Ухвала
від 16.09.2011 по справі 2а/0570/12461/2011
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Аканов О.О.

Суддя-доповідач - Яковен ко М.М.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2011 року справа №2а /0570/12461/2011 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевч енка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого судді Яковенк а М.М.

суддів Гайдара А.В. , Ханов ої Р.Ф.

при секретарі судового за сідання Ілл інові О.Є.

за участю представників:

від позивача: Толмач ова А.М.

від відповідача: Да нишурка Б.М.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляційн у скаргу Донецького обласног о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів на пост анову Донецького окружного а дміністративного суду від 16 с ерпня 2011 року по адміністрати вній справі № 2а/0570/12461/2011 за позово м Донецького обласного відді лення Фонду соціального захи сту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальніст ю «АЛГО-РИТМ» про стягнення а дміністративно-господарськ их санкцій за невиконання но рмативу робочих місць для пр ацевлаштування інвалідів та пені,-

ВСТАНОВИЛА:

Донецьке обласне відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів (надалі - позивач ) звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою ві дповідальністю «АЛГО-РИТМ» (надалі - відповідач, Товари ство), в якому зазначало, що то вариством надано звіт про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів за 2010 рік, відповід но до якого середньооблікова чисельність штатних працівн иків облікового складу відпо відача становила 41 особи. Відп овідно до вимог ст. 19, 20 Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні» для відповідача норма тив робочих місць для працев лаштування інвалідів повине н становити 2 робочих місць. Ві дповідач не виконав норматив по створенню робочих місць п о працевлаштуванню інваліді в, у відповідача працювало ли ше 1 інвалід. У зв' язку з чим, п росили стягнути з Товариства адміністративно-господарсь ку санкцію у сумі 11178, 05 грн. та пе ню у розмірі 282, 24 грн.

Постановою Донецького окр ужного адміністративного су ду від 16 серпня 2011 року по адмін істративній справі № 2а/0570/12461/2011 у задоволенні позову Донецько го обласного відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів відмовлено у повному обс язі (а.с.76-78).

Не погодившись з рішенням с уду першої інстанції, позива ч звернувся з апеляційною ск аргою, пославшись на порушен ня норм матеріального права при прийнятті постанови, заз начивши, що судом не надано на лежної оцінки обставинам, як і мають істотне значення для справи, просив постанову суд у першої інстанції скасувати та прийняти нову - якою вимоги позивача задовольнити в пов ному обсязі (80-82).

Представник позивача підт римала доводи апеляційної ск арги та просила постанову су ду першої інстанції скасуват и та прийняти нову про задово лення вимог.

Представник відповідача з аперечував проти доводів апе ляційної скарги, просить зал ишити судове рішення суду пе ршої інстанції без змін, а апе ляційну скаргу без задоволен ня. Пояснив, що Товариство зді йснювало усіх заходів щодо п рацевлаштування інвалідів н а підприємстві, створені міс та, оголошувався конкурс, зве ртались до ЗМІ, де публікувал и оголошення.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, о сіб, які приймали участь у спр аві, дослідивши матеріали сп рави і обговоривши доводи ап еляційної скарги, перевіривш и юридичну оцінку обставин с прави та повноту їх встановл ення, дослідивши правильніст ь застосування судом першої інстанції норм матеріальног о та процесуального права, вв ажає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задовол ення, постанову суду першої і нстанції без змін з наступни х підстав.

Судами першої та апеляційн ої інстанцій, встановлено, що Товариство з обмеженою відп овідальністю «АЛГО-РИТМ» у п оданому до Донецького обласн ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів звіті про зайнятість та працевлаш тування інвалідів за 2010 рік за відповідною формою, відобра зило, що середньооблікова чи сельність штатних працівник ів облікового складу станови ла 41 особи, з них середньооблі кова кількість штатних праці вників, яким відповідно до чи нного законодавства встанов лена інвалідність, - 1 особи, то ді як повинно працювати 2 особ и.

Тобто, на думку позивача, ві дповідач не виконав норматив по створенню 1 робочого місця по працевлаштуванню інвалід ів.

У звіті про зайнятість та пр ацевлаштування інвалідів то вариство у 2010 році самостійно визначило фонд оплати праці штатних працівників - 458, 30 гр н., середньорічну заробітну п лату штатного працівника - 11178, 05 грн.

За проведеними позивачем п ідрахунками сума адміністра тивно-господарських санкцій за невиконання нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів становила 11178, 05 грн.

На суму заборгованості за п еріод з 16 квітня 2011 року по 08 лип ня 2011 року нарахована пеня в ро змірі 282, 24 грн.

Протягом 2010 року відповідач ем до Будьонівського філіалу державного міського центру зайнятості направлялися зв іти про наявність вакансій д ля інвалідів.

З метою працевлаштування і нвалідів товариство в місцев ому друкованому засобі масов ої інформації - газеті «Сро чно!» «важних об' явлений», « Работа и карьера» друкувалис я відповідні оголошення (а.с.56 -71)

Згідно зі ст. 18 Закону Україн и «Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні » від 21.03.1991 р. № 875-ХІІ (в редакції п ісля 05.07.2001 р.) (Закон №875) забезпече ння прав інвалідів на працев лаштування та оплачувану роб оту, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здій снюється шляхом їх безпосере днього звернення до підприєм ств, установ, організацій чи д о державної служби зайнятост і.

Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом міністрів Укр аїни.

Обов'язок подання звітів пр о інформацію про наявність в ільних робочих місць (вакант них посад) для працевлаштува ння інвалідів до центру зайн ятості за місцем реєстрації організації як платника стра хових внесків на загальнообо в'язкове державне соціальне страхування на випадок безро біття за формою, затверджено ю Мінпраці за погодженням з Д ержкомстатом, передбачено та кож п. 2 Порядку подання підпри ємствами, установами, органі заціями та фізичними особами , що використовують найману п рацю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної дл я організації їх працевлашту вання, затвердженого Постано вою КМУ від 31.01.2007р. № 70.

Статтею 19 Закону України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» №875 (надалі - Закон №875) встановле но, що для підприємств, які вик ористовують найману працю, у становлюється норматив робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів у розмірі чотир ьох відсотків середньооблік ової чисельності штатних пра цівників облікового складу з а рік, а якщо працює від 8 до 25 ос іб, - у кількості одного робочо го місця.

Підприємства, самостійно р озраховують кількість робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів відповідно до но рмативу, встановленого части ною першою цієї статті, і забе зпечують працевлаштування і нвалідів.

Підприємство, самостійно з дійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормати вів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Виконанням нормативу робо чих місць у кількості, визнач еній згідно з частиною першо ю цієї статті, вважається пра цевлаштування підприємство м, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

Підприємства, в яких за осно вним місцем роботи працює 8 і б ільше осіб, реєструються у ві дповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалід ів за своїм місцезнаходження м і щороку подають цим відділ енням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів .

Статтею 20 Закону №875 передбач ена відповідальність за те, щ о підприємство, де середньоо блікова чисельність працююч их інвалідів менша, ніж устан овлено нормативом, передбаче ним статтею 19 цього Закону, що року сплачують відповідним в ідділенням Фонду соціальног о захисту інвалідів адмініст ративно-господарські санкці ї, за кожне робоче місце, призн ачене для працевлаштування і нваліда і не зайняте інвалід ом.

Виходячи з правового зміст у вищенаведених статей, підп риємство, самостійно забезпе чує працевлаштування інвалі дів, тобто на підприємстві по винно працювати необхідна ви значена кількість осіб, з ура хуванням вимог статті 18 цього Закону, шляхом забезпечення прав інвалідів на працевлаш тування та оплачувану роботу , за умови їх безпосереднього звернення до підприємства ч и до державної служби зайнят ості.

Реалізація обов' язків пі дприємства полягає у самості йному створені вільних (вака нтних) місць для інвалідів в з алежності від працюючих осіб на підприємстві, направленн і звітів до Фонду, інформації до центру зайнятості, працев лаштуванні таких інвалідів п ри їх зверненні до підприємс тва або направлених з відпов ідного центру зайнятості нас елення.

Тобто нормами цього Закону визначено, що підприємство з абезпечує працевлаштування інвалідів, у випадку, якщо так і звернулися до нього, або нап равленні з центру зайнятості , але ж нормами цього закону не передбачений обов' язок під приємства у встановленому по рядку проводити такі дії нап равленні на самостійне відшу кування таких інвалідів, зап рошування їх до себе на наявн і створені місця для них. Зако нодавством чітко визначено, що підприємство лише забезпе чує працевлаштування таких о сіб, тобто оформлює інваліді в на роботу відповідно до вим ог трудового законодавства, які прийшли працевлаштовува тися або були направлені з ві дповідного центру зайнятост і.

Відповідальність не може н аставати за умови, коли наявн і такі місця для інвалідів, пр о що звітується до центру зай нятості, але ж останні не напр авлялись до товариства або н е приходили працевлаштовува тися, тобто не можливо працев лаштувати тих осіб, які не існ ують.

Аналіз наведених норм зако нодавства та матеріалів спра ви дає підстави для висновку про те, що обов' язок товарис тва щодо створення робочих м ісць для інвалідів не супров оджується його обов' язком п ідбирати та працевлаштовува ти інвалідів на створені роб очі місця, тому на нього не мож е бути покладена відповідаль ність за не направлення упов новаженими органами необхід ної кількості інвалідів для працевлаштування й відсутні стю інвалідів, які бажають пр ацевлаштуватися.

Про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів роботодавці повідомляють те риторіальні відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів згідно з наказом Міністе рства праці та соціальної по літики України "Про затвердж ення форми звітності N 10-ПІ (річ на) "Звіт про зайнятість і прац евлаштування інвалідів" та І нструкцію щодо заповнення фо рми звітності N 10-ПІ (річна) "Зві т про зайнятість і працевлаш тування інвалідів" від 10.02.2007 N42 що року до 1 березня, наступного після звітного періоду, пода ється або надсилається реком ендованим листом за місцем ї х державної реєстрації відді ленню Фонду.

Водночас, про наявність вак антних місць роботодавці пов инні повідомляти центри зай нятості, направляючи звітніс ть у формі N 3-ПН згідно з наказ ом Міністерства праці та соц іальної політики України від 19 грудня 2005 року N 420.

З матеріалів справи вбачає ться, що відповідачем провод ились заходи щодо залучення нових працівників, у тому чис лі й тих, яким відповідно до чи нного законодавства встанов лена інвалідність.

Крім того, колегія суддів зв ертає увагу на вимоги статті 71 КАС України, відповідно до я кого обов' язок по доведені своїх вимог або заперечень п роти вимог повністю полягає на сторонах. Колегія суддів п риходить до висновку про нед оведеність з боку позивача п равомірності своїх заявлени х вимог, які є безпідставними та не обґрунтованими.

Відділення Фонду соціальн ого захисту інвалідів з мето ю контролю за виконанням нор мативу робочих місць, передб аченого частиною першою цієї статті, мають право в порядку , передбаченому Кабінетом Мі ністрів України, здійснювати перевірки підприємств, пода чі ними звітів про зайнятіст ь та працевлаштування інвалі дів, виконання нормативу роб очих місць, призначених для п рацевлаштування інвалідів, у тому числі шляхом зарахуван ня, та сплати ними адміністра тивно-господарських санкцій .

Постановою Кабінету Мініс трів від 31 січня 2007 року N 70 «Про р еалізацію статей 19 і 20 Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні» затверджені Порядок р еєстрації підприємств, устан ов, організацій та фізичних о сіб, що використовують найма ну працю;

Порядок подання підприємс твами, установами, організац іями та фізичними особами, що використовують найману прац ю, звітів про зайнятість і пра цевлаштування інвалідів та і нформації, необхідної для ор ганізації їх працевлаштуван ня;

Порядок сплати підприємст вами, установами, організаці ями та фізичними особами, що в икористовують найману працю , суми адміністративно-госпо дарських санкцій та пені за н евиконання нормативу робочи х місць для працевлаштування інвалідів;

Порядок проведення переві рки підприємств, установ, орг анізацій та фізичних осіб, що використовують найману прац ю.

Так, Порядком про проведенн я перевірки підприємств, уст анов, організацій та фізични х осіб, що використовують най ману працю, визначений механ ізм проведення відділеннями Фонду соціального захисту і нвалідів (далі - відділення Фо нду) перевірок підприємств, у станов, організацій, у тому чи слі підприємств, організацій громадських організацій інв алідів, фізичних осіб, що вико ристовують найману працю, в я ких за основним місцем робот и працює 8 і більше осіб (далі - р оботодавці), щодо дотримання ними вимог статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні».

Предметом проведення пере вірки є: реєстрація роботода вців у відділеннях Фонду;

подання роботодавцями до в ідділень Фонду звіту про зай нятість і працевлаштування і нвалідів; виконання роботода вцями нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів; сплата роботодавцями с уми адміністративно-господа рських санкцій та пені.

Відділення Фонду за наказо м його керівника може провод ити планові та позапланові, в иїзні та невиїзні перевірки.

Результатом таких перевір ок є складання акту з зазначе нням порушень, складанням пр отоколу про адміністративне правопорушення у разі виявл ення фактів невиконання норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів. Здій снення таких перевірок є реа лізацією Фондом своїх владни х управлінських функцій, за р езультатами якого приймаєть ся відповідне рішення, у тому числі при виявленні факту по рушень, нарахування пені.

Крім того, як передбачено п. 3.3. Наказом Міністерства праці та соціальної політики Укра їни від 15 травня 2007 року N 223, затве рджений «Порядок нарахуванн я пені та її сплати», який заре єстровано в Міністерстві юст иції України 30 травня 2007 року з а N 552/13819 Документами, що підтвер джують невиконання норматив у по працевлаштуванню інвалі дів, є звіт за формою 10-ПІ (річна ) «Звіт про зайнятість і праце влаштування інвалідів», ріше ння суду, акт перевірки відді ленням Фонду роботодавця.

Відповідно до частини 1 стат ті 218 ГК України підставою гос подарсько-правової відповід альності учасника господарс ьких відносин є вчинене ним п равопорушення у сфері господ арювання.

Частиною 2 статті 218 ГК Україн и передбачено, що учасник гос подарських відносин відпові дає за невиконання або ненал ежне виконання господарсько го зобов'язання чи рушення пр авил здійснення господарськ ої діяльності, якщо не доведе , що ним вжито усіх залежних ві д нього заходів для недопуще ння господарського правопор ушення.

Висновки Фонду про порушен ня товариством вимог статей 19, 20 Закону № 875 засновані лише на поданому ним звіті не може бу ти прийняте до уваги, на якому побудована та сформована ви мога про стягнення відповідн их санкцій, без необхідної пе ревірки допущених порушень. Колегія суддів вважає, що від сутність підтвердження факт у порушення здійсненою перев іркою не дає підстав вважати наявність такого порушення, як не забезпечення права інв аліда на працевлаштування.

На підставі викладеного, ко легія суддів приходить до ви сновку про безпідставність т а необґрунтованість вимог по зивача про стягнення з відпо відача нарахованої Фондом пе ні за несвоєчасну сплату адм іністративно-господарських санкцій. Доводи позивача по с уті розглянутих в межах заяв лених вимог, не спростовують правильності прийнятого суд ом першої інстанції рішення.

Відповідно до статті 200 КАС У країни суд апеляційної інста нції залишає апеляційну скар гу без задоволення, а постано ву суду - без змін, якщо визнає , що суд першої інстанції прав ильно встановив обставини сп рави та ухвалив судове рішен ня з додержанням норм матері ального і процесуального пра ва. Не може бути скасовано пра вильне по суті рішення суду з одних лише формальних мірку вань.

Під час апеляційного прова дження, колегія суду не встан овила порушень судом першої інстанції норм матеріальног о і процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи по суті.

Таким чином, судова колегія вважає, що висновки суду перш ої інстанції не суперечать д іючому законодавству, є обґр унтованим, прийнятими на під ставі з' ясованих та встанов лених обставинах справи, які підтверджуються доказами, т а ухвалив постанову з додерж анням норм матеріального і п роцесуального права, а тому з алишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішенн я без змін.

Керуючись статтями 2, 11, 159, 160, 167, 1 84, 195, 1951, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, колегія судів, -

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу Донецьк ого обласного відділення Фон ду соціального захисту інвал ідів на постанову Донецького окружного адміністративног о суду від 16 серпня 2011 року по ад міністративній справі № 2а/0570/12 461/2011- залишити без задоволенн я.

Постанову Донецького окру жного адміністративного суд у від 16 серпня 2011 року по адміні стративній справі № 2а/0570/12461/2011- залишити без змін.

Вступна та резолютивна час тини ухвали прийняті у нарад чій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 16 вересня 2011 року. Ухвала виготовлена в п овному обсязі - 19 вересня 2011 ро ку.

Ухвала суду апеляційної ін станції за наслідками перегл яду набирає законної сили з м оменту проголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадц яти днів після набрання зако нної сили судовим рішенням с уду апеляційної інстанції, к рім випадків, передбачених ц им Кодексом, а в разі складенн я в повному обсязі відповідн о до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обся зі.

Головуючий суддя М.М. Яковенко

Судді Р.Ф.Ханова

А.В. Гайдар

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2011
Оприлюднено21.11.2011
Номер документу19202215
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/12461/2011

Ухвала від 05.09.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 05.09.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Постанова від 16.08.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 16.09.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні