АС-46/445-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" жовтня 2006 р. 12 година 10 хвилин Справа № АС-46/445-06
вх. № 11196/4-46
Суддя господарського суду Харківської області Ільїн О.В.
за участю секретаря судового засідання Бакіна О.Б.
представників сторін :
позивача - Зінченко
відповідача - ЧернишоваА.М. - представник, дов. № 1300/10/10-025 від 14.02.06 р., Кузнецова Ю.В. - представник, дов. № 10545/10/10-025 від 25.09.06 р.
по справі за позовом Товарної біржи "Радар", м. Харків
до ДПІ у Київському районі м. Харкова
про визнання недійсним повідомлення
ВСТАНОВИВ:
Товарна біржа "Радар" звернулася до господарського суду Харківської області з адміністративним позовом про визнання недійсним повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова № 0001661702/0 від 28.08.06 р. про порушення Товарною біржою "Радар" п. 8.1., 8.1.1. ст. 8, п. 7.1. ст. 7, п. 12.3, 19.2 "а", "г", ст. 19, п. 17 "а" ст. 17 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" та донарахування податку з доходів фізичних осіб у сумі 43257,69 грн. та штрафних санкцій на суму 86515,38 грн.
Представник позивача у судовому засіданні заявлений позов підтримує і наполягає на його задоволенні.
Представники відповідача у судовому засіданні та у письмових запереченнях на позовну заяву проти позову заперечують і просять суд відмовити в його задоволенні.
Суд, розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши надані докази, встановив наступне.
Державною податковою інспекцією у Київському районі м. Харкова було проведено перевірку Товарної біржі „Радар", за результатами якої було складено акт від 16.08.2006 року №2412/22-0/31643569 "Про результати виїзної планової перевірки Товарної біржи "Радар" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2003 по 31.03.2006 р." та прийнято податкове повідомлення-рішення № 0001661702/0 від 28 серпня 2006 року про порушення п. 8.1., 8.1.1 ст.8, п.7.1 ст.7, п. 12.3 , 19.2 "а", „г", ст.19, п.17 „а" ст.17 Закону України „Про податок з доходів фізичних осіб" та донараховано податку з доходів фізичних осіб у сумі 43257,69 грн. та штрафних санкцій на суму 86515,38 грн.
Відповідно до вказаного акту перевірки були встановленні в діяльності ТБ „Радар" порушення п.7.1, 8.1, п.12.3, 19.2 „а" Закону України „Про податок з доходів фізичних осіб" від 22.05.2003 р. № 889-ІУ, із змінами та доповненнями, а саме: ТБ "Радар" не утримувався податок з доходів фізичних осіб, при укладанні договорів купівлі-продажу транспортних засобів, а саме, у 10 договорах купівлі-продажу рухомого майна відсутні квитанції на сплату податку з доходів фізичних осіб.
Прийняття спірного податкового повідомлення-рішення обгрунтовано тим, що при укладанні на товарній біржі договорів-купівлі продажу рухомого майна, що належить продавцю - фізичної особі, податковим агентом такого платника податку фізичної особи у відношенні оподаткування доходів, отриманих ним від такого продажу, є ТБ "Радар". В порушення п.7.1 ст.7 Закону № 889 податок з доходів від продажу рухомого майна, по вищевказаними договорам не утримувався.
Відповідач в обгрунтування своїх заперечень на адміністративний позов посилається на те, що відповідно до п. 1.8 ст. 1 Закону № 889 визначено, що рухоме майно - це майно, відмінне від нерухомого. До рухомого майна, зокрема, відносяться транспортні засоби. Згідно з п.1.2 ст. 1 Закону № 889 термін "дохід" фізичної особи охоплює суму будь-яких коштів, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел на території України та за її межами.
Пунктом 4.2.6 ст. 4 Закону № 889 встановлено, що доходи від операцій з майном (включаючи операції з рухомим майном) включаються до складу загального місячного оподатковуваного доходу фізичної особи.
Відповідноі до ст. 655 Цивільного кодексу України, за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає майно та зобов'язується сплатити певну грошову суму. Сума, що вказана в договорах купівлі-продажу є базою оподаткування податком з доходів фізичних осіб.
Згідно з ст. 15 Закону України від 10.12.1991 р. № 1956-ХП "Про товарну біржу" угода вважається укладеною з моменту її реєстрації на біржі.
Таким чином, при проведенні біржової операції з купівлі-продажу рухомого майна одна із сторін угоди (покупець) набирає право власності на придбане майно, а друга сторона угоди (продавець) одержує дохід від такого продажу.
У ст.1 Закону України "Про товарну біржу" зазначено, що товарна біржа за своїм правовим становищем має статус юридичної особи і має за мету, зокрема, надання послуг в укладенні біржових угод.
Виходячи з наведеного та на підставі п. 12.3. ст. 12 Закону № 889 відповідачем було зроблено висновок, що при укладенні на товарній біржі угод купівлі-продажу рухомого майна, яке належить продавцю - фізичній особі, податковим агентом такого платника - фізичної особи стосовно оподаткування доходів, одержаних ним від такого продажу, є товарна біржа "Радар". Податок з доходів фізичних осіб сплачується продавцем самостійно до чи під час реєстрації біржової угоди, а ТБ "Радар" під час реєстрації угоди повинна була проконтролювати правильність сплати належної суми податку. При цьому копії документів, що підтверджують факт сплати податку, повинні були залишиться у справах біржі. Відповідач, таким чином, визначив, що особою відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування податку до бюджету з оподатковуваних доходів, є податковий агент, в даному випадку ТБ "Радар".
Суд не може прийняти до уваги вищезазначенні посилання відповідача в обгрутування винесення податкового повідомлення -рішення № 0001661702/0 від 28 серпня 2006 року, з наступних підстав.
Так, згідно п.1.15 ст.15 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковий агент - це юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи нерезидент або його представництво, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.
За змістом п.п. 8.1.1 п.8.1 ст.8 Закону податковим агентом є особа, яка нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку і утримує податок від суми такого доходу за його рахунок.
Згідно п.12.3 ст.12 цього Закону якщо об'єкт рухомого майна продається за посередництвом юридичної особи (її філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу) або представництва нерезидента, то така особа вважається податковим агентом платника податку стосовно оподаткування доходів, отриманих таким платником податку від такого продажу, а пунктом 12.5 визначено, що податковим агентом при нарахуванні доходів (прибутків), визначених цією статтею, є нотаріус.
Згідно ст. 1 Закону України „Про товарну біржу" № 1956-ХП та п.7 ст. 279 Господарського кодексу України товарна біржа не займається комерційним посередництвом і не має на меті одержання прибутку.
Як свідчать матеріали справи, Товарна біржа „Радар" за весь перевірений відповідачем період, договори з продавцем та покупцем (фізичними особами) на надання посередницьких послуг, передбачених цивільним законодавством України не укладало, а тому ніякого посередництва при укладанні біржових угод на біржі не здійснюється. Крім цього при укладанні біржових угод між продавцями та покупцями рухомого майна біржа не нараховує дохід стороні, що виступає продавцем рухомого майна, не веде звітності та не звітує податковим інспекціям по цим питанням.
Біржа як організація, що об'єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність, і має за мету надання послуг в укладенні і юридичному оформленні біржових угод, і саме за надання послуг ТБ „Радар" отримує плату, однак, грошові кошти за реалізоване майно на власний рахунок ТБ „Радар" не отримує і з такого рахунку не виплачує.
Також, ТБ „Радар" у біржових контрактах не виступала ні повіреним, ані комісіонером. Відповідно, позивач не мав можливості і не повинно було утримувати податок з доходів фізичних осіб.
Таким чином, товарна біржа в Законі України "Про податок з доходів фізичних осіб" за ознаками, наведеними у Законі України "Про товарну біржу", податковим агентом не визначена, оскільки посередницьку діяльність у договорах, що укладаються на біржі, не здійснює.
Враховуючи вищенаведене, позивач не може бути податковим агентом за визначенням закону, тому донарахування відповідачем позивачу 43257,69 грн. прибуткового податку та застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 86515,38 грн. є необгрунтованим.
За таких підстав, суд вважає позовну вимогу Товарної біржи "Радар" про визнання нечинним повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова № 0001661702/0 від 28.08.06 р. обгрунтованою, такою, що відповідає вимогам чинного законодавства, та такою, що підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 94, 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України , суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
Визнати нечинним рішення - повідомлення № 0001661702/0 від 28.08.06 р. Державної податкової інспекції у Київському районі м. Харкова про порушення Товарною біржою „Радар" (код ЄДРПОУ 31643569) п. 8.1., 8.1.1 ст.8, п.7.1 ст.7, п. 12.3 , 19.2 "а", „г", ст.19, п.17 „а" ст.17 Закону України „Про податок з доходів фізичних осіб" та донарахування податку з доходів фізичних осіб у сумі 43257,69 грн. та штрафних санкцій на суму 86515,38 грн.
Стягнути з Державного бюджету України (відділення державного казначейства м. Харкова, код ЄДРПОУ 24134490, розрахунковий рахунок 31113095600002 в Управлінні державного казначейства у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) на користь Товарної біржи "РАДАР" (поштова адреса: м. Харків, вул. Шевченка, 28-а, р/р 260070015531 в АК РБ "Регіон-банк", МФО 351251, код ЄДРПОУ 31643569) – 3, 40 витрат по сплаті державного мита.
Видати виконавчий лист після набрання постановою законної сили.
На постанову через суд першої інстанції може бути подана заява про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня проголошення постанови.
Апеляційна скарга може бути подана через суд першої інстанції протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Копія апеляційної скарги одночасно направляється до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків для подачі заяви про апеляційне оскарження.
Повний текст постанови виготовлений 12 жовтня 2006 року о 16 годині 00 хв.
Суддя Ільїн О.В.
справа № АС-46/445-06
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2006 |
Оприлюднено | 28.08.2007 |
Номер документу | 190351 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Ільїн О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні