4805-2008
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 313
РІШЕННЯ
Іменем України
03.07.2008Справа №2-24/4805-2008
За позовом – ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (03150 м. Київ, вул. Горького, 51; ідентифікаційний код 31899285) в особі ДП «Кримавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», (95022 АР Крим, вул. Кечкеметська, 184/1)
До відповідача Войковської сільської ради, (АР Крим Ленінський район, с. Войково, вул. Шосейна, 53 «А»; ідентифікаційний код 04369021)
про визнання недійсним рішення
Суддя ГС АР Крим Г.Г. Колосова
п р е д с т а в н и к и:
Від позивача – Вальваков С.В., довіреність у справі.
Від відповідача – Майоров Є.В., довіреність у справі
Обставини справи: – ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» звернулось до Господарського суду АР Крим в особі ДП «Кримавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» з позовом до Войковської сільської ради про визнання недійсним рішення відповідача «Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади» від 10.04.2003 р.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення прийнято відповідачем з порушенням вимог Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», Постанови КМУ від 21.09.1998 р. № 1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», Закону України «Про місцеве самоврядування», через що підлягає визнанню недійсним.
У судовому засіданні позивач змінив позовні вимоги та просить суд визнати недійсним рішення відповідача «Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади» від 10.04.2003 р. в частини затвердження виробничої будівлі в с. Войкове, вул. Шосейна об'єктом комунальної власності Войковської територіальної громади.
Відповідач проти позову заперечує з мотивів пропуску позивачем строку для звернення до суду для захисту порушених прав, що є підставою для відмови у задоволені позову.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд –
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Войковської сільської ради 7 сесії 24 скликання від 10.04.2003 р. «Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади» затверджений перелік об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади, у який увійшла виробнича будівля в с. Войково, вул. Шосейна.
У відповідності з п.п. 5.1, 5.2 Статуту ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» засновником та акціонером Компанії є Держава в особі Державної служби автомобільних доріг України. У відповідності з п. 6.3 Статуту Компанія є власником майна, переданого дочірнім підприємством на праві повного господарського ведення (а.с.23-32).
ДП «Кримавтодор» здійснює управління майном, що увійшло до статутного фонду ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», на праві повного господарського ведення.
Згідно наказу державної служби автодоріг України від 05.03.2002г. № 93 «Про зміни в структурі управління державними дорожніми підприємствами в Автономній Республіці Крим, областях і в м. Севастополі» створено Відкрите акціонерне товариство «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», реорганізовані державні дорожні підприємства шляхом їх злиття в дочірні підприємства Компанії, які створені в АР Крим і областях; ліквідовано Кримське об'єднання державних дорожніх підприємств (Кримський автодор); відповідно до п. 8 даного наказу вказано об'єднанням і дорожнім державним підприємствам передати з балансу, а ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» прийняти на баланс майно і фінансові ресурси відповідно до результатів інвентаризації; ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» визначена правонаступником майна ліквідованих дорожніх державних підприємств (п.9) (а.с.16-17).
На виконання даного наказу Ленінським райавтодором в 2002 році передано по акту, затвердженому Держслужбою автодоріг України в 2002 році, на баланс ВАТ «Державної акціонерної компанії «Автомобільні дороги України» майно і фінансові ресурси на суму 1318885 грн., в т.ч. виробничу базу, розташовану в с. Войково. Таким чином, вказане майно увійшло до статутного фонду ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» (а.с.9-11).
Відповідно до наказу Державної служби автомобільних доріг України від 09.04.2002г. №156 «Про створення дочірніх підприємств ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» ДП «Кримавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» і філіали компанії на базі реорганізованих дорожніх державних підприємств; Ленінський райавтодор став філіалом «Ленінський райавтодор» ДП «Кримавтодор» без права юридичної особи (здійснює свою діяльність на підставі Положення, затвердженого ДП «Кримавтодор»); з метою забезпечення діяльності дорожніх підприємств частина майна і засобів Компанії передана ДП «Кримавтодор» на праві оперативного управління. ДП «Кримавтодор» визначене правонаступником зобов'язань і договорів ліквідованих Кримського об'єднання державних дорожніх підприємств (Кримського автодора) і реорганізованих дорожніх підприємств в АР Крим (а.с.18).
У виконання даного наказу Держслужби автодоріг України (№156 від 09.04.2002г.), а також наказу ДП «Кримавтодор» №1 від 03.06.2002г., ДП «Кримавтодор» з майна, переданого йому в оперативне управління ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», передає для здійснення оперативно-господарської діяльності частину майна, що увійшло до статутного фонду ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», на загальну суму 1318885 грн. філіалу «Ленінський райавтодор», про що складається відповідний Акт прийому-передачі майна (а.с.10).
Відповідно до переліку основних засобів філії «Ленінський райавтодор» с. Войково, до якого входять будівля контори с. Войково, будівля складу с. Войково, будівля майстерні с. Войково, будівля туалету с. Войково, басейн, повітряні лінії електропередач, що також підтверджується інвентаризаційним описом основних засобів філіалу «Ленінський райавтодор» (а.с.14).
Відповідно до Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» об'єктами передачі згідно з цим Законом є: цілісні майнові комплекси підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів (далі - підприємства); нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незавершеного будівництва, приміщення); інше окреме індивідуально визначене майно підприємств; акції (частки, паї), що належать державі або суб'єктам права комунальної власності у майні господарських товариств;житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури (далі - об'єкти соціальної інфраструктури), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом ( п. 1 ст. 2 Закону).
Відповідно до ст. 4 зазначеного Закону передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України - щодо об'єктів, визначених у абзацах другому, третьому, п'ятому частини першої статті 2 цього Закону.
Цією же статтею передбачено, що передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.
Пропозиції щодо передачі об'єктів з державної у комунальну власність, яка здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погоджуються з органом, уповноваженим управляти державним майном, або відповідною самоврядною організацією.
Відповідно до Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності станом на дату прийняття спірного рішення, об'єктами передачі згідно з цим Положенням є: а) цілісні майнові комплекси підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів (далі - підприємства), крім об'єктів, визначених підпунктом "д" цього пункту. Структурний підрозділ підприємства може бути об'єктом передачі після виділення його в установленому порядку в цілісний майновий комплекс на підставі розподільного балансу; б) нерухоме майно (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незавершеного будівництва, а також нежитлові приміщення після виділення їх в окрему облікову одиницю (інвентарний об'єкт) на підставі складання в установленому порядку розподільного балансу за умови обов'язкового наступного укладення з іншими балансоутримувачами будинку, в якому розташовані ці приміщення, угоди про спільне користування та утримання будинку і прибудинкової території); в) акції (частки, паї), що належать державі у майні господарських товариств (крім передачі акцій державним органам приватизації засновниками відкритих акціонерних товариств, створених у процесі корпоратизації); г) державне майно, що не увійшло до статутного фонду господарських товариств, створених у процесі приватизації, корпоратизації; д) цілісні майнові комплекси підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів у зв'язку з прийняттям рішення про їх приватизацію; е) інше окреме індивідуально визначене майно підприємств (крім нерухомого).
Ініціатива щодо передачі об'єктів права державної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.
Передача об'єктів права державної власності здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України - щодо об'єктів, визначених підпунктами "а" і "в" пункту 2 цього Положення.
З наведеного суд приходить до висновку, що передача об'єктів державної власності у комунальну здійснюється за рішенням Кабінету міністрів України, а пропозиції щодо передачі об'єктів права державної власності, яка здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погоджуються ініціатором передачі з відповідним органом, уповноваженим управляти державним майном, або самоврядною організацією.
Якщо передача здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, пропозиції, погоджені відповідно до вимог пункту 5 цього Положення, подаються ініціатором такої передачі до Мінекономіки.
Відповідного рішення Кабінету міністрів України, а також погодження органу, уповноваженим управляти державним майном на дату прийняття відповідачем рішення «Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади» від 10.04.2003 р. не було.
Крім того відповідно до зазначеного Положення передача об'єктів права державної власності здійснюється комісією з питань передачі об'єктів, до складу якої входять: представники органу, уповноваженого управляти державним майном, або самоврядної організації, які приймають та передають державне майно, місцевого органу виконавчої влади, фінансового органу, підприємства, представницького органу трудового колективу підприємства в особі профспілкового комітету (або іншого органу, який представляє інтереси трудового колективу) і трудового колективу підприємства, майно якого підлягає передачі, - у разі передачі підприємств та нерухомого майна; представники органу, уповноваженого управляти державним майном, або самоврядної організації, які приймають та передають державне майно, державного органу приватизації і уповноважена особа, яка здійснює в установленому порядку управління акціями (частками, паями), що належать державі у майні господарського товариства, - у разі передачі цих акцій (часток, паїв); представники органу, уповноваженого управляти державним майном, або самоврядної організації, які приймають та передають державне майно, підприємства і його трудового колективу - у разі передачі іншого окремого індивідуально визначеного майна (крім нерухомого).
Доказів створення відповідної комісії відповідачем не надано.
Позивач звернувся з позовом до суду про визнання недійсним рішення відповідача «Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади» від 10.04.2003 р. в частини затвердження виробничої будівлі в с. Войкове, вул. Шосейна об'єктом комунальної власності Войковської територіальної громади.
Згідно до п. 1, п. 2 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів” від 26.01.2000р. N 02-5/35 „акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин”; „Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.».
Судом встановлено, що при прийнятті оскаржуваного рішення, Войковською сільською радою не був додержавний порядок передачі об'єктів права державної власності, встановлений законом, через що рішення підлягає визнанню недійсним.
Суд не приймає заперечення відповідача щодо пропуску позивачем строку для звернення до суду для захисту порушених прав, що є підставою для відмови у задоволенні позову, оскільки, по-перше, відповідно до ч. 4 ст. 268 ЦК України позовна давність не поширюється на вимогу власника або іншої особи про визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено його право власності або інше речове право.
По друге, відповідач стверджує, що позивачу стало відомо про прийняття виробничої будівлі у комунальну власність вже у 2003 році, про що свідчить акт прийому – передачі від 06.02.2003 р. про передачу дорожньої ділянки у с. Войково по вул. Шосейна, у склад якої входить будівля туалету, будівля майстерні, будівля складу, будівля контори, повітряні лінії електропередач, басейн, огорожа, ворота металеві, складений Войковською селищною радою та майстром філії «Керченського ДЕУ» (а.с.50).
Як вже зазначалось вище, спірне майно, що увійшло до статутного фонду ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», з 2002 р. передане ДП «Кримавтодор» для здійснення оперативно-господарської діяльності філіалу «Ленінський райавтодор», а отже акт прийому – передачі від 06.02.2003 р. про прийняття майна у комунальну власність, укладений між Войковською селищною радою та майстром філії «Керченського ДЕУ», не може бути прийнятий судом як доказ сповіщення позивача про передачу спірного майна у комунальну власність відповідача, та взагалі належний доказ передачі майна до комунальної власності.
За приписами статті 33, 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона має довести суду ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень способом, який встановлений законом для доведення такого роду фактів. Відповідачем таких обставин суду не доведено.
Стаття 19 Конституції України закріплює, що органи державної влади і органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти тільки на підставах, в межах повноважень і способів, які передбачені Конституцією і законами України.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
При таких обставинах, позовні вимоги ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» в особі ДП «Кримавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» про визнання недійсним рішення Войковської сільської ради «Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади» від 10.04.2003 р. в частини затвердження виробничої будівлі в с. Войкове, вул. Шосейна об'єктом комунальної власності Войковської територіальної громади підлягають задоволенню.
Судові витрати, понесені позивачем, підлягають стягненню на його користь з відповідача у порядку статті 49 Господарського процесуального кодексу України.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Повний текст рішення складений та підписаний 07.07.2008 р.
На підставі викладеного, керуючись статтями 33, 34, 35, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд –
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним рішення Войковської сільської ради «Про затвердження переліку об'єктів комунальної власності Войковської територіальної громади» від 10.04.2003 р. в частини затвердження виробничої будівлі в с. Войкове, вул. Шосейна об'єктом комунальної власності Войковської територіальної громади.
3. Стягнути з Войковської сільської ради, (АР Крим Ленінський район, с. Войково, вул. Шосейна, 53 «А»; ідентифікаційний код 04369021) на користь ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (03150 м. Київ, вул. Горького, 51; ідентифікаційний код 31899285) в особі ДП «Кримавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», (95022 АР Крим, вул. Кечкеметська, 184/1; ЗКПО 31829422 , р/р 26007301324051 у КЦВ ПИБ, МФО 324430) 85,00 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційне забезпечення судового процесу.
4. Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим Колосова Г.Г.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2008 |
Оприлюднено | 21.08.2008 |
Номер документу | 1913032 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Колосова Г.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні