ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 червня 2011 р. Справа № 2001/2а-5/11
Колегія суддів Харківськ ого апеляційного адміністра тивного суду у складі
Головуючого судді: Мельні кової Л.В.
Суддів: Григорова А.М. , Подо байло З.Г.
при секретарі Співак О.А.
розглянувши у відкритому судовому засідання у місті Х аркові апеляційну скаргу О СОБА_1 на постанову Балаклі йського районного суду Харкі вської області від 25 березня 2011 року по справі за позовом Балаклійського районног о центру зайнятості - робочог о органу виконавчої дирекції Фонду загальнообов' язково го державного соціального ст рахування на випадок безробі ття до ОСОБА_1 про стягн ення незаконно отриманої доп омоги по безробіттю, -
В с т а н о в и л а:
У листопаді 2010 року позива ч Балаклійський районни й центр зайнятості, що є робоч им органом виконавчої дирекц ії Фонду загальнообов' язко вого державного соціального страхування на випадок безр обіття звернувся до суду з по зовом про стягнення з відпов ідача незаконно отриманої до помоги по безробіттю в сумі 3.5 61,59 грн. Позивач просить понови ти строк звернення до адміні стративного суду.
Постановою Балаклійського районного суду Харківської області від 25 березня 2011 року п озовні вимоги Балаклійськ ого районного центру зайня тості - робочого органу викон авчої дирекції Фонду загальн ообов' язкового державного соціального страхування на випадок безробіття задово лено.
Не погоджуючись з постанов ою суду відповідач, в апеляці йній скарзі, посилаючись на н еповне з'ясування обставин, щ о мають значення для справи, н а порушення судом першої інс танції норм матеріального та процесуального права, що при звело до неправильного виріш ення справи, просить скасува ти постанову Балаклійського районного суду Харківської області від 25 березня 2011 року т а прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимо г відмовити.
Заслухавши суддю-доповіда ча, вислухавши пояснення сто рін, розглянувши надані пись мові докази в їх сукупності, д оводи апеляційної скарги, ко легія суддів вважає, що апеля ційна скарга ОСОБА_1 задов оленню не підлягає, а постано ву Балаклійського районного суду Харківської області ві д 25 березня 2011 року відповідно приписів п. 2 ч.1 ст. 201 КАС Україн и слід змінити, виходячи з нас тупного.
Частиною 1 ст. 18 Закону Україн и від 01.03.1991 року № 803-XII “Про зайнят ість населення” встановлено , що для реалізації державної політики зайнятості населен ня, професійної орієнтації, п ідготовки і перепідготовки, працевлаштування та соціаль ної підтримки тимчасово не п рацюючих громадян у порядку, що визначається Кабінетом М іністрів України, створюєтьс я державна служба зайнятості , діяльність якої здійснюєть ся під керівництвом Міністер ства праці та соціальної пол ітики України, місцевих держ авних адміністрацій та орган ів місцевого самоврядування . Державна служба зайнятості складається з: Державного це нтру зайнятості Міністерств а праці та соціальної політи ки України, центру зайнятост і Автономної Республіки Крим , обласних, Київського та Сева стопольського міських, район них, міськрайонних, міських і районних у містах центрів за йнятості, центрів організаці ї професійного навчання неза йнятого населення і центрів професійної орієнтації насе лення, інспекцій по контролю за додержанням законодавств а про зайнятість населення.
У ст. 19 цього Закону визначен о обов' язки та права держав ної служби зайнятості, до яки х, зокрема відносяться: розпо ряджатися в установленому за конодавством порядку коштам и Фонду загальнообов' язков ого державного соціального с трахування України на випадо к безробіття; в установленом у законодавством порядку под авати громадянам допомогу по безробіттю та матеріальн у допомогу по безробіттю, при пиняти і відкладати їх випла ти.
Порядок розслідування стр ахових випадків та обґрунтов аності виплат матеріального забезпечення безробітним, з атверджений наказом Міністе рства праці та соціальної по літики України, Державної по даткової адміністрації Укра їни від 11.03.2008 року N 125/116, постаново ю правління Пенсійного фонду України від 11.03.2008 року N 7-1, зареєс трований в Міністерстві юсти ції України 26.03.2008 року за N 255/14946 (да лі - Порядок) визначає механіз м проведення розслідування с трахових випадків та обґрунт ованості виплат матеріально го забезпечення відповідно д о Закону України "Про загальн ообов'язкове державне соціал ьне страхування на випадок б езробіття".
Розслідування згідно з цим Порядком здійснюється шляхо м проведення перевірки досто вірності даних, які є підстав ою для надання особі статусу безробітної та виплати їй ма теріального забезпечення, що зазначені в документах, пода них особою до державної служ би зайнятості під час її реєс трації та протягом періоду ї ї перебування на обліку як бе зробітної.
Центри зайнятості під час п роведення перевірки взаємод іють з органами державної по даткової служби та Пенсійним фондом України шляхом обмін у інформацією про отримані о собами, які перебувають на об ліку в державній службі зайн ятості як безробітні, доходи від провадження підприємниц ької діяльності, виконання р оботи за трудовим договором, у тому числі за сумісництвом , та під час роботи за кордоном , виконання робіт (надання пос луг) за цивільно-правовими уг одами, ведення особистого се лянського господарства тощо .
Якщо під час одержання мате ріальної допомоги по безробі ттю безробітний своєчасно не подав відомості про обстави ни, що впливають на умови її ви плати, з безробітного стягує ться сума виплаченої допомог и по безробіттю з моменту вин икнення цих обставин. У разі в ідмови безробітного доброві льно повернути зазначені кош ти, питання щодо їх поверненн я вирішується в судовому пор ядку (п. 6.14 Порядку надання допо моги по безробіттю, у тому чис лі одноразової її виплати дл я організації безробітними п ідприємницької діяльності, з атвердженого наказом Мініст ерства праці та соціальної п олітики України від 20.11.2000 року N 307, зареєстрованого в Міністе рстві юстиції України 14.12.2000 рок у за N 915/5136)
Відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону України від 02.03.2000 року № 1533-III “Про загальнообов' язкове держа вне соціальне страхування на випадок безробіття” сума ви плаченого забезпечення та ва ртості наданих соціальних по слуг застрахованій особі вна слідок умисного невиконання нею своїх обов' язків та зло вживання ними стягується з ц ієї особи відповідно до зако нодавства України з моменту виникнення обставин, що впли вають на умови виплати їй заб езпечення та надання соціаль них послуг.
Судом встановлено, що 02.09.2005 ро ку відповідач ОСОБА_1 звер нувся до позивача за сприянн ям у працевлаштуванні, де був зареєстрований як шукаючий роботу з відкриттям персонал ьної картки № 201302205090200001.
09.09.2005 року відповідачу надани й статус безробітного та при значена виплата допомоги по безробіттю з 09.09.2005 року по 29.08.2007 ро ку у розмірі встановленому з аконодавством. Загальна сума виплаченої відповідачу допо моги склала 5.953,81 грн.
З 30.08.2007 року виплата допомоги по безробіттю припинена у зв ' язку із закінченням строку виплати, а з 02.09.2007 року ОСОБА_1 знятий з обліку у зв' язку з набуттям права на пенсію.
Як вбачається з матеріалів справи, при обміні інформаці єю з Державною податковою ін спекцією у Солом' янському р айоні м. Києва, УПФУ в Балакл ійському районі Харківськ ої області позивачем встанов лено, що відповідач з 01.07.2006 року по 30.03.2007 року отримував дохід в ДНВП «Рікас»(код ЄДРПОУ 16400411). Н аказом т.в.о. міністра МВС Укра їни Корнієнко М.В. від 11.06.2007 р оку № 193 ДНВП «Рікас»ліквідова но.
31.07.2008 року на адресу позивача направлена копія витягу із н аказів про прийняття рішення від 10.07.2008 року щодо відшкодуван ня, виплаченої суми допомоги по безробіттю в розмірі 3.561,59 гр н.
13.08.2008 року відповідач ОСОБА _1 відмовився від даної проп озиції з посиланням на те, що в період з 01.07.2006 року по 30.03.2007 року в ін ніде не працював. Одночасн о відповідач зазначив, що на п рохання свого знайомого він написав дві заяви: про прийня ття на роботу та звільнення з роботи без зазначення дати ї х подання.
Згідно із ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в а дміністративних судах здійс нюється на засадах змагально сті сторін та свободи в надан ні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх пер еконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.
Погоджуючись з висновком с уду першої інстанції щодо об ґрунтованості позовних вимо г позивача, колегія суддів за значає, що відсутність запис ів про трудову діяльність в т рудовій книжці позивача, не м оже бути розцінено, як безумо вний факт перебування відпов ідача у статусі незайнятої о соби. Постановою органу досу дового слідства від 03.08.2010 року в ідмовлено в порушенні кримін альної справи за заявою відп овідача щодо шахрайських дій відносно нього з боку посадо вих осіб ДНВП «Рікас». Заяву п редставника позивача щодо на дання гр. ОСОБА_1 пояснень позивачу від 134.08.2008 року лише пі д впливом неправомірних дій фахівців позивача, колегія с уддів за відсутності доказів оцінює критично.
При цьому, колегія суддів вв ажає, що відповідач ОСОБА_1 в порушення приписів «Поряд ку надання допомоги по безро біттю, у тому числі одноразов ої її виплати для організаці ї безробітними підприємниць кої діяльності»своєчасно не подав відомості до Балаклі йського районного центру з айнятості про обставини, що в пливають на умови її виплати , а саме про те, що ним через сво го знайомого передана заява про прийом на роботу та звіль нення з роботи, оскільки не мі г не передбачати правові нас лідки таких дій.
Колегія суддів зазначає, що перебіг строків для стягнен ня коштів в судовому порядку почався з моменту закінченн я десяти денного терміну, над аного для добровільної сплат и відповідачу з моменту отри мання листа претензії та нак азу про повернення коштів.
Враховуючи намагання пози вача врегулювати спірні прав овідносини шляхом звернення до судів загальної юрисдикц ії та до загального місцевог о суду як адміністративного суду колегія суддів вважає з а необхідне поновити позивач у строк звернення до адмініс тративного суду, визнавши пр ичину пропуску строку поважн ими.
При цьому, частиною 2 ст. 99 КАС України (в редакції Закону, як а діяла до 30.07.2010 року) визначало ся, що для звернення до адміні стративного суду за захистом прав, свобод та інтересів осо би встановлювався річний стр ок, який, якщо не встановлено і нше, обчислюється з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів.
Законом України від 07.07.2010 рок у "Про судоустрій України", що набрав чинності з 30.07.2010 року, за значений строк звернення з п озовом до адміністративного суду було скорочено до шести місяців.
Колегія суддів вважає, що пе ребіг процесуального строку звернення до суду з даним поз овом (шестимісячного) розпоч ався з 30.07.2010 року, оскільки до ці єї дати для звернення до суду з позовом було встановлено о дин рік та позивач не був обіз наний про його скорочення.
Колегія суддів також зазна чає, що надання заінтересова ним особам права на зверненн я до суду є однією з гарантій у хвалення правосудного судов ого рішення у справі і таке рі шення не суперечить положенн ям ст.7,ст.13 Кодексу адміністра тивного судочинства України , ст.ст. 55, 129 Конституції України .
Відповідно до положень п. 2 ч . 1 ст. 201 КАС України, колегія суд дів приймає рішення щодо змі ни постанови суду першої інс танції та доповнення постано ви визначенням про задоволен ня клопотання позивача про п оновлення процесуального ст року звернення до адміністра тивного суду.
На підставі наведеного та к еруючись ст.ст. 185, 195, 196, 198 ч.1 п. 2, 201 ч.1 п . 2, 205, 207, 254 Кодексу адміністратив ного судочинства України, ко легія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу ОСО БА_1 - залишити без задовол ення.
Постанову Балаклійського районного суду Харківської о бласті від 25 березня 2011 року - змінити, доповнивши наступни м: поновити Балаклійському районному центру зайнятос ті - робочого органу виконавч ої дирекції Фонду загальнооб ов' язкового державного соц іального страхування на випа док безробіття процесуальн ий строку для звернення до ад міністративного суду.
В іншій частині постанову Б алаклійського районного суд у Харківської області від 25 б ерезня 2011 року - залишити без змін.
Постанова Харківського ап еляційного адміністративно го суду набирає законної сил и з моменту її проголошення т а може бути оскаржена у касац ійному порядку протягом двад цяти днів з дня складання пос танови у повному обсязі шлях ом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адмі ністративного суду України.
Головуючий суддя - (підпис) Л. В. Мельнікова
Судді (підпис) З. Г. Подобайло
(підпис) А.М. Григо ров
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 20 червня 2011 року.
Згідно з оригіналом Мельнік ова Л.В.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2011 |
Оприлюднено | 04.11.2011 |
Номер документу | 18878989 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Мельнікова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні