Рішення
від 07.11.2011 по справі 5013/1578/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" листопада 2011 р. Справа № 5013/1578/11

Господарський суд Кіров оградської області в складі судді Шевчук О.Б., розглянув у відкритому судовому засідан ні справу №5013/1578/11

за позовом: Петрівської сіл ьської ради Петрівського рай ону Кіровоградської області , Кіровоградська область, Пет рівський район, с. Петрівське , вул. Терешкової, 13

до відповідача: комунально го підприємства "Жовтоводськ ий водоканал" Дніпропетровсь кої обласної ради, Дніпропет ровська область, м. Жовті Води , вул. 8 Березня, 40 "а"

про визнання договорів нед ійсними,

Представники сторін:

від позивача - ОСОБА_1, до віреність №1 від 16.09.2011р.;

від відповідача - ОСОБА_2 , довіреність №96 від 13.01.2011р.

В судових засіданнях 27.09.2011р., 1 1.10.2011р., 02.11.2011р. оголошувались пере рви відповідно до 14:00 год. 11.10.2011р., до 11:00 год. 02.11.2011р. та до 14:00 год. 07.11.2011р . в порядку, визначеному ст. 77 Г осподарського процесуально го кодексу України.

Петрівська сільська рада П етрівського району Кіровогр адської області звернулась д о господарського суду з позо вною заявою про визнання нед ійсними договорів про подачу води з комунального водопро воду: №10-1/68 від 10.03.2009р. та додатков их угод до нього від 01.03.2010р. та в ід 01.05.2010 р.; №10-1/462 від 01.01.2011р. та додат кової угоди до нього від 01.04.2011р ., що укладені між позивачем та комунальним підприємством " Жовтоводський водоканал" Дні пропетровської обласної рад и.

Відповідач у відзиві на поз овну заяву просить відмовити позивачу у задоволенні позо вних вимог, з тих підстав, що п овноваження останього на укл адення договорів на подачу в оди передбачено нормами Зак ону України "Про місцеве само врядування в Україні", до того ж позивач протягом 2009-2011 років о тримував рахунки на оплату п ослуг водопостачання, підпис ував акти звірки, чи підтверд жував отримання послуг від в ідповідача.

Розглянувши наявні матері али справи, заслухавши поясн ення представників сторін, г осподарський суд

ВСТАНОВИВ:

10.03.2009р. між комунальним підпр иємством "Жовтоводський водо канал" Дніпропетровської обл асної ради (надалі - водоканал ) та Петрівською сільською ра дою (надалі - абонент) укладено договір №10-1/68 на подачу води з к омунального водопроводу (над алі - договір №10-1/68 від 10.03.2009р.), за у мовами якого водоканал взяв на себе зобов'язання забезпе чувати абоненту подачу питно ї води, а абонент взяв на себе зобов'язання своєчасно оплач увати надані йому послуги з в одопостачання, належно експл уатувати водопровідні мереж і, пристрої та прилади на них , які перебувають у нього на ба лансі, відповідно до цього до говору та вимог діючих норма тивних документів у сфері во допостачання.

Договором №10-1/68 від 10.03.2009р. стор онами також погоджено обсяги та режими виконання послуг; т арифи, вартість послуг і поря док розрахунків; порядок обс луговування мереж, їх експлу атація та ремонт; права та обо в'язки сторін; відповідальні сть сторін; форс-мажорні обст авини; термін дії договору, ум ови змін, пролонгації, закінч ення строку дії договору; інш і умови.

Додатковою угодою від 01.03.2010р. до договору №10-1/68 від 10.03.2009р. (нада лі - додаткова угода від 01.03.2010р.) с торонами продовжено термін д ії договору на термін до 01.05.2010р. , інші умови договору залишен о без змін.

Додатковою угодою від 01.05.2010р. до договору №10-1/68 від 10.03.2009р. (нада лі - додаткова угода від 01.05.2010р.) с торонами продовжено термін д ії договору до 31.12.2010р., інші умов и договору залишено без змін .

01.01.2011р. між комунальним підпр иємством "Жовтоводський водо канал" Дніпропетровської обл асної ради (надалі - водоканал ) та Петрівською сільською ра дою (надалі - абонент) укладено договір №10-1/462 на подачу води з комунального водопроводу (н адалі - договір №10-1/462 від 01.01.2011р.), з а умовами якого водоканал зо бов'язався забезпечувати або ненту подачу питної води, а аб онент взяв на себе зобов'язан ня своєчасно оплачувати нада ні йому послуги з водопостач ання, належно експлуатувати водопровідні мережі, пристро ї та прилади на них, які переб увають у нього на балансі, від повідно до цього договору та вимог діючих нормативних до кументів у сфері водопостача ння.

Договором №10-1/462 від 01.01.2011р. стор онами також погоджено обсяги та режими виконання послуг; т арифи, вартість послуг і поря док розрахунків; порядок обс луговування мереж, їх експлу атація та ремонт; права та обо в'язки сторін; відповідальні сть сторін; форс-мажорні обст авини; термін дії договору, ум ови змін, пролонгації, закінч ення строку дії договору; інш і умови.

Додатковими угодами від 01. 01.2011 р. та від 01.04.2011р. до договору №10 -1/462 від 01.01.2011р. пункт 8.1. договору ви кладено в наступній редакції : цей договір застосовується до відносин між водоканалом і абонентом, (діє) з 01.01.2011р. по 01.01.2013р . При достроковому розірванн і договору за ініціативою аб онента, останній зобов'язани й попередити водоканал за мі сяць і зробити повну оплату з а отримані послуги згідно до говору, включаючи всі штрафн і санкції. Розірвання догово ру до закінчення терміну йог о дії за ініціативою водокан алу допускається при невикон анні абонентом умов, визначе них цим договором, а також в ін ших випадках, встановлених з аконодавством. Інші умови до говору залишено без змін.

На думку позивача, вищевказ ані договори та додаткові уг оди до них не відповідають ви могам чинного законодавства , оскільки сільська рада не на ділена повноваженнями уклад ати договори щодо водомереж і, яка не знаходяться на балан сі Петрівської сільської рад и, що стало підставою для звер нення до суду з даною позовно ю заявою.

При вирішенні даного спору господарський суд враховує наступне.

Статтею 10 Закону України "Пр о місцеве самоврядування в У країні" визначено, що сільськ і, селищні, міські ради є орган ами місцевого самоврядуванн я, що представляють відповід ні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в ї х інтересах функції і повнов аження місцевого самоврядув ання, визначені Конституцією України, цим та іншими закона ми.

Правові, економічні та орга нізаційні засади функціонув ання си стеми питного водопо стачання, спрямовані на гара нтоване забезпечення населе ння якісною та безпечною для здоров'я людини питною водою , а також основні засади орган ізаційних, господарських від носин, що виникають у сфері н адання та споживання послуг водопостачання визначено Законом України "Про питну в оду та питне водопостачання" та Законом України "Про житло во-комунальні послуги".

В силу вимог ст. 19 Закону Укр аїни "Про питну воду та питне в одопостачання" та ст. 19 Закону України "Про житлово-комунал ьні послуги" послуги з питног о водопостачання надаються виключно на договірних заса дах.

Відповідно до підпункту 9 п ункту 1 статті 7 Закону України "Про житлово-комунальні посл уги" до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних п ослуг належить укладання дог оворів з підприємствами різн их форм власності на виробле ння та/або виконання житлово -комунальних послуг.

Поряд з цим, господарський с уд враховує, що у сфері питної води та питного водопостача ння повноваження органів мі сцевого самоврядування визн ачено статтею 13 Закону Україн и "Про питну воду та питне водо постачання", серед яких:

затвердження з урахування м вимог законодавства у сфер і питної води та питного водо постачання проектів містобу дівних програм, генеральних планів забудови населених пу нктів, іншої містобудівної д окументації;

затвердження та реалізаці я місцевих програм у сфері пи тної води та питного водопос тачання, участь у розробленн і та реалізації відповідних державних і місцевих програм ;

надання згоди на розміщенн я на відповідній території н ових або реконструкцію діючи х об'єктів, діяльність яких мо же завдати шкоди джерелам та системам питного водопостач ання;

прийняття рішень з проведе ння державної екологічної та санітарно-епідеміологічної експертизи проектів господа рської діяльності, що можуть негативно вплинути на якіст ь питної води та системи питн ого водопостачання;

здійснення контролю за які стю питної води, використанн ям та охороною джерел і систе м питного водопостачання;

забезпечення інформування населення про якість питної води та стан питного водопос тачання;

встановлення тарифів на по слуги централізованого водо постачання і водовідведення (крім тарифів на ці послуги, я кі встановлюються національ ною комісією, що здійснює дер жавне регулювання у сфері ко мунальних послуг);

обмеження, тимчасова забор она діяльності підприємств у разі порушення ними вимог за конодавства у сфері питної в оди та питного водопостачанн я в межах своїх повноважень;

встановлення правил корис тування водозабірними спору дами, призначеними для задов олення потреб споживачів у п итній воді;

встановлення зон санітарн ої охорони джерел та об'єктів централізованого питного во допостачання;

обмеження або заборона вик ористання підприємствами пи тної води для промислових ці лей;

вирішення інших питань у сф ері питної води та питного во допостачання відповідно до з аконів України.

Перелік повноважень орган ів місцевого самоврядування , визначених цією статтею є в ичерпним і повноважень позив ача на укладення договорів н а подачу води не передбачає.

Такі договори можуть бути у кладені лише зі споживачами, перелік яких зазначений в ча стині 1 статті 19 Закону Україн и "Про питну воду та питне водо постачання", а саме з:

підприємствами, установам и, організаціями, що безпосер едньо користуються централі зованим питним водопостачан ням;

підприємствами, установам и або організаціями, у повном у господарському віданні або оперативному управлінні яки х перебуває житловий фонд і д о обов'язків яких належить на дання споживачам послуг з пи тного водопостачання та водо відведення;

об'єднаннями співвласникі в багатоквартирних будинків , житлово-будівельними коопе ративами та іншими об'єднанн ями власників житла, яким пер едано право управління багат оквартирними будинками та за безпечення надання послуг з водопостачання та водовідве дення на підставі укладених ними договорів;

власниками будинків, що пер ебувають у приватній власнос ті.

Відповідно до частини 2 ціє ї статті договір про надання послуг з питного водопостач ання укладається безпосеред ньо між підприємством питног о водопостачання або уповнов аженою ним юридичною чи фізи чною особою і споживачем, виз наченим у частині першій ціє ї статті.

Як встановлено в судовому з асіданні фактично за спірни ми договорами послуги питног о водопостачання надаються відповідачем для забезпечен ня населення та інших спожив ачів, що знаходяться на терит орії с. Петрівське, питною вод ою. При цьому, Петрівська сіль ська рада не користується це нтралізованим питним водопо стачанням, водомережа села П етрівське не знаходиться на балансі позивача. У господар ському віданні (оперативному управлінні) цієї сільської р ади житловий фонд не перебу ває.

Таким чином, Петрівська сіл ьська рада не відноситься д о переліку споживачів, з яким и може бути укладено договір на надання послуг з питного в одопостачання.

З огляду на викладені обста вини та норми чинного законо давства, господарський суд п рийшов до висновку, що позива ч, укладаючи з комунальним пі дприємством "Жовтоводський в одоканал" Дніпропетровської обласної ради договори про п одачу води з комунального во допроводу №10-1/68 від 10.03.2009р. та №10-1/ 462 від 01.01.2011р. і відповідні додат кові угоди до зазначених дог оворів, діяв всупереч вимог с т. 19 Закону України "Про питну в оду та питне водопостачання" .

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної вл ади та органи місцевого сам оврядування, їх посадові осо би зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами У країни.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивіль ного кодексу України підстав ою для недійсності правочину є недодержання в момент вчин ення правочину стороною (сто ронами) вимог, які встановлен і частинами першою-третьою, п ' ятою та шостою статті 203 цьо го Кодексу.

В силу вимог ч. 3 цієї статті якщо недійсність правочину п рямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша за інтересована особа заперечу є його дійсність на підстава х, встановлених законом, таки й правочин може бути визнани й судом недійсним (оспорюван ий) правочин.

За правилами ч. 1, ч. 2 ст. 203 Циві льного кодексу України зміст правочину не може суперечит и правилам Цивільного кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а. Особа, яка вчиняє правочин , повинна мати необхідний обс яг цивільної дієздатності.

Оскільки спірні договори у кладені з порушенням вимог ст. 19 Закону України "Про питну воду та питне водопостачанн я" такі договори та додаткові угоди до них підлягають визн анню недійсними відповідно д о положень ст. 215 Цивільного ко дексу України.

Частиною 1 ст. 216 Цивільного к одексу України встановлено, що недійсний правочин не ств орює юридичних наслідків, кр ім тих, що пов'язані з його нед ійсністю.

За загальним правилом прав очин, визнаний судом недійсн им, вважається таким з момент у його вчинення (частина перш а статті 236 Цивільного кодексу України).

Виняток із згаданого загал ьного правила щодо недійснос ті правочину з моменту його у кладення становлять правочи ни, зі змісту яких випливає, що вони можуть бути припинені л ише на майбутнє (частина друг а статті 236 ЦК України), оскільк и неможливо повернути усе од ержане за ними.

Оскільки за договорами: №10-1/6 8 від 10.03.2009р. та №10-1/462 від 01.01.2011р. посл уги питного водопостачання отримані позивачем і їх пове рнення неможливе, зазначені договори і додаткові угоди д о них підлягають визнанню не дійсними на майбутнє.

Враховуючи викладені обст авини позовні вимоги Петрів ської сільської ради є обгру нтованими та такими, що підля гають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог ст. 49 Гос подарського процесуального кодексу України, судові витр ати по справі покладаються н а відповідача.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117 Господарського процесуальн ого кодексу України, господа рський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повніс тю.

Визнати недійсними на майб утнє укладені між Петрівсько ю сільською радою Петрівсько го району Кіровоградської об ласті та комунальним підприє мством "Жовтоводський водока нал" Дніпропетровської облас ної ради договори про подач у води з комунального водопр оводу: №10-1/68 від 10.03.2009р. та додатко ві угоди до нього від 01.03.2010р. та від 01.05.2010 р.; №10-1/462 від 01.01.2011р. та дода ткову угоду нього від 01.04.2011р.

Стягнути з комунального пі дприємства "Жовтоводський во доканал" Дніпропетровської о бласної ради (Дніпропетровсь ка область, м. Жовті Води, вул. 8 Березня, 40 "а", ідентифікаційни й код 32182594) на користь Петрівсь кої сільської ради Петрівськ ого району Кіровоградської о бласті (Кіровоградська облас ть, Петрівський район, с. Петрі вське, вул. Терешкової, 13, ідент ифікаційний код 04364271) - 85,00 грн. дер жавного мита та 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне за безпечення судового процесу .

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку поданн я апеляційної скарги, якщо ап еляційну скаргу не було пода но. У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи а пеляційним господарським су дом.

Рішення може бути оскаржен е протягом десяти днів з дня й ого підписання до Дніпропетр овського апеляційного госпо дарського суду через господа рський суд Кіровоградської о бласті.

Суддя О.Б. Шевчук

Повне рішення складено: 14.11.201 1р.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення07.11.2011
Оприлюднено22.11.2011
Номер документу19161841
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5013/1578/11

Рішення від 07.11.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

Ухвала від 07.09.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Шевчук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні