ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
"11" жовтня 2011 р. м. Київ К/9991/45364/11
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого –судді Леонтович К.Г.,
суддів: Васильченко Н.В., Калашнікової О.В., Чалого С.Я., Черпіцької Л.Т.,
секретаря –Нагорного М.В.,
за участю представника Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька –Єропутова К.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за касаційною скаргою Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2011 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2011 року у справі № 2а/0570/673/11 за позовом Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька до управління державної реєстрації Донецької міської ради, Державного реєстратора відділу реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності держадміністрації Дніпровського району м. Києва Бондаренко Ірини Павлівни, треті особи: товариство з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд”, Державна податкова інспекція у Дніпровському районі м. Києва про визнання дій протиправними, визнання неправомірним запису та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИЛА:
У січні 2011 року Державна податкова інспекція у Ворошиловському районі м. Донецька звернулася в суд з позовом до управління державної реєстрації Донецької міської ради, Державного реєстратора відділу реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності держадміністрації Дніпровського району м. Києва Бондаренко Ірини Павлівни, треті особи: товариство з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд”, Державна податкова інспекція у Дніпровському районі м. Києва про визнання дій протиправними, визнання неправомірним запису та зобов'язання вчинити певні дії, в якому просила: визнати протиправними дії Управління державної реєстрації Донецької міської ради стосовно невизнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі відносно місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” за адресою: 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів буд. 7; не скасування реєстраційних дій, не внесення до Єдиного державного реєстру запису про місцезнаходження підприємства за попередньою адресою, не повернення реєстраційної справи підприємства до державного реєстратора за місцезнаходженням; визнати неправомірним запис в Єдиному державному реєстрі стосовно місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” за вказаною адресою; зобов’язати Управління державної реєстрації Донецької міської ради скасувати реєстраційні дії від 28 квітня 2009 року за №10671070002011198 щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд”; зобов’язати Управління державної реєстрації Донецької міської ради внести до Єдиного державного реєстру запис про місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” (ЄДРПОУ 35181844) за адресою: м. Київ, вул. Каунаська, буд. 13; зобов’язати Управління державної реєстрації Донецької міської ради повернути реєстраційну справу товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” до державного реєстратора відділу реєстрації суб’єктів підприємницької діяльності держадміністрації Дніпровського району м. Києва Бондаренко Ірини Павлівни.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Держреєстратором Бондаренко І.П. були внесені зміни до відомостей Єдиного державного реєстру щодо зміни місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” із зазначенням нової адреси –83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, буд. 7. На підставі реєстраційної картки на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, у реєстраційній справі вказаного підприємства у квітні 2009 р. внесені зміни щодо місцезнаходження юридичної особи та керівництва. Вказані зміни не відповідають дійсності, тобто підприємство за даною адресою не знаходиться. Таким чином, відомості ЄДР стосовно місцезнаходження підприємства є недостовірними, а реєстраційні дії мають бути скасовані. Крім цього, облікова справа платника податків товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд”, яка знаходиться у ДПІ Ворошиловському районі м. Донецька, повинна бути направлена до ДПІ у Дніпровському районі м. Києва.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2011 року, відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись з ухваленими у справі рішеннями Державна податкова інспекція у Ворошиловському районі м. Донецька звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
В письмових запереченнях на касаційну скаргу управління державної реєстрації Донецької міської ради просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення –без змін.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами першої і апеляційної інстанцій, товариство з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” зареєстроване, як юридична особа Дніпровською районною у м. Києві державною адміністрацією 14 червня 2007 року, номер запису 10671020000011198, включене до ЄДРПОУ за номером 35181844, місцезнаходження: м. Київ, вул. Каунаська, буд.13.
Товариством з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” подана реєстраційна картка на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 22 квітня 2009 року, на підставі якої Державним реєстратором відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Бондаренко Іриною Павлівною здійснена державна реєстрація змін відомостей про юридичну особу стосовно місцезнаходження товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” за адресою: 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів, буд. 7.
Відповідно до листа від 28 квітня 2009 року №674/34 зазначений Державний реєстратор надіслала до виконавчого комітету Донецької міської ради реєстраційну справу товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” у зв’язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи за адресою: 83086, м. Донецьк, вул. Полеглих Комунарів, 7. З обліку в Дніпровській РДА юридична особа знято 28.04.2009 р.
28.04.2009р. Державним реєстратором відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Бондаренко Іриною Павлівною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зроблений запис під номером №10671070002011198 –внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов’язані зі змінами в установчих документах.
З акту виходу за юридичною адресою товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька від 16 серпня 2010 року № 854/23-2 вбачається, що по факту виходу за юридичною адресою 83086, м. Донецьк, пр. Павших Комунарів буд.7 підприємство за даною адресою не знаходиться.
Позивачем 12 листопада 2010 року надісланий лист до Управління державної реєстрації Донецької міської ради про внесення змін до відомостей юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” та повернення реєстраційної справи до Державного реєстратора відділу реєстрації суб’єктів підприємницької діяльності держадміністрації Дніпровського району м. Києва Бондаренко Ірини Павлівни.
На зазначений лист Управління державної реєстрації Донецької міської ради надіслало відповідь, у якому зазначило, що порушень Закону про реєстрацію державним реєстратором при проведенні дій щодо зміни місцезнаходження юридичної особи, зазначеної в цьому листі, не було, тому проведені дії не підлягають скасуванню.
Таким чином, спірними в даній справі є дії відповідачів щодо внесення змін в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо місцезнаходження ТОВ “Віп-АС-трейд”.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди першої і апеляційної інстанцій виходили з того, що відсутність юридичної особи за місцезнаходженням не тягне скасування або визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі стосовно місцезнаходження юридичної особи. Відсутність юридичної особи за місцезнаходженням є підставою для внесення таких відомостей до Єдиного державного реєстру та постановлення судового рішення про припинення юридичної особи.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.
Частиною 3 статті 4 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” передбачено, що зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно ч. 1 ст. 16 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” вбачається, що відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Згідно ч. 2 ст. 17 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи, зокрема, відомості щодо місцезнаходження юридичної особи.
Відповідно до частини 3 статті 8 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Згідно ч. 1 ст. 29 Закону для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Відповідно до ч. 7 ст. 29 Закону державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.
Відповідно до статті 30 Закону державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону.
Частиною 1 статті 27 Закону передбачено, що підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України; встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів. Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
Таким чином, державний реєстратор під час реєстраційних дій, а саме зміни місцезнаходження не має права перевіряти подані відомості та вимагати інші документи, ніж ті, що передбачені чинним законодавством.
Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено, що Державною податковою інспекцією у Ворошиловському районі м. Донецька було надіслане повідомлення виконавчому комітету Донецької міської ради від 12 листопада 2010 року про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням, з якого вбачається, що стосовно юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” , ЄДРПОУ 35181844, за адресою 83000, м. Донецьк, Ворошиловський район, пр. Павших Комунарів, 7 проведені заходи щодо встановлення фактичного місцезнаходження, за результатами яких встановлена відсутність юридичної особи за місцезнаходженням та фактичне місцезнаходження юридичної особи або адреса, за якою здійснюється зв'язок не встановлено.
Відповідно до пункту 12 статті 19 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” № 755 у разі надходження державному реєстратору від органу державної податкової служби повідомлення встановленого зразка про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням державний реєстратор зобов'язаний надіслати рекомендованим листом протягом п'яти робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки.
Відповідно до пункту 13 статті 19 Закону України № 755 державний реєстратор залишає реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу без розгляду, про що повідомляє заявника у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, та у порядку, встановленому частиною сьомою цієї статті. Згідно з пунктом 14 статті 19 Закону України № 755 у разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу. Якщо державному реєстратору повернуто рекомендованого листа, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.
Отже, суди вірно зазначили, що відповідачем при виконанні своїх посадових обов’язків були дотримані вимоги статті 19 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців”.
Відповідно до частини 2 статті 38 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” № 755 підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи, зокрема є: наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Пунктом 17 статті 11 Закону України “Про державну податкову службу в України” органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
Таким чином, відсутність юридичної особи товариства з обмеженою відповідальністю “Віп-АС-трейд” за місцезнаходженням не тягне скасування або визнання неправомірним запису в Єдиному державному реєстрі стосовно місцезнаходження юридичної особи.
Відсутність юридичної особи за місцезнаходженням є підставою для внесення таких відомостей до Єдиного державного реєстру та постановлення судового рішення про припинення юридичної особи.
Закон України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців” № 755 не передбачає такого повноваження державного реєстратора, як перевірка фактичного місцезнаходження юридичної особи за її юридичною адресою, так само Закон не передбачає права чи обов'язку державного реєстратора при встановленні податковим органом факту незнаходження підприємства за юридичною адресою, відповідно при зміні ним адреси, скасовувати попередні реєстраційні дії та повертати реєстраційну справу до державного реєстратора за попередньою адресою.
Враховуючи викладене, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли вірного висновку про відсутність підстав задоволення позовних вимог.
Згідно ст.224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення –без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
З урахуванням викладеного судами першої та апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 220, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Ворошиловському районі м. Донецька залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2011 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2011 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена до Верховного Суду України за винятковими обставинами у строк та у порядку, визначеному статтями 237 –239 КАС України.
Суддя К.Г. Леонтович
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2011 |
Оприлюднено | 25.10.2011 |
Номер документу | 18727294 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Леонтович К.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні