Рішення
від 27.10.2011 по справі 6/168/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.10.11 Справа № 6/168/2011

Суддя господарського суду Луганської області Васил енко Т.А., розглянувши мате ріали за позовом

Державного підприємства “Одеська залізниця”, м. Одеса

до Товариства з додатко вою відповідальністю “Гірни чо-збагачувальна фабрика “Ін дустрія”, м. Луганськ

про стягнення 118 965 грн. 00 коп.

за участю представників ст орін

від позивача - не прибув;

від відповідача - ОСОБ А_1., дов.б/н від 03.10.2011;

Обставини справи: п озивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача штр афу в сумі 118965 грн. 00 коп. за непра вильно зазначену в накладній № 50130426 масу вантажу.

Відповідач відзивом на позовну заяву від 03.10.2011 № 578 пр оти позову заперечує та зокр ема зазначає, що позивачем не враховані норми природної в трати вантажу та припустимос ті розбіжності в показаннях ваг на 1%.

Позивачем до суду надано за перечення на відзив відповід ача № ДНЮ -3/137 від 14.10.11, за яким оста нній підтримує позовні вимог и викладені у позові та вважа є доводи відповідача за відз ивом необґрунтованими.

В той же час, позивач проси ть розглядати справу за відс утністю свого повноважного п редставника за наявними у сп раві доказами.

Клопотання позивача про ро згляд справи у відсутність й ого повноважного представни ка судом задовольняється.

Представником відпо відача в судовому засіданні 27.10.11 було подано клопотання пр о зменшення розміру штрафу. В обґрунтування клопотання ві дповідач посилається на тяжк ий фінансовий стан підприємс тва, та зокрема зазначає, що зг ідно даних балансу та звіту п ро фінансові результати за 9 м ісяців 2011 року збитки підприє мства складають 2 558 000 грн. 00 коп . Також відповідач вказує на т е, що на цей час у підприємства є заборгованість по виплаті заробітної платі, сплати єди ного соціального внеску, под аткових зобов' язань. Скрутн е фінансове становище відпов ідач обґрунтовує наявністю дебіторської заборгованост і у сумі 3 269 000 грн. 00 коп. та кредит орської заборгованості у сум і 40 070 000 грн. 00 коп., значним знижен ням валового доходу та відсу тністю грошових коштів на ро зрахунковому рахунку.

Також, відповідач виз нає факт своєї вини та просит ь суд зменшити суму штрафу до розміру вартості провізної плати перевезення 3-х вагонів , а саме 23 793 грн. 00 коп.

Розглянувши матеріал и справи, суд

в с т а н о в и в :

24.03.2011 зі станції Ровеньки До нецької залізниці Товариств о з обмеженою відповідальніс тю «Гірничо-збагачувальна фа брика «Індустрія»здійснило відправлення групи вагонів згідно накладної № 50130426 на стан цію Сосновка Львівської залі зниці, вантажоодержувачу - В АТ «Львівська вугільна компа нія».

Так, у накладній № 50130426 відпо відачем вказано, що у вагонах № 65761165, № 66375726 маса нетт о вантажу складає по 69000 кг в к ожному вагоні, а в вагоні № 67908384 маса нетто вантажу складає 71000 кг.

При прибутті вагонів на ста нцію Знам' янка Одеської зал ізниці 26.03.2011 було проведено кон трольну перевірку маси ванта жу за вказаною накладною.

В результаті зважування на тензометричних динамічних в агах було виявлено, що:

- у вагоні № 65761165 фактична маса нетто вантажу складає 62 900 кг, з амість 69 000 кг, що на 6100 кг менше, ніж визначено у нак ладній;

- у вагоні № 66375726 фактична маса нетто вантажу складає 61100 кг, з амість 69 000 кг, що на 7900 кг менше, н іж визначено у накладній;

- у вагоні № 67908384 фактична маса нетто вантажу складає 63100 кг, з амість 71 000 кг, що на 7900 кг менше, н іж визначено у накладній.

В той же час, 27.03.10 при контроль ному переважуванні вагонів, яке було проведено на станці ї Знам' янка Одеської залізн иці на статичних вагах було в становлено що, фактична маса нетто вантажу у вагоні № 65761165 н е відповідає заявленій у нак ладній та складає 62 900 кг, заміс ть 69 000 кг, що на 6100 кг менше, ніж ви значено у накладній: фактичн а маса нетто вантажу у вагоні № 66375726 не відповідає заявленій у накладній та складає 61100 кг, з амість 69 000 кг, що на 7900 кг менше, н іж визначено у накладній; фак тична вага вантажу у вагоні № 67908384 не відповідає заявл еній у накладній та складає 631 00 кг, замість 71 000 кг, що на 7900 кг ме нше, ніж визначено у накладні й.

Переважування здійснено з а участю представників станц ії і за результатами складен о акти загальної форми № 10621, № 1 0620, № 10619 від 26.03.2011, № 529 від 26.03.2011 (арк. сп рави 18-21) та комерційний акт АА №056760/201/02 від 27.03.2011(арк. справи 15).

За вказаним комерційним ак том зазначено що навантаженн я навалом на рівні бортів, про сипання вантажу відсутнє, на поверхні вантажу заглиблень та ознаків крадіжки не виявл ено, в вагонах глухі торцеві с тінки люки щільно закриті.

Оскільки відповідачем був припущений факт невірного з азначення у накладній маси в антажу, позивач нарахував шт раф відповідно до положень с т.ст. 118, 122 Статуту Залізниць у су мі 118 965 грн. 00 коп., який просить ст ягнути на свою користь.

Відповідач проти позовни х вимог заперечив та просить зменшити суму штрафу.

Оцінивши матеріали справи та доводи представників сто рін у їх сукупності, суд прийш ов до наступного.

Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором п еревезення; загальні умови в изначаються цим Кодексом, ін шими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються ві дповідно до них, умови переве зення вантажу окремими видам и транспорту, а також відпові дальність сторін щодо цих пе ревезень встановлюються дог овором, якщо інше не встановл ено цим Кодексом, іншими зако нами, транспортними кодексам и (статутами), іншими норматив но-правовими актами та прави лами, що видаються відповідн о до них.

Як встановлено ч.3 ст. 909 ЦК Ук раїни, укладення договору пе ревезення вантажу підтвердж ується складанням транспорт ної накладної.

В даному випадку, відповіда ч, за накладною № 50130426 відванта жив зі станції Ровеньки Доне цької залізниці групу вагоні в, в тому числі: вагони № 65761165, №66 375726 та № 67908384 з вантажем - вугілля кам' яне на адресу вантажоо держувача - ВАТ «Львівська ву гільна компанія»на станцію п ризначення - Сосновка Львівс ької залізниці.

При контрольному зважуван ні на станції Знам' янка Оде ської залізниці була встанов лена невідповідність фактич ної маси вугілля даним, зазна ченим у накладній.

Так, у вагоні № 65761165 виявлена маса нетто вантажу 62 900 кг, зам ість - 69 000 кг, що складає різниц ю у вазі проти накладної в сто рону зменшення на 6100 кг; у вагон і № 66375726 виявлена ма са вантажу складає 61100 кг, заміс ть - 69 000 кг, що складає різницю у вазі проти накладної в сторо ну зменшення на 7900; фактична ва га вантажу у вагоні № 67908384 складає 63100 кг, замість - 71 000 кг, що на 7900 кг складає різни цю у вазі проти накладної в ст орону зменшення.

За вказаним вище фактом скл адено акти загальної форми № 10621, № 10620, № 10619 від 26.03.2011, № 529 від 26.03.2011 (ар к. справи 18-21) та комерційний ак т АА №056760/201/02 від 27.03.2011(арк. справи 15) які відповідач не оскаржив та не оспорив.

Факт невідповідності факт ичної маси вантажу даним вне сеним в накладну підтверджує ться і виписками з книги пере важення станції Знам' янка О деської залізниці.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Ста туту залізниць України (далі - Статут), накладна - це осно вний перевізний документ вст ановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантаж ів і наданий залізниці відпр авником разом з вантажем. Нак ладна є обов' язковою двосто ронньою письмовою формою уго ди на перевезення вантажу, як а укладається між відправник ом та залізницею на користь т ретьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Згідно ст. 24 Статуту ва нтажовідправник несе відпов ідальність за всі наслідки н евірності, неточності або не повноту відомостей, зазначен их ним у накладній.

Згідно з п.5.5 розділу 5 “П равил оформлення перевізних документів”, зареєстрованих в Міністерстві юстиції Укра їни від 24.11.2000 № 863/5084 якщо під час пе ревезення вантажу або на ста нції його призначення буде в иявлено неправильне зазначе ння у накладній відомостей п ро адресу одержувача, його ко д, назву вантажу, його кількіс ть, то з відправника стягуєть ся штраф згідно зі ст. 122 Стату ту залізниць України. Факт не правильного зазначення відп равником указаних відомосте й засвідчується актом загаль ної форми, якщо за цим фактом н е складався комерційний акт.

Накладна є обов'язковою дв осторонньою письмовою форм ою угоди на перевезення вант ажу, яка укладається між відп равником та залізницею на ко ристь третьої сторони - оде ржувача. Накладна одночасно є договором застави вантаж у для забезпечення гарантії внесення належної провізно ї плати та інших платежі в за перевезення. Накладна разом з дорожньою відоміст ю супроводжує вантаж на всьо му шляху перевезення до ста нції призначення, де видаєт ься одержувачу. Квитанція про приймання вантажу до перевезення видається відпр авнику. Усі ці документи зап овнюються на друкарській маш инці або іншим друкованим сп особом.

Відповідно до ст. 37 Ст атуту та п. 2.1 Правил № 644 відправ ником у накладній вказується , поряд з іншими показниками, т акож графа “маса вантажу в кг , визначена відправником” вк азується маса вантажу у кіло грамах.

У вирішенні спорів, пов'я заних із збереженням вантажу під час перевезення насипом у вагонах відкритого типу, зокрема, вугілля, необхідно в иходити з того, що стаття 111 Ст атуту звільняє перевізника від відповідальності за вт рату та недостачу вантажу, як що вантаж прибув на станцію п ризначення у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами від правника за відсутності озна к втрати, псування або пошкод ження

вантажу під час перевезен ня.

Згідно абзацам 1-2 п .9 Правил у комерційному акті д етально описуються стан ван тажу або багажу і обставини , за яких виявлена незбереже ність, а також обставини, які могли бути причиною виник нення незбереженості вантаж у, багажу чи вантажобагажу. Ні які припущення та висновки п ро причини незбереженості аб о про вину відправника і зал ізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають б ути заповнені. Не дозволяєт ься поставлення рисок та лап ок замість повторення необхі дних даних. У комерційному ак ті зазначається, чи правильн о навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисн ого маркування для вантажів, що перевозяться у відкрит их вагонах. У разі неправильн ого завантаження, розміщен ня, закріплення вантажу в ак ті зазначається, яке поруше ння було допущено.

В той же час, стаття 118 С татуту залізниць України пер едбачає відповідальність дл я вантажовідправника не за т у чи іншу кількість вантажу, н евідповідність якого виявле но між даними супровідних до кументів та даними, отримани ми при фактичному переважува нні цього вантажу, а лише за са м факт виявлення такої невід повідності.

Статтею 122 Статуту визначе но, що за неправильно зазнач ені у накладній масу, кількі сть місць вантажу, його назву , код та адресу одержувача з ві дправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповід альність за наслідки, які вин икли.

Згідно накладної № 50130426 від 24.03.2010 - провізна плата на один в агон становить 7 931 грн., у зв' я зку з чим розмір штрафних са нкцій становить 118 965 грн. 00 коп . (7 931,00 х 5 х 3).

За таких обставин слід заз начити, що позивачем штрафні санкції нараховані обґрунто вано.

У застосуванні ста тей 118 та 122 Статуту слід врахов увати, що штраф підлягає ст ягненню за самий факт допущ ення вантажовідправником з азначених порушень, незалеж но від того, чи завдано залізн иці у зв'язку з цим збитки.

Але, відповідно до частин и 1 статті 230 ГК України, штрафни ми санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські сан кції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку уч асник господарських відноси н зобов' язаний сплатити у р азі порушення ним правил зді йснення господарської діяль ності, невиконання або ненал ежного виконання господарсь кого зобов' язання.

Згідно ч.1 ст.550 ЦК України вст ановлюється загальне правил о про те, що кредитор має право на стягнення неустойки у всі х випадках порушення боржник ом зобов'язання, незалежно ві д того, виникли чи ні у зв'язку з цим порушенням збитки на ст ороні кредитора. Проте, части на 3 статті 551 ЦК України передб ачає можливість зменшення за рішенням суду розмір неусто йки, що стягується з боржника за порушення зобов'язання, якщо розмір неустойки значн о перевищує розмір збитків . При цьому відсутність чи невисокий розмір збитків мо же бути підставою для зменше ння судом розміру неустойки , що стягується з боржника.

Так, пунктом 1 ст. 233 ГК України закріплено, що суд має право з меншити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні са нкції надмірно великі п орівняно із збитками кредито ра. При цьому повинно бути взя то до уваги: ступінь виконанн я зобов' язання боржником; м айновий стан сторін, які беру ть участь у зобов' язанні; не лише майнові, але й інші інтер еси сторін, що заслуговують н а увагу.

Частина 3 ст. 551 ЦК України вст ановлює, що розмір неустойки може бути зменшений за рішен ням суду, якщо він значно пе ревищує розмір збитків, та за наявності інших обставин , які мають істотне значення.

Частина 3 статті 83 ГПК Україн и надає господарському суду право, ухвалюючи рішення, зме ншувати у виняткових випадка х розмір неустойки (штрафу, пе ні), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'яз ання.

Отже, якщо порушення зобов'я зання учасника господарськи х відносин не потягло за собо ю значні збитки для іншого го сподарюючого суб'єкта, то суд може з урахуванням інтересі в боржника зменшити розмір н алежних до сплати штрафних с анкцій.

У даному випадку позивачем не доведений суду факт наявн ості збитків у зв' язку із за значенням меншої ваги вантаж у. Також слід визначити, що ві дповідач є збитковим підприє мством та знаходиться у тяжк ому фінансовому стані.

Виходячи з цього, су ди мають право при прийнятті рішення про стягнення штраф у зменшувати його розмір з урахуванням усіх конкретн их обставин справи.

З урахування викл аденого та приймаючи до уваг и доводи відповідача за клоп отанням суд вважає за можлив е зменшити розмір штрафу до 2 3 793 грн. 00 коп. (одна провізна пла та за кожний вагон - 7 931 грн. 00 коп . х 3).

За таких обставин, позов с лід задовольнити частково та стягнути з відповідача на ко ристь позивача штраф в сумі 23 793 грн. 00 коп., в решті вимог відмо вити.

Відповідно до ст.ст.44, 49 ГПК У країни судові витрати поклад аються на відповідача як на с торону, яка порушила вимоги ч инного законодавства в повно му обсязі.

На підставі викладеного, с т.ст. 118 та 122 Статуту залізниць У країни, керуючись ч .3 ст. 83 ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, су д

в и р і ш и в :

1.Позов задоволь нити частково.

2.Стягнути з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Гірничо-збагачувальна фа брика «Індустрія», м. Лугансь к, вул. К. Санюка, буд.64 «А» код 328642 11, на користь:

- Державного підприємств а «Одеська залізниця», м. Одес а, вул. Пантелеймонівська, буд .19, код 01071315 штраф в сумі 23 793 грн. 00 к оп., витрати по сплаті державн ого мита у сумі 1189 грн. 65 коп. та н а інформаційно-технічне забе зпечення судового процесу у сумі 236 грн. 00 коп.; видати наказ після набрання рішення м законної сили.

3. У задоволенні решти позо вних вимог відмовити.

Відповідно до ст. 92 Господа рського процесуального коде ксу України рішення може бут и оскаржено до апеляційної і нстанції протягом десятиден ного строку.

Дата виготовлення повн ого тексту та підписання ріш ення - 31.10.2011.

Суддя Т.А.Василенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення27.10.2011
Оприлюднено21.11.2011
Номер документу19178267
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/168/2011

Рішення від 27.10.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 06.10.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 23.09.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні