ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ
АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Категорія статобліку - 49
Справа № 2-а-4457/08
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2008 року 09-55 м. Дніпропетровськ
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Верба
І.О.
при секретарі Ромасько
Є.В.
за участю представників
позивача Чимбар А.Д., довіреність
від 16.05.08 р. б/н
відповідача 1 подав заяву про розгляд справи без
його участі
відповідача 2 Скринник Н.М., довіреність від
09.01.08 р. №11
розглянувши у відкритому судовому
засіданні у м. Дніпропетровську адміністративну справу
за адміністративним позовом товариства з обмеженою
відповідальністю «ТЕКНО», м. Київ, представник Чимбар Андрій Дмитрович, м.
Дніпропетровськ
до відповідача 1 Дніпропетровського
районного відділу земельних ресурсів, смт. Ювілейне Дніпропетровської області
відповідача 2 Дніпропетровського районного
відділу Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства «Центр
державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних
ресурсах», смт. Ювілейне Дніпропетровської області
про визнання протиправним та скасування рішення, -
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою
відповідальністю «ТЕКНО» звернулось до адміністративного суду із
адміністративним позовом до Дніпропетровського районного відділу земельних
ресурсів, Дніпропетровського районного відділу Дніпропетровської регіональної
філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при
Державному комітеті України по земельних ресурсах» із позовними вимогами про:
- визнання протиправним та
скасування негативного висновку Дніпропетровського районного відділу земельних
ресурсів №3629 від 15.05.2008 року про відмову у видачі позитивного висновку
про державну реєстрацію договору оренди землі від 15 травня 2008 року,
укладеного Дніпропетровською районною державною адміністрацією
Дніпропетровської області та товариством з обмеженою відповідальністю «ТЕКНО»
стосовно земельної ділянки з кадастровим №1221411000:01:005:0010;
- скасування довідки
Дніпропетровського районного відділу Дніпропетровської регіональної філії
Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному
комітеті України по земельних ресурсах» №22 від 15.05.2008 року щодо відмови в
державній реєстрації договору оренди землі та зобов'язати Дніпропетровський
районний відділ Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства
«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по
земельних ресурсах» здійснити державну реєстрацію договору оренди землі від 15
травня 2008 року, укладеного Дніпропетровською районною державною
адміністрацією Дніпропетровської області та товариством з обмеженою
відповідальністю «ТЕКНО» стосовно земельної ділянки з кадастровим
№1221411000:01:005:0010.
В обґрунтування позову зазначено,
що Дніпропетровський районний відділ земельних ресурсів прийняв висновок в
порушення норм чинного законодавства, зазначивши що набуття права на оренду
здійснюється виключно на аукціонах,
оскільки позивач набув право на оренду, договір оренди укладено на підставі
рішення суду, а відмова Дніпропетровського районного відділу Дніпропетровської
регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного
кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» за наявності
негативного висновку є неправомірною, оскільки реєстрація договору оренди має
відбуватися на підставі Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на
нерухоме майно та їх обмежень». Із посиланням на статті 123, 126 Земельного
кодексу України, статті 8, 19, 24 Закону України «Про державну реєстрацію
речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» позивач просив позов задовольнити.
У судовому засіданні представник
позивача позов підтримав, пояснив що надаючи негативний висновок
Дніпропетровський районний відділ земельних ресурсів не врахував що позивач
набув право оренди, а відмову Дніпропетровського районного відділу
Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»
вважає незаконною, оскільки останній зобов'язаний вчиняти дії по реєстрації
договорів оренди на підставі норм Закону України «Про державну реєстрацію
речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», який не ставить обов'язок по
реєстрації в залежність від наявності висновку відповідача 1.
Відповідач 1 подав заяву від 27.05.08 р. №4053 про розгляд справи без його
участі.
Представник відповідача у судовому засіданні просив прийняти рішення з
врахуванням вимог чинного законодавства.
Проаналізувавши матеріали справи, заслухавши пояснення
представників сторін, суд приходить до висновку що позовна заява підлягає
задоволенню, з наступних підстав.
Розпорядженням Голови районної
державної адміністрації від 06 травня 2008 року №1851-р затверджений проект
землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки позивачу для
комерційного використання, надано позивачу в оренду строком на 49 років
земельну ділянку за рахунок земель резервного фонду, запропоновано позивачу
укладати договір оренди з
Дніпропетровською районною державною адміністрацією, в місячний термін внести
кошти згідно розрахунку втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 425717,
50 грн. Районному відділу земельних ресурсів запропоновано внести зміни в
земельно-кадастрові документи, Дніпропетровському відділу ДРФ «Центр державного земельного кадастру при
Державному комітеті України по земельних ресурсах» - забезпечити реєстрацію
договору оренди землі.
15 травня 2008 року між товариством
з обмеженою відповідальністю «ТЕКНО» та Дніпропетровською районною державною
адміністрацією Дніпропетровської області укладений договір оренди земельної ділянки площею 20,
00 га за кадастровим №1221411000:01:005:0010.
15 травня 2008 року позивач звернувся до Дніпропетровського районного
відділу земельних ресурсів надавши заяву про державну реєстрацію, договір
оренди, план (схему) земельної ділянки, акти прийому, передачі об'єктів оренди,
акти визначення меж земельної ділянки в натурі.
Розглянувши вказані документи, 15 травня 2008 року Дніпропетровський
районний відділ земельних ресурсів прийняв висновок про державну реєстрацію
договорів оренди земельних ділянок за №3629, яким відмовив в видачі позитивного
висновку про державну реєстрацію договору оренди землі, з тих підстав що
розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та
договору оренди землі на території Підгородненської міської ради, повідомляється
що набуття права на оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній
власності, здійснюється виключно на аукціонах.
15 травня 2008 року позивач звернувся до Дніпропетровського районного
відділу Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства «Центр
державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних
ресурсах» із вимогою про реєстрацію договору оренди, на яку видано довідку №22,
якою прийнято рішення відмовити в реєстрації товариству з обмеженою відповідальністю
«Текно» договору оренди. Підстави відмови: у зв'язку із тим, що подані
документи не відповідають вимогам чинного законодавства (п.4 ч.1 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію
речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», п.11 постанови Кабінету
Міністрів України від 25 грудня 1998 року N 2073 «Порядку державної реєстрації
договорів оренди землі»), а саме поданий
негативний висновок Дніпропетровський районний відділ земельних ресурсів №3629 від
15.05.08 року.
Відповідно до статей 93, 124 Земельного кодексу України право оренди
земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і
користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження
підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі,
регулюються законом. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у
державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення
відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом
укладення договору оренди земельної ділянки.
Абзац 2 частини 1 статті 124 Земельного кодексу України, та частину 1
статті 16 Закону України «Про оренду землі», згідно яких набуття права оренди
земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності,
здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані
об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб
і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, визнано таким, що
не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням
Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008.
Відповідно до частини 2 статті 152 Конституції України
закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані
неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом
України рішення про їх неконституційність.
Рішення Конституційного Суду України мають преюдиціальне
значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з
правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей законів, що
визнані неконституційними.
Згідно із статтями 125, 126 Земельного кодексу України право на оренду
земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної
реєстрації, право оренди землі оформляється договором, який реєструється
відповідно до закону.
Відповідно до статей 18, 20 Закону України «Про оренду землі» укладений
договір оренди землі підлягає державній реєстрації, державна реєстрація
договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом. Договір
оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Позивач, уклавши договір оренди землі звернувся до Дніпропетровського
районного відділу земельних ресурсів з метою реєстрації договору, яка має
здійснюватись відповідно до закону.
Таким законом є, зокрема, Закон України «Про державну реєстрацію речових
прав на нерухоме майно та їх обмежень» відповідно до абзацу 2 частини 1 статті
2 якого державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень це
офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або
припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується
внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх
обмежень.
Однак, Дніпропетровський районний відділ земельних
ресурсів відмовив у наданні висновку на підставі норм «Порядку державної
реєстрації договорів оренди землі», затвердженим постановою Кабінету Міністрів
України від 25 грудня 1998 р. N 2073, прийнятою відповідно до статті 18 Закону
України «Про оренду землі», зазначивши у висновку що право оренди набувається
виключно на аукціонах. Згідно пункту 1 вказаного Порядку він визначає єдині
умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок.
Згідно пунктів 9, 11 «Порядку державної реєстрації договорів оренди землі»,
затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 р. N 2073
відсутність у договорі оренди однієї з його істотних умов, порушення вимог
статей 4, 5, 6, 7, 9, 13, 15 Закону України "Про оренду землі" є
підставою для відмови у державній реєстрації договору оренди. Державний орган
земельних ресурсів у 20-денний термін перевіряє подані документи на
відповідність чинному законодавству та за результатами перевірки готує висновок
про державну реєстрацію або обґрунтований висновок про відмову у такій
реєстрації.
Принципами державної реєстрації прав Законом України «Про державну
реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» визначено те, що
речові права на нерухоме майно, їх обмеження та правочини щодо нерухомого майна
підлягають обов'язковій державній реєстрації в порядку, встановленому цим
Законом; державна реєстрація прав є публічною, здійснюється місцевим органом
державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про
зареєстровані речові права та їх обмеження в порядку, встановленому законом.
Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме
майно, що знаходиться на території України, фізичних та юридичних осіб,
держави, територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства, іноземних
юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, у тому числі такі речові права на чуже
нерухоме майно як право володіння, право користування.
Систему органів державної реєстрації прав складають центральний орган
виконавчої влади з питань земельних ресурсів, який забезпечує реалізацію
державної політики у сфері державної реєстрації прав, створена при ньому
державна госпрозрахункова юридична особа з консолідованим балансом (центр
державного земельного кадастру) та її відділення на місцях, які є місцевими
органами державної реєстрації прав, згідно статті 5 вищевказаного Закону.
Місцевими органами державної реєстрації прав є відділеннями державної
госпрозрахункової юридичної особи з консолідованим балансом (центру державного
земельного кадастру), які, зокрема, проводять реєстрацію прав на нерухоме
майно, їх обмежень, правочинів щодо нерухомості або відмовляють у реєстрації.
Згідно до статті 8 Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на
нерухоме майно та їх обмежень» державний реєстратор прав у межах своїх
повноважень здійснює державну реєстрацію прав власності, інших речових прав на
нерухомість, їх обмежень, правочинів щодо нерухомого майна або відмовляє в
такій реєстрації. При цьому державний реєстратор прав самостійний у прийнятті
рішення про державну реєстрацію прав та відмову в такій реєстрації і здійснює
повноваження тільки відповідно до закону. Дії державного реєстратора прав щодо
державної реєстрації прав або відмови в такій реєстрації можуть бути оскаржені
до суду.
Підстави для державної реєстрації прав визначені статтею 18 вказаного
Закону, а саме державна реєстрація речових прав на нерухоме майно проводиться
на підставі заяви правоволодільця (правонабувача), сторін (сторони) правочину,
за яким виникло речове право, або уповноважених ними (нею) осіб. Для державної
реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно до місцевого
органу державної реєстрації прав разом із заявою про державну реєстрацію прав
подаються документи про правочини щодо такого об'єкта нерухомого майна та їх
копії або інші документи, що свідчать про встановлення, зміну чи припинення
речового права.
Перелік документів для державної реєстрації прав на нерухоме майно
визначений статтею 19 вказаного Закону, у ньому визначені документи які є
підставою для державної реєстрації прав, що посвідчують виникнення, перехід,
припинення речових прав на нерухоме майно, обмежень цих прав. Перелік не є
виключним, оскільки останнім пунктом вказаної статті передбачено що підставою
для державної реєстрації прав є інші акти органів державної влади або органів
місцевого самоврядування, їх посадових осіб, прийнятих у межах повноважень,
визначених законом. Серед вказаних документів відсутній висновок
Дніпропетровського районного відділу земельних ресурсів, поряд з цим
повноваження по наданню оскаржуваного висновку
визначені не законом.
Випадки відмови у державній реєстрації прав передбачені статтею 24 Закону
України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх
обмежень», відповідно до якої у державній реєстрації права може бути
відмовлено, зокрема, в разі, якщо подані документи не відповідають вимогам,
установленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, або не дають
змоги установити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
Відмова в державній реєстрації прав з вказаних підстав не позбавляє особу
права повторно звернутися із заявою за умови усунення підстав для відмови у
державній реєстрації прав.
Відмова у державній реєстрації прав з підстав, не передбачених
цим Законом, заборонена.
Пунктом 7 Прикінцевих положень Закону України «Про державну реєстрацію
речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» встановлено, що до приведення
законів та інших нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом вони
застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
З огляду на викладене, відмова Дніпропетровського районного відділу
земельних ресурсів в видачі позитивного висновку суперечить наведеним нормам
Закону. Поряд з цим, довідка №22
Дніпропетровського районного відділу Дніпропетровської регіональної філії
Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному
комітеті України по земельних ресурсах», якою оформлено рішення про відмову в
реєстрації права оренди з підстав наявності висновку відповідача 1 щодо відмови
наданні позитивного висновку про державну реєстрації договору оренди землі, за
таких підстав є також протиправною.
Згідно пункту 3.2. «Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і
зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право
постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі»,
затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04
травня 1999 року N 43, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04 червня
1999 року за N 354/3647, державна
реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право
постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється
структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі
України.
«Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель», затвердженим
наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02 липня 2003
року N 174, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за
N 641/7962, також визначено, що реєстратори державного реєстру земель це
структурні підрозділи Центру ДЗК, які мають доступ та вносять відомості до бази
даних АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію
державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного
користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також
ведуть книгу реєстрації.
Таким чином, Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на
нерухоме майно та їх обмежень» має пріоритетне значення, саме цим Законом
визначено підстави та порядок здійснення державної реєстрації прав користування
земельними ділянками, а норми «Порядку державної реєстрації договорів оренди
землі», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998
р. N 2073 мають застосовуватися виключно в частині, що не суперечить вказаному
Закону.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу
адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи
бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють,
чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це
повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що
мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом,
запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу
між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і
цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі
прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд дійшов висновку, що відповідачі у спірних
правовідносинах діяли не на підставі , не у межах повноважень та не у спосіб,
що передбачені законами України, необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин,
що мають значення для прийняття оскаржуваних рішень.
На підставі викладеного, керуючись статями 158-163
Кодексу адміністративного судочинства України,
суд, -
п о с т а н о в и в :
Позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕКНО» задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Висновок
про державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок Дніпропетровського
районного відділу земельних ресурсів від 15 травня 2008 р. №3629.
Визнати протиправною та скасувати довідку №22
про відмову в державній реєстрації прав на земельну ділянку кадастровий номер
1221411000-01-005-0010 Дніпропетровського районного
відділу Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства «Центр
державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних
ресурсах» прийняту 15 травня 2008 року
та зобов'язати Дніпропетровський
районний відділ Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства
«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по
земельних ресурсах» (52005, Дніпропетровська область, селище Ювілейне, вулиця
8-го березня, 23) здійснити державну реєстрацію договору оренди землі від 15
травня 2008 року, укладеного Дніпропетровською районною державною
адміністрацією Дніпропетровської області та товариством з обмеженою
відповідальністю «ТЕКНО» (і.к. 35254975) стосовно земельної ділянки за
кадастровим номером 1221411000-01-005-0010.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку
на апеляційне оскарження відповідно ст.254 КАС України та може бути оскаржена
шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня її
проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до
статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі, та подальшої
подачі апеляційної скарги протягом двадцяти днів після подання заяви про
апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга
подаються до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через
Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку ст. 186 КАС України.
Суддя І.О.
Верба
Постанову складено у повному обсязі 01.06.08 р.
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2008 |
Оприлюднено | 26.08.2008 |
Номер документу | 1926690 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні