ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Севастопольсь ка, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, У країна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
24 жовтня 2011 р. Справа №2а-10181/11/0170/1
(12:38) м.Сімферополь
Окружний адміністративни й суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої суд ді Трещової О.Р., при секретарі Сусловій Є.О., за участю
представника позивача - Кройтова І.В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом Тов ариства з обмеженою відпові дальністю «Сади Альмінсько ї долини» до Комісії з р озгляду питань, пов' язаних з погодженням документації із землеустрою Бахчисарай ської районної державної ад міністрації АР Крим про визн ання протиправним та скасу вання висновку,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адмініс тративного суду АР Крим з адм іністративним позовом зверн улося Товариство з обмежено ю відповідальністю «Сади Ал ьмінської долини» до Комі сії з розгляду питань, по в' язаних з погодженням док ументації із землеустрою Б ахчисарайської районної де ржавної адміністрації АР Кр им про визнання протиправни м та скасування висновку ко місії з розгляду питань, пов ' язаних з погодженням доку ментації із землеустрою Бах чисарайської районної держ авної адміністрації АР Крим № 396/1-1 від 28 липня 2011 року про ві дмову в погодженні проекту землеустрою по відводу земе льних ділянок в оренду ТОВ « Сади Альмінської долини» дл я ведення товарного сільськ огосподарського виробницт ва строком на 49 років загаль ною площею 80,8354 га, розташовани х у с. Отрадне та с.Шевченково Каштанівської сільської ра ди.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 18.08.2011 року ві дкрито провадження по справі .
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 18.08.2011 року закінчено підготовче прова дження і призначено справу до судового розгляду.
У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вим оги підтримав у повному обся зі та наполягав на їх задовол енні з наступних підстав. 27 б ерезня 2009 року ТОВ «Сади Аль мінської долини» та регіона льне відділення Фонду держ авного майна України в АРК і м.Севастополі уклали договір оренди № 824 державного майна , що належить до державної в ласності.
Представник позивача зазн ачив, що відповідно до цього договору для ведення товар ного сільгоспвиробництва с троком на 49 років товариству передані в оренду багаторі чні насадження (зернятковий сад загальною площею 77,7 га, вк лючаючи систему краплинног о зрошення на площі 2 га), які розташовані у проймі річки Альма впродовж с.Шевченково і с.Отрадне.
Представник позивача поя снив, що розпорядженням Бах чисарайської районної держ авної адміністрації АРК № 82 5 від 14 травня 2009 року та розпор ядженням Бахчисарайської районної державної адмініс трації АРК № 1416 від 04 вересня 2009 року, яким внесені зміни до розпорядження №825 від 14 трав ня 2009 року, ТОВ «Сади Альмінс ької долини» надано дозвіл на виготовлення проекту зе млеустрою по відводу земель них ділянок в оренду строком на 49 років загальною площе ю 80,8354 га, розташованих у с.Отра дне та с.Шевченково Каштані вської сільської ради.
Представник позивача зазн ачив, що проект землеустрою по відводу земельних діляно к в оренду ТОВ «Сади Альмінсь кої долини» для ведення то варного сільськогосподарсь кого виробництва строком на 49 років загальною площею 80,83 54 га, розташованих у с. Отрадне та с.Шевченково Каштанівсь кої сільської ради, був виго товлений.
Представник позивача пояс нив, що 29.03.2011 року Єдиний дозвіл ьний центр Бахчисарайської районної державної адмініс трації АРК подав зазначени й проект землеустрою до ком ісії з розгляду питань, пов' язаних з погодженням докум ентації із землеустрою Бахч исарайської районної держав ної адміністрації АР Крим.
Представник позивача зазн ачив, що комісія з розгляду п итань, пов' язаних з погодже нням документації із землеу строю Бахчисарайської рай онної державної адміністра ції АРК своїм висновком № 396/1-1 від 28 липня 2011 року відмовил а у погодженні проекту зем леустрою по відводу земельн их ділянок в оренду ТОВ «Сад и Альмінської долини» для ведення товарного сільсько господарського виробництва строком на 49 років загальною площею 80,8354 га, розташованих у с. Отрадне та с.Шевченково Ка штанівської сільської ради з тих підстав, що проект роз роблено у порушення вимог ст .124 ЗК України та ст.6 Закону Ук раїни «Про оренду землі», та к як проектом передбачено ві дведення в оренду земельних ділянок державної власност і без проведення торгів (аук ціону).
Представник позивача під креслив, що зазначений висно вок комісії з розгляду питан ь, пов' язаних з погодженням документації із землеустро ю Бахчисарайської районно ї державної адміністрації А РК, є необґрунтованим.
Представник позивача зазн ачив, що відповідно до ч.2 ст.134 З К України не підлягають прод ажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комуна льної власності або права на них у разі надання земельних ділянок в інших випадках, ви значених законом.
Представник позивача пояс нив, що п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про оренду державного та к омунального майна» визначе но, що об' єктами оренди за ц им законом є цілісні майнові комплекси підприємств, їх с труктурних підрозділів. Цілі сним майновим комплексом є господарський об' єкт з за вершеним циклом виробництв а продукції (робіт, послуг) з н аданою йому земельною ділянк ою, на якій він розміщений.
Представник позивача заз начив, що зернятковий сад, як ий є об' єктом вищезазначен ого договору оренди державн ого майна № 824 від 27.03.2009 року, є ц ілісним майновим комплексом , який розміщений на земельні й ділянці, отже, не підлягают ь продажу на земельних тор гах земельні ділянки держав ної власності, які передають ся в оренду ТОВ «Сади Альмінс ької долини».
У судове засідання предста вник відповідача Комісії з розгляду питань, пов' я заних з погодженням докумен тації із землеустрою Бахчи сарайської районної держав ної адміністрації не з' яви вся, повідомлений належним ч ином про час, дату та місце роз гляду справи, надав до суду письмові пояснення, з яких в бачається, що Комісія з р озгляду питань, пов' язаних з погодженням документації із землеустрою Бахчисарай ської районної державної ад міністрації визнає позовні вимоги в частині скасування висновку № 396/1-1 від 28.07.2011 року. В зазначених поясненнях в ідповідач просив розгляну ти справу без присутності йо го представника.
Приймаючи до уваги, що в мат еріалах справи достатньо док азів для з' ясування обстави н по справі, суд вважає можлив им розглядати справу за відс утністю представника відпов ідача, повідомленого належни м чином про час, дату та місце розгляду справи.
Дослідивши матеріали спра ви та оцінивши докази в їх сук упності, вислухавши доводи п редставника позивача, суд вв ажає, що позовні вимоги підля гають задоволенню з наступн их підстав.
Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб'єктів при здійсненні ни ми владних управлінських фун кцій на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень, шляхом справедливого, неупереджено го та своєчасного розгляду а дміністративних справ.
Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб'єктів вл адних повноважень, крім випа дків, коли щодо таких рішень, д ій чи бездіяльності Конститу цією чи законами України вст ановлено інший порядок судов ого провадження.
Відповідно до п. 1 частини 2 ст атті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поши рюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом в ладних повноважень щодо оска рження його рішень (норматив но-правових актів чи правови х актів індивідуальної дії), д ій чи бездіяльності.
Справою адміністративної юрисдикції (адміністративно ю справою) є переданий на вирі шення адміністративного суд у публічно-правовий спір, у як ому хоча б однією зі сторін є о рган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба або інший суб'єкт, який здій снює владні управлінські фун кції на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень (п.1 ч.1 ст .3 КАС України).
Згідно зі ст.186-1 Земельного к одексу України для розгляду питань, пов'язаних з погоджен ням документації із землеуст рою, в районах та містах облас ного значення, містах Києві т а Севастополі функціонують п остійно діючі комісії. До пов новажень Комісії належи ть забезпечення погодження д окументації із землеустрою в ідповідними органами викона вчої влади та органами місце вого самоврядування.
Відповідно до Типового пол оження про комісію з розгляд у питань, пов'язаних з погодже нням документації із землеус трою, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 23 грудня 2009 р. N 1420, Комісі я з розгляду питань, пов'яза них з погодженням документац ії із землеустрою, є постійно діючим органом, утвореним ра йонною та міською держадміні страцією - у районах і мм. Києв і та Севастополі, міською рад ою - у містах обласного значен ня.
Таким чином, судом встановл ено, що Комісія з розгляд у питань, пов' язаних з пого дженням документації із зем леустрою Бахчисарайської районної державної адмініс трації, здійснюючі свої завд ання та функції у правовідно синах з фізичними та юридичн ими особами, є суб'єктом влад них повноважень.
Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті вони на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України, обґрунтовано, т обто з урахуванням усіх обст авин, що мають значення для пр ийняття рішення; безстороннь о (неупереджено); добросовісн о.
Тому вирішуючи справу стос овно позовних вимог позивача , суд зобов'язаний перевірити , чи здійснено такі дії на підс таві закону в межах повноваж ень, безсторонньо та добросо вісно.
Суд з' ясовує, чи використа не повноваження, надане суб' єкту владних повноважень, з н алежною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотиво вані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупереджено сті до особи, стосовно якої вч иняється дія; добросовісно, т обто щиро, правдиво, чесно; роз судливо, тобто доцільно з точ ки зору законів логіки і зага льноприйнятих моральних ста ндартів; з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорці йно та адекватно; досягнення розумного балансу між публі чними інтересами та інтереса ми конкретної особи.
Згідно зі статтею 14 Констит уції України земля є основни м національним багатством, щ о знаходиться під особливою охороною держави. Право на зе млю набувається і реалізуєть ся громадянами і суб'єктами г осподарської діяльності (юри дичними і фізичними особами) виключно відповідно до зако ну.
На час розгляду спору поряд ок регулювання земельних від носин встановлений у Земельн ому кодексі України N 2768-III від 25.10 .2001 року (далі ЗК України).
Стаття 84 ЗК України визнача є, що у державній власності зн аходяться всі землі України, крім земель комунальної та п риватної власності.
З матеріалів справи судом в становлено наступне.
27 березня 2009 року регіонал ьним відділенням Фонду держ авного майна України в АР Кр им і м.Севастополі (Орендодав цем) та ТОВ «Сади Альмінської долини» (Орендарем) укладен о договір оренди державног о майна, що належить до держа вної власності № 824, відповід но до п.1.1 якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користува ння державне майно - багато річні насадження (зернятков ий сад загальною площею 77,7 га , включаючи систему краплинн ого зрошення на площі 2 га), як і розташовані у проймі р.Аль ма впродовж с.Шевченко і с.Отр адне, що перебуває на балансо вому рахунку ЗАТ «Бурлюк», ва ртість якого зазначена згід но зі звітом про оцінку на 01 ж овтня 2008 року і становить за незалежною оцінкою 1700000 грив ень.
Відповідно до п.1.2 договору майно передається в оренду з метою ведення товарного сі льгоспвиробництва.
Згідно з п.3.1 договору оренд на плата визначається на під ставі Методики розрахунку о рендної плати, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 року № 786, або за результатами конкур су на право оренди державног о майна і становить без ПДВ за базовий місяць розрахун ку - жовтень 2008 року 15128,00 гриве нь.
27.03.2009 року позивачем та Регі ональним відділенням Фонду державного майна України в АР Крим і м.Севастополі підп исано акт прийому - передач і орендованого майна, з яког о вбачається, що Балансоутри мувач за згодою Орендодавця передає, а Орендар приймає в термінове платне користув ання багаторічні насадженн я (зернятковий сад загальною площею 77,7 га, включаючи систе му краплинного зрошення пл ощею 2 га), які розташовані у п роймі р.Альма впродовж с.Шевч енко і с.Отрадне, що перебуває на балансовому рахунку ЗАТ «Бурлюк».
Судом встановлено, що Бахчи сарайська районна державна адміністрацію в АРК, розглян ув клопотання директора ТО В «Сади Альмінської долини» Гончаренко В.Д. № 60 від 06.04.2009 р оку, договір оренди № 824 держа вного майна, яке належить до державної власності, та на п ідставі протоколу № 9 засіда ння комісії з розгляду зая в, клопотань з питань передач і земельних ділянок в оренд у та визначенню розміру оре ндної плати за земельні діл янки від 08.04.2009 року прийняла розпорядження № 825 від 14.05.2009 рок у, яким дозволила ТОВ «Сади А льмінської долини» розробк у проекту землеустрою з від ведення земельної ділянки п лощею 77,7000 га в оренду для веде ння товарного сільськогосп одарського виробництва, розт ашованого на території Кашт анівської сільської ради; з обов' язала позивача проек т землеустрою з відведення з емельної ділянки надати на з атвердження Бахчисарайсько ї районної державної адмі ністрації.
Щодо статусу земельної ді лянки, щодо якої позивачу доз волено провести розробку п роекту землеустрою з її від ведення, судом встановлено н аступне.
16.12.2008 року ЗАТ «Бурлюк» звер нулося з листом № 01-4/1030 до голо ви Бахчисарайської районно ї державної адміністрації Умерова І.Р., в якому просил о вивести зі складу земель, наданих в оренду ЗАТ «Бурлюк » на території Каштанівсько ї сільської ради, земельної ділянки площею приблизно 83,6 г а, у т.ч. під багаторічними на садженнями 77,00 га та передати їх ТОВ «Сади Альмінської д олини» для ведення сільсь когосподарського виробни цтва.
06.02.2009 року Бахчисарайська р айонна державна адміністра ція, розглянув клопотання д иректора ЗАТ «Бурлюк» Яго динського С.В. № 01-4/1030 від 16.12.2008 року та № 01-4/069 від 27.01.2009 року, пр отокол № 1 від 14.01.2009 року та № 3 ві д 29.01.2009 року засідання районн ої робочої групи з перевірки дотримання вимог законодав ства в сфері регулювання зем ельних відносин, раціонально го використання та охорони з емель в Бахчисарайському рай оні, прийняла розпорядження №230, яким дозволила ЗАТ «Бур люк» розроблення технічної документації з землеустрою в частині складання докуме нтів, які засвідчують право оренди на земельну ділянку площею 2741,1374 га для ведення то варного сільськогосподарс ького виробництва на терито рії Каштанівської сільськ ої ради.
26.06.2009 року Бахчисарайська ра йонна державна адміністрац ія, розглянув клопотання ди ректора ЗАТ «Бурлюк» Ягод инського С.В. про передач у в суборенду земельних діля нок № 01-4/391 від 26.05.2009 року, № 01-4/309/1 від 23.04.2009 року, № 01-4/1000 від 27.11.2008 року, № 01-4/ 1010 від 04.02.2008 року, № 01-4/55 від 17.01.2008 р оку, клопотання директора ТОВ «Сади Альмінської долин и» Гончаренко В.Д. про до звіл на укладення договору оренди земельних ділянок № 60 від 06.04.2009 року, розпорядженням № 1062 внесла зміни в п.1 та п.2 ро зпорядження районної держа вної адміністрації в АР Крим від 06.02.2009 року № 230 «Про наданн я дозволу ЗАТ «Бурлюк» на ск ладання технічної докумен тації з землеустрою в частин і складання документів, які засвідчують право оренди н а земельну ділянку для веде ння товарного сільськогос подарського виробництва, ро зташовану на території Каш танівської сільської ради, виклала їх в новій редакції : ЗАТ «Бурлюк» дозволено розр облення технічної документа ції з землеустрою в частині складання документів, які з асвідчують право оренди на земельну ділянку площею 2941,2916 г а для ведення товарного сі льськогосподарського вироб ництва на території Каштані вської сільської ради. Техн ічну документацію з землеуст рою в частині складання док ументів, які засвідчують пра во оренди на земельну ділян ку площею 2941,2916 га для веденн я товарного сільськогоспо дарського виробництва на т ериторії Каштанівської сіл ьської ради, зобов' язано надати на затвердження Бахч исарайській районній держа вній адміністрації в АРК.
Отже, з вищевикладеного вб ачається, що земельна ділянк а площею 77,7000 га, яка розташован а впродовж с.Шевченко і с.Отра дне виробництва на територі ї Каштанівської сільської ради, яка передається в орен ду позивачу, належала ЗАТ « Бурлюк» на праві оренди.
Судом встановлено, що 04.09.2009 ро ку Бахчисарайська районна державна адміністрація в АР К, розглянув клопотання д иректора ТОВ «Сади Альмінсь кої долини» Гончаренко В.Д . № 86 від 03.08.2009 року, на підстав і протоколу № 21 засідання ком ісії з розгляду заяв, клопота нь з питань передачі земельн их ділянок в оренду та визнач енню розміру орендної плати за земельні ділянки від 12.08.2 009 року, прийняла розпоряджен ня № 1416 «Про внесення змін до п.1 розпорядження районної державної адміністрації № 825 від 14.05.2009 року, яким дозволила ТОВ «Сади Альмінської долин и» розроблення проекту зем леустрою з відведення земел ьної ділянки площею 83,5700 га в ор енду для ведення товарного сільськогосподарського вир обництва, розташованої на те риторії Каштанівської сіль ської ради.
15.03.2010 року Республіканським комітетом АР Крим по водогос подарському будівництву та зрошуваному землеробству надано висновок № 503/1701, яким п озивачеві погоджено проект з емлеустрою.
27.09.2010 року начальником відді лу Держкомзему у Бахчисарай ському районі АР Крим затве рджено умови відведення дл я розробки проекту землеус трою по відведенню земельно ї ділянки площею 80,8354 га, розташ ованої в районі с.Відрадне та с.Шевченкове на території Каштанівської сільської ра ди Бахчисарайського району А Р Крим в оренду для ведення товарного сільськогоспода рського виробництва.
Судом встановлено, що ТОВ «З емляни» на підставі договор у про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 03/708 Зк ві д 26 червня 2009 року розробило п роект землеустрою по відве денню земельної ділянки в о ренду строком на 49 років (до 27 березня 2058 року) ТОВ «Сади Аль мінської долини» для веден ня товарного сільськогоспо дарського виробництва на тер иторії Каштанівської сіль ської ради Бахчисарайськог о району АРК.
28.07.2011 року комісія з розгляду питань, пов' язаних з погодж енням документації із земле устрою Бахчисарайської ра йонної державної адміністр ації АРК висновком № 396/1-1 відмовила у погодженні проекту землеустрою по ві дведенню земельних ділянок в оренду ТОВ «Сади Альмінсь кої долини» для ведення т оварного сільськогосподарс ького виробництва з підстав , зазначених в висновку відді лу Держкомзему в Бахчисарай ському районі АРК № 3-6 від 28.07.2011 року.
З висновку відділу Держком зему в Бахчисарайському рай оні АРК № 3-6 від 28.07.2011 року вбач ається, що проект землеустр ою з відведення земельної ді лянки ТОВ «Сади Альмінської долини» розроблено в пору шення ст.124 ЗК України, ст.6 Зак ону України «Про оренду земл і» у зв' язку з тим, що проекто м передбачено відведення в оренду земельної ділянки державної власності без пр оведення торгів (аукціону).
Перевіряючи наявність під став для задоволення позовни х вимог судом встановлено на ступне.
Як встановлено вище, коміс ія з розгляду питань, пов' яз аних з погодженням документ ації із землеустрою Бахчиса райської районної державно ї адміністрації АРК висновк ом № 396/1-1 від 28 липня 2011 року від мовила у погодженні проект у землеустрою по відводу зе мельних ділянок в оренду ТО В «Сади Альмінської долини» з тих підстав, що проект ро зроблено у порушення вимог с т.124 ЗК України та ст.6 Закону У країни «Про оренду землі» т ак як проектом передбачено в ідведення в оренду земельни х ділянок державної власнос ті без проведення торгів (ау кціону).
Перевіряючи необхідність проведення торгів (аукціону ) для відведення в оренду зе мельної ділянки позивачу, су д зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.124 Земел ьного Кодексу України (у реда кції, що діяла на момент вини кнення спірних правовідноси н) передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених частинами другою, тр етьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.134 Земель ного Кодексу України (у редак ції, що діяла на момент виник нення спірних правовідносин ) земельні ділянки державно ї чи комунальної власності а бо права на них (оренда, суперф іцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єкт ами нерухомого майна державн ої або комунальної власності , підлягають продажу окремим и лотами на конкурентних зас адах (земельних торгах), крім в ипадків, встановлених частин ою другою цієї статті.
Не підлягають продажу на ко нкурентних засадах (земельни х торгах) земельні ділянки де ржавної чи комунальної власн ості або права на них у випад ках, встановлених ч.2 ст.134 Земел ьного Кодексу України (у реда кції, що діяла на момент вини кнення спірних правовідноси н), у т.ч. у випадку надання зе мельних ділянок в інших випа дках, визначених законом.
Статтею 6 Закону України « Про оренду землі» (у редакції , що діяла на момент виникнен ня спірних правовідносин) в становлено, що орендарі набу вають права оренди земельної ділянки на підставах і в поря дку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та інши ми законами України і догово ром оренди землі. У разі набут тя права оренди земельної ді лянки на конкурентних засада х підставою для укладення до говору оренди є результати а укціону.
Суд зазначає, що організаці йні відносини, пов'язані з пер едачею в оренду майна держав них підприємств, установ та о рганізацій та іншого окремог о індивідуально визначеного майна, що перебуває в державн ій та комунальній власності, підприємств, заснованих на м айні, що належить Автономній Республіці Крим або перебув ає у комунальній власності, ї х структурних підрозділів р егулюються Законом України « Про оренду державного та ком унального майна» від 10 квітн я 1992 року N 2269-XII.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.4 Зако ну України «Про оренду держа вного та комунального майна» до об' єктів оренди за ци м Законом відносяться у т.ч. ц ілісні майнові комплекси під приємств, їх структурних під розділів (філій, цехів, дільни ць). Цілісним майновим компле ксом є господарський об'єкт з завершеним циклом виробницт ва продукції (робіт, послуг) з наданою йому земельною ділян кою, на якій він розміщений, ав тономними інженерними комун ікаціями, системою енергопос тачання.
Відповідно до ч. 1 ст.28 Закону України «Про оренду державн ого та комунального майна» орендареві забезпечується захист його права на майно, од ержане ним за договором орен ди, нарівні із захистом, встан овленим законодавством щодо захисту права власності.
Як встановлено вище, за дог овором оренди державного ма йна від 27.03.2009 року, позивачу п ередано в оренду багаторічн і насадження (зернятковий с ад загальною площею 77,7 га, вкл ючаючи систему краплинного зрошення на площі 2 га), які р озташовані у проймі р.Альма впродовж с.Шевченко і с.Отрад не, що перебуває на балансово му рахунку ЗАТ «Бурлюк».
Суд зазначає, що зернятков ий сад є земельною ділянкою з засадженими на ній багато річними насадженнями, включ аючи систему краплинного з рошення.
Таким чином, сад є невід' є мною частиною від землі та користування садом обов' язково пов' язано з корист уванням та обслуговуванням земельною ділянкою, на які й він розташований.
Суд зазначає, що сад є гос подарським об' єктом з заве ршеним циклом виробництва. Отже, відповідно до п.1 ч.1 ст.4 З акону України «Про оренду де ржавного та комунального май на» об' єкт договору оренд и державного майна від 27.03.2009 р оку - зернятковий сад загальн ою площею 77,7 га є цілісним м айновим комплексом.
Проаналізувавши вищевикла дене, враховуючи, що об' єкт договору оренди державног о майна від 27.03.2009 року - зернятк овий сад є цілісним майнови м комплексом, тобто, господ арським об' єктом з завершен им циклом виробництва та зем ельною ділянкою, на якій він розміщений, суд приходить д о висновку, що відведення в ор енду вищезазначеної земель ної ділянки, на якій розташов аний зернятковий сад, здійсн юється без проведення торгі в (аукціону).
Більш того, стосовно поряд ку передачі в оренду земельн ої ділянки, на якій розташова ний зернятковий сад, суд вва жає необхідним зазначити нас тупне.
Згідно з ч.3 ст.319 ЦК України у сім власникам забезпечуютьс я рівні умови здійснення сво їх прав.
Відповідно до ч.1 ст. 386 ЦК Укр аїни держава забезпечує рівн ий захист прав усіх суб'єктів права власності.
Згідно з ч.1 ст.377 ЦК України д о особи, яка набула право влас ності на житловий будинок (кр ім багатоквартирного), будів лю або споруду, переходить пр аво власності, право користу вання на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без змін и її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановл ених для попереднього землев ласника (землекористувача).
Отже, з вищевикладеного вб ачається, що до особи, яка наб ула право власності на буді влю, переходить право власно сті, право користування на зе мельну ділянку, на якій вони р озміщені.
Суд зазначає, що до даних пр авовідносин підлягає засто суванню принцип аналогії за кону, який застосовується з а відсутності закону, який р егулює спірні правовідноси ни.
Враховуючи, що ст. 377 ЦК Украї ни встановлено гарантії для власника будівлі щодо пер еходу права власності, прав а користування на земельну ділянку у випадку набуття пр ава власності на будівлю, су д, приходить до висновку, що у орендаря нерухомого майна , яке розташоване на земельні й ділянці мають бути такі ж гарантії, як і у власника, як і мають захищатися законом .
Враховуючи, що багаторічні насадження (зернятковий са д загальною площею 77,7 га, вклю чаючи систему краплинного зрошення на площі 2 га), є нерух омим майном, яке розташоване у проймі р.Альма впродовж с.Ш евченко і с.Отрадне на терит орії Каштанівської сільськ ої ради Бахчисарайського рай ону АР Крим, суд приходить до в исновку, що в даному випадку, з астосовуючи аналогію закону , позивач, який є орендарем зерняткового саду, має право на отримання в оренду земел ьної ділянки, на якій розта шований вищезазначений сад , без проведення торгів (аукц іону).
Суд зауважує, що у випадку п ередачі в оренду земельної д ілянки, яка розташована у про ймі р.Альма впродовж с.Шевчен ко і с.Отрадне на території Каштанівської сільської рад и Бахчисарайського району АР Крим, за результатами провед ення земельних торгів, існує вірогідність того, що право оренди земельної ділянки, н а якій розташований вищезаз начений сад, набуде інша особ а, що призведе до того, оренда рем зерняткового саду зали шиться позивач, а орендарем земельної ділянки, на якій ві н розташований, буде інша осо ба, що є неприпустимим.
При цьому, суд також зазнач ає, що всі викладені виснов ки суду стосуються лише зе мельної ділянки, площею 77,7 га, щ о розташована під садом.
Отже, вищевикладене підтв ерджує той факт, що для пере дачі в оренду земельної діля нки, на якій розташовані баг аторічні насадження (зернят ковий сад загальною площею 77,7 га, включаючи систему крапл инного зрошення на площі 2 га ), відповідно до
ч.2 ст.134 Земельного Кодексу У країни (у випадку надання зе мельних ділянок в інших випа дках, визначених законом) про ведення торгів (аукціону) не потрібно.
Суд зауважує, що, враховуючи , що позивач є орендарем зерн яткового саду площею 77,7 га, як ий розташований на земельні й ділянці у проймі р.Альма в продовж с.Шевченко і с.Отрадн е на території Каштанівськ ої сільської ради Бахчисарай ського району АР Крим, то, від повідно, він має сплачувати орендну плату за користува ння земельною ділянкою, на якій розташований такий са д.
Отже, суд зазначає, що в інте ресах держави є найскоріше у кладення договору щодо орен ди земельної ділянки, на якій розташований вищезазначе ний сад, у випадку оформлення позивачем всіх передбачен их законом документів для ць ого.
Суд також зауважує, що від повідач, в наданих до суду п исьмових поясненнях, визнав позовні вимоги позивача щод о скасування висновку Ком ісії з розгляду питань, по в' язаних з погодженням док ументації із землеустрою Б ахчисарайської районної де ржавної адміністрації № 396/1-1 від 28.07.2011 року.
При цьому, суд вважає необх ідним звернути увагу, що земе льна ділянка, на якій розташо ваний зернятковий сад, оренд арем якого є позивач, у випад ку оформлення позивачем вс іх передбачених законом доку ментів, може бути передана й ому в оренду тільки на строк укладення основного догово ру оренди державного майна від 27.03.2009 року, тобто, до моменту закінчення строку його дії .
Суд враховує, що рішення, ді ї суб' єкта владних повноваж ень не можуть бути упереджен ими, тобто здійснюватися дис кримінаційно через власний, у тому числі фінансовий, корп оративний інтерес. Приймаюч и рішення по справі або вчиню ючи дію, суб' єкт владних пов новажень не може ставати на с торону будь-якої з осіб та не м оже проявляти себе заінтерес ованою стороною у справі, вих одячи з будь-якого нелегітим ного інтересу, тобто інтерес у, який не випливає із завдань цього суб' єкта, визначених законом.
Суд також враховує, що суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний діяти добросовісн о, тобто з щирим наміром щодо р еалізації владних повноваже нь та досягнення поставлених цілей і справедливих резуль татів.
З огляду на викладене, прийм аючи до уваги встановлені су дом факти та відповідні їм пр авовідносини, оцінюючи навед ені сторонами докази в їх сук упності, суд зазначає, що висн овок комісії з розгляду пит ань, пов' язаних з погодженн ям документації із землеуст рою Бахчисарайської районн ої державної адміністрації АР Крим № 396/1-1 від 28 липня 2011 рок у про відмову в погодженні пр оекту землеустрою по відве денню земельної ділянки в ор енду ТОВ «Сади Альмінської долини» для ведення товарно го сільськогосподарського виробництва строком дії до говору оренди № 824 від 27.03.2009 рок у, загальною площею 77,7 га, розт ашованої у проймі р.Альма вп родовж с.Шевченко і с.Отрадне на території Каштанівсько ї сільської ради Бахчисарайс ького району АР Крим, з підст ав, зазначених в висновку від ділу Держкомзему в Бахчисар айському районі АРК № 3-6 від 28. 07.2011 року, не можна визнати таки м, що прийнято законно та обґ рунтовано.
Таким чином, висновок ком ісії з розгляду питань, пов' язаних з погодженням докуме нтації із землеустрою Бахчи сарайської районної держав ної адміністрації АР Крим № 396/1-1 від 28 липня 2011 року є проти правним та підлягає скасува нню.
Отже, позовні вимоги підля гають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.
Під час судового засідання , яке відбулось 24.10.2011 року, були о голошені вступна та резолюти вна частини постанови. Відпо відно до ст. 163 КАСУ у повному об сязі постанову складено 31.10.2011 року.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 98,160-163 КАС України , суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задо вольнити.
2. Визнати протиправни м та скасувати висновок ком ісії з розгляду питань, пов' язаних з погодженням докуме нтації із землеустрою Бахчи сарайської районної держав ної адміністрації АР Крим № 396/1-1 від 28 липня 2011 року пр о відмову в погодженні проек ту землеустрою по відведен ню земельної ділянки в оренд у ТОВ «Сади Альмінської дол ини» для ведення товарного с ільськогосподарського вир обництва строком дії догово ру оренди № 824 від 27.03.2009 року, за гальною площею 77,7 га, розташов аної у проймі р.Альма впродо вж с.Шевченко і с.Отрадне на т ериторії Каштанівської сіл ьської ради Бахчисарайськог о району АР Крим.
3. Стягнути з Державног о бюджету України на користь ТОВ «Сади Альмінської доли ни» (ЄДРПОУ 35266912) судовий збір у розмірі 3,40 гривень.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя Трещова О.Р.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2011 |
Оприлюднено | 09.11.2011 |
Номер документу | 18947141 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Дугаренко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Трещова О.Р.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Трещова О.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні