Постанова
від 21.10.2011 по справі 2930/11/2170
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2011 р.

Справа № 2-а-2930/11/2170

                              

Херсонський  окружний  адміністративний  суд  у  складі  головуючого  судді  Анісімова О. В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом регіонального управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України у  Херсонській області до приватного підприємства "Хессенбір" про стягнення суми штрафних санкцій у розмірі 3400 грн.,

встановив:

Регіональне управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України у  Херсонській області (далі по тексту позивач або САТ ДПА) звернулось до адміністративного суду з позовом до приватного підприємства "Хессенбір" (далі по тексту - відповідач або ПП "Хессенбір") про стягнення штрафних (фінансових) санкцій у сумі 5100,00 грн.

У зв'язку із погашенням ПП "Хессенбір" суми фінансових санкцій у розмірі 1700 грн., застосованих до нього за зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка, під час судового розгляду позивач подав клопотання про зменшення позовних вимог. Дане клопотання було задоволено, після чого позовні вимоги складають 3400 грн. суми фінансових санкцій, застосованих за необладнання відповідачем спеціально відведених для куріння місць та нерозміщення наочної інформації, передбаченої ст. 15-2 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 19.12.1995 № 481/95-BP (далі по тексту - Закон № 481/95).

08 липня 2011 р. провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішенням суду по справі № 2а-3103/11/2170. 27 вересня 2011 р. у зв'язку із набранням законної сили постановою у справі № 2а-3103/11/2170 провадження у справі поновлено.

У судове засідання сторони не з'явились. Представник позивача надала заяву, згідно із якою просить розглянути справу у порядку письмового провадження. Причини неявки відповідача суду невідомі, про час та місце слухання справи він повідомлений належним чином, у судове засідання викликався повторно, про що свідчать поштові повідомлення з відміткою про вручення у матеріалах справи.  Враховуючи вищевикладене та на підставі ч. 4, 6 ст. 128 КАС України суд визнав за можливе розглянути справу у порядку письмового провадження.

Відповідно до змісту позовної заяви, вимоги позивача обґрунтовуються наступним.

30 березня 2011 р. посадовими особами САТ ДПА проведено перевірку бару, розташованого на розі вул.Жовтневої революції, 47 та вул. Белінського, 23 , м. Херсон, що належить ПП "Хессенбір". За результатами перевірки складено акт від 30 березня 2011 р. № 45/32/01/32125557. В ході перевірки встановлено факт відсутності відведеного та спеціально обладнаного для куріння місця, а також нерозміщення наочної інформації "Місце для куріння", "Куріння шкодить Вашому здоров'ю" та "Куріння заборонено!". Відповідно та на підставі вимог Закону № 481/95, а також постанови Кабінету Міністрів України від 02 червня 2003 р. № 790 "Про затвердження Порядку застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (далі по тексту - Порядок) стосовно відповідача застосовано фінансові санкції у розмірі 3400,00 грн. Відповідне рішення № 210682-2121-32 прийнято САТ ДПА 12 квітня 2011 р., однак борг відповідача зі сплати штрафних санкцій станом на дату подання позову ним не погашений (загальна сума застосованих фінансових санкцій за цим рішенням складає 5100 грн., однак відповідачем вона частково погашена). Позивач просить стягнути з ПП "Хессенбір" суму застосованих фінансових санкцій у розмірі 3400,00 грн.

Відповідно до письмових заперечень відповідача, позовні вимоги він не визнає у повному обсязі, не згоден з тим, що у барі "Soho", належному йому, відсутні обладнані місця для куріння та наочна інформація про заборону та шкідливість куріння. Так, у барі "Soho" є відведені зали, де відвідувачі мають змогу курити, і зали, де куріння заборонено. Над залами є таблички із графічними знаками, які зображають, відповідно, дозвіл та заборону курити. При цьому, відповідач визнає, що написи "Куріння заборонено", "Місце для куріння" та "Куріння шкодить Вашому здоров'ю", розміщення яких вимагає Закон № 481/95, над залами  відсутні. Однак вважає, що для надання відвідувачам інформації про заборону та шкоду куріння достатньо відповідних графічних знаків, виходячи з чого ним дотримано вимоги Закону № 481/95. З його точки зору диспозиція ст. 15-2 вказаного закону, яка передбачає відповідальність за необладнання місць для куріння та нерозміщення наочної інформації про шкоду куріння, для притягнення особи до відповідальності вимагає наявності двох обставин у сукупності: необладнання місць для куріння та нерозміщення наочної інформації про шкоду куріння. Такий висновок ним зроблений виходячи із логічно-мовного аналізу зазначеної правової норми: у законі використано сполучник "та", який вказує на сукупність обставин, тоді як для встановлення відповідальності за кожну окрему дію або їх сукупність необхідно було використати сполучники "та/або".

Також відповідач вказує на те, що акт перевірки написаний нерозбірливим почерком, посадові особи позивача під час перевірки пояснили, що ними встановлено виключно порушення порядку зберігання та обліку алкогольних виробів, з чим працівники ПП "Хессенбір" погодились і підписали акт. Про порушення у виді "необладнання місць для куріння та нерозміщення наочної інформації про шкоду куріння" він дізнався тільки після отримання рішення про застосування фінансових санкцій. Відповідач просив відмовити у задоволенні позову.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.

ПП "Хессенбір" є юридичною особою, зареєтрованою 04 листопада 2002 р. виконавчим комітетом Херсонської міської ради.

30 березня 2011 р. посадовими особами САТ ДПА проведено перевірку бару, розташованого на розі вул.Жовтневої революції, 47 та вул. Белінського, 23 , м. Херсон, що належить ПП "Хессенбір". За результатами перевірки складено акт від 30 березня 2011 р. № 45/32/01/32125557. В ході перевірки встановлено: відсутність відведеного та спеціально обладнаного для куріння місця, а також нерозміщення наочної інформації "Місце для куріння", "Куріння шкодить Вашому здоров'ю" та "Куріння заборонено!"; зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка. Акт складено за підписом бухгалтера ПП "Хессенбір" ОСОБА_1 За його підписом зроблено і відмітку про вручення примірника акту відповідачу. Відповідно до змісту письмових пояснень, наданих ОСОБА_2, яка працює на посаді бармена у ПП "Хессенбір", вона не може пояснити причин зберігання у барі "Soho" алкогольних напоїв без марок акцизного податку. Крім того зазначила, що "научная информация будет размещена в ближайшие дни".

Для врегулювання правовідносин стосовно обігу тютюнових виробів застосовуються положення Закону № 481/95.  

Відповідно до ст. 15-2 Закону № 481/95  забороняється, крім спеціально відведених для цього місць, куріння тютюнових виробів у закладах громадського харчування. У місцях та закладах, де куріння заборонено, має бути розміщена наочна інформація, яка складається із графічного знака про заборону куріння та тексту такого змісту: "Куріння заборонено!". У спеціально відведених для куріння місцях розміщується наочна інформація, яка складається із відповідного графічного знака та тексту такого змісту: "Місце для куріння. Куріння шкодить Вашому здоров'ю!". У закладах громадського харчування відводиться не менше 50 відсотків площі торгових залів таких закладів для обслуговування осіб, які не курять. Власник або уповноважені ним особи чи орендарі відповідних споруд, окремих приміщень зобов'язані відвести спеціальні місця для куріння, обладнані витяжною вентиляцією чи іншими засобами для видалення тютюнового диму, а також розмістити наочну інформацію про розташування таких місць та про шкоду, яку завдає здоров'ю людини куріння тютюнових виробів. У місцях для куріння має бути розміщено прямокутний графічний знак із текстом такого змісту: "Місце для куріння" та інформація про шкоду, яку завдає здоров'ю людини куріння тютюнових виробів, із текстом такого змісту: "Куріння шкодить Вашому здоров'ю!".

Однак, всупереч вищезазначеним вимогам ст. 15-2 Закону № 481/95, відповідачем не обладнано спеціально відведеного місця для куріння та не розміщено відповідної наочної інформації, що є порушенням. Зокрема, суд не сприймає посилання відповідача на те, що у належному йому барі "Soho" обладнані зали для куріння. До суду не надано жодних доказів, що підтверджують зазначену обставину: не надано проектної документації щодо розміру такого приміщення, відсоток від загальної площі закладу, який воно займає, а також докази щодо обладнання залу спеціальними засобами для видалення тютюнового диму (витяжна вентиляція тощо). При цьому, відповідач стверджує, що над такими залами у нього розміщено графічні знаки про заборону куріння та ті, що вказують на місце для куріння. Водночас визнає відсутність наочної інформації у вигляді написів, передбачених ст. 15-2 Закону № 481/95.

Стосовно посилання відповідача на те, що співробітники САТ ДПА ввели в оману його працівників, повідомивши лише про одне з виявлених правопорушень та приховавши встановлення факту необладнання місць для куріння та нерозміщення відповідної інформації, складення акту нерозбірливим почерком, суд зазначає наступне. Так, згідно письмових пояснень бармена бару "Soho", ОСОБА_2, вона зазначила, що наочна інформація буде розміщена у найближчі дні. Тобто, працівники ПП "Хессенбір" знали про всі виявлені посадовими особами САТ ДПА порушення, а тому твердження відповідача про зворотнє не відповідає дійсності.

12 квітня 2011 р. САТ ДПА прийнято рішення про застосування фінансових санкцій № 210682-2121-32, відповідно до якого до ПП "Хессенбір" застосовано фінансові санкції на загальну суму 5100,00 грн., з них: 3400 грн. за необладнання спеціально відведених для куріння місць та нерозміщення наочної інформації, передбаченої ст. 15-2 Закону України від 19.12.1995 р. № 481/95-ВР; 1700 грн. за зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразку. Відповідно до копії поштового повідомлення з відміткою про вручення ПП "Хессенбір" отримало зазначене рішення 14 квітня 2011 р. При цьому, частину фінансових санкцій у розмірі 1700 грн. за друге з виявлених порушень відповідачем сплачено, у зв'язку із чим позовні вимоги зменшено до суми 3400,00 грн.

Відповідно до ст. 17 Закону № 481/95 за необладнання спеціально відведених для куріння місць та нерозміщення наочної інформації, передбаченої статтею 15-2 цього Закону, застосовується фінансова санкція у розмірі 3400 гривень. Тобто, сума фінансових санкцій, застосованих до ПП "Хессенбір", розрахована правильно.

При цьому суд не бере до уваги заперечення відповідача, що ґрунтуються на інтерпретації норми ст. 17 Закону № 481/95 шляхом логічно-мовного тлумачення. Суд погоджується з тим, що у даній статті використано сполучник "та", який означає поєднання певних обставин у сукупність. Однак, інтерпретуючи дану норму, суд виходить не з логічно-мовної її побудови зокрема, а із призначення правових норм, які містяться у цьому законі, взагалі. Так, одним із завдань Закону № 481/95 відповідно до змісту його преамбули є захист здоров'я населення. Зобов'язання суб'єктів господарювання відводити та обладнувати спеціальні місця для куріння, а також розміщення наочної інформації про шкоду куріння по своїй суті є різними засобами впливу на громадян та захисту їх права на здоров'я. Розмежування залів для курців та не курців захищає осіб, що не палять, від шкідливого впливу тютюнового диму, тоді як розміщення наочної інформацію про шкоду куріння спрямоване щодо впливу на свідомість особи. При цьому не має сенсу встановлювати відповідальність за невиконання цих вимог виключно у сукупності, оскільки у цьому випадку втрачатиметься соціальний ефект від такої юридичної відповідальності. Виходячи з цього суд дійшов висновку, що під час викладення норм ст. 17 Закону  № 481/95 законодавець, вочевидь, мав на увазі встановлення відповідальності за необладнання місць для куріння та нерозміщення відповідної наочної інформації як за окремі правопорушення, так і за їх сукупність. Використання неналежного сполучника може свідчити про недосконалість законодавчої техніки. Під час формулювання такої правової позиції суд виходив із загальноправового принципу переваги змісту над формою.

Крім того, ПП "Хессенбір" звертався до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до САТ ДПА про скасування рішення про застосування фінансових санкцій, стягнення яких є предметом позову у даній справі. За вказаним позовом відкрито провадження у адміністративній справі № 2а-3103/11/2170. Постановою суду від 05 вересня 2011 р. судом встановлено факти необладнання ПП "Хессенбір" місць для куріння та нерозміщення наочної інформації про шкідливість куріння у барі "Soho", який є місцем діяльності ПП "Хессенбір". У скасуванні рішення про застосування фінансових санкцій № 210682-2121-32 від 12 квітня 2011 р. відмовлено.

Згідно із ч. 1, ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням по іншій адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої вони встановлені. Таким чином, постанова суду від 05 вересня 2011 р. по адміністративній справі № 2а-3103/11/2170 є обов'язковою для суду у частині обставин, якими встановлено порушення ПП "Хессенбір" вимог щодо обігу тютюнових виробів в Україні.

Відповідно до п. 6 Порядку САТ ДПА є одним із суб'єктів владних повноважень, якому надано право застосовувати фінансові санкції за порушення вимог Закону № 481/95. Рішення про застосування фінансових санкцій повинно бути виконаним суб'єктом підприємницької діяльності протягом 30 днів з моменту його отримання, а у разі його невиконання сума фінансових санкцій стягується на підставі рішення суду. Зазначене рішення отримане відповідачем 14 квітня 2011 р. , таким чином, кінцевий строк його виконання настав 16 травня 2011 р. (з урахуванням того, що 14 та 15 травня 2011 р. - вихідні дні). Однак,  станом на момент подачі позову, а саме 17 травня 2011 р., сума фінансових санкцій ПП "Хессенбір" не сплачена.

Виходячи з вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Керуючись ст. 183-2, 158-163 КАС України, суд -

постановив:

Адміністративний позов регіонального управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України у Херсонській області до приватного підприємства "Хессенбір" про стягнення суми штрафних санкцій у розмірі 3400,00 грн. задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з приватного підприємства "Хессенбір" (код ЄДРПОУ 32125557) штраф у розмірі 3400 (три тисячі чотириста) гривень 00 коп. до державного бюджету (код платежу 21081100, код банку 24104230, ГУДКУ у Херсонській області, р/р 31116106700002, МФО 852010).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення.  В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була  подана  у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили  після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя                                                                                                                           Анісімов О.В.

кат. 8.1.4

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2011
Оприлюднено08.11.2011
Номер документу18851496
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2930/11/2170

Постанова від 21.10.2011

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Анісімов О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні