укладено договір №рс9/526 від 23.04.2007р. резервування земельної ділянки, за умовами якого позивач зарезервував земельну ділянки орієнтовною площею 0,5 га для розміщення об'єкту – будівлі кафе з літнім майданчиком за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк.

Виконавчим комітетом Донецької міської ради було прийнято рішення №303/31 від 23.05.2007р., згідно якого позивачу було узгоджено місце розташування будівлі кафе з літнім майданчиком, дозволено проведення проектно-вишукувальних робіт та розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки.

За замовленням позивача Донецьким міським відділом Донецької регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва будівлі кафе з літнім майданчиком  в районі Донецького моря в Ленінському районі м.Донецька.

З метою погодження у встановленому законодавством порядку зазначеного проекту землеустрою позивачем були отримані наступні висновки:

-          висновок Головного управління земельних ресурсів у Донецькій області №05-6-1187 від 23.04.2008р.;

-          висновок Управління культури і туризму Донецької міської ради №01-1/1154-з від 24.04.2008р.;

-          висновок Головного управління містобудування і архітектури №01/14-1794 від 24.04.2008р.;

-          висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №05/1240 від 08.05.2008р.;

-          висновки Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції №158/07 від 21.05.2008р. та №354/07 від 21.05.2008р.

-           висновок державної експертизи землевпорядної документації №2441 від 04.06.2008р., виданий Головним управлінням земельних ресурсів у Донецькій області.

Одночасно, позивачем були отримані предпроектні розробки по будівництву кафе з літнім майданчиком у районі Донецького моря Ленінського району м.Донецька, технічний звіт по топографічно-геодезичним та інженерно-геологічним вишукуванням даного об'єкту, складений Товариством з обмеженою відповідальністю "КОРУНД".

У відповідності з п.6 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення виконавчого комітету Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. у випадку, коли розташування об'єкта принципово заперечує рішенням затвердженої містобудівної документації або у разі недоцільності розміщення об'єкта за місцем розташування, запропонованим зацікавленою особою, з містобудівних, екологічних, санітарних, земельних, історико-культурних міркувань, інших обмежень та обтяжень, що підтверджуються висновками відповідних служб, зацікавленій особі за підписом Донецького міського голови видається мотивована відмова.

Проте, як вказує позивач, відповідної відмови, підписаної Донецьким міським головою не приймалося, розташування об'єктів будівництва погоджено з відповідними органами місцевого самоврядування, їх підрозділами і службами.

Листом №01/16-144 від 01.07.2008р. Донецькою міською радою було повідомлено ТОВ "Австрійський Млин" про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права позивача на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,5000 га для розміщення об'єкту – будівлі кафе з літнім майданчиком за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладення такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови.

Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві №01/15-4589 від 28.07.2008р.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача  такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI та від 03.06.2008р.          N 309-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.

Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.

Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.

Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк була подана тільки одна заявка - ТОВ "Австрійський Млин". Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.

Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.

Крім того, договір резервування земельної ділянки, укладений між позивачем та виконавчим комітетом Донецької міської ради, хоча і не передбачений інститутами цивільного та земельного права, однак є підставою для виникнення цивільних прав та обов'язків, оскільки його зміст не суперечить законодавству. Зокрема, згідно з вказаним договором виконавчий комітет Донецької міської ради зобов'язався не надавати зарезервовану земельну ділянку іншим юридичним та фізичним особам, а позивач прийняв на себе зобов'язання сплачувати передбачені договором кошти, розробити за період резервування проект будівництва та звернутися до виконавчого комітету Донецької міської ради із клопотанням про надання спірної земельної ділянки в оренду.

Позитивним правовим результатом, настання якого пов'язано з належним виконанням умов договору, є надання позивачу у користування спірної земельної ділянки шляхом прийняття радою відповідного рішення.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.

Листом №01/16-144 від 01.07.2008р. Донецькою міською радою було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Донецької міської ради оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки у районі Донецького моря Ленінського району м.Донецька.

При цьому, посилання відповідача на неправомірність позовних вимог у зв'язку з відсутністю відповідного рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду спірної земельної ділянки суд вважає безпідставними, враховуючи, що предметом позовних вимог є визнання права позивача на оренду спірної земельної ділянки в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин" з заявою до Донецького міського голови.

Тобто, рішенням суду фактично визнається правомірність дій позивача як єдиної особи, що може реалізувати своє право на отримання спірної земельної ділянки в оренду, а також визначається порядок проведення таких дій та законодавство на підставі якого вказані дії повинні здійснюватися.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги про визнання права позивача на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,5000 га для розміщення об'єкту – будівлі кафе з літнім майданчиком за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладення такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин", м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин" (83101 м.Донецьк, Ленінський район, вул.Іонова, 5, ЄДРПОУ 34511632) на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,5000 га для розміщення об'єкту – будівлі кафе з літнім майданчиком за адресою: район Донецького моря, Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямого договору оренди з Донецькою міською радою, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладення такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин" з заявою до Донецького міського голови.

Стягнути з Донецької міської ради, м.Донецьк на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Австрійський Млин", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

За згодою сторін у судовому засіданні 29.07.2008р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення підписано 29.07.2008р.

          

               Суддя                                                                                                            Ємельянов А.С.                               

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення29.07.2008
Оприлюднено07.08.2008
Номер документу1872064
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/122пн

Ухвала від 21.07.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 29.07.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 10.07.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 20.03.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 28.02.2007

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні