Копія< >
Харківський окружний адмі ністративний суд
61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
"03" жовтня 2011 р. Справа № 2а-10818/11/2070
Харківський окру жний адміністративний суд у складі
головуючого судді - Мельник ова Р.В.,
за участю: секретаря судово го засідання - Міщенко А.П.,
представника позивача - Я рошенко В.А.,
представника позивача - К оц В.В.,
представника відповідача - Крайник К.О.,
представника третьої особ и - Кухтіна Ю.В.,
розглянувши у відкри тому судовому засіданні у пр иміщенні Харківського окруж ного адміністративного суду адміністративну справу за п озовом товариства з обмежено ю відповідальністю "Іскра-Аг ро" до Головного управління Д ержкомзему в Харківській обл асті, третя особа, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору, - державне підприєм ство "Іскра", про визнання дій протиправними, визнання прот иправними та скасування прип ису, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмежено ю відповідальністю "Іскра-Аг ро" (далі - позивач або ТОВ "Іс кра-Агро") звернулось до Харкі вського окружного адміністр ативного суду з позовом до Го ловного управління Держкомз ему в Харківській області (ві дповідач), в якому, з урахуванн ям уточнення позовних вимог та ухвали суду від 28.09.2011 про зак риття провадження у справі в частині позовних вимог, прос ить суд:
- визнати протиправними дії державних інспекторів з кон тролю за використанням та ох ороною земель Харківської об ласті ОСОБА_5 та Репіна О .І.;
- визнати протиправним та ск асувати припис №002295 від 09.08.2011.
В обґрунтування позовних в имог ТОВ "Іскра-Агро" зазначає наступне.
09.08.2011 державними інспекторам и з контролю за використання м та охороною земель Харківс ької обл. ОСОБА_5 та Репі ним О.І. був складений акт пе ревірки дотримання вимог зем ельного законодавства, також державним інспектором з кон тролю за використанням та ох ороною земель Харківської об л. ОСОБА_5 був виданий прип ис №002295 від 09.08.2011р. про усунення по рушення.
Позивач вважає, що вказані д окументи були складені з пор ушенням вимог чинного законо давства та в них викладені да ні які не відповідають дійсн им обставинам справи, а саме: в акті та приписі наведено, що Т овариство з обмеженою відпов ідальністю «Іскра-Агро» вчин ило самовільне заняття земел ьної ділянки, але ТОВ «Іскра-А гро» не являється користувач ем земельної ділянки, а викон ує дії передбачені Договором про спільний обробіток земе льної ділянки від 30 березня 2011р ., погодженим Міністерством а грарної політики та продовол ьства України від 04 квітня 2011р. та зареєстрованим у ДПІ Змії вського р-ну Харківської обл .
Згідно з довідкою Державно го комітету України із земел ьних ресурсів Головного упра вління Держкомзему у Харківс ькій обл. про кількісний скла д земельної ділянки та розпо діл її по угіддям від 10.02.2011р. №01-15/4 20 станом на 1 січня 2011р. землекор истувачем є Державне підприє мство «Іскра», з яким був укла дений вищезазначений догові р.
Позивач вважає, що у відпові дача відсутні будь-які об'єкт ивні та законні підстави ств ерджувати про самовільне вик ористання ТОВ "Іскра-Агро" зем ельної ділянки площею 1215,5га, а тому права позивача підлягаю ть судовому захисту шляхом в изнання протиправними дій ві дповідача щодо проведення пе ревірки дотримання вимог зем ельного законодавства ТОВ "І скра-Агро" та щодо складання а кту від 09.08.2011р.
У судовому засіданні предс тавники позивача позовні вим оги підтримали та просили їх задовольнити.
У судовому засіданні та у на даних до суду запереченнях (т .1 а.с.24-26, 53-56) представник відпові дача проти позову заперечува в, посилаючись на те, що при пр оведенні перевірки та склада нні припису відповідач діяв на підставі, у межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і законодавством України.
Ухвалою суду від 21.09.2011 до учас ті у справі в якості третьої о соби, яка не заявляє самостій них вимог на предмет спору, за лучено державне підприємст во "Іскра".
У судовому засіданні предс тавник третьої особи підтрим ав позицію позивача та повід омив, що державне підприємст во "Іскра" сплачує земельний п одаток та вживає заходів щод о оформлення правовстановлю ючих документів на земельну ділянку, про яку зазначено в а кті перевірки.
Допитаний у судовому засід анні у якості свідка ОСОБА_ 5 повідомив, що ним було пров едено позапланову перевірку ТОВ "Іскра-Агро" щодо дотриман ня вимог земельного законода вства на підставі розпорядже ння Зміївської районної держ авної адміністрації та перел іку об'єктів, що підлягають перевірці. Наказ і посвідчен ня на проведення перевірки н е видавались. Перевірка пров одилась за відсутності предс тавників ТОВ "Іскра-Агро". Виїз дом за місцем розташування з емельних ділянок встановлен о, що ТОВ "Іскра-Агро" використ овуються земельні ділянки за відсутності правовстановлю ючих документів. Складено ак ти обстеження земельних діля нок.
Суд, заслухавши представни ків позивача, представника в ідповідача, представника тре тьої особи, свідка, дослідивш и матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, встан овив наступне.
09 серпня 2011 року державним ін спектором з контролю за вико ристанням та охороною земель Харківської області ОСОБА _5 за участю державного інсп ектора з контролю за викорис танням та охороною земель Зм іївського району Рєпіна О.І . проведена позапланова пер евірка з питань дотримання в имог земельного законодавст ва ТОВ "Іскра-Агро".
За результатами перевірки встановлено, що ТОВ "Іскра-Агр о" використовує земельні діл янки земель сільськогоспода рського призначення на терит орії В.Гомільшанської сі льської ради площею 1215,5га, де п роводить роботи по вирощуван ню сільськогосподарських ку льтур. Вказана діяльність пр оходить без документів, що по свідчують право користуванн я землею та без державної реє страції цих прав, що є порушен ням ст.125, 126 Земельного кодексу України і вчинено самовільн е зайняття земельної ділянки . Вказане зафіксовано в акті п еревірки дотримання вимог зе мельного законодавства від 0 9.08.2011 (т.1 а.с.74).
На підставі акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 09.08.2011 держав ним інспектором з контролю з а використанням та охороною земель Харківської області ОСОБА_5 видано припис №002295 в ід 09.08.2011 (т.1 а.с.75) про усунення в 30-д енний термін виявленого пору шення, що полягає у самовільн ому зайнятті земельної ділян ки на території В.Гомільшан ської сільської ради площе ю 1215,5га земель сільськогоспод арського призначення, де про водить роботи по вирощуванню сільськогосподарських куль тур.
При вирішенні даного спору суд бере до уваги наступне.
Закон України "Про основні з асади державного нагляду (ко нтролю) у сфері господарсько ї діяльності" визначає право ві та організаційні засади, о сновні принципи і порядок зд ійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарсь кої діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповіда льність суб'єктів господарюв ання під час здійснення держ авного нагляду (контролю).
За визначенням ст.1 Закону У країни "Про основні засади де ржавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльно сті", державний нагляд (контро ль) - діяльність уповноважени х законом центральних органі в виконавчої влади, їх терито ріальних органів, державних колегіальних органів, органі в виконавчої влади Автономно ї Республіки Крим, органів мі сцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (к онтролю)) в межах повноважень , передбачених законом, щодо в иявлення та запобігання пору шенням вимог законодавства с уб'єктами господарювання та забезпечення інтересів сусп ільства, зокрема належної як ості продукції, робіт та посл уг, прийнятного рівня небезп еки для населення, навколишн ього природного середовища.
Відповідно до листа Держав ного комітету України з пита нь регуляторної політики та підприємництва №5811 від 10.07.2008, Дер жкомзем в частині повноваже нь з контролю (нагляду) за вико ристанням та охороною земель віднесено до Переліку орган ів виконавчої влади, уповнов ажених здійснювати державни й нагляд (контроль) у відповід них сферах господарської дія льності (діяльність яких під падає під сферу дії Закону Ук раїни "Про основні засади дер жавного нагляду (контролю) у с фері господарської діяльнос ті"), про що зазначено у пункті 17 Переліку.
Таким чином, дія Закону Укра їни "Про основні засади держа вного нагляду (контролю) у сфе рі господарської діяльності " поширюється на позапланову перевірку з питань додержан ня вимог земельного законода вства, яка проводилась держа вним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Харківської області ОСОБА_5
Згідно з ч.1 ст.7 Закону Україн и "Про основні засади державн ого нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", д ля здійснення планового або позапланового заходу орган д ержавного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта госпо дарювання, щодо якого буде зд ійснюватися захід, та предме т перевірки.
На підставі наказу оформля ється посвідчення (направлен ня) на проведення заходу, яке п ідписується керівником або з аступником керівника органу державного нагляду (контрол ю) (із зазначенням прізвища, ім 'я та по батькові) і засвідчуєт ься печаткою. (Частина 2 ст.7 Зак ону України "Про основні заса ди державного нагляду (контр олю) у сфері господарської ді яльності".)
Відомості, які повинні бути зазначені у посвідченні (нап равленні) на проведення захо ду, вказано у ч.3 ст.7 Закону Укра їни "Про основні засади держа вного нагляду (контролю) у сфе рі господарської діяльності ".
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазнач еного в ньому строку здійсне ння заходу. (Частина 4 ст.7 Закон у України "Про основні засади державного нагляду (контрол ю) у сфері господарської діял ьності".)
Перед початком здійснення заходу посадові особи орган у державного нагляду (контро лю) зобов'язані пред'явити кер івнику суб'єкта господарюван ня або уповноваженій ним осо бі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що з асвідчує посадову особу орга ну державного нагляду (контр олю), і надати суб'єкту господа рювання копію посвідчення (н аправлення). (Абз.1 ч.5 ст.7 Закону України "Про основні засади д ержавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяль ності".)
Посадова особа органу держ авного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службо вого посвідчення не має прав а здійснювати державний нагл яд (контроль) суб'єкта господа рювання. (Абз.2 ч.5 ст.7 Закону Укр аїни "Про основні засади держ авного нагляду (контролю) у сф ері господарської діяльност і".)
Відповідно до ч.1 ст.6 Закону У країни "Про основні засади де ржавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльно сті", підставами для здійснен ня позапланових заходів є: по дання суб'єктом господарюван ня письмової заяви до відпов ідного органу державного наг ляду (контролю) про здійсненн я заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; ви явлення та підтвердження нед остовірності даних, заявлени х у документах обов'язкової з вітності, поданих суб'єктом г осподарювання; перевірка вик онання суб'єктом господарюва ння приписів, розпоряджень а бо інших розпорядчих докумен тів щодо усунення порушень в имог законодавства, виданих за результатами проведення п ланових заходів органом держ авного нагляду (контролю); зве рнення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законо давства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється ті льки за наявності згоди цент рального органу виконавчої в лади на його проведення; непо дання у встановлений термін суб'єктом господарювання док ументів обов'язкової звітнос ті без поважних причин, а тако ж письмових пояснень про при чини, які перешкоджали подан ню таких документів; настанн я аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворюван ня, що було пов'язано з діяльні стю суб'єкта господарювання. Під час проведення позаплан ового заходу з'ясовуються ли ше ті питання, необхідність п еревірки яких стала підставо ю для здійснення цього заход у, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (нап равленні) на проведення держ авного нагляду (контролю).
Проведення позапланових з аходів з інших підстав, крім п ередбачених цією статтею, за бороняється, якщо інше не пер едбачається законом або міжн ародним договором України, з года на обов'язковість якого надана Верховною Радою У країни. (Частина 2 ст.6 Закону Ук раїни "Про основні засади дер жавного нагляду (контролю) у с фері господарської діяльнос ті".)
Суб'єкт господарювання пов инен ознайомитися з підставо ю проведення позапланового з аходу з наданням йому копії в ідповідного документа. (Част ина 3 ст.6 Закону України "Про ос новні засади державного нагл яду (контролю) у сфері господа рської діяльності".)
Підстави проведення позап ланової перевірки визначені також п.3.2 Порядку планування та проведення перевірок з пи тань здійснення державного к онтролю за використанням та охороною земель, затверджено го наказом Державного коміте ту України по земельних ресу рсах від 12 грудня 2003р. N312, зареєст рованого в Міністерстві юсти ції України 25 грудня 2003р. за N1223/8544.
Відповідач в обґрунтуванн я правомірності своїх дій по силався на те, що підставою пр оведення позапланової перев ірки були розпорядження Змії вської РДА №190 від 30.04.2010 та лист З міївської РДА від 29.06.2011 (т.1 а.с.58-65).
Однак, відповідач не надав д о суду докази, що свідчать про порушення земельного законо давства позивачем, які стали підставою для проведення по запланової перевірки ТОВ "Іс кра-Агро".
Під час розгляду справи суд ом встановлено, що державним інспектором з контролю за ви користанням та охороною земе ль Харківської області ОСО БА_5 за участю державного ін спектора з контролю за викор истанням та охороною земель Зміївського району Рєпіна О.І. проводилася саме позап ланова перевірка з питань до тримання вимог земельного за конодавства.
Разом з цим, повідомлення пр о проведення зазначеної пере вірки та посвідчення (направ лення) на перевірку позивачу надано не було, що є порушення м Закону України "Про основні засади державного нагляду (к онтролю) у сфері господарськ ої діяльності".
Також суд зазначає, що відпо відачем не надано доказів, як і б підтверджували винесення Головним управлінням Держко мзему у Харківській області наказу на проведення перевір ки позивача та прийняття на й ого підставі направлення на перевірку.
Згідно з ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах пр о протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта вл адних повноважень обов'язок щодо доказування правомірно сті свого рішення, дії чи безд іяльності покладається на ві дповідача, якщо він заперечу є проти адміністративного по зову.
Враховуючи викладене, суд п рийшов до висновку, що дії дер жавних інспекторів з контрол ю за використанням та охорон ою земель Харківської област і ОСОБА_5 та Репіна О.І. в частині дотримання порядк у проведення перевірки не ві дповідають вимогам чинного з аконодавства України, а тому є протиправними.
Також суд бере до уваги, що м іж державним підприємством " Іскра" та ТОВ "Іскра-Агро" укла дено договір від 30.03.2011 про спіль ний обробіток земельної діля нки (т.1 а.с.6-10).
Відповідно до п.1.1 вказаного договору, сторони зобов'язую ться спільно діяти шляхом об 'єднання земельних ресурсів, коштів, майнових та немайнов их прав, зусиль для досягненн я поставленої господарської мети: оптова торгівля зерном , насінням та кормами для твар ин; вирощування зернових кул ьтур; вирощування олійних ку льтур; вирощування буряків; з аготівля, виробництво і пере робка сільськогосподарсько ї продукції; послуги в сфері с ільського господарства; ( вкл ючаються інші необхідні види діяльності згідно класифіка тору КВЕД).
Згідно з п.3.1 договору від 30.03.201 1, у строк протягом 15 днів із мом енту підписання та передбаче ної законодавством України р еєстрації цього договору дер жавне підприємство "Іскра" зо бов'язано надати право кори стування ТОВ "Іскра-Агро" земе льною ділянкою загальною пло щею 1523га, що розташована на тер иторії Великогомільшансько ї сільської ради Зміївського району Харківської області і належить ДП "Іскра" на праві постійного користування.
Пунктом 4.1 договору від 30.03.2011 п ередбачено, що ТОВ "Іскра-Агро " зобов'язане невідкладно, п ісля підписання та передбаче ної законодавством України р еєстрації цього договору при ступити до виконання робіт, п ередбачених цим договором.
Згідно з п.10.1 договір вважаєт ься укладеним з моменту дося гнення згоди сторін з усіх іс тотних умов договору (підпис ання договору), погодження йо го з Міністерством аграрної політики України як органом управління майном та вважаєт ься чинним до 31 грудня 2013 року.
Договір від 30.03.2011 про спільни й обробіток земельної ділянк и площею 1523га, що розташована н а території Великогомільшан ської сільської ради Зміївсь кого району Харківської обла сті, укладений між ДП "Іскра" т а ТОВ "Іскра-Агро", погоджений з Міністерством аграрної пол ітики та продовольства Украї ни без зауважень, про що свідч ить лист від 04.05.2011 №37-11-3-13/6819 (т.1 а.с.11).
Згідно з копією довідки ДПІ у Зміївському районі про взя ття на облік від 02.06.2011 №99 (т.1 а.с.12), Т ОВ "Іскра-Агро" відповідальне за утримання та внесення под атків до бюджету під час вико нання договору про спільну д іяльність від 30.03.2011 №б/н з ДП "Іск ра".
Як вбачається з акту переві рки дотримання вимог земельн ого законодавства від 09.08.2011, у р езультаті перевірки встанов лено порушення ТОВ "Іскра-Агр о" ст.125, 126 Земельного кодексу Ук раїни.
Відповідно до ст.125 Земельно го кодексу України, право вла сності на земельну ділянку, а також право постійного кори стування та право оренди зем ельної ділянки виникають з м оменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 Земельного кодек су України визначено докумен ти, що посвідчують право на зе мельну ділянку.
Як зазначалось раніше, ТОВ " Іскра-Агро" за умовами догово ру від 30.03.2011 про спільний обробі ток земельної ділянки здійсн ює виконання робіт, передбач ених цим договором.
Зазначене не дає підстав ст верджувати, що ТОВ "Іскра-Агро " користується земельною діл янкою за відсутності докумен тів, що посвідчують право кор истування земельною ділянко ю, чи з порушенням вимог щодо д ержавної реєстрації права ко ристування земельною ділянк ою.
Крім того, з наданих предста вником ДП "Іскра" копій докуме нтів, що містяться у матеріал ах справи (т.2 а.с.1-166, 175-215), вбачаєть ся, що ДП "Іскра" виконує всі не обхідні дії щодо оформлення документів на право постійно го користування земельною ді лянкою, про яку зазначено в ак ті перевірки дотримання ТОВ "Іскра-Агро" вимог земельного законодавства від 09.08.2011.
Таким чином, суд прийшов до висновку, що припис №002295 від 09.08.20 11, прийнятий на підставі акта перевірки дотримання ТОВ "Іс кра-Агро" вимог земельного за конодавства від 09.08.2011, не відпов ідає вимогам ч.3 ст.2 КАС Україн и, а тому підлягає скасуванню .
Враховуючи викладене, суд в важає позовні вимоги обґрунт ованими та такими, що підляга ють задоволенню.
На підставі ст.94 КАС України з Державного бюджету Україн и на користь позивача належи ть стягнути витрати в сумі 03,40г рн., сплачені позивачем при зв ерненні з даним позовом до су ду.
Керуючись ст.ст.2, 11, 71, 86, 159-163, 186, 254 Ко дексу адміністративного суд очинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов товариства з обмеженою ві дповідальністю "Іскра-Агро" д о Головного управління Держк омзему в Харківській області , третя особа, яка не заявляє с амостійних вимог на предмет спору, - державне підприємств о "Іскра", про визнання дій про типравними, визнання протипр авними та скасування припису - задовольнити у повному обся зі.
Визнати протиправними дії державних інспекторів з кон тролю за використанням та ох ороною земель Харківської об ласті ОСОБА_5 та Репіна О .І.
Визнати протиправним та ск асувати припис №002295 від 09.08.2011.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь товар иства з обмеженою відповідал ьністю "Іскра-Агро" (код ЄДРПОУ 35994083) витрати зі сплати судовог о збору в сумі 03,40грн. (три гривн і сорок копійок).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному по рядку до Харківського апеляц ійного адміністративного су ду через Харківський окружни й адміністративний суд шляхо м подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня от римання копії постанови. Коп ія апеляційної скарги одноча сно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строків для подачі апеляцій ної скарги. У разі подання апе ляційної скарги постанова, я кщо її не скасовано, набирає з аконної сили після поверненн я апеляційної скарги, відмов и у відкритті апеляційного п ровадження або набрання зако нної сили рішенням за наслід ками апеляційного проваджен ня.
У повному обсязі постано ву складено 10 жовтня 2011 року.
Суддя (під пис)< > Р.В. Мел ьников
З оригіналом згідно. Оригінал постанови знаходит ься в матеріалах справи.< >
Суддя< > Р.В. Мельников< >
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2011 |
Оприлюднено | 08.11.2011 |
Номер документу | 18951227 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні