15/14-360
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" червня 2008 р.Справа № 15/14-360
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Бучинської Г.Б.
Розглянув справу
за позовом: Тернопільського міжрайонного природоохоронного прокурора Тернопільської області, вул. Білецька, 51, м. Тернопіль, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, в особі Староміської сільської ради, с. Старе місто, Підгаєцького району, Тернопільської області
до: Приватного малого підприємства "Комунальник", вул. Шевченка, 50, м. Підгайці, Підгаєцького району, Тернопільської області
про стягнення збитків завданих внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами в сумі 8355,85 грн.
За участю представників сторін:
Прокурора: Козар С.В. –посвідчення № 60
Позивача: Головний спеціаліст – юрисконсульт Сушко А.С.- довіреність № 2/324 від 01.06.07р.;
Відповідача: Прус П.М. –паспорт № МС 057226 від 06.06.96р..
Суть справи:
Тернопільський міжрайонний природоохоронний прокурор Тернопільської області, вул. Білецька, 51, м. Тернопіль, звернувся з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, в особі Староміської сільської ради, с. Старе місто, Підгаєцького району, Тернопільської області, до Приватного малого підприємства "Комунальник", вул. Шевченка, 50, Підгаєцького району, Тернопільської області, про стягнення збитків в сумі 8355,85 грн..
В розпочатому судовому засіданні учасникам судового процесу роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 29, 811 ГПК України.
За відсутності клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснювалася.
Представник позивача та прокурор в судовому засіданні підтримали позовні вимоги повністю.
Відповідач у відзиві на позов та його повноважний представник в судових засіданнях проти позову заперечують, посилаючись на те, що питання паспортизації сміттєзвалища повинна вирішити Підгаєцька міська рада, оскільки земельну ділянку площею 1,5 га останній надано для організації сміттєзвалища Староміською сільською радою. Також звертає увагу, що акт складений у відсутності працівників відповідача та Підгаєцької міської ради, а також на те, що вивіз твердих побутових відходів на сміттєзавлище здійснюється на підставі укладеного 02.01.2008р. між ПМП "Комунальник" та Підгаєцькою міською радою договору. На дане сміттєзвалище здійснюють вивіз відходів інші суб'єкти підприємницької господарювання. Щодо неогороження сміттєзвалища пояснив, що договір був укладений тільки до 31.03.2008р. і підприємству було економічно невигідно здійснювати такі заходи.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, пояснення представників сторін, оцінивши представлені докази в їх сукупності, судом встановлено наступне:
Згідно вимог ст. 121 Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", ст. 29 Господарського процесуального кодексу України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом. Прокурор має право звернутися до господарського суду з позовом в інтересах держави або громадянина. В силу ст. ст. 20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб при наявності порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Приватне мале підприємство "Комунальник", вул. Шевченка, 50, м. Підгайці, Підгаєцького району, Тернопільської області, зареєстроване в Єдиному державному реєстрі як юридична особа (код 31948908) 20.10.2003р. рішенням Підгаєцької районної державної адміністрації № Ю0010113, що підтверджується довідкою Головного управління статистики у Тернопільській області № 31-6 від 07.05.2008р. та свідоцтвом про державну реєстрацію.
Перевіркою, проведеною Тернопільською міжрайонною природоохоронною прокуратурою Тернопільської області спільно з працівниками Державної екологічної інспекції у Тернопільській області на предмет дотримання виконання вимог законодавства про відходи на території Староміської сільської ради встановлено, що Приватне мале підприємство "Комунальник" використовує земельну ділянку площею 1,54 га на території Староміської сільської ради під полігон твердих побутових відходів, який станом на день проведення перевірки в експлуатацію не введено, а земельна ділянка в користування не надана, а сам полігон експлуатується з порушенням правил експлуатації.
Даний факт порушення підтверджується актом перевірки дотримання природоохоронного законодавства Приватного малого підприємства "Комунальник", м. Підгайці, вул. Шевченка, 50, Підгаєцького району, Тернопільської області, від 25.01.2007р., який підписано зі сторони відповідача –директором Прус П.М. без заперечень, протоколом про адміністративне правопорушення № 000423 від 25.01.2007р., постановою про накладення адміністративного стягнення № 3 від 25.01.2007р..
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про відходи" від 05.03.1998р. №187 (із змінами і доповненнями) органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території та ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
Згідно норм статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.
Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Згідно з п. б ч. 1 ст. 42 Закону України "Про відходи", особи винні у порушенні законодавства про відходи, несуть в тому числі цивільну відповідальність за порушення встановленого порядку провадження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища; самовільне розміщення відходів.
У відповідності до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України, ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни, зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, п. 3 ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України юридичні особи несуть відповідальність за порушення земельного законодавства, а саме за засмічення земель промисловими, побутовими та іншими відходами.
Розрахунок розміру шкоди, заподіяної відповідачем навколишньому природному середовищу, в результаті його неправомірних дій, а саме внаслідок самовільного захоронення твердих побутових відходів, здійснено відповідно до " Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства" затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997р. N 171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції 05.05.98р. за N 285/2725 і складає згідно поданого Розрахунку розміру відшкодування збитків, зумовлених засміченням земельної ділянки площею 2400 м2 на території Староміської сільської ради Підгаєцького району твердими побутовими відходами внаслідок їх самовільного захоронення (складування) 8355,85 грн..
Доводи відповідача щодо правомірного користування земельною ділянкою виділеною під сміттєзвалище судом до уваги не приймаються, оскільки відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України (далі ЗК України) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно ст. 125 ЗК України, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Відповідно до п.п. 1-2 ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.
Як вбачається із матеріалів справи, 07.04.2000р. Староміською сільською радою прийняте рішення № 112 "Про розгляд заяви Підгаєцької міської ради", яким виділено в постійне користування земельну ділянку площею 1,5 га Підгаєцькому ККП під сміттєзвалище, яка в даний час використовується під сміттєзвалище. Підгаєцька міська рада 08.06.2001р. звернулася до голови правління ВАТ "Тернопільводпроект" з листом № 246 про виготовлення проектно-коштрисної документації для будівництва полігону твердих побутових відходів для м. Підгайці. Розпорядженням голови районної ради № 9 від 28.02.2002р. надано дозвіл ВАТ "Тернопільводпроект" на підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування полігону твердих побутових відходів і на проведення проектно-вишукувальних робіт для м. Підгайці на землях 1,5 га. Рішенням Староміської сільської ради № 68 від 27.02.2007р. надано погодження на виготовлення технічної документації на земельну ділянку для облаштування міського сміттєзвалища ПМП "Комунальник" в оренду площею 1,5 га на території Староміської сільської ради. 24.01.2008р. рішенням № 150 надано погодження на виготовлення технічної документації на земельну ділянку для облаштування міського сміттєзвалища ПМП "Комунальник" в оренду площею 1,5 га на території Староміської сільської ради та зобов'язано підприємство на протязі шести місяців виготовити технічну документацію.
Таким чином у ПМП "Комунальник" відсутні будь-які докази на право використання даної земельної ділянки під сміттєзвалище, а наявність рішення вищезазначених рішень сільської ради не є належними доказами існування для цього правових підстав.
Відповідно до вимог ст. 32 Закону України "Про відходи"№187/98-ВР від 05.03.1998р., далі –Закон, з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється, зокрема, вести будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів.
Згідно з приписами ст. 33 Закону, зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів.
Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія.
Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.
Також відхиляються доводи відповідача про відсутність представників підприємства під час проведення перевірки, оскільки спростовуються підписом директора на акті перевірки.
При таких обставинах та у відповідності до вимог ст.ст. 33,34 ГПК України, позовні вимоги підлягають задоволенню як обґрунтовано з'явленні і підтверджені матеріалами справи.
Сума шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності відповідно до п. 5 ст. 59 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 року, є джерелом формування спеціального фонду місцевих бюджетів.
Державне мито в сумі 102 грн. та витрати на інформаційно –технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн., згідно ст. 49 ГПК України, покладаються на відповідача.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 1, 2, 33, 43, 44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити.
2.Стягнути з Приватного малого підприємства "Комунальник", вул. Шевченка, 50, м. Підгайці, Підгаєцького району, Тернопільської області, код 31948908:
- на користь місцевого бюджету Староміської сільської ради, с. Старе місто, Підгаєцького району, Тернопільської області, р/р 33111329700464, код бюджету 580200, МФО 838012, код 23588102 в УДК у Тернопільській області –8355 (вісім тисяч триста п'ятдесят п'ять) грн. 85 коп. збитків;
- в доход Державного бюджету України 102 (сто дві) грн. державного мита;
- в доход Державного бюджету України, р/р 31214259700002 у ГУДКУ у Тернопільській області, МФО 838012, ЄДРПОУ 23588119, Одержувач: УДК у м. Тернополі –118 (сто вісімнадцять) грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
3.Рішення господарського суду набирає законної сили в десятиденний строк з дня його прийняття (підписання рішення).
4.Накази видати стягувачеві після набрання судовим рішенням законної сили.
5.На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор апеляційне подання протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) 16 липня 2008р. рішення через місцевий господарський суд.
Суддя Г.Б. Бучинська
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2008 |
Оприлюднено | 21.08.2008 |
Номер документу | 1912111 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Бучинська Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні