ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
09 грудня 2010 року 15:14 № 2а-13748/10/2670
Окружний адміністративн ий суд міста Києва у складі су дді Савченко А.І., при секретар і Семенюк В.М., розглянувши у в ідкритому судовому засіданн і адміністративну справу
за позовом Київськог о міського відділення Фонду соціального захисту інвалід ів
до Товарис тва з обмеженою відповідальн істю «Науково-виробниче
підприємство «Омітех»
про стягнення адміністративно-господарсь ких санкцій,
за участю представникі в сторін:
від позивача - Храбан О.В .
від відповідача - не з' явив ся
На підставі частини 3 статт і 160 КАС України в судовому зас іданні 9 грудня 2010 року проголо шено вступну та резолютивну частини постанови.
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И :
Київське міське відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів (далі по тексту - п озивач) звернулось до Окружн ого адміністративного суду м іста Києва з позовом до Товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Науково-виробниче пі дприємство «Омітех»(далі по тексту - відповідач, ТОВ «НВ П «Омітех») про стягнення адм іністративно-господарських санкцій за невиконання норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів за 2009 рік у розмірі 7 694,03 грн.
В обґрунтування позовних в имог позивач зазначив, що від повідно до статей 19, 20 Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні»від 21.03.1991 № 875-ХII відповідач мав працевлаштувати у 2009 році 1 інваліда, проте фактично не працевлаштував жодного інва ліда, у зв' язку з чим утворил ася заборгованість за невико нання нормативу по створенню робочих місць для працевлаш тування інвалідів у розмірі 7 694,03 грн., з яких 7 346,43 грн. - штрафн і санкції та 347,06 грн. - пеня. Заз начена сума підлягала сплаті відповідачем на користь Киї вського міського відділення Фонду соціального захисту і нвалідів, однак у визначений законом термін цього зробле но не було, у зв' язку з чим по зивач просить суд стягнути в казану суму у примусовому по рядку.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду міста Києва від 30 вересня 2010 року відкрито провадження в адміністратив ній справі та призначено спр аву до судового розгляду на 21 жовтня 2010 року.
У судовому засіданні 21 жовт ня 2010 року судом оголошувалас ь перерва до 1 листопада 2010 року .
У судове засідання, признач ене на 1 листопада 2010 року, жодн а зі сторін не з' явилась, у зв ' язку з чим та враховуючи пр иписи статті 128 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни суд відклав розгляд спр ави на 22 листопада 2010 року.
Судове засідання, призначе не на 22 листопада 2010 року, судом відкладалось на 3 грудня 2010 рок у в зв' язку з необхідністю о тримання додаткових доказів по справі.
Судове засідання, призначе не на 3 грудня 2010 року, судом від кладалось на 9 грудня 2010 року.
В судовому засіданні 9 грудн я 2010 року позивач підтримав по зовні вимоги.
Відповідач явку своїх пред ставників в судове засідання не забезпечив, хоча про час та місце розгляду справи був по відомлений належним чином. У своїх письмових заперечення м відповідач зазначив про ви конання ним вимог Закону Укр аїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укра їні»від 21.03.1991 № 875-ХII шляхом подан ня звіту форми № 10-ПІ за 2009 рік.
Розглянувши подані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення представника позив ача, всебічно і повно з' ясув авши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об ' єктивно оцінивши докази, я кі мають юридичне значення д ля розгляду справи і вирішен ня спору по суті, Окружний адм іністративний суд міста Києв а, -
В С Т А Н О В И В:
Спірні правовідносини рег улюються Законом України «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні» від 21.03.1991р. № 875-ХІІ (далі - Закон Укра їни від 21.03.1991р. № 875-ХІІ), Положення м про Фонд соціального захис ту інвалідів, затвердженим П остановою Кабінету Міністрі в України від 26.09.2002р. № 1434 та Поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основ и соціальної захищеності інв алідів в України»від 31.01.2007р. № 70.
Частиною 1 статті 4 Закону Ук раїни від 21.03.1991р. № 875-ХІІ передба чено, що держава створює прав ові, економічні, політичні, со ціально-побутові та соціальн о-психологічні умови для зад оволення потреб інвалідів у відновленні здоров'я, матері альному забезпеченню, посиль ній трудовій та громадській діяльності.
Відповідно до підпункту 3 пу нкту 4 Положення про Фонд соці ального захисту інвалідів, з атвердженим Постановою Кабі нету Міністрів України від 26.0 9.2002р. № 1434 Фонд відповідно до пок ладених на нього завдань зді йснює контроль за виконанням підприємствами нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів та сплатою ни ми адміністративно-господар ських санкцій і пені.
Згідно з частинами 1 та 2 стат ті 19 Закону України від 21.03.1991р. № 875-ХІІ для підприємств, устано в, організацій, у тому числі пі дприємств, організацій грома дських організацій інваліді в, фізичних осіб, які використ овують найману працю, устано влюється норматив робочих мі сць для працевлаштування інв алідів у розмірі чотирьох ві дсотків середньооблікової ч исельності штатних працівни ків облікового складу за рік , а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого м ісця.
Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, які використов ують найману працю, самостій но розраховують кількість ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ча стиною першою цієї статті, і з абезпечують працевлаштуван ня інвалідів. При розрахунка х кількість робочих місць ок руглюється до цілого значенн я.
Згідно з вимогами частини 3 статті 19 Закону України від 21.03 .1991р. № 875-ХІІ підприємства, устан ови, організації, у тому числі підприємства, організації г ромадських організацій інва лідів, фізичні особи, які вико ристовують найману працю, са мостійно здійснюють працевл аштування інвалідів у рахуно к нормативів робочих місць, в иходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Виконанням нормативу робо чих місць, відповідно до зміс ту частини 5 статті 19 Закону Ук раїни від 21.03.1991р. № 875-ХІІ, вважаєт ься працевлаштування підпри ємством, установою, організа цією, у тому числі підприємст вом, організацією громадськи х організацій інвалідів, фіз ичною особою, яка використов ує найману працю, інвалідів, д ля яких це місце роботи є осно вним.
Згідно зі статтею 18 Закону У країни від 21.03.1991р. № 875-ХІІ підпри ємства, установи, організаці ї, фізичні особи, які використ овують найману працю, зобов'я зані виділяти та створювати робочі місця для працевлашту вання інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, ств орювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забе зпечувати інші соціально-еко номічні гарантії, передбачен і чинним законодавством, над авати державній службі зайня тості інформацію, необхідну для організації працевлашту вання інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту і нвалідів про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабі нетом Міністрів України.
У відповідності до статті 18 1 Закону України від 21.03.1991р. № 875-ХІ І інвалід, який не досяг пенсі йного віку, не працює, але бажа є працювати, має право бути за реєстрованим у державній слу жбі зайнятості як безробітни й.
Рішення про визнання інвал іда безробітним і взяття йог о на облік для працевлаштува ння приймається центром зайн ятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендації МСЕК та інш их передбачених законодавст вом документів.
Державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 31 січня 2007 р. № 7 0 затверджено Порядок поданн я підприємствами, установами , організаціями та фізичними особами, що використовують н айману працю, звітів про зайн ятість і працевлаштування ін валідів та інформації, необх ідної для організації їх пра цевлаштування.
Пунктом 2 зазначеного Поряд ку передбачено, що звіт про за йнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подаю ть (надсилають рекомендовани м листом) щороку до 1 березня в ідділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, зат вердженою Мінпраці за погодж енням з Держкомстатом.
Інформацію про наявність в ільних робочих місць (вакант них посад) для працевлаштува ння інвалідів роботодавці по дають центру зайнятості за м ісцем їх реєстрації як платн иків страхових внесків на за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування на випа док безробіття за формою, зат вердженою Мінпраці за погодж енням з Держкомстатом.
Таким чином, на законодавчо му рівні імперативно визначе но єдиний для всіх роботодав ців норматив робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів та порядок його обчисленн я.
Проаналізувавши вимоги За кону України «Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні»суд приходить д о висновку, що штрафні санкці ї є альтернативним зобов'яза нням роботодавця, який повин ен або дотримати норматив ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів, або сплатити штрафні санкції. Вказане від повідає правовій позиції Вищ ого адміністративного суду У країни, викладеної у Довідці про результати вивчення та у загальнення судової практик и застосування статей 19, 20 Зако ну України «Про основи соціа льної захищеності інвалідів в Україні» від 23.08.2007р.
Так, як встановлено судом та вбачається з матеріалів спр ави, відповідачем на адресу п озивача надіслано Звіт про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів за 2009 рік за формо ю № 10-ПІ, відповідно до якого се редньооблікова чисельність штатних працівників в 2009 році становила 14 осіб. Згідно стат ті 19 Закону України «Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні»4% норматив д ля працевлаштування інвалід ів для підприємства становит ь1 особу. Фактично на підприєм стві у 2009 році не працювало жод ного інваліда.
Відповідно статті 20 до Зако ну України «Про зайнятість н аселення»від 01.03.1991р. № 803-XII (далі п о тексту - Закон України від 01.03 .1991р. № 803-XII) підприємства, уста нови і організації незалежно від форми власності реєстру ються у місцевих центрах зай нятості за їх місцезнаходжен ням як платники збору до Фонд у загальнообов'язкового держ авного соціального страхува ння України на випадок безро біття, щомісяця подають цим ц ентрам адміністративні дані у повному обсязі про наявніс ть вільних робочих місць (вак ансій), у тому числі призначен их для працевлаштування інва лідів.
Форма звітності № 3-ПН щодо н аявності вакансій затвердже на наказом Міністерства прац і та соціальної політики Укр аїни від 19 грудня 2005 року № 420, зар еєстрованим в Міністерстві ю стиції України 21 грудня 2005 року за № 1534/11814.
ТОВ «Науково-виробниче під приємство «Омітех»зареєстр овано у Шевченківському райо нному центрі зайнятості як п латники страхових внесків до Фонду загальнообов'язкового державного соціального стра хування на випадок безробітт я з 22 березня 2000 року.
Протягом 2009 року відповіда ч не інформував Шевченківськ ий районний центр зайнятості та звіти про наявність вакан сій за формою № 3-ПН не подавав . Вказане підтверджується листом Шевченківського райо нного центру зайнятості від 29.11.2010р. № 6456 та вбачається з письм ових заперечень відповідача .
Отже, судом встановлено, що відповідач не звертався прот ягом 2009 року з заявою про напра влення на підприємство інвал ідів, не повідомляв уповнова жені органи про наявність ва кантних місць для працевлашт ування інвалідів, не надавав доказів виконання в 2009 році пе редбаченого законом нормати ву по створенню робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів.
Статтею 20 Закону України ві д 21.03.1991р. № 875-ХІІ встановлено обо в' язок підприємств, установ , організацій, у тому числі під приємств, організацій громад ських організацій інвалідів , фізичних осіб, які використо вують найману працю, де серед ньооблікова чисельність пра цюючих інвалідів менша, ніж у становлено нормативом, перед баченим статтею 19 цього Закон у, щороку сплачують відповід ним відділенням Фонду соціал ьного захисту інвалідів адмі ністративно-господарські са нкції, сума яких визначаєтьс я в розмірі середньої річної заробітної плати на відпові дному підприємстві, установі , організації, у тому числі під приємстві, організації грома дських організацій інваліді в, фізичної особи, яка викорис товує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Частинами 3 та 4 статті 20 вказ аного Закону передбачено, що сплату адміністративно-госп одарських санкцій і пені під приємства, установи, організ ації, у тому числі підприємст ва, організації громадських організацій інвалідів, фізич ні особи, які використовують найману працю, проводять від повідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після спла ти всіх податків і зборів (обо в'язкових платежів). Адмініст ративно-господарські санкці ї розраховуються та сплачуют ься підприємствами, установа ми, організаціями, у тому числ і підприємствами, організаці ями громадських організацій інвалідів, фізичними особам и, зазначеними в частині перш ій цієї статті, самостійно в с трок до 15 квітня року, наступн ого за роком, в якому відбулос я порушення нормативу, встан овленого частиною першою ста тті 19 цього Закону. При цьому д о правовідносин із стягнення адміністративно-господарсь ких санкцій, передбачених ци м Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Г осподарського кодексу Украї ни.
Відповідно до частини 8 стат ті 20 Закону України від 21.03.1991р. № 875-ХІІ порядок сплати адмініст ративно-господарських санкц ій і пені до відділень Фонду с оціального захисту інваліді в, їх акумуляції, обліку, а так ож з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських організацій інвалідів - вико ристання цих коштів затвердж ується Кабінетом Міністрів У країни.
Згідно пункту 2 Порядку спла ти підприємствами, установам и, організаціями та фізичним и особами, що використовують найману працю, суми адмініст ративно-господарських санкц ій та пені за невиконання нор мативу робочих місць для пра цевлаштування інвалідів, зат вердженого Постановою Кабін ету Міністрів України від 31.011.2 007р. № 70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господ арських санкцій відділенням Фонду соціального захисту і нвалідів за місцем їх держав ної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підпр иємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначей ства, до 15 квітня року, що наста є за роком, в якому відбулося п орушення нормативу робочих м ісць для працевлаштування ін валідів.
Обчислення суми адміністр ативно-господарських санкці й проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядко м заповнення звіту про зайня тість і працевлаштування інв алідів, затвердженим Мінпрац і за погодженням з Держкомст атом.
Отже, враховуючи усі наведе ні обставини, суд дійшов висн овку, що відповідачем не було вжито усіх необхідних заход ів, спрямованих на виконання покладеного на нього обов'яз ку щодо створення робочих мі сць для працевлаштування інв алідів, що призвело до поруше ння останнім вимог Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні». Вказане відповідає пр авовій позиції Вищого адміні стративного суду України, ви кладеної в ухвалі від 21.04.2009р. у с праві № К-24050/07.
Згідно зі статті 67 Конститу ції України кожен зобов' яза ний сплачувати податки і збо ри в порядку і розмірах, вста новлених законом.
Відповідно до частини 1 стат ті 9 Кодексу адміністративно го судочинства України, суд п ри вирішенні справи керуєтьс я принципом законності, відп овідно до якого органи держа вної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадо ві і службові особи зобов'яза ні діяти лише на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України.
Згідно частини 1 статті 71 Код ексу адміністративного судо чинства України кожна сторон а повинна довести ті обстави ни, на яких ґрунтуються її вим оги та заперечення, крім випа дків, встановлених статтею 72 ц ього Кодексу.
Згідно із частиною 1 статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказа ми в адміністративному судоч инстві є будь-які фактичні да ні, на підставі яких суд встан овлює наявність або відсутні сть обставин, що обґрунтовую ть вимоги і заперечення осіб , які беруть участь у справі, т а інші обставини, що мають зна чення для правильного виріше ння справи. Ці дані встановлю ються судом на підставі пояс нень сторін, третіх осіб та їх ніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експерті в.
Відповідно до статті 70 Коде ксу адміністративного судоч инства України належними є д окази, які містять інформаці ю щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду доказ и, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які з а законом повинні бути підтв ерджені певними засобами док азування, не можуть підтверд жуватися ніякими іншими засо бами доказування, крім випад ків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Доказів, які б спростовувал и доводи позивача, відповіда ч суду не надав.
За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вим ог, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таки м, що підлягає задоволенню.
Відповідно до часини 2 статт і 94 Кодексу адміністративног о судочинства України якщо с удове рішення ухвалене на ко ристь сторони - суб' єкта вл адних повноважень, суд прису джує з іншої сторони всі здій снені нею документально підт верджені судові витрати, пов ' язані із залученням свідкі в та проведенням судових екс пертиз.
Оскільки спір вирішено на к ористь суб' єкта владних пов новажень, звільненого від сп лати судового збору, а також з а відсутності витрат позивач а - суб' єкта владних повнов ажень, пов' язаних із залуче нням свідків та проведенням судових експертиз, судові ви трати стягненню з відповідач а не підлягають.
Враховуючи викладене, керу ючись статтями 69, 70, 71, 158-163 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з об меженою відповідальністю «Н ауково-виробниче підприємст во «Омітех»(01030, м. Київ, вул. Б.Хм ельницького, 51-Б, ЄДРПОУ 30524339) на к ористь Київського міського в ідділення Фонду соціального захисту інвалідів (03150, м. Київ, в ул. Боженка, 86-г, р/р 31219230700001 в ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019, код призначе ння платежу 50070000:01) адміністрати вно-господарські санкції за невиконання нормативу робоч их місць, призначених для пра цевлаштування інвалідів за 2 009 рік у розмірі 7 694 (сім тисяч ші стсот дев' яносто чотири) гр н. 03 коп.
Постанова набирає зако нної сили відповідно до стат ті 254 Кодексу адміністративно го судочинства України.
Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції за правилами, встановл еними статтями 185-187 Кодексу адм іністративного судочинства України.
Суддя А.І. Савченко
Постанову складе но в повному обсязі та підпис ано 14 грудня 2010 року.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2010 |
Оприлюднено | 07.11.2011 |
Номер документу | 18852723 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Савченко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні