ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10.10.11 Справа№ 5015/4763/11
Господарський суд Львівської області в складі судді Сухович Ю.О. при секретарі судових засідань Олійник Ю.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Бориславської міської ради, м.Борислав Львівська область
до Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМ-ЕКО БОРИСЛАВ 2010", м.Борислав Львівська область
про розірвання договору оренди землі.
За участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1. –спеціаліст І категорії юридичного відділу міської ради (довіреність № 3-21/59 від 13.01.2011р.);
від відповідача: ОСОБА_2.- представник (довіреність б/н від 16.05.2011р.).
Права та обов’язки сторін передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України роз’яснено, заяви про відвід судді не поступали, клопотання про технічну фіксацію судового процесу не надходили. В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: Бориславська міська рада подала позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМ-ЕКО БОРИСЛАВ 2010" про розірвання договору оренди землі.
Ухвалою суду від 22.08.2011р. прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її до судового розгляду на 14.09.2011р. В судовому засіданні 14.09.2011р. для надання позивачу можливості підготувати свої заперечення на відзив відповідача було оголошено перерву до 05.10.2011р. В судовому засіданні 05.10.2011р. оголошено перерву до 10.10.2011р.
Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив позов задоволити з підстав викладених у позовній заяві.
Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, просив відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши доводи та заперечення представників сторін господарський суд, -
встановив:
23.04.2010р. між Бориславською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "КОМ-ЕКО БОРИСЛАВ 2010" (орендар) укладено договір оренди землі (даної по тексту –договір) згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для обслуговування сміттєзвалища, площею 3,0 га, яка знаходиться у м.Борислав по вул.Братів Лисиків, 8, кадастровий номер 4610300000:17:041:0006.
Земельну ділянку було передано на підставі рішення сесії Бориславської міської ради від 30.03.2010р. № 1112. Договір оренди укладено на 10 років (п.8 договору).
Відповідно до п.9, п.10 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, що складє 20 340,00 грн. в рік, 1 695,00 грн. в місяць. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Згідно п.20 договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.
Державну реєстрацію договору проведено Бориславським міським відділом Львівської регіональної філії Центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 26.04.2010р. за № 04.10.439.00025.
Перевіркою проведеною Бориславською міською санітарно-епідеміологічною станцією встановлено, що Бориславське міське сміттєзвалище експлуатується відповідачем з порушенням санітарного та природоохоронного законодавства, зокрема вказано про відсутність паспорту місця видалення відходів, карти складування твердих побутових відходів, часткове їх перешарування інертним матеріалом; непроведення відомчого лабораторного контролю за грунтом, водою, атмосферним повітрям в зоні впливу сміттєзвалища, що є порушенням п.5.3., п.6.2. «Санитарные правила утройства и содержания полигонов для твердых бытовых отходов»від 16.05.1983 р. №2811-83, ст.22 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», ст.ст.28,33 Закону України «Про відходи»; неподання медичних книжок працівників з відміткою про проходження медичного огляду. Про результати перевірки складено акт від 11.02.2011р.
За виявлені порушення до адміністративної відповідальності згідно постанови про накладення штрафу від 14.02.2011р. за № 13/01 було притягнуто директора відповідача на суму 867,00 грн. та надано припис на усунення порушень від 17.02.2011р. за № 237/01.
Згідно інформації наданої Бориславською міською санітарно-епідеміологічною станцією станом на 20.05.2011р. вищевказаний припис відповідачем виконаний не був, у зв»язку з чим 20.06.2011р. позивач звернувся до відповідача з пропозицією про розірвання договору оренди.
На думку позивача, договір оренди укладений з порушенням вимог ч.2 ст.124 Земельного кодексу України, оскільки передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків встановлених ч.ч.2,3 ст.134 Земельного кодексу.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на норми ст.ст.124,134 Земельного кодексу України, ст.ст.24,32 Закону України «Про оренду землі», ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України, ст.22 Закону України «Забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», ст.ст.28,33 Закону України «Про відходи», п.38 договору оренди, зазначає, що використання земельної ділянки способами, які суперечать державним стандартам, нормам і правилам, що є підставою для розірвання договору оренди.
При прийнятті рішення суд виходить із наступного:
Як передбачено ст.509 ЦК України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно ст.11 Цивільного кодексу України, однією з підстав виникнення цивільних прав та обов’язків, зокрема є договори та інші правочини. Згідно ст.174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов’язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 13 Закону України “Про оренду землі” від 06.10.1998р. № 161-ХІУ, зі змінами та доповненнями, договір оренди землі –це договір, за яким орендодавець зобов‘язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов‘язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно ч. 2 ст. 125 Земельного кодексу України право на оренду виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
На підставі рішення Бориславської міської ради від 30.03.2010р. № 1112 між сторонами 23.04.2010р. було укладено договір оренди землі, державну реєстрацію якого проведено Бориславським міським відділом Львівської регіональної філії Центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 26.04.2010р. за № 04.10.439.00025.
Факт передачі відповідачу в оренду земельної ділянки площею 3,0 га по вул.Братів Лисиків, 8 для обслуговування сміттєзвалища підтверджується актом приймання передачі підписаним сторонами 23.04.2010р.
Відповідно до п. 28 цього договору Бориславська міська рада має право вимагати від ТзОВ «Ком-Еко-Борислав-2010»використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди землі; дотримуватись екологічної безпеки землекористування, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів, дотримання режиму санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати.
Згідно п.1 договору орендована ділянка має статус несільськогосподарського призначення для обслуговування сміттєзвалища.
Відповідач використовує ділянку згідно договору за її цільовим призначенням, тобто саме для обслуговування сміттєзвалища.
Відповідно до ст. 28 Закону України «Про відходи»від 05.03.1998р. № 187/98 із змінами та доповненнями, з метою повного обліку та опису функціонуючих, закритих та законсервованих місць видалення відходів, їх якісного і кількісного складу, а також здійснення контролю за впливом відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини ведеться реєстр місць видалення відходів. Такий Реєстр ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.
Порядок ведення реєстру місць видалення відходів визначається Кабінетом Міністрів України, згідно із ч.2 п.2 наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №12 від 14.01.1999 року зареєстровано в Міністерстві юстиції України 3 лютого 1999 р. за № 60/3353 «Про затвердження Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів».
На виконання п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.1998р. "Про затвердження Порядку ведення реєстру місць видалення відходів" - спеціальний паспорт місця видалення відходів (далі-МВВ) складається власником МВВ відповідно до цієї Інструкції. Дані паспорта МВВ, після його затвердження і присвоєння реєстраційного номера, вносяться до реєстру місць видалення відходів відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів. До місць видалення відходів прирівнюються місця довгострокового (понад 2 роки) зберігання відходів.
Наведені вище норми законодавства регламентують, що паспорт місця видалення відходів повинен розроблятись та знаходитись у власника сміттєзвалища.
Комбінатом комунальних підприємств (попереднього орендаря земельної ділянки переданої відповідачу) 26.06.2002р. було розроблено та виготовлено Паспорт місця видалення відходів розташованого в м. Борислав по вул. Братів Лисиків.
На звернення відповідача від 22.06.2011р. вих. №345 про роз»яснення необхідності виготовлення нового Паспорта місця видалення відходів, Державне управління охорони навколишнього середовища у Львівській області надало відповідь вих.№10-5068 від 22.07.2011р., про те, що виготовляти новий паспорт місця видалення відходів не потрібно.
Згідно Правил з технічної експлуатації полігонів твердих побутових відходів затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 05.04.2007р. №121, відповідачем 23.03.2011р. затверджено та погоджено головним державним санітарним лікарем міста Борислава регламент з облаштуваннята утримання полігону для твердих побутових відходів.
Регламентом встановленого перешарування ТПВ інертним матеріалом здійснюється прошарком 0,2-0,5м. Відповідач на сміттєзвалищі ущільнює ТПВ прошарком грунту 0,2 м., який відповідно до п.3.2. вищевказаних правил, добувається з котловану, що розташований на території сміттєзвалища.
Як вбачається з матеріалів справи, ТзОВ «КОМ-ЕКО-БОРИСЛАВ2010»зверталось до Бориславської міської ради із проханням виділити земельну ділянку для здійснення забору грунту.
Листом від 14.09.2010р. №3-10/1404 виконком повідомив що не видає дозволу на збір грунту та порадив звернутись до підприємств, які мають ліцензію на розробку грунту, а також до керівництва комбінату комунальних підприємств та заключити угоду на вивезення дорожнього змету з доріг на міське сміттєзвалище.
15.08.2011р. між ТзОВ «КОМ-ЕКО-БОРИСЛАВ-2010»та комунальним підприємством «ЕКО-МІСТО»укладено договір №17 на надання послуг із захоронення дворових зметів.
Чинне законодавство не надає визначення карт складування твердих побутових відходів. Згідно п.5.2. Санітарних правил облаштування і утримання полігонів для твердих побутових відходів затверджених зам. головного державного санітарного лікаря СРСР А. І. Заіченко від 16.05.1983р. №281 1-83 - облік кількості ТПВ, які доставляються, ведеться за об'ємом в спеціальній книзі «Журнал прийняття ТПВ», яка зберігається на полігоні. Відповідно до чинного законодавства на сміттєзвалищі ведеться облік ТПВ, що завозяться.
В законодавстві існує поняття робоча карта сміттєзвалища
(полігону) - це територія, на яку в певний період завозиться певна кількість ТПВ для захоронення.
30.03.2011р. між ТзОВ «КОМ-ЕКО-БОРИСЛАВ-2010»(замовник) та Державним закладом «Бориславська міська санітарно-епідеміологічна станція»(виконавець) укладено договір №328/01 про надання платних послуг у сфері забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення. За цим договором виконавець зобов'язується провести дослідження води поверхневої водойми 2 категорії за 19 показниками, дослідження грунту за 4 показниками та дослідження атмосферного повітря за 4 показниками. На виконання договору було проведено дослідження води, грунту та атмосферного повітря, про що складено результатами дослідження згідно договору №328/01 від 30.03.2011р.
Відтак, вищенаведене спростовує твердження позивача про непроведення відповідачем відомчого лабораторного контролю.
26.04.2010р. між ТзОВ «КОМ-ЕКО-БОРИСЛАВ 2010»(замовник) та філією «КОМ-ЕКО-БОРИСЛАВ»СП ТзОВ «КОМ-ЕКО-ЛЬВІВ»(виконавець) було укладено договір №001 про надання послуг із зберігання, утилізації та захоронення твердих побутових відходів. Згідно цього договору виконавець дозволяє замовнику безоплатно ввозити тверді побутові відходи на територію полігону, що розташований по вулиці Братів Лисиків та доручає замовнику здійснювати нарахування за послуги захоронення твердих побутових відходів надані юридичним, фізичним особам, населенню м.Борислава, згідно погодженого тарифу на утилізацію для комбінату комунальних підприємств.
Норма ст.134 Земельного кодексу України закріплює принцип обов'язковості продажу на конкурентних засадах земельних ділянок із земель державної та комунальної власності, якщо земельна ділянка призначається під забудову і відчужується у власність суб'єктів підприємницької діяльності.
Обов'язковість продажу земельних ділянок на земельних торгах означає, що зазначені земельні ділянки не можуть бути відчужені шляхом договірного продажу, придбані у власність на основі договору-оренди з правом викупу чи передані безоплатно у власність суб'єктами підприємницької діяльності
Відповідно до цієї ст.134 Земельного Кодексу України об'єктом купівлі-продажу є земельні ділянки, призначені під забудову, що має бути здійснена суб'єктами підприємницької діяльності. Це означає, що такі земельні ділянки мають бути вільними від капітальних будівель і споруд.
Відтак, позивач помилково вважає, що для передачі земельної ділянки в оренду для обслуговування сміттєзвалища, яка обтяжена останнім з 1972 року обов'язковим є проведення земельних торгів.
Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Договір оренди був укладений на виконання рішення сесії Бориславської міської ради від 30.03.2010р. № 1112, яке є чинним, у судовому порядку недійсним не визнано.
Таким чином, договір оренди землі було укладено із дотриманням норм Конституції України, земельного законодавства.
Як вбачається із долученого позивачем до матеріалів справи листа фінансового управління Бориславської міської ради від 01.09.2011р. за вих.№ 2-02/1122 станом на 01.07.2011р. у відповідача відсутня заборгованість зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою несільськогосподарського призначення від 26.04.2010р. № 04.10.439.00025 по вул.Братів Лисиків, 8 площею 3,0 га.
Відповідачем сплачено накладений на керівника штраф в сумі 867,00 грн., про що позивачем надано квитанцію № 175 від 18.02.2011р.
26.08.2011р. Бориславська санепідемстанція провела повторну перевірку дотримання санітарного законодавства України, про що було складено акт, на підставі якого 02.09.2011р. винесено припис вих. № 2159/01.
Слід зазначити, що відповідач виконав припис в.о. голови державного санітарного лікаря м.Борислава від 02.09.2011р. за № 2159/01, в підтвердження чого надав копії особових медичних книжок працівників; інструкції з охорони праці для охоронців; інструкції з охорони праці для машиніста бульдозера; інструкції з охорони праці для машиніста екскаватора. Позивачем головному державному санітарному лікарю м.Борислава було надіслано лист від 13.09.2011р. за вих.№0065 про виконання припису від 02.09.2011р. № 2159/01.
Факт сплати відповідачем штрафу, усунення недоліків, які були виявлені перевіркою Бориславської санітарно-епідеміологічної станції свідчать про те, що відповідач навіть допустивши порушення вжив заходів до їх усунення та виконав приписів Бориславської санепідемстанції.
Відповідно до ст. 32. Закону України «Про оренду землі»на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених ст.ст.24,25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Судом не встановлено передбачених чинним законодавством підстав для розірвання договору оренди, а наведені позивачем підстави не є достатніми для задоволення позову.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідач використовує орендовану земельну ділянку відповідно до норм ст.24,25 Закону України «Про оренду землі», договору та чинного законодавства,тому відсутні будь-які підстави для розірваная договору.
В порядку ст. 43 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.
В порядку ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до абзацу 2 ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно ст.43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Судові витрати згідно вимог ст.49 ГПК України слід віднести на позивача.
Керуючись ст.ст. 43, 33, 34, 49, 82-85 ГПК України, суд –
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Рішення набирає законної сили відповідно до ст.85 ГПК України, може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені ст.ст.91-93 ГПК України.
Суддя Сухович Ю.О.
Повний текст рішення
підписано 17.10.2011р.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2011 |
Оприлюднено | 25.11.2011 |
Номер документу | 19284107 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Сухович Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні