ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.09.11 Справа № 18/164пд/2011
Суддя Корнієнко В.В., розглянувши матеріали справ и за позовом Лугансько ї міської ради, м. Луганськ
третя особа, яка не заяв ляє самостійних вимог на пре дмет спору на стороні позива ча - управління Держк омзему у м. Луганськ Луганськ ої області, м. Луганськ
до товариства з об меженою відповідальністю «Л уганський ярмарок», м. Луг анськ
про внесення змін до договору оренди землі
за участю представник ів:
від позивача: ОСОБА_1. за дов. від 24.11.2010;
від відповідача: ОС ОБА_2. за дов. від 27.02.2009;
від 3-ї особи: не п рибув.
Суть спору: позивач ем заявлено вимоги про внесе ння змін до договору оренди з емлі від 19.08.2004 (державна реєс трація 08.09.2004 № 5158), який укладен о між сторонами за позовом, зо крема:
- про викладення пункту 8 дог овору в наступній редакції:
«8. Розмір річної орендної п лати встановлюється у розмір і земельного податку із заст осуванням до нього договірно го коефіцієнту 5, у гривнях;
- про доповнення п. 4 договору новим абзацом наступного зм істу:
«З моменту набрання чиннос ті цього договору про внесен ня змін до договору оренди зе млі від 19.08.2004, державна реєстрац ія від 08.09.2004 № 5158, нормативна грош ова оцінка земельної ділянки становить - 13 990 091,39 (тринадцять мільйонів дев' ятсот дев' я носто тисяч дев' яносто одна гривні) 39 коп. Після набрання ч инності цим договором про вн есення змін до договору орен ди землі від 19.08.2004, державна реє страція від 08.09.2004 № 5158, нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки, в тому числі, коефіціє нт функціонального використ ання земельної ділянки, визн ачається (змінюється) згідно з рішенням Луганської міськ ої ради від 28.12.2007 або згідно інш ого нормативно-правового ріш ення, прийнятого замість вка заного, органом, уповноважен им орендодавцем, про що вказа ний орган надає відповідну д овідку орендарю у тижневий т ермін після звернення оренда ря до вказаного органу.»;
- про доповнення пп. 8.1 п. 8 дого вору новим абзацом наступног о змісту:
«На момент укладення цього договору про внесення змін д о договору оренди землі від 19. 08.2004, державна реєстрація від 08.0 9.2004 № 5158, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети в икористання земельної ділян ки, складає - 699504,57 (шістсот дев ' яносто дев' ять тисяч п' я тсот чотири гривні) 57 коп.»;
- про викладення пункту 13 дог овору у новій редакції:
«У разі невнесення орендно ї плати у строки, визначені ци м договором, з орендаря справ ляється пеня у розмірі пені, п ередбаченої діючим законода вством за несвоєчасну сплату земельного податку від несп лаченої суми за кожен день пр острочення.».
Відповідач проти поз ову заперечує посилаючись на його необґрунтованість.
Розглянувши матеріа ли справи, вислухавши предст авників сторін, суд
В С Т А Н О В И В:
19.08.2004 між сторонами за позо вом укладено договір оренди землі (який зареєстровани й 08.09.2004 за № 5158) згідно якому, по зивач передав відповідачу в оренду строком на 49 років земе льну ділянку загальною площе ю 1,2463 га, для будівництва та роз міщення ринку, яка знаходить ся за адресою: м. Луганськ, вул . Оборонна (біля будинку № 20).
Спірним пунктом 8 вк азаного договору оренди вста новлено, що річна орендна пла та встановлюється у розмірі земельного податку (річного) , який діє на момент укладення договору оренди земельної д ілянки, збільшеного на коефі цієнт 2,5 (довідка у вигляді роз рахунку про розмір земельног о податку (річного), який діє н а момент укладення договору оренди земельної ділянки дод ається до даного договору і є його невід' ємною частиною) .
Спірним підпунктом 8.1 . пункту 8 вказаного договору о ренди встановлено, що орендн а плата вноситься орендарем у грошовій формі. На момент ук ладення договору розмір орен дної плати складає 139017,60 грн.
Спірним пунктом 4 дого вору оренди встановлено, що н ормативна грошова оцінка зем ельної ділянки становить 5560703,9 5 грн.
Спірним пунктом 13 договор у оренди встановлено, що у раз і невнесення орендної плати у строки, визначені цим догов ором, справляється пеня у роз мірі 0,025 відсотків несплачено ї суми за кожен день простроч ення.
Рішенням Лугансько ї міської ради від 29.04.2009 № 65/150 упра влінню нерухомим майном Луга нської міської ради (яке пе рейменоване в управління Луг анської міської ради з питан ь земельних ресурсів) було доручено провести аналіз ук ладених договорів оренди зем ельних ділянок, які розташов ані на території м. Луганська , на предмет відповідності їх чинному законодавству та но рмативно-правовим актам Луга нської міської ради, насампе ред рішенням Луганської місь кої ради від 28.12.2007 № 28/10 «Про затве рдження нормативної грошово ї оцінки земель м. Луганська» та від 31.10.2007 № 25/5 «Про деякі питан ня щодо плати за землю у м. Луг анську».
Вищевказаним рішенн ям Луганська міська рада дор учила своєму управлінню неру хомим майном (яке переймен оване в управління Лугансько ї міської ради з питань земел ьних ресурсів) за результа тами проведеного аналізу нап равити від імені Луганської міської ради пропозиції відп овідним орендарям про внесен ня змін у договори оренди зем ельних ділянок з метою приве дення їх у відповідність з ви могами діючого законодавств а та нормативно-правових акт ів Луганської міської ради.
В зв' язку з невідпов ідністю (на думку позивача) ви щевказаного договору оренди земельної ділянки діючому з аконодавству та нормативно-п равовим актам Луганської міс ької ради, листом від 18.07.2011 № 01/03-13/42 05/0/2-11 Луганський міський голов а від імені Луганської міськ ої ради звернувся до відпові дача з пропозицією внести зм іни до договору оренди земел ьної ділянки (до листа було додано примірник проекту до говору про внесення змін до д оговору оренди земельної діл янки), зокрема:
- про викладення пункту 8 дог овору в наступній редакції:
«8. Розмір річної орендної п лати встановлюється у розмір і земельного податку із заст осуванням до нього договірно го коефіцієнту 5, у гривнях;
- про доповнення п. 4 договору новим абзацом наступного зм істу:
«З моменту набрання чиннос ті цього договору про внесен ня змін до договору оренди зе млі від 19.08.2004, державна реєстрац ія від 08.09.2004 № 5158, нормативна грош ова оцінка земельної ділянки становить - 13 990 091,39 (тринадцять мільйонів дев' ятсот дев' я носто тисяч дев' яносто одна гривні) 39 коп. Після набрання ч инності цим договором про вн есення змін до договору орен ди землі від 19.08.2004, державна реє страція від 08.09.2004 № 5158, нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки, в тому числі, коефіціє нт функціонального використ ання земельної ділянки, визн ачається (змінюється) згідно з рішенням Луганської міськ ої ради від 28.12.2007 або згідно інш ого нормативно-правового ріш ення, прийнятого замість вка заного, органом, уповноважен им орендодавцем, про що вказа ний орган надає відповідну д овідку орендарю у тижневий т ермін після звернення оренда ря до вказаного органу»;
- про доповнення пп. 8.1 п. 8 дого вору новим абзацом наступног о змісту:
«На момент укладення цього договору про внесення змін д о договору оренди землі від 19. 08.2004, державна реєстрація від 08.0 9.2004 № 5158, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети в икористання земельної ділян ки, складає - 699504,57 (шістсот дев ' яносто дев' ять тисяч п' я тсот чотири гривні) 57 коп.;
- про викладення пункту 13 дог овору у новій редакції:
«У разі невнесення орендно ї плати у строки, визначені ци м договором, з орендаря справ ляється пеня у розмірі пені, п ередбаченої діючим законода вством за несвоєчасну сплату земельного податку від несп лаченої суми за кожен день пр острочення.».
Відповідач отримав в казану пропозицію (що підт верджується повідомленням п ро вручення поштового відпра влення та визнано самим відп овідачем у відзиві на позовн у заяву від 14.09.2011 № 57), однак, ві дповіді на неї позивачу не на дав.
Враховуючи, що відповідач відмовився вносити зміни у д оговір оренди землі, позивач пред' явив до нього позов з в имогами внеси вищевказані зм іни у договір у судовому поря дку.
Щодо зміни пункту 8 д оговору, позивач обґрунтовує свої вимоги змінами у земель ному законодавстві, якими вс тановлено, що річна орендна п лата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не мо же бути меншою трикратног о розміру земельного под атку (договором була встан овлена орендна плата у розмі рі земельного податку (річно го), збільшеного на коефіцієн т 2,5) та не більше 12 від сотків їх нормативної грошов ої оцінки.
Крім того, рішенням Лу ганської міської ради від 25.05.20 11 № 9/12 договірний коефіцієнт дл я ринків встановлено у розмі рі «5»(договором встановле но - 2,5).
Тобто позивач обґрун товує свої вимоги тим, що зако ном збільшено мінімальний ро змір орендної плати, а нормат ивно-правовим атом органу мі сцевого самоврядування збіл ьшено договірний коефіцієнт для ринків, тому, положення до говору не відповідають закон одавству і потребують внесен ня змін.
Вимоги про доповненн я пункту 4 та підпункту 8.1. пункт у 8 договору новими абзацами п озивач взагалі ніяк не обґру нтував.
Вимоги про викладення п.13 д оговору у новій редакції поз ивач обґрунтував положенням и ст. 129 Податкового кодексу Ук раїни, якою встановлено, що за прострочення виконання узго дженого грошового зобов' яз ання (в даному випадку це пр острочення внесення орендно ї плати за землю) нараховує ться пеня із розрахунку 120 % річ них облікової ставки НБУ, дію чої на день виникнення таког о податкового боргу або на де нь погашення, залежно від тог о, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарн ий день прострочення (у дог оворі за прострочення внесен ня орендної плати встановлен а пеня у розмірі 0,025 відсотків н есплаченої суми за кожний де нь прострочення).
Відповідач відзивом на поз овну заяву від 14.09.2011 № 57 проти поз ову заперечує посилаючись на порушення позивачем порядку внесення змін до договору, як ий встановлено ст. 188 ГПК Украї ни, так як лист - пропозиція в ід 18.08.2011 (про внесення змін у д оговір) був підписаний Луг анським міським головою, яки й на думку відповідача був не уповноважений позивачем на ці дії.
Відповідач вважає, що Луган ська міська рада, як орендода вець, повинна була прийняти к онкретне рішення (саме відно сно відповідача), яким запроп онувати відповідачу внести з міни у договір оренди земель ної ділянки, який є предметом спору.
Відсутність рішення позив ача з цього питання, на думку п озивача, свідчить про відсут ність у позивача волевиявлен ня на внесення змін до вказан ого договору оренди.
Відповідач вказав, що зміна законодавства (збільшенн я розміру орендної плати) н е може впливати на умови дого вору, так як закон не має зворо тної дії у часі, тому, до спірн их відносин слід застосовува ти законодавство, яке діяло н а дату укладення договору ор енди.
Відповідач також зазначив про відсутність законних пі дстав для внесення змін до до говору у частині розміру річ ної орендної плати за земель ну ділянку.
Дослідивши матеріа ли справи, вислухавши предст авників сторін, суд дійшов ви сновку, що позов підлягає час тковому задоволенню за таких підстав:
Законом України «Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України»від 0 3.06.2008 № 309-УІ внесені зміни до част ин четвертої та п' ятої стат ті 21 Закону України «Про оренд у землі», а саме, було встановл ено, що річна орендна плат а за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратног о розміру земельного податку та не може перевищуват и 12 відсотків їх нормативної г рошової оцінки.
Попередня редакція навед еної статті Закону визначала , що річна орендна плата за земельні ділянки, які пер ебувають у державній або ком унальній власності, не мож е бути меншою за розмір земел ьного податку, що встанов люється Законом України «Про плату за землю», та переви щувати 10 відсотків їх нормати вної грошової оцінки.
Згідно п. 12 договору о ренди щодо якого заявлено по зовні вимоги розмір оренд ної плати переглядається один раз на рік у разі змін и розмірів земельного податк у, підвищення цін, тари фів, у тому числі внаслідок ін фляції.
Внесення змін до част ин четвертої та п' ятої стат ті 21 Закону України «Про оренд у землі»направлено саме н а підвищення цін на оренду зе млі (мінімальна орендн а плата була у розмірі одно кратного земельного пода тку, а стала не меншою трик ратного розміру земельно го податку; розмір максималь ної орендної плати збільшивс я до 12 відсотків нормати вної грошової оцінки земельн ої ділянки).
З 01.01.2011 зазначені части ни четверта та п' ята статті 21 Закону України «Про оренду землі»виключені в зв' язку з прийняттям Податкового коде ксу України (Закон України від 02.12.2010 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України ), який діє з 01.01.2011 і має ан алогічні положення закріпле ні у ст. 288 Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 651 ЦК Укра їни договір може бути змінен о за рішенням суду на вимогу о днієї із сторін у разі істотн ого порушення договору друго ю стороною та в інших вип адках, встановлених договоро м або законом.
У випадках, встановлени х законом, застосовуються ці ни (тарифи, ставки тощо), які вс тановлюються або регулюютьс я уповноваженими органами де ржавної влади або органами м ісцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення д оговору допускається лиш е у випадках і на умовах, встан овлених договором або законо м (ч. 1, ч. 2 ст. 632 ЦК України).
Рішенням Луганської міськ ої ради від 25.05.2011 № 9/12 встановлен о договірний коефіцієнт для земельних ділянок на яких ро зташовані ринки у розмірі 5 ( у договорі передбачено коеф іцієнт - 2,5). Позивач викори стовує орендовану земельну д ілянку для розміщення ринку.
Таким чином, врахову ючи, що договором була передб ачена можливість зміни розмі ру орендної плати у разі підв ищення цін (а законом було п ідвищено ціну на орендну пла ту), позивач вправі вимагат и від відповідача внесення в ідповідних змін до договорів оренди.
Аналогічні висновки міст яться і в абзаці 5 пункту 2.19 пос танови Пленуму Вищого господ арського суду України від 17.05.20 11 № 6 «Про деякі питання практи ки розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відн осин».
За таких обставин, су дом не приймаються до уваги д оводи відповідача про неможл ивість внесення змін до дого вору взагалі та щодо розміру орендної плати зокрема, а так ож про застосування законода вства, яке вже втратило силу ( діяло на момент укладення договору).
Пунктом 2.19 (абз. 4) постан ови Пленуму Вищого господарс ького суду України від 17.05.2011 № 6 « Про деякі питання практики р озгляду справ у спорах, що вин икають із земельних відносин »встановлено, що оскільки ві дповідно до частини першої с татті 188 ГК України зміна та ро зірвання господарських дого ворів в односторонньому поря дку не допускається, внесенн я змін до договору оренди зем лі у разі зміни ставок орендн ої плати за землю та затвердж ення нових коефіцієнтів упов новаженим органом повинно зд ійснюватися з дотриманням по рядку, визначеного цією стат тею ГК України.
У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оре нди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки о рендна плата за земельні діл янки державної та комунально ї власності є регульованою ц іною, то законодавча зміна гр аничного розміру цієї плати є підставою для перегляду ро зміру орендної плати, встано вленої умовами договору (а бз. 5 п. 2.19 постанови Пленуму Вищ ого господарського суду Укра їни від 17.05.2011 № 6).
Позивач (власник і орендода вець землі) своїм рішенням ві д 29.04.2009 № 65/150 доручив управлінню н ерухомим майном Луганської м іської ради (яке переймено ване в управління Луганської міської ради з питань земель них ресурсів) провести ана ліз укладених договорів орен ди земельних ділянок, які роз ташовані на території м. Луга нська, на предмет відповідно сті їх чинному законодавству та нормативно-правовим акта м Луганської міської ради, на самперед рішенням Лугансько ї міської ради від 28.12.2007 № 28/10 «Про затвердження нормативної гр ошової оцінки земель м. Луган ська»та від 31.10.2007 № 25/5 «Про деякі питання щодо плати за землю у м. Луганську».
Вищевказаним рішенням поз ивач доручив своєму уп равлінню нерухомим майном ( яке перейменоване в управлі ння Луганської міської ради з питань земельних ресурсів ) за результатами проведен ого аналізу направити від імені Луганської міської ра ди пропозиції відповідни м орендарям про внесення змі н у договори оренди земельни х ділянок з метою приведення їх у відповідність з вимогам и діючого законодавства та н ормативно-правових актів Луг анської міської ради.
Тобто волевиявлення позив ача щодо необхідності направ лення пропозицій орендарям п ро внесення змін до договорі в оренди земельних ділянок ( у разі невідповідності дого вору діючому законодавству ) виражено у зазначеному ріш енні позивача.
Пропозиція (лист від 18.07.2011 № 01/03-13/4205/0/2-11) позивача, яка одерж ана відповідачем, про внесен ня відповідних змін до догов ору підписана Луганським міс ьким головою, який згідно ч. 4 с т. 42 Закону України «Про місце ве самоврядування в Україні» представляє раду у від носинах з підприємствами, ус тановами та організаціями не залежно від форм власності т а укладає від імені ради д оговори відповідно до за конодавства, а з питань, відне сених до виключної компетенц ії ради, подає їх на затвердже ння відповідної ради.
Таким чином, позивач вищевк азаним рішенням доручив своє му управлінню направити орен дарям (у разі необхідності) пр опозиції про зміну договорів оренди землі, однак, вказані п ропозиції були направлені не управлінням позивача, а Луга нським міським головою, який уповноважений законом предс тавляти раду у відносинах з п ідприємствами та укладати ві д її імені договори.
Щодо права укладення догов орів (внесення змін до договорів) з питань, віднесен их до виключної компетенції ради, закон вказує на те, що го лова подає їх на затвердженн я відповідної ради, однак, зак он взагалі не обмежує права г олови щодо направлення пр опозицій про внесення зм ін у договір, та не встановлює , що є первісним: внесення змін у договір, а потім затверджен ня його радою чи навпаки.
Суд вважає, що направлення Луганським міським головою в ід імені Луганської міської ради пропозицій відповідачу щодо внесення змін у договір оренди земельної ділянки, зд ійснено у межах повноважень, наданих міському голові ч. 4 с т. 42 Закону України «Про місце ве самоврядування в Україні» з урахуванням рішення Луганської міської ради від 29.04.2009 № 65/150 (яким доручено упра влінню ради направляти пропо зиції про внесення змін у дог овори оренди).
За таких обставин, су д не приймає до уваги доводи в ідповідача про те, що Лугансь кий міський голова не мав пра ва направляти відповідачу пр опозиції про зміну договору.
Як вказано вище, статт ею 21 Закону України «Про оренд у землі»(в редакції, яка дія ла до 01.01.2011) та ст. ст. 288 Податко вого кодексу України (який діє з 01.01.2011) встановлено, що р озмір орендної плати встанов люється у договорі оренди, ал е річна сума платежу:
не може бути меншою:
- для земель сіл ьськогосподарського призна чення - розміру земельного по датку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій з емель - трикратного розмір у земельного податку, що в становлюється цим розділом ( підпункт 288.5.1).
не може перевищувати :
а) для земельних ділянок, н аданих для розміщення, будів ництва, обслуговування та ек сплуатації об'єктів енергети ки, які виробляють електричн у енергію з відновлюваних дж ерел енергії, включаючи техн ологічну інфраструктуру так их об'єктів (виробничі приміщ ення, бази, розподільчі пункт и (пристрої), електричні підст анції, електричні мережі), - 3 ві дсотки нормативної грошової оцінки;
б) для інших земельних діля нок, наданих в оренду, - 12 від сотків нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2).
Рішенням Луганської міської ради від 25.05.2011 № 9/12 встан овлено договірний коефіцієн т для земельних ділянок на як их розташовані ринки у розмі рі 5 (у договорі передбачено коефіцієнт - 2,5).
Позивач використовує оре ндовану земельну ділянку для розміщення ринку.
Згідно п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарсько го суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розг ляду справ у спорах, що виника ють із земельних відносин»у разі прийняття уповноваж еним органом рішення про вне сення змін до ставок орен дної плати за землю та зат вердження нових коефіцієнті в, що використовуються дл я розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обс тавини можуть не братися с удом до уваги лише у разі с касування відповідного ріше ння органу виконавчої влади або органу місцевого самовря дування в установленому зако ном порядку.
Доказів скасування з азначеного рішення Луганськ ої міської ради відповідач с уду не подав.
Таким чином, пункт 8 вк азаного договору оренди згід но якому, річна орендна плата встановлюється у розмірі зе мельного податку (річного), як ий діє на момент укладення до говору оренди земельної діля нки, збільшеного на коефіціє нт 2,5, не відповідає вимогам вищевказаного законодав ства та рішення Луганської м іської ради від 25.05.2011 № 9/12.
За таких обставин, поз овні вимоги про викладення п ункту 8 договору в наступній р едакції:
«8. Розмір річної орендної п лати встановлюється у розмір і земельного податку із заст осуванням до нього договірно го коефіцієнту 5, у гривнях», підлягають задоволенню в зв' язку з їх законністю та обґрунтованістю.
Згідно пунктів 129.1., 129.4. с татті 129 Податкового кодексу У країни за прострочення викон ання узгодженого грошового з обов' язання (в даному вип адку це прострочення внесенн я орендної плати за землю) нараховується пеня із розрах унку 120 % річних облікової став ки НБУ, діючої на день виникне ння такого податкового боргу або на день погашення, залежн о від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний ка лендарний день прострочення .
Пунктом 13 договору що до якого заявлено позовні ви моги встановлено, що за прост рочення внесення орендної пл ати справляється пеня у розм ірі 0,025 відсотків несплаченої суми за кожний день простроч ення.
Таким чином, п. 13 догово ру також не відповідає діючо му законодавству.
За таких обставин, поз овні вимоги про викладення п ункту 13 договору в наступній р едакції:
«У разі невнесення орендно ї плати у строки, визначені ци м договором, з орендаря справ ляється пеня у розмірі пені, п ередбаченої діючим законода вством за несвоєчасну сплату земельного податку від несп лаченої суми за кожен день пр острочення.», підлягають з адоволенню в зв' язку з ї х законністю та обґрунтовані стю.
Позовні вимоги про до повнення п. 4 договору новим аб зацом наступного змісту:
«З моменту набрання чиннос ті цього договору про внесен ня змін до договору оренди зе млі від 19.08.2004, державна реєстрац ія від 08.09.2004 № 5158, нормативна грош ова оцінка земельної ділянки становить - 13 990 091,39 (тринадцять мільйонів дев' ятсот дев' я носто тисяч дев' яносто одна гривні) 39 коп. Після набрання ч инності цим договором про вн есення змін до договору орен ди землі від 19.08.2004, державна реє страція від 08.09.2004 № 5158, нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки, в тому числі, коефіціє нт функціонального використ ання земельної ділянки, визн ачається (змінюється) згідно з рішенням Луганської міськ ої ради від 28.12.2007 або згідно інш ого нормативно-правового ріш ення, прийнятого замість вка заного, органом, уповноважен им орендодавцем, про що вказа ний орган надає відповідну д овідку орендарю у тижневий т ермін після звернення оренда ря до вказаного органу»,
та про доповнення пп. 8.1 п. 8 до говору новим абзацом наступн ого змісту:
«На момент укладення цього договору про внесення змін д о договору оренди землі від 19. 08.2004, державна реєстрація від 08.0 9.2004 № 5158, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети в икористання земельної ділян ки, складає - 699504,57 (шістсот дев ' яносто дев' ять тисяч п' я тсот чотири гривні) 57 коп.»,
не підлягають задоволе нню, в зв' язку з необґрун тованістю та безпідставніст ю цих вимог.
Зазначені вимоги (п ро доповнення абзацами пункт ів 4 та 8 договору) позивач вз агалі не чим не обґрунтував, т а не навів підстав цих вимог.
Позивачем не наведен о у позовній заяві та не додан о до позовної заяви ніяких ро зрахунків та обґрунтувань, я кі б підтверджували законніс ть та обґрунтованість запроп онованого до зміни в договор і розміру річної орендної пл ати в сумі 699504,57 грн.
Крім того, положення з апропонованих позивачем змі н у п. 4 договору про те, що норма тивна грошова оцінка земельн ої ділянки, в тому числі, коефі цієнт функціонального викор истання земельної ділянки, в изначається та змінюєтьс я органом, уповнов аженим орендодавцем, про що в казаний орган надає відповід ну довідку орендарю у тижнев ий термін після звернення ор ендаря до вказаного органу, суперечить вимогам законод авства, так як допускає мо жливість односторонньої змі ни договору.
Згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі»зміна умо в договору оренди землі здій снюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення з годи щодо зміни умов договор у оренди землі спір вирішуєт ься в судовому порядку.
Розмір нормативної грошов ої оцінки земельної ділянки зафіксовано у договорі оренд и і він є (розмір нормативно ї грошової оцінки) однією з характеристик предмета дого вору - земельної ділянки, тобт о одним з умов договору.
Крім того, розмір нормативної грошової оцінки землі є відправною точк ою для розрахунку роз міру орендної плати, так я к земельний податок встановл юється у розмірі одного відс отка від грошової оцінки землі, а розмір річної ор ендної плати (відносно спірн ого договору) не може бути мен шим трикратного розміру земе льного податку.
Таким чином, зміна роз міру грошової оцінки землі п о суті є завуальованою зміно ю розміру орендної плати.
При чому позивач проп онує здійснювати такі зміни не за взаємною згодою сторін за договором, а в односторонн ьому порядку на підставі дов ідки уповноваженого ним орга ну.
Суд вважає, що вищевка зана умова договору (розмір г рошової оцінки землі) не може змінюватися в односторонньо му порядку без внесення відп овідних змін до договору оре нди, так як зміна розміру грош ової оцінки землі по суті є зм іною розміру орендної плати, що тягне порушення прав відп овідача.
Аналогічні висновки (п ро недопустимість односторо нньої зміни умов договору, в т ому числі щодо зміни ставок о рендної плати за землю та зат вердження нових коефіцієнті в уповноваженим органом, та п ро необхідність дотримання у цьому випадку порядку, встан овленого ст. 188 ГК України) з акріплені в абзаці 4 пункту 2.19 п останови Пленуму Вищого госп одарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання прак тики розгляду справ у спорах , що виникають із земельних ві дносин».
За таких обставин, у задоволенні вимог про доповн ення п. 4 договору новим абзацо м слід відмовити також і в зв' язку з тим, що ці вимоги супере чать закону та порушують пра ва орендаря.
Відповідно до ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати на держ авне мито в сумі 42,50 грн. (проп орційно кількості задоволен их вимог; було заявлено чотир и вимоги, задоволено дві) т а на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у в сумі 118 грн. (пропорційно кількості задоволених вимог ) покладаються на відповід ача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 ГПК Укр аїни, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольни ти частково.
2. Внести змінити до договору оренди землі від 19.08.2004 (посвідчений приватним нотаріусом Луганського місь кого нотаріального округу Аб акумовою В.В., реєстровий номе р 2975, державна реєстрація 08.09.2004 з а № 5158), який укладено між Луганською міською радою (м. Луганськ) та товар иством з обмеженою відповіда льністю «Луганський ярмарок »(м. Луганськ), зокрем а, викласти пункти 8 та 13 в казаного договору в наступні й редакції:
«8. Розмір річної орендно ї плати встановлюється у роз мірі земельного податку із з астосуванням до нього догові рного коефіцієнту 5, у гривнях .»;
«13. У разі невнесення орендн ої плати у строки, визначені ц им договором, з орендаря спра вляється пеня у розмірі пені , передбаченої діючим законо давством за несвоєчасну спла ту земельного податку від не сплаченої суми за кожен день прострочення.».
3. Стягнути з тов ариства з обмеженою відповід альністю «Луганський ярмаро к», м. Луганськ, вул . Оборонна, 20, ідентифікаційни й код 30091371, на користь Л уганської міської ради, м . Луганськ, вул. Коцюбинського , 14, ідентифікаційний код 26070794, витрати на державне мито в сумі 42,50 грн., витрати на інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу в су мі 118 грн.; наказ видати .
4. В решті позову відмо вити.
28 вересня 2011 р. було оголош ено лише вступну та резолюти вну частину рішення. Повне рі шення складено 03 жовтня 2011 р . і може бути оскаржене про тягом 10 днів з цієї дати.
Рішення господарського с уду набирає законної сили пі сля закінчення строку поданн я апеляційної скарги, якщо ап еляційну скаргу не було пода но. У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи а пеляційним господарським су дом.
Суддя В.В. Кор нієнко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2011 |
Оприлюднено | 25.10.2011 |
Номер документу | 18721046 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Корнієнко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні