ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Севастопольськ а, 43, м. Сімферополь, Автономна Р еспубліка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
30 вересня 2011 р. Справа №2а-5780/11/0170/25
Окружний адміністративни й суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого су дді Кононової Ю.С., при секрета рі Зайцевій М.О., за участю пре дставника позивача ОСОБА_1 довіреність б/н від 08.08.2011 року , розглянувши у відкритому су довому засіданні адміністра тивну справу
за позовом Товариства з об меженою відповідальністю "Ал афітон"
до Управління Пенсійного фонду України в м. Алушта АР К рим
про скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмежено ю відповідальністю "Алафітон " звернулось до Окружного адм іністративного суду АРК з ад міністративним позовом до Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в м. Алушта, в якому, уточ нивши свої позовні вимоги, пр осить визнати протиправним т а скасувати рішення про заст осування фінансових санкцій № 17-П від 27.04.2011 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням № 17-П від 27.04.2011 ро ку за несвоєчасне надання ві домостей до системи персоніф ікованого обліку до відповід ача застосовані штрафні санк ції у сумі 29865,68 грн. на підставі нечинної норми права, а саме ч . 9 ст. 106 Закону України № 1058 від 09.07 .2003 р., яка на час винесення оска ржуваного рішення була виклю чена на підставі Закону Укра їни № 2464 від 08.07.2010 року.
В судовому засіданні предс тавник позивача уточнені поз овні вимоги підтримав.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився , надіслав клопотання про від кладення розгляду справи, та заперечення проти позову з т их підстав, що відповідно до п . 7 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування" № 2464 від 08.07.2010 р. за період до повног о стягнення заборгованості і з сплати страхових внесків з а діючими видами загальнообо в'язкового державного соціал ьного страхування та сум штр афних санкцій, нарахованих т а/або несплачених у період до 1 січня 2011 року, у тому числі нар ахованих внесків, строк спла ти яких на 1 січня 2011 року не нас тав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загально обов'язкового державного соц іального страхування зберіг аються повноваження щодо кон тролю за правильністю нараху вання, своєчасністю сплати с трахових внесків, застосуван ня фінансових санкцій, якими вони були наділені до набран ня чинності цим Законом.
Вислухавши думку представ ника позивача, дослідивши ма теріали справи, суд приходит ь до висновку про обґрунтова ність позовних вимог.
27.04.2011 року Управлінням Пенсій ного фонду України в м. Алушта АР Крим було прийнято рішен ня № 17-П про застосування до ТО В "Алафітон" фінансових санкц ій у вигляді штрафу у сумі 29865 г рн. за несвоєчасне надання ві домостей до системи персоніф ікованого обліку на підставі п. 5 ч. 9 ст. 106 Закону України № 1058 ві д 09.07.2003 р. "Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання" (а.с. 6).
Згідно частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністр ативного судочинства є захис т прав, свобод та інтересів фі зичних осіб, прав та інтересі в юридичних осіб у сфері публ ічно-правових відносин від п орушень з боку органів держа вної влади, органів місцевог о самоврядування, їхніх поса дових і службових осіб, інших суб' єктів при здійсненні н ими владних управлінських фу нкцій на основі законодавств а, в тому числі на виконання де легованих повноважень шляхо м справедливого, неупереджен ого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до п. 1 частини 2 ст атті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поши рюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом в ладних повноважень щодо оска рження його рішень (норматив но-правових актів чи правови х актів індивідуальної дії), д ій чи бездіяльності.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни № 1058 від 09.07.2003 р. “Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування” в редакці ї на час прийняття спірного р ішення, який регулює відноси ни, що виникають між суб'єктам и системи загальнообов'язков ого державного пенсійного ст рахування, страхові внески - к ошти відрахувань на соціальн е страхування, збір на обов'яз кове державне пенсійне страх ування та страхові внески на загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування, спла чені (які підлягають сплаті) з гідно із законодавством, що д іяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування, що спря мовуються на загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування.
Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 17, ч. 6 ст . 20 Закону України № 1058 в редакці ї, що діяла на час вчинення пра вопорушення, страхувальники зобов' язані нараховувати, обчислювати і сплачувати в у становлені строки та в повно му обсязі страхові внески, на раховані за відповідний базо вий звітний період, не пізніш е ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього пері оду.
Відповідно до п. 2 ч. 9 ст. 106 Зак ону України № 1058 в редакції на ч ас вчинення правопорушення н а страхувальників за несплат у (неперерахування) або несво єчасну сплату (несвоєчасне п ерерахування) страхувальник ами страхових внесків, у тому числі донарахованих страхув альниками або територіальни ми органами Пенсійного фонду , накладається штраф у розмір і 10 відсотків своєчасно не спл ачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не пе рерахованих) страхових внеск ів і фінансових санкцій нара ховується пеня в розмірі 0,1 ві дсотка зазначених сум коштів , розрахована за кожний день п рострочення платежу;
Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.
Стаття 19 Конституції Україн и зобов'язує орган влади діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, передба чені Конституцією та законам и України.
Рішення № 17-П від 27.04.11 р. про зас тосування фінансових санкці й було прийнято 27.04.11 р., тобто в т ой час, коли норма п. 5 ч. 9 ст. 106 Зак ону України № 1058 втратила чинн ість у зв' язку із набранням законної сили Законом Украї ни від 08.07.2010 р. № 2464 “Про збір та об лік єдиного внеску на загаль нообов'язкове державне соціа льне страхування”. Рішення в ідповідача не містить посила ння на будь-яку іншу норму пра ва.
Відповідно до частини перш ої статті 58 Конституції Украї ни закони та інші нормативно -правові акти не мають зворот ної дії в часі, крім випадків, коли вони пом' якшують або с касовують відповідальність особи.
Як випливає з Рішення Конст итуційного Суду України від 9 лютого 1999 року
№ 1/99-рп, части ну першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно -правового акта в часі треба р озуміти так, що вона починаєт ься з моменту набрання цим ак том чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовуєть ся той закон або інший нормат ивно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали м ісце.
Відповідно, правомірність поведінки особи, зокрема, дот римання нею норм законодавст ва про сплату обов' язкових страхових внесків, слід визн ачати із застосуванням закон одавства, яке діяло на момент вчинення відповідних дій аб о бездіяльності такої особи.
В свою чергу, заходи відпові дальності, які можуть бути за стосовані до особи-порушника слід визначати на підставі з аконодавства, яке є чинним на момент виявлення та застосу вання відповідних санкцій.
Виходячи з викладеного, якщ о певне діяння було правопор ушенням на момент його вчине ння і за таке діяння до особи б уло застосовано заходи відпо відальності, передбачені чин ним на той час нормативним ак том, відповідні санкції підл ягають стягненню з особи і пі сля втрати чинності норматив ним актом, що визначав зміст в ідповідальності.
На момент прийняття спірно го рішення пункт 2 ч. 9 ст. 106 Закон у України № 1058 втратив чинніст ь у зв'язку із набранням закон ної сили Законом України № 2464 в ід 08.07.2010 р. "Про збір та облік єдин ого внеску на загальнообов'я зкове державне соціальне стр ахування".
Пунктом 7 Прикінцевих та пер ехідних положень Закону Укра їни “Про збір та облік єдиног о внеску на загальнообов'язк ове державне соціальне страх ування”передбачено, що на пе ріод до повного стягнення за боргованості із сплати страх ових внесків за діючими вида ми загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання та сум штрафних санкцій , нарахованих та/або не сплаче них у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внес ків, строк сплати яких на 1 січ ня 2011 року не настав, та відпові дних штрафних санкцій за фон дами загальнообов'язкового д ержавного соціального страх ування зберігаються повнова ження щодо контролю за прави льністю нарахування, своєчас ністю сплати страхових внеск ів, застосування фінансових санкцій, якими вони були наді лені до набрання чинності ци м Законом.
Дія вказаної норми Перехід них положень поширюється і н а сплату внесків із загально обов' язкового державного п енсійного страхування, оскіл ьки відповідно до ст.ст. 1, 4, 6 Осн ов законодавства України про загальнообов' язкове держа вне соціальне страхування № 16 від 14.01.1998 р. Пенсійний фонд Укр аїни відноситься до фондів з агальнообов'язкового держав ного соціального страхуванн я.
Так, відповідно до ст. 4 Основ законодавства України про з агальнообов' язкове держав не соціальне страхування № 16 від 14.01.1998 р. залежно від страхов ого випадку є такі види загал ьнообов'язкового державного соціального страхування: пе нсійне страхування; страхува ння у зв'язку з тимчасовою втр атою працездатності та витра тами, зумовленими похованням ; медичне страхування; страху вання від нещасного випадку на виробництві та професійно го захворювання, які спричин или втрату працездатності; с трахування на випадок безроб іття; інші види страхування, п ередбачені законами України .
Згідно ч. 1 ст. 14 Основ законод авства страхові фонди є орга нами, які здійснюють керівни цтво та управління окремими видами загальнообов'язковог о державного соціального стр ахування, провадять акумуляц ію страхових внесків, контро ль за використанням коштів, з абезпечують фінансування ви плат за загальнообов'язковим державним соціальним страху ванням та здійснюють інші фу нкції згідно з затвердженими статутами.
Відповідно до ст. 6 Основ зак онодавства України № 16 страхо виками є цільові страхові фо нди з: пенсійного страхуванн я; медичного страхування; стр ахування у зв'язку з тимчасов ою втратою працездатності та витратами, зумовленими похо ванням; страхування від неща сних випадків на виробництві та професійних захворювань; страхування на випадок безр обіття.
До 01.01.11, тобто до набрання чин ності Законом України “Про з бір та облік єдиного внеску н а загальнообов'язкове держав не соціальне страхування”, в ідповідальність за несвоєча сну сплату страхових внесків на загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування т а порядок її застосування ре гулювалися статтею 106 Закону У країни “Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування”. Стаття 106 цього Зако ну втратила чинність із 01.01.11р.
Відповідно, з 01.01.11р. втратили чинність норми, які визначал и склад правопорушення і роз міри відповідальності в галу зі нарахування і стягнення с трахових внесків на загально обов' язкове державне пенсі йне страхування.
Виходячи зі змісту пункту 7 Перехідних положень Закону У країни “Про збір та облік єди ного внеску на загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування”, органи пенсійног о фонду зберегли повноваженн я щодо контролю за правильні стю нарахування, своєчасніст ю сплати страхових внесків, з астосування фінансових санк цій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Зак оном, тобто в тому числі повно важення, передбачені статтею 106 Закону України “Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування”.
Відтак органи пенсійного ф онду можуть стягувати ті нед оїмки, штрафи та пеню, які вини кли до 01.01.11р. Механізм стягненн я цих сум відповідає змісту с татті 106 Закону України “Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування” та застосовується з посиланням на пункт 7 Перехідних положен ь Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування”.
Проте органи пенсійного фо нду з 01.01.11 р. не вправі за поруше ння, вчинені до 01.01.11р., нараховув ати штрафи та пені, визначені статтею 106 Закону України “Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, оскільки передбачені відпов ідними нормами склади правоп орушень та санкції втратили чинність, і їх застосування з 01.01.11 р. суперечить статті 58 Конс титуції України, не зважаючи на зміст пункту 7 Перехідних п оложень Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування” .
Застосування відповідачем при винесенні оскаржуваного рішення недіючої норми прав а суперечить засадам верхове нства права, що передбачає, в п ершу чергу, суворе дотриманн я суб'єктами владних повнова жень вимог чинного законодав ства під час виконання остан німи владних управлінських ф ункцій при реалізації публіч но-правового інтересу.
Дискреційні повноваження органів державної влади та с посіб їх здійснення повинні полягати виключно в межах пр инципу законності із застосу ванням правових норм, що мают ь законну силу під час притяг нення до відповідальності юр идичних та фізичних осіб за в чинене правопорушення. Недот римання цього принципу призв одить до негативних наслідкі в у вигляді руйнування право вих підвалин функціонування механізму органів державної влади як окремих ланок у сист емі останньої, зокрема у дано му випадку - сфери загальнооб ов'язкового державного пенсі йного страхування.
Отже, Управління Пенсійног о Фонду України у м. Алушта АР Крим при застосуванні фінанс ових санкцій до ТОВ "Алафітон " за несвоєчасне надання відо мостей до системи персоніфік ованого обліку неправомірно винесло рішення № 553 від 07.04.2011 р. н а підставі п. 5 ч. 9 ст. 106 Закону Ук раїни № 1058 "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування", який було виключено з 01.01.2011 р. відповідно до Закону Ук раїни № 2464 від 08.07.2010 р.
Відповідно до статті 71 КАС У країни в адміністративних сп равах про протиправність ріш ень, дій чи бездіяльності суб 'єкта владних повноважень об ов'язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.
Відповідачем не доведено з аконність винесення рішення № 17-П від 27.04.11 р. про застосування фінансових санкцій у сумі 29865,6 8 грн., у зв'язку з чим позовні ви моги підлягають задоволенню .
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС Укр аїни якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повнов ажень, суд присуджує всі здій снені нею документально підт верджені судові витрати з Де ржавного бюджету України (аб о відповідного місцевого бюд жету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядува ння, його посадова чи службов а особа).
В судовому засіданні 30.09.2011 ро ку були проголошені вступна та резолютивна частина поста нови, у повному обсязі постан ову складено 04.10.2011 року.
Керуючись ст.ст. 94, 158, 160-163, 167 КАС У країни, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов за довольнити.
Визнати протиправним та ск асувати рішення Управління П енсійного фонду України у м. А лушта АР Крим № 17-П від 27.04.2011 року .
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Товар иства з обмеженою відповідал ьністю "Алафітон" (ЄДРПОУ 31817396) с уму судового збору у сумі 3 (тр и) грн. 40 коп.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя підпис Кононова Ю. С.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2011 |
Оприлюднено | 04.11.2011 |
Номер документу | 18844888 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кононова Ю. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні